| Het grote rijbewijs topic - Deel 7 |
![]() |
Alweer 5 jaar geleden opende The Legend een algemeen topic over het autorijden en alles wat er mee te maken had. En guess what, dit is alweer het 7e deel van het grote rijbewijs topic! Post hier al je ervaringen met je rijlessen, het afrijden, als je vragen over de theorie hebt of gewoon wilt ouwehoeren over auto/motor (of whatever) rijden! |
| Sites met info: |
Algemeen - Allerlei informatie over het rijbewijs zelf - Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen - Info over het auto theorie examen - Hoe vraag ik mijn theorie aan? - Rijscholen vergelijken (slagingspercentage e.d) RIS In de Rijopleiding in Stappen (RIS) leer je stap-voor-stap autorijden. - Meer info over RIS - Overzicht RIS-rijscholen Voertuigcontrole bij het praktijkexamen Bij je praktijk examen kan/krijg je ook een aantal vragen over het voertuig waar je in rijdt. - Site met nuttige info Theorie oefenen - Theorielokaal (online examens) - Online examens bij een rijschool - Rijles Theorie.nl - CBR Online oefenen - Theorie-leren.nl |
| Extra informatie |
De TTT Zowel theorie- als praktijkkennis worden tussentijds getoetst door kleine proefexamens af te nemen. Uiteindelijk wordt een laatste groot proefexamen voor de praktijk afgelegd. De TTT of beter bekent onder de Tussen Tijdse Toets. Op deze TTT maakt u kennis met de examinator die u op het examen waarschijnlijk ook gaat krijgen. Een TTT wordt afgenomen alsof het een echt examen is. Ook de bijzondere verrichtingen worden hier getoetst. Als deze met een voldoende kunnen worden beoordeeld, dan kan je vrijstelling krijgen op je examen. Bron Het puntenrijbewijs Bij het systeem van een puntenrijbewijs krijgen automobilisten strafpunten voor verkeersovertredingen, zoals door rood licht rijden,te hard rijden of een ongeluk veroorzaken. Bij het bereiken van een bepaald aantal punten wordt het rijbewijs ingenomen. Bron - Meer informatie De aanhanger Bent u in het bezit van een rijbewijs B (auto), dan mag u rijden met een lichte aanhangwagen. Dit staat alleen niet op uw rijbewijs vermeld. Bron - Aanhangwagen tot 750 kg Geeft de bevoegdheid tot het besturen van een personenauto met een aanhangwagen die, inclusief laadvermogen, niet meer weegt dan 750 kg. - Aanhangwagen meer dan 750 kg In bepaalde gevallen is het toegestaan een zwaardere aanhangwagen dan 750 kg te trekken met alleen rijbewijs B. Daar zijn echter twee voorwaarden aan verbonden: 1. de aanhanger mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan de ledige massa van het trekkende motorvoertuig; 2. de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer zijn dan 3500 kg. Bepalend daarbij zijn de gewichten zoals deze staan vermeld op het voor de aanhangwagen afgegeven registratiebewijs of kentekenbewijs. Bron |
| Vorige delen: |
Het grote Rijbewijs topic =] Het grote Rijbewijs topic =] - Deel 2 Het grote rijbewijs topic - Deel 3 Het grote rijbewijs topic - Deel 4 Het grote rijbewijs topic - Deel 5 Het grote rijbewijs topic - Deel 6 |
| Een nieuw rijbewijs |
| Per 1 oktober 2006 is het roze papiertje vervangen door een fraudebestendig kunststof kaart. Het roze papiertje halen is dus nu niet meer mogelijk Ook de aanvraagprocedure van het rijbewijs is fraudebestendiger geworden. Het rijbewijs wordt nu centraal geproduceerd, wat een langere wachttijd met zich meebrengt. Eventueel kun je tegen extra betaling een spoedprocedure aanvragen. Ook zijn er nieuwe categorieën verschenen die voorheen niet op het rijbewijs stonden.
|
| Layout gemaakt door Waypoint en deels van het foute tuning topic gejat |
Niet qua welke richting je op moet nee. Maar twee toegangswegen zijn driebaans. Dan is de rechterbaan voor 'rechtdoor', de middelste voor tweederde rond en de linkse voor een heel rondje.Spotter schreef op zondag 25 mei 2008 @ 00:54:
[...]
Als het niet aangegeven staat lijkt het me even onoverzichtelijk, maar zo lastig is deze toch niet?
Echter, naast één toegangsweg ligt aan de rechterkant een busbaan. Dan is de rechtse baan dus voor de bus, de middelste voor rechtdoor en de linkse voor zowel tweederde als helemaal rond...maar als je tweederde wilt moet je dan op de 'rotonde' (dus in de bocht zegmaar) je weer verplaatsen naar de buitenste weghelft. Die manouevre is nog niet het lastigste, wel het feit dat je moet onthouden bij welke toegangsweg je ook alweer naar de linkerbaan moet gaan omdat je een eindje vantevoren al voorgesorteerd moet staan etc.
Zie hier. Het moeilijke is dus niet de uitvoering (voorsorteren, baan wisselen, kijken etc.) maar wanneer je het moet doen (ik meen dat je het vantevoren kan zien; als je recht op een aantal flats afrijdt dan zit de busbaan later aan je rechterkant...geloof ik).
[ Voor 14% gewijzigd door sjaakaq op 25-05-2008 10:33 ]
leoaq.fm // Jeune Loop
In België heeft de bestuurder op de rotonde altijd voorrang ook al zouden die borden er niet staan. In praktijk staan ze er echter altijd. Voorwaarde is wel dat dit bord er staat:

Maar dan met pijlen Belgian style
Die kon ik niet direct vinden.

Maar dan met pijlen Belgian style
Vandaag weer een rijles gehad, zelfstandig rijden gaat goed, rotondes nemen gaat ook stukken beter, iig zonder ingreep erover en soepel zonder bokken van de auto enzo. Enigste is dat op een stuk met een aantal korte bochtjes na elkaar, vluchtheuvels en andere combinaties ik de fout inging en redelijk de stress inging, maar verder was het ok. Ook fileparkeren gedaan wat ook erg goed ging. Al met al een top les, beter als vorige week. 
Oja, onderweg op de parkeer plaats ook nog wat foto's gemaakt.

Altijd leuk.
Oja, onderweg op de parkeer plaats ook nog wat foto's gemaakt.

Altijd leuk.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Voorgeschreven door de instantie die de rij-examens aflegt, maar het is niet vastgelegd in de wet en dus niet strafbaar als je niet naar links knippers op een enkelbaans rotonde.
In de wet is in principe alleen vastgelegd dat je richting moet aangeven als je van baan wisselt en het afslaan (de rest van de opsomming komt min of meer neer op deze twee punten). En dat gebeurd niet bij een enkelbaansrotonde als het bijvoorbeeld driekwart neemt. Dat is waarom er discussie over is.
Grappige is dat hier al in 2004 dezelfde discussie is, met een poll: 93% knippert wél naar links.
Wikipedia: Rotonde (verkeer)
Leuk plaatje trouwens in het artikel:

Alleen wordt daar niet geknipperd naar links
In de wet is in principe alleen vastgelegd dat je richting moet aangeven als je van baan wisselt en het afslaan (de rest van de opsomming komt min of meer neer op deze twee punten). En dat gebeurd niet bij een enkelbaansrotonde als het bijvoorbeeld driekwart neemt. Dat is waarom er discussie over is.
Grappige is dat hier al in 2004 dezelfde discussie is, met een poll: 93% knippert wél naar links.
Wikipedia: Rotonde (verkeer)
Alleen jammer dat er niet uitgelegd wordt waarom het o.a. in onze buurlanden verboden is.Richting aangeven
Bij het afslaan van de rotonde is het verplicht richting aan te geven naar rechts. In de Nederlandse rijopleiding wordt aangeleerd naar links richting aan te geven bij het voor 3/4 nemen van de rotonde. Dit is echter niet verplicht, en in België, Duitsland en Oostenrijk zelfs verboden.
Leuk plaatje trouwens in het artikel:
Alleen wordt daar niet geknipperd naar links
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Verwijderd schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 20:38:
PS, wat het CBR ervan vindt interesseert me niets, heb ik niks mee te maken.
Behalve dat jouw rijbewijs eigendom van het CBR is
Ohja, de Edit-knop (
[ Voor 24% gewijzigd door Angeloonie op 21-08-2008 20:46 ]
Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie
De raamstijl markeert echter de 'voorkant van je achterwiel', en je zijspiegels markeren de 'achterkant van je voorwielen', en bij je wielen zitten natuurlijk de draaipunten van je auto en die zijn bij inparkeren van belang. De grootte van je auto maakt in zekere zin niet zo heel veel uit, het gaat erom waar je banden zitten.frickY schreef op maandag 01 september 2008 @ 13:13:
[...]
Ook de eerste keer filegeparkeerd, zowel voor- als achteruit. De instructeur leerde me de raamstijl van het achteruit te gebruiken om het punt van insturen mee te bepalen. Ik vind dat een beetje vreemd
Het lijkt me juist de bedoeling dat je de afmetingen van de auto moet kennen en je spiegels moet gebruiken, en niet een raamstijl die toevallig in de buurt zit van je juiste plek. Ik zou me er wel wat bij voor kunnen stellen als die als hulpmiddel zou worden aangerijkt.
[...]

Of je banden nu zoals bij 1 of bij 2 zitten, je zult pas kunnen gaan indraaien zodra je achterband voorbij de auto waar je naast staat is, en je zal pas kunnen gaan terugdraaien zodra je voorband voorbij die auto is. En de achterstijl en zijspiegels geven deze punten aan
leoaq.fm // Jeune Loop
Verwijderd
Kan iemand mij de definitie van omkeren uitleggen? Er schijnen er 3 te zijn, steken, keren en inparkeren / uitrijden. Toch 
Overigens volgende maand examen. Ging vanochtend erg goed, op bovenstaande bijzondere verrichting na. Ongeluk nog meegemaakt, fietser werd geschept door een blinde caravanrijder, en is erna doorgereden. Rijinstructeur was op dat moment aan het praten met de vrouw en een deken aangeboden:

ze maakte het gelukkig overigens goed
Man was later een stuk verderop wel gepakt ja
Overigens volgende maand examen. Ging vanochtend erg goed, op bovenstaande bijzondere verrichting na. Ongeluk nog meegemaakt, fietser werd geschept door een blinde caravanrijder, en is erna doorgereden. Rijinstructeur was op dat moment aan het praten met de vrouw en een deken aangeboden:

ze maakte het gelukkig overigens goed
Man was later een stuk verderop wel gepakt ja
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2008 11:29 ]
Waar schrijf ik dat er zwakke weggebruikers zich op snelwegen begeven? Er kunnen toch meerdere oorzaken zijn voor dodelijke slachtoffers? Of moet iedereen dronken tegen 120km/u door de bebouwde kom rijden om een ongeluk te begaan?johnnyv.nl schreef op donderdag 04 september 2008 @ 13:12:
[...]
Zwakke weggebruikers (fietsers en voetgangers) op de doorvoersnelwegen
Daar bestaat uiteraard ook cijfermateriaal voor.johnnyv.nl schreef op donderdag 04 september 2008 @ 13:12:
En het hele doorvoerverhaal slaat nergens op, want diezelfde vrachtwagen rijdt in Nederland 100km van Rotterdam naar de grens en vervolgens duizenden kilometers door Frankrijk, Spanje e.d., waar de verkeerssterftecijfers véél lager liggen.
Goederenvervoer in Europa in 2005

Nederland komt pas op de vijfde plaats wanneer het op goederenvervoer aankomt.
In België mag je zelfs op de weg (onder begeleiding uiteraard) onmiddellijk na het behalen van je theoriebewijs, als je nog wel stoepranden raakt!johnnyv.nl schreef op donderdag 04 september 2008 @ 13:12:En na 40 uur les heb je in ieder geval onder begeleiding al aardig wat kilometers gemaakt onder alelrlei omstandigheden. In België mag je al "alleen" (zonder instructeur, wel met pa of ma) de weg op als je bij het rijden geen stoepranden raakt enzo, nee, dat is echt een teken van rijvaardigheid
Iedereen is vrij om naar eigen dunken te kiezen of een rijopleiding met de rijschool nodig is of niet. En doe niet alsof een papiertje (je rijbewijs) betekent dat je opeens een ervaren automobilist bent. Ervaring en verkeersinzicht krijg je door vaak te rijden, niet door enkele uren extra les te nemen. Ik zeg het nogmaals, 90% van alle kersverse automobilisten gaat bij het slippen instinctief remmen, of je moet me vertellen dat bij die veertig uren ook een uitgebreide slipcursus zit?
Het is trouwens niet omdat ik "maar" zes uur les neem, dat ik voor de rest niet rij. De kaap van veertig uur heb ik al lang doorbroken.
[ Voor 3% gewijzigd door Alfredo op 04-09-2008 14:05 ]
*weer begonnen is
Als het goed is volgende week donderdag de eerste les!
En waarom weer? Omdat ik al 3 jar lang in het volgende bakkie rond tuf:

Graag wilde ik eens op zo'n bakkie tuffen:

\o/
Als het goed is volgende week donderdag de eerste les!
En waarom weer? Omdat ik al 3 jar lang in het volgende bakkie rond tuf:

Graag wilde ik eens op zo'n bakkie tuffen:

\o/
Eindelijk...

Vanmorgen om 10.45 afgereden in Nijmegen, examinator Schippers. Bij benadering deze route gereden.
Ik reed vond ik zelf enigszins slordig, maar de examinator vond het 'niet goed en niet slecht', maar wel veilig en dus gaf hij me het voordeel van de twijfel. Verbeterpunten: verder vooruit kijken en zelfverzekerder rijden, en daar kon ik me goed in vinden. Ik hoefde alleen een keer te keren (kon makkelijk op de inrit van een bedrijf) en bij het CBR te parkeren (kon gewoon rechtdoor het vak inrijden
).
In totaal 68 rijlessen gehad, en dus bij het vierde examen geslaagd...ben erg blij dat ik er nu vanaf ben

Vanmorgen om 10.45 afgereden in Nijmegen, examinator Schippers. Bij benadering deze route gereden.
Ik reed vond ik zelf enigszins slordig, maar de examinator vond het 'niet goed en niet slecht', maar wel veilig en dus gaf hij me het voordeel van de twijfel. Verbeterpunten: verder vooruit kijken en zelfverzekerder rijden, en daar kon ik me goed in vinden. Ik hoefde alleen een keer te keren (kon makkelijk op de inrit van een bedrijf) en bij het CBR te parkeren (kon gewoon rechtdoor het vak inrijden
In totaal 68 rijlessen gehad, en dus bij het vierde examen geslaagd...ben erg blij dat ik er nu vanaf ben
leoaq.fm // Jeune Loop
Neh, toyota avensis tdi...flo_ schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 21:30:
[...]
In wat voor auto les je dan? Mercedes dieseltje ofzo?
@Goldensample: ja idd, daar ben ik ook achter gekomen, gewoon flink gas geven ding maakt wel herrie maar als je koppeling laat komen zakt ie toch weer half in.
Btw, vandaag ging de rijles wat minder, beetje nerveus en gespannen en had moeite om de auto rustig op 1 lijn te houden. Beetje jammer, maar ik denk dat het kwam doordat ik net het theorie certificaat heb gehaald. 1e keer op, 1 fout, woei.

Nu nog paar lessen en dan op voor praktijk.
Even voor de volledigheid met betrekking tot de bus de bewuste vraag erbij gezocht;

Vandaag opgeweest voor theorie en geslaagd met 50 juiste antwoorden. Schrok wel enorm van het publiek in die theoriezaal. Hoop toch dat die hun rijbewijs voorlopig nog niet halen, zoals 1 persoon die trots opscheptte over hoe hij al 7 keer gezakt was, en deze sessie van vragen al 3x eerder had gehad, en dus zeker wist dit keer wel te zijn geslaagd (en inderdaad.. met 4 fout).
Overigens nog een vraagje. De blokmarkeringen overdwars over een weg die een oversteekplaats voor fietsers aangeven. Hebben fietsers daar nou voorrang? Ik dacht van niet, tenzij er voor de rij blokken ook een rij haaientanden staat. Of hebben die blokken dezelfde betekenis voor fietsers als zebrabaden voor voetgangers?
Datzelfde betreft ook de markering van dikke streepjes overdwars op de weg die een voetgangersoversteekplaats aangeven. Meestal worden die gebruikt met stoplichten. Maar indien, hebben voetgangers dan nou wel of geen voorrang?
In mijn threorieexamen kreeg ik deze vraag overigens ook, maar was het geen lijnbus maar een touringcar. Ik twijfelde, want ik dacht dat de voorrangsregel alleen voor lijnbussen gelde. Een touringcar zou er net zo goed geparkeerd kunnen staan, die heeft niets bij een bushalte te zoeken. Toch maar "ja" gezegd, wat blijkbaar goed was.
@invoegprobleem
Mijn rijinstructeur leert me juist zo snel als mogelijk in te voegen; je kunt het maar gehad hebben. Net als voorsorteren; gewoon naar de juiste baan wanneer je daarvoor de kans hebt, en niet tot het laatste moment afwachten en dan maar hopen dat het nog kan.

Vandaag opgeweest voor theorie en geslaagd met 50 juiste antwoorden. Schrok wel enorm van het publiek in die theoriezaal. Hoop toch dat die hun rijbewijs voorlopig nog niet halen, zoals 1 persoon die trots opscheptte over hoe hij al 7 keer gezakt was, en deze sessie van vragen al 3x eerder had gehad, en dus zeker wist dit keer wel te zijn geslaagd (en inderdaad.. met 4 fout).
Overigens nog een vraagje. De blokmarkeringen overdwars over een weg die een oversteekplaats voor fietsers aangeven. Hebben fietsers daar nou voorrang? Ik dacht van niet, tenzij er voor de rij blokken ook een rij haaientanden staat. Of hebben die blokken dezelfde betekenis voor fietsers als zebrabaden voor voetgangers?
Datzelfde betreft ook de markering van dikke streepjes overdwars op de weg die een voetgangersoversteekplaats aangeven. Meestal worden die gebruikt met stoplichten. Maar indien, hebben voetgangers dan nou wel of geen voorrang?
In mijn threorieexamen kreeg ik deze vraag overigens ook, maar was het geen lijnbus maar een touringcar. Ik twijfelde, want ik dacht dat de voorrangsregel alleen voor lijnbussen gelde. Een touringcar zou er net zo goed geparkeerd kunnen staan, die heeft niets bij een bushalte te zoeken. Toch maar "ja" gezegd, wat blijkbaar goed was.
@invoegprobleem
Mijn rijinstructeur leert me juist zo snel als mogelijk in te voegen; je kunt het maar gehad hebben. Net als voorsorteren; gewoon naar de juiste baan wanneer je daarvoor de kans hebt, en niet tot het laatste moment afwachten en dan maar hopen dat het nog kan.
[ Voor 22% gewijzigd door frickY op 07-11-2008 20:34 ]
Is idd erg duur, maar lijkt me ook onwijs leuk om te doen!
Zit ook te kijken naar een slipcursus, lijkt me erg waardevol, maar even 200 euro ophoesten als student zijnde, auwtsch.
Edit:
Ik heb hem binnen!

Zit ook te kijken naar een slipcursus, lijkt me erg waardevol, maar even 200 euro ophoesten als student zijnde, auwtsch.
Edit:
Ik heb hem binnen!

[ Voor 25% gewijzigd door Joopieboy op 19-12-2008 13:14 ]
Ik ben me ook kapotgeschroken bij het theorieexamen van het soort mensen dat er zat.
Sowieso is denk ik 80% gezakt, en een groot aantal om mij heen zaten er al niet voor de eerste keer.
Moet er niet aan denken dat dat met hun huidige instelling op de openbare weg komt te rijden.
Theorie zelf in 1x gehaald zonder fouten. Dat gehoopt dat met de praktijk ook te doen maar helaas. Ik mag het volgende maand nog een keer proberen.
Ik krijg overigens het idee dat veel Tweakers in dit topic hun praktijk in 1x gehaald hebben? Ben benieuwd naar de exacte aantallen dus even een testje;
Poll: Ben jij in één keer geslaagd voor je rijbewijs?
• Ja
• Nee

Ook een poll maken? Klik hier
Sowieso is denk ik 80% gezakt, en een groot aantal om mij heen zaten er al niet voor de eerste keer.
Moet er niet aan denken dat dat met hun huidige instelling op de openbare weg komt te rijden.
Theorie zelf in 1x gehaald zonder fouten. Dat gehoopt dat met de praktijk ook te doen maar helaas. Ik mag het volgende maand nog een keer proberen.
Ik krijg overigens het idee dat veel Tweakers in dit topic hun praktijk in 1x gehaald hebben? Ben benieuwd naar de exacte aantallen dus even een testje;
Poll: Ben jij in één keer geslaagd voor je rijbewijs?
• Ja
• Nee
[ Voor 37% gewijzigd door frickY op 23-01-2009 19:23 ]

Het was even over 8u, nog een beetje donker, beetje mistig en een beetje glad. En erg druk overal (duh), en dan stuurt die gast me ook nog over een van de drukste verkeerspleinen van Groningen (met de kans dat we de hele ochtend in de file komen te staan). Maar het ging allemaal super lekker en de route was pittig hier en daar, maar op andere stukken juist ontzettend simpel (slechts keeropdracht, stopopdracht en maar 2 kilometer navigatie over normale wegen). Dat was wel lekker, omdat ik dan tussendoor even wat kon opladen voor het volgende pittige stukje.
Fijne examinator ook (overige keren overigens ook) die zowel gezellig kon babbelen als even z'n mond kon houden wanneer mij dat beter uit kwam.
Vanmiddag maar met spoed aanvragen, zaterdag een feestje in EIndhoven, en het zou fijn zijn als m'n vriendin dan niet alleen dat hele end hoeft te rijden.
Hmja, over limieten en banden etc. Laatst had ik bij een les een bijzonder onoverzichtelijke situatie (zie schetsje hieronder)
(in de hoop dat het redelijk duidelijk is)
Door die geparkeerde auto's zag ik werkelijk geen flikker, behalve dan een aantal keer een bus, die erboven uitstak. De voorkant van de auto (Opel Astra, vanaf voorbumper tot voorruit) is ongeveer even breed als het fietspad en je mag natuurlijk de lieve fietsertjes niet hinderen (zelf ben ik er ook een en ik vind het verrekte irritant als dat gebeurt)
Maarja, je moet toch wat, dus op een gegeven moment kwam er niks van rechts en was er al een tijdje niks van links gekomen en ging ik dus plankgas weg... met slippende banden als gevolg
(maak ik dat ook eens mee, ik heb zowat altijd met either zon [irritant als die laag staat] of bewolkt weer gereden). Wat had ik anders moeten doen, met neus al op de rijbaan staan, ergo alle fietsers hinderen en wellicht wat meer zien, of een stukje fietspad rechts meenemen, eerstvolgende (meer overzichtelijke) zijstraat in, keren en opnieuw proberen? Mijn oplossing was wellicht niet de elegantste en uiteraard niet lekker voor de banden (wel even goed/leuk om gevoeld te hebben)
Een oplossing van de instructeur zou geweest zijn: ja, ga maar rechtsaf en dan zien we wel verder. Ik zei toen tegen hem, dat kan wel, maar ik zie nog steeds niks wat er van links komt. Daar gaf hij mij wel gelijk in.
Toen ik uiteindelijk die 'manoeuvre' had uitgevoerd zei hij: Ja, op het moment dat je die beslissing hebt gemaakt, dan ga je er ook voor. Niet halverwege twijfelen.
Zelfde overigens met inhalen op de snelweg, als je eenmaal besloten hebt om te gaan, ga dan ook meteen en doe er niet 10/20 seconden over. Dat is alleen maar onduidelijk
Tot zover mijn (2e
) bijdrage aan dit topic. Maandag nog 2,5 uur les rond dezelfde tijd als het examen de dag erna
Ik rijd overigens af in Arnhem.
Heb ik daarnaast nog een kleine vraag, met wellicht meerdere interpretaties. Zie het volgende plaatje:

Groot: rood = aanrijroute CBR + examenparkeerplaats, rood omkaderd = gebouw CBR
groen = uitrijroute, groen omkaderd: zie uitvergroting rechts.
Kader: rode puntjes = weg van de auto. zwart = verloop van de weg (lijkt dus een normale T-splitsing). oranje: fietspad (houdt op bij de linkerkant van het plaatje en gaat over in de normale weg)
Nu is de vraag: moet een auto komende van het parkeerterrein van het CBR voorrang krijgen van de auto's die voor hem van links komen (dus vanaf de rechterkant van het plaatje)?
Er is geen duidelijke uitritconstructie (kruisend voetpad) te bekennen, oftewel, dit zou ipv een T-splitsing een kruispunt zijn?!
Gesteld dat het een uitrit zou zijn, wat zijn de argumenten hiervoor?
Gesteld dat het een normaal kruispunt zou zijn, wat zijn de argumenten daarvoor?
Google Maps bron
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| ___________________________________ <= stoep/einde weg
----------------------------------- <= fietspad
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ <= 2-baans weg binnen bebouwde kom
----------------------------------- <= fietspad
[=] [=] [=] [=] [=] | [] |
^--^ geparkeerde | [] |
auto's | ^ |
^-- /me wil linksaf |
(in de hoop dat het redelijk duidelijk is)
Door die geparkeerde auto's zag ik werkelijk geen flikker, behalve dan een aantal keer een bus, die erboven uitstak. De voorkant van de auto (Opel Astra, vanaf voorbumper tot voorruit) is ongeveer even breed als het fietspad en je mag natuurlijk de lieve fietsertjes niet hinderen (zelf ben ik er ook een en ik vind het verrekte irritant als dat gebeurt)
Maarja, je moet toch wat, dus op een gegeven moment kwam er niks van rechts en was er al een tijdje niks van links gekomen en ging ik dus plankgas weg... met slippende banden als gevolg
Een oplossing van de instructeur zou geweest zijn: ja, ga maar rechtsaf en dan zien we wel verder. Ik zei toen tegen hem, dat kan wel, maar ik zie nog steeds niks wat er van links komt. Daar gaf hij mij wel gelijk in.
Toen ik uiteindelijk die 'manoeuvre' had uitgevoerd zei hij: Ja, op het moment dat je die beslissing hebt gemaakt, dan ga je er ook voor. Niet halverwege twijfelen.
Zelfde overigens met inhalen op de snelweg, als je eenmaal besloten hebt om te gaan, ga dan ook meteen en doe er niet 10/20 seconden over. Dat is alleen maar onduidelijk
Tot zover mijn (2e
Heb ik daarnaast nog een kleine vraag, met wellicht meerdere interpretaties. Zie het volgende plaatje:

Groot: rood = aanrijroute CBR + examenparkeerplaats, rood omkaderd = gebouw CBR
groen = uitrijroute, groen omkaderd: zie uitvergroting rechts.
Kader: rode puntjes = weg van de auto. zwart = verloop van de weg (lijkt dus een normale T-splitsing). oranje: fietspad (houdt op bij de linkerkant van het plaatje en gaat over in de normale weg)
Nu is de vraag: moet een auto komende van het parkeerterrein van het CBR voorrang krijgen van de auto's die voor hem van links komen (dus vanaf de rechterkant van het plaatje)?
Er is geen duidelijke uitritconstructie (kruisend voetpad) te bekennen, oftewel, dit zou ipv een T-splitsing een kruispunt zijn?!
Gesteld dat het een uitrit zou zijn, wat zijn de argumenten hiervoor?
Gesteld dat het een normaal kruispunt zou zijn, wat zijn de argumenten daarvoor?
Google Maps bron
Ladies en gentlemen: we've got 'm:

Daarnet met mn ma een rondje gereden in haar autootje, ging best aardig, ondanks het matige weer
Dat scheelt wel een hoop fietsers zeg

Daarnet met mn ma een rondje gereden in haar autootje, ging best aardig, ondanks het matige weer
Daar zit ik al serieus over na te denkenHammerT schreef op donderdag 16 april 2009 @ 22:12:
Doe dan geen TTT, heb je ook minder tijd om fouten te maken tijdens je examen omdat je verrichtingen moet doen
Ik ging via de rieteweg naar westerlaan naar burgemeester van royensingel, assendorperstraat in naar mijn zus toe (die had na mij een lesuurtje). Dus de harm smeenge kade bij de Rabo is voor als nog veiligdjidee schreef op donderdag 16 april 2009 @ 22:16:
[...]
Waarschuw je wel ff, mijn auto staat daar ook ergens (aan de harm smeenge kade, bij de brandweer)![]()
Maar in de 1e les direct de stad in... Pff, ik mocht eerst ergens op een industrieterrein rondjes draaien, bochten, schakelen, dat soort fratsen, en vervolgens buitenweggentjes, daarna grote plaats (drachten) en toen kwam snelweg en examenplaats (heerenveen) pas in beeld
Das ook precies wat de instructrice tegen mij zei, moest me enkel concentreren op de pendalen + stuur meer niet. Maarja, je zit wel achter het stuur, hebt verkeer om je heen dus als automatische reactie doe je dingen waar je nog geen aandacht aan moet besteden op dat moment. (wat dus o.a. leidde tot abrupte stilstand 1,5 meter voor de streep voor een rood stoplicht)Erkens schreef op donderdag 16 april 2009 @ 22:19:
[...]
Je moet de eerste paar lessen ook meer letten op de controle over de wagen dan op de "rest", dat doet de instructrice wel voor je
Hoewel het ook een manier van lesgeven is natuurlijk. Zelf vond ik die methode best wel prettig, hoewel je wel veel vertrouwen in je instructeur moet hebben
Ik was ook liever wezen plakken op het terrein van de IJsselhallen, alle ruimte om behoorlijk te leren sturen & gas te geven/schakelen/remmen zonder anderen te storen. Vind met name het sturen en dan de overpak methodes zoals uitgelegd zijn vandaag lastig in de praktijk te brengen. Immers, als ik ergens rechtsaf of linksaf moet zal het mij een rotzorg zijn hoe ik dan stuur, als ik maar dusdanig stuur dat ik de bocht haal. Dus of ik dan een verkeerde manier van sturen hanteer, lekker belangrijk, die afslag moet je hebben en zul je hebben ook no matter what. Maarja, das zo mijn eigen mening. Blijkt dat ik tijdens het overpakken telkens met een kwart slag draaien al moet overpakken, omslachtige methode_the_crow_ schreef op donderdag 16 april 2009 @ 22:21:
[...]
Ze moet je eerst maar eens behoorlijk leren sturen en daarna gasgeven&remmen. Daar had ik m'n handen al vol aan de eerste paar lessen.
Dan ga je met de een het stuur van 12 uur naar 6 uur draaien (naar beneden zeg maar) en met de ander van 6 uur naar 12 uur (weer omhoog dus) Ook zoiets, je handen mogen niet bij overpakken over 12 uur gaan. Pff, wat kan mij dat nu schelen als dat betekend dat ik niet genoeg instuur om een bocht te halen
Plaatje erbij om te verduidelijken, lang leve paint enzo

@ Kryz: hartje amsterdam overtreft hartje zwolle, dus: you win
Ook wel logisch, want je doet feitelijk niks anders dan het stuur met de ene hand aan de andere hand doorgevenCadezo schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 01:23:
[...]
Dat heet 'doorgeven'.
Trouwens is het wel van belang dat je de technieken kent... Toen ik een tijdje mijn rijbewijs had zei m'n vader wat neem je alle bochten vreemd en ongelukkig. Uiteindelijk bleek ik bij geen enkele bocht over te pakken en was het doorgeven ook niet zo als het zou horen. Toen heb ik vervolgens heel bewust overgepakt en het doorgeven verbetert en mijn bochtenwerk ging zienderogen beter.
Kan wel zo zijn, ze heeft iig niks gezegd over waarom de ene techniek beter bruikbaar is in situatie X dan de ander. Ik les trouwens bij Andrea Bakker, nog anderen hier die daar rijlessen hebben gehad? Mag rond rijden in een uberlelijke oranje (maar daardoor opvallend genoeg, dus overig verkeer ziet je echt wel aankomen) Volkswagen Golf 5djidee schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 07:31:
[...]
Over dat overpakken trouwens, dat schijnt vooral belangrijk te zijn als je onverwacht de bocht moet afbreken (als iemand je tegemoet komt of wat dan ook), dan zitten je handen nog oke om tegen te sturen...

Die dus. Tis een diesel en ik vind het fijn dat je met koppeling op laten komen geen gas nodig hebt om van je plek te komen (zij het met een slakkengang, maar hey je bent wel van je plek) Je geeft natuurlijk wel gas bij, maar das om met het verkeer mee te komen i.p.v. het verkeer op te houden. Het apparte vind ik dan weer dat je bij de V40 T5 van mijn pa/ma aldus mijn zus veel meer gas nodig hebt om van de plek te komen. Diesel is toch diesel? Blijkbaar niet ofzo.
J37 geeft gevaar aan.

Vreemde vraagstelling inderdaad, maar het klopt wel.
Hij geeft inderdaad gevaar aan. Dat jij meer gevaarlijke dingen kan bedenken doet daar niets aan af.

Vreemde vraagstelling inderdaad, maar het klopt wel.
Hij geeft inderdaad gevaar aan. Dat jij meer gevaarlijke dingen kan bedenken doet daar niets aan af.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Je bent nog niet op geweest hoop ik? 

Ikzelf begon na 20 lessen alles een beetje door te krijgen, en had er vervolgens nog 20 nodig om alles zodanig te "perfectioneren" dat ik het examen kon halen. Rijden in Curacao lijkt me echt totaal niet vergelijkbaar.
Ikzelf begon na 20 lessen alles een beetje door te krijgen, en had er vervolgens nog 20 nodig om alles zodanig te "perfectioneren" dat ik het examen kon halen. Rijden in Curacao lijkt me echt totaal niet vergelijkbaar.
Wil even hier wat over zeggen, verder herken ik veel in jouw beleving van de eerste rijles wat betreft het nerveus zijn en achteraf dan enorm veel uren voorgesteld krijgen om te nemen als pakket.. Ik heb ook eigenwijs een pakket met minder uren genomen, en het daar mee gehaald. 40 uur werd me aangeraden en nam een pakket van 30 uur. Het is dat we nog wat lessen erbij moesten nemen om het gat tussen de 30 uur en het examen op te vullen, daardoor kwam ik op 36 uit of iets dergelijks.Jedi_Pimp schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 13:29:Als hij dan zei "Je moet kijken waar je naar toe wil, niet naar de neus van de auto." Dan zei ik: "Ja, maar ik wil ook niet een boom schrapen, ik moet nog even aanvoelen hoe breed en groot die auto is." >> "Nee, dat moet je niet want dan zit je al in de heg."...
Maar goed, over dat punt wat ik nu quote. Ik ben het wel met je instructeur eens. Met uitzondering van het parkeren kijk ik nooit naar de neus van de auto. Je moet puur door naar de weg te kijken kunnen aanvoelen hoe je moet sturen, dat is voertuigbeheersing. Ik heb nu, inclusief mijn rijlessen, zo'n 8 maanden rij-ervaring, en vanaf het prille begin heb ik niet naar de neus gekeken maar alleen naar de weg en (dit gaat raar klinken) "gegokt" hoe ik sturen moest. En dat "gokken" ging dus op gevoel en dat gaat het nog steeds, nog altijd niks geraakt.
Misschien moet ik het "gokken" nog even wat verder uitleggen voordat ik als gevaar op de weg wordt aangezien
Stel je dit voor: je rijdt op een normale 2-richtings-weg in de bebouwde kom, en aan de zijde waar jij rijdt staat een hele rits geparkeerde auto's. En zeg maar net als die rits auto's voorbij is, is er in het midden van de weg een vluchtheuvel voor overstekers. Dan moet je dus gauw een zijwaartse beweging maken in een nauwe ruimte... Weetje wat, hier een plaatje

De ene keer is de ruimte nog kleiner dan de andere keer, maar het belangrijkste is dat je op gevoel daar in 1 keer langs kan zonder die vluchtheuvel of de auto's te raken. Maar ik heb er nooit bij stilgestaan eigenlijk, het is altijd goed gegaan. Ik rem daar ook niet af zoals veel anderen doen. Gewoon met 50 doortuffen hoor, watjes allemaal
edit: Overigens is de ruimte die er overblijft op die weg, dankzij die geparkeerde auto's, ook maar ternauwernood voldoende om het 2-richtingsverkeer doorgang te bieden.
[ Voor 3% gewijzigd door Murk op 22-05-2009 12:11 ]
"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."
Vrijdag theorieexamen, ik heb het idee dat het niet goed gaat komen. Bij online examens zak ik steeds, al heb ik het idee dat sommige vragen niet helemaal correct zijn. Inizicht is kut imo.

Que?
Intake ging wel goed overigens, 24 lessen zou genoeg moeten zijn. Inclusief TTT.

Que?
Intake ging wel goed overigens, 24 lessen zou genoeg moeten zijn. Inclusief TTT.
[ Voor 7% gewijzigd door Tomfish op 24-06-2009 21:09 ]
Lol, er is ook geen verschil tussen de twee afbeeldingen... Try to fix that..:D
edit:
Afin, hij is nu wel duidelijk. Op de één of andere manier hadden mijn ogen er uitgezonderd bij gezet. Deze onderstaande is wel leuk trouwens...
edit:
Afin, hij is nu wel duidelijk. Op de één of andere manier hadden mijn ogen er uitgezonderd bij gezet. Deze onderstaande is wel leuk trouwens...
[ Voor 57% gewijzigd door Tomfish op 24-06-2009 21:14 ]
Zo had ik er ook een

Omdat je op de foto niet ziet dat het knipperlicht knippert, moest ik er maar van uitgaan dat hij uitstond, en dus hoef ik hem geen voorrang te verlenen

Omdat je op de foto niet ziet dat het knipperlicht knippert, moest ik er maar van uitgaan dat hij uitstond, en dus hoef ik hem geen voorrang te verlenen

Ook bij deze heb ik het idee dat ik vraag correct heb beantwoord. Het kan zijn dat ik er naast zit natuurlijk? Kan iemand hier opheldering over geven?
Moderne TD's hebben idd een hoop koppel onderin, daar staan diesels algemeen bekend om. Dat koppel is lekker omdat je op die manier lekker laagtoerig kan cruisen met een diesel. Maar als je wilt accelereren, moet je kijken waar de motor zijn maximale vermogen levert, en dat is een stuk hoger in de toeren.
Nou kan ik even geen voorbeeld van mn eigen auto vinden, maar wel van een andere dieselmotor:

Met deze motor zou je dus, als je maximaal wilt accelereren, moeten doortrekken tot net over de 4000rpm.
Nou kan ik even geen voorbeeld van mn eigen auto vinden, maar wel van een andere dieselmotor:

Met deze motor zou je dus, als je maximaal wilt accelereren, moeten doortrekken tot net over de 4000rpm.
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Verwijderd schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 21:50:
Ook als je geflits wordt hoor, ik heb van een vriend gehoord dat iemand een keer met 50+ geflits was en volgende dag stond er politie op de stoep en kon ie alsnog zijn rijbewijs inleveren
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De tijd dat ik rijles had was de meest toffe tijd ooit! Ik had zon gave rij-instructeur die ik overigens nog steeds vaak tegen kom!
Het afrijden daar in tegen vondt ik minder...
Eerste keer terecht gezakt, Tweede keer genaaid door het CBR.
Nu een beetje rij-ervaring op doen, en moet zeggen dat ik het nu pas echt leer. Dus al die pipo's die hier denken dat ze kunnen rijden... Think again!
Fotootje voor de geïnteresseerden:
en dus mag het nietErkens schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 15:10:
[...]
Die mag je gewoon trekken zonder E hoor, het totaal gewicht komt niet boven de 3500 en de aanhanger is zwaarder dan het trekkend voortuig.

in het geval van de 1000kg aanhanger en de 1200kg auto mag het wel, maar die combinatie heb ik nooit. De meeste aanhangers die ik moet trekken (als ik al moet trekken) zijn 1500kg. De auto is dan 2500kg en dat is dus te zwaar
[ Voor 25% gewijzigd door maarud op 03-04-2010 15:13 ]
Vrouwen op Brommobielen?Osxy schreef op woensdag 07 april 2010 @ 19:33:
[...]
Bij me TTT over de fraaie dames op fietsjes en brommobielen![]()
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Ik had ook wat moeite met invoegen. In Utrecht hebben we de 'beruchte' Zuilense Ring. Een 100km weg die je haaks benadert en waar je voor het invoegen de weg door begroeiing hooguit matig kunt zien, gevolgt door een scherp 35-40km/u bochtje en dan een hele korte invoegstrook. Goeie oefenplek voor bochtentechniek, vaart durven maken, spiegelen, tactisch gassen/gas los, plekje afdwingen, alles. 

Binnen 1km heb je twee van die op/afritten dus daar kan je een schitterend 8je rijden. In mijn 'we doen nu precies wat jij nog wilt' les, hebben we daar iets van 8 keer achter elkaar dat achtje gereden
. Daardoor twee keer een lastige situatie 'opgezocht' (trage truck precies in de weg en een enorme hardrijder die rechts bleef rijden, eikel) en daar ervaring mee op kunnen doen. Want het lukt vaak prima om in te voegen, maar niet omdat ik het nou zo goed deed, maar omdat het gewoon in 90% van de gevallen ook in de spits prima lukt, omdat het gewoon niet zo vaak lastig is en omdat redelijk veel mensen ruimte geven. Nu had ik het gevoel dat ik het ook 'echt' kon. En bij mijn examen gaf de examinator mij een compliment over hoe ik invoegde daar. Dus dat heeft geholpen.
Ik vond dat wel mooi trouwens. Gewoon zelf zeggen waar ik nog op wilde oefenen. Ik volgde eigenlijk altijd wat mijn instructeur nodig vond om te doen. Op een gegeven moment vertelde hij dat we een uur lang gingen doen wat ik wilde. Erg lollig. En best wel een goed idee (tenzij je een uur koffie gaat drinken natuurlijk).

Binnen 1km heb je twee van die op/afritten dus daar kan je een schitterend 8je rijden. In mijn 'we doen nu precies wat jij nog wilt' les, hebben we daar iets van 8 keer achter elkaar dat achtje gereden
Ik vond dat wel mooi trouwens. Gewoon zelf zeggen waar ik nog op wilde oefenen. Ik volgde eigenlijk altijd wat mijn instructeur nodig vond om te doen. Op een gegeven moment vertelde hij dat we een uur lang gingen doen wat ik wilde. Erg lollig. En best wel een goed idee (tenzij je een uur koffie gaat drinken natuurlijk).
[ Voor 40% gewijzigd door JvS op 24-10-2010 13:06 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Johan zegt :W aan alle lessers!
Ik ben een maand geleden ook weer begonnen met motorles, vorig jaar een tijd lessen gevolgd maar vanwege thuis moeten stoppen. En 17 juni werd ik 21 dus voor op mijn verjaardag direct een afspraak gemaakt en 1,5 uur lekker rondgereden.
Nu alweer 2 lessen op het oefenterrein gehad, en valt toch wel weer even tegen. 
Wat foto's van vanmiddag:

Alleen ik sloeg op een gegeven moment helemaal vast. Als ik zo aan het rijden ben en om moet draaien gooi ik hem lekker plat, geen probleem, maar als ik het in het vak moet doen bak ik er niks van. Ik blij dan kijken naar de pion, en de angst overvalt mij dan.
Lukte echt totaal niet meer op het laatst.
Vertrouwen ook compleet kwijt, echt zwaar kak...
Wel lekker weer gehad, dat scheelt, volgende week helaas op vakantie dus die week erop dan maar weer verder. Hopelijk kom ik dan wat verder....
Ik ben een maand geleden ook weer begonnen met motorles, vorig jaar een tijd lessen gevolgd maar vanwege thuis moeten stoppen. En 17 juni werd ik 21 dus voor op mijn verjaardag direct een afspraak gemaakt en 1,5 uur lekker rondgereden.
Wat foto's van vanmiddag:

Alleen ik sloeg op een gegeven moment helemaal vast. Als ik zo aan het rijden ben en om moet draaien gooi ik hem lekker plat, geen probleem, maar als ik het in het vak moet doen bak ik er niks van. Ik blij dan kijken naar de pion, en de angst overvalt mij dan.
Wel lekker weer gehad, dat scheelt, volgende week helaas op vakantie dus die week erop dan maar weer verder. Hopelijk kom ik dan wat verder....
Ik heb nu sinds 22-06-2011 mijn rijbewijs B. Ik wilde eerst E bij B gaan halen, maar aangezien de regels volgend jaar versoepelen vind ik dat niet meer echt nodig. Daarom wil ik nu rijbewijs C halen. (vrachtwagen) Ik zit alleen een beetje te twijfelen, zal ik nu gelijk beginnen met C of is het beter om eerst wat meer rij-ervaring te krijgen voordat ik begin?
Poll: epic_gram aan C of nog even wachten?
• ja, doen!
• nee, eerst meer rij-ervaring

Poll: epic_gram aan C of nog even wachten?
• ja, doen!
• nee, eerst meer rij-ervaring
Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████
Zooooo... 4e x examen gedaan...

Klein foutje maar toch geslaagd

Klein foutje maar toch geslaagd
Ik kan prima auto rijden maar ook niet schakelen vanwege mijn verminderde spierkracht (spierziekte). Wel of niet kunnen schakelen zegt weinig over je verdere kwaliteiten op de weg. Hoeveel km's je maakt is veel belangrijker.
Misschien is het voor de tweakers hier wel interessant om de binnenkant van mijn Vito te zien, dat is namelijk een behoorlijke getweakte variant ;-)

http://s90.photobucket.co...ary/Facebook/Space%202000
Misschien is het voor de tweakers hier wel interessant om de binnenkant van mijn Vito te zien, dat is namelijk een behoorlijke getweakte variant ;-)

http://s90.photobucket.co...ary/Facebook/Space%202000
Pagina: 1