Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 08:06
joon schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 08:21:
Naast 2 extra fittingen & fan, moet ik nog ergens anders rekening mee houden als ik er een extra rad bij zet?
De configurator van EK geeft je niet automatisch een drain, die moet je wel hebben. Je zult dus ergens een T splitter met een ball valve moeten hebben, plus de M/M fittingen om dit aan elkaar te maken en een plug.
Het isoleren heb ik momenteel geen idee bij, dat zou ik eerst even moeten zien om daar een idee bij te hebben maar dat lijkt me niet het grootste probleem om te doen.
Hier zijn een hoop opties voor, doe het eerst gewoon standaard volgens de beschrijving van EK, als dat teveel geluid maakt kun je gaan kijken hoe je dit met rubber kan gaan oplossen.
Zijn de "EK-Vardar F2-120 (1450rpm)" fans trouwens goed of zijn er betere alternatieven?
Dit zijn erg goede fans en ook relatief goedkoop.
In deze review van de ML1x0 fans van Corsair (die ik zelf heb) zie je de vardar ook in de lijstjes grafieken staan, deze presteren bijna net zo goed als de Corsair fans, maar zijn wel een stuk goedkoper.

Daarnaast zou ik je adviseren om, ookal heb je soft tubing, je loop eens even uit te tekenen, misschien komt het goed uit om ergens een 90graden fitting te gebruiken omdat je niet genoeg ruimte hebt voor een bocht in je tube.

Succes!

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Bedankt voor je uitgebreide uitleg, heb ik veel aan.

Ik ga dus een 1x120 rad bij deze setup zetten, zit alleen nog te twijfelen tussen de PE 120 en de XE 120, ze zouden beide moeten passen (ik neig een beetje naar de PE).
Naast 2 extra fittingen & fan, moet ik nog ergens anders rekening mee houden als ik er een extra rad bij zet?
De configurator geeft nml geen optie om er een extra rad bij te zetten dus automatisch gaat het niet :+

Het isoleren heb ik momenteel geen idee bij, dat zou ik eerst even moeten zien om daar een idee bij te hebben maar dat lijkt me niet het grootste probleem om te doen.

Zijn de "EK-Vardar F2-120 (1450rpm)" fans trouwens goed of zijn er betere alternatieven?

thanks again !
Let bij die 120mm rad wel op dat je de aansluitingen aan de bovenkant doet. Met de aansluitingen aan de onderkant blijft er boven in de rad lucht hangen wat je er niet uit krijgt.

Qua isoleren van de pomp heb ik ze op een stuk rubber staan en zit het vast met dubbelzijdig tape. De kast zelf staat ook op rubber zodat die niet het bureau laat trillen.

Die Vardar fans schijnen best prima te zijn van wat ik van heb gelezen. Ik draai zelf met Be Quiet! Silent Wings PWM fans. Deze geven niet heel veel airflow maar zijn wel heel erg stil. Ook hangen ze met rubber aan de rad's waardoor er ook hier weer geen trillingen doorgegeven worden.

Ik zou trouwens sterk een Aquaero overwegen. Niet goedkoop, maar echt een perfecte oplossing. Het grootste voordeel is een fancurve op basis van watertemp. Met een tempsensor in het water zorg je er voor dat de fans harder gaan draaien als het water warm word. Op deze manier draaien ze ook nooit harder dan nodig. Het is dan 1x instellen en verder gaat alles automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 15:57
Nycrea schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 08:33:
De configurator van EK geeft je niet automatisch een drain, die moet je wel hebben. Je zult dus ergens een T splitter met een ball valve moeten hebben, plus de M/M fittingen om dit aan elkaar te maken en een plug.
Slim, zal ik rekening mee houden, een Y-splitter zou ook kunnen neem ik aan?
En heb je misschien een tip wat een goeie positie is voor een drain?
Zat zelf te denken om deze direct op de output te zetten van de pomp, dit zou ook meteen het laagste punt zijn.
Dit zijn erg goede fans en ook relatief goedkoop.
In deze review van de ML1x0 fans van Corsair (die ik zelf heb) zie je de vardar ook in de lijstjes grafieken staan, deze presteren bijna net zo goed als de Corsair fans, maar zijn wel een stuk goedkoper.

Daarnaast zou ik je adviseren om, ookal heb je soft tubing, je loop eens even uit te tekenen, misschien komt het goed uit om ergens een 90graden fitting te gebruiken omdat je niet genoeg ruimte hebt voor een bocht in je tube.

Succes!
De review zie ik niet maar ik geloof je, heb ondertussen ook een enorme fan-chart gevonden via reddit.
Ik ga vanavond alles een beetje uitmeten en dan uittekenen, kijken wat mijn opties zijn!

PilatuS schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 14:17:
[...]

Let bij die 120mm rad wel op dat je de aansluitingen aan de bovenkant doet. Met de aansluitingen aan de onderkant blijft er boven in de rad lucht hangen wat je er niet uit krijgt.
Goeie tip, hier had ik nog niet over nagedacht.
Zat er ook over te denken over hoe ik alles ga aansluiten, is het de bedoeling dat je de rads aan elkaar zet of kan je ook bijv van de gpu > 120 rad > cpu > 360 rad > pomp?
Qua isoleren van de pomp heb ik ze op een stuk rubber staan en zit het vast met dubbelzijdig tape. De kast zelf staat ook op rubber zodat die niet het bureau laat trillen.
Als het goed is heeft mijn kast standaard al "D5 Mounting holes" of hier veel speelruimte is om trillingen tegen te gaan weet ik niet maar daar kom ik vanzelf achter, en anders zijn er vast wel dingen te tweaken.
Die Vardar fans schijnen best prima te zijn van wat ik van heb gelezen. Ik draai zelf met Be Quiet! Silent Wings PWM fans. Deze geven niet heel veel airflow maar zijn wel heel erg stil. Ook hangen ze met rubber aan de rad's waardoor er ook hier weer geen trillingen doorgegeven worden.
Heb nu ook 140mm silent wings PWM fans, helaas kan ik deze niet gebruiken op de rads die ze adviseren voor mijn kast. verder wel heel tevreden over, misschien overweeg ik de 120mm variant voor de rads.
Ik zou trouwens sterk een Aquaero overwegen. Niet goedkoop, maar echt een perfecte oplossing. Het grootste voordeel is een fancurve op basis van watertemp. Met een tempsensor in het water zorg je er voor dat de fans harder gaan draaien als het water warm word. Op deze manier draaien ze ook nooit harder dan nodig. Het is dan 1x instellen en verder gaat alles automatisch.
Heb even gekeken wat dit is, ziet er erg mooi uit maar.. heb er helaas geen plek voor.
Mijn kast heeft geen bays en ik zie geen Aquaero zonder LCD/enkel een PCB is die dit doel kan bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@joon

De drain gewoon op het laatste punt doen. Ik heb zelf een T stuk met een stuk slang van 40cm er aan zitten. Op die manier kan ik die slang makkelijk 20cm onder het bureau krijgen waar de kast staat. Dat maakt drainen met een emmer er onder erg makkelijk. Aan het einde van die slang zit een fitting met een schroefdop er op.

Bij waterkoeling is het meest optimale om de loop zo kort mogelijk te maken. De volgorde van onderdelen en waar de rad zit maakt niets uit. Het water stroomt zo snel door de setup dat de watertemp na 1x CPU en 2x GPU nog geen halve graad hoger is. Sluit het dus aan wat het makkelijkste, kortste en het mooiste is.

De D5 pomp direct op de kast monteren met een bracket zou ik dus sterk afraden. De pomp geeft enorm veel trillingen door. Montage met iets er onder wat geen trillingen doorgeeft scheelt heel veel herrie.

Er is ook een Aquaero die alle functies heeft van het model met scherm maar dan zonder scherm. Het kost even wat geld, maar wat je er voor terug krijgt is het meer dan waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
joon schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 15:19:
De review zie ik niet maar ik geloof je, heb ondertussen ook een enorme fan-chart gevonden via reddit.
Ik ga vanavond alles een beetje uitmeten en dan uittekenen, kijken wat mijn opties zijn!
Oops!
http://thermalbench.com/2...r-ml120-pro-120-mm-fan/3/

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
Thanks voor de follow up, heb ook een 'tekening' gemaakt, zie hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FlSZeiP.jpg

Kan eventueel de 120 rad nog draaien en liggend(hangend?) links boven in de kast zetten, of dat beter is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

joon schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 13:08:
Thanks voor de follow up, heb ook een 'tekening' gemaakt, zie hieronder.

[afbeelding]

Kan eventueel de 120 rad nog draaien en liggend(hangend?) links boven in de kast zetten, of dat beter is weet ik niet.
Ik zie hier een mooi filmpje waaruit blijkt dat je 2 keer een 3x 140 mm. radiateur kwijt kan : pricewatch: Fractal Design Define S
Waarom is dat geen optie in je tekening :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@joon Is prima zo hoor. Zou de rad niet draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
nero355 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 18:08:
[...]

Ik zie hier een mooi filmpje waaruit blijkt dat je 2 keer een 3x 140 mm. radiateur kwijt kan : pricewatch: Fractal Design Define S
Waarom is dat geen optie in je tekening :?
140mm is geen optie bij de configurator, ik ging er van uit dat dit niet zou passen, plus waarom 2x een 420 rad er in zetten, is dat niet enorme overkill ? 1 stuk zou al genoeg zijn voor het vermogen wat mijn setup afgeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
joon schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 20:38:
[...]

140mm is geen optie bij de configurator, ik ging er van uit dat dit niet zou passen, plus waarom 2x een 420 rad er in zetten, is dat niet enorme overkill ? 1 stuk zou al genoeg zijn voor het vermogen wat mijn setup afgeeft.
Hoe groter de totale radiatoroppervlakte hoe stiller de setup. Mijn CPU en 2x GPU heeft ook geen 2 stuks 4x120mm nodig, maar het zit er wel in. Voordeel van een overkill aan oppervlakte is heel weinig airflow door de rad's nodig. Als ik aan het browsen ben of een film kijk staan het grootste deel van de tijd de fans op de radiator stil. Als ze wel gaan draaien zijn dit alleen de 4 fans op de bovenste rad en dan op een hele lage stand. Deze draaien dan een paar minuten onhoorbaar en dan gaan ze weer uit. De fans van de onderste rad gaan alleen draaien met gamen.

Als je kijkt wat een complete setup kost en je gaat voor stilte kan die 100 euro voor overkill aan radiatoroppervlakte er ook nog wel bij. Het hoeft natuurlijk niet, maar voor een groot deel passief kunnen draaien en als de fans wel moeten draaien dat deze super zacht draaien is ideaal als je het stil wil hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nycrea
Bij een custom loop zou ik ook altijd aanraden zoveel radiator erin stoppen als je kan passen. Hoe meer hoe beter, lekker stil!

Je kan voor de pomp ook een pump bracket van ek nemen zodat je niet moeilijk hoeft te doen met de pomp aan je behuizing.

Let verder bij de planning van je loop op de plaatsing van de IN en OUT poorten van je onderdelen. CPU kun je nog makkelijk draaien, maar GPU moet van "links naar rechts" (dus van de IO kant van de gpu, naar de kant die je kast in steekt).

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nycrea schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 00:04:
maar GPU moet van "links naar rechts" (dus van de IO kant van de gpu, naar de kant die je kast in steekt).
Dat was vroeger zo, maar tegenwoordig zeker niet altijd meer. Bij mijn EK GTX980 blokken maakt het niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

joon schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 20:38:
Meer = Beter en "There is no such thing as overkill!" ;)
Nycrea schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 00:04:
Bij een custom loop zou ik ook altijd aanraden zoveel radiator erin stoppen als je kan passen. Hoe meer hoe beter, lekker stil!
&
PilatuS schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 20:42:
Hoe groter de totale radiatoroppervlakte hoe stiller de setup. Mijn CPU en 2x GPU heeft ook geen 2 stuks 4x120mm nodig, maar het zit er wel in. Voordeel van een overkill aan oppervlakte is heel weinig airflow door de rad's nodig. Als ik aan het browsen ben of een film kijk staan het grootste deel van de tijd de fans op de radiator stil. Als ze wel gaan draaien zijn dit alleen de 4 fans op de bovenste rad en dan op een hele lage stand. Deze draaien dan een paar minuten onhoorbaar en dan gaan ze weer uit. De fans van de onderste rad gaan alleen draaien met gamen.
Helemaal mee eens! :)

Alleen 1 vraagje : Hoe stuur je de fans aan/waarmee precies ? Klinkt erg interessant!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
PilatuS schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 00:14:
Dat was vroeger zo, maar tegenwoordig zeker niet altijd meer. Bij mijn EK GTX980 blokken maakt het niets uit.
Bij mijn GTX1080Ti block van EK adviseren ze nog steeds om de flow links naar rechts te doen. Het mag wel anders, maar voor de beste performance werd het aangeraden om het links rechts te doen.
nero355 schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 02:40:
Alleen 1 vraagje : Hoe stuur je de fans aan/waarmee precies ? Klinkt erg interessant!
Ik heb een Temp sensor in de loop, aangesloten op mijn moedebord. De fans draaien afhankelijk van deze temperatuur. De pomp is aangesloten op de CPU fan header (omdat ik wil dat de pc zichzelf uitzet als de pomp kapot gaat) en deze kan alleen draaien afhankelijk van CPU temp.
Moederbord is een Asus VIII Hero.

[ Voor 49% gewijzigd door Nycrea op 23-06-2017 09:50 ]

🇺🇦

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 02:40:
[...]

Met een Aquaero en de software die erbij zit :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dJhSC75ZOjHYj5bBmryrk4Tk/full.jpg

Hier zie je de curve controllers van de fans op de radiatoren op basis van watertemp. Word het water warmer gaan de fans automatisch harder draaien. Pas bij gamen word het water zo heet dat de fans op de onderste rad gaan draaien. De intakefans staan standaard altijd op een vaste stand, maar dit is ook op temp te regelen als je dat zou willen door een sensor in de kast te plaatsen. Er zit een RGB led in het reservoir die te regelen is, zelfs op basis van temp is de kleur automatisch aan te passen.

Een Aquaero is niet goedkoop, maar wat je er voor terug krijgt is geweldig. Sowieso werkt op basis van watertemp heel erg goed. Ik heb eerst geprobeerd om de fans via het moederbord te regelen, maar deze kon niet goed overweg met de PCB fansplitters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

PilatuS schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 11:30:
Met een Aquaero en de software die erbij zit :)

[afbeelding]

Een Aquaero is niet goedkoop, maar wat je er voor terug krijgt is geweldig.
Ik vind het wel meevallen eerlijk gezegd :)

Als het echt zo goed werkt en uitgebreid te regelen is dan is het erg redelijk geprijsd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 14:50:
[...]

Ik vind het wel meevallen eerlijk gezegd :)

Als het echt zo goed werkt en uitgebreid te regelen is dan is het erg redelijk geprijsd!
Voor wat je krijgt vind ik het inderdaad ook het geld meer dan waard :)

Voor wat meer info hierover: YouTube: Aquaero Guide: Fan Curves

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Beste Tweakers, heb een defecte H60 overgenomen van een mede Tweaker Mr.Joker om te bekijken wat de oorzaak van het falende systeem was ......... schrik niet :X :X :X ;

productreview: Corsair Hydro Series H60 review door keur0000

Zijn er meer Tweakers die dit hebben meegemaakt, of is dit een uniek geval?? (lijkt mij sterk)
Had al vaker gehoord van falende gesloten water koel systemen .....

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het zijn algen of het is corrosie. Lastig te zegggen welke van de 2 het is. Hoe dan ook Corsair heeft iets fout gedaan met onderdelen of de vloeistof. Het kan natuurlijk ook dat de vorige persoon er zelf iets mee gedaan heeft.

Waterkoeling is sowieso de perfecte plek voor algen dus de juiste vloeistof is heel belangrijk. Verder kunnen niet alle metalen samen wat corrosie kan geven.

Edit: Corsair heeft er trouwens echt geen kraanwater in gedaan hoor, zo stom zijn ze echt niet. Ook met gedestileerdwater kan je op lange termijn last krijgen van algen of corrosie. Heb zelf ook ooit 1x algen gehad in een setup en dat was ook gewoon met gedestileerdwater.

[ Voor 26% gewijzigd door PilatuS op 27-06-2017 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-09 07:49
Leden, ik ga beginnen met watercooling en heb de case fractual define s widow, ik heb daarnaast de 140mm rad. Boven alleen en wil de outtake fan aan de achterzijde, alleen in het boekje staat dat het niet kan met een 140mm rad. Boven?

Nu is de vraag kan er op de achterzijde van de kast een 120mm of een 140mm fan erop?

Daarnaast heb ik een probleem met aansluiting van de fans op de moederbord, er is 1 voor de cpu en 2 aux. Nu is de vraag wat is de beste manier om de fans van de rad. Aan te sluiten?

Wil ze wel namelijk met speedfan programma alle fans van de rad kunnen instellen dat dat 1 geheel is. En hoe dit het als ik een gpu block koeling erbij neem dat er dus een voor rad. Van pas komt, hoe moet ik dan die fans aansluiten... Het moet ook niet zijn als ik ze aansluit dat ze of 100% draaien of uit...

Hoor 't graag van jullie,

[ Voor 4% gewijzigd door Probook8979 op 02-07-2017 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Ik zie waterkoelen van de processor niet zo zitten door de geringe warmteontwikkeling, maar ben wel geïnteresseerd in het koelen van mijn videokaart met een AIO-setje via de outtake van mijn toekomstige case. Zo kan ik direct garanderen dat mijn cpukoeler+rest luchttemperatuur van 20/25 graden ofzo over het koelblok krijgt.

- Iemand ervaring met het koelen van je grafische kaart met een 240mm AIO-setje?
- Hoe zit dat met het bevestigen van een cpu-AIO-kitje op een gpu, bracket?
- Ik weet dat NXZT daarvoor ook van die covers heeft voor een tientje of twee, maar ik vraag me af of die cover een functie heeft of puur voor het oog dient. Heb ik een cover zoals deze 100% zekerweten nodig of zijn er nog andere mogelijkheden zoals plaatsen van een zelfgekozen 60 of 80mm fan + bijpassende fanbracket om maar wat te noemen;
- Ik heb maar een simpele 960mini videokaart op dit moment en er zal t.z.t. wel een snellere langere gpu voor in de plaats komen, eventueel zelfs een zakelijke gpu. Het is wel wenselijk dat ik de setup van de AIO-kitje voor gpu koelen kan meenemen naar toekomstige videokaarten voor de komende 10 jaar ofzo. Moet ik daar nog maatregelen voor nemen of geldt voor een AIO-kitje : 1 bracket fits all gpu's?
- Stel dat die slangen wat te lang zijn, kan je dan e.e.a. nog aanpassen en weer vullen of gaat dat niet?

Praktisch: Ik wil graag mijn 960mini gpu + toekomstige gpu (schat in 1070 of vergelijkbaar zakelijk model) koelen met een fractal-design-celsius-s24 (best geteste AIO-kit bij tomshardware, mei 2017) + wat ik er extra voor nodig heb in eventueel een In Win 301 case. Dat was het idee.

I.i.g. bedankt voor het lezen. Thanks!

Edit: Ik wil ook nog even iedereen wijzen op de prijsvraag bij kitguru waar je een be quiet 360mm AIO-kit en extra's kunt winnen. En misschien is die In Win 301 toch niet zo'n goed idee aangezien de kabels in de praktijk de luchtafvoer blokkeren.

[ Voor 22% gewijzigd door govie op 07-07-2017 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draadje
  • Laatst online: 15-05 22:36
zit te denken is een peltier element niet toepasbaar tussen processor en koeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@govie Een koeler die bedoelt is voor een CPU op een GPU krijgen is lastig. De gaten voor montage komen niet overeen en ook de VRM's hebben nog koeling nodig. Ik zou aanraden om een GPU te kopen met goede luchtkoeling. Anders een custom watersetje.
draadje schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 16:40:
zit te denken is een peltier element niet toepasbaar tussen processor en koeler?
Dat kan zeker. Is in het verleden ook vaak genoeg gegaan. Het kost alleen heel veel stroom en je krijgt ook last van condensatie. Voor 24/7 gebruik is het onhandig en ook niet heel nuttig. Voor overklok records gebruikt iedereen eigenlijk LN2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
  • Laatst online: 06-09-2020
PilatuS schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 16:45:
@govie Een koeler die bedoelt is voor een CPU op een GPU krijgen is lastig. De gaten voor montage komen niet overeen en ook de VRM's hebben nog koeling nodig. Ik zou aanraden om een GPU te kopen met goede luchtkoeling. Anders een custom watersetje.
Dat dacht ik ook, maar de installatie en prestaties van een G10-setup volgens deze review van tweaktown ziet er erg om te doen uit. De vraag is even of de data is genomen na een uur op full load of 5 minuutjes na een koude start. Maar toch ziet het er wel veel belovend uit. Daarnaast is je systeem meer flexibel, want je kan later altijd nog de AIO-set gebruiken voor je toekomstige cpu. In principe kan ik dus voor 15 euro voor een G10 + een AIO in de sale of via de V&A sectie voor onder de 70 euro klaar zijn, bij een samengestelde set wordt de prijs een veelvoud van dit bedrag. Ik twijfel nog.

Edit: Ik heb e.e.a. even nagerekend qua prijs via highflow-winkel met onderdelen die positieve beoordelingen hebben gehad op de extremerigs website (die testen al dat spul in roundups):

Black Ice Nemesis Radiator GTS 360 - Black
Watercool HEATKILLER® IV PRO (INTEL processor) COPPER AN - 18000
EK-D5 PWM G2 12V DC PWM Pump Motor
GMR AFS1-T (electronic) Flow Meter G1/2 AG Clear

Bovenstaande 4 items is 260 euro in totaal, dan moet er nog de rest incl. gpu block bij, dus dan kom ik zeker uit op 500 euro in totaal, is het mij niet waard. Voor dat bedrag kan bijna een zelfsamengestelde phasechange cooling set monteren in een mooie phanteks case, dat doe ik dan nog liever. Dus het wordt een AIO optie voor de gpu (via V&A aanbod circa 75 euro incl. G10 bracket ) of helemaal geen waterkoeling.

[ Voor 56% gewijzigd door govie op 09-07-2017 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-03 13:25
Ik had een probleempje met 1 van mijn video kaarten, van de 3 die allemaal parallel staan.

Toen alles nieuwe was (paar maanden geleden) worden er 2 ongeveer dezelfde temperatuur rond de 47 graden en de derde deed ongeveer 10 graden meer onder full load uiteraard.

Maar sinds een paar dagen werd het verschil groter en groter, tot een max verschil van 29 graden, de derde kaart werd dus 76 graden Celsius 8)7

Toen dacht ik al dat blok zit dicht geslipt.
Vandaag even alles uit elkaar gehaald en ja hoor:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8GPXAucm.jpg

Vergelijk even met een kaart die nog gewoon normale temps haalde:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/417KJMLm.jpg

Ook een klein beetje troep...

Mijn vragen zijn:
Waar komt die troep vandaan, is dat allemaal koper oxide deeltjes van de radiatoren ?
Ik heb de rads goed schoongemaakt met schoonmaak azijn (Zijn van EK btw.)
En ik gebruik ook vloeistof van EK, die UV blue premix.

Hoe kan ik dit het beste verhelpen voor in de toekomst en hoe kan ik de huidige situatie nu het beste oplossen ?

Gewoon alle schroefjes los maken van het waterblok en met een tandenborstel of iets dergelijk de micro kanaaltjes schoonmaken ?
Kan ik die O ring dan hergebruiken of nieuwe ? of invetten ?

Jullie hulp word zeer gewaardeerd _/-\o_

Edit:
Ohja ik gebruik Primochill advanced LRT tubing, dei volgens het internet weinig tot geen last van plasticizer leech zouden moeten hebben, maar dit lijkt er toch wel op ...

Edit2: hier de links voor grotere plaatjes: http://i.imgur.com/8GPXAuc.jpg en http://i.imgur.com/417KJML.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door JohnnyV op 12-07-2017 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
johnnyverhoeff schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 12:03:

Mijn vragen zijn:
Waar komt die troep vandaan, is dat allemaal koper oxide deeltjes van de radiatoren ?
Ik heb de rads goed schoongemaakt met schoonmaak azijn (Zijn van EK btw.)
En ik gebruik ook vloeistof van EK, die UV blue premix.

Hoe kan ik dit het beste verhelpen voor in de toekomst en hoe kan ik de huidige situatie nu het beste oplossen ?

Gewoon alle schroefjes los maken van het waterblok en met een tandenborstel of iets dergelijk de micro kanaaltjes schoonmaken ?
Kan ik die O ring dan hergebruiken of nieuwe ? of invetten ?
..
Het kunnen 2 dingen zijn. Of het is corrosie door mixen van verschillende metalen. Of het zijn algen door de verkeerde vloeistof te gebruiken. Ik kan zo op de kleine plaatjes niet heel veel zien.

Sowieso is vloeistof een lastig iets bij waterkoeling. Heb zelf ook ooit eens algen gehad en 2 jaar terug weer gezeik gehad met EK vloeistof. De laatste keer met het spul van EK zaten er binnen 2 maanden al vreemde gele brokken meuk in de setup. Wat voor mij nu al heel lang wel goed werkt is gedestileerdwater met een stukje zilver en anti corrosie middel. Ook al is mijn hele setup met spullen van koper draai ik nog op deze manier. Hiervan weet ik 100% zeker dat het geen algen of corrosie geeft al zit de vloeistof er 3 jaar in.

Schoonmaken kan prima zoals je zelf aangeeft. De o-ring vervangen zal meestal niet nodig zijn. Het is wel heel belangrijk de schroeven kruislinks aan te draaien zodat de top netjes op alle punten even veel druk heeft. Iets als invetten is ook niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV
PilatuS schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 12:37:
[...]

Het kunnen 2 dingen zijn. Of het is corrosie door mixen van verschillende metalen. Of het zijn algen door de verkeerde vloeistof te gebruiken. Ik kan zo op de kleine plaatjes niet heel veel zien.

Sowieso is vloeistof een lastig iets bij waterkoeling. Heb zelf ook ooit eens algen gehad en 2 jaar terug weer gezeik gehad met EK vloeistof. De laatste keer met het spul van EK zaten er binnen 2 maanden al vreemde gele brokken meuk in de setup. Wat voor mij nu al heel lang wel goed werkt is gedestileerdwater met een stukje zilver en anti corrosie middel. Ook al is mijn hele setup met spullen van koper draai ik nog op deze manier. Hiervan weet ik 100% zeker dat het geen algen of corrosie geeft al zit de vloeistof er 3 jaar in.

Schoonmaken kan prima zoals je zelf aangeeft. De o-ring vervangen zal meestal niet nodig zijn. Het is wel heel belangrijk de schroeven kruislinks aan te draaien zodat de top netjes op alle punten even veel druk heeft. Iets als invetten is ook niet nodig.
Dank je voor je antwoord.

De metalen die ik in de loop heb zijn koper (rad) en nikkel plated koper blokken.
Dat zijn (volgens mij) metalen die wel gemixed mogen worden zonder galvanische corrosie verschijnselen.

De vloeistof is van EK een premix met anti biociet en anti corrosie toevoegingen, dus lijkt me aan de ene kant raar dat er dan alsnog alg vorming kan optreden, maar ik ben geen expert op dit gebied dus ik kan het mis hebben.

Het ligt dus waarschijnlijk niet aan de slangen ?

edit: heb ook het hele verhaal bij EK neergelegd en wacht daar nog op antwoord...

Ik heb links toegevoegd bij de vorige post voor grotere plaatjes

[ Voor 3% gewijzigd door JohnnyV op 12-07-2017 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het kan ook nog de vloeistof zelf zijn. Soms valt de vloeistof zelf uit elkaar en krijg je ophopingen van componenten van de vloeistof. Dat had ik dus ook met een bepaalde type EK vloeistof.

Dat het aan de slangen ligt zou ook nog kunnen inderdaad. Het blijft heel lastig te zeggen zonder goed naar de meuk te kijken die nu in het blok zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV
Ok duidelijk, ik ga vanavond het blok openmaken.
Dan kan ik misschien nog betere foto's maken.
Dankje voor de suggesties iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downing
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-07-2024
Hallo mede watercoolers,

Aangezien de zomervakantie is aangebroken en nu wat meer vrije tijd heb wil ik mijn custom loop eens gaan verschonen.
Ben nu aan het bedenken hoe ik dat het beste kan gaan doen. Er zijn meerdere opties mogelijk:
1) alles demonteren en de onderdelen 1 voor 1 schoon spoelen.

2) de loop leeg laten lopen en dan het reservoir steeds opnieuw vullen totdat het water helder is.

3) een boormachinepomp en vul een emmer met gedestilleerd water en pomp dan alles door de complete loop heen.

Wat denken jullie wat de beste optie is om de loop te verversen.
Bedank alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
downing schreef op zondag 16 juli 2017 @ 13:04:
Hallo mede watercoolers,

Aangezien de zomervakantie is aangebroken en nu wat meer vrije tijd heb wil ik mijn custom loop eens gaan verschonen.
Ben nu aan het bedenken hoe ik dat het beste kan gaan doen. Er zijn meerdere opties mogelijk:
1) alles demonteren en de onderdelen 1 voor 1 schoon spoelen.

2) de loop leeg laten lopen en dan het reservoir steeds opnieuw vullen totdat het water helder is.

3) een boormachinepomp en vul een emmer met gedestilleerd water en pomp dan alles door de complete loop heen.

Wat denken jullie wat de beste optie is om de loop te verversen.
Bedank alvast.
Met de vloeistof die ik zelf gebruik heb ik geen last van aanslag of andere meuk in de loop. Het enige wat ik doe is vloeistof er uit en nieuwe vloeistof er in.

Zit er wat meer zooi in kan het helpen om te draaien met gedestileerdwater met een deel schoonmaak azijn. De boel dan even flink heet laten worden door te gamen of te benchmarken is wel handig. Daana 2 of 3x doorspoelen met alleen gedestileerdwater en dan weer terug naar de originele vloeistof.

Alles uit elkaar halen zou ik alleen doen als het echt nodig is en er veel zooi in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berke84
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 12:08
Heren,
Kan iemand me uitleggen hoe het komt dat bij een WC setup waarbij de radiator boven het reservoir staat, het water er niet uitloopt? :)

Het antwoord is wss eenvoudig, maar het zit al een tijdje in men hoofd :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Berke84 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 17:12:
Heren,
Kan iemand me uitleggen hoe het komt dat bij een WC setup waarbij de radiator boven het reservoir staat, het water er niet uitloopt? :)

Het antwoord is wss eenvoudig, maar het zit al een tijdje in men hoofd :D
Luchtdruk. Of in dit geval het gebrek aan luchtdruk op de vloeistof wat hoger zit dan het reservoir. Zodra je een een gat maakt in de radiator stroomt het reservoir gelijk over.

Dompel maar eens een glas onder in bad. Je kan het glas als het vol is uit het water trekken en het water blijft er gewoon inzitten zolang je een deel van het glas maar onder water blijft houden. Maak je een gaatje in het glas stroomt het gelijk leeg.

Dit is ook hoe bijvoorbeeld een zuignap werkt. Als er onder de zuignap geen lucht aanwezig is zorgt de luchtdruk dat de zuignap op zijn plek blijft. Daarom kan je deze er ook niet makkelijk aftrekken. Pas wanneer er wat lucht onder de zuignap komt krijg je deze los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:04
Ik ben me aan het oriënteren om mijn eerste custom build te gaan doen. Ik weet al welke pomp, radiator en reservoir ik wil. Ik wil meteen voor hard tubing gaan, alhoewel ik dat voor nu ga doen middels fittingen omdat ik bending nog niet aandurf. Ik weet het, dat zal extra gaan kosten, maar ik doe waterkoeling sowieso alleen al voor de looks want die 7700K van mij kan ook prima af met een goede airkoeler. Dus geld kost het hoe dan ook en wat dat betreft vind ik geld dus ook niet belangrijk in deze.

Enfin, ik heb wat vragen over vloeistof. Ik zie heel veel non-clear kleuren, maar ik zag onlangs een vloeistof voorbij komen die wel "clear" is maar toch een kleurtint had. En ik vroeg me dus af hoe dat gedaan wordt of welke vloeistof dat dan is. Want dat is eigenlijk wel wat ik het mooiste vind. Het reageerde ook heel goed op UV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kaap schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 13:02:

Enfin, ik heb wat vragen over vloeistof. Ik zie heel veel non-clear kleuren, maar ik zag onlangs een vloeistof voorbij komen die wel "clear" is maar toch een kleurtint had. En ik vroeg me dus af hoe dat gedaan wordt of welke vloeistof dat dan is. Want dat is eigenlijk wel wat ik het mooiste vind. Het reageerde ook heel goed op UV.
Je hebt UV reactive vloeistoffen. Dit ziet er inderdaad helder uit maar heeft wel spul er in zitten wat op UV licht reageert. Dan heb je inderdaad dus beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
PilatuS schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 13:27:
[...]

Je hebt UV reactive vloeistoffen. Dit ziet er inderdaad helder uit maar heeft wel spul er in zitten wat op UV licht reageert. Dan heb je inderdaad dus beide.
Ik vind tot nu toe de vloeistoffen echt wel het lastigste onderdeel. Je hebt premix, je hebt puur, je kan distilled water gebruiken. Pastel, clear, UV.... Damn zeg, en dan nog al die merken. Ik zie door de bomen het bos bijna niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kaap schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 14:08:
[...]

Ik vind tot nu toe de vloeistoffen echt wel het lastigste onderdeel. Je hebt premix, je hebt puur, je kan distilled water gebruiken. Pastel, clear, UV.... Damn zeg, en dan nog al die merken. Ik zie door de bomen het bos bijna niet meer.
Het nadeel is dat er ook heel veel zooi is. Ik heb de afgelopen 15 jaar van alles gehad en helaas ook veel gezeik gehad. 2 jaar terug nog EK Clear geprobeerd maar binnen 2 maanden zat de hele setup vol met gele meuk. De jaren daarvoor en ook nu weer draai ik met gedestileerdwater en een toevoeging tegen alg en corrosie. Dat werkt nu alweer 2 jaar prima en ook de jaren voor die EK vloeistof heeft dat prima gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Ik wil denk ik toch een poging doen met Mayhem Aurora. Dat spul ziet er zo mooi uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surpunt
  • Laatst online: 22-02-2024
Dag mede tweakerts,
Ik ga ook aan mijn eerste watercooling loop beginnen. Ik heb uiteraard een boel vragen, die ik een voor een ga behandelen.
Sws nummero uno, want vinden jullie van de Thermaltake core x71 tempered glass edition? Ik zat super hard te zoeken naar de Case Labs SMA8 voor een normale prijs maar 500+ voor n case vind ik net wat te veel, 400 goed maar daarboven is een no go. Daarnaast keek een naar de corsair 900D maar las alleen maar slechte dingen. Ik zocht naar een onderste compartiment waar een radiator dus in kon. Tot zover kwam ik niet verder dan de TT core x71. Als ik het onderste compartiment zou laten vallen zou ik voor een phanteks enthoo luxe tempered glass gaan. Hebben jullie nog suggesties? Een mod case of iets is prima, prijs max 400e mits hij lang mee gaat(als in future proof).

Uitgaand van een TT core x71 temp.
+ Asus maximus rog IX formula, i7 7700k (delid, yolo. Heb nu een delidded i7 4790k).

Ik heb gewoon de EK loop config gebruikt, uiteraard wil ik een EK-res x3 250 aangezien de maat mij het mooiste lijkt. Dus met een aparte pomp, ik las in eerdere berichten dat de dubbele pomp het beste is, dus why not. Ik link hier dus mijn config maar deze is on aangepast uiteraard. https://www.ekwb.com/cust...or/shared/oW5974faa201ccb

Ik heb ook een loop schets gemaakt :Afbeeldingslocatie: https://gyazo.com/fd0f8d48328280d1cc9db474b0171bad
Heel graag wat tips, ik heb meteen wat vraagjes erin gestopt.
Verder ga ik mijn GPU (EVGA 1080 ti FTW3) niet waterkoelen, aangezien deze met max OC en volts niet boven de 70-75 komt(ja mijn NZXT 450 zit vol noctua indust fans).
Dus het blijft bij een Mobo en cpu loop.
Er zullen vast een boel kromme zinnen en spel fouten inzitten, sorry daarvoor(vakantie beunen voor deze aankoopjes maakt je moe).

Je broeder van een andere koeler. (Het rijmt zolang je wil dat het rijmt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb hier een 900D en die bevalt erg goed. 1 van de goedkopere kasten waar 2 stuks 4x120mm in past. Staat hier nu zo'n 2 jaar en ben er erg tevreden over. Zat ook de kijken naar Case Labs, maar vond die prijzen ook wat te extreem.

Vind het alleen wel vreemd dat je voor alleen CPU wil gaan. Waarom wil je waterkoeling ? Voor mij persoonlijk is het looks, hobby, maar vooral stilte. Juist de GPU mee pakken en alles doen om de boel zo stil mogelijk te maken stelt je in staat een extreem stillte PC te bouwen. Je gaat ook flink wat geld uitgeven als ik het zo zie en daarom snap ik niet waarom je de GPU niet ook meepakt. Voor de temps hoef je het inderdaad niet te doen, maar voor mij persoonlijk gaat het daar ook niet om.

Je hebt voor alleen CPU en moederbord ook een overkill aan radiatoroppervlakte. Nou is daar opzich niets mis mee, helemaal niet voor de stilte, maar in dit geval is het zonder de GPU mee te pakken wel vrij nutteloos.

Al met al een beetje vreemde build dus waarvan ik mij afvraag of je het niet beter anders kan doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surpunt
PilatuS schreef op zondag 23 juli 2017 @ 21:57:
Heb hier een 900D en die bevalt erg goed. 1 van de goedkopere kasten waar 2 stuks 4x120mm in past. Staat hier nu zo'n 2 jaar en ben er erg tevreden over. Zat ook de kijken naar Case Labs, maar vond die prijzen ook wat te extreem.

Vind het alleen wel vreemd dat je voor alleen CPU wil gaan. Waarom wil je waterkoeling ? Voor mij persoonlijk is het looks, hobby, maar vooral stilte. Juist de GPU mee pakken en alles doen om de boel zo stil mogelijk te maken stelt je in staat een extreem stillte PC te bouwen. Je gaat ook flink wat geld uitgeven als ik het zo zie en daarom snap ik niet waarom je de GPU niet ook meepakt. Voor de temps hoef je het inderdaad niet te doen, maar voor mij persoonlijk gaat het daar ook niet om.

Je hebt voor alleen CPU en moederbord ook een overkill aan radiatoroppervlakte. Nou is daar opzich niets mis mee, helemaal niet voor de stilte, maar in dit geval is het zonder de GPU mee te pakken wel vrij nutteloos.

Al met al een beetje vreemde build dus waarvan ik mij afvraag of je het niet beter anders kan doen :)
Waarom ik waterkoeling wil? Zoals je zegt eigenlijk, hobby, looks, stilte boeit mij niet veel maarvooral een dikke OC wel. Zoveel mogelijk fps persen uit mijn systeem, zonder te lifespan dramatisch aan te tasten. Verder ben ik het ook deels met je eens, echter heb ik mijn 1080ti ftw3 net en als ik een waterblock erop zit gooi in 200 euro koeling en de extra sensors(dacht ik) in de prullebak... Plus ik vind de koeler just erg sexy.. en de hydro copper van evga zelf kost 1k lol... Wat ik ook zal betalen aan mijn gpu als er een 150e waterblock op komt.

Verder vind ik het een erg leuke ervaring, ik ben mezelf steeds meer aan het verdiepen en ik leer steeds meer. Daarnaast durf ik een uiteindelijk gpu block niet uit te sluiten. Plus ik verwacht dat de radiators wel een jaar of 5 meegaan?? Maar de oppervlakte is idd een beetje te, ik denk max een 360 in de top en een 360 in het onderste compartiment. Nog steeds overkill, maarja, omdat het kan. ik denk weg te komen met maximaal 600euro?

Uiteindelijk sta ik ook open voor suggesties, wat ik wel of niet anders kan doen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vind het qua looks er erg vreemd en minder mooi uitzien als je een customloop hebt en de GPU niet watergekoeld is. Die hele dure luchtkoeler er af halen is inderdaad wat zonde van het geld, maar dan zou ik persoonlijk de kaart ruilen voor een kaart met minder goede koeler. Iemand die naar een betere koeler wil betaald jou dan voor de ruil en van dat geld kan je een waterblok kopen.

Edit: Die radiatoren gaan inderdaad erg lang mee, er kan weinig aan kapot. Ik heb mijn vorige kast met koeling zo'n 7 jaar gehad met af en toe wat aanpassingen. Mijn 900D build staat hier nu 2 jaar en verwacht die toch zeker nog minimaal 5 jaar te hebben staan. Dingen als pompen, fans en radiatoren gaan erg lang mee. De kast met koeling was heel veel geld, maar dit gaat makkelijk 5 tot 10 jaar mee. Dan valt het qua kosten per jaar wel mee en kan ik erg lang genieten van een mooie en extreem stille PC. Als er nieuwe hardware komt hoef ik alleen de CPU en GPU blokken te vervangen in die 7 jaar tijd of meer.

[ Voor 44% gewijzigd door PilatuS op 23-07-2017 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surpunt
Klopt, ik ben er ook nog niet helemaal uit hoe mijn tubes moeten gaan lopen, maar het kan zijn dat ik als nog yolo en er een waterblock op gooi. Af en toe moet je gewoon lak aan je portemonee hebben en er voor gaan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surpunt
PilatuS schreef op zondag 23 juli 2017 @ 22:24:
Ik vind het qua looks er erg vreemd en minder mooi uitzien als je een customloop hebt en de GPU niet watergekoeld is. Die hele dure luchtkoeler er af halen is inderdaad wat zonde van het geld, maar dan zou ik persoonlijk de kaart ruilen voor een kaart met minder goede koeler. Iemand die naar een betere koeler wil betaald jou dan voor de ruil en van dat geld kan je een waterblok kopen.

Edit: Die radiatoren gaan inderdaad erg lang mee, er kan weinig aan kapot. Ik heb mijn vorige kast met koeling zo'n 7 jaar gehad met af en toe wat aanpassingen. Mijn 900D build staat hier nu 2 jaar en verwacht die toch zeker nog minimaal 5 jaar te hebben staan. Dingen als pompen, fans en radiatoren gaan erg lang mee. De kast met koeling was heel veel geld, maar dit gaat makkelijk 5 tot 10 jaar mee. Dan valt het qua kosten per jaar wel mee en kan ik erg lang genieten van een mooie en extreem stille PC. Als er nieuwe hardware komt hoef ik alleen de CPU en GPU blokken te vervangen in die 7 jaar tijd of meer.
Nog even snel een vraagje, stel ik koop een Evga 1080ti ftw3 hydro copper en hij raakt verstopt door slecht vloeistoffen o.e.d. Dit is toch gewoon schoon te maken of heb ik dan een probleem? Totale noob vraag uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Surpunt schreef op maandag 24 juli 2017 @ 00:29:
[...]

Nog even snel een vraagje, stel ik koop een Evga 1080ti ftw3 hydro copper en hij raakt verstopt door slecht vloeistoffen o.e.d. Dit is toch gewoon schoon te maken of heb ik dan een probleem? Totale noob vraag uiteraard.
Als een blok verstopt gaat zitten merk je dat aan hoge temps. Het blok uit elkaar halen en schoonmaken is dan voldoende.

Los van dat zou ik zo'n kaart niet kopen. Je betaald flink wat meer tegenover een standaard kaart met los blok en zelf monteren stelt niets voor. Sowieso geeft EVGA je gewoon garantie op de kaart als je zelf een blok plaatst zolang je de originele koeler maar terug zet bij een garantieclaim.

Ik koop altijd EVGA kaarten met een zo simpele standaard koeler. Dan betaal ik weinig voor een koeler die ik toch nooit ga gebruiken en heb ik zo goedkoop mogelijk een watergekoelde kaart met garantie. Opgevoerde modellen koop ik eigenlijk ook bijna nooit. De meerprijs is het meestal toch niet waard en overklokkken kan ik zelf ook prima.

Als jij een kaart met waterblok wil kopen omdat je dat handig vind of je de prijs niet uitmaakt moet je dat vooral doen natuurlijk, maar nodig is het niet. Het kan flink goedkoper en net zo goed of zelfs beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-09 13:34
Wat is het nut van je CPU overklokken, daar is echt nauwelijks winst te halen, daar huidige games niet of nauwelijks CPU belemmert zijn, daar pak je misschien op zijn best 5% meer fps in games mee.

Met de GPU koelen kan je tot wel 30% winst pakken, frames storten niet in over tijd als je langer speelt en de koeler warm wordt, dat is iets dat je echt merkt in games.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
player-x schreef op maandag 24 juli 2017 @ 06:00:
Wat is het nut van je CPU overklokken, daar is echt nauwelijks winst te halen, daar huidige games niet of nauwelijks CPU belemmert zijn, daar pak je misschien op zijn best 5% meer fps in games mee.
Omdat het kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surpunt

Met de GPU koelen kan je tot wel 30% winst pakken, frames storten niet in over tijd als je langer speelt en de koeler warm wordt, dat is iets dat je echt merkt in games.
Is dit een serieuze vraag? Ik bedoel, je koopt een systeem voor 3 a 4k en je laat deze niet tot het maximale lopen? Je koopt toch ook geen lambo om 120 te rijden? Ik koop toch geen 3.200 mhz ram sticks om deze op 1.600mhz te laten lopen???
Daarnaast 5.2ghz ipv 4.5 is wel degelijk een merkbaar verschil. Ik heb een 240hz scherm en wil alle fps die ik maar binnen kan harken(begin aub niet over het 240 hz boven 144hz is niet merkbaar verhaal). Begrijp je een beetje wat ik bedoel?

Ik heb van vele bronnen vernomen dat de Waterblocks van ek voor de ftw3 niet goed passen... helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhatFish
  • Laatst online: 13-09 04:48

PhatFish

and, uhm......Moo

Afhankelijk van je CPU en je OC kan je performance in games best eens substantieel zijn hoor. En dan heb je ook nog je performance in al het andere. Games zijn leuk, ook tweakers met professionele workloads overklokken en daar merk je de betere CPU performance echt wel.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Surpunt schreef op maandag 24 juli 2017 @ 12:52:
Is dit een serieuze vraag? Ik bedoel, je koopt een systeem voor 3 a 4k en je laat deze niet tot het maximale lopen?
Dat was ook pressies mijn punt, je gaat toch niet CPU water koelen, en niet de GPU koelen waar je het meeste kan winnen.

Dat is zoiets als een hele race uitlaat onder je auto monteren (CPU water koelen), en niet een turbo monteren (GPU water koelen).

Maar had mijn post een beetje beter moet schrijven, ''Wat is het nut van allen je CPU overklokken'', ik bedoelde wat is het nut van alleen je CPU water koelen, als je niet je GPU water koelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surpunt
player-x schreef op maandag 24 juli 2017 @ 17:33:
[...]

Dat was ook pressies mijn punt, je gaat toch niet CPU water koelen, en niet de GPU koelen waar je het meeste kan winnen.

Dat is zoiets als een hele race uitlaat onder je auto monteren (CPU water koelen), en niet een turbo monteren (GPU water koelen).

Maar had mijn post een beetje beter moet schrijven, ''Wat is het nut van allen je CPU overklokken'', ik bedoelde wat is het nut van alleen je CPU water koelen, als je niet je GPU water koelt.
Ik begrijp je punt, maar mijn gpu word verre van gelimiteerd door temperatuur, ik heb een core oc van +71 en een mem oc van +500 nog iets (bovenop de factory oc) 127% power limiet en max voltage. Mijn gpu haalt de 75+ niet. Zelfs op een stress test van 4 uur clockte gpu boost amper 4 core clocks omlaag.. Verder baal ik er ook van dat de EK blocks voor de ftw3 zuigen.. Had achteraf graag mn gpu watergekoeld maar het zit er momenteel niet in..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surpunt
[...]

[...]
Bedankt voor deze info! Net mijn custom loop besteld, weer 900 euro lichter... Maar is het hopelijk waard! Ja jongens incl gpu block.

EDIT: en dan vergeet je de plug...

[ Voor 3% gewijzigd door Surpunt op 24-07-2017 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
900 euro is een hoop geld, maar denk maar zo, je kan dit spul eindeloos meenemen naar volgende builds.
Wat heb je allemaal gekocht als ik vragen mag?

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surpunt
Klopt, uhm. 2x 360 40mm rads 1x 240 40mm rad, tube, boel fittings plus de T en ball en extensies. Ek supreme cpu block, gpu block en backplate (stock backplate past niet wtf). Dubbele pump (240 euro LOL), uh 250mm reservoir. Dat was het volgens mij wel zo'n beetje.. soft tubing. Uhm geen fans want ik koop of rgb of gwn zeer sterke van noise block. Gelukkig was gisteren de laatste dag met 10% van evga. Dus was ineens 94 euro minder kwijt. Waardoor t nog maar 809 euro was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Surpunt schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 15:08:
Klopt, uhm. 2x 360 40mm rads 1x 240 40mm rad, tube, boel fittings plus de T en ball en extensies. Ek supreme cpu block, gpu block en backplate (stock backplate past niet wtf). Dubbele pump (240 euro LOL), uh 250mm reservoir. Dat was het volgens mij wel zo'n beetje.. soft tubing. Uhm geen fans want ik koop of rgb of gwn zeer sterke van noise block. Gelukkig was gisteren de laatste dag met 10% van evga. Dus was ineens 94 euro minder kwijt. Waardoor t nog maar 809 euro was.
Leuke setup zo :)

Persoonlijk zou ik voor lekker stille fans gaan. Je hebt een overkill aan radiatoroppervlakte waardoor je de boel zeer stil kan krijgen als je dat wil. Fans die veel flow hebben en veel herrie maken zijn nergens voor nodig. Heb zelf de Silent Wings 2 PWM fans die allemaal of stil staan op de rad's of zeer laag draaien.

Ik kan je trouwens ook erg een Aquaero aanbevelen bij een setup zoals deze. Dan kan je volledig automatisch de fans en pompen regelen. Het grootste voordeel is de fans laten draaien op basis van de watertemp zodat ze nooit te hard of te zacht draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Ik zou aan de gurus hier eens willen vragen om hun mening over de verschillende merken CPU blocks / radiatoren. Ik zit voor het gemak alleen te focussen op EKWB, gewoon waanzinnig groot aanbod en heel veel gebruikers. Toch lees ik ook hele goede dingen over XSPC, Alphacool en HW Labs.

Wat is jullie standpunt over deze merken t.o.v. elkaar :?

Ik zat heel lang te kijken naar een EKWB PE360, push/pull. In een roundup van Xtremerigs kwam die XE360 heel sterk naar voren, en die prefereert zelfs push only. Ook XSPC en HW Labs deden goede zaken. Zodoende gaan twijfelen.

Ik wil gewoon de beste 360 radiator kopen die er is maar ik weet niet goed hoe ik tot die keuze moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surpunt
PilatuS schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 15:14:
[...]

Leuke setup zo :)

Persoonlijk zou ik voor lekker stille fans gaan. Je hebt een overkill aan radiatoroppervlakte waardoor je de boel zeer stil kan krijgen als je dat wil. Fans die veel flow hebben en veel herrie maken zijn nergens voor nodig. Heb zelf de Silent Wings 2 PWM fans die allemaal of stil staan op de rad's of zeer laag draaien.

Ik kan je trouwens ook erg een Aquaero aanbevelen bij een setup zoals deze. Dan kan je volledig automatisch de fans en pompen regelen. Het grootste voordeel is de fans laten draaien op basis van de watertemp zodat ze nooit te hard of te zacht draaien.
Thanks! Ik ga de Aquaero later aan mijn setup toevoegen, eerst mn build rondkrijgen haha. Maar de Aquaero's zien er goed uit. Ik zocht eigenlijk een vloeistof in mijn build de rood en doorzichtig is en reageerd op uv maar gisteravond zo snel niks goed kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surpunt
Kaap schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 16:54:

Ik zat heel lang te kijken naar een EKWB PE360, push/pull. In een roundup van Xtremerigs kwam die XE360 heel sterk naar voren, en die prefereert zelfs push only. Ook XSPC en HW Labs deden goede zaken. Zodoende gaan twijfelen.

Ik wil gewoon de beste 360 radiator kopen die er is maar ik weet niet goed hoe ik tot die keuze moet komen.
Houd wel rekening met dat de XE van EKWB 60mm dikte is, wat ik persoonlijk esthetisch niet mooi vind. Verder is Alphacool gewoon een goed merk, als je ook wat leds in je reservoirs ofzo wil. Maar ik ben verder geen expert maar een noob.. kwa waterkoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Hoewel ik die XE kwijt kan in mijn Define S, is het wel echt een bakbeest ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kaap schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 16:54:
Ik zou aan de gurus hier eens willen vragen om hun mening over de verschillende merken CPU blocks / radiatoren. Ik zit voor het gemak alleen te focussen op EKWB, gewoon waanzinnig groot aanbod en heel veel gebruikers. Toch lees ik ook hele goede dingen over XSPC, Alphacool en HW Labs.

Wat is jullie standpunt over deze merken t.o.v. elkaar :?

De meeste merken maken prima spul. Qua temps en kwaliteit maakt het allemaal vrij weinig uit. Persoonlijk koop ik altijd blokken van EK omdat ik die ook mooi vind. Mijn build is vrij basis qua uiterlijk en heb altijd blokken met een zwarte top. Dan alles van EK kopen qua blokken is wel zo mooi. Een merk als Alphacool is net zo goed alleen spreekt het uiterlijk mij minder aan. Los van het uiterlijk zijn alle merken eigenlijk gewoon vrijwel gelijk. Misschien met het ene blok 2 graden meer of minder, maar dat boeit mij niets.

Qua fans doe ik alles al jaren met alleen push. Draai hier met 2 stuks XSPC RX480 rad's van 5.5cm dik. Ik wou een zo dik mogelijke 4x120mm rad en EK had die niet, dus XSPC. Om daar dan ook nog push en pull op te zetten maakt het geheel wel erg dik. Sowieso zijn temps nooit een probleem met zo enorm veel oppervlakte. De fans van de bovenste radiator draaien af en toe tijdens idle, die van de onderste draaien alleen met gamen. Dit maak het geheel zeer stil en de fans draaien lekker zacht. Voor mij zou push/pull niets toevoegen behalve nog eens 8 fans van meer dan 20 euro per stuk.
Surpunt schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 17:07:
[...]

Thanks! Ik ga de Aquaero later aan mijn setup toevoegen, eerst mn build rondkrijgen haha. Maar de Aquaero's zien er goed uit.
Ga je van genieten :) 1x een fancurve instellen voor de radiatoren op basis van de watertemp en nooit meer naar omkijken. Zat vroeger altijd te kloten met een handmatige fancontroller waarbij ik bij gamen de boel hoger moest zetten. Nu gaat dit compleet automatisch. Ga ik gamen gaan de fans op de bovenste rad eerst draaien en steeds ietsjes harder. Bij een bepaalde watertemp gaan de fans op de onderste rad ook netjes draaien. Stop ik met gamen gaan de fans op de onderste rad eerst uit en daarna die van de bovenste.

Die fancurve is wat voor mij de Aquaero zo handig maakt, maar je kan er ook nog zo enorm veel andere dingen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
@PilatuS Welke fans gebruik jij trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kaap schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 18:10:
@PilatuS Welke fans gebruik jij trouwens?
Deze: pricewatch: be quiet! Silent Wings 2 PWM, 120mm

Het zijn echt niet de beste fans voor waterkoeling want heel veel druk geven ze niet. Waarom ik ze toch gekocht heb is omdat ze heel erg stil zijn en toch genoeg airflow geven omdat ik zoveel radiatoroppervlakte heb. Heb je alleen een 2x120mm rad dan zijn deze niet echt een goede keuze, maar bij mijn totaal 8x120mm zijn ze wel handig.

Op 100% zijn ze goed te horen. Op 50% of minder zijn ze onhoorbaar op 1 meter afstand. Dit maakt de complete PC dus zo goed als onhoorbaar want alle fans zijn van dit type, ook de casefans en ze draaien allemaal enorm laag. Op die ene meter afstand waar ik zit hoor ik dus geen enkele fan draaien ook al zitten er 11 stuks 120mm in en nog 1x 140mm voor de outtake. Ze hangen ook allemaal in mountings van rubber waardoor ze niet resoneren.

De 2 D5 pompen draaien beide op stand anderhalf van de 5 en zijn daardoor ook onhoorbaar. Mijn hele build is gewoon maakt om zo stil mogelijk te zijn. Of de CPU temp dan 35 graden of 45 graden is boeit mij niets. Kost wel een hoop geld en wat moeite, maar het resultaat is heerlijk. De PC is idle onhoorbaar en tijdens gamen ook vrij stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Heb jij ook een D5 van EKWB? Ik meende dat die niet zo'n controllertje erbij hadden om de pomp snelheid in te stellen? Of is die PWM :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kaap schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 18:38:
Heb jij ook een D5 van EKWB? Ik meende dat die niet zo'n controllertje erbij hadden om de pomp snelheid in te stellen? Of is die PWM :?
Mijn D5's zijn heel simpel en van Swiftech. Heb ze binnen gekregen met standaard plastic aansluitingen en heb alleen de pomp zelf overgehouden en gemonteerd op een Bitspower Dual Top met 2 van die metalen behuizingen. De pomp zelf heeft alleen een molex voor power een een RPM draad die ik niet gebruik. Ik heb ze handmatig ingestelt zodat ze zo laag mogelijk draaien met een stelschroef op de achterkant. Vandaar de stand anderhalf want de schroef gaat van 0 tot 5. Ik heb ze puur afgestelt op gehoor en door te kijken naar de flow die de Aquaero aangeeft. Zo stil en laag mogelijk dus maar met voldoende flow voor goede temps.

Via de Aquaero heb ik flowinstellingen er in staan. Standaard is er zo'n 80 liter per uur aan flow. Mocht 1 pomp uitvallen komt daar een flow per uur uit waarbij ik een waarschuwing krijg. Zakt de flow onder een bepaald punt wat lager ligt dan de flow van 1 pomp gaat de PC uit. Daarom zitten ze gewoon op de molex en hoef ik niets met de RPM draad. Het is voor mij ook nutteloos om ze hoger of lager te laten draaien via de Aquaero. Zoals ze nu draaien is prima en onhoorbaar, harder is niet nodig en zachter heeft ook geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Verkapt buildlog, fase planning/onderzoek 1ste custom loop :+

Radiatoren:
Afgelopen week heel veel ingelezen en vergeleken m.b.t. radiatoren. Roundups en reviews van Thermalbench en Xtremerigs en discussies op overclock.net. Ik weet wel dat Een concrete keuze weet ik nog steeds niet te maken. Mijn Define S heeft de volgende opties:

1. Een 360MM thick in de front. Dit zou dan of een HW Labs SR-2 of een EKWB XE360 worden. Beide met push.

Voordeel hiervan is dat ik met beide radiatoren een zeer goede koop in huis haal met excellent performance.

Nadeel van deze jongens is dat alhoewel er in de Define S heel veel ruimte voorin zit, een thick radiator met een fan zon 80-85MM opsnoept. Als ik de clearance opmeet heb ik tussen kast en videokaart 165MM. De radiator pakt daar dan al de helft van. Een pomp-res combo neemt over het algemeen op de tube ook een goede 60MM op. Het wordt dus wel heel vol daar voorin en dat vind ik kwa looks niet zo clean. Goed, deze case is tijdelijk totdat er iets uit gaat komen wat echt naar mijn zin is.

2. Werken met meerdere radiators. Bijvoorbeeld 2 maal slim 360MM, of 360+280 slim, 360 slim + 240/280 med. Die Define S kan bovenin zelfs een 420 slim kwijt, maar dat gaat dan wel ten koste van de rearfan.

Jullie suggesties?

CPU/GPU block:
Wat betreft CPU blocks gaat het bij mij tussen de EKWB Supremacy Evo en de XSPC Raystorm Pro. Dit gaat puur om looks.

En datzelfde geldt voor GPU block, EKWB of Fractal.

Pomp:
Wordt een EKWB Xres 3 140. Ik vind een groter reservoir wel erg mooi, maar bijvoorbeeld EKWB gaat maar tot 140 met zijn combos. Pomp, blokje en reservoir los aanschaffen en in elkaar monteren ben je vaak weer duurder uit.

Fittingen:
Dit hoofdstuk ben ik nog niet aanbelandt, kijk er wel een beetje tegenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Laatst online: 11-09 20:46

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

https://www.highflow.nl/w...n-vega-nickel-acetal.html EK-FC Radeon Vega - Nickel Acetal
https://www.highflow.nl/w...r-acetal-clean-18008.html Watercool HEATKILLER® IV PRO (INTEL processor) ACETAL CLEAN
https://www.highflow.nl/w...diator-gts-240-black.html Copper

Kunnen deze 3 onderdelen qua materialen goed met elkaar overweg?

En ik vraag mij een beetje af hoeveel fittings ik moet gaan kopen. Ik heb 2 keer een radiator, 1 keer een CPU, 1 keer een GPU en natuurlijk een pomp.

[ Voor 22% gewijzigd door MrVegeta op 04-08-2017 09:45 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:53

PuijkeN

euhm ?

Dit zou gewoon moeten werken, je mag geen aluminium gebruiken in een loop met koper of nickel :) :)

Verder heb je per onderdeel in je loop minstens 2 fittingen nodig (in en uit), in jou geval dus 10 stuks. Als je gebruik wil maken van een drain heb je nog een 11de nodig.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

PuijkeN schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 10:22:
Dit zou gewoon moeten werken, je mag geen aluminium gebruiken in een loop met koper of nickel :) :)

Verder heb je per onderdeel in je loop minstens 2 fittingen nodig (in en uit), in jou geval dus 10 stuks. Als je gebruik wil maken van een drain heb je nog een 11de nodig.
Easy peasy. Ik zal eens een a4je pakken en het een en ander uittekenen en kijken hoe ik uitkomt qua fittings. Ik heb nog een vraagje qua pomp. Ik wil mijn pomp/reservoir horizontaal gaan mounten tegen de onderkant aan van de kast. Dacht ook dat een pomp (of het reservoir) het laagste onderdeel van de set up moest zijn. Ik heb deze combinatie in gedachten:

https://www.highflow.nl/w...abus-interface-41093.html
https://www.highflow.nl/w...atkiller-tube-200-d5.html
https://www.highflow.nl/w...ler-tube-stand-short.html
https://www.highflow.nl/a...fan-controller-53234.html

Vrij duur, vergeleken met andere pompen maar ik heb denk wel dat dit een goede set up gaat worden.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nycrea
MrVegeta schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 10:30:
[...]

Easy peasy. Ik zal eens een a4je pakken en het een en ander uittekenen en kijken hoe ik uitkomt qua fittings. Ik heb nog een vraagje qua pomp. Ik wil mijn pomp/reservoir horizontaal gaan mounten tegen de onderkant aan van de kast. Dacht ook dat een pomp (of het reservoir) het laagste onderdeel van de set up moest zijn. Ik heb deze combinatie in gedachten:

https://www.highflow.nl/w...abus-interface-41093.html
https://www.highflow.nl/w...atkiller-tube-200-d5.html
https://www.highflow.nl/w...ler-tube-stand-short.html
https://www.highflow.nl/a...fan-controller-53234.html

Vrij duur, vergeleken met andere pompen maar ik heb denk wel dat dit een goede set up gaat worden.
Erg duur inderdaad, ik vind die hele aquacomputer controllers maar onwijs duur en de bijbehorende pomp is dus ook vrij duur. Zelf regel ik mijn PWM pomp en fans gewoon door middel van een temp sensor, allemaal via het moederbord.

Verder, de pomp /res hoeft niet het laagste deel te zijn van je loop. Sterker nog, strict gezien hoeft geen enkel deel van je loop het laagste te zijn. Het enige wat wel echt MOET is dat je res hoger zit dan je pomp, zodat zwaartekracht je pomp van vloeistof voorziet bij het vullen. Kan ook anders, maar dan moet je je kast kantelen bij het vullen.

Verder is het handig om je res ergens hoger in je loop te hebben (maakt vullen makkelijker, want vloeistof loopt sneller door naar de rest zonder de pomp te draaien, zo kun je in minder cycles de hele loop vullen).
En het is ook handig om je drain zo laag mogelijk te hebben, zodat je redelijk makkelijk kan drainen. Al zul je altijd enige moeite moeten doen om radiatoren leeg te krijgen.

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Nycrea schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 10:42:
[...]

Erg duur inderdaad, ik vind die hele aquacomputer controllers maar onwijs duur en de bijbehorende pomp is dus ook vrij duur. Zelf regel ik mijn PWM pomp en fans gewoon door middel van een temp sensor, allemaal via het moederbord.

Verder, de pomp /res hoeft niet het laagste deel te zijn van je loop. Sterker nog, strict gezien hoeft geen enkel deel van je loop het laagste te zijn. Het enige wat wel echt MOET is dat je res hoger zit dan je pomp, zodat zwaartekracht je pomp van vloeistof voorziet bij het vullen. Kan ook anders, maar dan moet je je kast kantelen bij het vullen.

Verder is het handig om je res ergens hoger in je loop te hebben (maakt vullen makkelijker, want vloeistof loopt sneller door naar de rest zonder de pomp te draaien, zo kun je in minder cycles de hele loop vullen).
En het is ook handig om je drain zo laag mogelijk te hebben, zodat je redelijk makkelijk kan drainen. Al zul je altijd enige moeite moeten doen om radiatoren leeg te krijgen.
Duur is relatief natuurlijk :). Bedankt voor de tips, ik ga eens kijken of ik wat kan ontwerpen en belangrijker, of ik mijn 2 radiators kwijt kan in de kast :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN

PuijkeN

euhm ?

Weinig aan toe te voegen.. :)

Enige wat ik mij afvraag of je veel voordeel zal hebben aan een dure Aquacomputer D5. Ik zelf gebruik een Alphacool D5 zonder PWM. Op bepaalde toerentallen heb ik lichte vibratie ondanks het feit dat de pomp gewoon goed ontkoppeld is. Daarnaast bromt ze op bepaalde lagere toerentallen harder dan op hogere toerentallen. Bij mij staat ze dus gewoon standaard op 3 - 4. Het verschil in geluid tussen 1 en 3 is amper te horen, het grootste verschil is frequentie en dan kan je zelf een voorkeur kiezen of je het graag wat hoger of lager hebt qua frequentie.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nycrea schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 10:42:
[...]

Die 100 euro voor een Aquaero is het meer dan waard. Als je kijkt wat een setup kost is dat geld voor de controller voor mij echt een must have. Een Aquaero kan op basis van watertemp de fans veel beter regelen dan het moederbord kan, helemaal met meerdere radiatoren. Ook kunnen de meeste moederborden niet of slecht overweg met splitter PCB's voor de fans en de Aquaero heeft daar geen problemen mee. Qua pomp ben ik het wel met je eens. Ik heb mijn pompen gewoon op 1 vaste stand staan en dat is prima. De pomp regelen is niet echt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
PilatuS schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 13:57:
[...]

Die 100 euro voor een Aquaero is het meer dan waard. Als je kijkt wat een setup kost is dat geld voor de controller voor mij echt een must have. Een Aquaero kan op basis van watertemp de fans veel beter regelen dan het moederbord kan, helemaal met meerdere radiatoren. Ook kunnen de meeste moederborden niet of slecht overweg met splitter PCB's voor de fans en de Aquaero heeft daar geen problemen mee. Qua pomp ben ik het wel met je eens. Ik heb mijn pompen gewoon op 1 vaste stand staan en dat is prima. De pomp regelen is niet echt nodig.
Mijn moederbord kan letterlijk elke fan individueel regelen op basis van de water, gpu, of cpu temperatuur.
Ik weet niet wat voor meerwaarde een aquaero dan nog heeft. Ook splitters zijn geen enkel probleem, en ik kan zelfs nog een fan extension card erbij nemen voor meer fan headers (echt niet nodig).

Je hebt toch maximaal 1 temp sensor nodig omdat de temp in je hele loop vrijwel gelijk is.

[ Voor 6% gewijzigd door Nycrea op 04-08-2017 15:42 ]

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Kan iemand het verschil vertellen tussen de Aqua-Computer aquaero 6 LT en de Aqua-Computer aquaero 5?

https://www.highflow.nl/a...ntroller-53234.html?sl=nl
https://www.highflow.nl/a...t-usb-fan-controller.html

Deze pomp https://www.highflow.nl/w...abus-interface-41093.html kan ik alleen aansluiten op de 5e versie van de Aquaero. Het voordeel van dit is dat ik de pomp beter kan sturen qua rpm via de software? Als ik een andere pomp neem dan moet ik die hardwarematig aansturen? Zouden jullie misschien een goede (die goed is in te stellen) pomp+reservoir combinatie kunnen aanraden? Er zijn zoveel merken en verschillende types dat dat vrij lastig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nycrea schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:41:
[...]

Mijn moederbord kan letterlijk elke fan individueel regelen op basis van de water, gpu, of cpu temperatuur.
Ik weet niet wat voor meerwaarde een aquaero dan nog heeft. Ook splitters zijn geen enkel probleem, en ik kan zelfs nog een fan extension card erbij nemen voor meer fan headers (echt niet nodig).

Je hebt toch maximaal 1 temp sensor nodig omdat de temp in je hele loop vrijwel gelijk is.
Met een Aquaero kan je veel meer instellen dan wat met een moederbord mogelijk is. Nou worden de meeste moederborden wel steeds beter, maar in de buurt van de mogelijkheden van een Aquaero komen ze niet.

Ik heb het zelf eerst geprobeerd om de fans door het moederbord te laten regelen, maar dit ging echt niet. De Asus software vond dat ze op minimaal 80% moesten draaien en dit was niet aan te passen. Nou is dit wel 2 jaar terug toen ik deze PC bouwde dus het kan zijn dat dit nu verholpen is. Als ik 1 fan op 1 poort aansloot ging het wel gewoon goed, maar met PBC splitters was het minimaal 80% en dus nutteloos. Als je dan 8 fans hebt op 2 radiatoren moet je wel met splitters werken en dat ging dus echt niet.

Wat een Aquaero verder kan qua mogelijkheden is met een moederbord niet mogelijk. Zie bijvoorbeeld dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dJhSC75ZOjHYj5bBmryrk4Tk/full.jpg

Ik heb hier ingestelt dat eerst de fans op de bovenste rad gaan draaien wanneer het nodig is. Is het niet nodig staan ze netjes uit. Wanneer de temp wat hoger word gaan ze ietsjes harder draaien tot de temp weer genoeg daalt zodat ze uit kunnen. De fans op de onderste rad gaan pas draaien wanneer ik ga gamen. Word de watertemp lager gaan eerst de onderste 4 fans uit en later de 4 bovenste.

Voor zover ik weet kan je dit niet net zo goed doen met de software van een moederbord. Nog los van dat kan de Aquaero nog veel meer dan alleen fancurve's op basis van watertemp. Persoonlijk vind ik het voor een goede waterkoelingsetup onmisbaar.
MrVegeta schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:51:
Kan iemand het verschil vertellen tussen de Aqua-Computer aquaero 6 LT en de Aqua-Computer aquaero 5?

https://www.highflow.nl/a...ntroller-53234.html?sl=nl
https://www.highflow.nl/a...t-usb-fan-controller.html
Als je kijkt naar de aansluitingen op het PCB en waar die voor zijn zie je al veel verschillen. Kijk maar naar bijvoorbeeld het aantal PWM aansluitingen.

[ Voor 13% gewijzigd door PilatuS op 04-08-2017 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
PilatuS schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:54:
[...]

Met een Aquaero kan je veel meer instellen dan wat met een moederbord mogelijk is. Nou worden de meeste moederborden wel steeds beter, maar in de buurt van de mogelijkheden van een Aquaero komen ze niet.

Ik heb het zelf eerst geprobeerd om de fans door het moederbord te laten regelen, maar dit ging echt niet. De Asus software vond dat ze op minimaal 80% moesten draaien en dit was niet aan te passen. Nou is dit wel 2 jaar terug toen ik deze PC bouwde dus het kan zijn dat dit nu verholpen is. Als ik 1 fan op 1 poort aansloot ging het wel gewoon goed, maar met PBC splitters was het minimaal 80% en dus nutteloos. Als je dan 8 fans hebt op 2 radiatoren moet je wel met splitters werken en dat ging dus echt niet.

Wat een Aquaero verder kan qua mogelijkheden is met een moederbord niet mogelijk. Zie bijvoorbeeld dit:

[afbeelding]

Ik heb hier ingestelt dat eerst de fans op de bovenste rad gaan draaien wanneer het nodig is. Is het niet nodig staan ze netjes uit. Wanneer de temp wat hoger word gaan ze ietsjes harder draaien tot de temp weer genoeg daalt zodat ze uit kunnen. De fans op de onderste rad gaan pas draaien wanneer ik ga gamen. Word de watertemp lager gaan eerst de onderste 4 fans uit en later de 4 bovenste.

Voor zover ik weet kan je dit niet net zo goed doen met de software van een moederbord. Nog los van dat kan de Aquaero nog veel meer dan alleen fancurve's op basis van watertemp. Persoonlijk vind ik het voor een goede waterkoelingsetup onmisbaar.
Granted dat je veel kan met een aquaero, toch voldoen de opties van mijn moederbord prima voor mij en vind ik een aquaero geen zins essentieel voor een 'goede waterkoeling setup'. Het enige wat echt essentieel is, is het zetten van een fancurve op basis van de cpu en gpu temperatuur. Een temp sensor heeft zeker toegevoegde waarde maar is niet essentieel.
Nieuwere moederborden kunnen dit allemaal prima, menig moederbord heeft ook een temp sensor header tegenwoordig. Je zou het zelfs met speedfan kunnen instellen mocht je moederbord geen intergrated software hebben die dit kan, dan des noods op basis van gpu en cpu temps.

Ik kan op mijn Asus de fancurve (ook onder de 80%) zetten voor elke fan en dus ook bijvoorbeeld fans uit zetten als de temp goed is (bij mij echter bijna nooit het geval omdat mijn woning onder een plat dak zit en dus ambient erg warm is).

De extra opties die een Aquaero bied zijn m.i. dus enigszins overbodig tegenwoordig, omdat moederborden en andere software deze functies prima kunnen regelen, zonder zo'n bakbeest te hoeven kopen. Mijn kast heeft namelijk geen 5.25" bays dus dat maakt het ook al erg problematisch.

Edit:
Ik zie dat ze geen 5.25" drive bays meer nodig hebben, echter is het nog steeds een aardig groot ding dat moeilijk te verstoppen is, in mijn vrijwel volledig glazen In Win 805 zal dat niet goed staan.

[ Voor 5% gewijzigd door Nycrea op 04-08-2017 16:06 ]

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nycrea schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 16:00:
[...]

Granted dat je veel kan met een aquaero, toch voldoen de opties van mijn moederbord prima voor mij en vind ik een aquaero geen zins essentieel voor een 'goede waterkoeling setup'. Het enige wat echt essentieel is, is het zetten van een fancurve op basis van de cpu en gpu temperatuur. Een temp sensor heeft zeker toegevoegde waarde maar is niet essentieel.
Nieuwere moederborden kunnen dit allemaal prima, menig moederbord heeft ook een temp sensor header tegenwoordig. Je zou het zelfs met speedfan kunnen instellen mocht je moederbord geen intergrated software hebben die dit kan, dan des noods op basis van gpu en cpu temps.

Ik kan op mijn Asus de fancurve (ook onder de 80%) zetten voor elke fan en dus ook bijvoorbeeld fans uit zetten als de temp goed is (bij mij echter bijna nooit het geval omdat mijn woning onder een plat dak zit en dus ambient erg warm is).

De extra opties die een Aquaero bied zijn m.i. dus enigszins overbodig tegenwoordig, omdat moederborden en andere software deze functies prima kunnen regelen, zonder zo'n bakbeest te hoeven kopen. Mijn kast heeft namelijk geen 5.25" bays dus dat maakt het ook al erg problematisch.
Een fancurve op basis van CPU temp vind ik echt helemaal niets. Open 1 programma en de temp schiet voor 2 seconden naar 65 graden terwijl de watertemp nog niet eens 0.1 graad heter is geworden. Voor mij is watertemp de enige goede basis voor een fancurve. Het maakt niet uit welke temp de CPU of GPU heeft, uiteindelijk koel je het water en daar moet de fancurve dan ook voor gemaakt worden.

2 jaar terug heb ik mijn huidige setup gebouwt en probeerde dit zonder Aquaero te doen met alleen het moederbord. Na 2 dagen kloten heb ik het opgegeven. De software van Asus was gewoon niet instaat om te doen wat ik wou doen. Sowieso al het gezeik met op minimaal 80% moeten lopen wat gewoon geen optie is. Verder waren de mogelijkheden niet genoeg om voor 2 rad's nette curve's te maken op basis van de watertemp. Nou kan dit best in 2 jaar tijd beter geworden zijn, maar toen ik mijn setup bouwde was de software van Asus enorm bagger en kon ik er gewoon niet mee doen wat ik nu wel kan.

Blijkbaar is de software in die 2 jaar beter geworden en kan het nu ook met het moederbord, maar toen ik er mee aan slag ging was het alleen maar frustratie en was de software zo bagger dat ik er niets mee kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN

PuijkeN

euhm ?

Ik begrijp het wel, ik heb zelf een Asus Rampage ROG IV Formula welke over enkele leuke aansluitingen beschikt. Ik kan er voldoende fans op aansluiten en ook temp sensors zijn geen probleem. Zo gezegd zo gedaan echter kan ik mijn fans via PMW alleen maar regelen op de CPU of CASE headers. De temperatuur die de software gebruikt is telkens die van de CPU package.

Gelukkig heb ik genoeg radiator oppervlak waardoor ik mijn curves wat ruimer kan (durf) instellen maar ik heb toch ook regelmatig het effect dat mijn fans even een slag harder gaan draaien omdat mijn CPU het ietsje warmer krijgt. Niet enorm storend maar het kan wel beter (onlangs toevallig een H110i ingesteld voor iemand op basis van watertemp in Corsair Link en dat klinkt wel aangenamer).

Ik zal dan toch maar eens zo'n Aquaero moeten overwegen, kost wel wat maar gaat ook "eeuwig" mee natuurlijk.

Simpel vraagje alleen, dit werkt met alle temp sensors? Ik heb er 1tje in elke RAD zitten en kan daar zo te zien wel wat leuks mee doen dan. Zijn gewoon standaard Alphacool sensoren die volledig correct werken met mijn moederbord.

EDIT: gelukkig kan ik in de software wel gewoon kiezen voor een duty cycle van 20%, en dit met 6 fans aangesloten op 1 CPU header. Dit maakt toch al iets van verschil. Echter vermoed ik dat de Noctua's nog trager kunnen of zoals jij doet zelfs uitgeschakeld op 1 rad bij idle/lage load.

[ Voor 10% gewijzigd door PuijkeN op 04-08-2017 16:14 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
PilatuS schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 16:10:
[...]

Een fancurve op basis van CPU temp vind ik echt helemaal niets. Open 1 programma en de temp schiet voor 2 seconden naar 65 graden terwijl de watertemp nog niet eens 0.1 graad heter is geworden. Voor mij is watertemp de enige goede basis voor een fancurve. Het maakt niet uit welke temp de CPU of GPU heeft, uiteindelijk koel je het water en daar moet de fancurve dan ook voor gemaakt worden.

2 jaar terug heb ik mijn huidige setup gebouwt en probeerde dit zonder Aquaero te doen met alleen het moederbord. Na 2 dagen kloten heb ik het opgegeven. De software van Asus was gewoon niet instaat om te doen wat ik wou doen. Sowieso al het gezeik met op minimaal 80% moeten lopen wat gewoon geen optie is. Verder waren de mogelijkheden niet genoeg om voor 2 rad's nette curve's te maken op basis van de watertemp. Nou kan dit best in 2 jaar tijd beter geworden zijn, maar toen ik mijn setup bouwde was de software van Asus enorm bagger en kon ik er gewoon niet mee doen wat ik nu wel kan.

Blijkbaar is de software in die 2 jaar beter geworden en kan het nu ook met het moederbord, maar toen ik er mee aan slag ging was het alleen maar frustratie en was de software zo bagger dat ik er niets mee kon.
Eens, de fancurve op basis van cpu of gpu temps is niet ideaal, het is echter wel mogelijk en zal zijn werk doen. Daarom zeg ik dat het hebben van support voor een temp sensor in je loop niet essentieel, maar wel preferred is.

Jouw situatie 2 jaar terug lijkt het mij inderdaad een goede beslissing geweest om de Aquaero aan te schaffen, echter doordat waterkoeling nu steeds meer mainstream is geworden spelen moederbord fabrikanten hier op in en zijn de opties voor controle over je fans en pompen etc veel beter geworden. Ik denk dus dat op dit moment/in de nabije toekomst producten zoals de Aquaero overbodig zullen worden omdat het moederbord dit stomweg al kan.
Beetje hetzelfde als met pci-e geluidskaarten is gebeurt, moederborden kunnen nu dusdanig goed geluid leveren dat die mark vrijwel dood is gebloed.
PuijkeN schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 16:13:
Simpel vraagje alleen, dit werkt met alle temp sensors? Ik heb er 1tje in elke RAD zitten en kan daar zo te zien wel wat leuks mee doen dan. Zijn gewoon standaard Alphacool sensoren die volledig correct werken met mijn moederbord.

EDIT: gelukkig kan ik in de software wel gewoon kiezen voor een duty cycle van 20%, en dit met 6 fans aangesloten op 1 CPU header.
Ik denk dat je beter het zo kan laten tot dat je een keer een nieuw mobo+cpu koopt, als je weer een Formula van Asus neemt zal deze uitstekende opties hebben voor waterkoeling.

[ Voor 15% gewijzigd door Nycrea op 04-08-2017 16:16 ]

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PuijkeN schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 16:13:
maar ik heb toch ook regelmatig het effect dat mijn fans even een slag harder gaan draaien omdat mijn CPU het ietsje warmer krijgt.
Dit is dus inderdaad iets waar ik totaal geen zin in heb. De enige basis voor een fancurve is de watertemp en niet de CPU of GPU temp. Vooral de CPU schiet in enkele seconden van 30 graden naar 60 graden en weer terug naar 30. Daar kan je gewoon geen fancurve op baseren.
Je kan iedere tempsensor gebruiken die 2 pinnen heeft. Je kan er ook iets van 6 of 8 op aansluiten dus je kan meten waar je wil en de sensor als basis gebruiken voor een curve of iets anders. Ik gebruik zelf maar 2 sensoren. 1tje zit in het reservoir voor de watertemp en de andere meet de omgevingstemp. Je kan het verder zo gek maken als je maar wil met sensoren op iedere plek.
Nycrea schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 16:13:
[...]

Eens, de fancurve op basis van cpu of gpu temps is niet ideaal, het is echter wel mogelijk en zal zijn werk doen. Daarom zeg ik dat het hebben van support voor een temp sensor in je loop niet essentieel, maar wel preferred is.

Jouw situatie 2 jaar terug lijkt het mij inderdaad een goede beslissing geweest om de Aquaero aan te schaffen, echter doordat waterkoeling nu steeds meer mainstream is geworden spelen moederbord fabrikanten hier op in en zijn de opties voor controle over je fans en pompen etc veel beter geworden. Ik denk dus dat op dit moment/in de nabije toekomst producten zoals de Aquaero overbodig zullen worden omdat het moederbord dit stomweg al kan.
Beetje hetzelfde als met pci-e geluidskaarten is gebeurt, moederborden kunnen nu dusdanig goed geluid leveren dat die mark vrijwel dood is gebloed.

[...]

Ik denk dat je beter het zo kan laten tot dat je een keer een nieuw mobo+cpu koopt, als je weer een Formula van Asus neemt zal deze uitstekende opties hebben voor waterkoeling.
Wanneer de software van het moederbord de opties heeft die je nodig hebt en dit net zo goed kan uitvoeren als een Aquaero dan word de Aquaero inderdaad overbodig.

[ Voor 5% gewijzigd door PilatuS op 04-08-2017 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN

PuijkeN

euhm ?

Nycrea schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 16:13:
Das eigenlijk best verstandig... :*) :*) :*)

Heb er nu ook niet ZO veel last van omwille van de ruime curves... was ook het plan om dit te doen als de loop nog eens uit elkaar gaat. Dit zal vermoedelijk zijn wanneer er een nieuwe GPU geplaatst wordt (GTX680 wordt toch een beetje outdated). Moederbord en CPU kan ondanks zijn leeftijd nog steeds mee met nieuwe systemen nu dus voorlopig ook weinig tot geen nood aan iets nieuws.

In elk geval wat dingen bijgeleerd... geen overhaaste beslissing maken nu ^^

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 13:25

westergas

rikkie_pc

PilatuS schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 16:20:
[...]
De enige basis voor een fancurve is de watertemp en niet de CPU of GPU temp.
Ik heb al jaren een curve op basis van GPU temp en ben daar erg over te spreken. CPU is niet te doen idd.

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
westergas schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 16:43:
[...]

Ik heb al jaren een curve op basis van GPU temp en ben daar erg over te spreken. CPU is niet te doen idd.
GPU gaat inderdaad beter omdat die niet zo enorm spiked als wat de CPU doet. Maar ook dan gaan de fans eerder harder draaien dan nodig is. Een GPU kan best een paar minuten flink werken zonder dat de watertemp echt omhoog gaat. Ga je bijvoorbeeld een video op YouTube kijken word de kaart iets heter maar de watertemp blijft veel meer achter tegenover gaan gamen met de kaart.

Mijn setup heb ik los van de looks en hobby gebouwt voor de stilte. Vandaar ook de overkill aan radiatoroppervlakte met 2 stuks XSPC RX480 rad's. Ik wil dat de fans alleen draaien wanneer het echt nodig is en dan ook zo langzaam mogelijk. Dan is de watertemp eigenlijk de enige echte goede optie als basis voor de fancurve. Maar inderdaad op GPU is opzich ook goed te doen tegenover de CPU, maar ook dat is niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
PilatuS schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 16:48:
[...]

GPU gaat inderdaad beter omdat die niet zo enorm spiked als wat de CPU doet. Maar ook dan gaan de fans eerder harder draaien dan nodig is. Een GPU kan best een paar minuten flink werken zonder dat de watertemp echt omhoog gaat. Ga je bijvoorbeeld een video op YouTube kijken word de kaart iets heter maar de watertemp blijft veel meer achter tegenover gaan gamen met de kaart.

Mijn setup heb ik los van de looks en hobby gebouwt voor de stilte. Vandaar ook de overkill aan radiatoroppervlakte met 2 stuks XSPC RX480 rad's. Ik wil dat de fans alleen draaien wanneer het echt nodig is en dan ook zo langzaam mogelijk. Dan is de watertemp eigenlijk de enige echte goede optie als basis voor de fancurve. Maar inderdaad op GPU is opzich ook goed te doen tegenover de CPU, maar ook dat is niet ideaal.
2x 480mm holy shit. Ik kan in mijn In Win net 1x 280 en 1x 120slim kwijt. Watertemp is nog wel redelijk tho met stille fan curve. Nu 34 graden bij 28 ambient.

Ik zit een beetje te kijken voor een nieuwe kast, hoe veel ik ook van deze kast houd, hij is niet optimaal voor waterkoeling.

[ Voor 5% gewijzigd door Nycrea op 04-08-2017 19:05 ]

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nycrea schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 19:04:
[...]

2x 480mm holy shit. Ik kan in mijn In Win net 1x 280 en 1x 120slim kwijt. Watertemp is nog wel redelijk tho met stille fan curve. Nu 34 graden bij 28 ambient.

Ik zit een beetje te kijken voor een nieuwe kast, hoe veel ik ook van deze kast houd, hij is niet optimaal voor waterkoeling.
Mijn doel was dus voornamelijk zo stil mogelijk en dat is nu ook wel gelukt. De Aquaero helpt hierbij ook mee omdat de fans nooit harder draaien dan nodig is. Als ik wat aan het internetten ben staan de fans meestal stil. Af en toe gaan de fans op de bovenste rad kort draaien met zulke lage toeren dat ze niet te horen zijn. Pas bij gamen gaan de fans op de onderste rad ook draaien en dan hoor je de PC wel. Idle is de PC eigenlijk onhoorbaar op 1 meter afstand. Kom je heel dichtbij dan hoor je wel wat.

Qua kasten zat ik eerst te kijken naar Caselabs, maar die zijn gelijk wel weer extreem duur. Uiteindelijk is het een 900D geworden omdat daar ook alles in kan wat nodig is en het scheelt een hoop geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
PilatuS schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 19:24:
De Aquaero helpt hierbij ook mee omdat de fans nooit harder draaien dan nodig is.
Met de komst van PWM op moederborden voor PWM fans en pompen heb je een Aquaero eigenlijk niet meer zo hard nodig, iig niet als je je loop simpel houd, en €100 wil besparen, en je met het iets Spartaanse maar prima werkende SpeedFan aan de slag wilt.

Meer info over PWM en SpeedFan: PWM wat is het, hoe gebruik ik het met mijn fan en waterpomp

Dat gezegd, ik heb zelf ook een Aquaero 6 LT (heb geen display of remote nodig van de duurdere modellen), daar fans speed controle op basis van water temp, is imho nog steeds de beste manier om water koeling te gebruiken, en de Aquaero 6 de stilste, makkelijkste en betrouwbaarste manier is om dat te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Even een vraagje. Ik wil natuurlijk ook een goeie drainport in de loop plaatsen. Ik gebruik een pomp/reservoir met 1 in en 1 out. Dus daar kan ik dus geen drainport aansluiten, dus ik moet (denk ik) ergens in de loop tussen 2 tubes een drainport aansluiten zodat ik die kan openen om het water af te voeren. Deze drainport moet het laagste punt zijn in de loop om op een effectieve manier het water er uit te krijgen. Zou ik deze unit https://www.highflow.nl/w...g1-4-t-block-crystal.html ergens tussen kunnen plaatsen en met deze unit er op aangesloten https://www.highflow.nl/w...alve-10mm-g1-4-black.html een goeie drain port te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrVegeta schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 10:26:
Even een vraagje. Ik wil natuurlijk ook een goeie drainport in de loop plaatsen. Ik gebruik een pomp/reservoir met 1 in en 1 out. Dus daar kan ik dus geen drainport aansluiten, dus ik moet (denk ik) ergens in de loop tussen 2 tubes een drainport aansluiten zodat ik die kan openen om het water af te voeren. Deze drainport moet het laagste punt zijn in de loop om op een effectieve manier het water er uit te krijgen. Zou ik deze unit https://www.highflow.nl/w...g1-4-t-block-crystal.html ergens tussen kunnen plaatsen en met deze unit er op aangesloten https://www.highflow.nl/w...alve-10mm-g1-4-black.html een goeie drain port te hebben?
Ik heb zelf ook zoiets. Heb een T stuk fitting met normale schroefaansluitingen. Aan 1 stuk van die fitting zit een lang stuk slang waardoor ik die hele slang bij drainen buiten de kast en in een emmer kan hangen. Aan het einde van die slang zit een fitting met schroefdop. Werkt ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
MrVegeta schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 10:26:
Welk reservoir gebruik je :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Voor die Heatkiller is er een optionele multiport top verkrijgbaar

Dan doe je inkomende vloeistof op de bovenkant laten binnenkomen, vind ik persoonlijk mooier, en dan hou je ook een fillport. Onderop kun je dan 1 port misbruiken als drain.

Althans, zo ga ik het doen met een EK pomp/reservoir combo. Van wat ik gelezen heb moet dit zo kunnen. Als ik het mis heb hoor ik het graag van de experts hier.

Het liefste zou ik zo'n reservoircombo van Singularity willen hebben, maar damn dat is een dure grap zeg.

[ Voor 28% gewijzigd door JeroenNietDoen op 07-08-2017 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een T stuk om te drainen kan je overal plaatsen. Dit staat opzich los van het reservoir. Ik heb het T stuk op de laagste plek in de setup zitten met een slang er aan die nog lager uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Kaap schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:56:
[...]

Voor die Heatkiller is er een optionele multiport top verkrijgbaar

Dan doe je inkomende vloeistof op de bovenkant laten binnenkomen, vind ik persoonlijk mooier, en dan hou je ook een fillport. Onderop kun je dan 1 port misbruiken als drain.
Misschien is dit een domme vraag. Ik was in de veronderstelling dat ik, om mijn systeem te bleeden, dat ik water in het reservoir giet, dat zou ik doen door de bovenkant van het reservoir. En vervolgens de pomp aanzet. De pomp stuurt het water uit de "out" port door naar de andere componenten. Als ik merk dat het water in de reservoir leeg raakt (dus voordat die daadwerkelijk leeg is!) dan doe ik er weer water bij, zet de pomp weer aan zodat de andere componenten water krijgen. Op een gegeven moment dan wordt het systeem zo gevuld dat het water aansluit tot de "in" port van de pomp. Dan is het gehele systeem gevuld met water.

Dus als je zo'n aangepaste multiport top gebruikt dan zou je 1 port gebruiken voor je closed loop, en de andere port om het reservoir te vullen? Op deze manier kan je dan 1 van je ports op de pomp gebruiken als drain? Maar hoe werkt dat dan precies? Want de out port van de pomp wordt gebruikt om water door je systeem te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
MrVegeta schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 16:17:
[...]
Dus als je zo'n aangepaste multiport top gebruikt dan zou je 1 port gebruiken voor je closed loop, en de andere port om het reservoir te vullen?
Klopt.
MrVegeta schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 16:17:
[...]
Op deze manier kan je dan 1 van je ports op de pomp gebruiken als drain? Maar hoe werkt dat dan precies? Want de out port van de pomp wordt gebruikt om water door je systeem te krijgen?
Je houdt ergens 1 port over doordat je een extra port op de bovenkant van je reservoir gebruikt.

Je koopt een standaard reservoir, met een IN en een OUT, en een fillport. Je vervangt de plastic top op de bovenkant van het reservoir door een multiport top. Dan heb je effectief 2 * IN, 1 * OUT en 1 fillport. Je breidt uit met 1 port. De port die je dan overhoudt, gebruik je dan als drain.

Volgens mij werkt het met een reservoir/pomp combo net zo. Correct me if I'm wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Kaap schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 16:39:
[...]

Klopt.

[...]

Je houdt ergens 1 port over doordat je een extra port op de bovenkant van je reservoir gebruikt.

Je koopt een standaard reservoir, met een IN en een OUT, en een fillport. Je vervangt de plastic top op de bovenkant van het reservoir door een multiport top. Dan heb je effectief 2 * IN, 1 * OUT en 1 fillport. Je breidt uit met 1 port. De port die je dan overhoudt, gebruik je dan als drain.

Volgens mij werkt het met een reservoir/pomp combo net zo. Correct me if I'm wrong.
Oh dus je vervangt de "in" port van je pomp met de in port van je reservoir. Dan kan je de in port van de pomp gebruiken als drain port. Makes sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrVegeta schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 17:23:
[...]

Oh dus je vervangt de "in" port van je pomp met de in port van je reservoir. Dan kan je de in port van de pomp gebruiken als drain port. Makes sense.
Een drainport werkt het beste op het laagste punt. Als het reservoir het laagste punt is dan is dat prima. Anders zou ik een T stuk plaatsen op de slang die het laagst in de setup zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
@PilatuS als je een reservoir-pomp combo hebt, bijvoorbeeld deze. Dan zit er op de pomp een IN en OUT.

Als je de top van dat reservoir vervangt door een multiport, zoals deze.

Dan kun je technisch gezien de IN op de pomp toch misbruiken als drain :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Daar hoeft het niet perse een combi voor te zijn. Dit reservoir (https://www.highflow.nl/w...atkiller-tube-200-d5.html) heeft ook een in/out port :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kaap schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 17:59:
@PilatuS als je een reservoir-pomp combo hebt, bijvoorbeeld deze. Dan zit er op de pomp een IN en OUT.

Als je de top van dat reservoir vervangt door een multiport, zoals deze.

Dan kun je technisch gezien de IN op de pomp toch misbruiken als drain :?
Je kan alles gebruiken als drain wat je maar wil. Opzich kan je iedere slang op iedere plek hiervoor gebruiken. Dus ja, dat kan je inderdaad doen.

Wel is het zo dat je drain op de laagste plek moet zitten. Het water wat lager zit dan de drain zal er anders niet uitkomen.

Wat ik het makkelijkste vind: Pak de slang op de laagste plek. Knip deze door en zet er een T stuk in. Maak een stuk slang aan het T stuk met een eind dop of kraan. Deze slang prop je ergens uit het zicht in je kast.

Hier is hoe het bij mij zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pfOtAdgSv08F9vWGq3syPaug/full.jpg

Aan de linkerkant van het T stuk zit een slang die 40cm lang is. Ga ik drainen hang ik deze slang naast het bureau boven een emmer. Dan haal ik de schroefdop op het einde los en al het water van de complete setup loopt er netjes uit. Dit T stuk zit al op de laagste plek in de setup, maar omdat de slang nog eens 40cm is kan deze makkelijk uit de kast boven een emmer komen en zit het einde van de slang ook nog eens makkelijk 30cm lager dan welk punt dan ook in de PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Ik zat er aan te denken om deze 3-way splitter tussen de laagste leiding te plaatsen:
Afbeeldingslocatie: https://www.highflow.nl/images/watermarked/1/detailed/18/product_detailed_image_3311_8913.jpg

Door middel van deze fittings zou ik de 3-way splitter dus tussen de leiding in plaatsen:
Afbeeldingslocatie: https://www.highflow.nl/images/watermarked/1/detailed/34/1012838-1.jpg

Aan de voorkant van de 3-way splitter zet ik deze male-to-male fitting:
Afbeeldingslocatie: https://www.highflow.nl/images/watermarked/1/detailed/26/EK-AF-Extender-6mm-M-M_Black_800.jpg

Zodat ik deze valve daar op kan plaatsen:
Afbeeldingslocatie: https://www.highflow.nl/images/watermarked/1/detailed/27/AF-Ball-Valve---Black_1_800.jpg

Nu is de de drain valve door middel van die 3 way splitter in de loop geplaatst en op de laagste plek geïnstalleerd.

Vervolgens zou ik een stuk van ~30 cm soft tubing gebruiken:
Afbeeldingslocatie: https://www.highflow.nl/images/watermarked/1/detailed/2/product_detailed_image_283_857.jpg

En dan deze fitting daar op aansluiten:
Afbeeldingslocatie: https://www.highflow.nl/images/watermarked/1/detailed/2/product_detailed_image_284_859.jpg

Zodat ik die fitting op de drain valve kan aansluiten wanneer ik het systeem wil drainen.

Gaat wel een hoop planning inzitten zeg :p

[ Voor 6% gewijzigd door MrVegeta op 07-08-2017 21:42 ]

Pagina: 1 ... 56 ... 67 Laatste