Verwijderd schreef op maandag 06 september 2010 @ 03:56:
Je kant jezelf bijvoorbeeld ook voor de gek houden en één of ander minimaal plaatsje uitzoeken om rijles te nemen. Er zijn naar de vele verhalen die ik gehoord heb best plekken waar je veel minder te verduren krijgt dan op andere plekken. Toch ben ik blij dat ik heb leren op een relatief moeilijke plek, voor Nederlandse begrippen. Voor mij telde het dat ik weliswaar niet perfect de wereld in ging, maar wel degelijk voorbereid en niet vlug vlug zo snel mogelijk een papiertje en dan maar zien hoe het gaat. Dat komt ook je zelfvertrouwen om het daarna verder te leren stevig ten goede. Het is die paar extra rijlessen echt wel waard. Tienduizenden euro's is natuurlijk een uit de lucht gegrepen hoeveelheid

Je quote voor het gemak niet het gedeelte waar de basis voor die tienduizenden euro's vandaan komt, zie ik:
Verwijderd schreef op maandag 19 juli 2010 @ 15:48:
Je krijgt toch geen rijlessen in 16 verschillende automodellen? Die reageren allemaal compleet anders. En wat als je netjes afrijdt op 'ideaal schoeisel' in een schakelbak en dan een automaat koopt? Dat heb je ook nog nooit gedaan, en dan wordt het ineens lachen als je instinctief wilt gaan koppelen (en dan dus per ongeluk je rem met je linkervoet intrapt).
Moet jij eens opletten wat het gaat kosten als je moet afrijden in 16 verschillende automodellen. En ja, ook die ene waar de koppeling en het gaspedaal omgewisseld zijn: daar rijden er misschien nog maar enkele honderden van rond, maar je zal het maar tegenkomen. Daar mag je ook in rijden met je reguliere rijbewijs. En wat als je vaak hoge hakken draagt? Dat moet ook getest worden. En ja, ook voor mannen, want wie weet, straks is het misschien mode, of word je wel drag queen - je weet het niet, maar je kan maar beter voorbereid zijn.
Je begint nu een prachtig verhaal over hoe je zo mooi afgereden bent in een 'moeilijke' plaats. Fantastisch. Maar dit onderwerp begon als volgt:
Mijn punt is dat je hiermee reageert op een non-issue: er zijn zoveel factoren "in het echt" die veel zwaarder wegen dan je schoeisel, dat je punt gewoon onzinnig is. Je kan niet alles testen als CBR zijnde, en als examenkandidaat moet je je gewoon zo goed mogelijk voorbereiden op een zo goed mogelijk resultaat. Als goede schoenen daarbij helpen: more power to you. En ik wil daar nog een schepje bovenop doen: als je daarover nagedacht hebt, dan heb je wat mij betreft al een streepje voor, want dat geeft aan dat je er serieus mee bezig bent. En dat is alleen maar een goed teken als je straks "in het echt" mag rijden.
Nogmaals: het gaat erom dat de voertuigbeheersing, het verkeersinzicht en de kennis van de verkeersregels getest worden, waarbij de laatste 2 het zwaarst tellen (als je een of twee keer de auto laat stil vallen voor het stoplicht, dan zak je daar niet op, bijvoorbeeld). Dus als jij meer rust hebt omdat je weet dat je de pedalen goed aanvoelt, dan kan je veel beter laten zien dat je naast de voertuigbeheersing ook de andere twee elementen onder controle hebt. En ondanks die 'ideale omstandigheden' die je voor jezelf gecreeerd hebt, kan de examinator echt wel zien of je het kan of niet.