Om te beginnen zal ik even eerlijk melden dat ik geen electrotechnische opleiding of iets dergelijks heb gehad, en slechts een keer lang geleden tijdens m'n studie een college over audioprocessing. Ik doe slechts mijn best met wat ik daarvan onthouden heb, wat ik op internet kan vinden en binnen niet al te lange tijd kan snappen, en wat voor kennis ik heb opgedaan tijdens het verkopen van audio en het spreken met ontwerpers van de wat grotere high-end merken (die natuurlijk andere belangen hebben dan zelfbouwers, en zeker de wijsheid niet in pacht hebben). Dus als ik onzin uitkraam, verbeter me vooral, en neem me bij voorbaat niet kwalijk.
ssj3gohan schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 12:23:
[...]
Wat hierin nog wordt gequote is eigenlijk niet waar - heel leuk om te zeggen dat je een fout pas kunt oplossen 'nadat' hij zich heeft voorgedaan, maar je spreekt hier over zaken met een responscurve die veel sneller is dan de samplefrequentie.
Samplefrequentie van wat? We hebben het toch alleen in cd-spelers over samplefrequenties?
Feedback moet je overigens hebben, anders wordt je signaal instabiel (eigenlijk: marginaal stabiel) en ehm, gewoon verkeerd. Je kunt niet versterken zonder feedback. Dat is elektrisch op geen enkele manier verantwoord. Er is ook niet zoiets als 'een heel klein beetje feedback', er is feedback of er is geen feedback. Insert verhaal over bode- en nyquist-diagrammen en stabiliteitstheorie.
Nogmaals: verwar je nu niet analoog (oftewel een versterker) met digitaal? Zie ook
wikipedia, waar het toch steeds over discrete signalen gaat in de context van Nyquist rate en -sampling.
Overigens ga ik ervan uit dat audio-fabrikanten met "een klein beetje feedback" iets bedoelen als "locale" feedback (versus "globale" feedback). Als ik nogmaals lees in dat interview, dan gaat dat deel over "zero feedback" specifieker over "zero global feedback". Met andere woorden, als je een versterker bouwt, dan bestaat die (meestal - corrigeer me als ik het mis heb) uit een aantal in serie staande "amplifying stages" (kan even geen goede vertaling vinden, misschien iets als "versterkerschakelingen"). Elk van die stages introduceert wat vervorming, en het probleem is dat elke volgende stage ook de vervorming van de vorige stage versterkt. Als je nu aan het eind van al je schakelingen een feedback loop introduceert, dan krijg je problemen zoals in het interview beschreven: tijdsverschuivingen en verkeerde "transient responses".
Hoe je dit dan oplost is door gebruik te maken van "local feedback" in plaats van global feedback. Je maakt dan een reeks kleine feedback loops - rondom elke schakeling één. Deze loops werken dan veel sneller, waardoor je timing errors minimaliseert. Dat is volgens mij het idee.
Ik schreef 't dus in mijn vorige post sowieso niet goed, maar hoop dat 't zo wat duidelijker is wat ik bedoelde.
Overigens kun je zonder global feedback nog steeds wel mooie cijfers bereiken (uit hetzelfde
interview als in m'n vorige post):
The Ayre V-5 power amplifier has a bandwidth of around 200kHz, distortion of around 0.1% at 100 watts, and an output impedance of around 0.2 ohms. This level of measured performance is unprecedented for a zero-feedback design. There's really no reason to use feedback when we can achieve such numbers without it.