Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 20:19
Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 18:03:
Ahh, nou als ik ooit in de heel, heel, heel verre toekomst mij geroepen voel zal ik 'em wel herschrijven...
Maar gezien hoe lang hij al zo is hebben meer mensen dat idee :P

Interessant die link met Zendesk inderdaad, zo had ik er nog niet naar gekeken!

Wat vinden jullie trouwens van de Radiatoren van EK? Ze zien er in elk geval onwijs strak uit! :)
Geen ervaring mee persoonlijk, Vind de Alphacool UT60 lijn wel erg fijn. Heb nu een 560 en 480 in gebruik en zeker goede dingen! O-)

Heb je dan de coolstream XE/PE/SE gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:24

Zenix

BOE!

Heb nu al zo'n 7 jaar onderstaande CPU loop:
EK Supreme LT
Swiftech MCP355 + XSPC Acrylic reservoir
TFC X-Changer Double Radiator 240
Fittingen: Bitspower 1/2 Silver Shining

Hieruit blijkt wel dat waterkoeling niet duur hoeft te zijn, want je kan er jaren lang gebruik van maken. Mijn water vervang ik eigenlijk nooit en het ziet er na laatste rebuild na 18maanden nog perfect uit met alleen een killcoil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Toen ik wat maanden terug ben gaan experimenteren met de raspberry pi 3 en me vooral de Runeaudio distro deedt interesseren (dit doordat ik geen beeld / film freak ben) viel het me op dat de behuizing tijdens een m3u list van een half uur wat warm aan begon te voelen. De cpu / ram en wlan0 chippen die ik vervolgens heb voorzien van heatsinks koelde het geheel tamelijk af en gaf er verder geen aandacht meer aan.

Echter is nu het geval dat ik een Hifiberry DAC pro heb aangeschaft en zit middels de gpio interface geschakeld aan de rpi die verder middels plastic spacers is vast gezet bovenop de rpi. Perfect geluid.gekregen en doet niet onder aan mijn eerdere stream oplossing sterker nog, iets beter zelfs. Alleen die hitte nu, tijdens montage van de hifiberry zag ik dat de heatsinks op de chippen van de rpi te hoog waren en zo ik nood gedwongen de heatsinks moest verwijderen. Het geheel nu gemonteerd loopt dus zonder passieve koeling en word dus enorm warm. Ik wil daardoor dus een wc projectje beginnen en zie mogelijkheden het te openen. Ik heb al blokjes en slang gevonden, ik zit alleen met een pomp, pin 2 en 4 voor de 5 volt van de gpio zijn bezet waardoor ik iets externs moet bedenken. Ik wil de rpi nl. het liefst 24/7 aan laten staan maar niet de loop. Kan iemand me wat hulp geven mbt een schakeling?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/p8X1JrhJ79vSZa4YaVV86qk0/full.jpg

ggg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 13:25

westergas

rikkie_pc

http://www.guru3d.com/new...r-transparent-tubing.html
https://www.ekwb.com/news...clear-transparent-tubing/

Wellicht leuk voor mensen die net als ik balen van de kwaliteit van soft tubing maar geen zin/tijd/geld hebben om op hardtubing over te gaan. Ik ga het iig een kans geven, wellicht is het wat.

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
westergas schreef op woensdag 09 november 2016 @ 13:18:

Wellicht leuk voor mensen die net als ik balen van de kwaliteit van soft tubing maar geen zin/tijd/geld hebben om op hardtubing over te gaan. Ik ga het iig een kans geven, wellicht is het wat.
Ik schrok even van de MSRP totdat ik zag dat het om 3 meter gaat :+ Ben benieuwd naar de kwaliteit; vooral een vergelijking met Primochill zou me interesseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

stin00 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 13:24:
[...]

Ik schrok even van de MSRP totdat ik zag dat het om 3 meter gaat :+ Ben benieuwd naar de kwaliteit; vooral een vergelijking met Primochill zou me interesseren.
Idd. Heb nu Primochill maar het blijft gewoon niet echt helder. Soft tubing kan echt wel mooi zijn maar dat het niet helder blijft verpest het effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
westergas schreef op woensdag 09 november 2016 @ 13:27:
[...]

Idd. Heb nu Primochill maar het blijft gewoon niet echt helder. Soft tubing kan echt wel mooi zijn maar dat het niet helder blijft verpest het effect.
Ik ben een paar jaar terug maar opgestapt op zwarte slangen. Ben wel benieuwd naar deze van EK. Als het minimaal 1 jaar goed blijft lijkt het mij wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiLLius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-09 09:03

wiLLius

Extreme OC

Moet wel zeggen dat EK ZMT echt de fijnste tubing is waar ik mee gewerkt heb.
Als het de ease-of-use heeft van ZMT dan is dat echt geweldig!

hwbot; wiLLius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 20:19
westergas schreef op woensdag 09 november 2016 @ 13:18:

Er is maar 1 oplossing : Hardtubing O-)
Go hard or go home.

• westergas

westergas

rikkie_pc

rolandos582 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 22:42:
[...]

Er is maar 1 oplossing : Hardtubing O-)
Go hard or go home.
Ja ik weet het...maar kan me er niet toe zetten.
De hele zooi omgooien kost met weer een paar 100 €'s en dan weet ik pas of ik het een beetje in de vingers heb. Nu ook geen zin om tijd voor te maken.

Wellicht ooit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 20:46

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

/me Neemt aanloop... kick!

Ik zit er over na te denken om over een maand of 4 a 5 mijn huidige setup te upgraden naar een custom waterkoeling setup. Maar het is door het enorme segment vrij lastig om een begin te vinden.

Mijn huidige setup is als volgt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4670K Boxed€ 259,80€ 259,80
1Asus Maximus IV GENE-Z/GEN3€ 0,-€ 0,-
1XFX R9 290X 4GB Black Edition Double Dissipation Edition€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD, 3TB€ 99,95€ 99,95
1Fractal Design Node 804€ 104,95€ 104,95
1Samsung Syncmaster T260 Zwart€ 0,-€ 0,-
1Corsair Hydro H75€ 89,95€ 89,95
1Corsair Hydro H80i€ 0,-€ 0,-
1NZXT Kraken G10 Rood€ 27,56€ 27,56
3Noctua NF-F12 PWM, 120mm€ 17,95€ 53,85
1Logitech G19 Gaming Keyboard (Qwerty)€ 0,-€ 0,-
1Logitech MX518€ 0,-€ 0,-
1Kingston HyperX Fury red HX318C10FRK2/16€ 124,25€ 124,25
1Corsair AX860i€ 225,95€ 225,95
1Crucial M550 2,5" 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 986,26

Ik heb dus een kleine kast, de Node 804, een R9290X XFX samen met een Kraken G10 + Corsair H75 en een i5 4670K + Corsair H80i. Om even de mainspecs te benoemen.

Ik zat er over na te denken om een Fury (X) te kopen omdat ik mijn 290X toch iets te langzaam vind en het wachten op de Vega toch wel erg lang vond duren. Maar daar ben ik vanaf geweken en ga ik toch even wachten. En wanneer de Vega er dan is wil ik die in de custom loop plaatsen samen met de CPU. Dan wil ik ook de rest in een custom loop plaatsen in plaats van de AIO oplossing die ik nu heb.

Het concept van watercooling is niet zo heel lastig. Een pomp, een reservoir, component-blocks, radiatoren, ventilatoren en natuurlijk leidingen. Wat wel lastig is, als leek tenminste, is uitzoeken welke model je van een bepaald onderdeel wilt.

Zoals ik aangaf heb ik een kleine kast en heb ik niet verschrikkelijk veel ruimte, alhoewel ik ook een back-side heb die afgeschermd is waar bijvoorbeeld de pomp/reservoir + grote radiator zouden kunnen zonder dat het in de weg zit.

Wat ik mij een beetje afvroeg, zit er veel verschil tussen onderlinge prestatie van de koelcomponenten voor de CPU/GPU? Of ligt de prestatie voornamelijk bij de pomp en de radiatoren?

Mocht iemand suggesties willen doen, ik heb liever een stil/enigszins warm systeem dan een "luid" koud/oc systeem. Ik heb zelf de Magicool slim radiators gevonden die ik waarschijnlijk goed in de kast kwijt kan en misschien een dikkere in de back-side van de kast als dat nodig is.

Om terug te komen op de vraag, zit er veel verschil tussen onderlinge prestatie van de koelcomponenten voor de CPU/GPU? Of ligt de prestatie voornamelijk bij de pomp en de radiatoren? En wat voor zaken zijn belangrijk bij het selecteren van een GPU/CPU block?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Voor CPU en GPU blokken zou ik lekker voor EK gaan. Een mooie D5 pomp er bij en natuurlijk is meer radiatoroppervlakte altijd beter. Minimaal voor CPU en GPU is 3x120mm. Wil je het super stil hebben dan is meer natuurlijk beter. Verder bij voorkeur een Aquaero met PWM fans zodat je een fancurve op basis van watertemp kan maken.

Qua temps maakt het allemaal vrijwel niets uit. Welk CPU en GPU blok je ook neemt we hebben het dan over verschillen van 2 of 3 graden. Qua rad's komt het op hetzelfde neer, ook dat maakt echt weinig uit zolang je maar genoeg oppervlakte hebt. Wat betreft de pomp moet er gewoon genoeg flow zijn. Meer flow geeft niet echt betere temps. Een enkele D5 pomp is voor vrijwel iedere setup ruim voldoende en dan hoeft ie niet eens voluit te draaien.

Wil je goede temps en stilte ? Ga voor zoveel mogelijk radiatoroppervlakte, wat je dan precies koopt en met welke blokken en pomp boeit heel weinig.

Als je serieus met waterkoeling aan de slag wil is een grote kast trouwens wel zo fijn. Ik heb zelf een 900D en dat is natuurlijk wel gelijk heel groot maar dit heeft als voordeel dat je ruimte zat hebt voor onderdelen en om in te werken. Mijn vorige kast was een Lian-Li PC-71 en daar heb ik zo'n 8 jaar mee gedaan. Deze Corsair kast staat hier nu zo'n 2 jaar en ik verwacht daar makkelijk de 10 jaar mee te halen. Heb in deze kast 2 stuks 4x120mm zitten met dubbele D5 pompen. Kost een hoop geld maar de PC is extreem stil en die onderdelen gaan makkelijk 10 jaar mee. In de tussentijd is alleen CPU en GPU blokken kopen nodig en als je kijkt naar wat de hele setup per jaar kost valt het reuze mee.

[ Voor 45% gewijzigd door PilatuS op 15-01-2017 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-09 13:34
Er passen 2x 240 rads in die kast, dus het moet kunnen, als je geen problemen krijgt met de lengte van de video kaart, je kan ook verschillende diktes rad nemen, dunne als ruimte te kort komt door de videokaart, en een dikke in de HDD ruimte.

En neem een GTX 1070 ipv een Fury X, is goedkoper en OCed beter, gewoon veel meer bang voor buck, met ongeveer 30~40% extra performance per euro.

Met een grotere kast maak het je je zelf wel een stuk makkelijker, zeker voor je eerste build.

Ga je toch voor deze kast, neem dan 10/13mm slang en wat anti knik veren, en neem een metertje extra, een keer goed geknikte slang, kan later uit zich weer knikken als je strakke bochtjes moet maken.

En ik zou niet perse EK gaan, zijn vrij prijzig, en zoals PilatuS als zij het maakt weinig uit wel blok je neemt, ben je van plan om zwaar te gaan overklokken, zoek dan een review waar de GPU blokken ge test worden en neem een blok met goede VRM koeling, dat kan je levensduur verlengen, en je krijgt een meer stabiel systeem.

En neem PWM pomp en fans, maakt je systeem echt fluister stil geduurd idle.
PWM wat is het, hoe gebruik ik het met mijn fan en waterpomp

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

player-x schreef op zondag 15 januari 2017 @ 20:23:
Er passen 2x 240 rads in die kast, dus het moet kunnen, als je geen problemen krijgt met de lengte van de video kaart, je kan ook verschillende diktes rad nemen, dunne als ruimte te kort komt door de videokaart, en een dikke in de HDD ruimte.

En neem een GTX 1070 ipv een Fury X, is goedkoper en OCed beter, gewoon veel meer bang voor buck, met ongeveer 30~40% extra performance per euro.

Met een grotere kast maak het je je zelf wel een stuk makkelijker, zeker voor je eerste build.

Ga je toch voor deze kast, neem dan 10/13mm slang en wat anti knik veren, en neem een metertje extra, een keer goed geknikte slang, kan later uit zich weer knikken als je strakke bochtjes moet maken.

En ik zou niet perse EK gaan, zijn vrij prijzig, en zoals PilatuS als zij het maakt weinig uit wel blok je neemt, ben je van plan om zwaar te gaan overklokken, zoek dan een review waar de GPU blokken ge test worden en neem een blok met goede VRM koeling, dat kan je levensduur verlengen, en je krijgt een meer stabiel systeem.

En neem PWM pomp en fans, maakt je systeem echt fluister stil geduurd idle.
PWM wat is het, hoe gebruik ik het met mijn fan en waterpomp
Ik ga geen nieuwe GPU kopen, tenminste niet voordat Vega gereleased is :) Ik ben niet van plan om van kast te switchen want ik vind dit model erg mooi en er is op zich best wel wat plek voor radiatoren. Ik ben ook niet van plan zwaar te gaan overklokken, zoals ik zei wil ik liever een stil/warm systeem dan een koud of oc systeem. Hoeveel werk zou het zijn om eerst op een radiator te gaan, en als dat niet bevalt een tweede radiator er bij te plaatsen?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrVegeta schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:43:
[...]

Ik ga geen nieuwe GPU kopen, tenminste niet voordat Vega gereleased is :) Ik ben niet van plan om van kast te switchen want ik vind dit model erg mooi en er is op zich best wel wat plek voor radiatoren. Ik ben ook niet van plan zwaar te gaan overklokken, zoals ik zei wil ik liever een stil/warm systeem dan een koud of oc systeem. Hoeveel werk zou het zijn om eerst op een radiator te gaan, en als dat niet bevalt een tweede radiator er bij te plaatsen?
Als je stil wil moet je niet voor 1x 2x120mm gaan. Dan moeten de fans best flink hun best doen om de boel koel te houden. Met 2x 2x120mm krijg je wil een stille setup.

Hou 1x120mm aan per onderdeel + 1x120. Voor CPU en 1x GPU dus 3x120mm, maar liever meer natuurlijk. 2x120mm voor CPU en GPU is krap.

[ Voor 8% gewijzigd door PilatuS op 15-01-2017 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

PilatuS schreef op zondag 15 januari 2017 @ 22:05:
[...]

Als je stil wil moet je niet voor 1x 2x120 gaan. Dan moeten de fans best flink hun best doen om de boel koel te houden. Met 2x 2x120mm krijg je wil een stille setup.

Hou 1x120mm aan per onderdeel + 1x120. Voor CPU en 1x GPU dus 3x120mm, maar liever meer natuurlijk. 2x120mm voor CPU en GPU is krap.
Misschien was het niet helemaal duidelijk, maar de lijst die ik had gepost is mijn huidige setup. Niet de setup wat ik van plan ben om te gaan bouwen. Mijn plan is om een 240mm radiator te gebruiken, misschien twee als het niet zo lastig is om later nog een radiator aan de loop toe te voegen als dat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 21:14
Aan het testen of mijn rads wel in de case passen, in de build gaan een 360 coolstream se en een 240,2x 1080, cpu en een d5 pump res combo van ek.

iemand nog aanbevelingen voor 2 120mm fans in pull?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ElQcIP3l.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrVegeta schreef op zondag 15 januari 2017 @ 22:08:
[...]

Misschien was het niet helemaal duidelijk, maar de lijst die ik had gepost is mijn huidige setup. Niet de setup wat ik van plan ben om te gaan bouwen. Mijn plan is om een 240mm radiator te gebruiken, misschien twee als het niet zo lastig is om later nog een radiator aan de loop toe te voegen als dat nodig is.
Later toevoegen is natuurlijk geen enkel probleem. Vloeistof er uit, rad plaatsen, slangen aansluiten en weer vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Onderhand begint al veel duidelijk te worden. Uiteindelijk is het allemaal niet zo verschrikkelijk lastig. Zoals jullie hierboven aangeven zit er qua performance vrij weinig verschil tussen de waterblocks en ligt de koelprestaties vooral bij de radiatoren en fans. Hoe dikker de radiator hoe meer hitte die kan opslaan voordat die warm wordt. Dus een 60mm kan meer warmte opslaan dan een 30mm, maar een 60mm is dikker waardoor een fan meer moeite moet doen om koude lucht er uit te krijgen. Als je een stiller systeem wil kan je beter meer dunne radiatoren hebben waardoor je fans op een lage RPM kunnen draaien dan 1 dikke radiator (lijkt mij?).

Waar ik nog wel een beetje mee zit is de pomp. Ik wil graag een pomp/reservoir combo omdat dat a: makkelijk is, en b: volgens mij er net wat beter uitziet. Maar wat zouden jullie daar in voorstellen als ik voor een stille setup wil gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het heeft bij radiatoren niet te maken met het opslaan van warmte maar juist met hoeveel warmte er aan de omgeving kan worden afgegeven. Het gaat om hoeveel koelvinnen er zo optimaal mogelijk in contact staan met de airflow. Meer radiatoroppervlakte is meer warmte kunnen overdragen aan de omgeving. Tuurlijk zit er een verhouding in het aantal vinnen, de dikte van de radiator en de airflow, maar de basis blijft gewoon meer oppervlakte is beter.

Dik is trouwens niet perse minder goed dan dun qua airflow. Ik heb fans draaien op 5 tot 7 volt met een radiator die meer dan 5cm dik is. De airflow komt hier prima doorheen. Ik heb een overkill aan oppervlakte met 2 stuks 4x120mm van meer dan 5cm dik voor een 6700K en 2x GTX980.

Er is zo enorm veel koeloppervlakte aanwezig dat de fans tijdens internetten maar af en toe draaien. Het grootste deel van de tijd draait er geen enkele fan op de radiatoren. Pas bij gamen gaan er eerst 4 fans op 1 radiator aan en pas later als het nodig is gaan de fans op de 2e radiator draaien. Dit met een fancurve met een minimale watertemp van 32 graden en een maximale van 35. Als de watertemp hoger word gaan de fans harder draaien. Ik zou zelfs een stap verder kunnen gaan en de watertemp tussen de 40 en 45 graden instellen. Dit zou de boel tijdens gamen nog stiller maken.

De fans en mijn radiatoren zijn niet echt optimaal maar doordat er zoveel oppervlakte is werkt het erg goed en enorm stil.

Qua pomp en reservoir zou ik voor een D5 combi gaan. Bijvoorbeeld zoiets als dit: https://www.highflow.nl/p...vo-d5-pwm-incl.-pump.html

Een D5 pomp voluit laten draaien maakt dat deze best goed hoorbaar is. De mijne zijn handmatig instelbaar en draaien op stand anderhalf van de 5. Op deze stand zijn ze onhoorbaar. Dit is ook de reden dat ik er 2 heb. 1 pomp zou op stand 3 moeten draaien voor voldoende flow en is dan best hoorbaar. Met 2 pompen kunnen ze zo laag dat ze niet meer te horen zijn. Nou heeft mijn setup wel veel meer restrictie dan iets in een kleine case met minder onderdelen. Voor zo'n kleine kast zou 1 pomp op stand 2 voldoende moeten zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door PilatuS op 16-01-2017 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Hoe meer radiatoren en blocks je op een pomp aansluit hoe krachtiger de pomp moet draaien om het water rond te draaien, lijkt me. Ik wil op zich 2 240 radiatoren installeren zodat ik de warmte over meer oppervlakte kan verspreiden waardoor de fans minder hard hoeven te werken om de boel op een fatsoenlijke temperatuur te houden. Dan denk ik dat ik genoeg informatie heb verzameld om een serieus lijstje op bouwen waar iets gerichter feedback op kan worden gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrVegeta schreef op maandag 16 januari 2017 @ 16:52:
Hoe meer radiatoren en blocks je op een pomp aansluit hoe krachtiger de pomp moet draaien om het water rond te draaien, lijkt me.
Klopt inderdaad. Verder is hoogteverschil ook een zwaar iets voor een pomp. Mijn kast is zodandig hoog dat dit flink meespeelt. Bij jouw kast maakt het weinig uit omdat het makkelijk 3x minder ver omhoog moet dan bij mij.

Met CPU, GPU en 2 rad's is een D5 met het kleine hoogte verschil meer dan voldoende. Zou even kijken hoe laag de pomp kan zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• player-x
Radiatoren hebben nauwelijks weerstand, daar kan je er zo veel installeren als je wilt, is alsof je een half metertje extra slang in je loop plaatst.

CPU & GPU blokken daar in tegen geven veel meer weerstand, daar het water door kleine kanaaltjes met hoge weerstand geperst moeten worden, met ongeveer ¼ van de oppervlakte van je slang.

En dikkere rads hebben doorgaans nog minder weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Om fans op een lage RPM te gebruiken kan ik het beste dunne radiatoren, 30mm, met een lage FPI kopen. Mee eens? Dit betekend wel dat het systeem heter is dan wanneer er radiatoren met hogere FPI worden gebruikt, maar dan moeten de fans harder draaien om de radiatoren af te koelen? Of kan je juist door dikkere radiatoren met meer FPI minder RPM draaien omdat de radiator met warmte kan afgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Dikkere rads hebben ongeveer de zelfde weerstand als dunne rads, uit de zelfde lijn, dunnere rads hebben meestal een hogere FPI, en dikkere een lagere, om ongeveer de zelfde ideale luchtweerstand te houden.

Alphacool NexXxoS Monsta 140mm radiator: 10FPI (86mm dik rad)
Alphacool NexXxoS ST30 - 140mm radiator: 16FPI (30mm dik rad)

Die ideale luchtweerstand, verschilt wel van de ene fabrikant tot de andere.

Ben zelf een redelijke fan van de Alphacool NexXxoS series, daar heb ik zelf een Monsta 560 & 280 + 2x XT45 180mm van in mijn TJ11 cast zitten, maar dat moet dan ook wel 1300W aan warmte afkoelen van mijn OCed X99 + quad Titan v1 SLI set.

Welke binnen kort wordt vervangen voor een S1151 & 1080 Ti SLI (of misschien AMD Vega CF) als die uit komt, want nVidia doet weinig om quad SLI op mijn kaarten te ondersteunen met de laatste games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

player-x schreef op maandag 16 januari 2017 @ 19:41:
Dikkere rads hebben ongeveer de zelfde weerstand als dunne rads, uit de zelfde lijn, dunnere rads hebben meestal een hogere FPI, en dikkere een lagere, om ongeveer de zelfde ideale luchtweerstand te houden.

Alphacool NexXxoS Monsta 140mm radiator: 10FPI (86mm dik rad)
Alphacool NexXxoS ST30 - 140mm radiator: 16FPI (30mm dik rad)

Die ideale luchtweerstand, verschilt wel van de ene fabrikant tot de andere.

Ben zelf een redelijke fan van de Alphacool NexXxoS series, daar heb ik zelf een Monsta 560 & 280 + 2x XT45 180mm van in mijn TJ11 cast zitten, maar dat moet dan ook wel 1300W aan warmte afkoelen van mijn OCed X99 + quad Titan v1 SLI set.

Welke binnen kort wordt vervangen voor een S1151 & 1080 Ti SLI (of misschien AMD Vega CF) als die uit komt, want nVidia doet weinig om quad SLI op mijn kaarten te ondersteunen met de laatste games.
Dat is geen slechte setup die je hebt ;). Het is mij nu niet helemaal duidelijk wat nu stiller is, of dat het überhaupt verschil maakt of je dikkere rads neemt met een lage FPI of dunne rads met een hoge FPI en dan wel voor beide rads natuurllijk goede fans met een lage RPM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• player-x
Dunne rads zijn qua rad volume (HxBxD) efficiënter dan dikke rads, dikke rads zijn qua rad oppervlakte (HxB) efficiënter.

Het is dus een afvlakkende curve, hoe dikker je rad hoe minder efficiënt een rad wordt, maar daar je vaak gebonden bent aan de maximale rad oppervlakte in een kast, zijn er met dikkere rads nog steeds de beste koel prestaties te halen.

Dit is een natte vinger en versimpeld voorbeeld, qua rad volume past een ST30 makkelijk 2x in een Monsta.

Laten we een Monsta 120x120 als 100% koeling waarde nemen.
Dan zal 2x 120x120 150% koelen als beide een eigen fan hebben.
Maar stapel je ze op elkaar, met maar 1 fan dan haal je maar 70% koeling, omdat de luchtweerstand in je rad te hoog wordt.

Er moet dus een compromis worden gemaakt tussen zo een hoog mogelijke lucht stroming over een zo een groot mogelijk radiatie oppervlakte.
Waar de maximale acceptabele geluidsdruk een zwaar belemmerende factor is.

Met dikkere rads haal je dus een hogere afkoelings Delta met de zelfde geluidsdruk, met het zelfde oppervlakte, maar een hoger volume.

En met meer rad oppervlakte haal je een nog hoger rendement qua geluidsdruk, want heel heel simpel gezegt, met dubbele oppervlakte heb je nog maar de helft van de lucht stroom nodig, en de geluidsdruk van fans gaan kwadratisch omhoog met de hoeveelheid lucht dat ze verplaatsen.

Voor bv jouw zal bv 2x ST30 240mm rads al voldoende zijn om jouw componenten af te koelen, alleen heb je meer ruimte over (en geld), is het altijd verstandig om een dikker rad te nemen.

En als het ook nog even kan ook nog push-pull fan opstelling te gebruiken om een zo stil mogelijk systeem te krijgen, twee fans kunnen langzamer draaien voor de zelfde luchtverplaatsing, en daar door samen stiller zijn.

Ja bij waterkoeling komt veel meer kijken, dan men vaak op het eerste gezicht denkt, maar als je het eenmaal snapt is het eigenlijk niet zo heel ingewikkeld.

[ Voor 8% gewijzigd door player-x op 17-01-2017 13:11 . Reden: Verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Samen als Tweakers komen we er wel uit ;). Dit filmpje > YouTube: Push, Pull and Push / Pull setups for Radiators | How to setup your ... legt ook wel goed uit qua fan setup. Daar heb uit gehaald dat dikkere radiatoren meer warmte kunnen verdelen, maar dat je fans meer RPM moeten draaien vanwege de resistance. Om dat te voorkomen kan je een push/pull configureren voor je radiator. Nadeel daarvan is dat je veel ruimte nodig hebt en het er niet fantastisch uitziet. Dat zijn twee problemen die ik waarschijnlijk in de Node 804 niet heb. In de achterkant van de case kan ik namelijk een grote radiator plaatsen met push/pull zonder dat het in het zicht is > http://support.fractal-de...-cooling-radiator-options.

Dus ik zit te denken om aanvankelijk alleen een grote dikke radiator in push/pull te gebruiken achter in mijn kast voor mijn CPU en GPU (een Vega of 1070/1080) en dan maar aanzien hoe de temperaturen onder load zijn. Mocht de temperaturen van de componenten te hoog zijn zijn er nog 3 plekken waar ik een 240 radiator kwijt kan.

Dan zijn er nu nog een paar kwesties waar ik mij in moet verdiepen, namelijk hoe alles wordt geplaatst. Nog even verdiepen in pomp/reservoir combinaties en hoe ik een goede luchtdruk krijg in de kast. Oh ja en een puntje is natuurlijk de fans en een eventuele fancontroller. Op mijn moederbord heb ik een aantal fanheaders zodat ik ze software matig kan instellen. Zijn er ook fancontrollers waarmee je softwarematig settings kan regelen?

[ Voor 7% gewijzigd door MrVegeta op 17-01-2017 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrVegeta schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 13:33:
Oh ja en een puntje is natuurlijk de fans en een eventuele fancontroller. Op mijn moederbord heb ik een aantal fanheaders zodat ik ze software matig kan instellen. Zijn er ook fancontrollers waarmee je softwarematig settings kan regelen?
Als je serieus met waterkoeling aan de slag gaat koop dan een Aquaero. Een fancurve op basis van watertemp werkt altijd het beste. Ook kan je dan de fans met PWM aansturen wat sowieso veel beter werkt.

Hier een screenshot van mijn fancurve.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/05nuOpXA4LYRuXQszrOqGwFV/full.jpg

Verder kan je nog heel veel meer met een Aquaero doen. Ook de pompen en led's aansturen kan er mee en nog zo enorm veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Probleem met die unit is dat ik in mijn kast geen plaats heb om dat "frontje" te plaatsen. Voor mij zou het makkelijkste gewoon een fancontroller zijn die ik op een usb header kan aansluiten en alleen softwarematig kan configureren. Dus zonder poespas. Maar daar ga ik dan nog wel naar op zoek.

[ Voor 7% gewijzigd door MrVegeta op 17-01-2017 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-09 18:26
quote: MrVegeta
blahdieblah
Ik ben in bezit van een BitFenix Prodigy ITX met daarin een Core i5 en een AMD RX480. Ik wilde graag een custom loop in de case voor de CPU en GPU. Omdat dit geen grote case is, moest ik goed nadenken over de loop. Ik heb het volgende gedaan:

- Ik heb een EK-Predator 240 gekocht; eigenlijk een DDC pomp (met mini-reservoir), een Supremacy MX CPU Block, een EK P240 Radiator, 2x EK F4-120ER fans en een fancontroller in een compleet jasje.
- Daar heb ik een Fullcover blok voor de RX480, nieuwe slang en een paar fittingen bij besteld.
- Fillport zit op de radiator, dus heb gekozen (nog) geen extra reservoir erbij te nemen.

Ik koel dus mijn GPU en CPU i.c.m. 1x 240 radiator. Resultaat: Goede en i.m.o. stille koeling. Zonder OC zit de GPU op zo'n 40-50 graden tijdens een potje DOOM. Zelf zou ik nog een 240 slanke radiator bovenin de case willen prikken, als het past. En een reservoir om het geheel wat makkelijker te spoelen en vullen.

Wat ik probeer te zeggen is: Kijk even goed naar het verbruik (lees: warmteproductie) van de door jouw te koelen onderdelen en kijk ook naar jouw gebruik. Mijn setup koelt voldoende, maar kan altijd beter. Is het nodig? Up to you...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrVegeta schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 14:10:
Probleem met die unit is dat ik in mijn kast geen plaats heb om dat "frontje" te plaatsen. Voor mij zou het makkelijkste gewoon een fancontroller zijn die ik op een usb header kan aansluiten en alleen softwarematig kan configureren. Dus zonder poespas. Maar daar ga ik dan nog wel naar op zoek.
Je hebt ze ook zonder dat ze in een bay moeten. Wat ook kan is gewoon niet in een bay plaatsen. Het grootste voordeel is de fans regelen op basis van de watertemp. Op basis van CPU temp werkt bijvoorbeeld een stuk minder goed. Schiet de CPU even 2 seconden naar de 60+ gaan je fans harder draaien terwijl het helemaal niet nodig is. Juist als je de boel stil wil hebben wil je de fans laten draaien op basis van de watertemp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
MrVegeta schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 14:10:
Op zich is dat niet echt nodig met PWM, daar ASUS prima fan controller software heeft.

Daar stel je gewoon een bepaalde temperatuur in, en hoe dichter hij daar bij komt hoe harder de fans en pomp gaan draaien, en hier kan je bv al je fans via een mobo aansluiting aan sluiten en de pomp op een andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
player-x schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 17:00:
[...]

Op zich is dat niet echt nodig met PWM, daar ASUS prima fan controller software heeft.
Voordat ik mijn Aquaero kocht heb ik het geprobeerd met de Asus software. Met losse fans gaat het prima. Zodra je echter met een splitter PCB meerdere fans op 1 poort zet gaat het fout. De Asus software vond dat de fans op minimaal 80% moesten draaien omdat ze anders helemaal niet zouden draaien. Dikke onzin natuurlijk. Na een halve dag kloten de boel maar opgegeven en een Aquaero gekocht.

Met iedere fan op een eigen poort werkt het prima. Maar als je 13 fans wil aansturen heb je wel splitter PCB's nodig en werkt de Asus software voor geen meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

En het idee om ook de watertemperatuur en op basis daar van de fans aan te sturen lijkt mij wel wat. Ik heb mij er zojuist wat in verdiept. Je kan ze kopen (als ze nog geleverd worden) zonder een LCD, dat betekend dus dat je de unit los moet installeren in de kast en als je je water temperatuur wilt uitlezen moet je zo'n unit ergens in de loop plaatsen, maar het maakt niet zoveel uit waar lijkt me? Of wil je dit na de GPU doen (vaak het warmste component in een systeem). De software kan zelf de temperaturen van de overige componenten uitlezen? Want ik zie dat er een aantal sensoren worden bijgeleverd, maar daar ga je nooit een exacte meting mee maken. Leuk werk dit uitzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Met of zonder LCD maakt opzich niet uit. Het is natuurlijk wel zonde van het geld om er voor te betalen als je het niet ziet en gebruikt.

Je hebt inderdaad een sensor nodig die in de loop komt. Een sensor op bijvoorbeeld de rad plaatsen werkt niet zo goed. Ik heb zelf een G1/4" dop met sensor in het reservoir zitten hiervoor. Waar de sensor zit maakt niets uit zolang ie maar in contact staat met het water. Na de GPU plaatsen heeft weinig nut omdat het water dan misschien 0.3 graden warmer is. Gewoon plaatsen waar het makkelijkste is werkt prima. Bij mij is dat dus in het reservoir.

Ik heb zelf maar 1 sensor in gebruik en die meet dus de watertemp. Hier worden alle fans op aangestuurt want meer is misschien leuk maar niet nodig. Je kan trouwens in de software ook kiezen voor CPU en GPU temps als je dat zou willen.

Kijk dit filmpje vanaf 18 minuten eens voor wat meer info: YouTube: Build #10: Extreme TH10: Part 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Yep de Aquaero 6 LT is de controller die je wilt hebben voor als je op water temp je koeling wilt regelen.

Wat imho de beste manier van koelen is, maar kost ook meteen €100 extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waterkoeling is sowieso een hoop geld. Vind het zelf dat kleine beetje extra wel waard. Sowieso kan je met een goede setup 10 jaar doen, dan valt het geld best wel mee als je kijkt hoeveel plezier je er van hebt. Ik vind het sowieso heerlijk om mijn PC niet te horen zelfs als er geen enkel ander geluid in de kamer is.

Ben ook blij van die handmatige fancontrollers af te zijn met de Aquaero. Vroeger altijd handmatig de fans moeten regelen. Als ik ging gamen omhoog zetten en naar idle weer omlaag. Dat wat Asus heeft is al een stuk beter maar dan moet het wel werken wat het dus met meerdere fans op 1 poort niet doet. 100 euro voor een apparaat wat automatisch alles perfect regelt en je maar 1x hoeft in te stellen en makkelijk 8 jaar of langer kan gebruiken vind ik een erg goede deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Ik weet het het, mijn hele set kost rond de €2K, maar is een maschine die 1300W uit het stopcontact trekt, en nog steeds fluister stil, en idle passief, alleen als het boven de 25o in de kamer gaat hij pas fans aan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

De onderdelen zijn onderhand wel aardig geselecteerd, dus naar de volgende stap. Tubes & fittings. Ik vind non-rigid tubing eigenlijk helemaal niet netjes. Dus wil ik rigid tubing gebruiken. Ik wil een black/white thema gaan gebruiken in de kast dus wil ik een witte dye aan het water toevoegen, dus wordt het een acrylic rigid tube. Ik heb al een paar filmpjes gezien waarin wordt uitgelegd hoe je verschillende maten en soorten tube niet kan gebruiken met bepaalde fittings, maar volgens mij is er geen specifiek voordeel om de een of de andere maat te gebruiken. Nu zit ik nog met 1 ding, zal ik mijn eigen bends maken of zal ik daarvoor fittings kopen die al een hoek hebben? Ik ben niet heel handig, maar wel vrij geduldig dus lijkt mij eigen bends maken helemaal niet zo lastig. En volgens mij is tubing ook niet verschrikkelijk duur als je een meter of twee verprutst om te leren. Wat ik mij dan nog wel afvraag is zijn er wellicht tools zijn die het benden wat makkelijker maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
En wat is daar het punt van???
De 804 is een dichte kast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Afbeeldingslocatie: https://www.legitreviews.com/wp-content/uploads/2014/05/Fractal-Design-Node-804-Install-mb-final-window.jpg

Er zit gewoon een window in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Persoonlijk heb ik toch veel liever slangen dan buizen. Vind het wel zo makkelijk.

Als je de slangen perfect op maat knipt en goed denkt over hoe je de loop laat lopen kan het net zo netjes zijn als buizen vind ik.

Vind dit toch erg netjes zo :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Wto2gqcLk2xI7AHyULiqmayR/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Zelf heb ik ook aan hard tubing gedacht, iig in het zichtbare gedeelte, maar besloten dat het gewoon niet al het werk waard was, en ik heb voor werk welhead panelen gemaakt.

Zo iets als deze:
Afbeeldingslocatie: http://norrsystems.com/picture_well/well-5.png

Erg moeilijk is het niet voor me, maar het is best wel veel werk, en zeker voor een eerste build!

Mijn advies, begin er niet aan voor je eerste build, maar gebruik gewoon zwarte of als PilatuS zilveren slangen, dat is ook het beste tegen algen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Zo moeilijk ziet het er niet uit, goed voorbereiden en geduldig zijn. Dat zijn beide dingen die ik wel kan. Tubing kost ook 30 euro per meter dus 3 meter verklooien is ook niet het grootste probleem. Binnenkort proberen een 3D model van de kast te maken en kijken waar alle componenten ongeveer terecht komen en hoeveel/welke fittings ik daarvoor nodig ga hebben en dan kan ik even een nieuw topic openen om daar de details te bespreken :)

En dit systeem is wel iets waar ik straks eigenlijk 2 jaar (of langer) niet naar om wil kijken (behalve onderhoud). Dus het gaat ook wel een poosje mee.
PilatuS schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 21:39:
Persoonlijk heb ik toch veel liever slangen dan buizen. Vind het wel zo makkelijk.

Als je de slangen perfect op maat knipt en goed denkt over hoe je de loop laat lopen kan het net zo netjes zijn als buizen vind ik.

Vind dit toch erg netjes zo :)

[afbeelding]
Zeker erg mooi!

[ Voor 36% gewijzigd door MrVegeta op 19-01-2017 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• player-x
Hey als je het mooi vind, en je denkt dat je het kan, zou ik zeggen ga er voor, niemand is hier vies van om als je klaar bent naar je case-porn te kijken. +:

Probeerde iig je allen te waarschuwen, ''zint voor gij begint'', en als je nog steeds denkt dat je het kan, prima, want er zijn genoeg mensen hier langs gekomen, die begonnen, en veel problemen onderweg hebben gehad, maar als je handig met je handen bent moet het zeker geen probleem zijn, en zo te zien ben je iig goed berijd om je eerst goed in te lezen/voorbereiden voor je begint.

Als je het niet erg vind om te doen, is het leuk om een build log met veel foto's te schrijven in het casmod forum, zal je als je veel foto's plaats, zal je vast ook veel handige en goede tips van ervaren modders krijgen tijdens het bouwen, je hebt zo een 400MB aan ruimte voor je foto's op T-net, dus dat zal vast geen probleem zijn.

Afbeeldingslocatie: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/da/9e/0f/da9e0fd2a38613e623f186780c2d3b98.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!
player-x schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 23:50:
Mijn advies, begin er niet aan voor je eerste build, maar gebruik gewoon zwarte of als PilatuS zilveren slangen, dat is ook het beste tegen algen.
Heb in het verleden vaak genoeg doorzichtige slangen en blokken gehad. Na een tijdje kwam er altijd iets van aanslag in. Dus maar een keer besloten om voor acetal tops te gaan op de blokken en zwarte slangen. Iedere keer was het weer het zelfde gezeur met verkleuringen, nu gelukkig geen last meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Voor de pomp/reservoir wilde ik dus gaan voor de Alphacool Eispumpe VPP755 - Single Edition pomp en de Watercool HEATKILLER® Tube 200 D5 reservoir. Maar het is nog niet duidelijk hoe ik dit installeer. Naar mijn idee kan ik de pomp in de onderkant van het reservoir draaien en dan aan de onderkant van het reservoir de boel vastschroeven aan de kast. Heb ik dat correct of moet er een bracket oid voor gekocht worden?

//edit. YouTube: HEATKILLER® Tube Unboxing and Review blijkbaar moet er dan een bracket bij. Maar even kijken :)

Okay de stand is gevonden > http://www.aquatuning.nl/...atkiller-tube-stand-short maar ik vraag me nog een beetje af waar dit voor is > http://www.aquatuning.nl/...ing-kit-for-stand?c=21123 oh ik zie het al, het zorgt er voor dat je de bracket niet direct op een frame plaatst maar dat er nog een rubbertje tussen zit om zo trillingen te voorkomen.

[ Voor 50% gewijzigd door MrVegeta op 19-01-2017 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
PilatuS schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 14:34:
Heb in het verleden vaak genoeg doorzichtige slangen en blokken gehad. Na een tijdje kwam er altijd iets van aanslag in. Dus maar een keer besloten om voor acetal tops te gaan op de blokken en zwarte slangen. Iedere keer was het weer het zelfde gezeur met verkleuringen, nu gelukkig geen last meer van.
Meeste verkleuring van slangen komt van de flux uit je rad, ik spoel altijd mijn rad eerst goed met azijn, in een pan met kokend water, helemaal dicht, met deze geïnstalleerd tegen over druk.

Als je dit hebt gedaan, zal je veel minder last van aanslag hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
player-x schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 21:11:
[...]

Meeste verkleuring van slangen komt van de flux uit je rad, ik spoel altijd mijn rad eerst goed met azijn, in een pan met kokend water, helemaal dicht, met deze geïnstalleerd tegen over druk.

Als je dit hebt gedaan, zal je veel minder last van aanslag hebben.
Het heeft volgens mij ook wel met tygon slangen te maken. Op de een of andere manier verkleuren die altijd terwijl het reservoir van plexiglas wel netjes blijft. Vind tygon wel zo fijn dat ik die het liefste gebruik dus nu maar gewoon zwarte slangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:11
Zo ik heb dit weekend ook petg lopen buigen was geen succes 😂
Daarnaast kwam ik erachter dat het geen glycol verdraagt en veel premixen glycol bevatten, dus volgend weekend beginnen we overnieuw maar nu met acryl.

Als alles erin zit zal ik even fototjes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:55

Hoogie2004

Whohooooo

TRAXION schreef op zondag 5 februari 2017 @ 08:27:
Zo ik heb dit weekend ook petg lopen buigen was geen succes 😂
Daarnaast kwam ik erachter dat het geen glycol verdraagt en veel premixen glycol bevatten, dus volgend weekend beginnen we overnieuw maar nu met acryl.

Als alles erin zit zal ik even fototjes maken.
Ik ben wel benieuwd naar de foto's, al enige progressie?

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:11
Hoogie2004 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 13:06:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar de foto's, al enige progressie?
Het is nog lang niet af maar ik trek alles weer uit elkaar wil een ander systeem bouwen ben niet tevreden met een aantal zaken.

http://imgur.com/a/2eexn

Was wel een mooie ervaring om met petg en acryl te werken weet nu wat ik kan verwachten bij de "definitieve" build.

[ Voor 51% gewijzigd door TRAXION op 28-02-2017 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:55

Hoogie2004

Whohooooo

TRAXION schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 13:55:
[...]

Het is nog lang niet af maar ik trek alles weer uit elkaar wil een ander systeem bouwen ben niet tevreden met een aantal zaken.

http://imgur.com/a/2eexn

Was wel een mooie ervaring om met petg en acryl te werken weet nu wat ik kan verwachten bij de "definitieve" build.
Dan ben ik benieuwd naar de foto's als je volgende build af is :) Succes!

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

Ik zoek een insert die goed past in de PETG van EK https://www.ekwb.com/shop/accessories/solid-tubing/petg

Van EK zelf verkopen ze dat alleen in een bundeltje met een zaag maar ik heb genoeg aan een losse insert.

Iemand een tip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downing
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-07-2024
westergas schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 12:05:
Ik zoek een insert die goed past in de PETG van EK https://www.ekwb.com/shop/accessories/solid-tubing/petg

Van EK zelf verkopen ze dat alleen in een bundeltje met een zaag maar ik heb genoeg aan een losse insert.

Iemand een tip?
Ik heb voor een paar cent deze besteld:
https://nl.aliexpress.com...d/431286_32290655282.html

past perfect en zijn ook 1 meter lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

downing schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 14:58:
[...]

Ik heb voor een paar cent deze besteld:
https://nl.aliexpress.com...d/431286_32290655282.html

past perfect en zijn ook 1 meter lang.
Tnx! Lang op moeten wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downing
westergas schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 12:50:
[...]

Tnx! Lang op moeten wachten?
Weet het niet meer helemaal zeker maar dacht een week of 2. Maar je weet het nooit met die chinezen. Lengte is erg fijn. Heb nu een stuk van 60cm en 40cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

downing schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 13:55:
[...]

Weet het niet meer helemaal zeker maar dacht een week of 2. Maar je weet het nooit met die chinezen. Lengte is erg fijn. Heb nu een stuk van 60cm en 40cm.
Ik heb https://www.highflow.nl/w...13mm-hard-tubes-blue.html en https://www.highflow.nl/w...1-2-13mm-bendtube-12.html besteld. Ik moest toch een lading bestellen bij die toko dus dat was de logische keuze.

Die zijn allebei helemaal kut. Veel te klein.

Ga ook geen buizen verspillen met die zooi. De 12mm van jouw link besteld, hopelijk duurt het niet te lang en past dit wel goed :)

update, zo ziet het er uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vEYQdWDg8gfEMmCI1qMEZV7e/full.png

Volgens Highflow is dit prima in orde maar dat kan ik me toch niet voorstellen. Zij stelden voor dat ik even een nieuwe bestel voor het luttele bedrag van €13.95(!!). Die zou beter passen. Dat gaan we dus niet doen...

[ Voor 21% gewijzigd door westergas op 15-03-2017 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downing
westergas schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 11:59:
[...]

Ik heb https://www.highflow.nl/w...13mm-hard-tubes-blue.html en https://www.highflow.nl/w...1-2-13mm-bendtube-12.html besteld. Ik moest toch een lading bestellen bij die toko dus dat was de logische keuze.

Die zijn allebei helemaal kut. Veel te klein.

Ga ook geen buizen verspillen met die zooi. De 12mm van jouw link besteld, hopelijk duurt het niet te lang en past dit wel goed :)

update, zo ziet het er uit

[afbeelding]

Volgens Highflow is dit prima in orde maar dat kan ik me toch niet voorstellen. Zij stelden voor dat ik even een nieuwe bestel voor het luttele bedrag van €13.95(!!). Die zou beter passen. Dat gaan we dus niet doen...
Pfff daar zit wel erg veel ruimte tussen. Zou me ook afvragen of dat wel zou werken. Ze hebben bij highflow een hoop spullen, echter de verzendkosten zijn gewoon belachelijk.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/30t6tg4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/iddfkj.jpg
Helaas is de laaste foto gedraaid. Maar je kunt zien dat de silicon netjes in de buis past . Niet te klein maar ook niet te groot.
Hopelijk wordt hij snel geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

downing schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 14:20:
[...]

Pfff daar zit wel erg veel ruimte tussen. Zou me ook afvragen of dat wel zou werken. Ze hebben bij highflow een hoop spullen, echter de verzendkosten zijn gewoon belachelijk.

Helaas is de laaste foto gedraaid. Maar je kunt zien dat de silicon netjes in de buis past . Niet te klein maar ook niet te groot.
Tnx voor je reactie. Vraag me af hoe ze bij Alphacool hierop reageren, ik heb van hun nog geen antwoord gehad (vraag gesteld in het Alphacool topic op OCN). Alphacool maakt over het algemeen best mooi spul maar dit is echt de grootste rommel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downing
westergas schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 16:09:
[...]

Tnx voor je reactie. Vraag me af hoe ze bij Alphacool hierop reageren, ik heb van hun nog geen antwoord gehad (vraag gesteld in het Alphacool topic op OCN). Alphacool maakt over het algemeen best mooi spul maar dit is echt de grootste rommel.
Ben ook wel benieuwd hoe zo gaan reageren. Waarschijnlijk zullen ze aangeven dat hun silicon insert goed past met hun eigen Petg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

downing schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 18:13:
[...]

Ben ook wel benieuwd hoe zo gaan reageren. Waarschijnlijk zullen ze aangeven dat hun silicon insert goed past met hun eigen Petg.
Die reageren helemaal niet. Maar zo ken ik Alphacool/Aquatuning wel...als de vraag ze niet bevalt bedrijven ze de struisvogel tactiek.

Snap op zich wel hoe het werkt...ze kopen in bulk bij een Chinese OEM een container PETG en silicone en komen er later achter dat het toch niet helemaal lekker past.

Wel lullig dat als je je niet goed informeert dat je dus met een zooi half ingezakte bends zit. En dan maar denken dat het aan jouw skills ligt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-09 17:45
Wie kan mij vertellen wat dat centrifuge-achtig pompje is in het midden onderaan?

YouTube: Custom Water Cooling Build #001

Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Spacewide schreef op maandag 20 maart 2017 @ 15:10:
Wie kan mij vertellen wat dat centrifuge-achtig pompje is in het midden onderaan?

YouTube: Custom Water Cooling Build #001

Thx!
Gewoon een simpele flowmeter, meer niet.

Edit: Vooruit, maar gelijk het type erbij.

Afbeeldingslocatie: https://www.overclock.net/content/type/61/id/1683189/width/350/height/700/flags/LL

YouTube: Bitspower Flow Sensor BP-FS-CLBSL Unboxing,Review,and Installation

[ Voor 29% gewijzigd door PilatuS op 20-03-2017 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-09 17:45
PilatuS schreef op maandag 20 maart 2017 @ 15:12:
[...]

Gewoon een simpele flowmeter, meer niet.

Edit: Vooruit, maar gelijk het type erbij.

[afbeelding]

YouTube: Bitspower Flow Sensor BP-FS-CLBSL Unboxing,Review,and Installation
Leuk dingetje en bedankt voor het ophelderen =)
Maar gaat moeilijk passen hier.

Ik ga van start met een Corsair 250D, de behuizing is gedecoupeerd zover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -PassY-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-12-2021
bij deze kan ik iedereen de sets van EK aanraden die ze nu hebben. Dit zijn eigenlijk complete custom loops, maar dan compleet in doos zodat je geen fouten kan maken met maten, aantallen, etc etc.

Na jaren namelijk besloten toch te gaan waterkoelen. Maar wou geen AIO en toch een performance winst halen.

PC is nu super stil. Overdag en 's avonds niet te horen. En na 23:00 moet je echt moeite doen als de achtergrond geluiden van de buren/straat weg gaan.
Bleef ook hangen met mijn 6700k@4ghz op 4.4ghz/1.35v. Zit nu op 4.6ghz/1.392v en gemiddeld rond de 65-75 graden nu. Heeeeeeel af en toe een piek naar 85 van 1ms, maar warm krijg ik mijn pc niet meer :D

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2z4ahqs.jpg

Ja, slangen kunnen wat korter, maar langer maken kan niet, en als eerste set wou ik geen risico nemen, en nu past er ook nog een GPU tussen :p
En ik heb toch geen window. Ging me puur en alleen om de pc super stil en snel te maken, en dat is meer dan gelukt :D

Ook de manuals die er bij zaten waren van een kwaliteit die ik niet vaak zie. Was binnen 1 uur klaar _/-\o_

/edit: ik vind deze set eigenlijk wel een review waard productreview: EK Water Blocks EK-KIT P360 review door -PassY-

[ Voor 8% gewijzigd door -PassY- op 28-03-2017 20:03 ]

"If you don't come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you're not trying hard enough" iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Even een rare vraag heeft de ek supremacy dezelfde schroefdraad om fittingen in te draaien als een ek supreme hf ?
Ik ben helaas gedwongen om die upgrade te maken ivm am4.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Speedy-J schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 21:38:
Even een rare vraag heeft de ek supremacy dezelfde schroefdraad om fittingen in te draaien als een ek supreme hf ?
Ik ben helaas gedwongen om die upgrade te maken ivm am4.
Eigenlijk alles wat er voor waterkoeling is heeft de G1/4 aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

PilatuS schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 21:44:
[...]

Eigenlijk alles wat er voor waterkoeling is heeft de G1/4 aansluiting.
Dat is omgerekend 3/8 10mm OD?

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 21:14
Moet zeggen, het heeft wel wat die nickel backplates

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LJDe1YW.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

Speedy-J schreef op zondag 2 april 2017 @ 12:03:
[...]

Dat is omgerekend 3/8 10mm OD?
Dat heeft niets met elkaar te maken. G1/4 is gewoon het schroefdraad waar je zo ongeveer alle fittingen in kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ah oke ja dat was me even ontgaan,heb al jaren custom loop maar ben de maten vergeten.
Dus ja ik kan me oude fittingen gebruiken op een nieuw blok..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobsT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-09 11:50
https://shop.aquacomputer.de/index.php?cPath=62_1735

Ik ben men nieuwe waterkoeling setup aan het bouwen en zit nu met de kleinere details bezig zoals monitoring / PWM aansturing, ...

Ik heb een vraag omtrent flow meters.

Deze van aquacomputer.de , kan iemand hier enigszins mee helpen?

Er zijn verschillende types maar ik weet niet goed wat hier de beste keuze is?
Lijkt me dat zo'n high flow MPS wel interessant is omdat deze geen bewegende delen heeft?

Zijn er bepaalde pro's en cons? De website biedt me niet veel duidelijkheid en ik vind op het internet heel weinig informatie terug...

Internet Entrepreneur / Petrolhead / Vaper / Poker Player / Nontheist

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JacobsT schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 14:15:
https://shop.aquacomputer.de/index.php?cPath=62_1735

Ik ben men nieuwe waterkoeling setup aan het bouwen en zit nu met de kleinere details bezig zoals monitoring / PWM aansturing, ...

Ik heb een vraag omtrent flow meters.

Deze van aquacomputer.de , kan iemand hier enigszins mee helpen?

Er zijn verschillende types maar ik weet niet goed wat hier de beste keuze is?
Lijkt me dat zo'n high flow MPS wel interessant is omdat deze geen bewegende delen heeft?

Zijn er bepaalde pro's en cons? De website biedt me niet veel duidelijkheid en ik vind op het internet heel weinig informatie terug...
Ik gebruik zelf deze: https://shop.aquacomputer...info.php?products_id=2294

Dit samen met 2 D5 pompen een een Aquaero 6 PRO. Via de Aquaero gaat de PC uit als de flow onder een bepaald punt komt. De fancurve is ook ingestelt zodat de fans automatisch harder en zachter gaan draaien met als basis de watertemp in het reservoir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobsT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-09 11:50
PilatuS schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 14:46:
[...]

Ik gebruik zelf deze: https://shop.aquacomputer...info.php?products_id=2294

Dit samen met 2 D5 pompen een een Aquaero 6 PRO. Via de Aquaero gaat de PC uit als de flow onder een bepaald punt komt. De fancurve is ook ingestelt zodat de fans automatisch harder en zachter gaan draaien met als basis de watertemp in het reservoir.
Probleem dat ik vooral heb is dat ik niet echt plek heb voor de aquaero met display te mounten en zou wel graag het display hebben. Heb een Lian-Li PC-O9 en dus geen bays. Zou deze evt graag kunnen modden dat ik bv de display aan de zijkant aan men glas heb zitten maar ik lees nergens over mensen die succesvol de display scheiden en deze met een kabel verlengen.

Wat de flowmeters betreft weet ik het ook nog niet. Ze gebruiken andere technieken maar weet niet goed welke ik dan moet nemen.

Ik heb zelf 2 DCC EKWB pompen in men setup.

Internet Entrepreneur / Petrolhead / Vaper / Poker Player / Nontheist

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier geen ervaring met het modden van een Aquaero. Als het lastig is zou ik gewoon voor een model zonder display gaan. De mijne heeft dan wel een display maar ik doe er nooit iets mee aangezien het toch allemaal via de software op de PC gaat.

Welke flowmeter het beste is zou ik je ook niet precies kunnen vertellen. Ik weet welke ik heb en die doet het al meer dan 2 jaar prima. Waar je wel even op moet letten is dat je een highflow meter kiest met die 2 pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jottem1997
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-03 09:30
Hallo medetweakers!

Ik ben bezig met mijn 1ste custom build hard tube game pc. (hieronder specs welke buizen etc etc..)
Echter loop ik nu tegen een probleem aan. Naar mijn gevoel sluiten de fittings de buizen niet voldoende af. Het lijkt net alsof het gewoon simpel weg te los zit... Heeft iemand hier ook ervaring mee?
Volgens mij heb ik namelijk wel de juiste fitting en buizen gekocht allebei 12mm toch?!
HELP?!

Een paar kleine specs:
Fitting: http://www.sicomputers.nl...ting-12mm-g1-4-weiss.html
Buizen/Tubing: http://www.sicomputers.nl...2-10mm-500mm-2-stuck.html
Pomp/Pump:
Radiator: http://www.sicomputers.nl...m-inkl-pumpe.html[/url]ml
CPU Koeler: http://www.sicomputers.nl...macy-evo-full-nickel.html

Case: Thermaltake Core P5
Motherboard: Asus Prima Z270-A
CPU: i7-7700K
GPU: 1080Ti
SSD: Samsung 960 EVO 1TB
RAM: G.Skill Trident RGB 32GB 3000Mhz RGB Multicolor
FANS: NZXT Aer RGB120 Triple Pack
Cooler Master V Series V1000 Full modulair + Custom Cables from Cablemod

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mFJxfJQVc7IA3ZiKg9RCl4ZH/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

jottem1997 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 09:39:
Hallo medetweakers!

Ik ben bezig met mijn 1ste custom build hard tube game pc. (hieronder specs welke buizen etc etc..)
Echter loop ik nu tegen een probleem aan. Naar mijn gevoel sluiten de fittings de buizen niet voldoende af.
Je moet de buizen goed door de 2e O-ring duwen. Let op dat je de O ring niet beschadigd. Je kan een randje van de buis afschuren en deze nat maken zodat het wat makkelijker gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is het mogelijk om een partij van 12 nvidia 1080TI met 1 custom watercooling set goed koud te houden?
24/7 op 100% load

Momenteel 8x founder met reference koeler en 4x ichill. temperaturen willen met de warmte zoals vandaag richting de 75 a 80 graden gaan en dat zie ik liever niet.
En als zoiets kan, zijn de kosten daar nog een beetje van te overzien?

Daarnaast vraag ik mij af of hier mensen zijn met ervaringen omtrent het submergen van hardware. Ik heb dit ooit met een Bitcoin ASIC gedaan, helaas had ik toen te weinig olie om het daadwerkelijk koel te houden maar het functioneerde wel. de bak werd een frituur pan na een tijdje dus maar gauw weer eruit gehaald.

p.s. think out of the box, zoals bijvoorbeeld een autoradiator ipv een standaard radiator voor pc's.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2017 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 18 juni 2017 @ 15:10:
is het mogelijk om een partij van 12 nvidia 1080TI met 1 custom watercooling set goed koud te houden?
24/7 op 100% load

Momenteel 8x founder met reference koeler en 4x ichill. temperaturen willen met de warmte zoals vandaag richting de 75 a 80 graden gaan en dat zie ik liever niet.
En als zoiets kan, zijn de kosten daar nog een beetje van te overzien?

Daarnaast vraag ik mij af of hier mensen zijn met ervaringen omtrent het submergen van hardware. Ik heb dit ooit met een Bitcoin ASIC gedaan, helaas had ik toen te weinig olie om het daadwerkelijk koel te houden maar het functioneerde wel. de bak werd een frituur pan na een tijdje dus maar gauw weer eruit gehaald.
Is wel te doen om die 12 kaarten te koelen, maar goedkoop is het niet. Sowieso zit je al rond de 100 euro per GPU blok dus al op 1200 euro voor alleen de blokken. 12 kaarten in een single loop zou ik niet doen, 2 losse loops moet wel werken. Qua radiatoren zou ik zo'n 1x120mm tot 2x120mm per kaart pakken. Iets van 2 stuks 4x120mm voor 6 kaarten zou prima moeten zijn. Dan moet je nog minimaal 2 pompen hebben. Verder wat klein spul zoals simpele reservoirs, slangen en koppelingen. Qua fans heb je er ook een hoop nodig dus dat loopt al snel in de papieren.

80 graden is trouwens geen enkel probleem onder full load. Gezien de kosten van waterkoeling zou ik er niet snel aan beginnen. Je zit makkelijk op een paar 1000 euro om de temps onder de 50 graden te krijgen. Ik zou niet durven zeggen dat die kaarten dan veel langer mee zullen gaan. Tegen de tijd dat ze kapot gaan zijn ze toch al verouderd.

Onderdompelen in olie zou ik al helemaal niet aan beginnen. Je zit dan nog steeds met losse radiatoren om de vloeistof te koelen. Afgezien van dat het er leuk uitziet is het vrij nutteloos en onnodig risicovol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PilatuS schreef op zondag 18 juni 2017 @ 15:16:
[...]

Is wel te doen om die 12 kaarten te koelen, maar goedkoop is het niet. Sowieso zit je al rond de 100 euro per GPU blok dus al op 1200 euro voor alleen de blokken. 12 kaarten in een single loop zou ik niet doen, 2 losse loops moet wel werken. Qua radiatoren zou ik zo'n 1x120mm tot 2x120mm per kaart pakken. Iets van 2 stuks 4x120mm voor 6 kaarten zou prima moeten zijn. Dan moet je nog minimaal 2 pompen hebben. Verder wat klein spul zoals simpele reservoirs. Qua fans heb je er ook een hoop nodig dus dat loopt al snel in de papieren.

80 graden is trouwens geen enkel probleem onder full load. Gezien de kosten van waterkoeling zou ik er niet snel aan beginnen. Je zit makkelijk op een paar 1000 euro om de temps onder de 50 graden te krijgen. Ik zou niet durven zeggen dat die kaarten dan veel langer mee zullen gaan. Tegen de tijd dat ze kapot gaan zijn ze toch al verouderd.

Onderdompelen in olie zou ik al helemaal niet aan beginnen. Je zit dan nog steeds met losse radiatoren om de vloeistof te koelen. Afgezien van dat het er leuk uitziet is het vrij nutteloos en onnodig risicovol.
Thanks voor je uitgebreide reactie!
kwa koelblokken kun je inderdaad gelijk hebben. aangezien die best prijzig zijn.

Maar de rest van de spullen lijken mij, als je ver outside the box denk, nog wel voor redelijke prijzen te verkrijgen. Lees radiator van auto's of scooters, 2e hands enzovoort. slangen zijn ook geen probleem. Ook kun je een oude olie/chemicals pomp gebruiken. zolang je maar niet alles bij bijvoorbeeld highflow zou bestellen.

opzich is 80 graden nog niet zo heel erg inderdaad, maar dan zit je wel zo goed als op zn max. met fans al op 100% Ik wil er nog graag veel meer kaarten bijplaatsen vandaar dat het voor mij wel van belang is om de ambient temp naar beneden te brengen. Naast de 12 nvidia's hangen ook nog 23 AMD kaarten, die doen het qua temp veel beter (+-65 graden) en dat wil ik graag zo houden. Dat kan alleen door de heetste kaarten kouder te krijgen zodat de ambient temp lager word. Vooral met de temperaturen van vandaag.

kosten is opzich niet zo heel erg aangezien deze farm 7k per maand opbrengt. ik ben comfortabel met een investering van rond de 2k. Ik weet niet of een grotere airco veel effect zal hebben namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 18 juni 2017 @ 15:26:
[...]

Thanks voor je uitgebreide reactie!
kwa koelblokken kun je inderdaad gelijk hebben. aangezien die best prijzig zijn.

Maar de rest van de spullen lijken mij, als je ver outside the box denk, nog wel voor redelijke prijzen te verkrijgen. Lees radiator van auto's of scooters, 2e hands enzovoort. slangen zijn ook geen probleem. Ook kun je een oude olie/chemicals pomp gebruiken. zolang je maar niet alles bij bijvoorbeeld highflow zou bestellen.

opzich is 80 graden nog niet zo heel erg inderdaad, maar dan zit je wel zo goed als op zn max. met fans al op 100% Ik wil er nog graag veel meer kaarten bijplaatsen vandaar dat het voor mij wel van belang is om de ambient temp naar beneden te brengen. Naast de 12 nvidia's hangen ook nog 23 AMD kaarten, die doen het qua temp veel beter (+-65 graden) en dat wil ik graag zo houden. Dat kan alleen door de heetste kaarten kouder te krijgen zodat de ambient temp lager word. Vooral met de temperaturen van vandaag.

kosten is opzich niet zo heel erg aangezien deze farm 7k per maand opbrengt. ik ben comfortabel met een investering van rond de 2k. Ik weet niet of een grotere airco veel effect zal hebben namelijk.
Let met 2e hands spullen wel op het koper en alluminium verhaal. Die 2 mixen geeft flinke problemen, zelfs met de juiste vloeistof is het link.

Qua omgevingstemp zit je sowieso helemaal fout, tenzij je de rad's buiten het huis gaat plaatsen, wat natuurlijk weer andere problemen geeft. Als je de radiatoren niet buiten plaatst veranderd er niets aan de temp van de omgeving. Met radiatoren geef je nog steeds de warmte af aan de omgeving. Waterkoeling is ook gewoon luchtkoeling alleen gebruik je water om de warmte te verplaatsen. Als de omgevingstemp een probleem is kan je beter een andere airco plaatsen of inderdaad de radiatoren buiten hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PilatuS schreef op zondag 18 juni 2017 @ 15:29:
[...]

Let met 2e hands spullen wel op het koper en alluminium verhaal. Die 2 mixen geeft flinke problemen, zelfs met de juiste vloeistof is het link.

Qua omgevingstemp zit je sowieso helemaal fout, tenzij je de rad's buiten het huis gaat plaatsen, wat natuurlijk weer andere problemen geeft. Als je de radiatoren niet buiten plaatst veranderd er niets aan de temp van de omgeving. Met radiatoren geef je nog steeds de warmte af aan de omgeving. Waterkoeling is ook gewoon luchtkoeling alleen gebruik je water om de warmte te verplaatsen. Als de omgevingstemp een probleem is kan je beter een andere airco plaatsen of inderdaad de radiatoren buiten te hangen.
Goeie tip! daar had ik nog niet overna gedacht, koper is het beste qua geleiding toch? Helaas zijn auto radiatoren vaak alluminium maar dat maakt de afmeting wel goed lijkt me ;)

Ja de rads gaan buiten onder een afdak hangen, daar ging ik al vanuit. en mochten het wel auto radiatoren gaan worden dan is regen helemaal geen probleem, ze zijn er desnoods voor gemaakt om nat te worden ;)

Ik zal alles in de beraadslaging meenemen =) thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 18 juni 2017 @ 15:32:
[...]

Goeie tip! daar had ik nog niet overna gedacht, koper is het beste qua geleiding toch? Helaas zijn auto radiatoren vaak alluminium maar dat maakt de afmeting wel goed lijkt me ;)

Ja de rads gaan buiten onder een afdak hangen, daar ging ik al vanuit. en mochten het wel auto radiatoren gaan worden dan is regen helemaal geen probleem, ze zijn er desnoods voor gemaakt om nat te worden ;)

Ik zal alles in de beraadslaging meenemen =) thanks!
Wat wel handig voor je kan zijn is dat EK met waterblokken van aluminium komt, weet alleen niet of dat ook voor de GTX1080Ti komt. Zie: YouTube: How to Watercool your CPU and GPU for under $250

Als je waterblokken van aluminium zou nemen kunnen de radiatoren dat ook zijn zonder problemen. Koper is beter, maar ook een stuk duurder en dan moet alles van koper zijn. Alles van aluminium geeft geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PilatuS schreef op zondag 18 juni 2017 @ 15:38:
[...]

Wat wel handig voor je kan zijn is dat EK met waterblokken van aluminium komt, weet alleen niet of dat ook voor de GTX1080Ti komt. Zie: YouTube: How to Watercool your CPU and GPU for under $250

Als je waterblokken van aluminium zou nemen kunnen de radiatoren dat ook zijn zonder problemen. Koper is beter, maar ook een stuk duurder en dan moet alles van koper zijn. Alles van aluminium geeft geen problemen.
Dat word duimen voor mij dus.
Thanks voor de info in elk geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 18 juni 2017 @ 15:45:
[...]

Dat word duimen voor mij dus.
Thanks voor de info in elk geval!
Zie net in de video dat het blok ook op de 1080Ti past. Nou zitten er nog wel verschillen in de kaarten, maar het zou dus mogelijk moeten zijn. Als je dit gaat doen en je gaat met aluminium werken dan zijn die blokken sowieso de oplossing.

Als je een beetje creatief bent moet het voor rond de 2.000 euro wel lukken denk ik. Als je het gaat doen dan post de pics maar als het klaar is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PilatuS schreef op zondag 18 juni 2017 @ 15:48:
[...]

Zie net in de video dat het blok ook op de 1080Ti past. Nou zitten er nog wel verschillen in de kaarten, maar het zou dus mogelijk moeten zijn. Als je dit gaat doen en je gaat met aluminium werken dan zijn die blokken sowieso de oplossing.

Als je een beetje creatief bent moet het voor rond de 2.000 euro wel lukken denk ik. Als je het gaat doen dan post de pics maar als het klaar is :D
Gaat goedkomen. het ligt er ook een beetje aan hoelang deze warmte aan blijft houden. want als het elke keer 2 dagen is dan kan ik beter de boel underclocken. hoe langer deze warmte aanhoud hoe aantrekkelijker het word. Een dikkere airco verbruik namelijk minimaal 1200watt en dat is nogal onaantrekkelijk qua kosten koeling. Dit loopt op termijn ver boven de 2k

verwacht dat een goeie waterset een keer 400 watt zal verbruiken maximaal, pompen en fans alles erbij.

pics gaan zeker komen als ik het ga uitvoeren, misschien stuur ik je wel een berichtje als ik ergens tzt niet uit kom als je dit oke vind.

waarom vind ik nergens in die video een link naar dat product haha
found it

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2017 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 18 juni 2017 @ 15:53:
[...]

verwacht dat een goeie waterset een keer 400 watt zal verbruiken maximaal, pompen en fans alles erbij.
Nee joh :) Veel, veel minder. Mijn eigen PC draait met 2 stuks 4x120mm rad's en 8 fans met 2 pompen. Weet niet precies wat het maximale vermogen wat dit trekt is, maar dit ligt zeker onder de 50W gelukkig. Denk dat je met de juiste spullen best op iets van 150W maximaal uit kan komen. Als je de warmte dan buiten dumpt scheelt dit flink in de kosten tegenover de airco.
pics gaan zeker komen als ik het ga uitvoeren, misschien stuur ik je wel een berichtje als ik ergens tzt niet uit kom als je dit oke vind.
Prima :)

Voor montage buiten is dit sowieso handig om te zien: YouTube: Whole Room Water Cooling Part 2 - The Assembly

[ Voor 37% gewijzigd door PilatuS op 18-06-2017 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PilatuS schreef op zondag 18 juni 2017 @ 16:01:
[...]

Nee joh :) Veel, veel minder. Mijn eigen PC draait met 2 stuks 4x120mm rad's en 8 fans met 2 pompen. Weet niet precies wat het maximale vermogen wat dit trekt is, maar dit ligt zeker onder de 50W gelukkig. Denk dat je met de juiste spullen best op iets van 150W maximaal uit kan komen. Als je de warmte dan buiten dumpt scheelt dit flink in de kosten tegenover de airco.

[...]

Prima :)

Voor montage buiten is dit sowieso handig om te zien: YouTube: Whole Room Water Cooling Part 2 - The Assembly
Wauw dat is een aanzienlijke efficiency verhoging dus!
het word steeds mooier.

ben ik de garantie kwijt als ik er een waterkoelblok op zet? Ja toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 18 juni 2017 @ 16:26:
[...]
Over het algemeen wel ja. Ik heb zelf EVGA kaarten omdat ik daarbij wel die garantie hou. Aan de andere kant gaan kaarten ook maar zelden kapot hoor dus het risico is niet heel groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

[...]
Ik zou het risico niet nemen en gewoon EVGA kaarten kopen. Geen gezeur met de garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 08:06
[...]

MSI en EVGA weten we van dat ze hier niet moeilijk over doen. EVGA is dan de minst moeilijke van de twee.
Andere merken blijft het risky.

[ Voor 11% gewijzigd door Nycrea op 19-06-2017 10:49 ]

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 15:57
Ben redelijk geïnteresseerd om voor de eerste keer waterkoeling in mijn PC te zetten vooral om de PC stiller te maken, nou is deze al redelijk stil maar ik irriteer me vooral aan pulsende fans van de GPU (ook bij idle).

Voor het gemak heb ik de EKWB configurator gebruikt maar ik weet niet echt of dit ook meteen de beste optie is, gelukkig is er een handige share link.
Dit is samengesteld met de volgende specs:

#Product
1Intel Core i7-6700K Tray
1Asus Z170 PRO GAMING
1MSI GeForce GTX 1080Ti Gaming X
1Fractal Design Define S
1Noctua NH-U14S
5be quiet! Silent Wings 3 PWM, 140mm
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M4A2666C15
1Corsair RM550x
1Samsung 950 Pro 512GB
1Akasa PWM fan splitter

Ook kan ik niets vinden over de geluidsproductie van de pompen die hun leveren, bedoel niet zozeer in dB maar wat voor soort geluid het is, als het 25dB is maar de pomp ratelt dan ga ik me daar zwaarder aan irriteren dan het lichte geluid van luchtverplaatsing (PC staat in slaapkamer).

Heeft iemand advies en/of antwoorden voor een beginneling?

BVD!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

joon schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 08:52:
Ben redelijk geïnteresseerd om voor de eerste keer waterkoeling in mijn PC te zetten vooral om de PC stiller te maken,
Bedenk wel dat een PC op lucht tegenwoordig ook aardig stil is (niet met stock koelers uiteraard). Met waterkoeling wellicht iets stiller en je hebt uiteraard de mogelijkheid om (verder) over te klokken. Alleen de pomp blijf je horen. De fans eigenlijk niet, als je genoeg radiators hebt.

Ik vind persoonlijk het geluid van de pomp nogal tegen vallen. Heb een D5 en een DDC gehad (in diverse behuizingen) en dit is altijd het onderdeel wat je het eerste hoort. Heb nu een D5 pwm die ik met mij Aquaero aan stuur en krijg hem niet helemaal stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
westergas schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 13:48:
[...]
Alleen de pomp blijf je horen. De fans eigenlijk niet, als je genoeg radiators hebt.

Ik vind persoonlijk het geluid van de pomp nogal tegen vallen. Heb een D5 en een DDC gehad (in diverse behuizingen) en dit is altijd het onderdeel wat je het eerste hoort. Heb nu een D5 pwm die ik met mij Aquaero aan stuur en krijg hem niet helemaal stil.
Daarom heb ik 2 D5 pompen :P

Op stand anderhalf van de 5 zijn ze wel onhoorbaar. Dus 2 pompen op die stand is genoeg flow voor mijn setup en onhoorbaar.

Edit: Verder is een moderne GPU op lucht heel lastig stil te krijgen, dat lukt met waterkoeling veel beter. Ja lucht kan ook stil zijn, maar niet zo stil als een goede waterkoeling setup.

[ Voor 13% gewijzigd door PilatuS op 20-06-2017 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
westergas schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 13:48:
[...]

Bedenk wel dat een PC op lucht tegenwoordig ook aardig stil is (niet met stock koelers uiteraard). Met waterkoeling wellicht iets stiller en je hebt uiteraard de mogelijkheid om (verder) over te klokken. Alleen de pomp blijf je horen. De fans eigenlijk niet, als je genoeg radiators hebt.

Ik weet niet zo goed wat ik me moet voorstellen bij het geluid dat deze pomp maakt ben daarom ook bang dat ik een enorme miskoop maak als ik dit ga doen en het geluid bevalt me niet, dit stuur je natuurlijk niet zomaar terug.
Heb gevraagd aan EKWB of ze misschien geluidsopnames hadden van het geluid dat een pomp zou maken, dit hadden ze niet maar ze verzekerde mij wel dat de D5 PWM de stilste pomp was die ze hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 08:06
Ik heb ook voor het eerst een custom loop in mijn pc gezet met als doel stilte. Een GPU onder load is in geen geval stil op lucht, op water wel. Mijn kast past niet goed een D5 pomp met de geplande loop, daarom heb ik een DDC3.2 Elite van EKWB gekozen. Ik moet zeggen het valt mij erg mee hoeveel geluid dit maakt. Mijn fans draaien op 1000rpm ongeveer idle, ik heb niet zoveel rad oppervlakte dus moet het hiermee doen.
Pomp draait op 2500rpm en ik hoor deze dus vrijwel niet.

Ik zal eens kijken of ik een geluidsopname kan maken c.a. 1meter afstand met zijpaneel open. Wellicht heb je daar wat aan.

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!
joon schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 21:37:
[...]

Ik weet niet zo goed wat ik me moet voorstellen bij het geluid dat deze pomp maakt ben daarom ook bang dat ik een enorme miskoop maak als ik dit ga doen en het geluid bevalt me niet, dit stuur je natuurlijk niet zomaar terug.
Heb gevraagd aan EKWB of ze misschien geluidsopnames hadden van het geluid dat een pomp zou maken, dit hadden ze niet maar ze verzekerde mij wel dat de D5 PWM de stilste pomp was die ze hadden.
Een D5 pomp is goed hoorbaar op vol vermogen helaas. Vandaar dat de mijne op stand 1.5 van de 5 staan. Pas dan zijn ze niet meer te horen bij mijn setup.

Ik draai zelf met 2 stuks 4x120mm rad's waardoor de fans idle maar af en toe draaien. Daarom is een standaard D5 pomp op 50% vermogen of meer voor mij goed hoorbaar. Verder zijn het wel prima pompen hoor en hangt het heel erg van de rest van je setup af of het erg hoorbaar is. Omdat er bij mijn alleen 2 intake fans en 1 outtake fan draaien op 35% van de maximale toeren worden andere dingen ineens heel hoorbaar. Ga je draaien met een 3x120mm rad moeten de fans altijd draaien dus kan het prima zijn dat je die pomp niet zomaar goed hoort op 60% vermogen.

Een D5 is wel strerk genoeg om niet op 100% te moeten draaien bij 1x CPU, 1x GPU met 1 rad. Als je 100% zeker wil weten dat je de pomp niet gaat horen moet je er bijna wel 2 nemen en die erg laag laten draaien zoals ik zelf ook heb, maar ik vraag mij af of je met een redelijk simpele setup er last van gaat krijgen als er andere dingen zijn die meer herrie maken. Je moet extreem stil gaan wil een D5 pomp op 50% heel erg hoorbaar zijn.

Edit: Het is sowieso enorm belangrijk dat je de pomp isoleert tegen resoneren. Had de pomp eerst met wat brackets aan de kast zitten met een stukje rubber er tussen, maar dat werkte niet goed. Ook al zat er wat rubber tussen was er nog steeds contact met de kast door de bracket van metaal. Het verschil tussen hoe dat was en de pomp in de lucht houden was extreem. Ben uiteindelijk voor een dikke laag met rubber gegaan en dubbelzijdig tape zodat resoneren onmogelijk is. De pomp maakt trouwens ook niet een irritant geluid hoor. Geen gekke piep geluiden of andere rare dingen. Als je setup maar luchtvrij is klink het niet heel anders dan een fan.

[ Voor 16% gewijzigd door PilatuS op 20-06-2017 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
Nycrea schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 22:16:
Ik heb ook voor het eerst een custom loop in mijn pc gezet met als doel stilte. Een GPU onder load is in geen geval stil op lucht, op water wel. Mijn kast past niet goed een D5 pomp met de geplande loop, daarom heb ik een DDC3.2 Elite van EKWB gekozen. Ik moet zeggen het valt mij erg mee hoeveel geluid dit maakt. Mijn fans draaien op 1000rpm ongeveer idle, ik heb niet zoveel rad oppervlakte dus moet het hiermee doen.
Pomp draait op 2500rpm en ik hoor deze dus vrijwel niet.

Ik zal eens kijken of ik een geluidsopname kan maken c.a. 1meter afstand met zijpaneel open. Wellicht heb je daar wat aan.
Als het goed is zou de D5 in mijn Define S passen, kan deze kiezen tijdens het doorlopen van de configurator, deze kast heeft ook een redelijk grote ruimte van voren, zal het voor de zekerheid nog even nameten.
En bedankt voor het aanbod, stel het zeker op prijs!
PilatuS schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 22:23:
[...]

Een D5 pomp is goed hoorbaar op vol vermogen helaas. Vandaar dat de mijne op stand 1.5 van de 5 staan. Pas dan zijn ze niet meer te horen bij mijn setup.

Ik draai zelf met 2 stuks 4x120mm rad's waardoor de fans idle maar af en toe draaien. Daarom is een standaard D5 pomp op 50% vermogen of meer voor mij goed hoorbaar. Verder zijn het wel prima pompen hoor en hangt het heel erg van de rest van je setup af of het erg hoorbaar is. Omdat er bij mijn alleen 2 intake fans en 1 outtake fan draaien op 35% van de maximale toeren worden andere dingen ineens heel hoorbaar. Ga je draaien met een 3x120mm rad moeten de fans altijd draaien dus kan het prima zijn dat je die pomp niet zomaar goed hoort op 60% vermogen.

Een D5 is wel strerk genoeg om niet op 100% te moeten draaien bij 1x CPU, 1x GPU met 1 rad. Als je 100% zeker wil weten dat je de pomp niet gaat horen moet je er bijna wel 2 nemen en die erg laag laten draaien zoals ik zelf ook heb, maar ik vraag mij af of je met een redelijk simpele setup er last van gaat krijgen als er andere dingen zijn die meer herrie maken. Je moet extreem stil gaan wil een D5 pomp op 50% heel erg hoorbaar zijn.

Edit: Het is sowieso enorm belangrijk dat je de pomp isoleert tegen resoneren. Had de pomp eerst met wat brackets aan de kast zitten met een stukje rubber er tussen, maar dat werkte niet goed. Ook al zat er wat rubber tussen was er nog steeds contact met de kast door de bracket van metaal. Het verschil tussen hoe dat was en de pomp in de lucht houden was extreem. Ben uiteindelijk voor een dikke laag met rubber gegaan en dubbelzijdig tape zodat resoneren onmogelijk is. De pomp maakt trouwens ook niet een irritant geluid hoor. Geen gekke piep geluiden of andere rare dingen. Als je setup maar luchtvrij is klink het niet heel anders dan een fan.
Bedankt voor je uitgebreide uitleg, heb ik veel aan.

Ik ga dus een 1x120 rad bij deze setup zetten, zit alleen nog te twijfelen tussen de PE 120 en de XE 120, ze zouden beide moeten passen (ik neig een beetje naar de PE).
Naast 2 extra fittingen & fan, moet ik nog ergens anders rekening mee houden als ik er een extra rad bij zet?
De configurator geeft nml geen optie om er een extra rad bij te zetten dus automatisch gaat het niet :+

Het isoleren heb ik momenteel geen idee bij, dat zou ik eerst even moeten zien om daar een idee bij te hebben maar dat lijkt me niet het grootste probleem om te doen.

Zijn de "EK-Vardar F2-120 (1450rpm)" fans trouwens goed of zijn er betere alternatieven?

thanks again !
Pagina: 1 ... 55 ... 67 Laatste