Ik kon het toch niet laten om de PC nog stiller te maken, en heb ook recentelijk een van twee laatste exemplaren van de Inno3D AIO 4080 Super voor een normale prijs op de kop getikt (wat geen slechte zet bleek als je nu de AIO 5080's bekijkt..)
• Scythe Mugen 6 Black edition vervangen voor Zwarte Noctua NH-D15, die blijkt voor eenzelfde temperatuur het toch nog wat stiller te kunnen (wat ook te zien valt in
de tweakers review bij de 15 dBA resultaten). Toch jammer dat er geen Mugen 5 PCGH opvolger met een offset voor AM5 gekomen is.
• Kryosheetje ertussen in plaats van thermal paste, 9800X3D+NH-D15 zal ik in de komende jaren toch niet eraf halen en heeft zo geen onderhoud nodig.
• Case-fans aangepast naar de dikkere 30mm Corsair RS120 Max'en die
op lage dB(A) best veel lucht verplaatsen.
• De standaard Fractal ventilator bovenaan de case eruit gehaald, niet echt nodig en heeft toch een irritante "brom" in zijn geluidsprofiel zitten, zelf al draaien ze maar 500 RPM (50% minimum). Die fans zijn toch het enige minpuntje aan de Fractal North.
• AIO 2080 Ti aangepast naar AIO 4080 Super
• Fans op de radiator van deze AIO 4080 super aangepast naar de RS120 Max. Het was al zeer stil met de standaard fans, die konden zelf op de minimum van 30% draaien om alles koel te houden, maar blijkt dat de "30%" minimum van deze 4080 Super niet gelijk is aan 30% via het moederbord. Mijn nieuwe RS120 Max draaiden namelijk aan 1000RPM, wat 50% is.. Dus maar beide fans op moederbord gestoken en fan-curve op basis van GPU ingesteld.
Geen enkele ventilator gaat boven de 40% voor ultieme gaming stilte

(~800RPM op de 120mm fans, een ~650 op de Noctua NH-D15)
Uurtje Cyberpunk is max zo'n 64°C GPU en 63°C CPU, dus kan eigenlijk zelf nog wat omlaag tijdens gaming..
Als ik zie dat ik met mijn vorige opstelling toch 6 jaar gedaan heb, zal dat hiermee ook zeker lukken.
Of ik moet binnen een paar jaar eens zot doen met een nieuw 4k/240Hz scherm en dat ik de videokaart een upgrade geef, als Ngreedia dan al niet helemaal los geslagen is.
Om geen grote reply chain te creeëren over de koeler:
Ik heb bij mijn vorige computer nog de stille H150i gehad (was stilste van al die verschillende versies volgens reviews), het (1st world) "probleem" daarbij is dat je pomp kan horen als je de fans lekker laag zet, zelf op de quiet mode.
Als ik de nieuwere H100i Elite Capellix reviews op tweakers bekijk, dan zijn er ook al klachten van het geluid van de pomp. Die kan blijkbaar zelf niet meer in die quiet mode (was een 1000 RPM bij die H150i, maar blijft op 2000+ rpm)
uitvoering: Corsair iCUE H100i Elite Capellix
Vandaar de keuze voor de overkill luchtkoeler.
Het gaat hem hier echt om overkill-stilte trouwens, dat je bijna niet door hebt dat de computer aanstaat tijdens gaming in een compleet stille kamer

Ik vind het heel aangenaam om met mijn open-ended
Sennheiser HD 650 headset (waarmee je zo goed als alles nog hoort in de achtergrond) een game die voor spanning even helemaal stil wordt, te kunnen spelen zonder fangeluiden op achtergrond te horen.
[
Voor 12% gewijzigd door
SmokingCrop op 02-02-2025 13:48
]