Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejfie147
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-09 11:58
PilatuS schreef op zondag 17 juli 2022 @ 01:51:
[...]

Zit de pomp ook aangesloten op de Commander Pro ? Als er een voedingstekker naar de pomp gaat en ie niet via de Commander Pro gaat dan houdt het sowieso wel op de simpele manier. Ik heb verder geen verstand van de Corsair software aagezien bij mij alles via Aquasuite gaat, maar misschien is er wat mogelijk met de Corsair software ? Ik weet niet of die software van Corsair meer dan alleen fans doet zoals bijvoorbeeld de pomp en waterflow.
De pomp zit inderdaad aangesloten op de Commander... ik kan er de kleuren van regelen etc...

Ik heb mij al rot gezocht hoe ik dit euvel kan verhelpen en zodoende toch een iets stillere pc krijg _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!
deejfie147 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 20:19:
[...]

Bedankt voor het compliment! :)

Je hoort als het ware precies de pomp die aan het huilen is, snap je een beetje?
Mijn pc staat op mijn slaapkamer, dus als ik in bed lig en film wil kijken of iets dergelijks, is het om gek van te worden... :+
Wat je kan doen is even kijken hoe de pomp aan de kast vast zit. Als dit metaal op metaal is dan kan het trillen van de pomp doorgegeven worden aan de kast met extra herrie tot gevolg. Daarom staan mijn pompen op een stuk rubber en zitten ze vast met tape. Op die manier kunnen ze trillen wat ze willen, maar geeft het geen extra herrie.

Daarnaast nog kijken of de snelheid dus aan te passen is. Indien niet direct kan je de pomp ook op een fankanaal aansluiten dat PWM heeft en op die manier de pomp langzamer laten draaien. Alleen wel goed opletten dat er voldoende flow over blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinhard
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 15:15
Ik heb een absolute lekenvraag, en hoop hier een beetje antwoord te vinden.
Mijn huidige systeem is een 9900K processor ( watergekoeld met een eenvoudig kant en klaar setje wat aan vervanging toe is. De videokaart is een Innoforce 3D iChill RTX 3090 X4, alles in een Phanteks Enthoo Pro kast.
Processor draait op 4,9 ghz, ingesteld via de software van het Z390 Aorus Ultra moederbord.
Nu wil ik upgraden naar een i7 12700K plus bijbehorend moederbord, en dat in een Lian Li O11 Dynamix XL kast. De videokaart behoud ik.
Ik zie echter de meest spectaculaire watercooling filmpjes en foto's voorbij komen, en voor het mooi zou ik dat ook willen, in combinatie met een Lian Li O11 Distro Plate en een Barrow LRC2.0 waterblock voor mijn RTX.
Verder natuurlijk nieuw geheugen en een processorkoeler. Evt. overklokken doe ik als leek alleen via de bijgeleverde software.
Is een dergelijke setup zinvol én zelf te doen ( ik vind het gewoon heel erg mooi om te zien ) , of zeggen jullie van koop nou gewoon alleen een simpel nieuw waterkoeling setje voor je nieuwe processor en prop alles in je oude kast ?

[ Voor 0% gewijzigd door Reinhard op 19-07-2022 10:27 . Reden: Tikfoutje ]

Win11 Pro 64, 64 GB Asus Z690 Prime, i7-12700K, Watercooling, RTX4090, Valve Index, HP Reverb G2, Oculus Quest 3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 08:06
Reinhard schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:26:
Ik heb een absolute lekenvraag, en hoop hier een beetje antwoord te vinden.
Mijn huidige systeem is een 9900K processor ( watergekoeld met een eenvoudig kant en klaar setje wat aan vervanging toe is. De videokaart is een Innoforce 3D iChill RTX 3090 X4, alles in een Phanteks Enthoo Pro kast.
Processor draait op 4,9 ghz, ingesteld via de software van het Z390 Aorus Ultra moederbord.
Nu wil ik upgraden naar een i7 12700K plus bijbehorend moederbord, en dat in een Lian Li O11 Dynamix XL kast. De videokaart behoud ik.
Ik zie echter de meest spectaculaire watercooling filmpjes en foto's voorbij komen, en voor het mooi zou ik dat ook willen, in combinatie met een Lian Li O11 Distro Plate en een Barrow LRC2.0 waterblock voor mijn RTX.
Verder natuurlijk nieuw geheugen en een processorkoeler. Evt. overklokken doe ik als leek alleen via de bijgeleverde software.
Is een dergelijke setup zinvol én zelf te doen ( ik vind het gewoon heel erg mooi om te zien ) , of zeggen jullie van koop nou gewoon alleen een simpel nieuw waterkoeling setje voor je nieuwe processor en prop alles in je oude kast ?
Leuk idee! Dit is zeker zelf te doen, elke watercooling set-up heeft iemand immers zelf gedaan - maar bedenk je wel dat het zeker wat werk en uitzoekwerk zal kosten.
Zinvol; tja.. Ik doe het vooral omdat ik het leuk vind, en omdat ik mijn PC zo stil mogelijk wil maken. Qua performance is het niet extreem zinvol. Je zult misschien iets beter kunnen overklokken, maar kosten vs improved performance is niet erg goed. In veel gevallen is het beter om het geld wat de waterkoeling zou kosten, te stoppen in een beter component. In jouw geval zit je echter al op een 3090, dus upgraden is eigenlijk ook niet erg aantrekkelijk. Bottom line, ga niet uit van schokkend betere perf door waterkoeling.

Betreft kast, O11D XL is wat verouderd, je kan bijna hetzelfde kwijt in de nieuwere O11D Evo, dus ik zou aanraden eerder die te nemen, dan heb je meteen de laatste verbeteringen van LianLi.
Voor de 3090 moet je ook bedenken dat een deel van de memory op de achterkant van de PCB zit, dus die wil je eigenlijk ook goed koelen - beter dan alleen passief door een backplate. Vzviw heeft alleen EK een active backplate, ik zou daarom de barrow voor deze overslaan. Met een component in deze prijsklasse zou ik ook een bijpassende kwaliteit waterblock aanraden. Dat is bijvoorbeeld deze als je de Asus Strix 3090 hebt.

*edit: Ik zie dat je de Inno3D 3090 hebt, daarvoor is helaas geen block van EK.

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinhard
Nycrea schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:01:
[...]

Betreft kast, O11D XL is wat verouderd, je kan bijna hetzelfde kwijt in de nieuwere O11D Evo, dus ik zou aanraden eerder die te nemen, dan heb je meteen de laatste verbeteringen van LianLi.
Voor de 3090 moet je ook bedenken dat een deel van de memory op de achterkant van de PCB zit, dus die wil je eigenlijk ook goed koelen - beter dan alleen passief door een backplate. Vzviw heeft alleen EK een active backplate, ik zou daarom de barrow voor deze overslaan. Met een component in deze prijsklasse zou ik ook een bijpassende kwaliteit waterblock aanraden. Dat is bijvoorbeeld deze als je de Asus Strix 3090 hebt.

*edit: Ik zie dat je de Inno3D 3090 hebt, daarvoor is helaas geen block van EK.
Dank voor de uitgebreide en nuttige info! Ik zit inderdaad een beetje vast aan die Inno3D, was afgelopen najaar eigenlijk als enige te krijgen voor een haastklus die af moest, nog €2700 voor betaald, dus die hou ik voorlopig aan.
Wat betreft de O11D Evo: dan moet ik wel aan een andere Distro Plate gaan denken, ik zie dat die maar liefst €406 gaat kosten, dan loopt mijn totaalplaatje wel aardig op. Of ik moet inderdaad aan een ander soort reservoir met pomp gaan denken

Win11 Pro 64, 64 GB Asus Z690 Prime, i7-12700K, Watercooling, RTX4090, Valve Index, HP Reverb G2, Oculus Quest 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nycrea
Reinhard schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:15:
[...]

Dank voor de uitgebreide en nuttige info! Ik zit inderdaad een beetje vast aan die Inno3D, was afgelopen najaar eigenlijk als enige te krijgen voor een haastklus die af moest, nog €2700 voor betaald, dus die hou ik voorlopig aan.
Wat betreft de O11D Evo: dan moet ik wel aan een andere Distro Plate gaan denken, ik zie dat die maar liefst €406 gaat kosten, dan loopt mijn totaalplaatje wel aardig op. Of ik moet inderdaad aan een ander soort reservoir met pomp gaan denken
Qua distroplate - persoonlijk vind ik de massaproductie plates, zoals die voor de O11D serie, erg saaie loops opleveren. Omdat die plate eigenlijk bepaalt hoe je loop gaat lopen, komt iedereen met zo'n plate uit op ongeveer dezelfde look - er blijft weinig creativiteit over en dat vind ik persoonlijk jammer.
Vroeger waren er alleen custom distro plates en dan maakte men echt iets unieks, maar wel voor een flink prijskaartje.
Zelf zou ik dus niet zo snel voor een dergelijke distro plate kiezen, alhoewel het wel met relatief weinig moeite een erg cleane build geeft.

🇺🇦

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:05

CMT

Zelf te doen, jazeker hoor! Wanneer men bereid is om zich in te lezen in de materie en reviews / ervaringen af te gaan, dan is het heel goed zelf te doen.
Uiteraard zal je wel met vragen blijven zitten, maar daar is dit forum ook voor ;).
Het buigen van hardtube zal wel met vallen en opstaan gaan, dat is gewoon iets wat je onder de knie moet krijgen door te proberen.

En het zinvol gedeelte hangt helemaal van jezelf af. Als je er een goed gevoel bij krijgt omdat je het leuk/mooi vind om te doen en prijs geen bezwaar is, dan kan niemand je vertellen dat het niet zinvol is.
Gaat het alleen om de prestaties en zit je met een budget dan valt er nog over te twisten.

Houd er wel rekening mee dat je met een hardtube customloop (distroplate, pomp, buizen, blokken, fittingen gereedschap, rgb etc) behoorlijk wat kwijt bent. Er is ook een groot prijsverschil tussen gewone onderdelen en esoterische 'design' onderdelen.
Reken maar dat je >€600 kwijt voor een volledige standaard customloop (cpu + gpu) met 'gewone' onderdelen. Wat jij voor ogen hebt zal dus meer kosten.

Ik heb trouwens voorbeelden gezien waarbij men een ram waterkoelblok (4x dimm) op de backplate van een 3090 plakt. Dat lijkt mij een goed alternatief t.o.v. een aktieve backplate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:29

Wildfire

Joy to the world!

Ik ga voor het eerst naar een custom loop na een paar jaar op AIO's te hebben gezeten. Ik ga eerst met mijn secundaire systeem bezig en heb zojuist uiteindelijk alles ingebouwd (Corsair Hydro X met 2x 480mm radiatoren, softline). Ben nu eerst bezig met een luchtdruk test (met de tester die Corsair zelf meelevert), luchtdruk is nu na een kwartiertje nog steeds iets boven de 0,5 bar waar ik mee gestart was. Goed teken lijkt me.

Zometeen maar eens voorzichtig de loop gaan vullen, overal witte doekjes onder, koelvloeistof is rood dus mocht er toch ergens iets lekken dan zal het snel opvallen.

Ben benieuwd. :)

-- Edit: ik begrijp dat met lucht het wel kan dat na een tijdje toch een klein beetje weglekt terwijl er dan met water niets aan de hand zou zijn. Klopt dit? Is dat wellicht de reden dat de handleiding van de tester zegt maar een halve minuut te testen?

-- Edit #2: na een tijdje toch drukverlies maar als ik nauwkeurig luister, lijk ik lucht te horen weglekken uit de tester zelf. Waarmee dat ding dus compleet nutteloos is. Kortom: testen door de loop te vullen met enkel de pomp ingeschakeld (ja, heb daar zo'n speciaal PSU plugje voor om PSU aan te kunnen zetten zonder verbonden te zijn met het systeem).

Edit #3: loop is gevuld en loopt nu om te testen. Vraag me nu af of het dopje op het reservoir er alweer op moet (dopje op opening welke ik gebruikte om te vullen) of pas als alles echt goed getest is.

[ Voor 42% gewijzigd door Wildfire op 23-07-2022 16:47 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accident
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

Die laat ik er af d tijdens het testen zodat eventueel lucht kan ontsnappen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:29

Wildfire

Joy to the world!

Accident schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 17:34:
Die laat ik er af d tijdens het testen zodat eventueel lucht kan ontsnappen :)
Prima, laat ik het zo tot testen helemaal achter de rug is.

De loop draait nu ca. 3.5 uur en tot nu toe geen lekken opgemerkt. Voordeel van rode koelvloeistof, een lek valt sneller op dan met niet-gekleurde koelvloeistof. :)

Morgenmiddag systeem maar eens afronden en dan maar hopen dat nieuw mobo en CPU ook goed werken. Had ik natuurlijk van tevoren moeten testen maar YOLO. :P

Ondertussen ook een custom loop op weg voor mijn primaire systeem. Vervang ik meteen het al supergoede mobo (ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero) door een extremer mobo (ASUS ROG Crosshair VIII Extreme). Compleet way-over-the-top overkill maar I want it! :+

(it's about what I want, not what I need :P :+)

-- Edit: ondertussen is het zondagochtend. Zojuist even gekeken, nog steeds lekvrij. Zou toch een prima ervaring zijn, eerste keer een custom loop en geen enkel lek. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Wildfire op 24-07-2022 09:06 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reinhard
Reinhard schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:15:
[...]

Het is toch de Lian Li O11D XL geworden, ik vind de ruimte toch prettig, samen met de O11D Distro plate. Daarbij een Corsair XC7 RGB Pro CPU koeler en een Barrow waterblock voor op mijn RTX3090. Dat laatste was nog wel tricky want ik kon nergens een duidelijke bevestiging vinden of deze inderdaad wel geschikte was voor mijn Inno 3D iChill X4 RTX3090. In China hebben ze het vooral over deze kaart als de Aurora, ontdekte ik. Maar het is dezelfde, en ik heb het als beginnende modder ( en dat op mijn leeftijd, 68! ) toch voor elkaar gekregen zonder lekkages e.d. . Wel soft tubing voorlopig, anders werd het me gewoon te prijzig. Het is voor jullie diehards vermoedelijk weinig spectaculair, maar ik ben er voorlopig tevreden mee.
Nu zit ik nog met één probleem: het Barrow Waterblock gebruikt voor de verlichting een 3-pins female aansluiting ( de 3 pinnetjes vlak naast elkaar ). Op mijn moederbord ( Asus Prime Z690P ) zit echter alleen 4-pins, en ik kan hem ook niet kwijt op mijn controllers van de Lian Li Uni- en ST Fans.

Welk kabeltje moet ik daar voor hebben?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVcUsRBiEx6SEVtAE9JWt6OzmpA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r4mC6j7CCgD24HogcpQ8i8jf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nycrea
Gaaf! Die softtube ziet er heel netjes uit hoor.

Voor je barrow RGB heb je een adapter nodig zie ik.
Afbeeldingslocatie: https://images.motherboards.biz/l-m/5v-font-b-rgb-b-font-font-v-3060767355.jpg

Zoek voor "barrow 3pin RGB adapter"

[ Voor 9% gewijzigd door Nycrea op 31-07-2022 09:57 ]

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniperxnl
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 29-05 07:44
Heeft er iemand ervaring met deze case: pc-o11-dynamic-razer-edition

Setup die ik heb
Ryzen 9 5800X
3070 TI FE
Wil beide water coolen met een EK setup, eerst de CPU en later de GPU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-09 08:43

Skyline GT-R

RB26DETT

Dat lijkt me een speciale versie van de Lian Li O11 Dynamic te zijn daar heb je zeker leuke opties voor watercooling.

Je kan alvast wat ideetjes opdoen bij EKWB: https://www.ekwb.com/shop/kits/shop-the-loop-kits
Meerdere builds daar zijn in een O11 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sniperxnl schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:11:
Heeft er iemand ervaring met deze case: pc-o11-dynamic-razer-edition

Setup die ik heb
Ryzen 9 5800X
3070 TI FE
Wil beide water coolen met een EK setup, eerst de CPU en later de GPU
Even op Google Images zoeken naar: pc-o11-dynamic-razer-edition water cooled.

Dan zie je gelijk dat het prima te doen is met wat flinke builds in die kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniperxnl
Ben voor de 011 dynamic evo gegaan, net wat meer space.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Dat is helemaal een prima behuizing voor een custom loop in te bouwen! We zijn benieuwd naar je build :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniperxnl
Skyline GT-R schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:56:
Dat is helemaal een prima behuizing voor een custom loop in te bouwen! We zijn benieuwd naar je build :)
Ben nog niet uit welke setup ik wil qua loop.
Kennen jullie deze partijs?
https://www.facebook.com/HybridCoolingModding/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniperxnl
Dit gaat het worden voor mijn Dynamic Evo, eerst CPU daarom 1 rad

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KNWIlbBhxWRNxt720NxaQsq6u2U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2WqpGV4sKpMCsw4ALGlak75E.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/itLmF2Q8_Q8Nb-AJyGUi_7ZO0xc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ya6nkUCquMn5su1SZRUYP3Qd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
sniperxnl schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 20:58:
Dit gaat het worden voor mijn Dynamic Evo, eerst CPU daarom 1 rad

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een paar tips op basis van mij ervaring;
Verschillend merk tube en bending insert kan net teveel speling hebben dat je bends niet mooi worden. Je krijgt dan bijvoorbeeld een flat spot.
Verwacht niet teveel van die bending tool, het helpt wel een beetje om dezelfde radius te krijgen, maar je moet zelf zorgen dat de hoek klopt
Je hebt geen splitter fitting, dan moet je dus je drain aansluiten op een ongebruikte poort in je reservoir of ander component, let er op dat je splitsingspunt ergens onderin is, anders wordt drainen iedere keer een gedoe met kantelen, schudden etc.

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniperxnl
Wat ik niet kan vinden, als ik toch kies voor ee front distri plate voor de dynamic evo, als dan 2x 360 rad dan nog wel past

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

Hier is het antwoordt ;) : https://ezmodding.com/en/res/lianli/RGV-LAN-O11-EVO-LI-P
Maar het hangt er ook wel vanaf hoe dik de distributieplaat in kwestie is. Met een Bykski gaat het dus.

Ik zie trouwens dat je gekozen hebt voor PETG buizen. Dat is makkelijker om te buigen, maar pas daarmee wel heel erg op de watertemperatuur!
PETG wordt al plastisch rond 50-60°C 70°C - 110°C? en kan mogelijk met 40°C kruipen. Het is dus aan te raden om de watertemperatuur onder de 35°C te houden. Daarnaast is PETG ook vrij zacht en krasgevoelig.
Acryl / PMMA buizen zijn beter, maar dat is vrij moeilijk om te buigen en de plastic buigmallen kunnen vanwege de benodigde temperatuur gaan smelten (warmte bestendige en isolerende handschoenen zijn daarbij een must).

Edit:
Glasovergangspunt van PETG opgezocht, zit blijkbaar tussen 70°C - 110°C in.
Toch zou ik het niet vertrouwen omdat er ervaringen van anderen zijn met buizen die zijn gaan zakken.

[ Voor 18% gewijzigd door CMT op 03-09-2022 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 20:46

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Op Reddit veel PETG rampen gezien...

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

sniperxnl schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 08:04:
Wat ik niet kan vinden, als ik toch kies voor ee front distri plate voor de dynamic evo, als dan 2x 360 rad dan nog wel past
Met de EKWB distro voor de O11 EVO gaat dat wel. Je kan er veel info over vinden op hun site.

https://www.ekwb.com/shop...1d-evo-d5-pwm-d-rgb-plexi

Een voorbeeld build in de EVO met distro:
https://www.ekwb.com/shop/stl-dragon-blood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
CMT schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 08:24:
Ik zie trouwens dat je gekozen hebt voor PETG buizen. Dat is makkelijker om te buigen, maar pas daarmee wel heel erg op de watertemperatuur!
PETG wordt al plastisch rond 50-60°C en met 40°C kan het kruipen. Het is dus aan te raden om de watertemperatuur onder de 35°C te houden. Daarnaast is PETG ook vrij zacht en krasgevoelig.
Hier hoef je je echt niet druk over te maken, petg wordt echt niet zacht genoeg om problemen te geven onder de 60 graden. En 60 graden will be sowieso niet overheen omdat dat op den duur je pomp kan beschadigen.

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniperxnl
Hier is het antwoordt ;) : https://ezmodding.com/en/res/lianli/RGV-LAN-O11-EVO-LI-P
Maar het hangt er ook wel vanaf hoe dik de distributieplaat in kwestie is. Met een Bykski gaat het dus.

PETG wordt al plastisch rond 50-60°C en met 40°C kan het kruipen. Het is dus aan te raden om de watertemperatuur onder de 35°C te houden. Daarnaast is PETG ook vrij zacht en krasgevoelig.
Acryl / PMMA buizen zijn beter, maar dat is vrij moeilijk om te buigen en de plastic buigmallen kunnen vanwege de benodigde temperatuur gaan smelten (warmte bestendige en isolerende handschoenen zijn daarbij een must).
Ik twijfelde namelijk tussen PETG en Acryl, dan wordt het Acryl en bestel ik iets extra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniperxnl
Zijn plaat is top, maar zijn pompen zijn maar 600L/H ipv EK pomp van 1500L/H :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Nog even opgezocht en de glasovergangs temperatuur / glaspunt voor PETG kan blijkbaar tussen 70° en 110° graden liggen: https://www.promolding.nl...muntenboek-Promolding.pdf
Wat hoger dan ik dacht dus, maar dat wil niet zeggen dat daaronder geen kruip kan plaatsvinden. Met name als er spanning op de buis staat vanwege gewicht o.i.d., kan dat na verloop van tijd gaan zakken/buigen.

De EKWB PETG buizen waarmee ik gewerkt heb, begonnen al een beetje week te worden net voorbij het punt dat je de buis nog met een vinger kan aantippen (dat zal wel rond 60° - 70°C zijn geweest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniperxnl
CMT schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:56:
Nog even opgezocht en de glasovergangs temperatuur / glaspunt voor PETG kan blijkbaar tussen 70° en 110° graden liggen: https://www.promolding.nl...muntenboek-Promolding.pdf
Wat hoger dan ik dacht dus, maar dat wil niet zeggen dat daaronder geen kruip kan plaatsvinden. Met name als er spanning op de buis staat vanwege gewicht o.i.d., kan dat na verloop van tijd gaan zakken/buigen.

De EKWB PETG buizen waarmee ik gewerkt heb, begonnen al een beetje week te worden net voorbij het punt dat je de buis nog met de blote hand kan aantippen (dat zal wel rond 60° - 70°C zijn geweest).
Maar hoe dan, heb je dan te weinig rads gehad met koeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniperxnl
CMT schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:56:

De EKWB PETG buizen waarmee ik gewerkt heb, begonnen al een beetje week te worden net voorbij het punt dat je de buis nog met de blote hand kan aantippen (dat zal wel rond 60° - 70°C zijn geweest).
Begreep wel als je PETG gebruikt je ook de inserts moet gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniperxnl
Heb toch nog wat aanpassingen gedaan en dan maar gelijk GPU en CPU van 1 merk uit Frankrijk

AANTAL Product

3 EK-Loop Hard Tube 16mm 0.5m - Acrylic (2pcs)
2 EK-Quantum Torque 6-Pack HDC 16
1 EK-AF Extender 6mm M-M G1/4
1 EK-Tube ZMT Matte Black 16/10mm
1 EK-AF Kraanstuk / Ball Valve (10mm) G1/4 - Zwart
2 EK-CoolStream Classic PE 360
1 EK-Quantum Torque STC-10/16
1 Spuitfles / Filling Bottle - 1000ML
1 Alphacool Acrylic Double Bending Tool 12-14mm and 16mm - Black
1 EK-Quantum Kinetic FLT 240 D5 PWM D-RGB - Plexi
1 HCM Elite Pro Crystal CPU Water Block
1 Waterblock RTX 3070 Ti Founders Edition
1 Backplate Elite RTX 3070 Ti Founders Edition
1 Hard Tube Reamer
1 Bitspower Hard Tube Silicone Bending for ID 12MM
6 Lian Li UNI SL120 RGB Black 120mm Fan
2 EK-CryoFuel Premix 1000mL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMT

CMT

@sniperxnl
Nee, je begrijpt mij verkeerd. Met 'mee gewerkt hebben', bedoel ik buigen ;).
Maar neem voor alle zekerheid ook PETG buizen en kijk of het voor jouw toepassing voldoende is.
Al is het maar om op te oefenen en als opstapje naar Acryl / PMMA.

Ga in ieder geval niet zonder thermisch beschermende handschoenen werken met Acryl!
Het is dan wel geen glas, maar 90°C - 110°C is de glasovergangstemperatuur.
En het is wel zo prettig als je je vingers niet verbrand, wanneer je het dichterbij vast moet houden.
sniperxnl schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:08:
[...]

Zijn plaat is top, maar zijn pompen zijn maar 600L/H ipv EK pomp van 1500L/H :)
1500l/h is een fabeltje. Het verschil tussen een DDC en D5 is echt niet zo groot als zovelen denken. Met een full customloop en gemiddelde restrictie, zal de DDC ca. +20% meer debiet geven bij een bepaald toerental.
Maar het grote nadeel is dat een DDC erg luidruchtig wordt boven de 2000rpm.
Daaronder is het subjectief net zo still als een D5.
Voor een full customloop moet je eerder uitgaan van max. 300-200 l/h (hangt sterk af van de totale restrictie van de onderdelen samen).

Voor een platte reservoir, zou ik echter geen DDC nemen en voor een D5 of zelfs een VPP755 gaan als dat mogelijk is. Zo'n acryl wand fungeert namelijk als klankbord en zal elke vibratie/resonantie beter hoorbaar maken.De VPP755 is echt heel stil en trillings arm, maar de compatibliteit is iets wat je goed moet controleren. De kraag van de pompbehuizing is namelijk iets hoger t.o.v. een D5.

Ik raad trouwens EK Cryo fuel sterk af! Dat spul geleid als de pest en de beschermende werking is gebaseerd op het toevoegen van een opofferingsmetaal (anode).
Bij mij heeft het ook heel wat acryl vergeelt.
Neem liever Double Protect Ultra van Aquacomputer of gedemineraliseerd water (spul uit de supermarkt) met een anti-corrosie toevoeging (biocide is echt niet nodig).

[ Voor 10% gewijzigd door CMT op 04-09-2022 00:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nycrea
Voor de zekerheid; bij het buigen van tubes moet je altijd een insert gebruiken, anders collapsed je tube, ook bij pmma/ acryl. Alleen bij iets als copper tubing heeft het geen nut.

Verder ben ik het grotendeels eens met @CMT;
Wat betreft L/h moet je je geen zorgen maken, de flow rate heeft wel impact maar niet heel veel. Zo lang je flow genoeg is, zul je weinig extra benefit hebben van meer flow rate.
Persoonlijk heb ik een DDC maar daar heb ik voor gekozen omdat deze kleiner van formaat is en wat meer restrictie aankan, dus meer componenten in de loop. Hoewel ik moet zeggen dat mijn loop ook nog prima had gekund met een D5.

DDC valt qua geluid trouwens erg mee, het is vooral een wat hoger frequentie geluid, maar niet heel hard. Ik laat de pomp echter zeker niet op volle toeren draaien, dan hoor je hem wel vrij duidelijk.

Qua coolant, ik heb nooit problemen gehad met cryofuel en verkleuring in hardtube
(petg en pmma), in softtube zeker wel, die werden merkbaar geel. Biocide zou ik trouwens wel zeker aanraden, niets is zo vervelend als je hele loop uit elkaar halen omdat je microfins vol troep zitten.

🇺🇦

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nycrea schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 22:51:
Wat betreft L/h moet je je geen zorgen maken, de flow rate heeft wel impact maar niet heel veel. Zo lang je flow genoeg is, zul je weinig extra benefit hebben van meer flow rate.
Wel grappig trouwens hoeveel, of eerder hoe weinig flow genoeg is.

Ik heb hier 2 stuks D5 maar die draaien beide op 35%, want geluid. Nu is er een tijdje terug 1 kapot gegaan en die draait dus niet meer. Nog geen zin gehad om die pomp te vervangen dus nu draait er maar 1tje. Ook geen zin in meer herrie, dus ik draai nu een CPU monoblock met GPU blok en 2 stuks 4x120mm op een enkele D5 op 35%. Dit geeft slechts 60 liter per uur en de temps zijn prima. Niet alleen prima, maar exact hetzelfde als met 2 stuks en boven de 100 liter per uur. Toch interessant hoe enorm weinig blijkbaar toch voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Nycrea schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 22:51:
Qua coolant, ik heb nooit problemen gehad met cryofuel en verkleuring in hardtube
(petg en pmma), in softtube zeker wel, die werden merkbaar geel. Biocide zou ik trouwens wel zeker aanraden, niets is zo vervelend als je hele loop uit elkaar halen omdat je microfins vol troep zitten.
Misschien was het een reactie met de EKWB softtubes destijds, maar ik ga dat spul nooit meer nemen.
Het feit dat de bescherming is gebaseerd door een meer anodisch materiaal toe te voegen, is al verkeerd.
Dat is bedoeld voor situaties waarin het medium verontreinigd is of als het gewoon niet anders mogelijk is.
Denk maar aan de scheepbouw, waarbij de schroefas beschermd moet worden tegen corossie van het zeewater.
Ze stoppen dan een buffer metaal er vlakbij dat meer anodisch is en als het ware eerst wordt 'opgegeten'.

Wanneer je schoon werkt en de onderdelen achteraf goed spoelt met demi water, dan hoef je echt geen zorgen te maken over algen. Uiteraard moet je niet op een plek gaan werken waar planten in de buurt zijn.
Je kan het eventueel ook gewoon eerst testen door een jampotje goed schoon te maken en af te spoelen met demi water. Daarna gewoon vullen met demi water, goed afsluiten (luchtdicht) en voor een maandje weg zetten op de plek waar je de pc wilt hebben. Of om het echt te testen, naast een plant in de zon.

Wanneer je koperen waterblokken hebt, dan helpt dat van nature ook. Koperionen zijn schadelijk voor bacterien en eencelligen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniperxnl
Reservoir met D5 pomp is even duur, dus prima. Ik wil het liefst mijn vloeistof in rood hebben. Zal me daar nog wat in verdiepen. Hele loop is iig van koper!

Erg bedankt voor jullie goede tips guys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniperxnl
CMT schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 23:39:
[...]

Misschien was het een reactie met de EKWB softtubes destijds, maar ik ga dat spul nooit meer nemen.
Het feit dat de bescherming is gebaseerd door een meer anodisch materiaal toe te voegen, is al verkeerd.
Dat is bedoeld voor situaties waarin het medium verontreinigd is of als het gewoon niet anders mogelijk is.
Denk maar aan de scheepbouw, waarbij de schroefas beschermd moet worden tegen corossie van het zeewater.
Ze stoppen dan een buffer metaal er vlakbij dat meer anodisch is en als het ware eerst wordt 'opgegeten'.

Wanneer je schoon werkt en de onderdelen achteraf goed spoelt met demi water, dan hoef je echt geen zorgen te maken over algen. Uiteraard moet je niet op een plek gaan werken waar planten in de buurt zijn.
Je kan het eventueel ook gewoon eerst testen door een jampotje goed schoon te maken en af te spoelen met demi water. Daarna gewoon vullen met demi water, goed afsluiten (luchtdicht) en voor een maandje weg zetten op de plek waar je de pc wilt hebben. Of om het echt te testen, naast een plant in de zon.

Wanneer je koperen waterblokken hebt, dan helpt dat van nature ook. Koperionen zijn schadelijk voor bacterien en eencelligen.
Ik zal zeker alles door spoelen de eerste keer met demi water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniperxnl
Twijfel nog als ik een front mesh kit erbij moet kopen zodat ik 2x 140mm fans voorin kan stoppen, voor nog wat extra flow in de kast. Zodat de top rad, meer koele lucht krijgt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

Graag gedaan hoor ;). Altijd leuk om te zien wanneer iemand ook aan een customloop begint.

Heb je al bedacht waar je het tappunt zo meteen wilt hebben?
De beste plek is op het laagste punt in de loop, bij voorkeur na het reservoir / pomp uitgang.
Een t-stuk fitting /blokje is dan wel nodig om een vrije keuze voor de locatie te hebben.

Mijn kraan zit tussen het pomp/reservoir combi en de front rad in.
Het bovenste rad loop in het reservoir en op die manier kan ik vrijwel de hele loop leeg laten lopen.
Voor het laatste beetje gebruik ik soms een balgje van Alphacool: https://www.alphacool.com...l-pumpin-gum-ball-schwarz

Nog wat aanraders voordat je begint:Waterkoeling shops waar ik (hele) goede ervaring mee heb:
  • Aquatuning.nl (Nederlandse frontpage, bedrijf is Duits en bestellen op Aquatuning.de is veel sneller/beter = direct). Het is een webshop met Alphacool als moederbedrijf vermoed ik. Fijne prijzen, goede en coulante klantenservice.
  • Aqua-computer.de Voor de tech-enthousiast van waterkoeling. Erg mooie (niche) producten en goede kwaliteit. Klantenservice is traag, maar wel heel behulpzaam en coulant. Dit is een bedrijf die ook helpt wanneer je met een probleem zit bij een van hun producten (hebben ook een eigen forum daarvoor bijv.)
  • TechN.de met zeer mooie producten, klantenservice kan traag zijn, maar daar staat tegen over dat het geweldig is. Een van de beste ervaringen die ik gehad heb.
  • Hier kan je ook redelijk wat vinden voor een goede prijs: https://www.caseking.de/ Bestellingen die ik gemaakt heb zijn tot nu toe probleemloos gegaan. Verder geen ervaring met de aftersales.
Ik heb laatst ook een bestelling gedaan bij Watercool.de Hoewel ook behulpzaam, is het contact wat moeizaam gegaan (mogelijk omdat het in het Engels was). De producten behoren tot de top van kwaliteit/afwerking, maar ik ben niet tevreden over hoe het verscheept is.
Het GPU waterblok was onberispelijk, maar een custom reservoir is aangekomen met lichte krassen, vuiligheid en 'skuffing marks'. Deels te wijten aan de wel erg sobere verpakking van plastic seal en karton.

Daarnaast was ook een van de afsluitdoppen/fittingen bijna zwart. Alsof de nikkellaag daarvan vergaan was (zeer oud exemplaar?) of de fitting niet goed vernikkelt.
Ik kan mij niet voorstellen dat de kwaliteitscontrole dat over het hoofd ziet.
Maar daar ga dus nog contact over opnemen en kijken hoe de klantenservice reageert.

Een webshop die ik persoonlijk vermijd (tenzij het echt niet anders kan) is Highflow.nl.
Ze hebben een ruim aanbod, maar de klantenservice is echt vreselijk zodra je met een probleem zit.
Retourneren wordt ontzettend moeilijk over gedaan, wanneer het uit de verpakking is gehaald.

De Franse webshop, waarbij je wilt bestellen, lijkt mij een eenmanszaak trouwens. Dat kan heel goed of heel slecht uitpakken. Ik zou even peilen met een e-mail voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniperxnl
CMT schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:48:
Graag gedaan hoor ;). Altijd leuk om te zien wanneer iemand ook aan een customloop begint.

De beste plek is op het laagste punt in de loop, bij voorkeur na het reservoir / pomp uitgang.
Een t-stuk fitting /blokje is dan wel nodig om een vrije keuze voor de locatie te hebben.

Het bovenste rad loop in het reservoir en op die manier kan ik vrijwel de hele loop leeg laten lopen.
Voor het laatste beetje gebruik ik soms een balgje van Alphacool: https://www.alphacool.com...l-pumpin-gum-ball-schwarz

Nog wat aanraders voordat je begint:Waterkoeling shops waar ik (hele) goede ervaring mee heb:
  • Aquatuning.nl (Nederlandse frontpage, bedrijf is Duits en bestellen op Aquatuning.de is veel sneller/beter = direct). Het is een webshop met Alphacool als moederbedrijf vermoed ik. Fijne prijzen, goede en coulante klantenservice.
  • Aqua-computer.de Voor de tech-enthousiast van waterkoeling. Erg mooie (niche) producten en goede kwaliteit. Klantenservice is traag, maar wel heel behulpzaam en coulant. Dit is een bedrijf die ook helpt wanneer je met een probleem zit bij een van hun producten (hebben ook een eigen forum daarvoor bijv.)
  • TechN.de met zeer mooie producten, klantenservice kan traag zijn, maar daar staat tegen over dat het geweldig is. Een van de beste ervaringen die ik gehad heb.
  • Hier kan je ook redelijk wat vinden voor een goede prijs: https://www.caseking.de/ Bestellingen die ik gemaakt heb zijn tot nu toe probleemloos gegaan. Verder geen ervaring met de aftersales.
Ik heb laatst ook een bestelling gedaan bij Watercool.de Hoewel ook behulpzaam, is het contact wat moeizaam gegaan (mogelijk omdat het in het Engels was). De producten behoren tot de top van kwaliteit/afwerking, maar ik ben niet tevreden over hoe het verscheept is.
Het GPU waterblok was onberispelijk, maar een custom reservoir is aangekomen met lichte krassen, vuiligheid en 'skuffing marks'. Deels te wijten aan de wel erg sobere verpakking van plastic seal en karton.

Daarnaast was ook een van de afsluitdoppen/fittingen bijna zwart. Alsof de nikkellaag daarvan vergaan was (zeer oud exemplaar?) of de fitting niet goed vernikkelt.
Maar daar ga dus nog contact over opnemen en kijken hoe de klantenservice reageert.

Een webshop die ik persoonlijk vermijd (tenzij het echt niet anders kan) is Highflow.nl.
Ze hebben een ruim aanbod, maar de klantenservice is echt vreselijk zodra je met een probleem zit.
Retourneren wordt ontzettend moeilijk over gedaan, wanneer het uit de verpakking is gehaald.

De Franse webshop, waarbij je wilt bestellen, lijkt mij een eenmanszaak trouwens. Dat kan heel goed of heel slecht uitpakken. Ik zou even peilen met een e-mail voor de zekerheid.
Tap punt komt rechts onder met een male to male G1/4 naar valve kraantje, daar komt een klein stuk flex slang op. Boor een gat onderin de case, waar die dan uit komt. Vulfles had ik. Ben je ook bekend met highflow?

Mijn GPU en CPU blocks haal ik hier https://hybridcooling-mod...-ti-founders-edition.html

Incl back plate, dit is de nieuwe versie GPU cooler die nu ook vram mee pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniperxnl
CMT schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:48:

Aangezien ik alle fans pak van lian li ga ik hun L 3 connector hub gebruiken met software, hier kan ik dan later ook de de PCU en GPU rgb wires op aansluiten.

Twijfel nog als ik de GPU verticaal ga zetten, is wel mooier denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

De Highflow Next flowmeter of bedoel je het bedrijf Highflow.nl?

Hmm ik zie dat je dan voor een vaste male-male verbinding gekozen hebt. De kans is groot dat de kraan dan niet mooi rechtop komt te zitten bij het vastdraaien.
Een roteerbare koppeling is dan nodig, maar die zijn niet 100% dicht wanneer er gewicht aan hangt. Een miniem beetje koelwater zal verdampen.
Een stuk slang maakt het allemaal zoveel makkelijker en meer flexibel. Op die manier kan je het ook direct in een fles laten lopen zonder te morsen.
Maar ieder zijn voorkeur ;).

Bij mij zat het zo: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1oEIXa2pnnkp6QBITUOGQS-nxJs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/l1O74xt8MQJZ5N3fto24x0MS.jpg?f=user_large

Onderin gaat het van de pomp in een lus naar een t-splitsing. Daarvandaan een stukje slang met de kraan en stop. De foto is trouwens van een testopstelling. Ik heb inmiddels een mooie reservoir/pomp combi en ander GPU blok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejfie147
hey beste mensen,

een tijdje terug postte ik hier mijn eerst build met de corsair x 303i custom loop serie.

Ondertussen een dikke maand verder, maar ik blijf me meer en meer ergeren aan het geluid van die XD3 pomp-reservoir combo...
De case bestaat uit 9 fans, maar die pomp neemt altijd de bovenhand qua geluid :( Er zijn hier ongetwijfeld mensen die mij een klare oplossing kunnen geven (nieuwe pomp/ander merk/ of weet ik veel :-)

Zeer veel dank bij voorbaat!
DavyAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bHTexGeBdOYrznvJC8BedFXzAts=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/etrB0C1aMrB6BjiZCwlmLv3S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RC8l2WLqgulEzB8tww2x78QmCYE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kxsCrrtYACXUEQUZju3rsls4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door deejfie147 op 05-09-2022 21:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nycrea
Lagere pomp snelheid al geprobeerd?

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejfie147
Nycrea schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:38:
Lagere pomp snelheid al geprobeerd?
euhm, daarin ben ik een leek... hoe zou ik dat kunnen doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
deejfie147 schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:01:
[...]

euhm, daarin ben ik een leek... hoe zou ik dat kunnen doen?
Even kijken hoe het nou precies zit en wat er mogelijk: PilatuS in "[Ervaringen] Deel 3 - Waterkoeling en onderdelen/setjes"

Welke soort kabel heeft het ding nou exact ? Of er kan via de Corsair software iets, of anders misschien via het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejfie147
PilatuS schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:08:
[...]

Even kijken hoe het nou precies zit en wat er mogelijk: PilatuS in "[Ervaringen] Deel 3 - Waterkoeling en onderdelen/setjes"

Welke soort kabel heeft het ding nou exact ? Of er kan via de Corsair software iets, of anders misschien via het moederbord.
thanks! ik snap geen snars van die corsair software... de fansnelheden kan ik regelen maar ik zie nergens die pomp staan in het programma..pffff

Acties:
  • +2 Henk 'm!
deejfie147 schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:11:
[...]

thanks! ik snap geen snars van die corsair software... de fansnelheden kan ik regelen maar ik zie nergens die pomp staan in het programma..pffff
Begin eens met welke aansluiting het ding heeft en hoe het aangesloten zit. Als het een 4 pins PWM fankabel is dan kan je dit gewoon regelen. Een pomp of een fan aansturen is eigenlijk hetzelfde. Misschien ziet de Corsair software het ding gewoon als fan en je die regelen. Anders sluit je het ding op het moederbord aan en zet je het in de BIOS op 50% en klaar. Het hangt af van hoe het nou precies zit en welke connector het ding heeft. Zonder die info zijn we terug waar we in juli ook waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejfie147
PilatuS schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:13:
[...]

Begin eens met welke aansluiting het ding heeft en hoe het aangesloten zit. Als het een 4 pins PWM fankabel is dan kan je dit gewoon regelen. Een pomp of een fan aansturen is eigenlijk hetzelfde. Misschien ziet de Corsair software het ding gewoon als fan en je die regelen. Anders sluit je het ding op het moederbord aan en zet je het in de BIOS of 50% en klaar. Het hangt af van hoe het nou precies zit en welke connector het ding heeft. Zonder die info zijn we terug waar we in juli ook waren.
hartelijk dank alvast! zopas gekeken, het is een 4pins pwm kabel inderdaad...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
deejfie147 schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:14:
[...]

hartelijk dank alvast! zopas gekeken, het is een 4pins pwm kabel inderdaad...
Dan kan je die dus netjes instellen op welke stand je maar wil. Als ie aangesloten zit op de Corsair module dan moet ie daar ook te regelen zijn. Misschien wordt ie dus gezien als een fan. De Corsair software weet niet wat een fan is of wat een pomp is als het dezelfde PWM kabel is.

Lukt het niet via de Corsair software, hoewel dat zeker moet kunnen, dan sluit je de pomp aan op de CPU FAN header en zet je het via de BIOS op 50%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMT

CMT

Download anders even HWinfo en open met de "sensors only" optie.
Daar kan je zo'n beetje alle sensors mee uitlezen, die in jouw systeem beschikbaar zijn.
De pomp zal heel waarschijnlijk als een Fan genoteerd staan, maar daar kom je snel genoeg achter welke het is.

Wanneer je de pomp aan wilt sluiten op het moederbord, controleer dan wel of het een aansluiting is die genoeg stroom kan leveren. Meer dan 2A omdat het een DDC3.2 betreft.
Niet dat deze pompjes standaard zoveel verbruiken (op laag toerental van 1800rpm, echt maar iets van 2-3W), maar ze kunnen behoorlijk viel piekstroom/piekvermogen trekken op volle toeren. Dat gaan dan over de 20W.
Het verbruik is sterk afhankelijk van het toerental waarop je het inregelt.

[ Voor 22% gewijzigd door CMT op 05-09-2022 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejfie147
CMT schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:21:
Download anders even HWinfo en open met de "sensors only" optie.
Daar kan je zo'n beetje alle sensors mee uitlezen, die in jouw systeem beschikbaar zijn.
De pomp zal heel waarschijnlijk als een Fan genoteerd staan, maar daar kom je snel genoeg achter welke het is.

Wanneer je de pomp aan wilt sluiten op het moederbord, controleer dan wel of het een aansluiting is die genoeg stroom kan leveren. Meer dan 2A omdat het een DDC3.2 betreft.
Niet dat deze pompjes standaard zoveel verbruiken (op laag toerental van 1800rpm, echt maar iets van 2-3W), maar ze kunnen behoorlijk viel piekstroom/piekvermogen trekken op volle toeren. Dat gaan dan over de 20W.
Het verbruik is sterk afhankelijk van het toerental waarop je het inregelt.
Het programmaatje is gedownload ... ik kom er helaas niet achter welke fan het is :( :-(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMT

CMT

Dat is toch niet zo moeilijk, één voor één een fan met de hand of in de Commander controller I-dinges stoppen ;). En kijken bij welke fan dat hoort in HWinfo. Kwestie van uitsluiting.
Vervolgens kan je deze fan evt. een andere label geven (rechtermuis en dan rename).

Wordt de commander I-dinges, herkent in HWinfo met een eigen sectie?
Zo ja, dan zou je eerst daar moeten kijken.
Anders zijn de Fan snelheden te vinden onder de moederbord I/O chip sectie.
Zoek maar naar de moederbord naam.

[ Voor 34% gewijzigd door CMT op 05-09-2022 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iemand hier ervaring met de D5-VPP655 van Alphacool ?

7 jaar lang heb ik 2 Swiftech MCP655's gehad. Na zo'n 28.000 uur draaien zijn ze beide overleden. Nu 2 stuks van Alphacool gekocht en gisteren er in gezet. Je zou zeggen dat er niet of nauwelijks verschil zou moeten zijn, maar helaas is het verschil gigantsch. Wat maken die van Alphacool een tering herrie, echt niet normaal. Ik heb ze nu beide op stand 1.5 draaien en dan maken ze nog veel meer herrie dan de Swiftech pompen op stand 3. Die van Swiftech waren op stand 3 vrijwel onhoorbaar. Deze van Alphacool op stand 3 beginnen te joelen en maken veel te veel herrie. Met die van Swiftech op ongeveer 35% deed de setup zo'n 120l/u en nu zit ik op 60l/u met meer herrie. Stand 2 en 3 is gewoon niet te doen met deze van Alphacool.

De hele setup is exact hetzelfde met een Bitspower dual pomptop en montageringen ook van Bitspower. Dit geheel staat op 3cm rubber dus trillingen doorgeven is het probleem niet. Nu dus precies dezelfde setup met de helft van de flow en nog is het meer herrie. Er gaat ook geen lucht meer door de loop heen, dus daar ook niets anders dan hoe het eerst was.

Alle reviews van de Alphacool zeggen dat ze zo stil zijn op stand 2 en 3, maar daar ben ik het dus totaal niet mee eens. Moet wel zeggen dat de pompen ook het enige zijn wat geluid maakt. Ik heb voldoende radiatoroppervlakte om passief te draaien, dus er draaien geen fans op de rad's en ook de voedingfan draait meestal niet. Het enige wat nog iets geluid maakt zijn 2 stuks 15dB Silent Wing fans als intake die op 35% van de max draaien.

Ben ik nou de enige die vind dat het een hoop herrie is ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

Ik heb helaas geen ervaring met de VP655 van Alphacool, maar weet wel dat de huidige (europese) D5 pompjes allemaal uit dezelfde fabriek in Hongarije (Lowara/ Xylem) komen. De motor + impeller is identiek, alleen de PWM aansturing kan wat verschillen.
De balancering van de rotor is kritiek in hoeveel geluid zo'n pomp maakt (slechte aansturing kan daar ook in meespelen). Ik heb gemerkt dat het nogal te wensen over laat in de modellen die ik gehad heb. Die trilden net zo gek als een DDC, waardoor ze voor mij (subjectief) niet boven 1900rpm te gebruiken waren.
Ik vermoed dat de oude D5's kwalitatief beter waren, Swiftech kreeg altijd veel lof over haar pompen.

Ik heb 2x een EKWB D5 G2 gehad en een Aquacompter D5. Allemaal even erg, waarbij Aquacomputer ook nog eens een gare pwm curve had met minimum van ca.1800rpm.

Je zou anders even moeten kijken naar de VPP755, ik heb daar nu 2 pompjes van en deze zijn heerlijk stil!
Het enige is dat de kraag iets hoger is, dus daar zal je even naar moeten kijken of dat ook past in de bitspower top. Over de betrouwbaarheid durf ik echter nog niets te zeggen, ik heb nu 1 pomp pas ca. 3/4 jaar in gebruik.

Edit:
28.000 uur is wel erg weinig, ze worden voor 50.000uur gewaardeerd :o.
Is de impeller versleten of is de aansturing kapot gegaan?

[ Voor 6% gewijzigd door CMT op 16-09-2022 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben in ieder geval niet de enige dus, dat scheelt weer :)

Qua aansturing heb ik ze op een molex zitten en dan stel ik ze in met de stelschroef op de pomp zefl. De oude Swiftech pompen hadden dit net zo. De kleur en vorm van de stelschroef is exact hetzelfde. Op wat labels na kan je geen verschil zien tussen de oude en nieuwe. Mogelijk dat het via PWM wat beter zou zijn, maar op welke stand dan ook zijn ze goed hoorbaar. Ga je naar stand 3 en hoger dan hoor ze je flink op toeren komen en beginnen ze enorm veel herrie te maken.

Goede kans inderdaad dat de kwaliteit minder is geworden. Ze komen inderdaad uit Hongarije, zowel de nieuwe als de oude. Helaas is de MCP655 nergens meer te vinden, maar het is de vraag of het iets uitmaakt als alleen het label anders is bij de 655 tegenwoordig.

Misschien maar eens kijken naar de VPP755 dan. Zoals het nu is moet het maar, maar blij wordt ik er niet van. Eerst zat de hele PC ruim onder de 20dB, maar nu niet meer en dat met de helft van de flow.

Edit:
28.000 uur is wel erg weinig, ze worden voor 50.000uur gewaardeerd :o.
Is de impeller versleten of is de aansturing kapot gegaan?
Inderdaad niet heel erg lang, maar opzich wel ok met 7 jaar.

Een paar maanden terug begon 1 pomp zachtjes te tikken. Na een paar dagen liep de hele rotor vast en was het metaal op metaal met een enorme herrie. De 2e pomp begon vrijdag te tikken en gisteravond was het over. Ook ineens harder tikken en ook toen helemaal kapot gelopen. Als je de impeller beweegt dan voel je het metaal op metaal.

[ Voor 21% gewijzigd door PilatuS op 16-09-2022 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

Het was voor mij ook een frustrerende zoektocht. Mijn PC is in rust en lage belasting zo goed als onhoorbaar en dan hoor je eigenlijk alleen nog de pomp.
Ik heb diverse modellen geprobeerd waaronder meerdere DDC3.2 pwm. De DDC trilden mechanisch nog wat meer (lage frequentie trillingen), maar dat viel te verhelpen met goed ontkoppelen op een soggy sandwhich.

Het was dan ook een verademing toen ik de VP755 uitprobeerde. Weinig trillingen en op hoogste stand hoor je feitelijk alleen een zoef geluid. Een dag en nacht verschil met de D5.
Sinds een maandje heb ik deze in een Heatkiller D5 reservoir combi zitten (ik ben nog van plan daarover te posten ;)) en het is echt volkomen stil op 2500rpm. Ik kan dit probleemloos verhogen naar 2800rpm voordat het kenmerkende fluiten van een pomp hoorbaar wordt (het typische probleemgebied van 2500-3000 rpm).
Vanwege de constructie zou ik zo'n pomp alleen niet vertikaal plaatsen. Dan rust de impeller op de as.
Inderdaad niet heel erg lang, maar opzich wel ok met 7 jaar.

Een paar maanden terug begon 1 pomp zachtjes te tikken. Na een paar dagen liep de hele rotor vast en was het metaal op metaal met een enorme herrie. De 2e pomp begon vrijdag te tikken en gisteravond was het over. Ook ineens harder tikken en ook toen helemaal kapot gelopen. Als je de impeller beweegt dan voel je het metaal op metaal.
Oh, dan is het gewoon de typische slijtage. Het grafietblokje in de impeller is dan versleten.
Je zou eventueel de impeller van de nieuwe pompen over kunnen zetten om te kijken of daarmee het probleem oplost. Mits de as met het keramische balletje niet beschadigd is geraakt. Dan weet je gelijk of het nu de aansturing is of de onbalans van de impeller.
Ik ben daar trouwens ook benieuwd naar ;).

Mocht dat het probleem oplossen dan zou je eventueel Alphacool daarover kunnen mailen.
Officieel zijn impellers niet los verkrijgbaar, maar iemand anders is het gelukt om daar een te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het geluid met de oude MCP655's was helemaal prima. Inderdaad een zacht zoef geluid, maar verder gewoon heel stil en misschien 18dB op een derde vermogen. Zet ik deze D5's ook maar op stand 2 van 5 dan hoor je ze op toeren komen en is het belachelijk veel herrie. Geen idee hoe goed de dB meter van mijn telefoon is, maar op stand 2 zit je al op 30dB er net naast gemeten. En iedere review maar zeggen dat ze zo stil zijn. Geen idee met welke spullen die mensen verder draaien en wat er bovenuit komt, maar zelfs mijn HDD is een stuk stiller als die draait met de pomp op stand 1.5. En dit is ook nog eens een HDD die zo'n beetje het stilste is van allemaal en dus eigenlijk ook te veel herrie is, dus die gaat na 10 minuten uit. Dan was het eerst alleen nog een zeer zacht geluid waarbij je moeite moest doen om iets te horen op 1 meter afstand. Iedereen met een matig gehoor kon niets horen.

De pompen zitten bij mij wel verticaal, heeft mogelijk ook weer invloed op het geluid en levensduur. Eigenlijk alle dubbele tops zijn verticaal. Baal nu wel flink van deze pompen. 150 euro voor 2 pompen zonder top of wat dan ook. Verder ook 7 jaar verder en nu zijn ze slechter in plaats van beter.

De oude pompen heb ik los geknipt om ze er makkelijk uit te krijgen. Dan wordt het wel een lastige klus om te gaan solderen. Verder weinig vertrouwen meer in die dingen gezien het metaal op metaal is nu. Dan de impellers omzetten zou een gokje zijn. Verder ook weer een hele klus om te toen. Gisteren 4 uur bezig geweest met 2 pompen vervangen. Typische waterkoeling problemen :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

Ah dat is jammer om te lezen. Het keramische lager van het pomphuis slijt nagenoeg niet en eventuele schaafplekken zijn nog wel met fijn schuurpapier weg te krijgen (niet dat krassen effect hebben met zoveel speling).
Ik kan mij verder maar al te goed in je schoenen plaatsen, ik zou ook flink de pest erin hebben wanneer zoiets kritisch in de loop het begeeft.
En de uren die je er vervolgens moet instoppen om het te fiksen..
Ik heb denk ik wel 6 keer de GPU eruit gehaald omdat de temperaturen met het waterblok niet lekker waren.
Inmiddels 3 blokken gehad van diverse fabrikanten en zelfs met de hoog aangeprezen Watercool blok, heb ik problemen gehad die zelf maar heb moeten oplossen (in de trant van met een aanloopje past alles).
En dan ben ik na 2 jaar niet eens niet klaar met de customloop.
Er is altijd weer wat dat toch niet lekker zit of niet naar wens is.
Maar ik ben er nu wel heel dicht bij het eindstation! :9

Het is verder altijd lastig om in te schatten wat stil is, het is zo'n subjectieve term (en zelfs objectief is het lastig te kwantificeren) dat het eigenlijk geen waarde heeft.
Door de jaren heen heb ik wel gemerkt dat mijn idee van 'stil' een hele andere definitie heeft dan dat van anderen. Dus als iemand iets stil noemt, ga ik ervan uit dat het voor mij onacceptabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb ze gisteren opnieuw ingesteld en nu is het wel prima te doen qua geluid. Betekend wel dat ze op stand 1 staan nu, dus lager kan niet. Dit geeft nu ook maar 53l/u terwijl de hoogste stand 183l/u geeft. Verder staat 1 pomp net een tikje hoger dan stand 1 omdat ie anders gaat rondzingen. 3 seconden stil en dan 3 seconden een zingende fluittoon. Dan maar ietjes hoger en constant die fluittoon. Dat het steeds weg gaat en terug komt is helemaal niet te doen.

Nog even gekeken naar de VPP755 en die is zeker een stuk stiller dan de D5. Ik kwam deze review tegen: https://www.xtremerigs.ne...pumpe-vpp755-pump-review/ Dit is denk ik ook nog met oude D5 gedaan die een stuk stiller is dan wat nu wordt verkocht.

Opzich zouden deze 755's ook in mijn pomptop moeten passen. Indien ze net iets te klein zijn dan kan ik de ruimte achter de pomp met iets opvullen en passen ze sowieso. De VPP755 is ook nog eens goedkoper, dus ik had minder geluid met meer flow kunnen hebben voor minder geld.

En inderdaad, geluid is zeer subjectief. Als je flink aan de slag gaat om alles zo stil mogelijk te krijgen, pas dan krijg je een idee van hoe stil het kan. Op 1 meter afstand onder de 20dB is prima te doen. Ik denk dat de meeste mensen 35dB al stil vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb er toch maar voor gekozen de 655's te vervangen door 755's. Vooral als het laat is en er geen omgevingsgeluid meer is dan vond ik ze toch net wat te luid.

Opzocht of de 755's zouden passen met de pomptop en ik kwam een post tegen van iemand die zei dat het geen probleem is. Nou, niet dus... Als ik de ring die de pomp op de plek moeten houden ga aandraaien dan loopt ie tegen de max aan waarbij er geen schroefdraad meer over is terwijl de pomp nog niet wordt geraakt. Er blijft zo'n 4mm over bij maximaal aandraaien waarbij de pomp nog steeds los zit.

Gelukkig had ik er al rekening mee gehouden en is de oplossing simpel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TggAH0tgRSsqb_GsCfnQKZ-NBCs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VmTNxkNL2KI8Se3UF8jhNSB7.jpg?f=user_large

Een stuk rubber van 1cm dik en nu blijft er meer schroefdraad over voor de ring dan bij de vorige pompen. Verder wel ruim genoeg er op geschroeft dus dit blijft zo wel zitten.

Ze staat nu op stand 2 en hoewel ik ze nog steeds niet heel erg stil vind, is het wel een stuk beter dan bij de oude pompen. Vooral het rondzingen is een stuk minder en dat was toch het meest irritante.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

Had ik geweten dat je over wilde stappen, dan had ik het even voor je kunnen opmeten!
Ik heb namelijk een reserve VPP755 in de doos zitten.

Stand 1 van de VPP755 rev.3 geeft bij mij trouwens al 2150rpm.
Dit in tegenstelling van de 1800rpm uit de Extremerigs review met rev.1 van de pomp.
Stand 2 gaf 2650rpm en zit daarmee in het 'probleem' gebied van eventuele resonanties.
Heb je controleert hoeveel rpm de Swiftech D5's gaven bij de verschillende niveaus?
Of vergelijk je puur op hetzelfde debiet?

De VPP755 kan je trouwens gewoon met PWM aandrijven door het vol open te zetten, op stand 5, en via een fan connector de stadia / trap te regelen.
Binnen een trap is het toerental ook nog een beetje te regelen. En door beide pompen op een iets andere vast toerental te zetten voorkom je het ebb en vloed van het rondzingen (resonanties die periodiek in fase komen en dan tijdelijk elkaar versterken).
Mijn pompje heb ik met wat fijn-tunen op 2500rpm gezet, een punt dat in mijn situatie geen resonanties geeft. Het is zo stil dat ik mijn best moet doen om te horen of het aanstaat (met alle fan's uit).
Nu is het ook wel zo dat het Heatkiller reservoir behoorlijk wat massa heeft en daarmee de volute/pomptop vrij stil maakt. Verder is het ook ontkoppelt met rubber dempers en niet aan een vlak gemonteerd.

Ik zou persoonlijk niet rubber als vulmateriaal gebruiken.
Er bestaat een risico dat het na verloop van tijd comprimeert en daarmee 'aandrukkracht' verliest.
Is het misschien een ideetje om in plaats daarvan een vulbus/-ring te maken van bijv. een pvc pijpje, dat dan eventueel op de kraag drukt, dan wel de achterkant van het pomphuis?
Verder raad ik ook af om een VPP755 vertikaal te gebruiken. Zo'n keramische as is behoorlijk kwetsbaar en hoewel het een zeer hard en slijtvast materiaal is, is het ook erg bros en breekt het makkelijk.
Mijn onderbuik gevoel zegt dat het niet goed is voor de lange termijn met een impeller die als het ware op de as 'rammelt'.

Edit:
Met 30°C watertemperatuur haal ik trouwens 120 l/h in een loop bestaande uit 2x360mm slim rad's, cpu + gpu block (met relatieve lage restrictie), debietmeter, standaard industriële 13/10mm fittingen en 13/10mm tubing (inwendig ca. 8-9mm diameter).

[ Voor 6% gewijzigd door CMT op 20-09-2022 23:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik moet ze sowieso nog afstellen. Nu even stand 2 om de boel te laten draaien. Dit geeft ook wat meer flow dan nodig dus het moet nog stiller kunnen.

Verder geen idee op welk toerental dit nu draait en ook geen idee wat de Swiftech pompen deden qua toeren. Ik sluit ze aan op molexen en dan is het 1x goed instellen en klaar. Ik heb wel een Aquaero dus eigenlijk moeten ze ook gewoon daar aagesloten worden, maar vond het nooit de moeite waard. Als het maar stil draait met voldoende flow dan vind ik het wel best. Er is een flowmeter die zorgt dat de PC netjes uit gaat mochten er problemen zijn, dus het uitlezen vind ik niet zo boeiend.

Qua geluid moet het sowieso nog beter afgesteld worden dus. Ze zijn nu op stand 2 stiller dan de oude op stand 1, maar het is nog best goed hoorbaar. Overal waar iets van contact is zitten slangen of dikke stukken rubber, dus dat is het probleem niet.

Het rubber wat ik nu gebruik als opvulling in de top heeft een zeer hoge dichtheid, dat gaat niet zomaar een stukje minder dik worden. Ook na lange tijd blijft het gewoon even dik. De kast staat ook op hetzelfde soort rubber en daar zie je nog niet eens een afdruk na jaren lang meerdere kilo's op een paar kleine stukjes. Ik hou het echter wel even goed in de gaten, mocht het toch mis gaan. Opzich is het geen prolbeem mocht het gaan lekken omdat er niets belangrijks onder zit. Verder heb ik de ringen aangedraait die de pompen op de plek houden. Toen een half uur gewacht en weer opnieuw aangedraait. Dus het kleine beetje wat ingedrukt is, dat is al wel ingedrukt en weer aangedraait. Maar inderdaad, niet ideaal en goed op letten :)

De pompen horizontaal draaien zou inderdaad beter zijn. Dan moet alleen de hele setup op de schop en moet alles aangepast worden. De Swiftech pompen hebben het dus 7 jaar volgehouden, maar die werken natuurlijk op een andere manier. Opzich mag je verwachten dat pompen gewoon goed moeten kunnen werken met zowel een horizontale als verticale mount zou ik denken. Er zijn nogal veel setups waarbij de pomp verticaal zit.

Edit: Hier nu 87l/u op stand 2 met dubbele RX480 rad's, dus 8x120mm met nogal dikke rad's. Verder een flink hoogte verschil met een Corsair 900D kast. Gekoeld is alleen de CPU met een monoblock en de GPU. Hier en daar wel wat slangen die ingedrukt zijn, dus dat kost ook wel wat flow. Ik heb wel gemerkt dat zefls 50l/u nog zat is waarbij de temps op 120l/u niet anders zijn. Zolang de fans op de rad's alleen bij gamen draaien vind ik het wel prima. De watertemp blijft nu rond de 31 graden hangen zonder dat de fans draaien. Pas wanneer de kamertemp naar de 25 graden gaat zullen de fans af en toe gaan draaien, maar da's alleen een paar dagen in de zomer. De fans staan ingestelt om bij een watertemp van 37 graden te gaan draaien waarbij de max watertemp 40 graden is. Bij 40 graden zouden de fans op max vermogen draaien, maar daar komen ze nooit.

[ Voor 17% gewijzigd door PilatuS op 20-09-2022 23:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

Ooh ok, dan zal het wel goed gaan. Het even na draaien / aanspannen maakt al een hoop uit.
Ik doe dit trouwens ook voor mijn blokjes na een tijdje, wanneer de koelpasta zich mooi verdeelt heeft ^^.

Ik zal kijken of ik morgen een paar foto's kan maken van mijn setup.
Het is nog niet af, maar ik ben er heel tevreden mee.
Zelf heb ik een 5000D. Die is weliswaar niet zo groot, maar mogelijk hebben we een setup die een beetje overeenkomt. De 360mm rad's zijn ook van XSPC, TX360 om precies te zijn :).
De hoogte maakt volgens mij niet veel uit, maar dat is een voorgevoel.
Het water wat omhoog gaat, gaat met zwaartekracht ook weer naar beneden (en zuigt daarmee water omhoog). Dus netto zou de pomp alleen de watermassa in beweging hoeven te brengen en de weerstand/restrictie te overbruggen.
CMT schreef op woensdag 21 september 2022 @ 00:06:
Ooh ok, dan zal het wel goed gaan. Het even na draaien / aanspannen maakt al een hoop uit.
Ik doe dit trouwens ook voor mijn blokjes na een tijdje, wanneer de koelpasta zich mooi verdeelt heeft ^^.

Ik zal kijken of ik morgen een paar foto's kan maken van mijn setup.
Het is nog niet af, maar ik ben er heel tevreden mee.
Zelf heb ik een 5000D. Die is weliswaar niet zo groot, maar mogelijk hebben we een setup die een beetje overeenkomt. De 360mm rad's zijn ook van XSPC, TX360 om precies te zijn :).
De hoogte maakt volgens mij niet veel uit, maar dat is een voorgevoel.
Het water wat omhoog gaat, gaat met zwaartekracht ook weer naar beneden (en zuigt daarmee water omhoog). Dus netto zou de pomp alleen de watermassa in beweging hoeven te brengen en de weerstand/restrictie te overbruggen.
Ben benieuwd naar je setup :)

Hoogte maakt wel een aardig verschil. Het valt inderdaad weer omlaag, maar het moet nog steeds eerst omhoog. Als je een pomp pakt en die op maximaal zet dan hou je na 4 of 5 meter geen flow meer over. Dus 40cm omhoog of een meter omhoog, dat kost je wel aardig wat flow. De 900D is best hoog en 1e rad zit boven in en de 2e rad helemaal onder in. Da's toch 60cm hoogte verschil wat weer wat flow kost. Ik denk wel dat het de blokken zijn die de meeste flow kosten. Zeker een modern GPU blok heeft nogal kleine kanalen en je hoeft maar 1 plek te hebben in de hele setup die klein is om de complete flow flink lager te maken.

• Swizzler24
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 13:34
Vannacht ff een systeempje in elkaar gezet icm de Alphacool Eispumpe VPP755 V.3. Ik kan beamen dat ie echt rete stil is. Op stand 1 tm 4 is ie geruisloos.

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Binnenkort ga ik mijn systeem ombouwen van een Fractal design R6 naar een Lian-Li PC-011D XL met een distro block.
Momenteel heb ik softtubes maar ik wil gaan beginnen met hardtubes, maakt het qua performance nog uit welke maat ik pak, nu heb ik 12mm OD slangen, maar nu zie ik veel builds met 16mm OD slang/tubes.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

rikadoo schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:34:
Binnenkort ga ik mijn systeem ombouwen van een Fractal design R6 naar een Lian-Li PC-011D XL met een distro block.
Momenteel heb ik softtubes maar ik wil gaan beginnen met hardtubes, maakt het qua performance nog uit welke maat ik pak, nu heb ik 12mm OD slangen, maar nu zie ik veel builds met 16mm OD slang/tubes.
Het maakt niets uit. Zodra je ergens een kleinere maat hebt maakt groter op andere plekken niet meer uit. Je waterblokken hebben sowieso kleinere maten. Je kan overal zeg 10cm doorsneede hebben, maar zodra je ergens dan 1cm hebt maakt die 10cm niets meer uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
PilatuS schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:02:
[...]

Het maakt niets uit. Zodra je ergens een kleinere maat hebt maakt groter op andere plekken niet meer uit. Je waterblokken hebben sowieso kleinere maten. Je kan overal zeg 10cm doorsneede hebben, maar zodra je ergens dan 1cm hebt maakt die 10cm niets meer uit.
Precies wat ik dus ook dacht, nou dan ga ik lekker voor 12mm OD. Merci!

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Vandaag de 2 VPP755's ingesteld. De eerste pomp vanaf het reservoir blijft mooi op stand 2 staan. De 2e net er naast nog wat lager tot net ietsjes boven stand 1. De 2e pomp begint vrijwel direct rond te zingen richting stand 2 wat een enorm irritant geluid geeft. Zoals het nu is zit ik op 75l/u wat ietjes lager is als met de 7 jaar oude D5's. Qua geluid is het nu eigenlijk hetzelfde als voor de oude pompen kapot gingen. Ik had gehoopt op nog wat stiller, maar het komt op hetzelfde neer nu. Volgens mijn telefoon is het zo'n 23dB. maar geen idee hoe betrouwbaar het is.

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:58
PilatuS schreef op donderdag 22 september 2022 @ 00:07:
De 2e pomp begint vrijwel direct rond te zingen richting stand 2 wat een enorm irritant geluid geeft.
Is het misschien niet een goed idee, om de D5's op verschillende plaatsen in de loop te zetten, denk aan zoiets als in het plaatje hier onder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/5QnoYhTRS4ApMnmfS10BTioX.jpg

Voor mij maakte het mijn systeem een stuk stiller, en daarnaast verhoogde het ook mijn flow een 10~15% op verschillende ingestelde snelheden.
Gebruik PWM D5's met een Aquacomputer OCTO fan controller. (perfecte combo imho)

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

player-x schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:32:
[...]

Is het misschien niet een goed idee, om de D5's op verschillende plaatsen in de loop te zetten, denk aan zoiets als in het plaatje hier onder.

[Afbeelding]

Voor mij maakte het mijn systeem een stuk stiller, en daarnaast verhoogde het ook mijn flow een 10~15% op verschillende ingestelde snelheden.
Gebruik PWM D5's met een Aquacomputer OCTO fan controller. (perfecte combo imho)
Dat is opzich mogelijk, maar dan moet de hele setup anders. Ik heb nu een dubbele top voor beide pompen, dus die moet dan vervangen worden. Eventueel zou een pomp ergens onderin geplaats kunnen worden. Na de GPU komt de CPU en dan gelijk de rad waarbij je boven in de kast zit. Daar kan je sowieso geen pomp plaatsen of je moet een pomp op de GPU gaan zetten.

Dus opzich wel mogelijk, maar het kost een hoop geld en veel schiet ik er niet mee op. Het maakt voor de temps ook niet uit of ik 100l/u doe of 50l/u. Gelukkig is het nu weer ongeveer even stil als eerst, dus ben wel weer tevreden. Misschien is iets voor een nieuw build.

• player-x
PilatuS schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:36:
Dus opzich wel mogelijk, maar het kost een hoop geld en veel schiet ik er niet mee op.
Het kan best wel redelijk goedkoop gedaan worden (€80), ik heb mijn pomp op de fan geplaatst, met een frame, met de pomp in de loop tussen de CPU en GPU, met het volgende frame.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/uRzWMRB62IBUnwWJCUt52hcI.jpg

player-x schreef op donderdag 22 september 2022 @ 17:10:
[...]

Het kan best wel redelijk goedkoop gedaan worden (€80), ik heb mijn pomp op de fan geplaatst, met een frame, met de pomp in de loop tussen de CPU en GPU, met het volgende frame.

[Afbeelding]
Dat zou inderdaad kunnen, maar mooi is anders tussen GPU en CPU.

Het zit nu op deze manier, alleen de fan is weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A7PG7wdaJJ3eGpNJKaPH_py0uO8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iOIk7SEyJFNwvlhUavZqVmSB.jpg?f=fotoalbum_medium

Daar dan een pomp plaatsen zou ik niet mooi vinden. De beste plek zou onderin de kast zijn. Misschien met een nieuwe setup eens doen.

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

PilatuS schreef op donderdag 22 september 2022 @ 17:44:
[...]

Dat zou inderdaad kunnen, maar mooi is anders tussen GPU en CPU.

Het zit nu op deze manier, alleen de fan is weg.

[Afbeelding]

Daar dan een pomp plaatsen zou ik niet mooi vinden. De beste plek zou onderin de kast zijn. Misschien met een nieuwe setup eens doen.
Mooie setup! Ik zie ook dat je GPU in het 2e PCIE 16x slot zit. Ik vermoed dat dit om een mooiere run te hebben van je GPU naar je CPU? Maar merk je daar een verschil in prestaties in? Dat 2e slot is maar een x8 slot ipv een x16.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Skyline GT-R schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:00:
[...]

Mooie setup! Ik zie ook dat je GPU in het 2e PCIE 16x slot zit. Ik vermoed dat dit om een mooiere run te hebben van je GPU naar je CPU? Maar merk je daar een verschil in prestaties in? Dat 2e slot is maar een x8 slot ipv een x16.

Volgens de specs zou het 2 x PCIe 3.0 x16 moeten zijn zonder dat het 2e slot X8 doet toch ? Het is een Hero 8 moederbord.

Het is een SLI bord waar ik eerst 2x GTX980 in had zitten met nu een 1080Ti. Als ik even snel zoek dan zou het sowieso vrijwel geen verschil moeten maken met die kaart. Iets van 1 tot 3 fps zou de max moeten zijn in games met een X8 slot.

Verder inderdaad puur voor de looks hoor. Niet zozeer voor de slangen, maar meer omdat lager mooier is dan hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

PilatuS schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:08:
[...]

Volgens de specs zou het 2 x PCIe 3.0 x16 moeten zijn zonder dat het 2e slot X8 doet toch ? Het is een Hero 8 moederbord.

Het is een SLI bord waar ik eerst 2x GTX980 in had zitten met nu een 1080Ti. Als ik even snel zoek dan zou het sowieso vrijwel geen verschil moeten maken met die kaart. Iets van 1 tot 3 fps zou de max moeten zijn in games met een X8 slot.

Verder inderdaad puur voor de looks hoor. Niet zozeer voor de slangen, maar meer omdat lager mooier is dan hoger.
Het ziet er heel netjes uit! Volgens de handleiding is dat 2e slot echt wel een x8.. https://dlcdnets.asus.com...IMUS_VIII_HERO_UM_WEB.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bp-Jo6oQayC2hD1Egdcb0MJD_pA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YgHsPP76DMOwiHNNwrQnjV5E.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Skyline GT-R schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:37:
[...]

Het ziet er heel netjes uit! Volgens de handleiding is dat 2e slot echt wel een x8.. https://dlcdnets.asus.com...IMUS_VIII_HERO_UM_WEB.pdf

[Afbeelding]
Nooit geweten :) Ik ging er altijd vanuit dat het wel gewoon netjes X16 zou zijn bij een bord dat voor SLI gemaakt is. Beetje jammer Asus... :P

Gelukkig scheelt het dus niet veel met deze kaart. Met een nieuwe GPU test ik altijd wel even 3DMARK en daarmee toen niets vreemd gezien anders was ik er wel mee aan de slag gegaan. Er een RTX3080 in stoppen zou dan wel weer een slecht plan zijn, maar daar is mijn 6700K ook niet echt geschikt voor. Voorlopig zit ik ook nog op 60Hz en wat ik tegenwoordig nog speel loopt prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMT

CMT

PilatuS schreef op woensdag 21 september 2022 @ 00:23:
[...]

Ben benieuwd naar je setup :)

Hoogte maakt wel een aardig verschil. Het valt inderdaad weer omlaag, maar het moet nog steeds eerst omhoog. Als je een pomp pakt en die op maximaal zet dan hou je na 4 of 5 meter geen flow meer over. Dus 40cm omhoog of een meter omhoog, dat kost je wel aardig wat flow. De 900D is best hoog en 1e rad zit boven in en de 2e rad helemaal onder in. Da's toch 60cm hoogte verschil wat weer wat flow kost. Ik denk wel dat het de blokken zijn die de meeste flow kosten. Zeker een modern GPU blok heeft nogal kleine kanalen en je hoeft maar 1 plek te hebben in de hele setup die klein is om de complete flow flink lager te maken.
Het heeft even geduurd, maar hier zijn ze dan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1ONe90L3UKcqAPrjoeWsRr6T-M=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PUUNjoGg9mThBeqD3sTarTqF.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1msvqWyzcHSQe22omqgNgRMz8w0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GL5EZijWnF4GloA5gtxklKLv.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ar53peeIg2Evr2jaDYZxzCJiXFo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MByEVlcPtBhtvlN2n0bZGxUd.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MblJXbbf4m8CJCK6o02e0xTs98M=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jbuSqCFNp3E8rgzdN9Vq39oO.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AW3zypGgvPiUvqoL0XpDRh52xF8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w5sjgSPabP1KHjQyW7dzpWp9.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hOTxO9H-r6RGSV9YqfvLHT7ESIM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hdHyHFlCsPoSwmnYoAdUPmOZ.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mRvKQq2hTYMamox8pcsH5OkIwjM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PoDk44TGFp5iAVtcFduRa2cI.jpg?f=fotoalbum_medium

Het is helaas niet gelukt om de belichting er mooi op te krijgen.
De witbalans van de camera raakt helemaal van slag en maakt van warm wit, dus blauw/paars licht :?

Er zijn nog wat dingetjes die moeten gebeuren, maar de opstelling zal blijven zoals het is.
De VPP755 past o.a. niet helemaal netjes in de volute van het Heatkiller reservoir.
Het is eigenlijk 1mm te hoog, waardoor er speling overblijft.
Wanneer de loop voor groot onderhoud weer uit elkaar gaat, ben ik van plan om hier nog een rubberen pakking tussen te doen. Voor nu zit & werkt het prima.
Het was wel een heel gedoe om het reservoir op te hangen. De knuppels bij Watercool hebben voor de fan brackets 3mm gaten ontworpen/gemaakt |:( . UNC 6-32 schroeven (zo'n beetje de facto bij fan's), passen dus niet, laat staan m4 schroeven.
Hier moest dus een kolomboor aan te pas komen om het ter verruimen naar m4.
Vervolgens ook de cilinderschroeven met de hand op maat gezaagd, want anders zou het tegen het zijpaneel aankomen.

Oh en om nog terug te komen over de ledverlichting.
Een hele tijd geleden zat ik met vragen over de led's bij een Heatkiller reservoir in dit topic.
Ik heb kort daarna maar de gok genomen en een custom reservoir order gemaakt, waarbij ik 4 normale en 2 led 'struts' besteld heb.
Zoals mijn voorgevoel al aangaf was het een totale ramp met Watercool's led oplossing
Met de led-struts aan de voorkant, zitten de kabels in zicht en is het lelijk verlicht.
Met de led-struts aan de acherkant, schijnen de leds direct of via een reflectie in de ogen en is het ook lelijk verlicht. Dus heb ik besloten om het gewoon strak en zakelijk te houden ^^.

Edit:
Ik heb echt mijn twijfels of de hoogte in een gesloten loop veel uitmaakt. Misschien als ik tijd heb dat ik even een kort experiment ga doen.
Mijn janboerenfluit logica zegt dat de pomp niet (veel) harder hoeft te werken, als de watermassa eenmaal in bewegen is.
Het is waar dat het energie kost om het omhoog te stuwen, maar deze energie krijg je weer terug doordat het water door de zwaartekracht naar beneden valt en de pomp als het ware in de rug duwt.

[ Voor 4% gewijzigd door CMT op 23-09-2022 00:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nette setup zo :)

Lukt het ontluchten van de rad aan de voorkant een beetje ? Ik heb ooit een extra 120mm rad gehad met aansluitingen aan de onderkant waardoor er lucht in de bovenkant van de rad bleef zitten. Dat was heel lastig om er uit te krijgen toen.

Wat betreft de leds kan je misschien nog kiezen voor een led met een G1/4 plug. Dit is dan een simpele plug van plexiglas waar je een led in kan stoppen. Dit heb ik zelf ook in mijn reservoir zitten en dat is te zien op het plaatje ietsjes terug wat ik gisteren heb gepost. Het is alleen even opletten dat je de plug en led zelf netjes afschermt zodat je daar niet direct in kijkt. Op die manier verlicht je dan het water direct vanuit het reservoir zelf wat een prima verlichting geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

Het ontluchten is inderdaad een ramp en eigenlijk niet te doen. Het meeste heb ik er wel uit gekregen door de zijkant van de kast meerdere keren te hellen, maar er blijft altijd wel iets achter.

Helaas is er geen mogelijkheid om het op een andere manier in te delen.
De 5000D is eigenlijk te krap voor 2x360mm rad's en de enige reden waarom het toch past is vanwege de superdunne 20.5mm TX360 rad's.
Wat airflow betreft is het een hele mooie kast (ik vind de airduct in de top heel fraai), maar wat multirad setup betreft, hebben ze zoals zovelen anderen geen oog voor. Het is altijd weer dat 'net niet'.

Bedankt voor de tip verder :). Ik denk dat ik het er zo bij laat, voor een doorzichtige G1/4 plug is er helaas geen ruimte. Aan de onderkant zit een metalen rooster dat alles blokkeert en aan de bovenkant zijn slechts 2x G1/4 poorten, waarvan één gebruikt wordt voor een overdrukventiel / vuldop.
Dan zou ik op de een of andere manier de ingang aan de onderkant moeten gebruiken voor het bovenste rad, wat het geheel omslachtig en lelijk maakt. Gelukkig is RGB voor mij bijzaak, ik heb er deze keer even wat mee gespeeld ^^.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CMT schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 00:27:
[...]
Edit:
Ik heb echt mijn twijfels of de hoogte in een gesloten loop veel uitmaakt. Misschien als ik tijd heb dat ik even een kort experiment ga doen.
Mijn janboerenfluit logica zegt dat de pomp niet (veel) harder hoeft te werken, als de watermassa eenmaal in bewegen is.
Het is waar dat het energie kost om het omhoog te stuwen, maar deze energie krijg je weer terug doordat het water door de zwaartekracht naar beneden valt en de pomp als het ware in de rug duwt.
Je krijgt natuurlijk een deel van de energie terug, maar er gaat flink veel verloren. Voor meer info kan je bijvoorbeeld opzoeken hoe een dam werkt voor energieproductie met een turbine en wat het kost om water omhoog te pompen om later energie op te wekken. Dit is opzich hetzelfde verhaal op grote schaal. Ik weet dat er tegenwoordig water omhoog wordt gepompt op sommige plekken als er een energieoverschot is. Dan kan je later dit water weer omlaag laten komen om energie op te wekken. Hier gaat echter wel flink wat energie verloren, vandaar dat het de moeite waard is met een energieoverschot en anders niet.

Edit: Een snelle Google opdracht geeft gelijk dit: About 80% of the electricity used to pump the water uphill is recovered, and 20% is lost. In addition to storing energy, pumped hydro energy storage has additional capabilities that help support the electricity system.

Het eerste probleem is met een pomp de boel aan de gang krijgen zodat je hoger kan komen dan wat een pomp eigenlijk kan. Stroomt het water dan zit je nog met hoe een pomp de kracht kan opvangen. Los van die 2 dingen verlies je dus zo'n 20%, maar zonder turbine vast iets minder verlies. Door dat verlies zal je altijd een limiet tegenkomen in de praktijk. Stel dat het water loopt en het op gang krijgen is geen limiet meer, dan loop je door het verlies nog tegen een limiet aan. Zelfs met het water laten stromen zorgt die 20% er voor dat je een hoogte limiet gaat krijgen. Dit is dan misschien meer dan de normale 4 meter, maar 100 meter gaat niet gebeuren. Zelfs als de pomp de kracht omlaag volledig kan gebruiken. Of je moet een pomp gaan gebruiken die steeds sterker en sterker wordt, waarbij het verlies steeds groter word. Da's in de praktijk ook geen optie.

Hoeveel druk je omlaag hebt en wat de pomp dus extra kracht geeft hangt ook van de setup af. Mijn reservoir zit onder mijn bovenste radiator. Als ik de dop van het reservoir af haal dan overstroomt deze niet. De kracht die boven het reservoir zit zorgt er niet voor dat het reservoir overstroomt. Water en luchtdruk kunnen soms rare dingen doen die niet helemaal logisch lijken.

[ Voor 39% gewijzigd door PilatuS op 23-09-2022 02:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

De vergelijking met een hydro energieopslag installatie is best treffend :) .
Uiteraard zal de efficiëntie van een lus (omhoog en omlaag) niet 100% zijn.
Turbulentie in het water, weerstand van de wanden van de leidingen e.d. zorgen voor energieverlies.
In het geval van een hydro energieopslag installatie, spelen ook verliezen van de turbine motor een rol (mechanische wrijving) en zal het waarschijnlijk ook niet 100% van de waterdruk om kunnen zetten in beweging van de rotorbladen. Maar dat ze een efficiëntie rond de 80% halen voor een roundtrip, vind ik al heel wat!

Over een paar weken heb ik wat meer tijd en dan zal ik een experiment doen met een DDC pompje.
Ik ben nu zo nieuwsgierig geworden dat ik het wil weten ook :P.
Mijn eerste idee is om gewoon een grote lus te maken met alleen een pomp/reservoir en evt. een kraan bij de uitgang om daarmee een restrictie te simuleren.
Daarbij zeg maar een halve meter slang horizontaal houden (met 90 graden koppelingen verbonden) en deze op verschillende hoogten plaatsen, waarbij de debiet iedere keer genoteerd wordt.

Ik weet alleen niet of ik de 5 meter hoogte in huis haal. De enige plek is bij de trap en overloop en ik vermoed dat het problematisch wordt om de slang daar hoger dan 3.5 meter op te hangen.
Maar voor de hypothese is het wel genoeg.
Als er nog ideeën of suggesties zijn voor de testopstelling, dan ben ik een en al oor.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

@CMT Zeer netjes man! Ik heb ook geprobeerd om mijn loop in een 5000D in te bouwen maar dat is me net niet gelukt. De kast was net te klein voor wat ik wilde. Maar aangezien ik enorme fan ben van de looks heb ik dan maar besloten om een 7000D te halen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v09TKTloJ-A9-3kEzFBZ5cp_cOY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fxQCyMrLlCREoc1hEa0FamI1.png?f=fotoalbum_large

Voorlopig ligt de PC open en bloot op een benchtable. Dat heeft ook wel iets :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bqnhif4-dVPSO1c-a9M-c5bPTRw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0VzDW1NALK161ANdQtwho1fk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Thanks ^^. Het was ook een behoorlijke Tetris om het passend te krijgen.
De 5000D vind ik toch wel een erg mooie kast, zowel qua vormgeving als functionaliteit met o.a. de airducts voor en boven. Van airflow naar solid gaan?, "no problem" *plop* *klik* *klaar* :P.
Ook qua bouwkwaliteit heeft het mij erg verrast, alles is goed solide uitgevoerd met dik staal en geen scherpe randen. Daar kan Fractal een voorbeeld aan nemen.
Het doet mij erg denken aan de tijd dat Antec met de P180 verscheen, dat is ook een kast waar toen der tijd heel veel innovatie en kwaliteit in zat.
  • Composiet panelen (staal - plastic - staal, als ik het mij goed herinner)
  • Deur om de voorkant mee af te sluiten (akoestisch en op slot)
  • Dual compartment zodat lawaaierige HD's en voeding in een aparte ruimte zaten.
  • Siliconen ophanging van HD's.
Het was ook een kast die met veel input van wijlen SPCR ontworpen was.
Ik heb hem nog steeds!

De 7000D had ik ook op het oog, maar dat wordt mij toch echt te groot om enkel de rad's te laten passen.
Voor de volgende build ben ik dan ook van plan om een ITX powerhouse te maken met externe mega-rad / voetenverwarming.

Een benchtable heeft inderdaad ook wel wat ^^. Maar is dat wel te doen met de GPU 'coilwhine'?
De RX6*** gpu's die ik geprobeerd heb, hadden allemaal redelijk wat 'coilwhine' in de vorm van gekras, gruis e.d. Met het waterblok op de RX6900XT reference is het ook ietsjes meer geworden.

[ Voor 10% gewijzigd door CMT op 23-09-2022 23:51 ]

Hier nogal fan van juist de grote kasten, vandaar de 900D. Nooit problemen met ruimte en moeilijk moeten doen om dingen te laten passen. Fijn om aan te werken, helemaal met slangen ipv hardtubing. Mijn vorige kast was een Lian Li PC-71. Geen kleine kast, maar wel een stuk krapper wat bouwen en onderhouden een stuk lastiger maakte. Voor waterkoeling is groter voor mij persoonlijk ook wel echt beter. Ik moet eigenlijk ook niet denken aan hardtubing. Als ik soms zie wat iemand als Singularity Computers maakt is dat het mooiste van het mooiste, maar jeetje, je moet er maar aan werken. Bij genoeg builds die hij maakt is zelfs een RAM stick wisselen een halve dag werk. Kleine builds kunnen wel enorm mooi zijn, maar er aan werken sla ik graag over.

Wat betreft coilwhine heb ik altijd het idee gehad dat een waterblok het minder maakte ipv meer. Eigenlijk op iedere kaart die ik eerst heb getest en daarna heb voorzien van waterkoeling werd het minder erg. Hier ook een enorm hekel aan coilwhine waarbij ik altjjd wat meer geld heb uitgegeven aan EVGA kaarten die net wat beter zijn gebouwd dan de andere merken. Zoals nu de 1080Ti FTW3. Die heeft nog steeds wel ietsjes coilwhine, maar het valt erg mee. Helaas is EVGA en Nvidia nu dood door toedoen van Nvidia. Ik heb nog nooit gebruik moeten maken van de garantie van EVGA, maar het schijnt het beste te zijn van alle merken. Verder natuurlijk prachtig dat ze niet moelijk deden over het plaatsen van een waterblok. Geen idee wat het volgende merk gaat worden nu het over is met EVGA. Heel erg jammer dat ze zijn gestopt voor mensen die waterkoeling gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:11
PilatuS schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 01:56:
[...]

Je krijgt natuurlijk een deel van de energie terug, maar er gaat flink veel verloren. Voor meer info kan je bijvoorbeeld opzoeken hoe een dam werkt voor energieproductie met een turbine en wat het kost om water omhoog te pompen om later energie op te wekken. Dit is opzich hetzelfde verhaal op grote schaal. Ik weet dat er tegenwoordig water omhoog wordt gepompt op sommige plekken als er een energieoverschot is. Dan kan je later dit water weer omlaag laten komen om energie op te wekken. Hier gaat echter wel flink wat energie verloren, vandaar dat het de moeite waard is met een energieoverschot en anders niet.

Edit: Een snelle Google opdracht geeft gelijk dit: About 80% of the electricity used to pump the water uphill is recovered, and 20% is lost. In addition to storing energy, pumped hydro energy storage has additional capabilities that help support the electricity system.

Het eerste probleem is met een pomp de boel aan de gang krijgen zodat je hoger kan komen dan wat een pomp eigenlijk kan. Stroomt het water dan zit je nog met hoe een pomp de kracht kan opvangen. Los van die 2 dingen verlies je dus zo'n 20%, maar zonder turbine vast iets minder verlies. Door dat verlies zal je altijd een limiet tegenkomen in de praktijk. Stel dat het water loopt en het op gang krijgen is geen limiet meer, dan loop je door het verlies nog tegen een limiet aan. Zelfs met het water laten stromen zorgt die 20% er voor dat je een hoogte limiet gaat krijgen. Dit is dan misschien meer dan de normale 4 meter, maar 100 meter gaat niet gebeuren. Zelfs als de pomp de kracht omlaag volledig kan gebruiken. Of je moet een pomp gaan gebruiken die steeds sterker en sterker wordt, waarbij het verlies steeds groter word. Da's in de praktijk ook geen optie.

Hoeveel druk je omlaag hebt en wat de pomp dus extra kracht geeft hangt ook van de setup af. Mijn reservoir zit onder mijn bovenste radiator. Als ik de dop van het reservoir af haal dan overstroomt deze niet. De kracht die boven het reservoir zit zorgt er niet voor dat het reservoir overstroomt. Water en luchtdruk kunnen soms rare dingen doen die niet helemaal logisch lijken.
Je vergelijking tussen een dam en een closed waterloop kan ik me niet helemaal in vinden.
Bij het vullen heb je een initiële opvoerhoogte maar zodra het systeem luchtvrij heb je enkel de initiële start om de vloeistof in beweging te krijgen zodra deze stroomt zal de opvoer hoogte vervallen doordat het een hevel principe is.

Daarnaast heb je onderdruk en overdruk en afhankelijk van de plaatsing van de pomp en restricties kan je rare verschijnselen krijgen.

Anyways mooie builds hier in het topic begint hier ook wel weer te kriebelen om te bouwen 5 jaar terug alles eruit gegooid aan waterkoeling maar met de huidige hardware begin ik er wel weer aan te denken.
TRAXION schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:43:
[...]

Je vergelijking tussen een dam en een closed waterloop kan ik me niet helemaal in vinden.
Bij het vullen heb je een initiële opvoerhoogte maar zodra het systeem luchtvrij heb je enkel de initiële start om de vloeistof in beweging te krijgen zodra deze stroomt zal de opvoer hoogte vervallen doordat het een hevel principe is.
Er moet toch ergens een limiet zijn waarbij de pomp de boel niet verder kan krijgen ? Normaal is de opvoerhoogte van een D5 of wat dan ook ergens tussen de 3 en 5 meter. Mogelijk inderdaad meer als de boel loopt, maar 100 meter zal het ook niet zijn denk ik zo. Ik vraag mij af hoeveel de druk die omlaag komt de pomp helpt, maar los van dat zou het mij verbazen als het ineens 30 meter wordt wat mogelijk is. Als de opvoerhoogte vervalt zoals je zegt, dan zou je ook 1km verder kunnen komen en dat zie ik niet gebeuren.

[ Voor 6% gewijzigd door PilatuS op 24-09-2022 14:39 ]

• TRAXION
PilatuS schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 14:37:
[...]

Er moet toch ergens een limiet zijn waarbij de pomp de boel niet verder kan krijgen ? Normaal is de opvoerhoogte van een D5 of wat dan ook ergens tussen de 3 en 5 meter. Mogelijk inderdaad meer als de boel loopt, maar 100 meter zal het ook niet zijn denk ik zo. Ik vraag mij af hoeveel de druk die omlaag komt de pomp helpt, maar los van dat zou het mij verbazen als het ineens 30 meter wordt wat mogelijk is. Als de opvoerhoogte vervalt zoals je zegt, dan zou je ook 1km verder kunnen komen en dat zie ik niet gebeuren.
De grens ligt bij de restrictie, zolang de pomp het water in beweging kan krijgen zal het rond lopen door het hevel effect heb je geen opvoerhoogte.

Opvoerhoogte geeft aan hoeveel "kg" de pomp maximaal kan opvoeren maar omdat het in een closed loop aan de vallende kant een vacuum creert neemt deze kracht evenredig af.

Dus als je opvoerhoogte 1kg water bevat moet je pomp 1kg kunnen verplaatsen, maar als het water in de loop daalt zal deze 1kg wegen waarmee deze de opvoerhoogte wegneemt.

In een gesloten waterloop is restrictie eigenlijk de enige factor waar je rekening mee moet houden en de opvoerhoogte van de pomp staat eigenlijk voor de kracht van de pomp.

Je hebt ook pompen met hele hoge flow maar lage opvoerhoogte en andersom.

Met open systemen zoals aquariums is opvoerhoogte echt van toepassing of zwembadpompen, waterkoeling werkt net even anders vooropgesteld dat je systeem zo goed als luchtdicht is.
TRAXION schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:18:
[...]
door het hevel effect heb je geen opvoerhoogte.
Helemaal mee eens dat wat er omlaag komt je helpt om weer omhoog te komen. Maar dat de opvoerhoogte op die manier oneindig wordt, dat kan nooit kloppen. Los van de restrictie kan het niet zo zijn dat er geen verlies is en dat je dus niet tegen een limiet gaat aanlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
PilatuS schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:31:
[...]

Helemaal mee eens dat wat er omlaag komt je helpt om weer omhoog te komen. Maar dat de opvoerhoogte op die manier oneindig wordt, dat maarkan nooit kloppen. Los van de restrictie kan het niet zo zijn dat er geen verlies is en dat je dus niet tegen een limiet gaat aanlopen.
https://www.google.com/am...oop-systems%3fhs_amp=true

Hier heb je een heleboel info, deze stof heb ik ooit op school gehad maar het duidelijk en feitelijk beschrijven gaat het niet worden.

In het kort, er is geen opvoerhoogte in een closed loop systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TRAXION schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:59:
[...]

https://www.google.com/am...oop-systems%3fhs_amp=true

Hier heb je een heleboel info, deze stof heb ik ooit op school gehad maar het duidelijk en feitelijk beschrijven gaat het niet worden.

Het klinkt voor mij heel onlogisch, maar als het bewezen is dan maakt mijn mening natuurlijk niet meer uit :)

• player-x
TRAXION schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:59:
Niet geheel correct in de setup die wij hebben, tenzij je res/loop onder druk staat, wordt de lucht in je res samen gedrukt door je waterkolom, en kan er boven in je loep een vacuüm ontstaan, maar echt totaal irrelevant voor wat wij doen met PC-waterkoeling, omdat ik iig nog nooit een loop heb gezien die hoger is dan 10M.

Mijn twee totaal nutteloze centjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Vraagje, ik heb een distro block van EKWB voor de Lian-Li PC-011D XL (uitvoering: Lian Li O11D Distribution Plate G1).

Pomp model is: DDC-3.2 TP PWM4-10

Hier is de pomp van defect en ben ik opzoek naar een vervangen/betere pomp. Nu kom ik er niet echt uit welke pomp op zo`n block past, heeft er iemand een idee of ervaring met het vervangen van de pomp?

Ik kwam zelf op deze uit:
https://www.ekwb.com/shop/ek-loop-ddc-4-2-pwm-motor

Maar zijn er nog andere alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
rikadoo schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:55:
Vraagje, ik heb een distro block van EKWB voor de Lian-Li PC-011D XL (uitvoering: Lian Li O11D Distribution Plate G1).

Hier is de pomp van defect en ben ik opzoek naar een vervangen/betere pomp. Nu kom ik er niet echt uit welke pomp op zo`n block past, heeft er iemand een idee of ervaring met het vervangen van de pomp?

Ik ben vrij zeker dat de pomp van EK die je linkt hier gewoon zal passen, ook de modellen met inbegrepen pump top van EK zullen vrij zeker passen want die gebruiken dezelfde pump housing. Voor pompen van andere makers is het lastiger, de pomp is wel hetzelfde maar de housing kan net een beetje anders zijn. Wellicht is het dan wel mogelijk om de housing van jouw huidige defecte pomp te gebruiken en daar de nieuwe pomp in de monteren.
Voor het minste gedoe en meeste zekerheid zou ik persoonlijk gewoon die DDC 4.2 van EK kopen.

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricjuh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-09 14:11

ricjuh

Make each day your masterpiece

rikadoo schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:55:

Hier past gewoon elke ddc pomp op, bijvoorbeeld deze:
https://www.highflow.nl/w...ddc-1plus-mcp355-12v.html

De standaard pomp van EK was bij mijn distro ook al overleden binnen 2 maanden :X

https://steamcommunity.com/id/r1cjuh/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Nycrea schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:49:
[...]

Ik ben vrij zeker dat de pomp van EK die je linkt hier gewoon zal passen, ook de modellen met inbegrepen pump top van EK zullen vrij zeker passen want die gebruiken dezelfde pump housing. Voor pompen van andere makers is het lastiger, de pomp is wel hetzelfde maar de housing kan net een beetje anders zijn. Wellicht is het dan wel mogelijk om de housing van jouw huidige defecte pomp te gebruiken en daar de nieuwe pomp in de monteren.
Voor het minste gedoe en meeste zekerheid zou ik persoonlijk gewoon die DDC 4.2 van EK kopen.
Top dat vermoeden had ik ook al, zeker als ik kijk naar degene die er nu pzit die verkochten ze eerst los en ziet er hetzelfde uit als de DDC4.2.
Ik heb hem besteld!
ricjuh schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:50:
[...]

Hier past gewoon elke ddc pomp op, bijvoorbeeld deze:
https://www.highflow.nl/w...ddc-1plus-mcp355-12v.html

De standaard pomp van EK was bij mijn distro ook al overleden binnen 2 maanden :X
Aah oke, ik heb nu die van EK besteld, deze was qua specs zover ik kon zien iets beter toch bedankt voor het alternatief!

Ik heb hem open gemaakt, en de driver chip lijkt door te zijn gebrand :(

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CMT

CMT

@PilatuS @TRAXION @player-x

Het is mij eindelijk gelukt om het mini experiment / onderzoek uit te voeren.
Ik had gehoopt het binnen een paar weken te doen, maar doordat er andere dingen waren die tussendoor kwamen is het steeds uitgesteld. Vandaag maar mijzelf een schop onder de kont gegeven en dit prioriteit gegeven.

Ik ben ongeveer een halve dag in de weer geweest en heb van 2 situaties meerdere metingen gedaan.
De 1e situatie is met de gesloten loop volledig plat op de grond, dus verticaal gezien 0m hoogteverschil.
In de 2e situatie is dezelfde gesloten loop opgehangen zo ver dat ging, met 3.56m hoogteverschil om precies te zijn. De hele loop is pakweg 8.5m lang (met reservoir lengte inbegrepen).
Om ook een restrictie te kunnen simuleren, is aan de 'bovenkant' van de loop een kogelkraan gemonteerd waarmee de loop naar gelieve afgeknepen kan worden.

Meetsetup:
  • Pomp/reservoir combi met DDC 3.2 pwm pomp
  • 13/10 mm Tygon R6012 Norprene slang
  • Aquacomputer Highflow USB flowmeter
  • Standaard industriele 13/10mm koppelingen (4x vaste 90° bocht, 1x roteerbare 90° bocht, 5x rechte)
  • Aquacomputer kogelkraan
  • Laptop voor uitlezen temperatuur en debiet
  • Seasonic voeding + Noctua pwm fancontroller + Scythe fancontroller voor aansturen van de pomp
Foto's van de meetsetup:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jx1vvZr4WOzQWy-tlfJJROXPsG4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AACUMZeS6moQPXg9VzYoT5DK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qltAQ2wqL4z9MmXKuqEXmLrYssI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/St8UiyVQwcZ5zWcFfYZOUVMl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UxZvCHF-LQS-y6LBTc6_a7qKakA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ovopTa8YklsQAwgQP8ZroiKp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-JiM1_KZGRIH9-7Kjs51oFBW4Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E6XbVfTTswFOmSTKKJAHypVB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A9Jk1x6_ZYLdYG9ASWPQUUx7x4U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZrhfL7KO59Gd7fc10UShfWyk.jpg?f=fotoalbum_large

En dan het antwoord op de brandende vraag :z :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yxnVijcGL0qtDPGcAZ-X3FGIejE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G77IIThLrcJ710L3t4PC4brL.png?f=fotoalbum_large

Het maakt dus helemaal niets uit!
Dat heeft mij eigenlijk wel verrast, want ik had wel een beetje verlies verwacht.
Maar dit geeft gewoon aan dat het hoogteverschil in een gesloten loop er niet toe doet.
Om ook te kijken wat er gebeurt met een pomp waarvan de opvoerhoogte kleiner is dan het hoogteverschil van 3.56m, heb ik de DDC3.2 op minimale pompsnelheid gezet (0% pwm = 1260rpm).
Op die snelheid heeft het te weinig druk/kracht om vanuit zichzelf 3.5m hoogte te overwinnen.
Om het nog wat erger te maken ook gekeken naar een situatie waarbij het dan afgeknepen is (restrictie vergelijkbaar met 120 l/h debiet + pomp op volle kracht).
Het bleek ook geen enkel probleem om de loop met slechts 16.4 l/h op te starten.

Ik denk dat met enige zekerheid wel gezegd kan worden: "Myth Busted" :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Goed werk @CMT, en geen echte verrassing voor mij, zelfs de iets hogere flow had ik ook verwacht met de pomp op het laagste punt.
Waarom, je heb water met een hogere druk die door je impeller wordt verplaatst, en daardoor heb je minder last van cavitatie.

In bv de offshore wordt om die reden ook deepwell fire pumps gebruikt, die zeewater van een diepte van +20m aanzuigen, de nadelen van meer weerstand met een langere aanzuigbuis worden ruim teniet gedaan door de hogere voordruk (+20m is +2 bar) en daardoor veel minder cavitatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wEmF2ZXVxb-JGtFAaQy2XDsP1CI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SZ9vGokQ89nF1oEV2yu0eHHz.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn trouwens een bitch om uit te wisselen voor onderhoud, je moet 25+ koppel secties verwijderen (50~60m totaal) om de pomp zelf te kunnen wisselen voor onderhoud, en je heb het hele deck vol staan met die secties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

@player-x
Bedankt voor de toelichting, zo leer je iedere keer weer wat :).
Dat viel mij ook al op, maar ik kan niet uitsluiten dat het in mijn geval toeval is geweest. De debietmeter is aardig nauwkeurig, maar kent wel wat spreiding tussen de metingen (wanneer dingen even verplaatst zijn).
Ik heb ook niet de tijd genomen om alles te middelen omdat het alleen om de hamvraag ging.

Zou cavitatie al een rol spelen met zo weinig druk? De pomp kan zelf niet meer druk dan 0.5Bar leveren volgens mij (het overdruk ventiel in mijn loop is slechts 500mBar).

Maar man, dat is wel het serieuze werk zo'n offshore pomp, 50-60m pfff. Groot speelgoed ;).
Pagina: 1 ... 64 ... 67 Laatste