PilatuS schreef op woensdag 21 september 2022 @ 00:23:
[...]
Ben benieuwd naar je setup
Hoogte maakt wel een aardig verschil. Het valt inderdaad weer omlaag, maar het moet nog steeds eerst omhoog. Als je een pomp pakt en die op maximaal zet dan hou je na 4 of 5 meter geen flow meer over. Dus 40cm omhoog of een meter omhoog, dat kost je wel aardig wat flow. De 900D is best hoog en 1e rad zit boven in en de 2e rad helemaal onder in. Da's toch 60cm hoogte verschil wat weer wat flow kost. Ik denk wel dat het de blokken zijn die de meeste flow kosten. Zeker een modern GPU blok heeft nogal kleine kanalen en je hoeft maar 1 plek te hebben in de hele setup die klein is om de complete flow flink lager te maken.
Het heeft even geduurd, maar hier zijn ze dan:
Het is helaas niet gelukt om de belichting er mooi op te krijgen.
De witbalans van de camera raakt helemaal van slag en maakt van warm wit, dus blauw/paars licht
Er zijn nog wat dingetjes die moeten gebeuren, maar de opstelling zal blijven zoals het is.
De VPP755 past o.a. niet helemaal netjes in de volute van het Heatkiller reservoir.
Het is eigenlijk 1mm te hoog, waardoor er speling overblijft.
Wanneer de loop voor groot onderhoud weer uit elkaar gaat, ben ik van plan om hier nog een rubberen pakking tussen te doen. Voor nu zit & werkt het prima.
Het was wel een heel gedoe om het reservoir op te hangen. De knuppels bij Watercool hebben voor de fan brackets 3mm gaten ontworpen/gemaakt

. UNC 6-32 schroeven (zo'n beetje de facto bij fan's), passen dus niet, laat staan m4 schroeven.
Hier moest dus een kolomboor aan te pas komen om het ter verruimen naar m4.
Vervolgens ook de cilinderschroeven met de hand op maat gezaagd, want anders zou het tegen het zijpaneel aankomen.
Oh en om nog terug te komen over de ledverlichting.
Een hele tijd geleden zat ik met vragen over de led's bij een Heatkiller reservoir in dit topic.
Ik heb kort daarna maar de gok genomen en een custom reservoir order gemaakt, waarbij ik 4 normale en 2 led 'struts' besteld heb.
Zoals mijn voorgevoel al aangaf was het een totale ramp met Watercool's led oplossing
Met de led-struts aan de voorkant, zitten de kabels in zicht en is het lelijk verlicht.
Met de led-struts aan de acherkant, schijnen de leds direct of via een reflectie in de ogen en is het ook lelijk verlicht. Dus heb ik besloten om het gewoon strak en zakelijk te houden ^^.
Edit:
Ik heb echt mijn twijfels of de hoogte in een gesloten loop veel uitmaakt. Misschien als ik tijd heb dat ik even een kort experiment ga doen.
Mijn janboerenfluit logica zegt dat de pomp niet (veel) harder hoeft te werken, als de watermassa eenmaal in bewegen is.
Het is waar dat het energie kost om het omhoog te stuwen, maar deze energie krijg je weer terug doordat het water door de zwaartekracht naar beneden valt en de pomp als het ware in de rug duwt.
[
Voor 4% gewijzigd door
CMT op 23-09-2022 00:34
]