Shiver23 schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 21:35:
[...]
Lijkt me praktisch onmogelijk om een gelijke crash te veroorzaken op beide consoles. Daarbij lijkt het me heel sterk dat een pluimpje rook bewust is weggelaten. Dan kun je met andere dingen veel makkelijker performancewinst halen. Als ik zo die filmpjes bekijk zit er gewoon erg weinig verschil tussen beide versies. Als je ze niet direct naast elkaar zet zie je volgens mij het verschil niet.
Dat valt tegen. Rook wordt gerenderd dmv particles, en die hebben per definitie vaak veel overdraw / blending (dus je overschrijft en /of blend veel met al bestaande pixels) en dat kost wel veel power op de GPU.
Bij veel multi-platform games wordt erg veel van de rendering code geschreven in shaders en de GPU van de xbox is een beetje rapper dan die van de PS3. Dit houdt in dat de CELL eigenlijk niet ten volle benut wordt, die kan nl taken van de GPU overnemen, maar dan zou de developer dus 2 engines moeten maken ipv 1. De CELL betrekken bij de rendering is ook niet zo simpel, want je zit in mainmemory te kloten en niet al in de GPU.
Dus als je tegen de maximum level van de 360 GPU aan zit, dan gaat de PS3 frames droppen wanneer je louter met shaders werkt, of iig veel met shaders werkt. Dan een aparte pipeline schrijven voor de PS3 waarbij shaders worden vervangen door SPU taken kost veel tijd en dus geld. En dan is de keuze gauw gemaakt om een paar pufjes rook weg te laten
Bij exclusives heb je dit niet, en zie je dat de PS3 veel meer kan dan in gemiddelde multiplatforum games wordt laten zien
De fout? Bij Sony dacht men de GPU in het geheel te vervangen door meerdere CELL processoren. Dat bleek wat te hoog gegrepen en men koos toen voor de nvidia GPU. Beter was wellicht geweest om 2 GPU's erin te plaatsen (SLI), maar goed, aan de andere kant, meer memory was ook beter geweest etc. etc. en tegelijkertijd fietst nintendo rondjes om de 360/ps3 met graphics van PS2 kwaliteit.
Frank76NL schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 09:07:
[...]
Als er zo is dat er op de PS3 duidelijk zichtbare visuele effecten ontbreken in een multi-platform-game, om wat voor een reden dan ook (moeilijk programmeren voor de PS3?), dan trek ik die lijn door.
Tja, het is jouw spelplezier natuurlijk. Niemand dwingt je om een PS3 te kopen. Doe je het toch lekker niet? Ga je toch lekker naar je RROD kijken terwijl je je krassen wegpoetst op je dure gamediscs?

130 euro extra uitgeven voor een spelcomputer doe je niet zomaar. Mijn PC kan ook HD afspelen (ja, ook op mijn TV). En als ik dan ook nog eens moet spelen met een grafisch mindere versie van een game, dan krab ik mij nog eens extra achter de oren.
Nou, dan zou ik de pegels mooi steken in een nieuwe videokaart en ervan genieten. Het leven is te kort om je op te winden over 'feiten' die eigenlijk fictie blijken te zijn... toch?
[
Voor 19% gewijzigd door
EfBe op 15-05-2008 09:56
]