Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiLLius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-09 09:03

wiLLius

Extreme OC

PilatuS schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 21:44:
[...]

Je kan een D5 met 2 draden toch gewoon aansluiten ? Ik heb mijn pompen niet op de Aquaero zitten omdat ze beide enorm laag staan en ik geen behoefte heb om ze te regelen, maar ik dacht dat ze er wel gewoon op zouden kunnen ?
Naar mijn idee gebruik jij een D5 Vario ( je had het over standjes 1 tm 5, en dat is een heel ander beest als een PWM D5)
Die draden die jij in je Aquaero hebt gestoken zijn geen PWM dragende draden, maar RPM en?

Er is een specifieke mod Non Aquacomputer EK D5 Gen 2 D5 PWm pompen.

tevinden op deze pagina:

http://www.overclock.net/...-aquaero-owners-club/7900

(Heel erg veel interessante informatie omtrent AQ5/6 te vinden in dit topic! zeker de moeite waard om eens door te bladeren)

overigens kunnen de overige 3 kanalen op de AQ5 gewoon gestuurd worden. Alleen niet dmv PWM. maar gewoon door DC control. Je ratio/rpm is minder groot als met PWM. Maar het werkt :)
Je kan alle 4 de kanalen op een AQ6 ook DC controllen, mocht je dat willen doen.

[ Voor 24% gewijzigd door wiLLius op 18-06-2016 00:09 ]

hwbot; wiLLius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-E
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 05-08 15:02
Klopt, en zouden jullie liever een swifttech mcp35x pomp of de fans op de radiator via pwm regelen? Als ik overstap naar WC (ooit) dan moet ik deze keuze maken.

Zoals al eens vermeld in een ander topic ga ik voor alleen de gpu in een loop. Dit omdat ik mijn cpu koeler gewoon mooi vindt :). De loop zal dus altijd vrij langzaam lopen, alleen tijdens gamen komt ie in actie. Vandaar dat ik de pomp aan de temp van de gpu wil koppelen. De fans moeten dan reageren op de temps van het water. (Zo had ik het bedacht, kritiek is welkom)

Ps: Ook komt de processor op 4.5ghz/ 1,350v momenteel niet boven de 68 graden.
:*)

Main rig : X99 Soc Force | i7 5820k @ 4.3 Ghz | 32Gb Dominator Orange ltd @3400 mhz | Aorus 1070Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wessel145 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 23:03:
[...]

Is het mogelijk om je moederbord pwm outlets aan te sturen met de software van de aquaero? in dat geval kan ik toch voor mijn pomp/reservoir combinatie gaan die ik als eerste in gedachte had, alleen sluit ik die pwm dan aan op het moederbord. Heeft iemand hier ervaring mee?
Alles wat je met de Aquaero wil aansturen moet ook daar op worden aangesloten. Via het moederbord werkt niet.

Sowieso werkt de software van het moederbord bij lange na niet zo goed als via de Aquaero. Mijn eerste idee was om zonder Aquaero te werken en de fans aan te sturen via het moederbord. Ik heb de boel toen aangesloten en ben met de software van Asus aan de slag gegaan, maar dit werkt totaal niet. De software van Asus vond dat 80% het minimale was wat de fans moesten draaien. Dit terwijl de Aquaero netjes 30% kan geven zonder problemen.
wessel145 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 23:14:
Voor het maximale aantal fans op 1 pwm poort, is zo'n kabel daarvoor misschien de oplossing? Klik
Door de molex aansluiting moet je dan het probleem op kunnen lossen lijkt mij?

Het grote dillemma, een pomp/reservoir zonder pwm (zijn er weinig (zeg maar niet) die er mooi uit zien). of een tweede pwm mogelijkheid vinden voor op mijn aquaero. dat zijn m'n keuzes wel ben ik bang...
Je kan beter en PCB splitter gebruiken dan een kabel splitter. Dit is veel netter en geeft minder kabels dan met een kabel splitter.

De pomp hoeft ook niet perse op de Aquaero. Je kan deze ook 1x handmatig instellen.
wiLLius schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 00:04:
[...]

Naar mijn idee gebruik jij een D5 Vario ( je had het over standjes 1 tm 5, en dat is een heel ander beest als een PWM D5)
Die draden die jij in je Aquaero hebt gestoken zijn geen PWM dragende draden, maar RPM en?
Mijn D5's hebben alleen een molex aansluiting en geen PWM of andere RPM readout. Vandaar dat ze ook niet op de Aquaero zitten, maar ik dacht dat het wel mogelijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:28
Hey Water Coolers!

Ik ben weer een heel stuk verder in het bedenken van mijn loop
Ik ga toch voor de aquaero 6 (hier haal ik de chip dan uit). Omdat deze meer pwm poorten heeft en hij iets meer toekomstproof is.

Nu heb ik de aquacool eisbecher uitgekozen als res/top. Het jammere aan deze res/top is dat er aan de bovenkant maar 1 ingang zit, Deze wil ik graag gebruiken als fillport, aangezien ik anders een losse fillport moet maken en dat vind ik niet mooi :(. Als ik de aansluiting op de top gebruik (thv de pomp) moet ik een lange buis voor mijn rad of reservoir maken, ook niet mooi :(

Mijn vraag is dus, Is er iets vergelijkbaars beschikbaar (of een andere dop) qua reservoir die 2 ingangen heeft aan de bovenkant, 1 voor de flow en 1 als fillport.

of

Ik weet niet of het bestaat, maar een beetje fatsoenlijke radiator (480mm) waarbij de input aan de bovenzijde zit en de output aan de onderkant? dan kan ik hem netjes aansluiten op de ingang van de pomp zonder grote buis die het zicht blokkeert. Naar mijn idee gaat een rad voor de helft van zijn fins heen, en de andere helft gaat terug (zodat de in/uit-gang aan dezelfde kant kunnen zitten en er toch een hele loop gemaakt kan worden.

Many thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-E
wessel145 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 19:49:
Hey Water Coolers!

Ik ben weer een heel stuk verder in het bedenken van mijn loop
Ik ga toch voor de aquaero 6 (hier haal ik de chip dan uit). Omdat deze meer pwm poorten heeft en hij iets meer toekomstproof is.

Nu heb ik de aquacool eisbecher uitgekozen als res/top. Het jammere aan deze res/top is dat er aan de bovenkant maar 1 ingang zit, Deze wil ik graag gebruiken als fillport, aangezien ik anders een losse fillport moet maken en dat vind ik niet mooi :(. Als ik de aansluiting op de top gebruik (thv de pomp) moet ik een lange buis voor mijn rad of reservoir maken, ook niet mooi :(

Mijn vraag is dus, Is er iets vergelijkbaars beschikbaar (of een andere dop) qua reservoir die 2 ingangen heeft aan de bovenkant, 1 voor de flow en 1 als fillport.

of

Ik weet niet of het bestaat, maar een beetje fatsoenlijke radiator (480mm) waarbij de input aan de bovenzijde zit en de output aan de onderkant? dan kan ik hem netjes aansluiten op de ingang van de pomp zonder grote buis die het zicht blokkeert. Naar mijn idee gaat een rad voor de helft van zijn fins heen, en de andere helft gaat terug (zodat de in/uit-gang aan dezelfde kant kunnen zitten en er toch een hele loop gemaakt kan worden.

Many thanks!
Weet niet zeker wat je bedoelt met boven en onderkant, ik zou het omschrijven als links rechts, van de zijkant gezien... maar volgens mij zoek je dan een crossflow radiator...

Qua tops voor reservoirs, weet ik zo niet...

[ Voor 75% gewijzigd door Mr-E op 22-06-2016 21:04 ]

Main rig : X99 Soc Force | i7 5820k @ 4.3 Ghz | 32Gb Dominator Orange ltd @3400 mhz | Aorus 1070Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
Mr-E schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 21:03:
[...]

Weet niet zeker wat je bedoelt met boven en onderkant, ik zou het omschrijven als links rechts, van de zijkant gezien... maar volgens mij zoek je dan een crossflow radiator...

Qua tops voor reservoirs, weet ik zo niet...
Excuus, als je de radiator verticaal neerzet en er van vooraf naar kijkt (door de fins eigenlijk). dan boven en onder. Ik ga eens op onderzoek uit! thanks

Edit: Een X-flow radiator is inderdaad mijn perfecte oplossing.

[ Voor 6% gewijzigd door LigeTRy op 22-06-2016 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nahkriin
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 10:01
Hallo medetweakers!
Ik wil ook graag een custom loop in mn pc hebben maar alleen voor mn gpu's graag zou ik willen weten wat ik modig heb en hoeveel het gaat kosten.

2xgtx 980 moeten gekoeld gaan worden,ik wil graag gebruik maken van hard tubeing.
Mn case is de nzxt h440.
Ook zou ik graag willen weten of er winkels zijn die dit ook evt inbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nahkriin schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 12:49:
Hallo medetweakers!
Ik wil ook graag een custom loop in mn pc hebben maar alleen voor mn gpu's graag zou ik willen weten wat ik modig heb en hoeveel het gaat kosten.

2xgtx 980 moeten gekoeld gaan worden,ik wil graag gebruik maken van hard tubeing.
Mn case is de nzxt h440.
Ook zou ik graag willen weten of er winkels zijn die dit ook evt inbouwen.
Reken maar ergens tussen de 500 en 800 euro wil je het goed doen. Ik weet dat HighFlow ook inbouwt, maar aangezien hier flink wat uurtjes in gaan zitten is het natuurlijk niet goedkoop. Als je een nette setup wil bouwen ben je minimaal een dag bezig. Mijn eigen setup heb ik zo netjes mogelijk gemaakt met aardig wat mods en dan ben je makkelijk een volledige week bezig.

Edit: HighFlow rekent 50 euro per uur. Dan kan je misschien beter een advertentie in V&A plaatsen of een tweaker het voor je wil doen voor wat minder geld.

Als je de GPU's gaat koelen, pak dan ook de CPU mee voor 50 euro extra. Scheelt je weer een hoop herrie en ik zie geen reden waarom je het niet zou doen.

[ Voor 16% gewijzigd door PilatuS op 24-06-2016 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
2 x GPU waterblock (+backplate?) = 250-275 euro
Sterke/stille pomp (D5) + reservoir combo = ~110 euro
Radiator = ~65 euro (denk wel 2 rads nodig, dus 120 euro)
Fittingen + tubing + vloeistof etcetc = ~250 euro?

Kom je al snel zoals PilatuS aangeeft uit op 500-800 euro. Vooral bij een deftige acrylic tubing SLI build wil je niet echt besparen op fittingen + tubing + een sterke pomp. Het is ook behoorlijk secuur en tijdrovend werk om zelf alle bends te maken etc, vooral als je het echt goed en mooi wil doen. Je kan eventueel een radiator, reservoir en pompje nog wel eenvoudig via V&A scoren met mooie korting. Fittingen wordt al iets lastiger en GPU blocken zijn altijd schaars, of ze worden samen met een GPU verkocht als 1 geheel.

Ik heb zelf een custom loop gehad in de NZXT H440 (1e editie) en dat was geen pretje qua ruimte. Je komt enorm in de knoop met tube/pomp plaatsing tov je 2 radiatoren; het is van binnen een vrij compacte case. Dit gaat zeker wat extra tijd vergen qua loop uitdenken/tekenen en waarschijnlijk zijn er wel wat mods nodig.

Verder geeft PilatuS ook terecht aan dat je dan net zo goed een CPU blockje erbij kunt kopen a 50-60 euro. Je kan het beter direct goed aanpakken maar het vergt wel veel inlezen, tijd en geld.

[ Voor 9% gewijzigd door stin00 op 24-06-2016 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kobus71
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05 15:23
wessel145 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 19:49:
Hey Water Coolers!

Many thanks!
Ik heb hier nog eeen alphacool eisbecher.
De pomp monteer je onder het reservoir met een bracket.
Het word een geheel tesamen.
Maar hou in de gaten hoe groot hij is.
De 250mm is alleen het res.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
kobus71 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:50:
[...]

Ik heb hier nog eeen alphacool eisbecher.
De pomp monteer je onder het reservoir met een bracket.
Het word een geheel tesamen.
Maar hou in de gaten hoe groot hij is.
De 250mm is alleen het res.
Ik ben me hier van bewust, ik ga een Thermaltake Core P5 gebruiken voor de build en er is dus veel ruimte voor een groot/mooi reservoir.

Ik ga waarschijnlijk al mijn spullen bij highflow kopen en een enkel onderdeel bij aquatuning. Vaak zie ik bij build reports op tweakers dat ze gesponsord worden door highflow, hoe en wat is dat precies, als ik een build log zou maken en die op verschillende fora zou posten zou ik daar dan ook voor in aanmerking komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kobus71
wessel145 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 17:56:
[...]

Ik ben me hier van bewust, ik ga een Thermaltake Core P5 gebruiken voor de build en er is dus veel ruimte voor een groot/mooi reservoir.

Ik ga waarschijnlijk al mijn spullen bij highflow kopen en een enkel onderdeel bij aquatuning. Vaak zie ik bij build reports op tweakers dat ze gesponsord worden door highflow, hoe en wat is dat precies, als ik een build log zou maken en die op verschillende fora zou posten zou ik daar dan ook voor in aanmerking komen?
Dan is dit waarschijnlijk interessant voor jou:http://www.overclock.net/...ltake-core-p5-owners-club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikevanwanrooij
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Welke beste tweaker wil mij helpen met het samenstellen van een EK waterkoeling set.
1x cpu
2x gpu
Lian li PC-08
Voor meer specs stuur even een PB.
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 13:25

westergas

rikkie_pc

mikevanwanrooij schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 13:03:
Welke beste tweaker wil mij helpen met het samenstellen van een EK waterkoeling set.
1x cpu
2x gpu
Lian li PC-08
Voor meer specs stuur even een PB.
Alvast bedankt.
Zit je PB box al vol?
Verwacht van niet...we willen best wat tips geven maar er word wel verwacht dat je zelf het eea uit zoekt.

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikevanwanrooij
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
westergas schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 08:40:
[...]

Zit je PB box al vol?
Verwacht van niet...we willen best wat tips geven maar er word wel verwacht dat je zelf het eea uit zoekt.
Sorry, Ik word al geholpen door een van de tweakers..
Alles is al besteld en onderweg!
Het ging me meer om welke fittingen en welke pomp en rads.
de Blocks wist ik al wel.
Toch bedankt voor je reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

mikevanwanrooij schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 09:16:
[...]

Sorry, Ik word al geholpen door een van de tweakers..
Alles is al besteld en onderweg!
Het ging me meer om welke fittingen en welke pomp en rads.
de Blocks wist ik al wel.
Toch bedankt voor je reactie.
Ah oke :)
Het leek er even op alsof je kant en klaar advies zocht zonder zelf ff te kijken. My bad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 04:48

PhatFish

and, uhm......Moo

Dag medetweakers,

Iets minder dan een jaar geleden ben ik begonnen aan waterkoeling en met de configuratie die ik nu heb, is de koeling simpelweg ontoereikend onder load. Aangezien mijn vorige blunder een Supremacy MX blok om de zeep heeft geholpen, ben ik benieuwd of jullie wat advies voor mij hebben.

Relevante specs:
FX8320, stock, simpel blok erop
R9 290 @1060Mhz, Watercool Heatkiller met backplate

Alphacool Aquacomputer 240 rad met 2x BitFenix Spectre 1000RPM fans, tevens intake
Magicool Slim 240 met 2x EK Vardar 1150RPM fans

Dit wordt aangedreven met een Alphacool PWM D5 pomp.

Het probleem is dat dit systeem onder load een watertemperatuur van 20 - 25°C boven kamertemperatuur oplevert, waarbij het water dus nog wel eens 45°C of iets meer wil worden op warme dagen. De processor wordt doodleuk 66,5°C en throttled terug naar 1,4GHz. Natuurlijk gebeurt dit tijdens de meest uitdagende shootouts in games, met enorme framedrops als gevolg.

Anyway, dit is de huidige loop:
Blok:
Afbeeldingslocatie: https://p21lfg-sn3302.files.1drv.com/y3mxrRQXMPNjozjjliHP3Vl0CRkrjHdcgc-gmQf1MZs-XVPG9U5a0NXbPNT0LDby2qLgwOxnisxr1WTscSUlWCgJdijoirtUBHaulJjLO-zAebt5ESAbv31W1_intK9ekCtqnuFnkqnVDcVy2FNILdPOQ?width=144&height=256&cropmode=none

Loop:
Afbeeldingslocatie: https://ypmaqw-sn3302.files.1drv.com/y3mmesed_Ey5J4bPTKCuQqzIPPWhXtlea1wCmyIHCLYZnjBBDswZcRqOjA6FrL0VUCrm0wjdIcU4qeI7XpiTuozPUm3pPaO_CcaRpoeb2puJxCZ-NH4q6vSbQZtJ9AhIWOUF5QMU61dqoAMjU1hGESBxQ?width=660&height=660&cropmode=none

Ik twijfel tussen/overweeg een paar zaken:
- CPU en GPU elk een eigen loop
- Een 480 rad verticaal, deze komt dan direct achter de 5,25" bays, de Magicool 240 gaat eruit
- Een 120 rad bij de outtake links van de CPU
- CPU blok upgraden naar en Supremacy EVO

Een fillport en een drain staan overigens ook op de planning, de zooi hiervoor is echter al onderweg. Het hele waterkoelingidee kost onderhand al meer dan het dubbele dan wat ik had begroot, maar that's life en het is een leuke hobby op zich. Echter is het tot nu toe nog onvoldoende om veeleisende games te kunnen draaien zonder vertilatorherrie en dat is toch waar het allemaal voor bedoeld is. Voorlopig wil ik onnodig geld uitgeven voorkomen. Eind dit jaar kijk ik wel weer naar een compleet nieuw systeem, maar tot die tijd wil ik hier nog wat leuks mee kunnen doen. Wat zouden jullie adviseren?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou voor de 480 rad gaan. Als de watertemp te hoog is los je dat op met meer radiatoroppervlakte of meer airflow door de rad's. Het CPU blok upgraden is nogal onzinning en een dual loop heeft ook geen nut. Dual loop zal het zelfs erger maken. De 120mm rad achter voegt maar weinig toe en ik denk ook niet dat dit je probleem oplost, het zal helpen maar niet veel.

[ Voor 9% gewijzigd door PilatuS op 01-07-2016 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhatFish

PhatFish

and, uhm......Moo

Thanks, zou een enkele D5 voldoende power hebben om dit door de loop te krijgen denk je?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PhatFish schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 21:51:
Thanks, zou een enkele D5 voldoende power hebben om dit door de loop te krijgen denk je?
Dat mag geen probleem zijn. Ik gebruik zelf 2 D5 pompen, maar deze staan beide op stand anderhalf van de 5. Dit met 2 stuks 480mm rad's en 2 GPU blokken samen met het CPU blok. 1 enkele D5 zal voluit meer water pompen dan die 2 van mij op zo'n lage stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huntedjohan
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-09 08:35
weet niet of ik de vraag hier behoor te stellen of in een ander topic, maar ik heb een reservoir wat lange tijd niet is gebruikt (komt uit een zalman reserator xt) Nu zit er in dit reservoir heel veel groene drap (zo te zien heeft er groene vloeistof in gezeten). hoe kan ik deze drap er goed uit krijgen? heb al veel weg gekregen, maar krijg niet alles weg, en weken lijkt geen nut te hebben.

iemand een gouden tip om een reservoir van dit soort troep schoon te krijgen?

[img]https://valid.x86.fr/cache/banner/q3c163-6.png[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PhatFish schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 21:34:
De processor wordt doodleuk 66,5°C en throttled terug naar 1,4GHz. Natuurlijk gebeurt dit tijdens de meest uitdagende shootouts in games, met enorme framedrops als gevolg.
De kans is groter dat hij throttelt door de slecht gekoelde VRM's op het moederbord dan door de temperatuur van je CPU, 66,5 is te warm, maar volgens mij gaan de FX chips nog niet throttelen op die temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kobus71
huntedjohan schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 14:00:
weet niet of ik de vraag hier behoor te stellen of in een ander topic, maar ik heb een reservoir wat lange tijd niet is gebruikt (komt uit een zalman reserator xt) Nu zit er in dit reservoir heel veel groene drap (zo te zien heeft er groene vloeistof in gezeten). hoe kan ik deze drap er goed uit krijgen? heb al veel weg gekregen, maar krijg niet alles weg, en weken lijkt geen nut te hebben.

iemand een gouden tip om een reservoir van dit soort troep schoon te krijgen?
Dit zal ook opgaan voor je reservoir.Wat tips van EKWB himself:https://www.ekwb.com/blog/how-to-clean-water-blocks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor koper werkt ketchup perfect. Ik vermoed alleen dat die van Zalman aluminium is. Als het dat is zou ik het niet eens gaan gebruiken. Koper en aluminium zijn geen vrienden van elkaar. Zelfs met speciale vloeistof kan het problemen geven. Ooit eens een reservoir gehad waar een stuk aluminium in zat. Dit gaf flinke corrosie. Sindsdien wil ik niets meer van aluminium in mijn PC hebben. Alles van aluminium is prima, maar samen met koper is het ellende en tegenwoordig is vrijwel alles van koper of plastic. Alle oude setjes van Zalman maakte gebruik van onderdelen met aluminium.

[ Voor 6% gewijzigd door PilatuS op 09-07-2016 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huntedjohan
PilatuS schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 22:02:
Voor koper werkt ketchup perfect. Ik vermoed alleen dat die van Zalman aluminium is. Als het dat is zou ik het niet eens gaan gebruiken. Koper en aluminium zijn geen vrienden van elkaar. Zelfs met speciale vloeistof kan het problemen geven. Ooit eens een reservoir gehad waar een stuk aluminium in zat. Dit gaf flinke corrosie. Sindsdien wil ik niets meer van aluminium in mijn PC hebben. Alles van aluminium is prima, maar samen met koper is het ellende en tegenwoordig is vrijwel alles van koper of plastic. Alle oude setjes van Zalman maakte gebruik van onderdelen met aluminium.
denk ook idd dat het reservoir van aluminium is. heb hem nu met iemand mee gegeven die m gaat proberen te stralen (dit ook omdat lak van de binnenkant begon te bladeren). als ie terug is ga ik bekijken hoe dat geworden is, en of het zin heeft om het reservoir te blijven gebruiken. op zich wel mooi reservoir met ruimte voor temp sensoren e.d. erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 20:22

afterburn

No more...

Zou iemand iets kunnen roepen over de temperaturen die ik krijg? Ik heb sinds kort weer een PC gebouwd en gekozen voor een custom loop waterkoeling. Eerste keer waterkoeling voor mij. Mijn CPU (5960X @ 4.5GHz) wordt gemiddeld 77 met alle cores onder full load (video encoding, 16 threads 100%). Piek temperatuur op een enkele core 85 graden.

Loop bestaat uit D5PWM met 140mm res, 1x EK P360 rad met 3x EK Vardar, 1x EK S240 rad met 2x Corsair SP120Q, EK supremacy CPU block en EK block voor de GTX1080. Idle hangt de CPU rond de 33 graden. Alles bij een omgevingstemperatuur van 25 graden.

Ik weet dat een overgeklokte 5960X nogal een heethoofdje kan zijn, maar als waterkoeling newb heb ik geen idee of deze resultaten representatief zijn ofdat ik nog eens naar het systeem moet kijken.

[ Voor 5% gewijzigd door afterburn op 09-07-2016 23:51 ]

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
afterburn schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 23:49:
Zou iemand iets kunnen roepen over de temperaturen die ik krijg? Ik heb sinds kort weer een PC gebouwd en gekozen voor een custom loop waterkoeling. Eerste keer waterkoeling voor mij. Mijn CPU (5960X @ 4.5GHz) wordt gemiddeld 77 met alle cores onder full load (video encoding, 16 threads 100%). Piek temperatuur op een enkele core 85 graden.

Loop bestaat uit D5PWM met 140mm res, 1x EK P360 rad met 3x EK Vardar, 1x EK S240 rad met 2x Corsair SP120Q, EK supremacy CPU block en EK block voor de GTX1080. Idle hangt de CPU rond de 33 graden. Alles bij een omgevingstemperatuur van 25 graden.

Ik weet dat een overgeklokte 5960X nogal een heethoofdje kan zijn, maar als waterkoeling newb heb ik geen idee of deze resultaten representatief zijn ofdat ik nog eens naar het systeem moet kijken.
Het grote probleem met alle koeling is de hitte uit de CPU weg krijgen. Het contactoppervlak met CPU core en waterblok is eigenlijk te klein om de hitte in het water te krijgen. Je hebt meer dan voldoende radiatoroppervlakte en heb ik denk ook dat het water helemaal niet zo heet word bij je.

Bij mijn 6700K heb ik hetzelfde. Ook full stressed temps van 70 of hoger terwijl het water helemaal niet heet word. De hitte komt gewoon niet goed in het water terecht. Het maakt ook weinig uit welk CPU blok je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 20:22

afterburn

No more...

Het water en de radiator wordt goed warm hoor. Niet zo dat je je vingers er aan verbrand, maar als ik moest schatten dan wordt het wel een graadje of 45.

Ik zou mi nog even naar 2 dingen kunnen kijken: ik heb de fans nu op de klassiek manier geconfigureerd, dwz de 360 aan de voorkant blaast lucht door de radiator de kast in, en de 240 aan de bovenkant blaast lucht door de radiator de kast uit, en een casefan aan de achterkant blaast ook warme lucht de kast uit.

1) Ik zou de case fan om kunnen draaien, zodat extra koude lucht aangezogen wordt die door de 240 verwerkt kan worden. (makkelijkst)
2) Ik kan de fans op de 240 omdraaien zodat deze ook lucht aanzuigen van buiten.

Volgens mij helpt het niet echt dat de 240 feitelijk opgewarmd wordt door de afgewerkte lucht van de 360. :+ Maar als newb op dit gebied heb ik niet echt een idee of en hoeveel dat zou schelen.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
afterburn schreef op zondag 10 juli 2016 @ 13:08:
Het water en de radiator wordt goed warm hoor. Niet zo dat je je vingers er aan verbrand, maar als ik moest schatten dan wordt het wel een graadje of 45.

Ik zou mi nog even naar 2 dingen kunnen kijken: ik heb de fans nu op de klassiek manier geconfigureerd, dwz de 360 aan de voorkant blaast lucht door de radiator de kast in, en de 240 aan de bovenkant blaast lucht door de radiator de kast uit, en een casefan aan de achterkant blaast ook warme lucht de kast uit.

1) Ik zou de case fan om kunnen draaien, zodat extra koude lucht aangezogen wordt die door de 240 verwerkt kan worden. (makkelijkst)
2) Ik kan de fans op de 240 omdraaien zodat deze ook lucht aanzuigen van buiten.

Volgens mij helpt het niet echt dat de 240 feitelijk opgewarmd wordt door de afgewerkte lucht van de 360. :+ Maar als newb op dit gebied heb ik niet echt een idee of en hoeveel dat zou schelen.
Ik zou het eens proberen met je casefan achterin als intake en beide radiators als outtake als je gpu ook onder water staat is dit totaal geen probleem en is er een goeie kans dat je temps beter worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Tijd voor mijn volgende waterkoeling project!

Ik heb nu het volgende systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 349,-€ 349,-
1MSI Z170I Gaming Pro AC€ 147,90€ 147,90
1MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G€ 829,-€ 829,-
1Fractal Design Define Nano S Zwart€ 61,95€ 61,95
1Asus ROG Swift PG279Q Zwart€ 783,95€ 783,95
1be quiet! Pure Rock€ 27,95€ 27,95
1Kingston HyperX Savage HX430C15SB2K2/16€ 102,90€ 102,90
1Logitech G35 Gaming Headset€ 71,15€ 71,15
1Seasonic M12II Evo 520W€ 64,95€ 64,95
1Samsung 950 Pro 512GB€ 314,14€ 314,14
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.752,89

Vanwege de kleine form factor is het best nuttig en tevens een uitdaging om deze water te koelen.

Het doel is om de CPU en GPU te koelen met:
- 2x 240mm slim line (26mm) radiators
- Een kleine DDC pomp res combo
- Hardtubing
- EK vardar F1 fans

Het bestellijstje op highflow staat al klaar. Nu alleen even voor mezelf verantwoorden dat ik die ruim 600,- er tegenaan wil gaan gooien. :+

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blaat schreef op maandag 18 juli 2016 @ 09:40:
Nu alleen even voor mezelf verantwoorden dat ik die ruim 600,- er tegenaan wil gaan gooien. :+
Maak een window in de kast, stop er een paar leds in. Bouw de setup heel netjes en geniet iedere dag van hoe enorm mooi de PC is. Dan is het het geld gelijk een stuk meer waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red-devil84
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19-09 19:42
Ik zit met een kleine probleem van de phanteks evolve atx kast

Ik heb alles custom watergekoeld
Cpu
2 x gpu

Nu worden mijn vrams heel warm

Ik heb aan de voorkant 240 rad met Push pul die blaast naar binnen

Bovenkant een 360 rad die blaast naar buiten
Alleen vind ik dat de deksel een belemmering is voor de airflow

Heb aan de achterkant een 140mm fan die naar buiten blaast

Alleen worden de vrams 71c
Als ik de deksel eraf haal kan ik hem op 59c houden

Iemand tips hoe ik dit het beste kan oplossen met deze kast

Heb allemaal noisblocker eloop fans erin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiLLius

wiLLius

Extreme OC

red-devil84 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 09:54:
Ik zit met een kleine probleem van de phanteks evolve atx kast

Ik heb alles custom watergekoeld
Cpu
2 x gpu

Nu worden mijn vrams heel warm

Ik heb aan de voorkant 240 rad met Push pul die blaast naar binnen

Bovenkant een 360 rad die blaast naar buiten
Alleen vind ik dat de deksel een belemmering is voor de airflow

Heb aan de achterkant een 140mm fan die naar buiten blaast

Alleen worden de vrams 71c
Als ik de deksel eraf haal kan ik hem op 59c houden

Iemand tips hoe ik dit het beste kan oplossen met deze kast

Heb allemaal noisblocker eloop fans erin
Mij is altijd geleerd om de radiators de koelste lucht toe te voeren, dus alle radiatoren als intake, en de exhaust door airflow/gewone casefans te regelen. al met al scheelt dat op je componenten niet gek veel, maar zou best eens kunnen helpen, zowel in mijn case als de pedestal eronder zijn alle radiatoren intake, en heb een casefan als uittake. Werkt prima d:)b

Derhalve zou ik als ik jou was beginnen met die 140MM exhaust om te draaien als intake, ( iig voor het testen, kijken wat je VRM's dan doen)

Heb je Pull fans ook eLoops? Als ik mij niet vergis kunnen deze fans op radiatoren alleen in Push gebruikt worden. Dus het zou best een negatief effect kunnen hebben dat je ze ook in Pull hebt.

hwbot; wiLLius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red-devil84
Okey zal vanavond is kijken voor de 140 om te draaien

Kwa fans heb ik geen idee

Hoe kan ik dit na kijken heb alles in de kast van noisblocker e loop

En als dit niet werkt
Dan zou ik even de fans van de bovenste rad om moeten draaien dat die ook de kast in gaan

Maar dan krijg je toch nog meer warmte in de kast ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerNL
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
red-devil84 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 10:25:
Okey zal vanavond is kijken voor de 140 om te draaien
In mijn config heb ik de rear fan ook als intake. Het kan wel zo zijn, dat door deze oriëntatie, je fan meer noise produceert (case mesh/fan grill/airflow).

Ik heb dat zelf opgelost door wat meer ruimte te creëren tussen de fan en case mesh met behulp van kleine spacers. Mijn mobo heeft geen vrm temps, dus meten kan ik het niet, maar je merkt wel een duidelijkere airflow over de heatsinks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Je rear fan op intake zetten waar geen stoffilter zit, lekker stof door je systeem heen waaien d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red-devil84
Liever beetje stof dan een warme pc

En je kunt er altijd en stof filter voor maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Ok update hier, schaamteloze crosspost uit het show je build topic.

Gisteren heb ik mijn build afgerond. Uiteindelijk ben ik niet voor hardtubing gegaan omdat ik dan geen 2x 240mm radiators kwijt ging kunnen dus het is kleine diameter soft tubing geworden (PUR).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/19gT0jVItY8HjzG4Wh8QH6qO/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rh9YZ9JwGFktPw4ZXLtLDzhX/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wWcrZ1hlNVyPBjmjP3IsN8Us/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YHmW0FC0Nu4es0bGwQ1Lc5uL/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vJgvK5F2XJOUnigozua9j6Po/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sghJsmOFD7t2b4o8ddBeyUFA/full.jpg

Het geheel is niet vlekkeloos verlopen. Het bleek dat de schroefdraad van de rechte fittingen eigenlijk 2mm te lang waren voor de radiators. Dit had ik in eerste instantie niet in de gaten dus bij de eerste lektest moest er een complete keukenrol aan te pas komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ownzyn1tIqLJlAG78gNnNDf1/full.jpg

Strakker aandraaien had helaas ook niet het gewenste effect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pTaLuzzHmPxgdKLafyeodOsy/full.jpg

Oeps...

Gelukkig heb ik het kunnen sluiten met dubbele sluitringen en PTFE tape op de schroefdraad. Nu geen druppel meer. :)

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-E
Nice! Mooi strak cpu blok ook :Y ik hoop binnenkort toch ook eens wat te kunnen showen. Na een half jaar onderzoek krijg ik binnenkort de laatste dingen binnen :*). Heb gekozen voor hard Tubing, maar vindt dit toch ook wel mooi clean lijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huntedjohan
als je een gpu wil koelen, maar eigenlijk het geld niet heb voor een full cover blok (nieuw) en deze 2e hands niet echt aangeboden lijkt te worden, is het dan mogelijk om een universeel gpu blok te nemen en vrams met headsinks te koelen? of is dit af te raden?

ik ben geen overklokker, maar omdat ik hier een zalman reserator xt heb staan die ik volledig aan het opknappen ben en deze dan wil gebruiken wil ik graag ook mijn videokaart mee nemen qua koeling. met dit warme weer word mn msi R9 390 best warm, en vind het geluid dan toch wel storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
huntedjohan schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 10:39:
als je een gpu wil koelen, maar eigenlijk het geld niet heb voor een full cover blok (nieuw) en deze 2e hands niet echt aangeboden lijkt te worden, is het dan mogelijk om een universeel gpu blok te nemen en vrams met headsinks te koelen? of is dit af te raden?

ik ben geen overklokker, maar omdat ik hier een zalman reserator xt heb staan die ik volledig aan het opknappen ben en deze dan wil gebruiken wil ik graag ook mijn videokaart mee nemen qua koeling. met dit warme weer word mn msi R9 390 best warm, en vind het geluid dan toch wel storend.
Doe dan alleen die gpu op reserator? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
maks11223344 schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 16:14:
[...]

Doe dan alleen die gpu op reserator gezien deze torens nou niet echt een groot koelvermogen hebben? :)
Een paar kleine heatsinkies op je geheugen is wel aanteraden maar vergeet niet dat je stroomvoorziening van je kaart ook koeling nodig heb ik zou hier zelf een fan opzetten alleens gedaan werkt prima en andere mensen doen dit ook :)
Doe je dit niet zien wij over een maand weer eens een topic "kaart valt uit onder load" :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huntedjohan
thanks. dat van de stroomvoorziening wist ik niet. gaan we daar wel even naar kijken. worden die wel mee genomen met een full cover blok?

als ik het zo hoor kan ik dan beter met een full cover blok gaan. als ik daar nog weer een fan bij moet zetten heb ik met beetje pech alsnog geen stil systeem, terwijl dat toch wel een beetje mijn idee gaat worden. met de reserator heb ik alle waterkoeling extern, en 1 grote fan die niet al te veel geluid maakt, hoe minder fans ik in de pc nodig heb hoe beter :P

toch hopen dat ik een full cover blok tegen kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
huntedjohan schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 19:21:
[...]

thanks. dat van de stroomvoorziening wist ik niet. gaan we daar wel even naar kijken. worden die wel mee genomen met een full cover blok?

als ik het zo hoor kan ik dan beter met een full cover blok gaan. als ik daar nog weer een fan bij moet zetten heb ik met beetje pech alsnog geen stil systeem, terwijl dat toch wel een beetje mijn idee gaat worden. met de reserator heb ik alle waterkoeling extern, en 1 grote fan die niet al te veel geluid maakt, hoe minder fans ik in de pc nodig heb hoe beter :P

toch hopen dat ik een full cover blok tegen kom.
Fullcover zou mijn keus zijn maar als budget een rol speelt kan je er heus een stille 92mm fan tegenaan tiewrappen?
Heb 580 met universeel blokje op 920mhz core gedraait en vrms en geheugen bleven netjes koel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Oei, paragon is toch wel pittig voor mijn rig zeg.

Ik ze de GPU naar de 68 graden stijgen (en dat voor water!) tijdens het gamen en de exhaust lucht uit de kast is behoorlijk warm.

Gevolg van een klein kastje hebben?

[ Voor 4% gewijzigd door Blaat op 28-07-2016 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhatFish

PhatFish

and, uhm......Moo

Blaat schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 23:59:

Ik ze de GPU naar de 68 graden stijgen (en dat voor water!) tijdens het gamen en de exhaust lucht uit de kast is behoorlijk warm.

Als ik dit zo lees, is dat een prima temperatuur, zeker met je OC.

[ Voor 0% gewijzigd door PhatFish op 01-08-2016 00:03 . Reden: Whoops, niet goed gelezen inderdaad ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

PhatFish schreef op zondag 31 juli 2016 @ 15:29:
[...]

Als ik dit zo lees, is dat een prima temperatuur, zeker met je OC.
Ik heb het over GPU temps niet cpu temps ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Misschien zit het blok niet helemaal lekker of te weinig pasta. Ik heb mijn GPU's op water nooit boven de 50 graden gezien. Alle schroeven wel netjes kruis links aangedraait ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

68 graden is misschien niet erg koel maar toch zeker niet iets om je zorgen over te maken. Mijn 980Ti werd met stock koeler makkelijk 80 graden. Nu rond de 60 ongeveer (met overklok) maar ik let er niet heel erg op. Zolang het systeem stabiel is en er geen gevaarlijk hoge temps zijn is het oké, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

PilatuS schreef op zondag 31 juli 2016 @ 21:06:
[...]

Misschien zit het blok niet helemaal lekker of te weinig pasta. Ik heb mijn GPU's op water nooit boven de 50 graden gezien. Alle schroeven wel netjes kruis links aangedraait ?
Zeker! Het is niet het eerste waterblok wat ik op een GPU draai. Ik gebruik zelfs de "EK aanbevolen manier" van koelpasta aanbrengen (ster maken) waardoor je nooit te weinig hebt.
westergas schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 01:39:
[...]

68 graden is misschien niet erg koel maar toch zeker niet iets om je zorgen over te maken. Mijn 980Ti werd met stock koeler makkelijk 80 graden. Nu rond de 60 ongeveer (met overklok) maar ik let er niet heel erg op. Zolang het systeem stabiel is en er geen gevaarlijk hoge temps zijn is het oké, toch?
Het is inderdaad niet zo hoog dat ik me zorgen moet gaan maken. Het is alleen opvallend. Ik heb met de 980Ti de ervaring dat die lang niet zo warm werd onder water. Met name als er een 3D applicatie start, zie ik de 1080 direct omhoog knallen naar 50 graden. Een beetje hetzelfde als wat er met een CPU gebeurt die eigenlijk een te klein oppervlak heeft om zijn warmte goed kwijt te kunnen.

Op zich ook niet raar want de 1080 heeft een bak minder oppervlakte dan de 980Ti. Het verbruik is dan wel iets lager maar de warmteproductie per mm^2 is wel een stuk hoger. Dat kan verklaren waarom hij zo warm wordt.

Zodra een spel wordt afgesloten keldert de temperatuur weer terug naar 50 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiLLius

wiLLius

Extreme OC

Hoeveel radiator oppervlakte heb je? Als je 1x240 gebruikt is het niet heel gek dat je temp delta zo hoog ligt. 2x240 is het wel apart.

(Edit; even naar boven gescrolled, 7(8)7 )

Ik denk dat het probleem een "tekort" aan flow rate is, gezien je dunne tubing.

Toch is 68 graden wel erg warm voor waterkoeling. Ter "vergelijking" mijn R9 Nano word max 39 graden.

[ Voor 21% gewijzigd door wiLLius op 01-08-2016 09:07 ]

hwbot; wiLLius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-09 13:34
wiLLius schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 09:02:
Ik denk dat het probleem een "tekort" aan flow rate is, gezien je dunne tubing.
Tot 8mm ID maakt het nagenoeg niks uit welke slang je gebruikt, en zijn slang met 10mm ID is meer dan voldoende, Lees dit draadje over de temp verschillen tussen verschillende diameters.

Het is eerder iets anders, hoe zijn je CPU temperaturen onder stress load?

Zijn die goed, dan zit je GPU blok niet helemaal goed gemonteerd, te veel/weinig of verkeerd aangebrachte koelpasta, ietsjes scheef gemonteerd zijn zo dan de eerste dingen die bij mij op komen.

[ Voor 13% gewijzigd door player-x op 01-08-2016 10:14 . Reden: Link toegevoegd ]

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

player-x schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 10:08:
[...]

Tot 8mm ID maakt het nagenoeg niks uit welke slang je gebruikt, en zijn slang met 10mm ID is meer dan voldoende, Lees dit draadje over de temp verschillen tussen verschillende diameters.

Het is eerder iets anders, hoe zijn je CPU temperaturen onder stress load?

Zijn die goed, dan zit je GPU blok niet helemaal goed gemonteerd, te veel/weinig of verkeerd aangebrachte koelpasta, ietsjes scheef gemonteerd zijn zo dan de eerste dingen die bij mij op komen.
Even FYI, het is 6mm ID tubing omdat dikker niet goed in de kast past. Maar goed, de loop is zo kort (in totaal nog geen halve meter tubing) dat dit nooit een probleem kan zijn.

Zeker met een DDC pomp, die leveren toch wel wat meer druk dan een D5 (ten koste van flow).

Maar goed, ik ga vanavond wel wat meer testen. Mijn huidig PWM profiel is vooral gericht op stilte en niet op prestaties dus ik ga die even wat agressiever instellen en kijken wat het resultaat is.

Mijn CPU temps zijn trouwens prima voor een 6700k. Tijdens het gamen wordt die nooit meer dan 60 graden en maximaal 70 graden onder p95 en IBT. Dit op 4,6GHz op 1,35v.

Om dat voor elkaar te krijgen heb ik hem wel moeten delidden en lappen (zelfs de onderkant van de IHS gepolijst). Als ik bare die had kunnen mounten had ik dat gedaan maar helaas is de PCB van skylake cpu's daar veel te dun voor.

Als de temps mij niet bevallen als de pomp en fans maximaal draaien trek ik het blok even van de kaart af.

Gelijk een goed moment om er Coollaboratory Liquid Ultra tussen te stoppen (heb ik nog over van de CPU).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Hmmm, 6mm zou nog steeds voldoende moeten zijn.

Maar als blijkt dat je toch geen goede flow hebt, zou je kunnen overwegen om een 2de pomp er bij te kunnen zetten als je die kwijt kan, dan verdubbel je je waterdruk bijna, en dan moet je genoeg flow zelfs door 6mm moeten kunnen drukken.

En een tweede pomp kan je systeem zelfs stiller maken, doordat je enkele pomp minder hard hoeft te werken.

Heb zelf 2x D5 PWM, voor 4x GPU, CPU, VRMs en geheugen blokken en 4 rads in een TJ11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

player-x schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 13:23:
Hmmm, 6mm zou nog steeds voldoende moeten zijn.

Maar als blijkt dat je toch geen goede flow hebt, zou je kunnen overwegen om een 2de pomp er bij te kunnen zetten als je die kwijt kan, dan verdubbel je je waterdruk bijna, en dan moet je genoeg flow zelfs door 6mm moeten kunnen drukken.

En een tweede pomp kan je systeem zelfs stiller maken, doordat je enkele pomp minder hard hoeft te werken.

Heb zelf 2x D5 PWM, voor 4x GPU, CPU, VRMs en geheugen blokken en 4 rads in een TJ11.
Ik heb het net even getest.

Met de pomp en fans op maximaal wordt hij nog steeds 64 graden. Tijd om het blok er even vanaf te halen dus.

Ik laat hier weten wat het resultaat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blaat schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 18:18:
[...]

Ik heb het net even getest.

Met de pomp en fans op maximaal wordt hij nog steeds 64 graden. Tijd om het blok er even vanaf te halen dus.

Ik laat hier weten wat het resultaat is.
Ik vermoed toch dat ie ietsjes scheef zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Blaat schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 18:18:
Wat ook misschien nog iets help met je temperatuur, is je fans van de front omdraaien en die ook naar buiten laten blazen, want nu komt er warme lucht van je ene rad in je andere, en hij kan als ik het zo zie, genoeg lucht vanaf achteren en onderen aanzuigen.

Wat ook ietsjes zal helpen, is de fans van je bovenste rad, onder het rad plaatsen, push scheelt een 2~3 graden ten opzichte van pull.

Maar beiden verklaren nog steeds niet die 68c die je nu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

PilatuS schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 18:22:
[...]

Ik vermoed toch dat ie ietsjes scheef zit.
Je had gelijk.

Ik weet niet hoe het kwam maar het blok zat idd iets scheef op de GPU, en dat terwijl alle schroeven netjes vast zaten.

Ik heb nu de standaard EK prut vervangen met CLU en de max temperatuur van de kaart ligt onder load nu rond de 45 graden! _/-\o_
player-x schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 18:55:
[...]

Wat ook misschien nog iets help met je temperatuur, is je fans van de front omdraaien en die ook naar buiten laten blazen, want nu komt er warme lucht van je ene rad in je andere, en hij kan als ik het zo zie, genoeg lucht vanaf achteren en onderen aanzuigen.

Wat ook ietsjes zal helpen, is de fans van je bovenste rad, onder het rad plaatsen, push scheelt een 2~3 graden ten opzichte van pull.

Maar beiden verklaren nog steeds niet die 68c die je nu hebt.
De fans aan de voorkant zijn inmiddels ook omgedraaid en heb extra intake fans toegevoegd.

De fans op de top rad omdraaien gaat echter niet lukken ivm de verbinding naar de front rad. Dat wordt heel lelijk als ik dat met een rechte fitting moet gaan doen.

[ Voor 49% gewijzigd door Blaat op 01-08-2016 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
45 load is zoals het hoort :) Mooi dat het opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Blaat schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 20:44:
De fans aan de voorkant zijn inmiddels ook omgedraaid en heb extra intake fans toegevoegd.
Nu weet je alleen niet hoeveel dat scheelt qua temp, omdat je blok er nu goed op hebt gezet. :+
De fans op de top rad omdraaien gaat echter niet lukken ivm de verbinding naar de front rad. Dat wordt heel lelijk als ik dat met een rechte fitting moet gaan doen.
Je bedoelt deze aansluiting:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zmaobGolohTsc75wqvH7HmAq/thumb.jpg

Daar zijn verschillende oplossingen voor, met een lengte van iig 10 en 20mm, er is er zelfs een die draaibaar is.

Afbeeldingslocatie: https://www.aquatuning.nl/media/image/b3/3c/2a/1011185-1.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door player-x op 01-08-2016 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

player-x schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 22:22:
[...]

Nu weet je alleen niet hoeveel dat scheelt qua temp, omdat je blok er nu goed op hebt gezet. :+

[...]

Je bedoelt deze aansluiting:

[afbeelding]

Daar zijn verschillende oplossingen voor, met een lengte van iig 10 en 20mm, er is er zelfs een die draaibaar is.

[afbeelding]
Ok, ik heb gisteren een poging gedaan het voor elkaar te krijgen en het is gelukt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rQBDq9UrqDseMzLZ2iNlBRdt/full.jpg

Beetje proppen was het wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tzIpyI0GFGADl4UPVUhh705k/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AKrDuS2VQ4M7k39R4buOQ0uB/full.jpg

Nu zitten de fans elk maar met 3 schroeven vast maar dat is niet zo erg denk ik. Met de vierde schroef erbij gaat de slang knikken.

Vanavond eventjes kijken of ik een uitsparing in de kast van frezen voor de GPU voedingskabels. Dat zit er op het moment namelijk niet, vandaar de awkward routing.

[ Voor 6% gewijzigd door Blaat op 02-08-2016 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
scheelde het nog iets qua temp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Nog niet heel uitgebreid getest maar voor zover ik nu heb kunnen zien 1 a 2 graden. Niets wereldschokkends dus.

Ik heb dit meer voor de looks gedaan, de loop ziet er zo een stuk cleaner uit. Met name omdat ik het stuk cpu-->toprad in kon korten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je een keer een andere kast koopt zou ik kijken naar de ruimte achter het moederbord. Ik heb mijn slang van de radiator boven in de kast helemaal achterlangs naar beneden laten lopen naar de radiator die onder in zit. Ziet er erg clean uit zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Blaat schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 15:22:
Nog niet heel uitgebreid getest maar voor zover ik nu heb kunnen zien 1 a 2 graden. Niets wereldschokkends dus.
In de lijn der verwachtingen dus, had ook niks schokkends verwacht, maar het zijn toch 1~2 gratis graden. :+
Ik heb dit meer voor de looks gedaan, de loop ziet er zo een stuk cleaner uit. Met name omdat ik het stuk cpu-->toprad in kon korten.
Yep, ziet er beter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-E
Hier mijn build, loopt net 30 minuten...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JF3oRHfXSvCCEoG6lU83N0cp/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hpRnDfYVuSxoUMQgYVdfbmJz/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QAJi2LKUu7wbvpSwZFVDbXxg/medium.jpg

Heb tot nu toe 1x valley gedraaid en even een hele korte prime test, full fft.

Wat mij opvalt is dat de 3570k op 1.37v toch nog 64 graden wordt. Kan ik dit als gewoon beschouwen? Met de luchtkoeler werd ie rond de 68/70 graden. Kan hij de warmte zo snel niet kwijt of kan er meer aan de hand zijn. Lucht in het systeem wellicht?

Plastic is van de koeler, watertemperatuur zit op 29 graden dan.

Tijdens een Valley run werd de gpu (nog op stock settings) 39 graden :)

TiPs zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die buizen zo recht laten lopen is mooi gedaan. Leuke build zo :)

Qua CPU temps is het normaal. Het grote probleem zit hem in de warmte van de CPU in het water krijgen. Het maakt dan weinig uit welke pomp en radiator je hebt. Het oppervlak van de CPU is zo klein dat je de warmte niet goed in het water kan krijgen met welk CPU blok dan ook. 64 graden full stressed is dan ook normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-E
PilatuS schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 12:34:
Die buizen zo recht laten lopen is mooi gedaan. Leuke build zo :)

Qua CPU temps is het normaal. Het grote probleem zit hem in de warmte van de CPU in het water krijgen. Het maakt dan weinig uit welke pomp en radiator je hebt. Het oppervlak van de CPU is zo klein dat je de warmte niet goed in het water kan krijgen met welk CPU blok dan ook. 64 graden full stressed is dan ook normaal.
Thnx! Eerste build, moet nog een hoop afmaken maar kon niet wachten om hem te testen... wil denk ik die verticale buis van cpu naar reservoir nog wegwerken naar de achterkant, komen de horizontale lijnen mooier naar voren, ook komt er nog een psu cover :*), plus cable sleeves

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Had nog een enkele vraag ivm de koeling vloeistof zelf.

Heb je genoeg met 1 liter vloeistof? 480rad met enkel mobo koel blok en gewoon reservoir?

Als ik ga voor EK-Ekoolant Pastel RED concentrate 250mL moet ik dan enkel nog gewoon 750ml demi water erbij doen? Geen enkele corrosie middel of andere toevoeging?

Als ik zou gaan voor Mayhems Aurora 2 - Red Coolant - MD-AU2-RD staat erbij dat dit niet bij elke systeem werkt. Waarom zou dit een probleem kunnen geven?

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2016 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Het water van de waterkoeling lijkt wat grijzig te zijn geworden.. is zoiets nodig om vervangen te worden door vers water? En waar moet ik op letten met een dergelijk setje? Het is een kant-en-klaar setje, maar wel één die je uit kan bouwen, een ander pompje in kan plaatsen, etc..

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Luxicon schreef op maandag 19 september 2016 @ 21:54:
Het water van de waterkoeling lijkt wat grijzig te zijn geworden.. is zoiets nodig om vervangen te worden door vers water? En waar moet ik op letten met een dergelijk setje? Het is een kant-en-klaar setje, maar wel één die je uit kan bouwen, een ander pompje in kan plaatsen, etc..
Mijn water word ook altijd iets donkerder van kleur, is opzich geen probleem zolang er maar geen sprake is van corrosie of algen. Het beste is het water 1x per jaar te vervangen.

Wat ik aanraad is gedestileerd water met iets tegen algen en iets tegen corrosie. Wat dit dan precies is maakt niet zoveel uit als het zijn werk maar goed doet. Ik gebruik zelf Feser Base Corrosion Blocker met een zilveren Kill-Coil. 1x per jaar spoel ik het systeem door met gedestileerdwater en dan gaat er weer nieuwe vloeistof in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
PilatuS schreef op maandag 19 september 2016 @ 22:04:
[...]

Mijn water word ook altijd iets donkerder van kleur, is opzich geen probleem zolang er maar geen sprake is van corrosie of algen. Het beste is het water 1x per jaar te vervangen.

Wat ik aanraad is gedestileerd water met iets tegen algen en iets tegen corrosie. Wat dit dan precies is maakt niet zoveel uit als het zijn werk maar goed doet. Ik gebruik zelf Feser Base Corrosion Blocker met een zilveren Kill-Coil. 1x per jaar spoel ik het systeem door met gedestileerdwater en dan gaat er weer nieuwe vloeistof in.
Bedankt, dan is er niets aan de hand! Al zou ik er niet zo snel aan beginnen, voor uitgebreid naar tips te vragen, gericht op het setje dat ik gebruik (Swiftech H240 X2). Voor er van alles begint te lekken of ik het water er sowieso al niet uit kan krijgen. ;)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ikben bezig aan mijn eerste custom build. Nu heb ik door de mono-block die ik gebruik me laten overhalen om de EK-ACF fittings te gebruiken.
Nu las ik zopas dat die fittings zijn voor soft-tubing en¨niet echt voor hard tubing. Klopt dit? Anders moet ik nieuwe fittings kopen ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 21:34:
Ikben bezig aan mijn eerste custom build. Nu heb ik door de mono-block die ik gebruik me laten overhalen om de EK-ACF fittings te gebruiken.
Nu las ik zopas dat die fittings zijn voor soft-tubing en¨niet echt voor hard tubing. Klopt dit? Anders moet ik nieuwe fittings kopen ervoor.
Fittingen voor soft of hard tubing zijn compleet anders. Als je fittingen voor hardtubing wil gebruiken van EK moet je de EK-HDC hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door PilatuS op 02-10-2016 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PilatuS schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 21:43:
[...]

Fittingen voor soft of hard tubing zijn compleet anders. Als je fittingen voor hardtubing wil gebruiken van EK moet je de EK-HDC hebben.
Dammit,

Ok dat word dus nieuwe kopen. Nu heb je enig idee of deze van EK dan effectief nog goed zijn of zijn er betere op de markt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had nog een kleine vraag ivm mijn pomp/reservoir die ik heb gekocht. Ik heb volgende gekocht:
EK-XRES 140 Revo D5 PWM (incl. pump)

Nu heb ik hieromtrent 2 vragen:

1) als ik kijk naar de aansluitingen zie ik dat er een normale power molex aanhangt en ook een 3pin fan kabel. Is de molex om de pomp aan te drijven en de 3pin voor de regeling van de pomp? Of heeft die molex ook een andere betekenis?

2) In de binnen kant van de reservoir is er daar een soort van klein figuur van EK denk ik. Nu ik ga voor gekleurde vloeistof dus heb ik dat figuur eruit gehaald.
Nu zit er wel een mogelijkheid in voor een soort filter te plaatsen in de plaats van die figuurke of een kleine rechtstaande buis.
Wat is de verschillen hierbij en wat is het best dat je kan doen? Want op dit moment zou ik gaan met gewoon niets in de reservoir te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-E
3pin aansluiting is van de rpm aanduiding, met een 4 pin kun je de pomp aan te sturen. De molex voor de stroomvoorziening.

Het ekwb dingetje is om draaikolken tegen te gaan. En volgens mij kun je er een ledje onder doen om het op te laten lichten. 100% zeker weet ik dat van het ledje niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Mr-E op 03-10-2016 20:09 . Reden: Domme fout met 3 en 4 pin door elkaar halen zoals onder al wordt vermeld! ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• player-x
Het moet een 4pin aansluiting zijn, anders is het geen pwm, maar een gewone pomp.

Voor meer info:
PWM wat is het, hoe gebruik ik het met mijn fan en waterpomp

[ Voor 39% gewijzigd door player-x op 03-10-2016 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Als een pomp een 3-pins connector heeft dan wordt deze alleen gebruikt om het aantal RPM uit te lezen; je kan er verder niets mee inregelen.. Dus ook niet via DC voltage control met je moederbord, aangezien de Molex connector de pomp van prik voorziet direct vanuit de voeding.

Edit: Mocht het wel een 4 pin connector zijn dan kan je de pomp zelf inregelen of via PWM laten reguleren door het moederbord vanaf ~ 20-100%.

[ Voor 20% gewijzigd door stin00 op 03-10-2016 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 21:57
Paar dagen terug ging het dan na >10 jaar waterkoeling eens eindelijk echt mis :'( Ik was net begonnen met DarkSouls3, en aangekomen bij de eerste baas bleef het beeld ineens hangen. Gauw gekeken wat de temps waren en de gpu zat op 80 graden, 30 meer dan normaal. Ik friemel een beetje aan de radiator om te kijken of daar veel stof in zat (zat ook een dikke laag op, kon amper lucht meer doorheen) en op dat moment scheurt de slang die naar het reservoir bovenin loopt net voor de fitting af. Wat er toen gebeurde duurde 2 seconden :D ik zag dat al het water als een douche door m`n pc liep en nog een seconde later zat ik in het donker, dank u aardlekschakelaar :)

Alles losgehaald en eerst met de compressor droog en stofvrij gespoten. Nergens sporen van brand of stinkende onderdelen. Alle slangen en een paar fittingen staan in bestelling. Omdat de voeding ook vol met water zat had ik daar een slecht gevoel over en heb besloten die uit voorzorg te vervangen. Ben voor een 100 watt zwaarder exemplaar gegaan voor eventuele crossfire in de toekomst. (Binnenkort dus een Seasonic 660 watt platinum https://tweakers.net/pric...inum-series-660-watt.html met opgedroogde waterschade in V&A ;) )

Ik heb alles schoongemaakt, dat viel mee want gelukkig gewoon puur demiwater gebruikt en geen hippe kleurtjes toegevoegd. Alles ziet er weer uit als nieuw, straks als ik alles binnen heb gewoon een kwestie van aansluiten en kijken wat ie doet, of moet ik nog ergens rekening mee houden?

[ Voor 4% gewijzigd door Chiel op 05-10-2016 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi3344
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-09 23:02
Chiel schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 15:52:
Paar dagen terug ging het dan na >10 jaar waterkoeling eens eindelijk echt mis :'( Ik was net begonnen met DarkSouls3, en aangekomen bij de eerste baas bleef het beeld ineens hangen. Gauw gekeken wat de temps waren en de gpu zat op 80 graden, 30 meer dan normaal. Ik friemel een beetje aan de radiator om te kijken of daar veel stof in zat en op dat moment scheurt de slang die naar het reservoir bovenin loopt net voor de fitting af. Wat er toen gebeurde duurde 2 seconden :D ik zag dat al het water als een douche door m`n pc liep en nog een seconde later zat ik in het donker, dank u aardlekschakelaar :)

Alles losgehaald en eerst met de compressor droog en stofvrij gespoten. Nergens sporen van brand of stinkende onderdelen. Alle slangen en een paar fittingen staan in bestelling. Omdat de voeding ook vol met water zat had ik daar een slecht gevoel over en heb besloten die uit voorzorg te vervangen. Ben voor een 100 watt zwaarder exemplaar gegaan voor eventuele crossfire in de toekomst. (Binnenkort dus een Seasonic 660 watt platinum https://tweakers.net/pric...inum-series-660-watt.html met opgedroogde waterschade in V&A ;) )

Ik heb alles schoongemaakt, dat viel mee want gelukkig gewoon puur demiwater gebruikt en geen hippe kleurtjes toegevoegd. Alles ziet er weer uit als nieuw, straks als ik alles binnen heb gewoon een kwestie van aansluiten en kijken wat ie doet, of moet ik nog ergens rekening mee houden?
Every computer needs a bath now and then O-) .
Succes! hopelijk werkt alles nog! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel
hoi3344 schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 16:03:
[...]

Every computer needs a bath now and then O-) .
Succes! hopelijk werkt alles nog! _/-\o_
Dank je, ik kan er nu ook wel weer om lachen ;) , mooi moment om alles eens goed schoon te maken en slangen te vervangen, ik heb er ruim 2 jaar ook niks aan gedaan, en ook WC heeft af en toe wat onderhoud nodig.

De cpu en gpu blokken laat ik er gewoon opzitten, daar is geen water tussengekomen en ik hoef toch niet om de 2 jaar nieuwe pasta te gaan smeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi3344
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-09 23:02
Chiel schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 16:18:
[...]
De cpu en gpu blokken laat ik er gewoon opzitten, daar is geen water tussengekomen en ik hoef toch niet om de 2 jaar nieuwe pasta te gaan smeren?
Nu je er toch mee bezig bent zou dat toch juist HET moment zijn om te doen? scheelt toch weer een paar graden :9

Heb je hem straks weer helemaal klaar tot de volgende regendouche :*) (of upgrade)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel
hoi3344 schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 16:30:
[...]

Nu je er toch mee bezig bent zou dat toch juist HET moment zijn om te doen? scheelt toch weer een paar graden :9

Heb je hem straks weer helemaal klaar tot de volgende regendouche :*) (of upgrade)
Luiheid :$

Maar je hebt gelijk, beter nu dan over een jaar alles weer loshalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Was de slang uitgedroogd dat ie ging scheuren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel
Het was een PUR-slang en die zijn wat stugger dan pvc, dus nu weer terug naar pvc. Hij heeft wat geknikt gezeten ondanks de anti-knikveren die ik om m`n hele loop heen had zitten. Denk voor een langere periode waardoor misschien het materiaal zwak is geworden. De PUR-kabels waren ook best stug en redelijk verhard nadat ik alles er af haalde. PVC blijft altijd wel redelijk buigbaar, ook na maanden of zelfs jaren in gebruik te zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tygon is ook wel aan te raden. Heel buigbaar en gaat ook erg lang mee. Is alleen wat duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel
PilatuS schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 17:58:
Tygon is ook wel aan te raden. Heel buigbaar en gaat ook erg lang mee. Is alleen wat duurder.
Heb al besteld, en de winkel waar ik bestelde had pur of pvc. Voor de paar meter was ik anders ook voor de Tygon gegaan. Ik lees net dat Masterkleer (wat ik dus bestelde) de budget optie is, naja het zal vast beter zijn dan de groene aquariumslang uit m`n eerste waterkoeling, en die lekte ook nooit :D

Ik heb toch geen WC voor high-end toepassingen, kleine overklok op de videokaart vind ik meer dan zat. Het hoeft er ook niet heel fancy uit te zien, als het maar stabiel koelt en vooral stil is, ik wil m`n pc gewoon niet kunnen horen :)

Ik heb er trouwens een Aquastream XT Ultra pomp in zitten en die schakelt aan als de pc aan gaat, zou die ook handmatig aangezet kunnen worden om even te testen voordat ik de pc inschakel?

[ Voor 30% gewijzigd door Chiel op 05-10-2016 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chiel schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 19:37:
[...]
Ik heb er trouwens een Aquastream XT Ultra pomp in zitten en die schakelt aan als de pc aan gaat, zou die ook handmatig aangezet kunnen worden om even te testen voordat ik de pc inschakel?
Als je de pomp los op een voeding aansluit kan dat prima. Aan de andere kant kan je ook best even zonder draaien. Er gaat niets mis als je PC 3 minuten zonder pomp draait. Je kan zelfs met een videokaart zonder dat er water in zit booten tot aan Windows om te zien of het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel
Vandaag aan het testen geweest en gelukkig is m`n hardware in orde. Beeld bij de eerste bootpoging _/-\o_ Makkelijk tot in windows met niet aangesloten koelblokken er op :D

Alles weer opgebouwd, slangen met knikveren eromheen er tussen, water er in en draaien maar, nouja druppelen maar :( gelukkig zag ik het net op tijd, maar blijkt dus dat een 90 graden draaifitting die op gpublok zit lekt. Die weer besteld, en hopelijk heb ik dan over een paar dagen de boel echt weer draaiende :z

Wat ik ook zag, en dat is eigenlijk altijd al zo geweest maar het viel me nu wel op: "M`n videokaart (7970) staat krom". Nou weet ik niks van fullcoverblocks, maar is dat de reden dat er altijd een backplate op moet om de kaart recht te houden onder het gewicht? Gelukkig doet de kaart het nog prima, maar anders kan ik beter eens gaan kijken naar een 2e-hands backplate voor mijn 7970, op de lange termijn lijkt het me niet gezond voor de kaart. Er zit nu trouwens een GPU-only blokje op met heatsinkjes op het geheugen en de rij daarachter (die altijd zo ontzettend warm wordt) geplakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhatFish

PhatFish

and, uhm......Moo

Chiel schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 01:26:
Wat ik ook zag, en dat is eigenlijk altijd al zo geweest maar het viel me nu wel op: "M`n videokaart (7970) staat krom". Nou weet ik niks van fullcoverblocks, maar is dat de reden dat er altijd een backplate op moet om de kaart recht te houden onder het gewicht? Gelukkig doet de kaart het nog prima, maar anders kan ik beter eens gaan kijken naar een 2e-hands backplate voor mijn 7970, op de lange termijn lijkt het me niet gezond voor de kaart. Er zit nu trouwens een GPU-only blokje op met heatsinkjes op het geheugen en de rij daarachter (die altijd zo ontzettend warm wordt) geplakt.
Voorzover ik weet is dit inderdaad de primaire reden van backplates: Voorkomen dat de kaart krom trekt. Overigens kan een backplate ook VRM's koel houden als de kaart deze op de achterkant heeft, zoals de reference R9 290 serie.

Ik weet ook niet of het kromtrekken van de kaart echt kwaad kan op lange termijn, maar aangezien een nieuwe backplate al voor een paar tientjes te krijgen is, is een tweedehands exemplaar geen grote investering ofzo, dus gewoon doen zou ik zeggen. Anders kun je ghetto style een touwtje aan je kaart en bovenkant van je kast spannen ofzo. Zal ook prima werken :Y)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel
Ik zal eens kijken naar een backplate, een houtje-touwtje oplossing met tie-wraps kan ook nog, want ik heb een XFX7970 DD GHZ edition met 2 dvi-out. Dat is de tweede versie die is aangepast zodat er geen standaard full cover blocks op passen. Prima kaart maar je moet er niet mee willen klokken want het voltage is gelocked en er passen alleen universele blokjes op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok ben dus in de problemen, het plooien van de buizen lukt me op dit moment niet echt. Pfff echt frustrerend.
Nu vroeg ik me af of er koppelstukken bestaan voor de hoeken te maken, maar dit voor 12/16 buizen?
Denk dat dit iets beter zal gaan dan het plooien zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 22:50:
Ok ben dus in de problemen, het plooien van de buizen lukt me op dit moment niet echt. Pfff echt frustrerend.
Nu vroeg ik me af of er koppelstukken bestaan voor de hoeken te maken, maar dit voor 12/16 buizen?
Denk dat dit iets beter zal gaan dan het plooien zelf.
Kijk eens wat filmpjes van Jays2Cents of Singularity Computers over buigen. Het buigen moet lukken als je het op de juiste manier doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicros
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-06-2021
Is er iemand die ervaring heeft met de customer support/RMA afdeling van EKWB?

Ik zie net tijdens het gamen dat mn res niveau (EK-DBAY D5 PWM MX) net boven het min streepje staat dus ik denk laat ik hem bijvullen. Nadat ik het front paneel van mijn kast eraf had gehaald zag ik gelijk waarom het niveau zo laag was, het lijkt erop dat de O-Ring aan de voorkant van het reservoir stuk is en langzaam lekt. Nu valt de lekkage wel mee, het zit niet in de buurt van componenten en het lekt erg langzaam.

Ik heb een aantal foto's gemaakt van de plekken waar hij lekt en dit in een ticket gezet bij EKWB, ik hoop dat ze een nieuwe opsturen zodat ik niet te lang zonder systeem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel
Vandaag mijn nieuwe mobo binnen en alles meteen weer in elkaar gezet. Gelukkig bij de eerste poging meteen beeld (zonder water) :D Nou hoeft de waterloop zeker niet superstrak en ik kijk niet op 10 cm meer of minder slang, zolang de kast maar dicht gaat en ik overal een beetje bij kan. De pomp ligt nu i.p.v. dat ie staat. Kan geen kwaad toch zolang hij maar stabiel ligt en luchtvrij is?

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/r7vyw6.jpg

Tie-wraps zijn om het gele afdekplaatje er op te houden. Pomp is jaren terug een keer gevallen en de printplaat was kapot. Toen nieuwe printplaat er op gesoldeerd, alleen het gele klepje sluit niet mooi meer. Hij is verder fluisterstil, en als je via de software het toerental flink na beneden schroeft dan hoor je helemaal niks meer. Scheelt een keer 2 graden ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik mis in de OP nogal EKWB en hun producten?
heel veel dangerden, aphacool etc, maar vervolgens EKWB niet benoemen... misschien is de OP gewoon veel te veel verouderd, maar de blokken waar veel naar verwezen wordt, zijn al tijden niet meer top of the line En zeker als er naar europese fabrikanten wordt verwezen mag EKWB niet ontbreken.

Service is fenomenaal... vaak binnen 24 uur een reactie op support tickets, behalve voor spare parts dan heb je vaak binnen 48 uur antwoord omdat ze eea na moeten vragen. Foutjes in je order? geen probleem, opgelost met 1 ticket, zelfs als het goede product een euro of 3 duurder blijkt te zijn (op hun kosten).

spare parts, kunnen bijna altijd gewoon aan je order worden toegevoegd zonder kosten. Zo had ik mijn Supremacy evo rubber ring gesloopt omdat 'ie bij het verwijderen van hun metaal-koel"pasta" nog aan het koperblok vast zat "Oops"... was geen enkel probleem...

tl:dr Voeg EKWB eens aan de OP toe, ze zijn zeker geen marginale speler meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhatFish

PhatFish

and, uhm......Moo

Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 11:29:
Service is fenomenaal... vaak binnen 24 uur een reactie op support tickets, behalve voor spare parts dan heb je vaak binnen 48 uur antwoord omdat ze eea na moeten vragen. Foutjes in je order? geen probleem, opgelost met 1 ticket, zelfs als het goede product een euro of 3 duurder blijkt te zijn (op hun kosten).
Even hierop inhaken: EKWB support werkt met Zendesk als CMS systeem en uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dit voor beide partijen fenomenaal is. De enige concurrent van Zendesk is een bijna 1:1 kopie van de software en andere alternatieven hebben minder features, zijn trager, werken niet zo prettig, etc. Zendesk is per user duur*, dus als een bedrijf hun supportafdeling Zendesk laat gebruiken, is dat al een indicatie van hun toewijding aan klanttevredenheid.

En zojuist binnen een kwartier reactie op mijn supportticket. Gevraagd om een reserveonderdeel (defect buiten garantie, eigen schuld, dus ook naar kosten gevraagd) en enkel een verzoek om hun RMA formulier te gebruiken. Had graag een interne forward gezien, maar vooruit, die mensen hebben natuurlijk ook procedures die ze moeten volgen. Zal ik de supportmedewerker niet kwalijk nemen.

*Ik meen dat mijn vorige werkgever destijds ca. €100,- per user per maand aftikte. Volumelicenties e.d. hebben we naar gevraagd en we werden netjes uitgelachen. Waarschijnlijk waren we te klein, maar we hoorden meer verhalen dat Zendesk daar gewoon niet aan doet, simpelweg omdat ze geen echte concurrent hebben

[ Voor 11% gewijzigd door PhatFish op 19-10-2016 18:15 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De TS is vrijwel geheel uit 2008. Toen was EK nog niet zo groot. Inmiddels is de EK de grootste en ook zeker 1 van de beste. Alle waterblokken van de afgelopen 7 jaar ofzo zijn bij mij van EK. Ze maken goed spul voor een nette prijs en hebben heel veel keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ahh, nou als ik ooit in de heel, heel, heel verre toekomst mij geroepen voel zal ik 'em wel herschrijven...
Maar gezien hoe lang hij al zo is hebben meer mensen dat idee :P

Interessant die link met Zendesk inderdaad, zo had ik er nog niet naar gekeken!

Wat vinden jullie trouwens van de Radiatoren van EK? Ze zien er in elk geval onwijs strak uit! :)
Pagina: 1 ... 54 ... 67 Laatste