Ray schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 18:51:
@Leviath
quote:
Bovendien geeft mij dat de kans om deze lieden een oor aan te naaien, wat ik ook altijd graag doe als ik zo iemand tegenkom(niet vaak genoeg helaas), vorm van leedvermaak, nou ja eigenlijk niet, zij kunnen niet beseffen dat het dat is:) ).
Mijn antwoord was inderdaad een vrije vertaling over hoe ik deze stelling van je opvat. Wellicht wat voorspellend inderdaad maar gebaseerd op:
1. iemand die een ander graag een oor aan naait
2. die ander is iemand die vermogend is en geld aan luxe uitgeeft
3. aangezien jij zo niet bent (dus waarschijnlijk ook niet vermogend genoeg om het te kunnen / of natuurlijk 'verstandig 'genoeg om het niet te doen) geeft mijn vraag of je jaloers bent
4. als je leedvermaak hebt over een ander, waarbij je ook nog suggereert imo dat de ander zo naïef is dat hij het toch niet snapt heb ik inderdaad vertaald in zielig
Maar we wijken zo mijlenver af van het topic. Ik stel dus voor dit te laten rusten of verder in een DM te bespreken een weer on topic verder te gaan
Het is niet mijn bedoeling dit op een persoonlijke vete te laten uitdraaien, maar juist in het licht van dit topic hoe jij tot conclusies komt die niet op een werkelijkheid berusten. Niet alleen jij persoonlijk, maar iedereen, dus ik ook.
Je had ook kunnen concluderen dat ik een sadistisch trekje heb, niet zo vreemd dat hebben veel mensen in zich.
Of ik gebruik deze mensen gewoon voor mijn persoonlijk gewin. Zij zijn dan nuttig voor mij.
Misschien dat ik gewoon van de spanning hou om mensen op te lichten.
Of ik ben gewoon geinterreseerd in hoeverre mensen gemanipuleerd kunnen worden.
Misschien doe ik het om bij mensen die mij nabij staan in een mooi daglicht te komen staan.
Of ik heb net ruzie gehad met iemand, waardoor ik helemaal geirriteerd dit heb neergezet om te kunnen ventileren.
Misschien is er druk op mij uitgeoefend (bewust/onbewust) om dit zo neer te zetten zodat ik meer geintegreerd raak bij een groep.
Dit zijn een paar voorbeeldjes van welke conclusies je ook had kunnen trekken. Zij omvatten allen niet de werkelijkheid of slechts voor een klein deel. Je kunt geen van allen wetenschappelijk bewijzen en er een voorspelling mee doen. Ze zijn slechts gebaseerd op je eigen geest en hoe deze voor jou persoonlijk de werkelijkheid ontsluit.
Dit is ten dele een analogie wat er ook gebeurt bij ervaring van geluid. Hij is persoonlijk, gebaseerd op je eigen ervaring, niet na te voltrekken of te reproduceren door mij of iemand anders. Dat jij bepaalde componenten in jou ervaring beter vindt klinken heb ik geen probleem mee, of dat in jou ervaring een kabel van €1000.00 beter klinkt ook niet. Ik zal het waarschijnlijk anders ervaren, net zoals Pietje, Jantje en Klaas het allen net iets anders ervaren waarschijnlijk.
Wel heb ik er een probleem mee als je jouw ervaring als een feit en kennis neerzet, dan zoals eerder gezegd en uitgelegd door JumpStart schopt mij tegen het zere been. Voor mij moeten feiten reproduceerbaar zijn bij gelijke omstandigheden. Jouw geest wordt opgemaakt uit zeer vele variabelen beinvloed door omstandigheden, die niet van situatie tot situatie gelijk te houden zijn. Daarnaast kun jij naar alle waarschijnlijkheid jezelf niet kennen om te compenseren voor alle variabelen die jou beinvloeden.
Overigens waarvan ik echt ga stuiteren is het feit dat dit allemaal zeer dure componenten waar mensen geld aan uitgeven. Geen probleem mee op zich, maar wel dat deze personen mede op grond hiervan zichzelf een bepaalde authoriteit op dit gebied proberen te verschaffen. Bijna alles is te koop, kennis niet, dat verkrijgt men slechts door eigen hard werk.
Met deze uitleg kan ik wel verder gaan, maar dat hoeft denk ik niet want het punt is wel duidelijk en zou te ver van het centrale thema gaan afwijken, alhoewel het wel relevant is.
Om wel in het kort samen te vatten wat mijn stelling is. Discussie over dit onderwerp is mogelijk, maar hou je persoonlijke ervaring duidelijk gescheiden van wetenschappelijke kennis.
Saab schreef op zaterdag 28 juni 2008:
Vertel eens, wat meet jij dan precies? Meten is weten maar je moet ook weten wat je meet. Kun jij helder meten? Wat heb je zoal dan gemeten aan versterkers en luidsprekers.
Als je puur een cd speler meet dan zie je dat van 20Khz alles afgekapt wordt. Dat kan vriendelijk of met een steil filter. Een steil filter maakt het geluid hard. En dat hoor ik maar dat horen een hele hoop mensen. Maar jij mag het best ontkennen want je kunt het niet meten.
Kun jij de klankkleur van hout meten? of van beton, zit toch wel verschil in..
Persoonlijk meet ik niks. Ik bezit geen onafhankelijk onderzoekslab met bijbehorende onderzoeksprogramma's en apparatuur. Wat ik thuis meet is slechts amateuristisch en niet relevant voor de wetenschap. Wat wel relevant en feitelijk juist is, is dat er claims worden neergezet die de werkelijke wereld moeten weerspiegelen op basis van ervaring/introspectie. Wat ook juist is, is het feit dat deze ervaringen niet een universele werkelijkheid weerspiegelen. En daar gaat het dus fout.
Hoezo zou men de stijlheid van een filter niet kunnen meten? Ik weet niet wat jij onder stijlheid verstaat, maar volgens mij bedoel je daar toch mee hoe groot het frequentiebereik is van fb - fa om een bepaalde demping te krijgen of niet?(fb bovenste frequentie, fa onderste frequentie, die 20kHz bijvoorbeeld, met een zelfgekozen demping die men wil hebben) Spectrumanalyser, samples nemen met een scoop, samples nemen met een stroommeter/voltmeter. Laatste twee zijn dan om de werkelijkheid te benaderen, of men moet heel veel geduld hebben, namelijk oneindig.
Hoe ik de klankkleur van beton of hout kan meten? Geen idee, ik kan nu wel heel slim op wikipedia gaan kijken, maar dat is geen bron van kennis. Wat wel amusant is, is het feit dat ze dus een andere klankkleur hebben. Dus ieder materiaal modificeert op zijn eigen manier het bronsignaal. Nogal onwenselijk lijkt me, daar alle informatie die nodig is om een muziekstuk te reproduceren bij de bron hoort te zijn. Maar ik merk dat er personen zijn die een grotere authorieit op dit gebied zijn dus zal ik mij hier verder niet mee bezighouden.
Tsja ik vind het prima dat soort luistersessies maar wat moet je met proefkonijnen die nog niet eens saxofoon van een klarinet kunnen onderscheiden. Sorry, ik hoor gewoon verschil tussen componenten, en lang niet altijd in het voordeel van de duurdere
Waarom moet men instrumenten kunnen benoemen/onderscheiden om verschil in geluid te kunnen vaststellen? En ja als jij verschil tussen componenten hoort, prima. Als dat verschil veroorzaakt wordt door die componenten mij best. Als dat verschil wordt veroorzaakt door jou eigen geest ook goed. Maar als het niet door de componenten gebeurd, maar door je eigen geest zet het dan aub niet neer als feitelijke werkelijkheid.
Overigens heb je wel een punt, experts op een bepaald vakgebied kunnen subtiliteiten beter vaststellen. Dat is makkelijk op te lossen door een groep experts een blinde luistertest te laten doen, en een controlegroep van leken. Maar het gaat te ver om nu een onderzoeksprogramma te bedenken. Wel zijn dit soort problemen op te lossen.
Waar die jij met dat dan beweren als zou een fles van 500 euro de geluidsproductie zou beinvloeden? Je trekt conclusies die er niet zijn, en je leest schijnbaar slecht. Je blijft hangen in je negatieve verhaal dat audio producenten de boel masaal aan het oplichten zijn, nee eigenlijk vind je dat iedereen per definitie de boel oplicht. Want een luidspreker die intrinsiek slechts 50 euro kost wordt voor 500 euro verkocht, je vergeet de manuren, ontwikkeling etc.
Je hebt het stuk tekst verkeerd begrepen. Daar ik na nalezen van mijn eigen tekst in context van jou voorgaande tot een andere interpretatie kom van mijn tekst, zoals die ook bedoeld was zou ik hem nog eens nalezen.
Nee, ik zoek geen bevestiging, ik hoor gewoon verschil en er is verschil. Dat jij het niet hoort of niet kunt meten, prima. Ik snap jouw redenering vanuit de psychology dat consumenten hun aankopen altijd proberen te rechtvaardigen, maar ik rechtvaardig mijn aankoop voor de aanschaf en streef naar kwalitatief hoogwaardige oplossingen die voor jaren plezier geven.
Over werkelijk en subjectief verschil heb ik het al gehad en is duidelijk neem ik aan, dus ook hoe ik hierover denk.