Het grote rijbewijs topic - Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 3.654 views sinds 30-01-2008

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Topicstarter
Het grote rijbewijs topic - Deel 4
Afbeeldingslocatie: http://img246.echo.cx/img246/6040/rijlescartoon7eh.jpg

Alweer 2 jaar geleden opende The Legend een algemeen topic over het autorijden en alles wat er mee te maken had. En guess what, dit is alweer het 4e deel van het grote rijbewijs topic! Post hier al je ervaringen met je rijlessen, het afrijden, als je vragen over de theorie hebt of gewoon wilt ouwehoeren over auto/motor (of whatever) rijden!

Sites met info:

Algemeen
- Allerlei informatie over het rijbewijs zelf
- Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen
- Info over het auto theorie examen

- Hoe vraag ik mijn theorie aan?

- Rijscholen vergelijken (slagingspercentage e.d)

RIS
In de Rijopleiding in Stappen (RIS) leer je stap-voor-stap autorijden.
- Meer info over RIS
- Overzicht RIS-rijscholen

Voertuigcontrole bij het praktijkexamen
Bij je praktijk examen kan/krijg je ook een aantal vragen over het voertuig waar je in rijdt.
- Site met nuttige info

Theorie oefenen
- Theorielokaal (online examens)
- Online examens bij een rijschool
- Rijles Theorie.nl
- CBR Online oefenen
- Theorie-leren.nl

Extra informatie

De TTT
Zowel theorie- als praktijkkennis worden tussentijds getoetst door kleine proefexamens af te nemen. Uiteindelijk wordt een laatste groot proefexamen voor de praktijk afgelegd. De TTT of beter bekent onder de Tussen Tijdse Toets. Op deze TTT maakt u kennis met de examinator die u op het examen waarschijnlijk ook gaat krijgen. Een TTT wordt afgenomen alsof het een echt examen is. Ook de bijzondere verrichtingen worden hier getoetst. Als deze met een voldoende kunnen worden beoordeeld, dan kan je vrijstelling krijgen op je examen.
Bron

Het puntenrijbewijs
Bij het systeem van een puntenrijbewijs krijgen automobilisten strafpunten voor verkeersovertredingen, zoals door rood licht rijden,te hard rijden of een ongeluk veroorzaken. Bij het bereiken van een bepaald aantal punten wordt het rijbewijs ingenomen.
Bron
- Meer informatie

De aanhanger
Bent u in het bezit van een rijbewijs B (auto), dan mag u rijden met een lichte aanhangwagen. Dit staat alleen niet op uw rijbewijs vermeld.
Afbeeldingslocatie: http://img173.echo.cx/img173/6053/be0fj.gif
Bron

- Aanhangwagen tot 750 kg
Geeft de bevoegdheid tot het besturen van een personenauto met een aanhangwagen die, inclusief laadvermogen, niet meer weegt dan 750 kg.
- Aanhangwagen meer dan 750 kg
In bepaalde gevallen is het toegestaan een zwaardere aanhangwagen dan 750 kg te trekken met alleen rijbewijs B. Daar zijn echter twee voorwaarden aan verbonden:

1. de aanhanger mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen
dan de ledige massa van het trekkende motorvoertuig;
2. de toegestane maximum massa van de totale combinatie
mag niet meer zijn dan 3500 kg.

Bepalend daarbij zijn de gewichten zoals deze staan vermeld op het voor de aanhangwagen afgegeven registratiebewijs of kentekenbewijs.
Bron

Vorige delen:

Het grote Rijbewijs topic =]
Het grote Rijbewijs topic =] - Deel 2
Het grote rijbewijs topic - Deel 3

Een nieuw rijbewijs
Per 1 oktober wordt het roze papiertje vervangen door een fraudebestendig kunststof kaart. Als je dus nog een roze papiertje wilt ontvangen moet je voor 1 oktober je rijbewijs halen. Ook de aanvraagprocedure van het rijbewijs wordt fraudebestendiger. Het rijbewijs zal nu centraal geproduceerd worden wat een langere wachttijd met zich meebrengt. Eventueel kun je tegen extra betaling een spoedprocedure aanvragen.

Ook verschijnen er nieuwe categorieën, die nu nog niet op het rijbewijs staan.
Categorie AM = Bromfietsen
Categorie C1 = Motorrijtuigen zwaarder dan 3500 kg, maar niet zwaarder dan 7500kg
Categorie D1 = Motorrijtuigen ingericht voor het vervoer van meer dan acht personen maar niet meer dan zestien personen, de bestuurder daarbij niet inbegrepen.
Categorie C1E en D1E geven de bevoegdheid om aanhangwagens voort te bewegen achter de motorrijtuigen van de categorieën C1 en D1.
Categorie LT = Een toekomstige categorie die op een later tijdstip in werking zal treden en bedoeld is voor langzame motorrijtuigen.
Categorie T = Een toekomstige categorie die op een later tijdstip in werking zal treden en bedoeld is voor tractoren.

Voor de categorieën C1, C1E, D1 en D1E kan men in Nederland (nog) geen examen doen. Iedereen die echter de categorie C of D of de daarbijbehorende categorie E heeft of een rijbewijs na 1 oktober 2006 aanvraagt voor één van deze categorieën, krijgt een rijbewijs tevens met de daarbijbehorende categorie C1, D1, C1E of D1E.
Layout gemaakt door Waypoint en deels van het foute tuning topic gejat

[ Voor 16% gewijzigd door RoD op 22-01-2007 22:24 ]

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Yes deel 4!

Vandaag weer 'n beetje rondgetuft om even m'n horrible-night te vergeten.
Ik ga niet crossposten, maar in 't 'grote rij-blunder topic' heb ik vandaag ook wat gepost.

Werd gisteren bijna van de weg afgereden door 'n vrachtwagen :/

(Nog 'n theorie website voor in de TS: www.theorie-leren.nl)

[ Voor 27% gewijzigd door CLB op 23-02-2006 19:42 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Misschien leuk om in de openingspost iets neer te zetten over het nieuwe rijbewijs. Per 1 oktober krijgen we namelijk een nieuw rijbewijs. Dit rijbewijs vervangt het huidige roze papiertje voor een rijbewijs op creditcard formaat. De RDW:
Nieuw rijbewijs op creditcardformaat

Op 1 oktober 2006 komt er een nieuw rijbewijsdocument. Het huidige papieren rijbewijsdocument wordt vervangen door een nieuwe, fraudebestendige kunststof kaart. Het nieuwe document is beter beveiligd, heeft een handzaam bankpasformaat en is slijtvast.

Fraudebestendig

Belangrijkste reden om het nieuwe rijbewijsdocument in te voeren is de betere beveiliging tegen fraude en vervalsing. Dat is nodig, omdat het rijbewijs sinds de invoering van de Wet op de identificatieplicht formeel is aangewezen als identificatiedocument. Het beveiligingsniveau van het nieuwe rijbewijs is gelijk aan die van het Nederlandse paspoort en de identiteitskaart. Bovendien loopt Nederland met het nieuwe rijbewijs in de pas met bijna alle EU-lidstaten.

Nieuwe aanvraagprocedure

Niet alleen het rijbewijsdocument verandert, maar ook de aanvraagprocedure. Om fraude en vervalsing te voorkomen, wordt het nieuwe rijbewijsdocument - net als het paspoort en de identiteitskaart - centraal geproduceerd. Nadeel is dat de huidige ‘klaar terwijl uw wacht’-service vervalt. In de nieuwe situatie kunnen aanvragers het rijbewijs een week na aanvraag ophalen bij het gemeentehuis.

Het is mogelijk om het rijbewijsdocument sneller te krijgen met een spoedprocedure. Het nieuwe rijbewijs kan dan na één werkdag worden afgehaald, indien de aanvraag voor 16.00 uur is ingediend bij de gemeente. Voor deze procedure worden extra leges in rekening gebracht.

Herinneringsbrief

Om te voorkomen dat mensen vergeten het rijbewijs te verlengen, stuurt de RDW alle bezitters tijdig een herinneringsbrief. Mensen met een geldig rijbewijs van het huidige model hoeven geen nieuw rijbewijs aan te vragen. Pas bij verlenging krijgen zij automatisch het rijbewijs in de nieuwe vorm.

Gevolg van de overstap van papieren document naar kunststof kaart met geavanceerde beveiligingskenmerken en een beveiligd afgifteproces, is dat de kosten van het nieuwe rijbewijs naar verwachting met vier euro stijgen. Het nieuwe rijbewijs is net als oude document tien jaar geldig.

Afbeeldingslocatie: http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/B13DAA38-2B64-4881-81DF-EADD8581120E/0/rijwijs2007_395.jpg
Wil je dus nog lekker ouderwets een roze papiertje behalen (toch iets Nederlands :) ), dan moet je ervoor zorgen dat je voor 1 oktober je rijbewijs opgehaald hebt 8)

Ook vervalt op deze dag het bromfietscertificaat. Je mag het voor zover ik weet nog wel een tijd gebruiken, hoe lang, geen idee. Bromfietscertificaat houders kunnen deze inruilen (tegen betaling) voor een rijbewijs categorie AM = Bromfietsen. Ja U leest het goed. Voortaan moeten ook bromfiets rijders in het bezit zijn van een rijbewijs. Of zij voortaan ook een praktijk examen moeten afleggen is mij onbekend.

Zie ook dit:
Nieuwe categorieën op het rijbewijsdocument

Op het nieuwe rijbewijsdocument verschijnen vanaf oktober 2006 verschillende categorieën die nu niet op het rijbewijs staan.

Het gaat om de volgende categorieën:

Categorie AM = Bromfietsen
Categorie C1 = Motorrijtuigen zwaarder dan 3500 kg, maar niet zwaarder dan 7500kg
Categorie D1 = Motorrijtuigen ingericht voor het vervoer van meer dan acht personen maar niet meer dan zestien personen, de bestuurder daarbij niet inbegrepen.
Categorie C1E en D1E geven de bevoegdheid om aanhangwagens voort te bewegen achter de motorrijtuigen van de categorieën C1 en D1.
Categorie LT = Een toekomstige categorie die op een later tijdstip in werking zal treden en bedoeld is voor langzame motorrijtuigen.
Categorie T = Een toekomstige categorie die op een later tijdstip in werking zal treden en bedoeld is voor tractoren.

Voor de categorieën C1, C1E, D1 en D1E kan men in Nederland (nog) geen examen doen. Iedereen die echter de categorie C of D of de daarbijbehorende categorie E heeft of een rijbewijs na 1 oktober 2006 aanvraagt voor één van deze categorieën, krijgt een rijbewijs tevens met de daarbijbehorende categorie C1, D1, C1E of D1E.

Bromfietsrijbewijs
Na 1 oktober 2006 worden er geen bromfietscertificaten meer afgegeven. Na het examen bij het CBR voor de bromfiets kan de bromfietser een rijbewijs voor de categorie AM aanvragen bij de gemeente waar hij woonachtig is.

Aanvragen ingediend voor 1 oktober 2006 zullen nog worden afgehandeld door het CBR.

[ Voor 28% gewijzigd door Glashelder op 23-02-2006 19:51 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• CLB
  • Niet online

CLB

En als ik nou juist m'n rijbewijs als pasje wil?

Kan ik dan m'n oude papieren inleveren ofzo..?
Lijkt me toch wel handiger zo'n klein pasje namelijk :)

Hmm kan niet idd, pff dan moet ik 9,5 jaar wachten haha.

Ik zeg wel dattie gestolen is ofzo, werkt denk sneller :9

[ Voor 32% gewijzigd door CLB op 23-02-2006 19:47 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:36

Duinkonijn

Huh?

CLB schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 19:43:
En als ik nou juist m'n rijbewijs als pasje wil?

Kan ik dan m'n oude papieren inleveren ofzo..?
Lijkt me toch wel handiger zo'n klein pasje namelijk :)

Hmm kan niet idd, pff dan moet ik 9,5 jaar wachten haha.

Ik zeg wel dattie gestolen is ofzo, werkt denk sneller :9
dat mag niet he.... beetje aangiftes gaan vervalsen.

als je verhuist krijg je wel een nieuwe :)
of een andere certivisering halen. B+E
etc

[ Voor 7% gewijzigd door Duinkonijn op 23-02-2006 20:45 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• InsjaHH
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-09 22:51
Voor zover ik bekend ben, kon je wel gewoon een "nieuwe" aanvragen als de oude slecht leesbaar is vanwege ouderdom. Ik ken een vriend waarbij de lettertjes op elkaar zijn geplakt en dus z.d.d. het hele zooitje niet eens meer te lezen is.

Ik neem dan aan dat je bijv. om die reden wellicht wel zo'n nieuw pasje kan aanvragen, ook al heb je je papieren versie pas een half jaar ofzo ;). (Moet je wel erg slordig omgaan ermee, maar goed dat is een ander verhaal natuurlijk). Zelf zie ik zo'n pasje ook wel zitten.

Overigens, geruchten hier en daar wat ik ervan gehoord heb, was dat het werkelijke formaat 1 tikje groter was dan het creditcard formaat.. wat dus nog tot ergenis kan leiden, maar claim me daar niet op vast.

Website, Flickr, FB, Twitter

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Heb even een samenvattingkje in de TS gezet :)

Morgen mn 2e rijles.. Dubbel uur, ben benieuwd wat ik allemaal moet gaan doen :P

• CLB
  • Niet online

CLB

RoD schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 23:16:
[...]
Morgen mn 2e rijles.. Dubbel uur, ben benieuwd wat ik allemaal moet gaan doen :P
Schakelen, gassen, snelweg enzovoort ;) Succes ermee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glitch
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Je kunt toch wanneer je wil je rijbewijs verlengen? Dat ie geldig is tot een bepaalde datum wil toch niet zeggen dat je em dan pas kan verlengen? Dus als je na oktober velengt krijg je een nieuwe lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascathon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-08 19:30
Impry schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 15:27:
[...]

Wij liepen met z'n 3-en tegelijk naar binnen waarna hij mij meteen feliciteerde.
Als ze gaan overleggen is het meestal al wat minder, alhoewel je instructeur de examinator nog wel eens weet over te halen. Omdat je bijv. normaal nooit moeite hebt met invoegen, maar door zenuwen wel.
Er viel bij mij niks te overleggen. De examinator vond het een zeer interessante rit. Heb ook niks te horen gekregen over wat fout was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
CLB schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 23:33:
[...]

Schakelen, gassen, snelweg enzovoort ;) Succes ermee :)
Die eerste 2 heb ik de eerste les al gedaan, dus dan zal het wel snelweg worden :o Spannend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Laatst online: 11-09 18:50
RoD schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 13:06:
[...]

Die eerste 2 heb ik de eerste les al gedaan, dus dan zal het wel snelweg worden :o Spannend :)
Snelweg kwam die knakker van mij pas bij les 12 ofzo mee aanzetten :D . Hij vond binnendoor veel belangrijker. En hij heeft gelijk, snelweg is niet veel aan. Alleen het in- en uitvoegen. Dat is meestal ook geen probleem, behalve als het druk is...

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Bij mij idem dito. Ik had er al 20 uur opzitten voordat ik de snelweg opging. Mja das maar onboeiend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het nieuwe rijbewijs afschuwelijk, ben hardstikke blij dat ik eindelijk mijn roze papiertje heb, die wil ik toch eigenlijk ook wel bewaren nadat ik mijn nieuwe rijbewijs heb opgehaald. Een aandenken zullen we maar zeggen, vind hem iig stukken mooier en leuker dan wat we nou gaan krijgen. :r

Gelukkig duurt dat nog 9 jaar, 11 maanden, 3 weken en 2 dagen :D

/Edit:
heb het tussendoor trouwens al voor elkaar gekregen om in die 4 dagen dat ik mijn rijbewijs heb al bijna 1k km gereden te hebben :D _/-\o_

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2006 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascathon
Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 15:57:
Gelukkig duurt dat nog 9 jaar, 11 maanden, 3 weken en 2 dagen :D
Bij mij drie weken korter, maar zodra dat ding van credit card formaat er is wil ik die toch hebben. Zal wel wat duurder zijn als de 27 euri (hier dan) maar toch.

EDIT: €4 duurder dus, zoals post hierboven zegt

Verder vind ik dat aanhangwagen gedeuns dan maar wazig. Zorg gewoon dat je dikke auto hebt,
kun je ook huge kar erachter, gewoon zorgen dat t 3499kg weegt.

[ Voor 24% gewijzigd door Ascathon op 24-02-2006 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
Ascathon schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 16:15:
[...]

Bij mij drie weken korter, maar zodra dat ding van credit card formaat er is wil ik die toch hebben. Zal wel wat duurder zijn als de 27 euri (hier dan) maar toch.

EDIT: €4 duurder dus, zoals post hierboven zegt

Verder vind ik dat aanhangwagen gedeuns dan maar wazig. Zorg gewoon dat je dikke auto hebt,
kun je ook huge kar erachter, gewoon zorgen dat t 3499kg weegt.
Ik vind het ook jammer dat het net nu komt als ik mijn rijbewijs haal. Nu moet ik 10 jaar rondlopen met een vodje. Ik vind zo'n pas veel makkelijker. Hoef je ook geen speciale portemonnee te kopen waarin dat papier past, maar gewoon kaartje dr'in en hoppa.

En GC_Stef: serieus maar 1 kilometer :D . De dag dat ik mijn rijbewijs krijg rijdt ik er wel een paar tankjes doorheen :P

[ Voor 9% gewijzigd door B-Bandit op 24-02-2006 16:32 ]

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Je kan gewoon een nieuwe aanvragen als de oude beschadigd is.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shailesh schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 16:30:
[...]

En GC_Stef: serieus maar 1 kilometer :D . De dag dat ik mijn rijbewijs krijg rijdt ik er wel een paar tankjes doorheen :P
Oops, was beetje onduidelijk, met 1k bedoelde ik dus 1000 kilometer :D ik heb iig ontzettend veel gereden, toen ik hem kocht stond ie net niet op 213, en nu staat ie net niet op 214 :+
Die auto beert gewoon zo ontzettend lekker, heb er deze week in totaal al 200 euro ofzo aan uitgegeven, 76,16 voor nieuwe bandjes (2 continental's voor voor) en de rest aan benzine geld. Morgen weer tanken 8)7 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Haha die GC_Stef is maar 'n weirde :9

Ik heb afgelopen maandag m'n rijbewijs gehaald en sindsdien
heb ik 530 km gereden (woon vlakbij Den Haag) Op en neer
geweest naar Rotterdam, Leiden en Utrecht en hier gewoon in
de regio wat rondgetuft in m'n moeders Peugeot 205'je (GTI whaha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sprintje trekken? :D
Hmm, echt heel ver heb ik dan nog niet gereden, meer dan stukkies van een half uur ergens naar toe en gewoon veel in de buurt rond cruizen heb ik niet gedaan. Lekker mensen ophalen en weg brengen etc. Das gewoon onwijs gaaf om te doen :*)

Maar wel 1 ding, dat roestbakkie van me moet wel binnen nu en 2 maanden van zijn roest verlost worden. Nu is ie nog niet rot, dan wel...ben ik hem meteen weer een paar weken kwijt :'(
Kuipstoeltjes, sportstoeltje, lichter vliegwiel, uitlaatspruitstuk, uitlaat, etc komt dan maar wat later..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Zo, net 2 uur les gehad :Y)

Het werd niet snelweg. Heb de bochtentechniek geoefend en dat uitvoeren over rotondes enzo. Is nog best lastig om dat allemaal goed te doen, maar het ging steeds beter.
Morgen weer 2 uur :)

@ hieronder: zie profiel :P

[ Voor 7% gewijzigd door RoD op 24-02-2006 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Haha waar woon je O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 11:02

Flotter

Pelipper!

Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen
InsjaHH schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 21:07:
Ik neem dan aan dat je bijv. om die reden wellicht wel zo'n nieuw pasje kan aanvragen, ook al heb je je papieren versie pas een half jaar ofzo ;). (Moet je wel erg slordig omgaan ermee, maar goed dat is een ander verhaal natuurlijk). Zelf zie ik zo'n pasje ook wel zitten.
Ik kan uit ervaring zeggen dat je'm niet in de wasmachine hoeft te stoppen, dat zal niet het gewenste effect geven ;) Alhoewel hij er ook niet echt mooier van wordt...

[ Voor 61% gewijzigd door Flotter op 24-02-2006 20:14 ]

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Flotter schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 20:06:
[...]
Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen
Hey, ik heb de TS gewoon overgenomen O-)
Maargoed, aangepast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascathon
Vind de overstap van diesel naar benzine al zo geweldig. NOT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
^^ Mjah, heb al eens in een benzine auto gereden, dat is nog wel even wennen denk ik, als ik straks mn rijbewijs heb :X

Vandaag in de stad Groningen gereden.. damn daar moet je echt goed opletten zeg. Gelukkig ging het aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
Die benzine auto's zijn grappig joh :+ . Als je ff niet oppast 'waaien' ze uit. Tenminste, onze Nissan die hoor je niet eens afslaan. Op een gegeven moment rolt die auto niet meer verder en denk je bij jezelf, watskebeurt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Ascathon schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 17:58:
Vind de overstap van diesel naar benzine al zo geweldig. NOT
Hmm...ik heb les gehad in een diezel en rij nu al 2 weken elke keer in een benzine auto en ik merk er eerlijk gezegd niks van.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:23

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Utrecht is maar niks, 3 keer gezakt daar. Dan maar in Winschoten lessen :P.
Stukken rustiger, en een voordeel is dat de buurman van mijn moeder een rijschool heeft, met een Mercedes als lesauto :p....

Dus volgend weekend ga ik lessen in een Mercedes :P :P

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Ik had 't voordeel dat ik in 'n benzine heb gelest en we zelf ook 'n benzine hebben.

In de dagen dat ik 'm nu heb (vanaf afgelopen maandag) is die 2x afgeslagen,
maar dat komt meer omdat ik in z'n vrij stond en ik ff stoer wilde wegrijden. Haha |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voordeel is, dat benzine 9 van de 10 keer stukken sneller is dan diesel (mijne wel iig) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascathon
Zal ook wel te maken hebben met lessen in een nieuwe auto, thuis eigen auto is al bejaard. Zal heus wel verschil zijn vergeleken met nieuwe auto.
Heb ook al in een automaat gereden. Is principe best relaxed. Vind zelf dat je je heus niet belachelijk hoeft te voelen als je daar in rijd.
Fijnste lijkt me nog dan de auto van diegene waar ik mee carpool. BMW, automaat en cruise control. Fijn voor op de snelweg dat laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 22:49:
Voordeel is, dat benzine 9 van de 10 keer stukken sneller is dan diesel (mijne wel iig) :D
wtf ? Een beetje diesel trekt een benzine er makkelijk uit hoor..

Misschien op top, maar een diesel heeft onwijs veel koppel vergeleken met benzine. Maar voor lessen is een hoge top niet echt intressant.

[ Voor 8% gewijzigd door Glashelder op 26-02-2006 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Oude diesels waren vaak langzamer dan benzineauto's toch? Bij nieuweren zou het verschil er nauwelijks nog zijn qua snelheid, althans, dat vertelde mn instructeur.

Ik vind een dieselauto in ieder geval prima rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, het grote verschil is dat je (om het even simpel uit te leggen) daar waar je nu bijvoorbeeld met benzine maximaal 100pk uit 1 liter kan trekken, je bij diesel er maximaal 90pk uit 1 liter kan halen. Het verschil is, bij benzine is dat dan ook het absolute maximum, daar waar je bij benzine nog veel verder door kan ontwikkelen. Natuurlijk kloppen deze cijfers niet, maar zo is het wel even makkelijk uit gelegt. Tegen woordig maakt het idd bijna niks meer uit, maar dan heb je het vooral over de nieuwe auto's, en die rijden er nog stukken minder rond dan oude 2de handjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Mja als je een moderne auto vergelijkt (ik neem even een Fiat Stilo als voorbeeld):

1.8 benzine: 162nm bij 3500rpm
1.9 diesel (jtdm): 305nm bij 2000rpm

Nogal een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:55

Dentheman

Zie signature

Glashelder schreef op zondag 26 februari 2006 @ 01:05:
Mja als je een moderne auto vergelijkt (ik neem even een Fiat Stilo als voorbeeld):

1.8 benzine: 162nm bij 3500rpm
1.9 diesel (jtdm): 305nm bij 2000rpm

Nogal een verschil.
het gaat hier over pk's, niet over koppel O-)

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Koppel is een veel logischere maatstaaf dan pk's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Laatst online: 17:55

Dentheman

Zie signature

armageddon_2k1 schreef op zondag 26 februari 2006 @ 12:09:
Koppel is een veel logischere maatstaaf dan pk's.
idd, het geeft ook veel meer comfort, veel trekkracht onderin, weinig schakelen, etc. :)

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

overmorgen moet ik op 8)

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Durden/cheer.gif spannend Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Durden/cheer.gif

[ Voor 59% gewijzigd door Duinkonijn op 26-02-2006 12:17 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 14:26

weebl

YARR!

CLB schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 21:50:
Ik had 't voordeel dat ik in 'n benzine heb gelest en we zelf ook 'n benzine hebben.

In de dagen dat ik 'm nu heb (vanaf afgelopen maandag) is die 2x afgeslagen,
maar dat komt meer omdat ik in z'n vrij stond en ik ff stoer wilde wegrijden. Haha |:(
Hoe laat je een auto die in z'n vrij staat afslaan :?

Gaat erg lastig denk ik...
Ascathon schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 23:40:
Zal ook wel te maken hebben met lessen in een nieuwe auto, thuis eigen auto is al bejaard. Zal heus wel verschil zijn vergeleken met nieuwe auto.
Heb ook al in een automaat gereden. Is principe best relaxed. Vind zelf dat je je heus niet belachelijk hoeft te voelen als je daar in rijd.
Fijnste lijkt me nog dan de auto van diegene waar ik mee carpool. BMW, automaat en cruise control. Fijn voor op de snelweg dat laatste.
Dat laatste dacht ik dus ook ja... Valt dus vies tegen. Als er iemand voor je duikt om een vrachtwagen in te halen (als je op de linkerbaan rijdt) moet je opeens remmen. En dan gaat ook je CC uit. Moet je elke keer weer op het knopje van je CC drukken.

Als het erg rustig is op de snelweg heb je wel gelijk, maar dat is het helaas bijna nooit in NL.

[ Voor 52% gewijzigd door weebl op 26-02-2006 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascathon
Heeft deze info hier al gestaan? Heb de vorige delen van het topic niet meegekregen.
weebl schreef op zondag 26 februari 2006 @ 12:24:
Dat laatste dacht ik dus ook ja... Valt dus vies tegen. Als er iemand voor je duikt om een vrachtwagen in te halen (als je op de linkerbaan rijdt) moet je opeens remmen. En dan gaat ook je CC uit. Moet je elke keer weer op het knopje van je CC drukken.

Als het erg rustig is op de snelweg heb je wel gelijk, maar dat is het helaas bijna nooit in NL.
Verschillend per auto. Diegene waar ik met mee rijd kan gerust remmen en gas geven. Als hij los laat gaat de CC gewoon weer verder.

Maandag t/m woensdag met auto naar stage. Zal wel rustiger zijn, mensen hier hebben vakantie.

[ Voor 75% gewijzigd door Ascathon op 26-02-2006 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Ascathon schreef op zondag 26 februari 2006 @ 12:42:
Heeft deze info hier al gestaan? Heb de vorige delen van het topic niet meegekregen.
]
Had het op internet al gezien,

http://www.flitsservice.nl/cm_php/main_repo.php?id=2152

http://autotelegraaf.nl/vanonzeredactie/?id=40591

[ Voor 7% gewijzigd door Duinkonijn op 26-02-2006 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit

Wat dacht je van ons arme inwoners van Rotterdam, met de 80km zone's :Y) En uiteraard ook Den Haag sinds kort...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

[...]

Hoe laat je een auto die in z'n vrij staat afslaan :?

Gaat erg lastig denk ik...
Achja weet ik veel half verkeerd in z'n 1 geschakeld dan :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Zeg even een vraag hè. Heb al poosje mijn rijbewijs. Maar nu hoorde ik van iemand die nu lest, dat die de hele de 'fout' maakt bij het benaderen van een stoplicht eerst de koppeling in te drukken en dan pas de rem.

Wat is daar fout aan? Ik doe dat namelijk ook hoor B) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Geen idee :? Mijn instructeur hamert er ook al op. Hij zei iets met dat als je de koppeling ingedrukt hebt je minder kunt remmen ( :? ) Heb verder ook maar half geluisterd, vond het nogal onzin :P
Volgens mij is het juist beter dat je eerst de koppeling indrukt, want dan kun je em ook niet af laten slaan lijkt me.
Maargoed, wat weet ik :P ik zal het mn instructeur ns vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Je laat de motor dan draaien met het moment van de auto. Een injectiemotor stopt dan de benzine toevoer-> minder benzineverbruik. Kennen jullie het principe remmen op de motor niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascathon
Gewoon pas koppeling induwen als je bijna stil staat. Zo is het mij geleerd. Met verbruiksmeter.
Als je remt zonder koppeling verbruikt de motor "niets". Zodra ik de koppeling in duw loopt de meter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Als je je koppeling al indrukt voordat je op de rem hebt gestaan ben je volgens mij stuurloos!
Dat is wat m'n instructeur altijd zei, dus je moet eerst 'n beetje gaan remmen en dan pas je koppeling indrukken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Stuurloos? Dat lijkt me heeeeeeel sterk. Je koppelt namelijk niet je stuur los.

Het punt is gewoon dat je zo lang mogelijk op de koppeling remt. Rij maar eens op de snelweg en als je uit moet voegen staat er wel eens dat de adviessnelheid 50 km/h is. Schakel dan terug naar z'n 3 en laat de koppeling langzaam opkomen. Je zal dan afremmen terwijl je niet eens die superinefficiente remmen (in principe) hoeft te gebruiken. Niet doen natuurlijk als het zicht slecht is of het is avond, want dan zien mensen je remlichten niet en gassen ze met 100/120 naar je toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-09 18:14

mvz

muziek verslaafde

ja en als je denkt "ik trap de kopp. in, dan rol ik wel lekker door de bocht!"
nouja dan vlieg je d'r dus af! ik dacht vroeger ook dat et wel kon.. nou 1x en niet weer!

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Hmm.. Ik rem ook regelmatig op de motor, dus eerst koppeling, terug schakelen, koppeling rustig weer terug op laten komen, (eventueel meerdere keren, ligt eraan welke versnelling etc.) auto beetje laten uitlopen, en als het nodig is dan alsnog gewoon remmen en dan terugschakelen om weer fantsoenlijk op te kunnen trekken.

Maar door de bocht gaan met je koppeling ingedrukt werkt inderdaag niet, dan rolt de auto veel te snel door.. :)

Nu mijn vraag; :P
Heb sinds 31-8-05 mijn rijbewijs (Dat was na de 2e keer opgaan.) en vroeg me af of het aan te raden is om een slipcursus te doen. Leuk lijkt het me wel, maar is het ook erg nuttig enzo.. Of leer je de meeste dingen ook gewoon als je gewoon auto rijdt.

En nu about moter-rijbewijs.
Ik ben 18 jaar, en wou wel graag mijn moter-rijbewijs gaan halen, kan ik nou beter tot mijn 21e wachten? En hoe zit dat nou met al die regels daarover?

[ Voor 24% gewijzigd door endless op 27-02-2006 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
armageddon_2k1 schreef op zondag 26 februari 2006 @ 23:37:
Stuurloos? Dat lijkt me heeeeeeel sterk. Je koppelt namelijk niet je stuur los.

Het punt is gewoon dat je zo lang mogelijk op de koppeling remt. Rij maar eens op de snelweg en als je uit moet voegen staat er wel eens dat de adviessnelheid 50 km/h is. Schakel dan terug naar z'n 3 en laat de koppeling langzaam opkomen. Je zal dan afremmen terwijl je niet eens die superinefficiente remmen (in principe) hoeft te gebruiken. Niet doen natuurlijk als het zicht slecht is of het is avond, want dan zien mensen je remlichten niet en gassen ze met 100/120 naar je toe.
Dat wat jij nu zegt is een behoorlijk nette en zuinige methode van remmen. Maar ik denk dat als je dat op je examen doet, je toch echt zal zakken op dát punt. Want van 120->50 doe ik ook geregeld, en dan zal de examinator willen zien dat jij remt...

Over het algemeen rem ik gewoon eerst af op de motor, en druk vervolgens de koppeling in om te zorgen dat ie niet afslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascathon
endless schreef op maandag 27 februari 2006 @ 00:11:
En nu about moter-rijbewijs.
Ik ben 18 jaar, en wou wel graag mijn moter-rijbewijs gaan halen, kan ik nou beter tot mijn 21e wachten? En hoe zit dat nou met al die regels daarover?
Je mag pas voor een "zware" motor lessen als je 21 bent. Zwaar is in dit geval >25kW (toch).
Maar als je dit nu doet word het later automatisch omgezet zo ver ik weet. Ik weet niet of dit met je 21e jaar is of pas na een x aantal jaar.

[ Voor 18% gewijzigd door Ascathon op 27-02-2006 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royjn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 08:53
Ascathon schreef op maandag 27 februari 2006 @ 08:14:
[...]

Je mag pas voor een "zware" motor lessen als je 21 bent. Zwaar is in dit geval >25kW (toch).
Maar als je dit nu doet word het later automatisch omgezet zo ver ik weet. Ik weet niet of dit met je 21e jaar is of pas na een x aantal jaar.
Volgens mij gelden de zelfde regels nog als ik toen lesde.
Het is zwaar rijden na je 21ste of na 2 jaar dat je het rijbewijs hebt gehaald.

Dus in jou geval win je een jaartje eerder zwaarder rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascathon
royjn schreef op maandag 27 februari 2006 @ 08:24:
[...]

Volgens mij gelden de zelfde regels nog als ik toen lesde.
Het is zwaar rijden na je 21ste of na 2 jaar dat je het rijbewijs hebt gehaald.

Dus in jou geval win je een jaartje eerder zwaarder rijden.
Ik dacht toch van niet. Dat je minstens 21 moet zijn.

Edit:
Het praktijkexamen voor de motor is er in twee categorieën, een lichte categorie (‘A beperkt’) en een zware categorie zonder beperkingen (‘A’). Als je jonger bent dan 21 jaar, moet je het examen afleggen op een lichte motor met een vermogen van minder dan 35 kW.
De cilinderinhoud van deze motor moet meer dan 120 cc zijn en hij moet minstens honderd kilometer per uur kunnen rijden.
Ben je 21 jaar of ouder, dan mag je kiezen of je het examen wilt afleggen op een lichte motor of een zware. Zo’n zware motor moet een vermogen hebben van 35 kW of meer.

Pas na twee jaar mag je overstappen op een zwaardere motor; daar hoef je niet opnieuw examen voor te doen.
Je hebt dus gelijk. Neem aan dat endless' vraag nu beantwoord is.

[ Voor 60% gewijzigd door Ascathon op 27-02-2006 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak15KW
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-01 12:45
theorie in 3 keer :+
en in 1 keer afgereden, maar dat was ook te simpel, toen ze zei dat we terug mochten naar het beginpunt waren we voor m'n gevoel pas 10 min onderweg maar we waren al 20 minuten aan het rijden.(ik had de speciale verrichtingen al gedaan en afgerond 8) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Shailesh schreef op maandag 27 februari 2006 @ 00:13:
[...]

Dat wat jij nu zegt is een behoorlijk nette en zuinige methode van remmen. Maar ik denk dat als je dat op je examen doet, je toch echt zal zakken op dát punt. Want van 120->50 doe ik ook geregeld, en dan zal de examinator willen zien dat jij remt...

Over het algemeen rem ik gewoon eerst af op de motor, en druk vervolgens de koppeling in om te zorgen dat ie niet afslaat.
Ik heb dat gedaan om m'n examen :? Dat gaf de examinator zelfs nog aan. Hij vroeg dat: "Waarom gebruik je je rem niet?" en toen zei ik "Er zit niemand achter me, dus dan rem ik liever op de koppeling, dat is zuiniger en ik vind dat gewoon lekkerder afremmen". En dat vond hij het goede antwoord.

@Mvz:
Je moet ook nooit de koppeling in de bocht inhebben. Ik heb dat dus ook helemaal niet gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMach
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:38
Proficiat aan al diegenen die hun rijbewijs al hebben gehaald intussen (en dat zijn er een pak :p) _/-\o_ .
Ik kom net terug van mijn eerste 2u rijles en dat ging wel goed.
Af en toe es stilgevallen bij het optrekken omdat ik gas vergat te geven en de koppeling wat te snel liet opkomen (en het is maar een 1400 dieseltje). Ook wat te dicht bij de auto's rechts int stad en met slippende banden vertrokken op een helling :+ . Als alles goed gaat heb ik binnen een week of 3 dus mijn voorlopig rijbewijs :9
Het enige dat echt flippen was waren de remmen, tis een renault megane en je moet die rem maar 1 cm induwen of zo en je staat met krijsende banden stil :X . Extreem gevoelig en moeilijk te doseren, ben ik dus even blij als de mensen ver genoeg achter mij blijven rijden

[ Voor 22% gewijzigd door MMach op 27-02-2006 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Laatst online: 23:27

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

endless schreef op maandag 27 februari 2006 @ 00:11:
Hmm.. Ik rem ook regelmatig op de motor, dus eerst koppeling, terug schakelen, koppeling rustig weer terug op laten komen, (eventueel meerdere keren, ligt eraan welke versnelling etc.) auto beetje laten uitlopen, en als het nodig is dan alsnog gewoon remmen en dan terugschakelen om weer fantsoenlijk op te kunnen trekken.

Maar door de bocht gaan met je koppeling ingedrukt werkt inderdaag niet, dan rolt de auto veel te snel door.. :)

*knip*
Waarom schakel je terug bij het afremmen? Stel, je komt met 80 in de 5 op een verkeerslicht af, en je moet stoppen. Gewoon zo ver mogelijk laten uitrollen, eventueel wat bijremmen, en om te voorkomen dat ie afslaat pas op het laatst de koppeling intrappen. En dan ga je gewoon van de 5 naar de 1. Dat mag gerust hoor.
Je moet natuurlijk wel schakelen als je van snelheid verandert, van 80 naar 50 bijvoorbeeld. Eerst even wat gas terugnemen (dan rem je dus al in de 5 op de motor), dan terugschakelen naar de 3, en dan op de motor afremmen tot 50.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascathon
DrivinUCrazy schreef op maandag 27 februari 2006 @ 14:03:
[...]

Waarom schakel je terug bij het afremmen?
Kan handig zijn als het licht weer op groen springt. Dan zit je in een versnelling die de auto wel aan kan en kun je gewoon doorrijden.

[ Voor 5% gewijzigd door Ascathon op 27-02-2006 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

@ Mmach! Dankje. Whaha ik heb 'm nu precies een week en opzekers al veel gereden! Succes met je rijlessen!

@ Armageddon: Opzeker dat je stuurloos bent. Probeer jij maar is een haarspeldbocht te nemen,
terwijl je je koppeling hebt ingedrukt, je rijdt dan gewoon als 'n monkgool de bocht door! Je auto
gaat gewoon waar jij 'm naartoe stuurt. De term 'stuurloos' is idd wat stom gekozen van mij, ik
bedoelde er eigenlijk mee, dat je de auto dan totaal niet onder controle kan hebben, omdat je gewoon
als 'n bezetene voortdendert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Laatst online: 12-09 14:26

weebl

YARR!

Ascathon schreef op maandag 27 februari 2006 @ 14:09:
[...]

Kan handig zijn als het licht weer op groen springt. Dan zit je in een versnelling die de auto wel aan kan en kun je gewoon doorrijden.
Beetje overdreven imho...

Als je nog rolt: 2
Als je stil staat: 1

Als ik op een stoplicht afrij, dan trap ik de koppeling in als ik +/- 30 km rijd, duw de versnelling in z'n vrij en als dan opeens het stoplicht weer op groen springt doe ik hem in z'n twee en anders in z'n 1. Simpel...
CLB schreef op maandag 27 februari 2006 @ 14:11:
ik bedoelde er eigenlijk mee, dat je de auto dan totaal niet onder controle kan hebben, omdat je gewoon als 'n bezetene voortdendert
Ooit van een rem gehoord?

Bij mij in de buurt is een hele scherpe bocht. Als ik die neem, kom ik in z'n 4 aanrijden, schakel terug naar z'n 2 (koppeling nog wel ingetrapt), rem af en neem de bocht. Als ik uit de bocht kom rij ik precies hard genoeg voor z'n 2 en laat dan de koppeling opkomen om door te rijden.

[ Voor 80% gewijzigd door weebl op 27-02-2006 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascathon
weebl schreef op maandag 27 februari 2006 @ 14:25:
[...]Beetje overdreven imho...

Als je nog rolt: 2
Als je stil staat: 1
Daar heb je verder wel gelijk in. Ik doe het ook op de manier die jij beschijft. Alle versnelling afgaan is ook beetje onzin werkje.

Ik vind het bij de auto die ik nu rijd (Vectra uit 1993, van mn pa) best moeilijk om de snelheid vast te houden. Het gaspedaal is best gevoelig. Ietsjes meer induwen en je zit weer 10 km/h hoger.

[ Voor 24% gewijzigd door Ascathon op 27-02-2006 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
CLB schreef op maandag 27 februari 2006 @ 14:11:
@ Mmach! Dankje. Whaha ik heb 'm nu precies een week en opzekers al veel gereden! Succes met je rijlessen!

@ Armageddon: Opzeker dat je stuurloos bent. Probeer jij maar is een haarspeldbocht te nemen,
terwijl je je koppeling hebt ingedrukt, je rijdt dan gewoon als 'n monkgool de bocht door! Je auto
gaat gewoon waar jij 'm naartoe stuurt. De term 'stuurloos' is idd wat stom gekozen van mij, ik
bedoelde er eigenlijk mee, dat je de auto dan totaal niet onder controle kan hebben, omdat je gewoon
als 'n bezetene voortdendert
Maar ik zeg ook helemaal niet dat je de koppeling in moet drukken tijdens een bocht maken :X Dat maken jullie er allemaal van. Het is namelijk één van de eerste dingen die je leert bij les.

[ Voor 7% gewijzigd door armageddon_2k1 op 27-02-2006 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik doe het meer zo:
aanrijden met 80 naar een stoplicht bijvoorbeeld, stoplicht op rood? Rustig op de motor afremmen, en hopen dat ie overspringt. Iig zo lang mogelijk wachten met schakelen, en zodra je 20-30 rijd keuze maken. Doorrijden in zijn 2 (als het inmiddels groen is) of stil zetten in zijn 1. Werkt prima, en ik heb verder een vrij lange 1 (gaat tot de 50/60 dacht ik) dus ook dat maakt niet veel uit (behalve voor het gebruik dan 8)7 :+ ).

Even iets tussendoor, ik zat van de week in een wat rare situatie, en ik ben toch even benieuwd naar wat jullie ervan vinden.
Ik reed achter een vriend aan de snelweg op, aangezien ik veel meer acceleratievermogenheb dan hem zat ik (ook al zat ik achter hem) veel sneller op 'snelwegsnelheid' en had ik al ingevoegd. Toen reed ik 100 ong. en hij nog maar iets van 80. Ik zat in de middelste van de drie banen op dat moment (links, rechts, uitvoegstrook), rechts dus normaal gezien. Toen ik hem passeerde ging hij ineens naar links, hij had mij niet gezien. Afgezien van dat je kan zeggen dat ik hem ruimte zou kunnen geven en dat wat ik deed asociaal was (ook dat vind ik eigenlijk mee vallen) zit ik toch eigenlijk in mijn gelijk als ik zeg dat hij in de fout zat? Hij had immers beter in zijn spiegels en dode hoek moeten kijken, en aangezien hij nog moest invoegen mag hij niemand belemmeren.

Heb er al ruzie om gehad en alles, en aangezien ik pas net mijn rijbewijs heb word ik er ook niet echt serieus om genomen. Terecht misschien, maar ik zat toch echt niet verkeerd lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascathon
Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2006 @ 15:27:
en ik heb verder een vrij lange 1 (gaat tot de 50/60 dacht ik)
Hehe, die auto die ik nu rij, zie stukje hierboven, wil dus absoluut niet dat je de 1 gebruikt. Zo snel mogelijk naar de twee anders maakt ie teveel herrie? En terug naar de eerste versnelling? Alleen als de wagen stil staat. Anders lukt dat niet.

Aantal toeren weet ik niet, geen toerenteller. ;)
Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2006 @ 15:27:
Heb er al ruzie om gehad en alles, en aangezien ik pas net mijn rijbewijs heb word ik er ook niet echt serieus om genomen. Terecht misschien, maar ik zat toch echt niet verkeerd lijkt me...
Hij had wel moeten kijken in de dode hoek. Kon jij niet nog eens naar links om hem erop te laten? Mja, ging je mss dan ook nog iets te langzaam voor. Jij had ook "sociaal" kunnen doen en samen met hem in te voegen, dus hij voor, jij erachter.

[ Voor 45% gewijzigd door Ascathon op 27-02-2006 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hehe, mijne krijst ook alles bij elkaar hoor, want dan zit je op en rond de 7000 toeren, maar dat maakt niet uit, make the bitch work :D

/disclaimer:
Dit geschied alleen te gebeuren zodra de motor op temperatuur is, en er geen politie aanwezig is.

})

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2006 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

@ Armageddon: Okee excuses moi, dan zal ik 't wel verkeerd geinterpreteerd hebben! Schluss PUNT

@ GC_Stef: Ik ben blij dat ik niet bij je in de buurt woon >:) (Whaa Audi A6 is mooi ;) )

[ Voor 12% gewijzigd door CLB op 27-02-2006 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Oké, dus je moterrijbewijs wordt dus toch automatisch overgezet.. Mooi. :)

En over dat remmen op de moter, naar stilstaand doe ik dat inderdaad niet, maar richting een rood stoplicht wel altijd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Whoohoo, theorie gehaald :P. 2 foutjes maar!
20 maart TTT, komt helemaal goed dit :)

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascathon
Nadeel van dit weer: er is geen parkeervak te zien en de orientatie is weg. Dus ik sta natuurlijk weer scheef. Krijg je als beginner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Ik moet zometeen ook rijden.. ben benieuwd :X Hoop niet dat mn instructeur veel moeilijke dingen geplanned heeft, het ligt hier vol met sneeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonyEricsson
  • Laatst online: 12-09 11:46
oja....ik ben in januari gezakt
nieuwe examen nog niet geplanned
komt over 2 maanden wel weer
ik heb het even gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
  • Laatst online: 18:40
ik zit nu op les 26 maar ik blijf steeds dingen verneuken, zoals goede rijbaan kiezen of bewust kijken. Heel irri :(

If it aint broke, fix it till it is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Tof.. zaterdag heb ik mijn eerste motorijles.. Is dat heel anders als de auto ?Niet zeggen dat je om kan vallen en zo.. maar ik bedoel qua koppeling ed.?

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Venxir schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 14:55:
ik zit nu op les 26 maar ik blijf steeds dingen verneuken, zoals goede rijbaan kiezen of bewust kijken. Heel irri :(
Achjoh komt helemaal goed!

Heb jij lessen van 1 of 1,5 uur en heb je al 'n afrij-datum!

Gewoon goed alles opnieuw gaan herhalen met je instructeur, komt zeker goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
  • Laatst online: 18:40
CLB schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 15:11:
[...]

Achjoh komt helemaal goed!

Heb jij lessen van 1 of 1,5 uur en heb je al 'n afrij-datum!

Gewoon goed alles opnieuw gaan herhalen met je instructeur, komt zeker goed!
1,5 uur en nee

If it aint broke, fix it till it is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascathon
RoD schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 11:29:
Ik moet zometeen ook rijden.. ben benieuwd :X Hoop niet dat mn instructeur veel moeilijke dingen geplanned heeft, het ligt hier vol met sneeuw.
Tijdens een van mn laatste lessen (december of januari) zocht mn instructeur extra een wijk op waar niet gestrooid was. "En geef nu maar eens gas". Ik rustig gas geven. "Nee, dat bedoel ik niet. Flink gassen". Ik trap pedaal in, leuke wielspin enzo. En leuk om eens ABS te testen.
En natuurlijk zien wie geen ABS heeft.

Autosnelweg had ik tijdens les 3.

[ Voor 6% gewijzigd door Ascathon op 01-03-2006 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Ik zit nu op les 7 en kijken gaat steeds beter :) Mn instructeur wilde vandaag de snelweg al op, maar ik heb het even uit kunnen stellen :P Ga liever nog eerst even wat meer vertrouwd raken aan de auto voordat ik met hoge snelheid ga rijden.
Ascathon schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 15:20:
[...]

Tijdens een van mn laatste lessen (december of januari) zocht mn instructeur extra een wijk op waar niet gestrooid was. "En geef nu maar eens gas". Ik rustig gas geven. "Nee, dat bedoel ik niet. Flink gassen". Ik trap pedaal in, leuke wielspin enzo. En leuk om eens ABS te testen.
En natuurlijk zien wie geen ABS heeft.
Hehe, gelukkig had ik geen last van de sneeuw, het was allemaal alweer verdwenen.
M3rcury schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 15:05:
Tof.. zaterdag heb ik mijn eerste motorijles.. Is dat heel anders als de auto ?Niet zeggen dat je om kan vallen en zo.. maar ik bedoel qua koppeling ed.?
Denk dat ze dat in Motor - Beginnersvragen... en meer! Deel 4 beter weten dan hier :)

[ Voor 74% gewijzigd door RoD op 01-03-2006 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
Venxir schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 14:55:
Ik heb gister les 27 en 28 gehad, en het kiezen van de juiste rijbaan is eigenlijk ook dat gene wat nog als enige fout gaat. Dus als je komt aanrijden, dat je dan naar zo'n blauw bordje met pijlen kijkt, om te weten waar je moet staan. Soms mis ik het bordje en weet ik echt niet waar ik moet staan. En voor de rest nog de grote verkeerspleinen in Rotterdam (kleinpolderplein enzo), en invoegen als het druk is. Maar ik heb nog 3 blokken (300min) om dit eruit te slopen, en dan 15 maart afrijden. Komt wel goed denk ik :)

En dat kijken, tsjah, als je leraar je maar vaak genoeg herinnert, komt dat ook wel op den duur.

[ Voor 7% gewijzigd door B-Bandit op 01-03-2006 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Ach, ik ging ook de derde les al de snelweg op, is juist veel makkelijker dan in de stad. Je gaat dan wel hard,maar het onderlinge snelheidsverschil is niet enorm groot, en de wegen zijn lekker recht. Verder heb je geen last van zebrapaden, fietsers, etc.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

MaximusTG schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 15:47:
Ach, ik ging ook de derde les al de snelweg op, is juist veel makkelijker dan in de stad. Je gaat dan wel hard,maar het onderlinge snelheidsverschil is niet enorm groot, en de wegen zijn lekker recht. Verder heb je geen last van zebrapaden, fietsers, etc.
Snelweg is inderdaad wel makkelijk, ik vind er alleen helemaal nix aan, zeker niet nu ik zelf me rijbewijs heb.

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Idd, je hoeft in principe niet veel te doen. Met cruise control nog minder zelfs. Beetje door de stad navigeren, lekker schakelen, is veel leuker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mevius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 21:40
Ik heb vandaag (over een kwartiertje) weer een blok van 3 uur lessen.
Dan heb ik maandag nog 1 uurtje les voor het examen, en daarna om 1 uur praktijk examen (te Almelo).

Ik heb dan in totaal 36 lessen gehad, bij 2 verschillende instructeurs.
Ze legden het allebei net iets anders uit, dus heb ik maar de middenweg genomen en dat vonden ze beide een goede oplossing.
Nu even kijken hoe de lessen zometeen gaan, dan kan ik met een goed gevoel naar maandag toeleven, of juist niet :)

Home Assistant | ☀️ 15.2kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

CoolyBoy schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 13:18:
Ik heb vandaag (over een kwartiertje) weer een blok van 3 uur lessen.
Dan heb ik maandag nog 1 uurtje les voor het examen, en daarna om 1 uur praktijk examen (te Almelo).

Ik heb dan in totaal 36 lessen gehad, bij 2 verschillende instructeurs.
Ze legden het allebei net iets anders uit, dus heb ik maar de middenweg genomen en dat vonden ze beide een goede oplossing.
Nu even kijken hoe de lessen zometeen gaan, dan kan ik met een goed gevoel naar maandag toeleven, of juist niet :)
slechte generale is een goede echte ofzo toch ? :P

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Net weer rijles gehad :) Voor het eerst op de snelweg :D Viel best mee natuurlijk. 120 is nog best wel hard eigenlijk, als je zelf moet rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
14 maart mag ik afrijden ;)
Als ik hem haal mag ik eindelijk in m'n civicje coupe rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoD schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 17:10:
Net weer rijles gehad :) Voor het eerst op de snelweg :D Viel best mee natuurlijk. 120 is nog best wel hard eigenlijk, als je zelf moet rijden.
Dat dacht ik de eerste keer ook, jesus wat is 120 nog best hard.
Maar na een paar keer snelweg dan valt dat ook wel weer mee hoor, dan wil je soms nog wel eens wat harder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Verwijderd schreef op zondag 05 maart 2006 @ 15:21:
[...]

Dat dacht ik de eerste keer ook, jesus wat is 120 nog best hard.
Maar na een paar keer snelweg dan valt dat ook wel weer mee hoor, dan wil je soms nog wel eens wat harder ;)
Idd.. en als je na een paar x snelweg weer terug op een weg van 50 terug komt :/
Nu ik mijn rijbewijs heb kan ik me echt niet meer aan de snelheid houden.

Zometeen als ik een motor heb denk k al helemaal niet meer. Zat nu ook al op 70 op een weg waar je 50 mocht met les, was nog gewent dat je in zijn 2 redelijk kon doortrekken en dan naar zijn 3 rustig naar de 50 te gaan. Met motor trek je hem in zijn 2 door en dan zit je al over de 50 :X

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooolkast
  • Niet online

cooolkast

Meeeh

RedHat schreef op zondag 05 maart 2006 @ 12:41:
14 maart mag ik afrijden ;)
Als ik hem haal mag ik eindelijk in m'n civicje coupe rijden :)
Mooie datum! * cooolkast mag dan ook ;)

Ook wel cool dat je dan gelijk een eigen auto hebt waar je in kan rijden. Heb hier het geluk dat zolang ik er zelf geen heb in de auto van m'n vader mag(vind hij ook wel leuk, een chauffeur hebben :D )

Nog 2 lesjes te gaan tot het examen, maar ben eigenlijk al een week of 2 er helemaal klaar voor :) Vooral m'n laatste les ging erg lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haha, ook al een honda'tje gekocht voor je op moest? Heb ik ook gedaan, en ik denk dat je het jezelf dan alleen maar makkelijker maakt want dan moet je gewoon slagen ;) Ik was dus ook na 13 minuten precies weer terug :D

Was net op tijd voor rijbewijs, en meteen hele dag auto gereden :)
Heel veel succes dan iig, en maak je niet te druk. Klets wel in de auto, maar niet te veel, want daar werd ik nog ff op aangesproken toen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 10:29

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Ik ga maandag eens bellen wanneer ik kan beginnen met lessen :D zin in :D

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n1ck
  • Laatst online: 00:20
Ethnocentrix schreef op zondag 05 maart 2006 @ 19:31:
Ik ga maandag eens bellen wanneer ik kan beginnen met lessen :D zin in :D
Woeii, moet je zeker doen! .. Rijden is fun \ :D /

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascathon
Fun...ik vind het best een serieuze zaak hoor. ;) Ik merk vooral dat het handig is om makkelijk ergens te kunnen komen ipv OV of door weer en wind hoeven te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
Ik moet om 14:00 afrijden, het gemeentehuis zit op dinsdags altijd om 1200 dicht (andere dagen ook overigens, echte ambtenaren :D ) dus ik mag dan nog niet rijden ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

RedHat schreef op zondag 05 maart 2006 @ 21:42:
Ik moet om 14:00 afrijden, het gemeentehuis zit op dinsdags altijd om 1200 dicht (andere dagen ook overigens, echte ambtenaren :D ) dus ik mag dan nog niet rijden ;(
Das balen :( Ik moest op vrijdag voor het weekend afrijden, en kwam 5 min voor sluitingtijd binnen :D

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mevius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 21:40
Ik heb net praktijkexamen B gehad.
gezakt...

Begin van het examen ging soepeltjes, ik had gekozen om mijn rij-instructeur niet mee te laten gaan.
We gingen de snelweg op, ging allemaal vrij goed, niet echt problemen totdat ik bij een kruising kwam.

Ik probeer hier de situatie duidelijk uit te leggen, aan de hand van tekst en plaatjes, want die zeggen immers meer dan duizend woorden:

Groene auto ben ik
Paars = personen auto X
Blauw = vrachtwagen combinatie Y

We kwamen van een boerenlandweggetje aangereden (Almelo), ik had vrij zicht naar links en rechts.
De bedoeling was om rechts af te slaan, ik had voor de tijd gekeken, kwam niets aan van links en van rechts kwam auto X, die volgens mij de bedoeling had om links af te slaan.
Hieronder volgt mijn schatting van de situatie:
Afbeeldingslocatie: http://145.53.165.26/dump/situatie%20geschat.JPG

Ik had dus het idee om hem mooi door te laten rollen, omdat ik wist dat er niets aankwam.

Gaat ineens auto X keren op de weg, en haalt daarbij flink uit op de rijstrook waar ik wou invoegen.
Ik liet hem doorrollen in de 2, remde wat af en wou rustig de rijbaan opdraaien.
Nu stond die vrachtwagencombinatie Y voor rechtdoor gesorteerd, dus daardoor werd mijn hele zicht geblokkeerd, maar ik dacht dus dat er niets aankwam.
Afbeeldingslocatie: http://145.53.165.26/dump/werktelijke%20situatie.JPG

Verkeerd gedacht, er kwam een auto aan van links en ik moest aardig hard de remmen in, ook had ik hem nog in de 2 staan.
Een fout van mij, dat zie ik naderhand ook wel in, maar wel een domme/gemakkelijk te voorkomen fout.

Voor de rest ging het prima, hij zei zelfs bij de nabespreking dat hij in het begin dacht dat 'dit stempelen werd', maar helaas voor mij deed deze fout (foutje?) mij de das om.
Jammer... nu mag ik over 4 weken weer, ik heb 5 lessen voor het volgende examen, want ik had alles wel onder de knie, alleen het inzicht kon beter (op dat soort plekken dus).

Volgende keer beter...

Home Assistant | ☀️ 15.2kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Laatst online: 23:32
zonde man :)

Succes de volgende keer :P (kan jij rijden naar allerlei LAN's 'n shit :P)
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.