Het grote rijbewijs topic - Deel 7 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 35 ... 37 Laatste
Acties:

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

UTwizard schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 16:36:
[...]

25 vragen over gevaarherkenning, hiervan mag je er uit mijn hoofd iets van 12 van fout hebben.
30 vragen over regels en 10 vragen over inzicht, van deze 40 vragen samen mag je er 5 fout hebben.

Zo was het volgens mij.
Schijnt te kloppen. Ik dacht dat je met 36 goed pas slaagde.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:16
tdw schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 15:47:
[...]

En dan mag je in die busjes van max. 3,5 ton rondrijden? Dat zal ff wennen worden :o
Dit type waarschijnlijk: http://www.alexmiedema.co...0607X/IMG_9621-border.JPG

Volgens RDW rijklare massa van 2.050kg. Zal inderdaad wennen worden, maar ik ben een rustige bestuurder dus komt goed :)

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 11:44
Het is voor mij ook al weer ruim een jaar geleden dat ik mijn theorie heb gehaald dus ik weet het niet meer precies. Ik had er zelf in ieder geval geen last van met 2 + 2 fouten :)

Offtopic: En ohohoh wat heb ik daar rare dingen gezien. Mensen die spontaan beginnen te huilen, mensen die juichen omdat ze die keer "maar" 23 fouten hadden tegen de 29 van de vorige keer. Een van mijn collega's vertelde me over zijn theorie examen, waar hij dus kennelijk hetzelfde had meegemaakt. Ik dacht dat hij een geintje maakte, totdat ik zelf in die zaal zat en de mensen om me heen hoorde... :|

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

UTwizard schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 17:03:
Het is voor mij ook al weer ruim een jaar geleden dat ik mijn theorie heb gehaald dus ik weet het niet meer precies. Ik had er zelf in ieder geval geen last van met 2 + 2 fouten :)

Offtopic: En ohohoh wat heb ik daar rare dingen gezien. Mensen die spontaan beginnen te huilen, mensen die juichen omdat ze die keer "maar" 23 fouten hadden tegen de 29 van de vorige keer. Een van mijn collega's vertelde me over zijn theorie examen, waar hij dus kennelijk hetzelfde had meegemaakt. Ik dacht dat hij een geintje maakte, totdat ik zelf in die zaal zat en de mensen om me heen hoorde... :|
Ghehe ja erg he, ik had er een die zat er voor de 5e keer ofzo met een houding van ach als het nu niet lukt dan proberen we wel weer een andere keer. :X

Ik had de 1e keer direct met 1 fout. 8) Binnenkort voor de motor haha. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Nu online

epic_gram

undercover moderator

UTwizard schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 16:36:
[...]

25 vragen over gevaarherkenning, hiervan mag je er uit mijn hoofd iets van 12 van fout hebben.
30 vragen over regels en 10 vragen over inzicht, van deze 40 vragen samen mag je er 5 fout hebben.

Zo was het volgens mij.
inderdaad, zo is het.

ik had dus 6 en 5 fouten, netaan gehaald :9

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:00
Gisteren mijn rijbewijs gehaald! 3e keer op.
Heck ik ben er wel laat mee (23 jaar) maar ik heb hem eindelijk.

Ik was al vanaf mijn 19de aan het lessen, 1 keer is mijn theorie verlopen, na dik een anderhalf jaar eruit te zijn geweest, heb ik afgelopen december mijn theorie opnieuw gehaald. Direct geslaagd de 1ste keer en 10 lesjes later was het alweer 22 februari. Gisteren heb ik het examen dus met voldoende resultaat afgelegd in Arnhem. :)

De 2 keer ervoor woonde ik nog in Almelo en moest ik in Wierden afrijden, hoewel ik nog steeds denk dat ik de 1ste keer voor niks ben gezakt, kan ik mij af en toe wel vinden in de uitspraken van sommige examinatoren. Ik weet dat ik mezelf wel erg tegenspreek nu, maar zelfs zonder ingreep kan ik mij soms wel voorstellen dat je zakt.

Misschien was ik er nog niet klaar voor? Wie weet, ik weet wel dat ik in deze 3 maand veel plezier met rijden heb gehad en dat doet toch wel veel, ook stapte ik niet zenuwachtig in de auto tijdens het examen. Nu op naar het echt leren rijden uiteraard. ;)

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Nu online

epic_gram

undercover moderator

gefeliciteerd *O*

maar, omdat je al zolang bezig bent, hoeveel lessen heb je totaal gehad?

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khana
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-02-2024
Bij een rijschool kiezen zou ik juist nadenken over wat je wilt van je rijschool.
Ikzelf heb bij het CBR naar de slagingspercentages gekeken, daar de hoogste 10 uit gepakt en gegoogled. Gekeken naar de informatievoorziening, bieden ze goede paketten, kan ik ervaringen vinden, ziet het er een beetje betrouwbaar uit(voor zover je dat kunt beoordelen natuurlijk)..
Toen heb ik er 4 uitgekozen en daar heb ik proeflessen gedaan en de fijnste eruit gepikt.

Ik zou niet voor een al te grote rijschool gaan, wel een met meer dan 1 instructeur, maar niet zo'n massale als de Oosterpoort ofzo. De Oosterpoort viel mij enorm tegen, de proeflessen gingen op een simulator die half uit elkaar leek te vallen, je kreeg er nauwelijks uitlg over en die muts houdt ook niet in de gaten of het wel goed verloopt. Het was allemaal heel onpersoonlijk.
De instructeurs die ik sprak daar ook, macho macho allemaal maar het was afstandelijk.

Als je dat niet erg vind, dan zal het best een goede rijschool voor je kunnen zijn. Maar ik vind het niet fijn, ik leer beter als ik ontspannen ben.
De eenmansbedrijfjes zijn het ook niet geworden, wilde niet het risico lopen om geen les te hebben omdat de instructeur er niet is.
Dus ben ik voor een niet al te grote school gaan waar de les ontspannen was en de communicatie goed. Bovendien hadden ze ook nog een leuk pakket toen :)

Ik zou dus echt rondkijken voor je beslist. En proeflessen nemen.

Ik ben eind juli vorig jaar begonnen en begin november geslaagd bij een herexamen. 3 uur in de week gelest, en dat was heel erg prettig! Zeker aan te raden als je de tijd ervoor hebt, ik deed dan 2 uur aan een stuk en 1 uur verderop in de week. Zo heb je oefenen en evalueren apart zeg maar. Heel fijn, want in 1 uur kun je vaak net niet zoveel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:00
epic_gram schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 19:29:
[...]

gefeliciteerd *O*

maar, omdat je al zolang bezig bent, hoeveel lessen heb je totaal gehad?
Dankje, pfff dat is wel een erg goede vraag. Ik ben continu met tussenpozen van een half jaar tot een jaar gestopt. De 1ste keer dat ik op ging had ik 30 lessen gehad, ongeveer 3 keer gestopt met lange tussenpozen waardoor je toch weer 10 lesjes moet nemen.

Ik denk dat het wel tussen de 60 of 70 in ligt ruim genomen. Maar dat maakt me niks uit ik heb hem! En daar gaat het uiteindelijk toch wel om. :)

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aqblue
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-09 23:43
Dark Master schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 20:53:
Ik was al vanaf mijn 19de aan het lessen, 1 keer is mijn theorie verlopen, na dik een anderhalf jaar eruit te zijn geweest, heb ik afgelopen december mijn theorie opnieuw gehaald. Direct geslaagd de 1ste keer en 10 lesjes later was het alweer 22 februari. Gisteren heb ik het examen dus met voldoende resultaat afgelegd in Arnhem. :)
Dus het viel mee om na 1.5 jaar weer te gaan lessen? Ik ben 1x gezakt na 20-25 lessen, daarna meer dan een jaar niet gereden. Ik was eigenlijk wel benieuwd naar het aantal lessen dat je dan nodig zou hebben om weer examen te doen. Meer mensen die zoiets gedaan hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:05

Osxy

Holy crap on a cracker

Dark Master schreef op zondag 27 februari 2011 @ 16:54:
[...]

Dankje, pfff dat is wel een erg goede vraag. Ik ben continu met tussenpozen van een half jaar tot een jaar gestopt. De 1ste keer dat ik op ging had ik 30 lessen gehad, ongeveer 3 keer gestopt met lange tussenpozen waardoor je toch weer 10 lesjes moet nemen.

Ik denk dat het wel tussen de 60 of 70 in ligt ruim genomen. Maar dat maakt me niks uit ik heb hem! En daar gaat het uiteindelijk toch wel om. :)
Buiten dat, wacht maar tot je jaartje hebt gereden en je uitrekkend hoeveel je al aan benzine kwijt bent :'(

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-08 17:09
Aqblue schreef op zondag 06 maart 2011 @ 18:49:
[...]

Dus het viel mee om na 1.5 jaar weer te gaan lessen? Ik ben 1x gezakt na 20-25 lessen, daarna meer dan een jaar niet gereden. Ik was eigenlijk wel benieuwd naar het aantal lessen dat je dan nodig zou hebben om weer examen te doen. Meer mensen die zoiets gedaan hebben?
Ik heb zo'n 4 jaar geleden 25 lessen gehad maar ben toen niet af gaan rijden. Uiteindelijk anderhalf jaar geleden weer begonnen, en na ik geloof 11 lessen in één keer afgereden. Even spannend om na zo'n tijd weer te rijden, maar je pikt het zo weer op. Net fietsen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo hee, ik besef me net dat ik 'm alweer bijna 5 jaar heb. Het lijkt veel minder. Vooralsnog zonder strafpunten, maar we moeten nog een paar maanden :p

Ik blijf er nog steeds bij dat het één van de beste investeringen ooit is geweest, ondanks de hoge prijs en het feit dat ik geen auto hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

[...]

Ik heb een pauze genomen na 25 lessen, van een half jaar ongeveer. Negen lessen later was ik geslaagd :)

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
Dus het viel mee om na 1.5 jaar weer te gaan lessen? [...] Meer mensen die zoiets gedaan hebben?
Jah, ik heb zelf meerdere 'pauzes' gehad en daardoor ook 3x mijn theorie moeten halen. Eerste keer een les of 20, daarna rond de vijftien en tien. Elke keer na zo'n examen, dat vaak veel slechter was dan de lessen en vol met situaties die ik normaal nooit had of gewoon goed oploste, stopte ik weer een paar maanden tot een jaar omdat ik het beu was om zo snel door m'n centen te gaan :+
Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2011 @ 19:52:
Ik blijf er nog steeds bij dat het één van de beste investeringen ooit is geweest, ondanks de hoge prijs en het feit dat ik geen auto hebt.
Want? Waarbij heeft het je geholpen? Je werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SH4D3H schreef op zondag 06 maart 2011 @ 23:59:
Want? Waarbij heeft het je geholpen? Je werk?
Het is niet eens iets dat concreet voordeel zus of zo oplevert, maar het is zo handig in zoveel situaties. Ik rij voor iemand die geen auto heeft vrij veel (auto van ouders, vrienden) en het werkt gewoon prima. Even wat zware spullen vervoeren, met vrienden weg of op vakantie is allemaal zoveel gemakkelijker en bovendien gezelliger. Een roadtrip is nog steeds de beste vorm van vakantievieren.

Het is denk ik ook primair het gevoel dat je niet vastzit aan allerlei andere onbetrouwbare factoren. Als ik een auto voor de deur heb staan kan ik een groot deel van de wereld nog diezelfde dag bezoeken. Als ik om half vier 's nachts de Eiffeltoren wil gaan bekijken kan ik dat ook gewoon doen. Je moet inderdaad niet in de spits gaan rijden, maar gelukkig doe ik dat dan ook zelden, maar de wereld is zoveel toegankelijker met een rijbewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 13:54
Ik heb m'n motorrijbewijs nu een aantal weken, alles in 1 keer gehaald, dus erg blij mee. Achteraf gezien natuurlijk heel veel geld kwijt aan alle lessen, examens etc (volgens mij zijn alle examens bij elkaar al goed voor zo'n 800 euro (inclusief voorrijden)). Maar zeker de investering waard. Ik weet dat ik (tenzij ik aanhanger enzo wil doen) nooit meer hoef te lessen :) . Wat hierboven zegt ook. Ik heb nu een eigen motor, en het is inderdaad wel leuk dat je 'gewoon' ergens heen kan rijden :) .

Ik heb m'n B gehaald bij een eenmansbedrijf. Aardige gozer, daar gekomen via een vriend die vlak ervoor z'n rijbewijs (in 2 keer dan) had gehaald. Ging allemaal prima en achteraf ook blij dat ik het daar heb gehaald. Was ook gewoon een aardige gozer waarmee ik het op zich wel mee kon vinden.

Later m'n A gehaald een eindje hiervandaan bij een wat grotere rijschool. Succes Mimpen in Waddinxveen. Daar gekomen omdat m'n vorige rij-instructeur het tipte. Was (vond ik) wel duur, maar ze konden erg goed les geven en vonden het zelf ook leuk. Daarnaast was alles gewoon goed verzorgt en je kon gewoon zien dat de 2 instructeurs echt ervoor gingen :) .

Overigens ken ik iemand die volgens mij wel 10 keer over d'r theorie heeft gedaan :+ .

Ik denk trouwens dat je gewoon geluk moet hebben met je rijschool. Van Succes Mimpen durf ik wel te zeggen dat ze een goede rijschool zijn en dat je daar niet fout kan zitten. Een eenmansbedrijf hangt heel erg af van de instructeur. In mijn geval ging dat gewoon goed :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheJVH schreef op maandag 07 maart 2011 @ 01:48:
Wat hierboven zegt ook. Ik heb nu een eigen motor, en het is inderdaad wel leuk dat je 'gewoon' ergens heen kan rijden :) .
'Wel leuk' en 'gewoon' zijn wat mij betreft de understatements van de eeuw, maar ik moet dan ook zeggen dat ik al vanaf kleins af aan wist dat een rijbewijs bij mijn leven hoort, daar is nooit twijfel over geweest. Ik ben er niet in teleurgesteld sinds ik hem heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 13:54
Haha, naja ik ben nog niet heel erg ver geweest met m'n motor, maar als het wat warmer wordt dan zal ik best wel inzien dat dit eigenlijk wel heel erg leuk is :P .

Al toen ik klein was had ik ook al het idee: Als ik 18 ben ga ik meteen m'n rijbewijs halen! Soms was ik gewoon aan het afwachten totdat ik eindelijk 18 was :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Verwijderd schreef op maandag 07 maart 2011 @ 01:52:
Ik ben er niet in teleurgesteld sinds ik hem heb.
ik wel :+ door mn auto deze week, nadat de garage de reden heeft gevonden dat ie maandag en dinsdag niet meer startte, deed ie t vandaag weer niet, maar waarschijnlijk is t nu iets eenvoudigs (of lege accu, of verrotte accuklemmen) dus dat komt helemaal goed :)

autorijden is een van de tofste dingen in het leven :) helaas wel prijzig, maar daar hebben we n bijbaantje voor :)

[edit:] lege accu it is.. ff dr uit halen en opladen boven, dan kunnen we straks weer lekker rijden :)

[ Voor 8% gewijzigd door AlexanderB op 07-03-2011 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheJVH schreef op maandag 07 maart 2011 @ 02:00:
Haha, naja ik ben nog niet heel erg ver geweest met m'n motor, maar als het wat warmer wordt dan zal ik best wel inzien dat dit eigenlijk wel heel erg leuk is :P .

Al toen ik klein was had ik ook al het idee: Als ik 18 ben ga ik meteen m'n rijbewijs halen! Soms was ik gewoon aan het afwachten totdat ik eindelijk 18 was :P .
Ik heb hem pas gehaald toen ik 20 was, maar dat was zo snel als ik het kon betalen. Zodra ik een baan had waarmee ik genoeg verdiende om het te betalen ben ik er aan begonnen. Die baan was nodig ook, want ik heb uiteindelijk best wat veel betaald (nooit exact durven uitrekenen, maar richting de 2500-3000 is het wel geweest).

Maargoed, daarvoor deed ik het al met de brommer. Na school de tank vol en rijden maar, zien waar je uitkomt. Met een brommer met een tank van 12+ liter die 1 op 36 reed kon ik best een stukske rijden :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Valt me erg tegen hoeveel die rijscholen rekenen, en hoe ze opzettelijk vaag doen over de kosten, zodat ze overal waar dat mogelijk is flink kunnen cashen. En er kwam nog "Eigen Verklaring" bovenop de pakket-prijs die op hun website stond. Uiteraard viel de proef-les of intake-les ook ineens buiten de prijs van dat pakket.

En dan ook nog door een mens met grillen en een humeur beoordeeld worden bij het examen. Ik had veel liever dat ik kon lessen met een robot, en kon afrijden met een robot die op de feitelijke rij-stijl en concrete veiligheid kan beoordelen, in plaats van op dat totaal niet ter zake doende 'sociale' en interacterende deel.
We hebben echt allang geen mensen meer nodig om auto te leren rijden, maar goed, dat zou flink wat mensen hun banen kosten (reken maar uit, plusminus 20 fulltime rij-instructeurs, en 10 examinatoren gemiddeld per gemeente, dat tikt lekker aan), dus dat zal niet snel veranderen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2011 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 maart 2011 @ 00:09:
[...]
Een roadtrip is nog steeds de beste vorm van vakantievieren.
Spreek voor jezelf. Dat is puur jouw smaak, geen absolute waarheid. Ik geef heel sterk de voorkeur aan treinreizen boven met de auto, bijv. Ook veel minder gevaarlijk trouwens. Roadtrips met de auto zijn meestal oersaai. Gezeik met files, als je pech hebt in de hitte. Gezeik met tolwegen, lekker betalen voor stukjes snelweg (die nog saaier en gevaarlijker zijn).

Ik ken zelfs mensen die veel liever fietsen, of lopen. Mijn vader heeft in zijn jeugd gelopen van Nederland naar Zuid Frankrijk, dat was een onvergetelijk mooie reis vergeleken met die eentonige roadtrips waar jij zo van houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 maart 2011 @ 14:27:
Spreek voor jezelf. Dat is puur jouw smaak, geen absolute waarheid. Ik geef heel sterk de voorkeur aan treinreizen boven met de auto, bijv. Ook veel minder gevaarlijk trouwens. Roadtrips met de auto zijn meestal oersaai. Gezeik met files, als je pech hebt in de hitte. Gezeik met tolwegen, lekker betalen voor stukjes snelweg (die nog saaier en gevaarlijker zijn).

Ik ken zelfs mensen die veel liever fietsen, of lopen. Mijn vader heeft in zijn jeugd gelopen van Nederland naar Zuid Frankrijk, dat was een onvergetelijk mooie reis vergeleken met die eentonige roadtrips waar jij zo van houdt.
Lol, grapjas _O- Ik schrijf een stukje over wat mijn rijbewijs voor mij zo geweldig maakt, welke vrijheid het mij geeft en wat ik er zo prettig aan vind en jij vertelt me dat ik voor mijzelf moet spreken?

Maargoed, ik wil er op zich wel even inhoudelijk op ingaan: als een roadtrip oersaai is moet je interessantere vrienden uitzoeken :Y Geweldig om de neus van de auto ergens heen te richten en gewoon te gaan en dan wel te zien waar je uitkomt. Zie je onderweg wat moois? Dan ga je de snelweg af en kijk je wat er allemaal te beleven valt of strijkt neer langs een mooi stukje natuur. Zo ben ik al op de meest bijzondere plekken terecht gekomen en heb ik de meest bizarre dingen beleefd. Gezeik met hitte heb je net zo goed of net zo min als met de trein.

Een auto geeft je de flexibiliteit te improviseren, te gaan als je wil gaan. Ik ben ook met de trein op vakantie geweest, maar dat ding gaat nooit naar de plekken waar ik heen wil. Dan sta ik op Praag centraal en mag ik met al mijn bagage nog een manier zien te vinden om lokaal te komen waar ik heenga. Vaak is de enige optie dan alsnog een auto, maar dan een taxi. Terug vanaf het platteland naar de stad is zoals je wel snapt vaak nog problematischer.

Maargoed, smaken verschillen. De trein is heerlijk voor punt naar punt, met de ICE naar Düsseldorf vind ik uitstekend. Voor een leuke, vrije vakantie vind ik het echter een stuk minder geschikt. Vorig jaar zijn we met de auto naar Sziget gereden en twee weken van tevoren op pad gegaan om maar te zien wat we in de tussentijd zouden doen. Dat is toen op een paar dagen Praag, Slowakije en uiteindelijk Boedapest uitgekomen. We zijn gebleven zo lang als het leuk was en verder gereden zodra we wat nieuws wilden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:42
Verwijderd schreef op maandag 07 maart 2011 @ 14:27:
[...]

Wtf :') ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 20:27

Matis

Rubber Rocket

Ik hoorde vanochtend op de radio dat de minimumleeftijd waarop er rijlessen genomen mogen worden verlaagd is naar 16,5 jaar. En dat je vanaf je 17e onder begeleiding mag rijden.
Nu weet ik niet of dit speculatie, grap, wetsvoorstel of doorgevoerde wet is, maar ik kan er ook weinig over vinden op tehinterwebz.
Ik weet dat ze dit in België al een tijdje zo doen, maar ik wist niet dat ze dit in Nederland (mogelijkerwijs) ook willen invoeren.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Heb het ook gehoord bij Giel inderdaad. Wel raar dat er niks over gemeld wordt op websites als die van het cbr of de anwb. Google geeft wel al een aantal nieuwsresultaten: klik Maar echt goede bronnen zijn het niet. (Elsevier,FOK)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 20:27

Matis

Rubber Rocket

VantageR schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 09:42:
Heb het ook gehoord bij Giel inderdaad. Wel raar dat er niks over gemeld wordt op websites als die van het cbr of de anwb. Google geeft wel al een aantal nieuwsresultaten: klik Maar echt goede bronnen zijn het niet. (Elsevier,FOK)
Klopt, daar heb ik het nu je het zegt ook gehoord :)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Nu online

epic_gram

undercover moderator

jeetje, ik heb net mijn praktijk aangevraagd, kost gewoon 217 euro :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

217 euro voor praktijk? :o

En idd, waarschijnlijk vanaf november gaat er een nieuwe wet komen, waardoor je vanaf je 16,5'e (:+) rijles etc. mag nemen. Vanaf je 17e mag je dan rijden onder begeleiding van een ervaren bestuurder..

Ik moet nog zien hoe dat zich ontwikkelt.. Ik voorzie ongelukken door petjes die zonder begeleider op stap zijn gegaan, vriendjes in de auto en scheuren maar...

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Destruction schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 21:20:
217 euro voor praktijk? :o

En idd, waarschijnlijk vanaf november gaat er een nieuwe wet komen, waardoor je vanaf je 16,5'e (:+) rijles etc. mag nemen. Vanaf je 17e mag je dan rijden onder begeleiding van een ervaren bestuurder..

Ik moet nog zien hoe dat zich ontwikkelt.. Ik voorzie ongelukken door petjes die zonder begeleider op stap zijn gegaan, vriendjes in de auto en scheuren maar...
Ik heb er ook m'n twijfels bij. Ze mogen net een half jaar met alcohol omgaan en dan ineens, als het even meezit, met 3,5 ton ijzer rondkarren?

Zelfde geldt overigens voor traktoren, da's al helemaal bullshit. Daar mag je vanaf je 16e op zonder rijbewijs :') :')

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Mja, ik mag toch hopen (dat zou althans mijn voorstel zijn richting de minister) om een 16,5 jarige rijbewijsbezitter een aantal beperkingen op te leggen, tot zijn of haar 18e verjaardag.

Bijvoorbeeld:
  • Max. motorvermogen 75pk
  • Max. 1250kg
  • Geen aanhanger bevoegdheid
  • Blauwe L op de voor- en achterkant veprlicht (overig verkeer bewust maken van een leerling)
Onder andere...

Zo kan de 16 jarige wel rijden in de prototype stadswagen van mama, maar niet in de BMW 325 van broerlief :)

En dan moet het betrapt worden op het rijden zonder begeleider dusdanig duur worden, dat het voor de jeugd totaal niet intressant is om die overtreding te begaan..

[ Voor 38% gewijzigd door Destruction op 11-03-2011 21:35 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Destruction schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 21:31:
Mja, ik mag toch hopen (dat zou althans mijn voorstel zijn richting de minister) om een 16,5 jarige rijbewijsbezitter een aantal beperkingen op te leggen, tot zijn of haar 18e verjaardag.

Bijvoorbeeld:
  • Max. 1250kg
  • Geen aanhanger bevoegdheid
  • Blauwe L op de voor- en achterkant veprlicht (overig verkeer bewust maken van een leerling)
Onder andere...

Zo kan de 16 jarige wel rijden in de prototype stadswagen van mama, maar niet in de BMW 325 van broerlief :)

En dan moet het betrapt worden op het rijden zonder begeleider dusdanig duur worden, dat het voor de jeugd totaal niet intressant is om die overtreding te begaan..
Helaas zijn dat niet echt haalbare eisen. De ouders van een vriend van me hebben alleen een Santa Fé met 3.0 V6 ofzo, moet die dan maar een andere auto halen zodat die kan rijden?

Geen aanhanger en blauwe L zijn dan wel goede ideeën. Evenals die exorbitant hoge boete.

En ja, die eisen die aan beginnende motorrijders worden gesteld zijn IMO ook belachelijk...

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Nu online

epic_gram

undercover moderator

ja ik schrok er zelf ook een beetje van, is dit nou een normaal bedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 19:51
tdw schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 21:47:
[...]

Helaas zijn dat niet echt haalbare eisen. De ouders van een vriend van me hebben alleen een Santa Fé met 3.0 V6 ofzo, moet die dan maar een andere auto halen zodat die kan rijden?

Geen aanhanger en blauwe L zijn dan wel goede ideeën. Evenals die exorbitant hoge boete.

En ja, die eisen die aan beginnende motorrijders worden gesteld zijn IMO ook belachelijk...
Dat zijn wel haalbare eisen. Als de staat ze gewoon stelt dan heeft die vriend van jou pech. Er zijn toch vast wel meer ouders die geen 2e auto hebben die je dan kunt lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 13:49
epic_gram schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 18:24:
[...]

ja ik schrok er zelf ook een beetje van, is dit nou een normaal bedrag?
Kleine drie jaar geleden was het volgens mij €175 voor mij, dus het kan best zijn dat het tegenwoordig alweer redelijk wat hoger is.

Volgens de kostenindicatie op Leren.nl klopt dat inderdaad wel aardig:
Rijexamen (inclusief tijd van examinator en instructeur, gebruik lesauto) - €200

[ Voor 25% gewijzigd door Hahn op 12-03-2011 18:38 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tdw schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 21:47:
Een exorbitant hoge boete is juist geen goed idee, want dan krijg je het effect dat ze er alles aan gaan doen om er onderuit te komen, oftewel, achtervolgingen à la de VS.

Rijbewijs afpakken, pas na 3 jaar weer opnieuw mogen halen. Veel effectieve volgens mij, zouden ze met onverantwoordelijke scooteraars, overige automobilisten en dronken mensen ook moeten doen.
Hahn schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 18:37:
Kleine drie jaar geleden was het volgens mij €175 voor mij, dus het kan best zijn dat het tegenwoordig alweer redelijk wat hoger is.
Ik heb er bijna 5 jaar geleden 215 euro voor betaald, dus heel gek is het allemaal niet.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2011 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Nu online

epic_gram

undercover moderator

oh oke, naja zolang ik het maar haal vind ik het geen probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Hier was het tussen de 150 - 190 euro geloof ik, weet niet precies meer wat ik betaald heb.

Oktober 2010 examen gedaan btw.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 12-03-2011 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Destruction schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 21:31:

Bijvoorbeeld:
[list]

Hoe kan een agent het motorvermogen opmeten tijdens een controle ,denk even aan chiptuning en andere mods :)

Ben wel voorstander van het rijbewijs op 16 jaar zetten , die brommertjes zijn voor de berijders gevaarlijker als een auto. Met een auto heb je altijd andere veiligheidsvoorzieningen :)

Sommige zijn optineel en kunnen de funfactor van het rijden beinvloeden
ABS , tractiecontrol ,veiligheidsgordels ,hoofdsteunen ,airbags ,kreukelzones ,achteruitkijkspeigels of camera .Zo zijn er nog meer passieve en aktieve veiligheidssystemen voor autos ,waarbij een brommer alleen een rem heeft .Voor de rest zit er niks op ,en kan er weinig op :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-09 18:14

mvz

muziek verslaafde

niet het vermogen beperken aub voor nieuwe rijders...

ik heb liever dat ze zich uit een potentieel moeilijke situatie gassen, dan dat ze mij van de weg drukken.... :)

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Mja, net zoals bij de motoren heb ik persoonlijk liever een limiet op het motorvermogen. Die jonkies weten over het algemeen al niet wat doseren van het gas inhoud als ze op hun brommer zitten. Laat staan als ze in de auto zitten..

En inderdaad, de staat moet die eis gewoon stellen. Het is de vraag hoe verzekeraars erop reageren als iemand van 16 een auto wil verzekeren, ik ga er dus even vanuit dat het lastig zoniet onmogelijk wordt voor een 16 jarige om zelf een auto aan te schaffen..

@systeemherstel: De agent kan het daadwerkelijke vermogen niet meten, maar bij de meeste kentekens staat het vermogen geregistreerd. Als een 16 jarige dus wordt aangehouden in een auto die meer dan 75pk (55kw) heeft, heeft diegene in die situatie een probleem :)

Aan de ene kant denk ik niet dat het een slecht idee is, maar aan de andere kant hoop ik wel dat ze (zoals ik al zei) een aantal voorwaarden stellen aan dit rijbewijs. En niet alleen maar een begeleider..

75pk is in principe voldoende, daarmee kun je prima meekomen in het verkeer, en er is een (kleine) marge om je uit bepaalde situaties te gassen..

[ Voor 7% gewijzigd door Destruction op 12-03-2011 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Hahn schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 18:37:
[...]

Volgens de kostenindicatie op Leren.nl klopt dat inderdaad wel aardig:

[...]
Dan ben ik afgezet denk ik, moest gewoon 240 euro lappen.

Overigens vind ik het ook één van mijn beste of zelfs beste investering ooit, zo fijn om gewoon overal heen te kunnen of zomaar in een auto te kunnen stappen en te gaan rijden :).

Ik ben het ook niet echt eens met het idee om mensen vanaf hun 16,5e al te laten rijden (lessen). Moet wel zeggen dat ik er geen sterke argumenten tegen heb, maar ik vind het gewoon te jong.

En als het dan toch ingevoerd wordt en iemand overtreedt de regels door toch alleen te rijden op hun 17e, zie ik liever dat diegene dan minstens 5 jaar niet meer mag rijden dan dat deze persoon een boete krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
In december mijn rijbewijs gehaald. Afgelopen week voor het eerst echte flinke stukken gereden vanwege een wintersport vakantie naar Oostenrijk. Het was een behoorlijk goede ervaring, op deze manier leer je wat mij betreft het rijden pas echt. Tijdens het lessen heb ik misschien 10% autoweg (2 baans), zo in duitsland met 3/4/5 banen en 130 tot 170 km/h is een heel ander verhaal.

Mijn tip voor diegene die nog aan het lessen zijn. Ga zo snel mogelijk veel kilometers maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-09 00:19

djidee

Mr. Slungel

Mijn vriendin doet dat dus... Ben je net thuis van het werk: "Ik ga nog even met de auto weg..." En bijna elke rit samen rijdt zij.... Gaat wel met sprongen vooruit, dat onzekere van het eerste weekje is er snel af, feeling met de auto snel beter, en gewoon vlotter onderweg in het verkeer (en ook de eerste vloek op een bejaarde die 40 @ 60 doet heb ik mogen opmerken :+ )

Veel rijden zodra je je rijbewijs hebt, doen!
Al was mijn eerste solorit (van kantoor in Baarn, met voorloopauto, bij schemering in de vrijdagmiddagspits naar huis in Marum (150km verderop)) wel vervelend lang :+...
En 2 weken later vakantie in Wenen, hotel aan de ring uitgezocht, stelt tomtom onderweg de route bij en stuurt me dwars door Wenen heen... Dat was toch wel even schrikken :X

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
De beste manier om rap te leren is dwars door Belgische centrums heenrijden als je net je rijbewijs hebt. Vooral dwars door het centrum vind ik Antwerpen is een leuke ervaring, de gps houdt het met alle gebouwen meestal niet bij en als je eenmaal in de kleinere straatjes bent gekomen is het maar de vraag waar je er weer uitkomt als je de weg niet kent... :P

En mocht je nog moeite hebben met snel invoegen, dan leer je dat wel met een oprit die op de linkerbaan van de snelweg uitkomt. Misschien niet aan te raden voor mensen die echt nog onzeker zijn na het halen van hun rijbewijs. Dan is veel rijden in NL of DLD een wat rustigere manier om zelfvertrouwen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Brm-G schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 22:23:
In december mijn rijbewijs gehaald. Afgelopen week voor het eerst echte flinke stukken gereden vanwege een wintersport vakantie naar Oostenrijk. Het was een behoorlijk goede ervaring, op deze manier leer je wat mij betreft het rijden pas echt. Tijdens het lessen heb ik misschien 10% autoweg (2 baans), zo in duitsland met 3/4/5 banen en 130 tot 170 km/h is een heel ander verhaal.

Mijn tip voor diegene die nog aan het lessen zijn. Ga zo snel mogelijk veel kilometers maken.
Zeker!
Vanaf het moment dat ik me rijbewijs heb gehaald ben ik gelijk dagelijks school/stage ritten gaan doen (70KM per dag minimaal) en verder flinke ritten binnen NL (200 tot 700KM in een dag).
Heb me rijbewijs nu 10 maanden en de teller staat al op ruime 17k :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Tja zo veel kan ik helaas niet rijden, ik heb geen eigen auto en dat vind ik ook te duur. Al helemaal als ik me bedenk dat ik binnenkort een gratis studenten OV krijg. Gewoon lekker veel rijden in m'n ouders auto's. Bij alle ritjes die we maken rijd ik tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
Osxy schreef op zondag 13 maart 2011 @ 11:04:
[...]
Heb me rijbewijs nu 10 maanden en de teller staat al op ruime 17k :+
Ik win, 21k in 11 maanden :+

Vorige week heb ik de auto teruggekregen van "mijn" eerste APK, weinig aan de hand. Paar kleine dingetjes gerepareerd (gaatje in de uitlaat, ruitenwissers, etc.) en ik mocht hem weer meenemen :) Nog geen spijt gekregen van mijn aanschaf van de auto. Ja het is een flinke bak geld, maar je krijgt er ook een hoop plezier en vrijheid voor terug.

In April beginnen aan de motorrijlessen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

UTwizard schreef op zondag 13 maart 2011 @ 22:05:
[...]

Ik win, 21k in 11 maanden :+

Vorige week heb ik de auto teruggekregen van "mijn" eerste APK, weinig aan de hand. Paar kleine dingetjes gerepareerd (gaatje in de uitlaat, ruitenwissers, etc.) en ik mocht hem weer meenemen :) Nog geen spijt gekregen van mijn aanschaf van de auto. Ja het is een flinke bak geld, maar je krijgt er ook een hoop plezier en vrijheid voor terug.

In April beginnen aan de motorrijlessen :)
Doe je goed :P

Over paar maanden gaat me vriendin ook voor rijbewijs maar mogelijk mag ze alleen automaat (PPD-Nos, iemand ervaring mee mbt. rijbewijs?). Dus dan maar eens rondkijken voor een leuk automaatje, vind ik overigens ook niet echt erg, lekker lui _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Osxy schreef op zondag 13 maart 2011 @ 22:07:
[...]

Over paar maanden gaat me vriendin ook voor rijbewijs maar mogelijk mag ze alleen automaat (PPD-Nos, iemand ervaring mee mbt. rijbewijs?).
Moet één van deze vragen met "Ja" worden beantwoordt?
  1. Hebt u last van of last gehad van epileptische aanvallen, flauwvallen, aanvallen van abnormale slaperigheid overdag of andere bewustzijnsstoornissen?
  2. Hebt u last van of last gehad van evenwichtsstoornissen of ernstige duizelingen?
  3. Bent u onder behandeling of onder behandeling geweest voor een psychiatrische stoornis, een hersenziekte -zoals een beroerte- of een ziekte van het zenuwstelsel?
  4. Maakt u misbruik van of hebt u misbruik gemaakt van alcohol, geneesmiddelen, drugs of andere geestverruimende of bedwelmende middelen of bent u daarvoor ooit medisch onderzocht of onder behandeling geweest?
  5. Wordt of werd u behandeld voor inwendige ziekten zoals suikerziekte, hart- en vaatziekten, verhoogde bloeddruk, nierziekte of longziekte? Of hebt u een hart- en vaatoperatie ondergaan?
  6. Kunt u een arm, een hand of uw vingers niet of slechts beperkt gebruiken?
  7. Kunt u een been of voet niet of slechts beperkt gebruiken?
  8. Ziet u minder goed met één of beide ogen, zelfs als u gebruik maakt van een bril of contactlenzen?
  9. Wordt of werd u behandeld door een oogarts? Of hebt u een oogoperatie of een laserbehandeling van de ogen ondergaan?
  10. Gebruikt u medicijnen die volgens de bijsluiter de rijvaardigheid kunnen beïnvloeden, zoals slaapmiddelen, kalmeringsmiddelen, antidepressieve middelen, antipsychotische middelen of opwekmiddelen?
  11. Hebt u nog andere aandoeningen, ziekten of functiebeperkingen die het besturen van motorrijtuigen moeilijker maken?
Zo ja, dan kan ze beter even een Eigen Verklaring kopen bij een CBR examencentrum of het gemeentehuis, die invullen en opsturen. Dan weet ze in ieder geval vooraf hoe het zit.

Nu hoef je dit allemaal niet erg strikt te nemen. Vaak is het zo dat als ze in het normale leven 'gewoon' mee kan komen (dwz niet motorisch achterloopt, gewoon goed zicht heeft en verder gewoon gezond is), je gewoon een auto kunt besturen en een rijbewijs halen. Melden aan de rijschool is wel handig, die kan er rekening mee houden.

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

PDD valt onder een psychiatrische stoornis, en is een vorm van Autisme. Dit ff ter info.

PDD-NOS is overigens niet een reden om per definitie een automaat-beperking te krijgen, of wat voor beperking dan ook. Het kan wel zo zijn dat ze vanwege haar PDD-nos elke keer gekeurd moet worden.

Mijn ex-vriendin had ook PDD-nos, zij heeft uiteindelijk ook dr rijbewijs gehaald zonder beperkingen (al heeft ze op haar eigen verzoek extra lessen gehad, om te leren omgaan met de handbak, ) :)

Al moet hier wel bij gezegd worden dat de ene PDD'er, de andere niet is.. Het verschilt per persoon, en tijdens de rijlessen moet blijken of je vriendin instaat is om handgeschakeld te rijden of niet :)

[ Voor 86% gewijzigd door Destruction op 13-03-2011 23:31 . Reden: knipperdeknip, stukje tekst weg.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt mij geen probleem, zolang er geen fysische beperking is. Zolang er geen motorische beperking is, waarom niet? Schakelen is echt niet moeilijk, en is na een tijdje gewoon een automatisme. Als er concentratie/focus problemen zijn, zit rijden er volgens mij zowiezo niet in. In de auto doe je constant verschillende zaken tegelijkertijd.

Gewoon dus in eerste instantie voor een normaal, volledig rijbewijs gaan, eventueel kan ze later nog steeds naar een automaat terugvallen.

Just my 2 cents natuurlijk, ik ken verder niks van de ziekte af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoenvisje
  • Laatst online: 26-08 11:55
25 mei mag ik gaan afrijden :D .

Ik rij ook automaat vanwege mijn beperking :) , ik vind het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmageddon
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 08:47
Vanmorgen voor de 2e keer examen gedaan. En gehaald!! :D
Komt mooi uit, volgend weekend wil ik gaan verhuizen, en over anderhalve maand ga ik op vakantie naar Amerika om van oost naar west te rijden. :D

Aap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:25
harmageddon schreef op maandag 21 maart 2011 @ 10:31:
Vanmorgen voor de 2e keer examen gedaan. En gehaald!! :D
Komt mooi uit, volgend weekend wil ik gaan verhuizen, en over anderhalve maand ga ik op vakantie naar Amerika om van oost naar west te rijden. :D
Gefeliciteerd!

Succes met het regelen van een huurauto overigens, ik meen dat je minstens enkele jaren rijervaring moet hebben voordat ze je er één geven namelijk (was een tijdje terug een topic over op GoT).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Invisible_man schreef op maandag 21 maart 2011 @ 10:43:
[...]

Gefeliciteerd!

Succes met het regelen van een huurauto overigens, ik meen dat je minstens enkele jaren rijervaring moet hebben voordat ze je er één geven namelijk (was een tijdje terug een topic over op GoT).
Inderdaad, bij sommige maatschappijen moet je min. 23 jaar oud zijn, maar sommigen doen er ook niet zo moeilijk over. Zie Auto huren L.A. onder 21

Psst, telefoon kopen?

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmageddon
Ik ben 28 en maatje van me heeft inmiddels 8~9 jaar zijn rijbewijs dus dat zal geen problemen opleveren verwacht ik :)

@tdw: ik heb er nog 2 te koop, interesse? :P

Aap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
Yeah, theorie B binnen. Huppatee, bam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Vandaag mijn theorie B gehaald, valt mij op dat je dit jaar een simpel formuliertje krijgt ipv een aparte certificaat met je passfoto. Vorig jaar kreeg je certificaat + uitslag formulier. Dit jaar heb ik alleen een uitslag formulier gekregen.

Ja, ik heb mijn theorie twee keer moeten doen omdat mijn eerste voorlopen is omdat het langer dan een jaar gelden is (er kwamen aantal dingen tussen waardoor ik niet heb kunnen afrijden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

magnifor schreef op donderdag 07 april 2011 @ 17:55:
Vandaag mijn theorie B gehaald, valt mij op dat je dit jaar een simpel formuliertje krijgt ipv een aparte certificaat met je passfoto. Vorig jaar kreeg je certificaat + uitslag formulier. Dit jaar heb ik alleen een uitslag formulier gekregen.

Ja, ik heb mijn theorie twee keer moeten doen omdat mijn eerste voorlopen is omdat het langer dan een jaar gelden is (er kwamen aantal dingen tussen waardoor ik niet heb kunnen afrijden).
Ik verbaasde me er ook al over, maar in principe een stuk beter. Scheelt een hele hoop papier en werk (foto's op certificaten plakken enzo). Weet nog wel, eerste keer dat ik theorie deed, moest je een kwartier wachten op resultaten omdat alle foto's erop moesten worden geplakt. Nu printen ze gewoon 40 blaadjes uit en kun je met 5 minuten weg :)

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmageddon
Je kreeg toen ook een filmpje te zien met een Nederlandse acteur... was ontzettend slecht :D

Aap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Laatst online: 09:33
Ik kreeg ook alleen een papiertje, en dat was al in augustus ofzo, dus dat doen ze al een tijdje zo.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Vandaag de theorie voor de motor gehaald. *O* Woehoe! 1e keer op en helaas niet zo goed als de 1e keer met de auto 3 jaar terug. Toen had ik 1 fout, nu 4 fouten. Ik vond het wel een lastig examen deze.

Maar goed, deze is binnen. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
Gefeliciteerd! :)

Ik wil ook binnen nu en een paar weken mijn theorie A gaan doen, eind van deze week maar eens contact opnemen met de rijschool voor praktijklessen, zin in! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Dankje, en jij ook veel succes dan. :) Ik ga na mijn examens de lessen weer opnemen, verder met speciale verrichtingen en dan op voor de praktijk. /me Joopie heeft er zin in! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Is theorie A heel erg anders dan theorie B? Hoe specifiek is het op de motor gericht?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Je mist een hoop dingen qua gewicht en maten, sommige punten als een auto links wilt en je er rechts voorbij kunt mag je er rechts voorbij, in de file, en dat soort dingen. Borden kennis en voorrang situaties blijven wel hetzelfde.

Kan iemand mij trouwens uitleggen hoe het nu precies zit als je een erf wilt inrijden, dus over een soort hobbel wat ook direct een voetpad is waar een voetganger wilt oversteken. Hoe dat zit met voorin bij het erin of eruit rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
Tsurany schreef op maandag 11 april 2011 @ 17:26:
Is theorie A heel erg anders dan theorie B? Hoe specifiek is het op de motor gericht?
In principe zijn de regels allemaal hetzelfde, maar bij rijbewijs A wordt heel erg veel aandacht besteed aan je "plek op de weg" en het "defensieve rijden". Waar stel je je op als je wil voorsorteren, op welke plek op mijn weghelft zien mensen mij het snelste, waar en hoe rij ik voor de meeste grip met mijn wielen, hoe haal je het beste in, in wat voor lijn ga je de bocht in en uit, dat soort dingen.
Joopieboy schreef op maandag 11 april 2011 @ 17:30:
Kan iemand mij trouwens uitleggen hoe het nu precies zit als je een erf wilt inrijden, dus over een soort hobbel wat ook direct een voetpad is waar een voetganger wilt oversteken. Hoe dat zit met voorin bij het erin of eruit rijden?
Zo'n hobbel wordt een inritconstructie genoemd, iedereen die zich in een erf bevind moet voorrang geven aan de weggebruikers (dus ook voetgangers) buiten dat erf, ook al komen ze van links. Voetgangers tellen mee in de regel "rechtdoor op dezelfde weg gaat voor" en bij zebrapaden. Ik heb een keer ergens het handigheidje gelezen: "Kijk je ze in de bek of in de nek, dan hebben ze voorrang".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ach ja, dat was het. Dus als ik een erf in kom gereden en vanaf links komt een voetganger en die wilt naar rechts vanuit mijn positie gezien dan moet die voorrang verlenen. :)

En rechtdoorgaand verkeer, ook voetgangers weet ik nog ja, dat had mijn rijinstructeur 3 jaar terug met de auto er nog ingestampt, dat ben ik niet meer vergeten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Oke, dus echt heel specifiek toegepast op de motor dus. Zit er wel aan te denken voor m'n motor rijbewijs te gaan binnenkort, moet alleen eerst genoeg geld hebben :+

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 14:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Vanwege omstandigheden kom ik dit jaar pas toe aan het halen voor mijn rijbewijs.
Nu wil ik eigenlijk wel in zo'n kort mogelijke periode mijn rijbewijs gaan halen.
Ik heb de startpost al gelezen.... maar wat is nu een goede manier om theorie te leren? alleen proefexamens maken? bij bol.com de cd-rom bestellen? of zijn er veel mensen die nog gewoon het boek kopen? Ik zit zelf aan de cd-rom te denken.

Ik zit zelf nog af te wegen tussen een particuliere lesser waarbij je een rijbewijs 'af kan kopen' of een anwb cursus. Ik heb gehoord dat wanneer men je met positief resultaat kan toetsen bij de anwb in-take je kans hebt dat je in 5 dagen je rijbewijs kan halen (mits in bezit van je theorie certificaat). Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

[ Voor 9% gewijzigd door Da_maniaC op 26-04-2011 19:24 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Da_maniaC schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 17:42:
Vanwege omstandigheden kom ik dit jaar pas toe aan het halen voor mijn rijbewijs.
Nu wil ik eigenlijk wel in zo'n kort mogelijke periode mijn rijbewijs gaan halen.
Ik heb de startpost al gelezen.... maar wat is nu een goede manier om theorie te leren? alleen proefexamens maken? bij bol.com de cd-rom bestellen? of zijn er veel mensen die nog gewoon het boek kopen? Ik zit zelf aan de cd-rom te denken.
Ik heb geleerd met een CD-rom (gratisch te leen bij de bieb). Ging prima, eerste keer had ik 1 foutje, en de tweede keer 0. Heb er wel voor de zekerheid alsnog een boek bij, en dat vind ik nog steeds een prettig naslagwerk :P
Ik zit zelf nog af te weten tussen een particuliere lesser waarbij je een rijbewijs 'af kan kopen' of een anwb cursus. Ik heb gehoord dat wanneer men je met positief resultaat kan toetsen bij de anwb in-take je kans hebt dat je in 5 dagen je rijbewijs kan halen (mits in bezit van je theorie certificaat). Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Als je een CBR-locatie kan vinden waar de wachttijd kleiner is dan 5 dagen, is het het overwegen waard. Voor zover mij bekend is (eerder in dit topic is het ook ter sprake gekomen), is het slagingspercentage ongeveer gelijk (iirc).

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 14:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Thanks voor je info. :)
Mocht iemand anders nog ervaring hebben met de wat kortere cursussen (ook met het aanvragen of kosten) dan zou ik het graag te weten komen. :)

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Ik heb bij een gewone rijschool een snelcursus gedaan, elke ochtend of middag 4 uur gereden, ik vond 't prima niet erg vermoeiend ofzo. Vond 't wel chill want dan heb je tenminste snel je rijbewijs en is het niet een 'slepend' ding. Ik was toen (had examens gehad) namelijk gewoon aan 't werk fulltime en heb dus iets meer dan een week een ochtend of middag vrij genomen.

Achteraf had ik misschien alleen een dagje korter gekund maja dat stond al ingepland en was al betaald.

Vond zelf overigens het wisselen van instructeur (heb iets van 3 of 4 verschillende gehad) wel fijn, die merken toch andere dingen weer op of leggen dingen handiger uit. Bijvoorbeeld met file parkeren zijn er meerdere 'foefjes' die je bij veel autos ongeveer wel kunt gebruiken. Bij mij ging het fileparkeren soms automatisch perfect en soms ook vrij waardeloos, echter door één z'n trucje wat ik geleerd heb krijg ik altijd wel een redelijk resultaat ook als het niet 'wil', ook als ik in een grote bestelbus rijd.

[ Voor 35% gewijzigd door GoldenSample op 27-04-2011 01:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoenvisje
Dat lijkt mij ook wel fijn, een aantal verschillende instructeurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 07:27

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

GoldenSample schreef op woensdag 27 april 2011 @ 01:23:
Ik heb bij een gewone rijschool een snelcursus gedaan, elke ochtend of middag 4 uur gereden, ik vond 't prima niet erg vermoeiend ofzo. Vond 't wel chill want dan heb je tenminste snel je rijbewijs en is het niet een 'slepend' ding. Ik was toen (had examens gehad) namelijk gewoon aan 't werk fulltime en heb dus iets meer dan een week een ochtend of middag vrij genomen.

Achteraf had ik misschien alleen een dagje korter gekund maja dat stond al ingepland en was al betaald.

Vond zelf overigens het wisselen van instructeur (heb iets van 3 of 4 verschillende gehad) wel fijn, die merken toch andere dingen weer op of leggen dingen handiger uit. Bijvoorbeeld met file parkeren zijn er meerdere 'foefjes' die je bij veel autos ongeveer wel kunt gebruiken. Bij mij ging het fileparkeren soms automatisch perfect en soms ook vrij waardeloos, echter door één z'n trucje wat ik geleerd heb krijg ik altijd wel een redelijk resultaat ook als het niet 'wil', ook als ik in een grote bestelbus rijd.
Nou, delen dan ;)

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:38
Lemme guess.. Rechterspiegel naar beneden zetten zodat je je rechterachterwiel ziet, en dan daar op inparkeren? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Gokken FTW :Y)

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoenvisje
Ik ben geslaagd 8) ! Ik vond het examen echt 100% meevallen. Had dan wel al de bijzondere manoeuvres gedaan tijdens de tussentijdse toets. Ik was wat gespannen voor het examen omdat ik twee examinatoren kreeg (een in opleiding om examens af te gaan nemen voor aangepast rijden (dus voor mensen in een rolstoel zoals ik)) en ik dacht dan zijn er twee paar ogen die alles kunnen bekijken enzo maar de examinator die de ander les gaf zeg maar bemoeide zich nergens mee en het was allemaal heel relaxed.

En zoals zovelen kan ik nu alleen maar de tip geven aan mensen die nog moeten gaan afrijden: maak het niet groter dan het is!

Nu ga ik mezelf een tablet cadeau doen :) .

[ Voor 3% gewijzigd door zoenvisje op 25-05-2011 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/jJoXu.jpg

Zucht...

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiske80
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-04-2024

wiske80

Solid

hoi,

van vroeger weet ik dat je gewoon op de bonnefooi het CBR binnenloopt (op tijd) en dan kan je op een soort reservelijst terecht komen als er uitvallers zijn en alsnog examen B doen... Kan dat tegenwoordig nog steeds?

Of moet je echt alleen via het reserveringssysteem boeken?

Iemand recent ervaring met CBR Rijswijk bijvoorbeeld....

ik hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Tegenwoordig moet je volgens mij je rijschool machtigen, en dan plannen zij een afspraak voor je in op een datum die jij aan ze hebt doorgegeven.

Dat is hoe het bij mij ging (oktober 2010 rijbewijs gehaald).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

En dat is ook de enige manier waarop het kan. Alleen rijscholen kunnen nog examens voor je boeken. :)

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiske80
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-04-2024

wiske80

Solid

ja dat is ook een mogelijkheid, maar je kan ook zelf reserveren via de online reserveringssysteem.. moet je direkt betalen met ideal.. maar ik vroeg me af als de oude methode ook nog werkt..

Edit: voor de duidelijkheid ik heb het over de theorie examen.. niet het praktijk gedeelte..

[ Voor 21% gewijzigd door wiske80 op 17-06-2011 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Nu online

epic_gram

undercover moderator

wiske80 schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 12:04:
ja dat is ook een mogelijkheid, maar je kan ook zelf reserveren via de online reserveringssysteem.. moet je direkt betalen met ideal.. maar ik vroeg me af als de oude methode ook nog werkt..

Edit: voor de duidelijkheid ik heb het over de theorie examen.. niet het praktijk gedeelte..
nee met dat oude systeem werken ze volgens mij niet meer. Maar waarom zou je dat willen? Het lijkt mij veel handiger om het gewoon van tevoren in te kunnen plannen, in plaats van op he laatste moment te horen of het wel/niet doorgaat. :)

Ik heb trouwens afgelopen donderdag mijn praktijk examen gehaald, in 1 keer. Theorie had ik pas na 2 keer. Ik had het geluk dat het onwijs druk was op de weg, dus ik kon lekker rustig aan doen want alles stond vast. :+ Ik overweeg nu om ook mijn aanhangwagen rijbewijs te halen. (BE) Weet iemand of je daar apart theorie examen voor moet afleggen?

edit: vanochtend ff langs het gemeentehuis geweest om het rijbewijs aan te vragen, na 5 werkdagen is mijn pasje klaar jeay *O*

[ Voor 6% gewijzigd door epic_gram op 22-06-2011 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

wiske80 schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 12:04:

Oh, nee, ook daar zijn ze vanaf gestapt. Mensen die gezakt waren deden dan lukraak 4 examens op een dag in de hoop er een keertje één te halen :P Examens zijn dus alleen nog via www.cbr.nl te reserveren, of via je rijschool.
epic_gram schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 11:34:
Ik heb trouwens afgelopen donderdag mijn praktijk examen gehaald, in 1 keer. Theorie had ik pas na 2 keer. Ik had het geluk dat het onwijs druk was op de weg, dus ik kon lekker rustig aan doen want alles stond vast. :+ Ik overweeg nu om ook mijn aanhangwagen rijbewijs te halen. (BE) Weet iemand of je daar apart theorie examen voor moet afleggen?
Voor BE heb je geen apart theorieexamen :) En gefeliciteerd uiteraard!

[ Voor 29% gewijzigd door tdw op 22-06-2011 12:27 ]

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Nu online

epic_gram

undercover moderator

tdw schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 12:24:
Voor BE heb je geen apart theorieexamen :) En gefeliciteerd uiteraard!
oke, bedankt en bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
Binnen! Was wel ff spannend toen ik alvast mocht gaan en examinator met instructrice ging babbelen. Maar allez, gelukt en ook maar direct aangevraagd: vanaf maandag zou ie binnen kunnen zijn bij de gemeente :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
Zojuist mijn Rijbewijs gehaald!!! Eindelijk!!! Het ging nog bijna fout. Alles ging goed totdat we van de snelweg afkwamen. We waren in de buurt van het CBR en dacht daardoor dat we er al waren en verloor ik mijn concentratie. Moest even nog een omkeer opdracht toen en vergat in de binnenspiegel te kijken waardoor ik vergat te stoppen omdat er een auto aankwam. Er kwam een ingreep. Gelukkig had ik al laten zien dat ik kon rijden en parkeren. Hakken over de sloot volgens mijn examinator maar gehaald is gehaald. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
Gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
Ik zit nog steeds te wachten op mijn uitslag formulier. Is het mogelijk dat ik die maandag krijg omdat het weekend is? Mijn examinator zei dat ik maandag mijn Rijbewijs kon aanvragen. Omdat ik de vorige keer gezakt ben en wel op dezelfde dag mijn uitslag formulier kreeg had ik verwacht vandaag mijn uitslag formulier te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
magnifor schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 17:03:
Ik zit nog steeds te wachten op mijn uitslag formulier. Is het mogelijk dat ik die maandag krijg omdat het weekend is? Mijn examinator zei dat ik maandag mijn Rijbewijs kon aanvragen. Omdat ik de vorige keer gezakt ben en wel op dezelfde dag mijn uitslag formulier kreeg had ik verwacht vandaag mijn uitslag formulier te krijgen.
Je krijgt niks, CBR>RDW>Gemeente. Zo kon ik zonder enig bewijs tóch dezelfde dag al m'n rijbewijs aanvragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
RetroTycoon schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 17:15:
[...]

Je krijgt niks, CBR>RDW>Gemeente. Zo kon ik zonder enig bewijs tóch dezelfde dag al m'n rijbewijs aanvragen :)
Oke, als je zakt krijg je wel een uitslag formulier naar je email adres gestuurd. Als je slaagt dan wordt het wel ingevuld maar niet verstuurd naar je email adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
magnifor schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 17:19:
[...]

Oke, als je zakt krijg je wel een uitslag formulier naar je email adres gestuurd. Als je slaagt dan wordt het wel ingevuld maar niet verstuurd naar je email adres?
Ik ben alleen geslaagd, maar ook volgens het CBR krijg je niets.
Als je bent geslaagd, wordt je Verklaring van rijvaardigheid en de Verklaring van geschiktheid geregistreerd in het Centraal Rijbewijzen Register (CRB). De gemeenten en het CBR kunnen dit register raadplegen om vast te stellen of je bent geslaagd voor het examen. Vervolgens kun je bij het gemeentehuis, tegen overlegging van één pasfoto en het vereiste geld, je rijbewijs aanvragen. De registratie van de Verklaring van rijvaardigheid is 3 jaar geldig, de registratie van de Verklaring van geschiktheid een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
Oke, Thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
Hoe kan je trouwens de email adres wijzigen dat bekend staat bij het CBR? Want ik zag vandaag dat de oproepkaarten werden gestuurd naar mijn oude email adres. In mijn DigiD staat al een tijdje mijn nieuwe in. Alle mail dat wordt gestuurd naar mijn oude wordt automatisch geforward naar mijn nieuwe maar toch.

[ Voor 19% gewijzigd door magnifor op 03-07-2011 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Zo, Eigen Verklaring #3 is onderweg naar het CBR. Eens zien waar het me deze keer gaat brengen :/

~ James May

Pagina: 1 ... 35 ... 37 Laatste