Verwijderd schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 00:26:
[...]
Twee identieke sets. De een met netfilter, de andere niet. Is dat verschil hoorbaar? Kan iemand 9 van de 10 keer bepalen of er een netfilter tussen zit of niet?
Twee identieke sets. De een behandeld met een staafje, de andere niet. Is dat verschil hoorbaar? Kan iemand 9 van de 10 keer bepalen over welke set we het hebben?
Ik zal je de test besparen: de antwoorden zijn nee, en nee. D.w.z. ik denk dat het rond de 5 a 6 keer goed zal zijn. Met heeeeeel goede oren (lees: geluk) misschien zelfs zeven keer.
Of heb jij hier een andere, gefundeerde, mening over?
GeenGelul... als je het nog nooit hebt beluisterd, moet je ook geen onzin in de ruimte lullen
Toevallig heb ik een set (in de winkel) op respectievelijk 1) een goede stekkerblok, 2) PS Audio PowerPlant Premier (PPP) en 3) Isotek Titan beluisterd. De prijs is oplopend van 1 naar 3.
Begrijp me goed: ik was ontzettend sceptisch over het nut van stroomregeneratie (PPP) en filtering (Isotek). Ik heb genoeg gelezen over het inleveren van de dynamiek in de muziek door filtering en stroomregeneratie achtte ik domweg nutteloos.
Waarmee heb ik beluisterd?
Musical Fidelity A5.5 Amp
Densen Beat B-440
Dynaudio Audience 82 speakers
Analoog (interlinks+ls-kabels) NBS Monitor-4
NBS Dragonfly netkabels voor amp+bron
We begonnen met de stekkerblok: ik vond de set absoluut niet mooi klinken. Het klonk alsof er een gordijn voor de speakers hingen. De muziek klinkt heel kaal, ongecontroleerde bas en geen detailering.
Na 15 minuten de PPP gebruikt: hee.... nu klinkt het echt anders: de gordijnen zijn weggehaald en je hoort de detaillering beter (lees: meer zeer zacht spelende instrumenten hoorbaar). Ook de beat is stukken gecontroleerder (minder blubberbas, ondanks de vrij slechte akoestiek: er is een houten luik onder de vloerbedekking) en de muzikanten staan nu ineens voor je neus!
Daarna de Isotek (inmiddels begon ik toch wel hoge verwachting te krijgen van zo'n duur apparaat): Nou... na de eerste minuut had ik toch zoiets van 'ik kan toch beter de stekkerblok in laten zitten'. Het klonk echt voor geen meter: de muzikanten leken wel 20 meter weggelopen te zijn (van ons af dus). Ik had niets gezegd (mijn vader was erbij als nog grotere scepticus, met zijn kennis en ervaring als elektrotechnicus) en vroeg hem: 'wat denk je ervan?'. Antwoord: 'de 2e test klonk het beste! Wat was er dan tussen in gefrot?'. Het was dus de PPP en hij gaf ruiterlijk toe dat het onbegrijpelijk is, maar dat het toch (in dit specifieke geval) een grote verbetering gaf in de muzikaliteit. Wel had hij er het geld niet voor over

Maar goed... het grote probleem is dat blijkbaar meer waarde wordt gehecht aan ogen dan oren (gezien de discussie LCD/plasma). Het is helaas toch allemaal niet zo zwart/wit: zo zag ik in een CRT veel sneller coating-fouten, terwijl tientallen mensen gewoon zo'n TV kopen en dat niet zien. Omdat ik blijkbaar een getraind oog had (door mijn werk op het gebied van displays) zag ik dat en de meeste mensen niet, ben ik blijkbaar een coating-fiel. De meetapparatuur kon de defecten niet waarnemen (om de cijferfielen voor te zijn). Ik zal dan zeker ook een 'gek' zijn en heeft Jomanda mijn ogen ingestraald.
Gezien mijn bovenstaande ervaring op het gebied van beeld, kan ik me best inleven dat het ook voor het getrainde oor geldt. De kupjes en de staf zal waarschijnlijk gestoeld zijn op het aanslaan van de hogere harmonischen (resonantie). Misschien werkt dit goed in een akoestisch gedempte kamer (het midden-hoog teveel gedempt: dat is het moeilijkste gebied om goed te dempen, omdat je het al te snel over-dempt of onder-dempt). Het zal net zoals de beaks van Totem werken. Of ik ze zal aanschaffen? Nee, ik wil geen rare kupjes en staffen in mijn luisterruimte hebben. Als ik ze nodig heb, dan is mijn akoestiek niet goed genoeg en zal dan beter een professionele hulp moeten inschakelen (akoesticus).
Shit, had ik al gezworen om niet meer te reageren

Maar goed, ik vond het toch wel sneu dat Ray zo vaak de grond in geboord wordt, daarom even een steuntje voor hem. En nee, ik ken hem persoonlijk niet en verder hoef ik de 'ongelovigen' niet te overtuigen, omdat ik mijn oren en ogen vertrouw