Het is al weer bijna 2 jaar geleden dat ik mijn rijbewijs haalde, maar dat ging niet heel makkelijk. Onder andere het CBR heb ik geen goed woord voor over maar zelf ook wat domme fouten gemaakt, misschien dat anderen daar nog wat aan hebben.
Lang verhaal:
Mijn theorieexamen 2x moeten doen, eerste keer wel geslaagd maar niet binnen een jaar mijn rijbewijs gehaald. Probleem was de rijinstructeur, ik kon met de man echt niet overweg. Hij geloofde heilig in het RIS-boek, en ieder antwoord wat je op een vraag kreeg was: dat staat in het boek. Verder ben ik student, en zijn favoriete gespreksonderwerp was hoe lastig studenten wel niet waren, en dat je als je kon studeren je niet moest denken dat je ook zomaar kon autorijden of beter was dan hij. Echter had ik nou eenmaal een heel pakket gekocht, dus maar door blijven lessen daar tot mijn motivatie echt 0 was en het iedere les slechter ging.
Uiteindelijk naar een andere rijschool gegaan, veel fijnere instructeur, iemand die dingen uit legde, voor deed, antwoord gaf op vragen etc. En rijden ging meteen zoveel beter, zo sterk zelfs dat het vooral plezier ritjes werden om de tijd te vullen omdat het CBR het zo druk had dat ik 2 maanden(!) moest wachten om af te mogen rijden.
En toen kwam het hoofdstuk CBR: bij mijn eerste examen had ik een examinator die niet door een deur kon met mijn instructeur. Dat was geen fijne sfeer in de auto, uiteindelijk duurde het examen veel langer dan normaal en kreeg ik te horen dat het goed ging behalve in de laatste paar minuten. Tweede examen, weer zo'n fijne vent als examinator, deze keer kreeg ik aan het einde te horen dat ik mijn oogoperatie had moeten melden op het formulier (eerder via de telefoon zei het CBR: hoeft niet aangezien de operatie 17 jaar geleden is)... 3e keer examen, ik het rapport van de oogarts mee (mooi gekopieerd voordat ik dat opstuurde naar het cbr) demonstratief op tafel gelegd want ik had weer dezelfde examinator en deze keer was de man opeens heel aardig. Ik dacht zelfs even dat hij zich schuldig voelde over de keer ervoor, totdat hij na de rit met gebogen schouders naar binnen liep, heel langzaam ging zitten, zuchtte en daarna zei: "laten we er maar een voldoende van maken dan...," hij deed helemaal alsof ik het eigenlijk niet gehaald had en hij me uit pure goedheid maar liet slagen, terwijl hij niets aan te merken had op de rit. De vuile *%##$*&^, bah wat kan ik slecht tegen mensen die zo van hun macht genieten, wist ik ook meteen weer waarom die man me hetzelfde gevoel gaf als mijn eerste rijinstructeur.
Maar goed ik had het dus wel gehaald en ondertussen rijd ik alweer een tijdje met veel plezier in mijn eigen auto.
Hoofdlijnen:
- Laat je niet kisten door een vervelende rijinstructeur, kun je niet met die persoon overweg is het slim om zo snel mogelijk iemand te vinden waar je het wel goed van kan leren.
- Heb er plezier in! Dat houdt het leuk, en je leert sneller.