Het grote rijbewijs topic - Deel 7 |
![]() |
Alweer 5 jaar geleden opende The Legend een algemeen topic over het autorijden en alles wat er mee te maken had. En guess what, dit is alweer het 7e deel van het grote rijbewijs topic! Post hier al je ervaringen met je rijlessen, het afrijden, als je vragen over de theorie hebt of gewoon wilt ouwehoeren over auto/motor (of whatever) rijden! |
Sites met info: |
Algemeen - Allerlei informatie over het rijbewijs zelf - Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen - Info over het auto theorie examen - Hoe vraag ik mijn theorie aan? - Rijscholen vergelijken (slagingspercentage e.d) RIS In de Rijopleiding in Stappen (RIS) leer je stap-voor-stap autorijden. - Meer info over RIS - Overzicht RIS-rijscholen Voertuigcontrole bij het praktijkexamen Bij je praktijk examen kan/krijg je ook een aantal vragen over het voertuig waar je in rijdt. - Site met nuttige info Theorie oefenen - Theorielokaal (online examens) - Online examens bij een rijschool - Rijles Theorie.nl - CBR Online oefenen - Theorie-leren.nl |
Extra informatie |
De TTT Zowel theorie- als praktijkkennis worden tussentijds getoetst door kleine proefexamens af te nemen. Uiteindelijk wordt een laatste groot proefexamen voor de praktijk afgelegd. De TTT of beter bekent onder de Tussen Tijdse Toets. Op deze TTT maakt u kennis met de examinator die u op het examen waarschijnlijk ook gaat krijgen. Een TTT wordt afgenomen alsof het een echt examen is. Ook de bijzondere verrichtingen worden hier getoetst. Als deze met een voldoende kunnen worden beoordeeld, dan kan je vrijstelling krijgen op je examen. Bron Het puntenrijbewijs Bij het systeem van een puntenrijbewijs krijgen automobilisten strafpunten voor verkeersovertredingen, zoals door rood licht rijden,te hard rijden of een ongeluk veroorzaken. Bij het bereiken van een bepaald aantal punten wordt het rijbewijs ingenomen. Bron - Meer informatie De aanhanger Bent u in het bezit van een rijbewijs B (auto), dan mag u rijden met een lichte aanhangwagen. Dit staat alleen niet op uw rijbewijs vermeld. Bron - Aanhangwagen tot 750 kg Geeft de bevoegdheid tot het besturen van een personenauto met een aanhangwagen die, inclusief laadvermogen, niet meer weegt dan 750 kg. - Aanhangwagen meer dan 750 kg In bepaalde gevallen is het toegestaan een zwaardere aanhangwagen dan 750 kg te trekken met alleen rijbewijs B. Daar zijn echter twee voorwaarden aan verbonden: 1. de aanhanger mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan de ledige massa van het trekkende motorvoertuig; 2. de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer zijn dan 3500 kg. Bepalend daarbij zijn de gewichten zoals deze staan vermeld op het voor de aanhangwagen afgegeven registratiebewijs of kentekenbewijs. Bron |
Vorige delen: |
Het grote Rijbewijs topic =] Het grote Rijbewijs topic =] - Deel 2 Het grote rijbewijs topic - Deel 3 Het grote rijbewijs topic - Deel 4 Het grote rijbewijs topic - Deel 5 Het grote rijbewijs topic - Deel 6 |
Een nieuw rijbewijs |
Per 1 oktober 2006 is het roze papiertje vervangen door een fraudebestendig kunststof kaart. Het roze papiertje halen is dus nu niet meer mogelijk Ook de aanvraagprocedure van het rijbewijs is fraudebestendiger geworden. Het rijbewijs wordt nu centraal geproduceerd, wat een langere wachttijd met zich meebrengt. Eventueel kun je tegen extra betaling een spoedprocedure aanvragen. Ook zijn er nieuwe categorieën verschenen die voorheen niet op het rijbewijs stonden.
|
Layout gemaakt door Waypoint en deels van het foute tuning topic gejat |
Oké crosspostje dan maar
:
Vandaag voor het eerst in de nieuwe VW Golf gereden, kwam van de BMW 118d af. Mijn god wat is die Golf een fijne wagen zeg...het zal ook wel komen omdat hij nieuw is, maar ik noem:
• Schakelen in plaats van door de soep roeren en hopelijk een versnelling tegenkomen;
• Hij stuurt directer en de neus is veel korter dus je bent meer 'één met de auto' en je kan bochten veel beter inschatten;
• Sowieso is het stuur veel fijner, niet van dat zweetplastic maar een zachter materiaal. Het stuur is ook wat groter;
• VEEL beter zicht rondom; grotere achterruit, grotere spiegels, minder dikke A-stijlen, je zit relatief hoger waardoor je dode hoeken echt megaveel kleiner zijn;
• Hij trekt wat minder sjonnie-achtig op dan de BMW, oftewel hij voelt wat rustiger;
• Achtervering
en meer ruimte achterin.
Twee 'nadelen'; ten eerste waren de stoelen van de BMW iets fijner, ten tweede heeft het navigatiesysteem een Belgische stem: 'sloa bienenkort noar regs aaf in goa metèn daarnoa nar liengs'
Maar goed, een verademing...ik heb 29 mei om 11.40 examen en hopelijk heb ik door deze nieuwe auto weer een klein voordeeltje erbij
Vandaag voor het eerst in de nieuwe VW Golf gereden, kwam van de BMW 118d af. Mijn god wat is die Golf een fijne wagen zeg...het zal ook wel komen omdat hij nieuw is, maar ik noem:
• Schakelen in plaats van door de soep roeren en hopelijk een versnelling tegenkomen;
• Hij stuurt directer en de neus is veel korter dus je bent meer 'één met de auto' en je kan bochten veel beter inschatten;
• Sowieso is het stuur veel fijner, niet van dat zweetplastic maar een zachter materiaal. Het stuur is ook wat groter;
• VEEL beter zicht rondom; grotere achterruit, grotere spiegels, minder dikke A-stijlen, je zit relatief hoger waardoor je dode hoeken echt megaveel kleiner zijn;
• Hij trekt wat minder sjonnie-achtig op dan de BMW, oftewel hij voelt wat rustiger;
• Achtervering
Twee 'nadelen'; ten eerste waren de stoelen van de BMW iets fijner, ten tweede heeft het navigatiesysteem een Belgische stem: 'sloa bienenkort noar regs aaf in goa metèn daarnoa nar liengs'
Maar goed, een verademing...ik heb 29 mei om 11.40 examen en hopelijk heb ik door deze nieuwe auto weer een klein voordeeltje erbij
leoaq.fm // Jeune Loop
ik had ook halverwege mijn lessen een andere auto. Ook een golf
Ik kwam van een Seat Toledo sedan die geen puf meer had: 4 ton op de klok, dan is zo'n wagen wel op. De nieuwe auto van mijn instructeur was een spiksplinternieuwe golf, met 6 versnellingen. En ik was de eerste leerling die er in mocht rijden
Hij wist die les nog niet eens hoe alle snufjes als navigatie enzo werkten. Was echt grappig. Dat ding reed ook heerlijk in vergelijking tot de Toledo. Was ook behoorlijk snel van de 100 naar de 120. Mn instructeur had ingesteld dat er zo'n 'boing' klonk als je meer dan 126 reed. Heb regelmatig het volgende gehad:
ik "en we mogen hier weer 120
"
[heel korte pauze]
boing!
Inmiddels heb ik mijn rijbewijs al bijna 2 maanden, en vaak als ik rijd heb ik toch nog situaties waarvan ik denk "tja, da was nie zo netjes he". Maargoed, dat hoort er allemaal bij.
Ik kwam van een Seat Toledo sedan die geen puf meer had: 4 ton op de klok, dan is zo'n wagen wel op. De nieuwe auto van mijn instructeur was een spiksplinternieuwe golf, met 6 versnellingen. En ik was de eerste leerling die er in mocht rijden
Hij wist die les nog niet eens hoe alle snufjes als navigatie enzo werkten. Was echt grappig. Dat ding reed ook heerlijk in vergelijking tot de Toledo. Was ook behoorlijk snel van de 100 naar de 120. Mn instructeur had ingesteld dat er zo'n 'boing' klonk als je meer dan 126 reed. Heb regelmatig het volgende gehad:
ik "en we mogen hier weer 120
[heel korte pauze]
boing!
Inmiddels heb ik mijn rijbewijs al bijna 2 maanden, en vaak als ik rijd heb ik toch nog situaties waarvan ik denk "tja, da was nie zo netjes he". Maargoed, dat hoort er allemaal bij.
Leuk de hulpmiddeltje inderdaad, de leswagen waar ik in rijd heeft achteruitrijd sensoren, alleen reageren ze niet altijd, dus soms dan heb ik een pieeeeeeeep (of wel STOP!) en heb ik nog een meter vrij en soms dan zit je bijna op een bumber en hoor je niks. 
En snelweg is gewoon planken naar 120/125 en cruise erop, kreeg ik nog een bonuspuntje voor op TTT dat ik hem gebruikte.
En snelweg is gewoon planken naar 120/125 en cruise erop, kreeg ik nog een bonuspuntje voor op TTT dat ik hem gebruikte.
Ik ben ook recent van auto gewisseld. Ik had een tijd les gehad in een Honda Civic en nu rij ik in een Fiat Sedici (klein 4x4 geval). De reden dat ik gewisseld was ben is eigenlijk dat ik twee keer gezakt ben bij de eerste instructeur. De instructeur was niet slecht ofzo, maar ik dacht dat een andere instructeur misschien wel zou helpen. M'n eerste examen ging gewoon goed, en toch vond de examinator het niet voldoende. Ja, ik weet dat ik heel af en toe íetjes eerder voorbereid moet zijn op rotondes, kruispunten en dergelijke, maar echte problemen ontstaan daar niet bij. Het kwam dus ook wel wat onverwacht eigenlijk.
De tweede keer ging gewoon echt heel slecht. Van de examinator kreeg ik een beetje een vervelend gevoel en m'n instructeur reed dit keer niet mee. Daardoor maakte ik zo nu en dan wat kleine foutjes, zoals wat te laat terugschakelen, over een plastic flesje rijden ("Als dat een glazen fles was geweest had je nu een lekke band.") en meer van dat soort dingen.
Dus nu een andere instructeur en ook een andere auto. Ik ben benieuwd, de auto vind ik in ieder geval wel fijner, die Civic is heel vervelend bij achteruit kijken. Alsof ze bij het designen dachten "Hij is bíjna af, maar er mist nog iets. Weet je wat, we plakken gewoon een spoiler op de achterruit!". Die spoiler zit daar dus ook midden overheen
En doordat ik nu wat hoger zit kijkt het wat fijner om de auto heen. Je raakt geen drempels meer als je er iets te hard overheen gaat, dus daar zal een examinator ook minder snel wat van zeggen
Hopelijk kan ik nog wel voor 19 juli examen doen, anders wordt het 4 weken later na m'n vakantie. Ten eerste wil ik hem gewoon voor m'n vakantie hebben en ten tweede zit ik dan weer een paar weken zonder les.
De tweede keer ging gewoon echt heel slecht. Van de examinator kreeg ik een beetje een vervelend gevoel en m'n instructeur reed dit keer niet mee. Daardoor maakte ik zo nu en dan wat kleine foutjes, zoals wat te laat terugschakelen, over een plastic flesje rijden ("Als dat een glazen fles was geweest had je nu een lekke band.") en meer van dat soort dingen.
Dus nu een andere instructeur en ook een andere auto. Ik ben benieuwd, de auto vind ik in ieder geval wel fijner, die Civic is heel vervelend bij achteruit kijken. Alsof ze bij het designen dachten "Hij is bíjna af, maar er mist nog iets. Weet je wat, we plakken gewoon een spoiler op de achterruit!". Die spoiler zit daar dus ook midden overheen

En doordat ik nu wat hoger zit kijkt het wat fijner om de auto heen. Je raakt geen drempels meer als je er iets te hard overheen gaat, dus daar zal een examinator ook minder snel wat van zeggen
Hopelijk kan ik nog wel voor 19 juli examen doen, anders wordt het 4 weken later na m'n vakantie. Ten eerste wil ik hem gewoon voor m'n vakantie hebben en ten tweede zit ik dan weer een paar weken zonder les.
Jaartje eerder al.Per 1 oktober 2007 is het roze papiertje vervangen door een fraudebestendig kunststof kaart.

Ik heb ook eerst in zo'n Civic gelest, had overigens niet veel last van die spoiler, wel veel last van drempelsBrasher schreef op woensdag 30 april 2008 @ 00:11:
Dus nu een andere instructeur en ook een andere auto. Ik ben benieuwd, de auto vind ik in ieder geval wel fijner, die Civic is heel vervelend bij achteruit kijken. Alsof ze bij het designen dachten "Hij is bíjna af, maar er mist nog iets. Weet je wat, we plakken gewoon een spoiler op de achterruit!". Die spoiler zit daar dus ook midden overheen![]()

Anoniem: 89521
Zo'n BMW ga je pas waarderen als je niet meer met kromme tenen en de knuisten wit van het knijpen in het stuur aan het rijden bent........leokennis schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 22:49:
Oké crosspostje dan maar:
• Achterveringen meer ruimte achterin.
Vandaag geslaagd.
Zou eigenlijk zakken omdat ik tijdens het achteruit uit een parkeerplek rijden bijna met de neus tegen een andere auto kwam, maar omdat ik goed keek toch geslaagd.
Morgen even naar het gemeentehuis en volgende week mijn rijbewijs in ontvangst nemen.
Zou eigenlijk zakken omdat ik tijdens het achteruit uit een parkeerplek rijden bijna met de neus tegen een andere auto kwam, maar omdat ik goed keek toch geslaagd.
Morgen even naar het gemeentehuis en volgende week mijn rijbewijs in ontvangst nemen.
Work hard & be brave.
Nu het toch over lesauto 's gaat. Het gros van mijn lessen heb ik in een spiksplinternieuwe opel astra gereden. De dag voor mijn TTT ging echter de pomp voor de stuurbekrachtiging stuk, zodat mijn instructeur (eenpersoonsbedrijfje) nog in allerijl een huur-lesauto moest regelen. Dit was een Polo, verder prima auto, maar een zeer brakke koppeling zodat ik em wel 10x liet afslaan. Zeer irritant tijdens een TTT. Gelukkig lag het niet aan mij, want het was mijn instructeur ook al een paar keer overkomen
.
..:: ::..
Zaterdag op pad met mijn Mondeo (1337De aanhanger
Bent u in het bezit van een rijbewijs B (auto), dan mag u rijden met een lichte aanhangwagen. Dit staat alleen niet op uw rijbewijs vermeld.
Bron
- Aanhangwagen tot 750 kg
Geeft de bevoegdheid tot het besturen van een personenauto met een aanhangwagen die, inclusief laadvermogen, niet meer weegt dan 750 kg.
- Aanhangwagen meer dan 750 kg
In bepaalde gevallen is het toegestaan een zwaardere aanhangwagen dan 750 kg te trekken met alleen rijbewijs B. Daar zijn echter twee voorwaarden aan verbonden:
1. de aanhanger mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen
dan de ledige massa van het trekkende motorvoertuig;
2. de toegestane maximum massa van de totale combinatie
mag niet meer zijn dan 3500 kg.
Bepalend daarbij zijn de gewichten zoals deze staan vermeld op het voor de aanhangwagen afgegeven registratiebewijs of kentekenbewijs.
Meer. Dat weet ik haast wel zeker. Bovendien is het gekeurde gewicht van je Volvo waarschijnlijk waar ze naar kijken en niet hoeveel het zaakje daadwerkelijk weegt911GT2 schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 16:18:
[...]
Zaterdag op pad met mijn Mondeo (1337KG) en een trailer met een Volvo 360 er op (leeg 1076 KG). Deze is wel op dieet geweest... dus ik verwacht dat het gewicht nog iets onder die 1076 valt (1000 kg of zo). Dan zou ik dus nog 337 speling hebben voor een autoambulance, iemand enig idee wat zo'n ding weegt?
Maar een beetje trailer weegt al wmeer denk ik zo
Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein
Nou nee volgens mij maakt het niet uit of de auto gekeurd is of niet (want dat issie zowiezo niet) iedere andere baggage wordt nl ook gewoon adhv de massa berekend. Dat dit nou toevallig een auto is zou niet uit moeten maken... Maar idd ik gok dat een trailer ook meer dan 337 weegt.WhizzCat schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 16:27:
[...]
Meer. Dat weet ik haast wel zeker. Bovendien is het gekeurde gewicht van je Volvo waarschijnlijk waar ze naar kijken en niet hoeveel het zaakje daadwerkelijk weegt
Maar een beetje trailer weegt al wmeer denk ik zo
En dan nog, het gaat om het maximaal totaalgewicht van de aanhanger. Als het bijvoorbeeld een aanhanger betreft die zelf 300 kilo weegt, maar 1100 kilo laadvermogen heeft, dan is het een maximum totaalgewicht van 1400 kilo. Dit mag niet getrokken worden met enkel rijbewijs B omdat de Mondeo minder dan 1400 kilo weegt.911GT2 schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 16:18:
[...]
Zaterdag op pad met mijn Mondeo (1337KG) en een trailer met een Volvo 360 er op (leeg 1076 KG). Deze is wel op dieet geweest... dus ik verwacht dat het gewicht nog iets onder die 1076 valt (1000 kg of zo). Dan zou ik dus nog 337 speling hebben voor een autoambulance, iemand enig idee wat zo'n ding weegt?
Aangezien elke deftige aanhanger al een laadvermogen heeft van zo'n 1500 kilo mag hiermee sowieso niet gereden worden met enkel rijbewijs B. Ook al belaad je de aanhanger maar met 100 kilo, het mag niet!
[ Voor 3% gewijzigd door GertjanO op 06-05-2008 18:03 ]
De 28e mag ik afrijden! 
Hopelijk gaat het in 1x goed.
Hopelijk gaat het in 1x goed.
Vandaag stond mijn instructeur (met mij achter het stuur) voor de verkeerde deur om iemand op te halen...namelijk het thuisadres van de volgende leerling terwijl ze op de universiteit wilde worden opgehaald.
Mocht ik deze route (niet helemaal de snelste naar achteraf blijkt) proberen in vijftien minuutjes te rijden
Vanwege de drukte werden dat er dik twintig, maar goed, het voelde wel een keer lekker om niet "netjes" maar "snel" te rijden, zeker in de nieuwe lesauto waarin ik rijdt die lekker doortrekt tussen de dertig en tachtig kilometer per uur
Mocht ik deze route (niet helemaal de snelste naar achteraf blijkt) proberen in vijftien minuutjes te rijden
leoaq.fm // Jeune Loop
Heb ik ook een keer gehad inderdaad, sta je 10 minuten voor de deur te wachten, blijkt die leering te hebben afgebeld en dus niet thuis te zijn.leokennis schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 22:02:
Vandaag stond mijn instructeur (met mij achter het stuur) voor de verkeerde deur om iemand op te halen...namelijk het thuisadres van de volgende leerling terwijl ze op de universiteit wilde worden opgehaald.
Mocht ik deze route (niet helemaal de snelste naar achteraf blijkt) proberen in vijftien minuutjes te rijdenVanwege de drukte werden dat er dik twintig, maar goed, het voelde wel een keer lekker om niet "netjes" maar "snel" te rijden, zeker in de nieuwe lesauto waarin ik rijdt die lekker doortrekt tussen de dertig en tachtig kilometer per uur
Zo, gisteren ook eindelijk eens de leeftijd van achttien jaar bereikt
Intest gedaan in een Renault Clio benzine van 2 maanden oud (zou eigenlijk in een Nissan X-Trail zijn, maar de instructeur van wie deze auto was had iets in zijn arm gebroken). Wegrijden op de koppeling ging zowaar zonder problemen! Geen noemenswaardige dingetjes gehad, behalve dat de instructeur vond dat ik te grof van z'n 2 naar z'n 3 schakelde... Wat bleek? Ik tikte de versnellingspook eerst in z'n vrij (wat meer herrie maakt blijkbaar dan stug omhoog naar midden omhoog) om hem daarna omhoog te duwen. Dat moest ik dus stugger doen...
Maargoed, midden mei beginnen met een 8 weekse opleiding, 15 mei theoriecursus, 28 mei theorie examen en 11 juli om 14.00 praktijkexamen
Mijn instructeur wordt Yvonne (Han Lacourt, Peugeot 206). Iemand ervaringen met haar / Han Lacourt in het algemeen?
Trouwens, wat wel vreemd was, toen ik vanmorgen weer op mijn fiets stapte om naar het Leidse station te vertrekken (woon in Oegstgeest), bemerkte ik dat ik de autospiegels miste. Ben ik nu raar?
Maargoed, midden mei beginnen met een 8 weekse opleiding, 15 mei theoriecursus, 28 mei theorie examen en 11 juli om 14.00 praktijkexamen
Trouwens, wat wel vreemd was, toen ik vanmorgen weer op mijn fiets stapte om naar het Leidse station te vertrekken (woon in Oegstgeest), bemerkte ik dat ik de autospiegels miste. Ben ik nu raar?
Nee...als ik nu fiets kijk ik ook voortdurend over mijn schouder, en ik steek mijn hand uit als ik ga afslaan enzo

leoaq.fm // Jeune Loop
Ja, erg grappig, natuurlijk kijk ik ook over mijn schouder etc. Maar toch heb ik het idee dat áls er spiegels zouden zitten, dat ik dan nog meer overzicht zou hebben (ik ben een nogal defensieve fietser, kijk liever 2x te veel dan 1x te weinig).
Anoniem: 83328
Gas loslaten bij opschakelen. Alleen als je lang over je schakelactie doet een klein beetje gas bijgeven.tha_bulldog schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 22:00:
Geen noemenswaardige dingetjes gehad, behalve dat de instructeur vond dat ik te grof van z'n 2 naar z'n 3 schakelde... Wat bleek? Ik tikte de versnellingspook eerst in z'n vrij (wat meer herrie maakt blijkbaar dan stug omhoog naar midden omhoog) om hem daarna omhoog te duwen. Dat moest ik dus stugger doen...
Als je gas blijft geven schiet het toerental flink omhoog, terwijl hij juist omlaag moet voor de volgende versnelling. Als je dat te vaak doet begint je koppeling te stinken
Anoniem: 157044
Ik heb de theorie cd van wolf rijschool nu op de voorkant enzo staad lekker groot een macbook pro afgebeeld. Wat blijkt werkt niet eens op mac
En nog leuker we hebben enkel macs thuis 
Dusja dat is behelpen dan
5juli me eeerste rijles op me 18e verjaardag 2uur durende les.
En dan hopen dat het snel gaat de auto staad al "bijna" in de garage te trappelen
Dusja dat is behelpen dan
5juli me eeerste rijles op me 18e verjaardag 2uur durende les.
En dan hopen dat het snel gaat de auto staad al "bijna" in de garage te trappelen
Goed bezig MexxT en rickhansen.
[ Voor 29% gewijzigd door Gluten Parody op 08-05-2008 13:16 ]
Hiep hoi, even bookmarken.
Vandaag TTT gehad. Ging heerlijk
Geen enkel foutje tijdens het rijden (met navigatie), bijzondere verichtingen probleemloos (stopopdrachtje en omkeeropdrachtje) en zonder een enkel zenuwtje gereden. Examinator was erg tevreden dus nog een lesje of 3/4 en dan voor het echte werk. Heb er nu veel vetrouwen in en met een beetje meer vooruit kijken komt het zeker weten goed.
Vandaag TTT gehad. Ging heerlijk
Default blanke hetero
Lesauto met benzinemotor...tha_bulldog schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 22:00:
Intest gedaan in een Renault Clio benzine
Komt steeds meer nu de overheid dieselaars gaat pesten. En 1000 km op een dag hoeft niet met een lesauto dus kan er ook met benzine een hele dag gereden worden zonder te tanken.
Hoewel het in mijn ogen wel beter is om in te leren denk ik. Ik heb sinds 16 april mijn rijbewijs, maar ik reed maandag voor het eerst in een geschakelde benzineauto. Tjonge wat was dat wennen
Hellingproef ? Dat werkt in een benzineauto niet zoals met een diesel en ik had het tijdens de rijlessen alleen op de gewone rem gedaan (de handrem maar één keer en die ging niet echt super). Verder was ik op de hoogte van dat een benzineauto veel sneller afslaat, dus ik was extra voorzichtig (vaak zelfs een beetje te voorzichtig, bij het stoplicht hingen d'r al een paar op hun claxon
), maar toch is hij twee keer afgeslagen geloof ik. Het is dus zeker even wennen om met een geschakelde benzineauto te rijden, en het lijkt mij goed om daarin te lessen

kost echter wel veel meer geld, lag waarschijnlijk wel een gasbom in.
Nee dat ging goed, liet gelijk gas los bij het koppelen (toerental daalde direct) maar het ging om het geluid van de versnellingspook die ik naar z'n vrij tikte (dus van de pook zelf). Dat vond hij te grof...Anoniem: 83328 schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 22:59:
[...]
Gas loslaten bij opschakelen. Alleen als je lang over je schakelactie doet een klein beetje gas bijgeven.
Als je gas blijft geven schiet het toerental flink omhoog, terwijl hij juist omlaag moet voor de volgende versnelling. Als je dat te vaak doet begint je koppeling te stinken
Nee, het was echt een benzine motor. Een 1.2 Eco-line 75PK om precies te zijn. Koppeling was geen issue verder, ging prima, vond het zelfs lekker soepel en prettig schakelensylvesterrr schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 22:02:
[...]
Lesauto met benzinemotor...Volgens mij komt dat niet vaak voor.
Nee hoor, zat geen G3 installatie inGoldenSample schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 22:15:
kost echter wel veel meer geld, lag waarschijnlijk wel een gasbom in.
Toch wel jammer dat ik nu in een Peugeot 206 moet gaan lessen, we hebben hier een Clio3 1.6 16V 115PK voor de deur staan (dus qua model gelijk aan de lesauto), was nou net zo fijn om in een zelfde soort auto te lessen, of scheelt de 206 niet veel met de Clio qua rijeigenschappen?
[ Voor 54% gewijzigd door RadioAir op 08-05-2008 22:57 ]
Als je straks zelfstandig mag rijden wen je binnen een uurtje aan een andere auto. Sinds 14 april dit jaar (pasje gehaald) heb ik in 6 verschillende auto's gereden en dat ging allemaal prima. Parkeren en hellingproef zijn wel dingen om es rustig mee te oefenen. Don't worry.
Anoniem: 146163
ParkerenGluten Parody schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 00:23:
Als je straks zelfstandig mag rijden wen je binnen een uurtje aan een andere auto. Sinds 14 april dit jaar (pasje gehaald) heb ik in 6 verschillende auto's gereden en dat ging allemaal prima. Parkeren en hellingproef zijn wel dingen om es rustig mee te oefenen. Don't worry.
Hellingproef is een eitje als je de koppeling goed door hebt vind ik. Ik vind 't zelfs leuk als ik op een helling sta voor een stoplicht dat je 't ook echt moet
Anoniem: 252438
Syrian_boy moet voor de 3e x examen doen
.
Nog steeds w8end op een examenplaats
.
Nog steeds w8end op een examenplaats

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 252438 op 09-05-2008 10:15 ]
Dat vind ik ook best creepy als het in 1x goed moet gaan! Op een verlaten heuveltje mag je een foutje maken of de auto naar beneden laten zakken. Als je dat op de Wolfkuilseweg in Nijmegen doet dan zit je kont tegen de voorbumber van de achter buurman aan.Anoniem: 146163 schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 10:10:
[...]
Parkeren'Zet em daar maar in 't vak neer'. *vroem* compleet scheef
Hellingproef is een eitje als je de koppeling goed door hebt vind ik. Ik vind 't zelfs leuk als ik op een helling sta voor een stoplicht dat je 't ook echt moet
Deed ik ooksylvesterrr schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 22:02:
[...]
Lesauto met benzinemotor...Volgens mij komt dat niet vaak voor.
Work hard & be brave.
Ach jongen , als je eenmaal een beetje kan rijden ben je na 200 meter al gewend aan een andere auto....ScottB schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 22:10:
Hoewel het in mijn ogen wel beter is om in te leren denk ik. Ik heb sinds 16 april mijn rijbewijs, maar ik reed maandag voor het eerst in een geschakelde benzineauto. Tjonge wat was dat wennenHellingproef ? Dat werkt in een benzineauto niet zoals met een diesel en ik had het tijdens de rijlessen alleen op de gewone rem gedaan (de handrem maar één keer en die ging niet echt super). Verder was ik op de hoogte van dat een benzineauto veel sneller afslaat, dus ik was extra voorzichtig (vaak zelfs een beetje te voorzichtig, bij het stoplicht hingen d'r al een paar op hun claxon
), maar toch is hij twee keer afgeslagen geloof ik. Het is dus zeker even wennen om met een geschakelde benzineauto te rijden, en het lijkt mij goed om daarin te lessen
Als je in eenzelfde soort rijdt (diesel/benzine, geschakeld/automaat) misschien wel ja (of ik kan niet rijden, dat kan natuurlijk ook
). Maar toen ik de eerste meters in een benzineauto reed was ik erg op mijn hoede dat ik meer gas moest geven voor ik de koppeling helemaal op liet komen dan in een diesel. Daarin kun je hem helemaal op laten komen zonder dat hij afslaat, in een benzineauto hoef je dat niet te proberen. Misschien had ik de benzineauto wel overschat, dat zou kunnen, maar ik vond het zeker even wennen, iig veel langer dan 200 meter.
Ligt denk ik ook een beetje aan het vermogen van de motor. Een zwakke benzine motor (zeg <100pk) lijkt mij wel zeker anders rijden dan een diesel die 150pk levert. zeker kwa koppeling. Maar als ze beide 150pk hebben of de bezine meer, dan moet dat koppeling verhaal toch niet zo erg zijn lijkt mij?
Nee dat komt doordat diesels laag in de toeren veel meer koppel hebben. Daardoor boeit het niet zo of je gas geeft of niet omdat ze het koppel hebben om de auto weg te laten rijden met ~800rpm. Benzine heeft minder koppel onderin de toeren en daarom moet je ook ff gas geven zodat ie in een toerental komt waar ie wel dat koppel kan leveren, zeg 2500rpm. En ja, het is ff wennen, had ik ook, maar na een maand denk je er niet eens meer bij na. En rij je met diesel net zo als met benzine, eerst gas geven en dan op laten komen. Dan kan je overigens ook een stuk sneller optrekken.
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Heeft geen bal met de pekaas te maken...Krizzie schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 10:38:
Ligt denk ik ook een beetje aan het vermogen van de motor. Een zwakke benzine motor (zeg <100pk) lijkt mij wel zeker anders rijden dan een diesel die 150pk levert. zeker kwa koppeling. Maar als ze beide 150pk hebben of de bezine meer, dan moet dat koppeling verhaal toch niet zo erg zijn lijkt mij?
Wat ik bedoelde, was dat een ervaren rijder (en dan bedoel ik > 1000000 km) de linker voet doseert al naar gelang de motor reageert, dat gevoel moet je nog ontwikkelen
Over een paar maanden lach je erom.....
Nou ik weet niet wat je ervaringsgebied is, maar het is een feit dat de hedendaagse turbodiesel in het gebied 1000 tot pakweg 1500 tpm bar weinig heeft in te brengen, pas daarboven begint de turbo te blazen.Widow schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 11:51:
Nee dat komt doordat diesels laag in de toeren veel meer koppel hebben. Daardoor boeit het niet zo of je gas geeft of niet omdat ze het koppel hebben om de auto weg te laten rijden met ~800rpm. Benzine heeft minder koppel onderin de toeren en daarom moet je ook ff gas geven zodat ie in een toerental komt waar ie wel dat koppel kan leveren, zeg 2500rpm. En ja, het is ff wennen, had ik ook, maar na een maand denk je er niet eens meer bij na. En rij je met diesel net zo als met benzine, eerst gas geven en dan op laten komen. Dan kan je overigens ook een stuk sneller optrekken.
Helaas is dat nou net het gebied dat een rol speelt bij het wegrijden.
Voorheen met de ouderwetse ongeblazen diesel ging dat WEL op, daar kon je mee wegrijden zonder de voet op het gaspedaal.
Anoniem: 168490
Dat lukt nog steeds toch? Bij m'n lesauto (Golf Plus 1.9 TDi) ging dat prima, zelfs bij de Saab 9-3 1.8t (benzine dus) van m'n ouders lukt dat makkelijk. Ik rijd overigens vaak in het busje van m'n werk (Hyundai H200 met een 80 pk turbodiesel op 1900 kg of zo) en dat rijdt ook makkelijk zonder gas weg. Steile hellingen (dijk op) met aanhanger doet ie ook makkelijk in z'n 1 zonder gas te geven.Anoniem: 89521 schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 19:05:
[...]
Voorheen met de ouderwetse ongeblazen diesel ging dat WEL op, daar kon je mee wegrijden zonder de voet op het gaspedaal.
Hmm nou in mijn ervaring maakt de sterkte van de motor wel degelijk uit! Als ik een Punto met bijv. 75 pk op enkel de koppeling wil laten wegrijden is dat mogelijk, maar dan moet je heel voorzichtig zijn met de koppeling. Een >100pk motor in dezelfde auto daarentegen is bijna als een diesel te hanteren en zal dan ook veel minder snel afslaan.Anoniem: 89521 schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 18:59:
[...]
Heeft geen bal met de pekaas te maken...
Wat ik bedoelde, was dat een ervaren rijder (en dan bedoel ik > 1000000 km) de linker voet doseert al naar gelang de motor reageert, dat gevoel moet je nog ontwikkelen
Over een paar maanden lach je erom.....
Uiteraard geef ik normaal bij allebei wel gewoon gas, dan heb je het hele probleem sowieso niet, maar het verschil is er wel degelijk.
Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet
Kan met een geblazen diesel ook. En met een benzine ook, als je goed naar de koppeling 'luistert'. Ik koppel eerst half, geef gas bij en laat dan de koppeling verder opkomen. Dat gaat in zowel benzine als diesel wel prima volgens mij.
En hoeveel bedraagt uw ervaring?Winnetou schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 19:18:
[...]
Hmm nou in mijn ervaring maakt de sterkte van de motor wel degelijk uit!
[ Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 89521 op 10-05-2008 20:06 ]
U beschrijft de procedure wegrijden.Gluten Parody schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 19:20:
Kan met een geblazen diesel ook. En met een benzine ook, als je goed naar de koppeling 'luistert'. Ik koppel eerst half, geef gas bij en laat dan de koppeling verder opkomen. Dat gaat in zowel benzine als diesel wel prima volgens mij.
Dat wegrijden gaat inderdaad prima.
Tijd dat ik hier vertrek.....
Dat was het stukje waar ik op reageerde. Met een geblazen diesel kun je net zo goed wegrijden zonder de voet op het gaspedaal. En met een benzine ook als je fluwelen teentjes hebt.Anoniem: 89521 schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 19:05:
On-topic: hoe lang is de wachttijd eigenlijk écht voor het rijbewijs? Die van mij was er na drie werkdagen, maar volgens mij zijn stiekem al de aangevraagde rijbewijzen er de volgende werkdag al. Of in ieder geval al eerder dan de 5 werkdagen die worden opgegeven. Maar goed, als ze dat erbij gaan zeggen betaalt niemand meer die 4 tientjes spoedkosten.
[ Voor 36% gewijzigd door Gluten Parody op 10-05-2008 22:56 ]
Vanmiddag heb ik m'n praktijk rijexamen en het begint vandaag al goed doordat ik dat zelfreflectieblaadje niet kan vinden
Dat kan ik dus leuk tijdens de les voor m'n rijexamen nog even in gaan vullen...

The devil is in the details.
Als dat je enige puntje van onzekerheid is komt het helemaal goed ^^
Succes in iedergeval! Ik wacht nog steeds op mijn datum....spannend!!!
Default blanke hetero
Suc6.Hahn schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 08:16:
Vanmiddag heb ik m'n praktijk rijexamen en het begint vandaag al goed doordat ik dat zelfreflectieblaadje niet kan vindenDat kan ik dus leuk tijdens de les voor m'n rijexamen nog even in gaan vullen...
Hoelaat moet je afrijden?
Is dat dan 1e x afrijden voor jou?Ebayzo schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 08:28:
Als dat je enige puntje van onzekerheid is komt het helemaal goed ^^
Net terug van rijles, MAN wat is het warm! Zelfs met de airco aan verzoop ik in de stoel. Was ook blij dat ik maar een uurtje had vandaag. 
Nog twee weekjes en dan begint het feest voor mij.
28-5-2008 afrijden.
Nog twee weekjes en dan begint het feest voor mij.
Ik heb nu al een dikke maand m'n voorlopig rijbewijs en het rijden gaat eigenlijk gewoon goed! Het nadeel van dit systeem is dat je nu al je eigen rijstijl gaat aanleren en ik mezelf moet dwingen een beetje op "hun" manier te rijden. (beide handen ten alle tijde aan het stuur, koppeling niet te vroeg indrukken bij afremmen maar pas bij lage snelheid).
Wat ik vaak tegenkom is dat een stoplicht op de rand van groen / oranje is en ik zelf vaak kies om gewoon door oranje te rijden omdat ik anders veel te hard moet remmen. Officieel is het door oranje rijden een overtreding, maar het lijkt mij ook niet de bedoeling dat ik vol op de rem stamp om nog stil te staan? Je mag hier vaak met 70/90 door de lichten en preventief afremmen lijkt mij ook weer wat "angstig" overkomen.
Hoe kan je dit het beste aanpakken op het examen?
Vrijdagmorgen naar Antwerpen rijden richting Nederland. Vast veel vrachtwagens enzo... naja, moet dat ook eens leren..
Wat ik vaak tegenkom is dat een stoplicht op de rand van groen / oranje is en ik zelf vaak kies om gewoon door oranje te rijden omdat ik anders veel te hard moet remmen. Officieel is het door oranje rijden een overtreding, maar het lijkt mij ook niet de bedoeling dat ik vol op de rem stamp om nog stil te staan? Je mag hier vaak met 70/90 door de lichten en preventief afremmen lijkt mij ook weer wat "angstig" overkomen.
Hoe kan je dit het beste aanpakken op het examen?
Vrijdagmorgen naar Antwerpen rijden richting Nederland. Vast veel vrachtwagens enzo... naja, moet dat ook eens leren..
[ Voor 10% gewijzigd door Dennahz op 13-05-2008 13:10 ]
Zorg dat je voor het naderen van het stoplicht weet of er iemand (dicht) achter je zit. Goed spiegelen dus. Als de examinator ziet dat je weet dat er iemand dicht achter je zit, mag je in principe door oranje knallen.
Hier staat tekst
Lichten waar je tegen 70 door mag rem vertraag je tot bv. 55 en lichten waar je 90 door mag tot bv. 70. Als het dan een 10-tal meters voor de lichten nog steeds groen is versnel je terug om zo snel mogelijk het kruispunt te verlaten (natuurlijk geen plankgas geven hé
).
edit:
En mijn persoonlijke mening is ook dat je eens moet testen wat je auto af kan qua remwerk, bochtenwerk en zo en ook onder verschillende omstandigheden. Als je eens een lege baan hebt, gewoon 70 rijden en vol die rem in rammen tot het punt waar de abs eens wel en eens niet ingrijpt. Zo leer je je auto kennen (maar misschien is niet iedereen het daarmee eens).
edit:
En mijn persoonlijke mening is ook dat je eens moet testen wat je auto af kan qua remwerk, bochtenwerk en zo en ook onder verschillende omstandigheden. Als je eens een lege baan hebt, gewoon 70 rijden en vol die rem in rammen tot het punt waar de abs eens wel en eens niet ingrijpt. Zo leer je je auto kennen (maar misschien is niet iedereen het daarmee eens).
[ Voor 40% gewijzigd door Jegapia op 13-05-2008 13:39 ]
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.
@ Dennahz: vrachtwagens zijn handig. Je kunt erachter blijven rijden in de slipstream (lekker zuinig zonder rijwind). En omdat ze niet snel kunnen accelereren is het ideaal om voor de vrachtwagen in te voegen. Daar is ook bijna altijd plek doordat het andere verkeer sneller rijdt.
Vrachtwagens
Vrachtwagens
Met slipstreamen moet je dan ook wel weer serieus oppassen wanneer ze eens goed op hun rem trappen.
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.
Natuurlijk wel voldoende afstand houden.Jegapia schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 13:52:
Met slipstreamen moet je dan ook wel weer serieus oppassen wanneer ze eens goed op hun rem trappen.
VrachtwagensGluten Parody schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 13:49:
@ Dennahz: vrachtwagens zijn handig. Je kunt erachter blijven rijden in de slipstream (lekker zuinig zonder rijwind). En omdat ze niet snel kunnen accelereren is het ideaal om voor de vrachtwagen in te voegen. Daar is ook bijna altijd plek doordat het andere verkeer sneller rijdt.
Vrachtwagens

Enigszins wel ja...vooral dat ze op de snelweg maar tweederde van jouw snelheid rijden...dat is haast een garantie voor 'moeilijke' situaties, 'verplicht inhaalwerk' etc. Natuurlijk moet je dat zelf goed kunnen oplossen, maar een snelweg zonder vrachtwagens (Frankrijk op zondag bijvoorbeeld) stroomt veel beter door en rijdt veel relaxter...
[ Voor 3% gewijzigd door sjaakaq op 13-05-2008 16:03 ]
leoaq.fm // Jeune Loop
Dat zal de eerste keer worden ja, op TTT vorige week na natuurlijk. Maar da's heul geen echt examen
Default blanke hetero
Helaas, gezaktHahn schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 08:16:
Vanmiddag heb ik m'n praktijk rijexamen en het begint vandaag al goed doordat ik dat zelfreflectieblaadje niet kan vindenDat kan ik dus leuk tijdens de les voor m'n rijexamen nog even in gaan vullen...
Balen man. Bijzondere verrichtingen heb ik gelukkig vrijstelling voor, één ding minder om me druk om te maken.Hahn schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 16:32:
[...]
Helaas, gezaktBijzondere verrichtingen gingen voor geen meter, ik moest een keer voorrang nemen maar deed het niet en ik stond een keer half op het fietspad omdat ik niet verder kon rijden (had dus eigenlijk gewoon bij het stoplicht moeten blijven staan). Allemaal kleine kut dingetjes dus, want examinator zei ook dat het verder prima was...
Welke opdrachten moest je doen ?
Default blanke hetero
Parkeren en omdraaien. Bij het parkeren stond ik scheef, ook nadat ik het had geprobeerd te herstellen
En bij het omkeren zat ik gewoon echt dom te doen, eerst zette ik 'm tussen twee geparkeerde auto's in (stonden wel ver van elkaar af) omdat ik dacht dat ik dan meer ruimte had om te keren. Vervolgens dacht ik 'hmm, ik kan die zijstraat wel gebruiken om er gelijk een halve draai van te maken', dus ik rij er weer een beetje uit, probeer halve draai te maken, wat net niet ging, waardoor ik het alsnog in drie stappen moest doen

En bij het omkeren zat ik gewoon echt dom te doen, eerst zette ik 'm tussen twee geparkeerde auto's in (stonden wel ver van elkaar af) omdat ik dacht dat ik dan meer ruimte had om te keren. Vervolgens dacht ik 'hmm, ik kan die zijstraat wel gebruiken om er gelijk een halve draai van te maken', dus ik rij er weer een beetje uit, probeer halve draai te maken, wat net niet ging, waardoor ik het alsnog in drie stappen moest doen

Wel op blijven letten en wat afstand houden, dan is er niets aan de hand. Jij staat een stuk sneller stil dan een vrachtwagen van duizenden kilo's.Jegapia schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 13:52:
Dit neem ik terug, met een VW Fox 1.2 benzine (55 pk) kwam ik bij de hellingproef niet weg op alleen de koppeling. Rechtuit ging wel, met een hevig tegenstribbelende motor. Fatsoenlijk wegkomen lukte alleen door gas bij te geven.Gluten Parody schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 22:52:
Met een geblazen diesel kun je net zo goed wegrijden zonder de voet op het gaspedaal. En met een benzine ook als je fluwelen teentjes hebt.
Wat heeft een turbo nou te maken met het koppel dat je onderin hebt, de turbo doet juist wat hogerin de toeren aan dat vermogen. Met vrijwel elke diesel waar ik tot nu toe ik gereden heb (Golf, Vivaro, Combo, Astra etc, geen antieke dingen iig) kon je perfect wegrijden zonder sputterende motor zonder je gaspedaal te gebruiken. Niet dat ik het doe, want je kan niet snel optrekken zonder je gaspedaal te gebruiken, maar het is wel mogelijk.Anoniem: 89521 schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 19:05:
[...]
Nou ik weet niet wat je ervaringsgebied is, maar het is een feit dat de hedendaagse turbodiesel in het gebied 1000 tot pakweg 1500 tpm bar weinig heeft in te brengen, pas daarboven begint de turbo te blazen.
Helaas is dat nou net het gebied dat een rol speelt bij het wegrijden.
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Ik ga over precies een week afrijden
Ben om 10:45 aan de beurt dus da's net een lekker tijdstip (geen schoolkids en file-ellende). Spannennd...!
Some people manage by the book, even though they don't know who wrote the book or even what book.
Ook mijn ervaring. Zelfs in de meeste benzineauto's (waarin ik stukjes van 100 meter heb gereden ofzoWidow schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 17:30:
[...]
Wat heeft een turbo nou te maken met het koppel dat je onderin hebt, de turbo doet juist wat hogerin de toeren aan dat vermogen. Met vrijwel elke diesel waar ik tot nu toe ik gereden heb (Golf, Vivaro, Combo, Astra etc, geen antieke dingen iig) kon je perfect wegrijden zonder sputterende motor zonder je gaspedaal te gebruiken. Niet dat ik het doe, want je kan niet snel optrekken zonder je gaspedaal te gebruiken, maar het is wel mogelijk.

leoaq.fm // Jeune Loop
Arghh balen. Ik had best wel geluk met mijn TTT. Kreeg stopopdracht en omdraaien. Stopopdracht echt in een haast lege straat. En mijn omkeeropdracht deed ik wat exotisch via een zijstraat...totaal anders als ik het geleerd had. Kreeg na afloop ook opmerking van zowel examinator en instructeur zo vanHahn schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 16:37:
Parkeren en omdraaien. Bij het parkeren stond ik scheef, ook nadat ik het had geprobeerd te herstellen![]()

Komende lesjes nog wat beter opletten op het op tijd kijken en richting geven en dan komt het goed.
Default blanke hetero
Ik doe een 6 daagse cursus, tot nu toe gaat het best lekker.
ben nu met de 2e dag klaar (van 8 tot 12 rijden, wel met een simulator pauze tussendoor)
Al redelijk wat dingen gedaan, keren enzo, dat ging na 3x goed, hellingproef, dat ging eigenlijk meteen wel goed.
File parkeren gaat wat minder goed
Ik kom op 1 of andere manier steeds verkeerd uit, waardoor ik of een klein stukje op de stoep eindig, of 20 cm te ver naar buiten eindig
T is me 2x gelukt ofzo, dus dat is nog een beetje oefenen.
In een parkeervak parkeren vind ik niet zo heel moeilijk, dat gaat redelijk goed. Ik sta er altijd recht in, alleen dan net iets teveel aan de ene kant
ben nu met de 2e dag klaar (van 8 tot 12 rijden, wel met een simulator pauze tussendoor)
Al redelijk wat dingen gedaan, keren enzo, dat ging na 3x goed, hellingproef, dat ging eigenlijk meteen wel goed.
File parkeren gaat wat minder goed
Ik kom op 1 of andere manier steeds verkeerd uit, waardoor ik of een klein stukje op de stoep eindig, of 20 cm te ver naar buiten eindig

In een parkeervak parkeren vind ik niet zo heel moeilijk, dat gaat redelijk goed. Ik sta er altijd recht in, alleen dan net iets teveel aan de ene kant
Audi S3
Fileparkeren (achteruit althans) is mij zo geleerd:
- Je gaat +/- 30 cm links van de andere auto staan (...).
- Naar achteren rijden en insturen naar rechts zodra jouw achterste achterruitspijltje gelijk is aan de achterkant van de stilstaande auto (dit spijltje zit namelijk meestal boven de voorkant van het achterwiel).
- Naar links sturen zodra jouw zijspiegel gelijk is aan de achterkant van de stilstaande auto.
- Op tijd stoppen, dit kun je meestal aan de neus van de auto zien.
Dit gaat echt voor de meeste auto's op...en fileparkeren is een van de weinige dingen die ik nog nooit heb verneukt tijdens rijles
- Naar achteren rijden en insturen naar rechts zodra jouw achterste achterruitspijltje gelijk is aan de achterkant van de stilstaande auto (dit spijltje zit namelijk meestal boven de voorkant van het achterwiel).
- Naar links sturen zodra jouw zijspiegel gelijk is aan de achterkant van de stilstaande auto.
Dit gaat echt voor de meeste auto's op...en fileparkeren is een van de weinige dingen die ik nog nooit heb verneukt tijdens rijles
leoaq.fm // Jeune Loop
Je vergeet constant blijven rijden. Als je snel in wilt draaien moet je ook zorgen dat je snel stuurt anders kom je alsnog verkeerd uit.leokennis schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 20:45:
Fileparkeren (achteruit althans) is mij zo geleerd:
Ik ga zelf vaak de mist in dat ik redelijk snel achteruit erin ga maar bij het indraaien langzamer ga (opletten op de auto's) en toch snel stuur waardoor je half op de weg uit komt. Of andersom en dan de stoeprand raak.
Omkeeropdracht kan ook met flink wat vaart, flink sturen en tactisch gebruik van de handrem.
Alleen ben je dan wel gezakt.
Alleen ben je dan wel gezakt.
[ Voor 11% gewijzigd door Gluten Parody op 13-05-2008 22:30 ]
Ja dat heb ik dus ookKrizzie schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 21:24:
[...]
Je vergeet constant blijven rijden. Als je snel in wilt draaien moet je ook zorgen dat je snel stuurt anders kom je alsnog verkeerd uit.
Ik ga zelf vaak de mist in dat ik redelijk snel achteruit erin ga maar bij het indraaien langzamer ga (opletten op de auto's) en toch snel stuur waardoor je half op de weg uit komt. Of andersom en dan de stoeprand raak.
Ik wil of te snel, en als ik rustig aan doe is het weer te rustig.
als ik het bijde snel doe gaat het goed
@ Alcatrash, Ik kan ook een flinke peut gas geven + stuur omgooien, dan draait die ook wel
BMWtje he
[ Voor 8% gewijzigd door MexxT op 13-05-2008 22:40 ]
Audi S3
Kan met een FWD ook, echter moet je dan wel de hele les/examen achteruit hebben gereden 
16ste juni ongeveer beginnen en geloof 28ste examen
8 dagen x 4 uur
3 juni Theorie examen, wat moet ik daar van verwachten, hoeveel moet ik d'r aan leren? en zijn er dan al van die misselijke gevaar herkenning vragen die ook daadwerkelijk mee tellen?
8 dagen x 4 uur
3 juni Theorie examen, wat moet ik daar van verwachten, hoeveel moet ik d'r aan leren? en zijn er dan al van die misselijke gevaar herkenning vragen die ook daadwerkelijk mee tellen?
Ik ben vandaag (eigenlijk donderdag alGoldenSample schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 22:48:
Kan met een FWD ook, echter moet je dan wel de hele les/examen achteruit hebben gereden
8 dagen x 4 uur
zie er wel een kleinbeetje tegen op hoor
Theorie viel mij heel er mee, ik heb het 8 mei gedaan, en gevaarherkenning werd niet meegeteld.
3 foutjes had ik (elk onderdeel 1). zoals ik al eerder gepost heb ik dit topic
Ging wel redelijk, weinig open vragen, en weinig strikvragen moet ik zeggen.
(alhoewel dr wel een hoop gezakt waren

Audi S3
Viel me bij mijn theorie ook op meer dan 75% was gezakt, terwijl je met een beetje logisch nadenken 75% van de vragen goed kunt beantwoorden, de invul vragen zou ik dan wel goed leren (you never know) ook waardes of afstanden natuurlijk even goed leren.
Spannend, de 26e mijn 1e rijles 
Om 10 uur zit ik voor het eerst achter het stuur van een auto en ik ben heel benieuwd hoe ik zal reargeren. Kan het niet helemaal inschatten. Ik zal de theorie voor het examen voor die dag doornemen, dan hoop ik toch een voorsprongetje te hebben
Ik hou jullie op de hoogte
Om 10 uur zit ik voor het eerst achter het stuur van een auto en ik ben heel benieuwd hoe ik zal reargeren. Kan het niet helemaal inschatten. Ik zal de theorie voor het examen voor die dag doornemen, dan hoop ik toch een voorsprongetje te hebben
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Lol, er is niks spannends aan je eerste rijles.Atlas schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 23:56:
Spannend, de 26e mijn 1e rijles
Het enige wat eenigzins spannend is is het examen, thats all !
Niks aan te doen, je rijd op het examen meestal anders dan je normaal zou rijden door de stres etc.Hahn schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 16:32:
[...]
Helaas, gezaktBijzondere verrichtingen gingen voor geen meter, ik moest een keer voorrang nemen maar deed het niet en ik stond een keer half op het fietspad omdat ik niet verder kon rijden (had dus eigenlijk gewoon bij het stoplicht moeten blijven staan). Allemaal kleine kut dingetjes dus, want examinator zei ook dat het verder prima was...
Maar het is tog je 1e x?
Dan is het opzich tog niet zo erg.
Nog even wat tipjes.
Ik hoor vaak dat mensen ineens in een andere auto moeten afrijden dan waarmee ze hebben gelest. Houd er wel rekening mee dat een aantal zaken anders zijn. Met betrekking tot het inparkeren bijvoorbeeld, kan het nog weleens anders gaan. Mijn eigen auto heeft een zeer korte draaicirkel, waardoor de trucjes die ik tijdens het lessen heb geleerd (inparkeren) niet meer opgaan. Bij fileparkeren moest ik normaalgesproken het stuur 1 slag ronddraaien, nu moet dat nog maar een halve slag. Als ik dat niet doe, dan rijd ik tegen de auto aan die in de file staat.
Het begint nu ook steeds warmer te worden, waarschijnlijk rijd je dan ook met airco aan. Geef altijd wat meer gas, aangezien die airco ook wat vermogen van je motor snoept. Zou zonde zijn als je motor ineens afslaat. Meer gas geven geldt natuurlijk niet alleen voor deze situatie. Als je nog moeite hebt met de koppeling, geef dan wat extra gas, dan weet je zeker dat het goed gaat. Zorg daarnaast dat je toch altijd dezelfde schoenen draagt, ook al begint het nu warmer te worden. Het is heel erg onprettig om tijdens een belangrijk examen ineens andere schoenen te dragen.
Nog succes allemaal!
Ik hoor vaak dat mensen ineens in een andere auto moeten afrijden dan waarmee ze hebben gelest. Houd er wel rekening mee dat een aantal zaken anders zijn. Met betrekking tot het inparkeren bijvoorbeeld, kan het nog weleens anders gaan. Mijn eigen auto heeft een zeer korte draaicirkel, waardoor de trucjes die ik tijdens het lessen heb geleerd (inparkeren) niet meer opgaan. Bij fileparkeren moest ik normaalgesproken het stuur 1 slag ronddraaien, nu moet dat nog maar een halve slag. Als ik dat niet doe, dan rijd ik tegen de auto aan die in de file staat.
Het begint nu ook steeds warmer te worden, waarschijnlijk rijd je dan ook met airco aan. Geef altijd wat meer gas, aangezien die airco ook wat vermogen van je motor snoept. Zou zonde zijn als je motor ineens afslaat. Meer gas geven geldt natuurlijk niet alleen voor deze situatie. Als je nog moeite hebt met de koppeling, geef dan wat extra gas, dan weet je zeker dat het goed gaat. Zorg daarnaast dat je toch altijd dezelfde schoenen draagt, ook al begint het nu warmer te worden. Het is heel erg onprettig om tijdens een belangrijk examen ineens andere schoenen te dragen.
Nog succes allemaal!
Spannend is het wel, maar achteraf gezien denk je echt "Anoniem: 252438 schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 09:03:
[...]
Lol, er is niks spannends aan je eerste rijles.
Het enige wat eenigzins spannend is is het examen, thats all !

leoaq.fm // Jeune Loop
Dan begin je sowieso te vroeg met insturen. Je moet beginnen als je achterwiel voorbij de auto is die in file staat. Je kunt dan onmogelijk nog de auto raken bij het insturen, ongeacht je draaicirkel. Je kan natuurlijk wel in de problemen komen in de rest van het traject, in de zin van te ver van de rand komen te staan of de stoeprand raken.flo_ schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 09:49:
Nog even wat tipjes.
Wat mij is geleerd:
-Ongeveer 30cm naast de auto gaan staan
-Naar achter rijden tot een punt wat ter hoogte van je achterwiel zit voorbij de auto in file zit
-Zo snel mogelijk draaien tot een hoek van 45 graden
-Zo ver naar achter rijden als nodig is
-Terug draaien naar 0 graden
-Stoppen
Het kan natuurlijk strakker en sneller door meer dan 45 graden te draaien, maar dit hoeft natuurlijk niet op je examen, je hebt immers 6 meter ruimte minimaal.
http://nl.youtube.com/watch?v=zWwK0eClp6YGluten Parody schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 16:51:
[...]
Wel op blijven letten en wat afstand houden, dan is er niets aan de hand. Jij staat een stuk sneller stil dan een vrachtwagen van duizenden kilo's.
[ Voor 6% gewijzigd door rickhansen op 14-05-2008 13:16 ]
Klopt... of rijscholen die opeens de auto twee lessen voor je examen wisselen. Heel irritant, vooral als je 'van het gevoel' bent en niet lomp overal doorheen kart..flo_ schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 09:49:
Nog even wat tipjes.
Nog succes allemaal!
Vwb de airco; als je dat echt merkt, is je auto best wel underpowered... of je laat `m op het uiterste van de koppeling opkomen; dan mag je sowieso wat eerder gas bijgeven.
(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A
Nou, underpowered zou ik niet zeggen. Het is een 2.3 liter benzine. Maar het komt vooral door de automaatMichael Knight schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 13:21:
[...]
Klopt... of rijscholen die opeens de auto twee lessen voor je examen wisselen. Heel irritant, vooral als je 'van het gevoel' bent en niet lomp overal doorheen kart..
Vwb de airco; als je dat echt merkt, is je auto best wel underpowered... of je laat `m op het uiterste van de koppeling opkomen; dan mag je sowieso wat eerder gas bijgeven.
Maar zet die auto maar eens stil neer, zodat hij stationair draait. Zet dan de airco aan, zul je zien dat die motor minder stabiel draait.
[ Voor 17% gewijzigd door flo_ op 14-05-2008 14:27 ]
Een airco gebruikt gewoon een flink percentage van je motorvermogen (in de richting van 20%), en ja, dat merk ik ook in m'n 1-serie met 143 pk. (ok, hij slaat niet af, maar de acceleratie met de airco vol aan is een stuk minder)Michael Knight schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 13:21:
Hmm... normaal gesproken hoort het motormanagement dat te compenseren door bijvoorbeeld stationair wat hoger in de toeren te gaan zitten...Maar je kunt het idd horenflo_ schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 14:21:
[...]
Nou, underpowered zou ik niet zeggen. Het is een 2.3 liter benzine. Maar het komt vooral door de automaatDaarnaast laat ik hem in z'n 2 optrekken, dus moet altijd wat exta gas bijgeven.
Maar zet die auto maar eens stil neer, zodat hij stationair draait. Zet dan de airco aan, zul je zien dat die motor minder stabiel draait.
'Vol aan' scheelt zeker. Ik dacht zelf eerder aan 1/3 of halfvol, vandaarjohnnyv.nl schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 15:49:
[...]
Een airco gebruikt gewoon een flink percentage van je motorvermogen (in de richting van 20%), en ja, dat merk ik ook in m'n 1-serie met 143 pk. (ok, hij slaat niet af, maar de acceleratie met de airco vol aan is een stuk minder)
(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A
lal, moest vandaag invoegen op 80km weg.
Nou zegt die, dan ga je in de 3 rijden, en geef je flink gas tot je op de zelfde snelheid rijd.
* MexxT laat zich dat geen 2 keer zeggen
3, poot op gas, gaspedaal op bodem en gaaaaan
leuk man.
Ja zegt die probeer de volgende keer wel even op je snelheid te letten, maar verder ging het perfect.
120 waar je 80 mag ofzo
Nou zegt die, dan ga je in de 3 rijden, en geef je flink gas tot je op de zelfde snelheid rijd.
* MexxT laat zich dat geen 2 keer zeggen
3, poot op gas, gaspedaal op bodem en gaaaaan
leuk man.
Ja zegt die probeer de volgende keer wel even op je snelheid te letten, maar verder ging het perfect.

120 waar je 80 mag ofzo
Audi S3