Het grote rijbewijs topic - Deel 7 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 32 ... 37 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:06

Osxy

Holy crap on a cracker

Na het drama van gister was het vanmorgen tijd voor volgende lessen, en jawel! Het schakelaartje is om!

Wat is het heerlijk zo ver vooruit kijken, ik zat ontspannen te rijden heb gedurende de rit meerdere complimenten gekregen voor oplossingen. Speciale verrichtingen gingen goed, zo mag het morgen ook gaan!

Tuurlijk nog wat slordigheids foutjes (zoals stopopdracht voor een busje doen aan linker kant van weg, kon dus mooi niet zien of ik weg kon he >.>). Maar heb al bewezen dat ik absoluut geen ezel ben en dat soort fouten echt maar 1 keer maak.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azertyftw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-03 14:53
Osxy schreef op donderdag 08 april 2010 @ 13:15:
Na het drama van gister was het vanmorgen tijd voor volgende lessen, en jawel! Het schakelaartje is om!

Wat is het heerlijk zo ver vooruit kijken, ik zat ontspannen te rijden heb gedurende de rit meerdere complimenten gekregen voor oplossingen. Speciale verrichtingen gingen goed, zo mag het morgen ook gaan!

Tuurlijk nog wat slordigheids foutjes (zoals stopopdracht voor een busje doen aan linker kant van weg, kon dus mooi niet zien of ik weg kon he >.>). Maar heb al bewezen dat ik absoluut geen ezel ben en dat soort fouten echt maar 1 keer maak.
Ben blij voor je :) Zo verloopt de opleiding natuurlijk ook een stuk aangenamer he!

Ik heb nl. ook vaker lessen gehad dat ik op een gegeven moment dacht: wth ben ik eigenlijk aan het doen of wat wil ik uberhaupt zometeen bij punt x gaan uitvoeren, wanneer ik dus al te laat was :p. Vreselijk irritant, maar helaas zitten deze dagen er ook tussen. Gewoon een gebrek aan concentratie bij mij en trouwens bedankt voor de vooruit-kijk-tip. Zal bij mij wss helpen! _/-\o_

[ Voor 20% gewijzigd door Azertyftw op 08-04-2010 14:29 ]

It's super mega death christ 4000 B.C. Version 2.0 Beta B*tch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-05 14:42
Zo, rijbewijs gehaald :) JEEJ! Succes aan iedereen die bezig is nog he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:03
Gefeliciteerd Nico!

Afbeeldingslocatie: http://www.dag.nl/wp-content/uploads/2008/06/1950095144_1999999678_pino.jpg

8)

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

D-day, t-minus 6 uur tot me examen.

Zo direct nog 2 uur rijden, ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 20:09
d:)b Succes!

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Laatste 2 uren les gingen super, echt alles viel op z'n plaats _/-\o_.

Me instructeur net toen ik afgezet werd (andere instructeur gaat mee vanmiddag): succes vanmiddag, maak er wat van en tot nooit meer ziens ;)

Uit zijn mond zegt dat heel wat, hij is het stereotyp instructeur maar wel op z'n manier dat ik het 20 uur per week met hem heb uitgehouden :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Oh ja hoor! Geslaagd! In 1 keer, was al na 25min terug xD

Ik wist eigenlijk tijdens de rit al dat ik geslaagd was, ik maakte begin van rit de opmerking "goh het lijkt wel of jullie ze inhuren", tegen het einde werd ik netjes voorgelaten bij een versmalling en ik bedankte die persoon en zei daarbij "maar wat jij niet weet is dat ik die man natuurlijk had ingehuurd ;)". De examinator zei toen "dan moet ik toch maar beter gaan opletten was al in slaap gevallen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Gratz hoor, ik was ook al geslaagd voordat ik goed en wel onderweg was, grapje in het begin, zelfverzekerd rijden en je aan de regels houden en het zit wel goed.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico
Welkom in de club van pasgeslaagden Osxy :D YIHAA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daywalk3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-12-2023

Daywalk3r

Walks at night 2

Gefeliciteerd alle geslaagden.
Soms lees ik even mee met alle verhalen.
Zelf heb ik 'm alweer een half jaar maar ik leer altijd nog bij op de weg.

Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Daywalk3r schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 10:47:
Dat zal altijd zo blijven. Maandag rijbewijs aanvragen (spoed O-) ) en dan vanaf dinsdag of woensdag karren maar _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 10:53
Ik heb mijn rijbewijs nu ook al een half jaar, en reis met eigen auto stad en land af.

kan toch eigenlijk niet meer zonder auto en rijbewijs

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico
@ Osxy; mijn examinator was zo vriendelijk om het meteen door te sturen naar de gemeente, dus kon het gelijk dezelfde dag aanvragen :D :D Waarschijnlijk kan ik hem ook dinsdag of woensdag ophalen ;)

De baliemedewerkster hier in Eindhoven vertelde mij dat Eindhoven het goedkoopste in NL is als het aankomt op het aanvragen van een rijbewijs. Ik was €32,00 kwijt. Wat kost dat zo op andere plaatsen als ik vragen mag :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zasa
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:37
Hier in Dordrecht kost het € 53 voor het aanvragen van een rijbewijs:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Nico schreef op zondag 11 april 2010 @ 23:18:
@ Osxy; mijn examinator was zo vriendelijk om het meteen door te sturen naar de gemeente, dus kon het gelijk dezelfde dag aanvragen :D :D Waarschijnlijk kan ik hem ook dinsdag of woensdag ophalen ;)

De baliemedewerkster hier in Eindhoven vertelde mij dat Eindhoven het goedkoopste in NL is als het aankomt op het aanvragen van een rijbewijs. Ik was €32,00 kwijt. Wat kost dat zo op andere plaatsen als ik vragen mag :o
Damn das goedkoop, ik was 50 euro kwijt volgens mij. :X

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Feli Osxy ;)

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Uit me hoofd, 32.5 voor rijbewijs en 37,5 voor spoed, in Alkmaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik was €32,00 kwijt. Wat kost dat zo op andere plaatsen als ik vragen mag :o
:o Dan zal het inderdaad wel de goedkoopste gemeente zijn, Zwolle slaat dadelijk mooi 57,85 euro aan voor eenzelfde pasje :( Gewoon 25 euro meer, kun je nog mooi iets van kopen om te vieren dat je geslaagd bent bijv ;) Afijn.. nog 11 dagen, het aftellen is begonnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico
Wow, dan zijn we hier inderdaad goedkoop :o 50/57 euro...daaamn.. Het zou haast de moeite waard zijn om je eventjes in Eindhoven te laten inschrijven :+ hahahaha

Tevens kreeg ik vandaag..ja VANDAAG.. bericht dat ik mijn rijbewijs kan komen ophalen. Afgelopen donderdag heb ik hem rond 16:00 aangevraagd en vanochtend kreeg ik mailtje in mijn inbox. Het leuke is dat als ik zou hebben betaald voor een spoedlevering dat het waarschijnlijk ook vandaag zou zijn geweest :') Hoezo oplichterij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:50
Nico schreef op maandag 12 april 2010 @ 13:21:
Wow, dan zijn we hier inderdaad goedkoop :o 50/57 euro...daaamn.. Het zou haast de moeite waard zijn om je eventjes in Eindhoven te laten inschrijven :+ hahahaha

Tevens kreeg ik vandaag..ja VANDAAG.. bericht dat ik mijn rijbewijs kan komen ophalen. Afgelopen donderdag heb ik hem rond 16:00 aangevraagd en vanochtend kreeg ik mailtje in mijn inbox. Het leuke is dat als ik zou hebben betaald voor een spoedlevering dat het waarschijnlijk ook vandaag zou zijn geweest :') Hoezo oplichterij..
Ah, dan heb jij gewoon een relaxte gemeente, in Zwolle moest ik gewoon 5 werkdagen wachten en kreeg je geen bericht van de aanwezigheid van je rijbewijs. En daar betaalde ik ook 45€ ofzo ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:08
Osxy schreef op maandag 12 april 2010 @ 07:31:
Uit me hoofd, 32.5 voor rijbewijs en 37,5 voor spoed, in Alkmaar.
Ik neem even aan dat die € 37,50 bovenop die € 32,50 komt, of niet?

De prijzen in Nijmegen:
rijbewijs: € 41,80

bij vermissing: € 28,10 extra aan administratiekosten

bij spoedbehandeling: € 40,20 extra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 14:02
Daywalk3r schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 10:47:
Dat zal idd altijd zo blijven omdat je altijd nieuwe situaties zal meemaken.
Heb mijn rijbewijs (en eigen auto's) ondertussen al 9.5 jaar (jaja, ben al wat ouder 8) ).
Ik heb wel geen lessen gehad, maar wel examen moeten afleggen (België).

Je leert de basis in je opleiding, maar het echte rijden leer je pas nadat je je rijbewijs hebt.
Je krijgt steeds meer ervaring en neemt beslissingen sneller (en beter) als je een nieuwe situatie tegenkomt.

Ik heb nu meer dan 300.000km ervaring, waarvan meer dan 200.000km in de laatste 4.5 jaar en begin mijzelf nu toch te bestempelen als een ervaren bestuurder.

In elk geval proficiat aan de geslaagden en veel succes voor degene die bezig zijn/gaan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

sylvesterrr schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 08:14:
[...]

Ik neem even aan dat die € 37,50 bovenop die € 32,50 komt, of niet?

De prijzen in Nijmegen:

[...]
Klopt.

Was 42,5 voor rijbewijs overigens. Totaal 80 euro mogen afrekenen maandag, maar dan kan ik morgen wel het pasje ophalen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:08
Je hebt waarschijnlijk toch op z'n minst € 1000 (heel erg optimistisch!) uitgegeven aan die rijlessen, dus die € 40 kan er ook wel van af. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

mja bij meeste gemeenten is ie d'r na 3 dagen sowieso wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Ik heb het er iig neit voor over om €40 extra te betalen zodat die er een dag eerder is... Ben voor mn werk of school niet afhankelijk van een rijbewijs oid. En ja ik heb dan wel een miljoen uitgegeven (ja, dat is een grapje..), maar dat betekent niet dat ik dan maar nog even veel meer nutteloos geld uit moet geven om 'm sneller te hebben :)

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Vanmiddag me rijbewijs opgehaald :D

Na het eten in de auto van me pa gestapt en toen 2 uur rond gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik was €32,00 kwijt. Wat kost dat zo op andere plaatsen als ik vragen mag :o
Voor mij was het 35 euro in Gorinchem, maar dat was in 2003, weet niet hoe het nu is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
  • Laatst online: 17:24
Gisterochtend om 09:50 mijn examen gehad. Na 3 kwartier kwamen we terug en schudde hij me de hand :) In totaal 31 lessen nodig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

UTwizard schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 08:17:
Gisterochtend om 09:50 mijn examen gehad. Na 3 kwartier kwamen we terug en schudde hij me de hand :) In totaal 31 lessen nodig gehad.
Netjes, gefeliciteerd :)
Ik had bijna het dubbele daarvan nodig, maar ook niet gekozen voor een TTT en daar 10 extra lessen mee genomen en in 1 keer geslaagd voor praktijk.
Achteraf gezien de rijervaring die ik nu heb, dus geen grote ongelukken en meeste schades klein en door mij zelf, toch wel een goede beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Ik heb om 10 uur straks mijn een-na-laatste rijles. Daarna nog zes dagen wachten, rijles en aansluitend rij-examen. Ga dadelijk nog aandringen op het nogmaals oefenen van achteruit rijden, gezien dat hoe dan ook terug komt. Vijftien minuten zelfstandig rijden vind ik juist het fijnste onderdeel. Gewoon vertellen waar je naar toe moet en ik zie wel dat ik er kom :) Qua totaal kom ik uit op 45 rijlessen van 13x 50 min en 32x 60 min. Aldus mijn instructeur is dat het landelijk gemiddelde. Heb geen TTT gedaan om zo extra rijlessen te kunnen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Ben toch wel heel blij met me pasje :)

Nu al 2 dagen met auto naar school (35km heen en dan 35km terug). 10000x beter dan OV :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Zo, nu nog zes dagen wachten, ben benieuwd :) Achteruit rijden zit er niet standaard in zoals zelfstandig rijden aldus mijn instructeur, mooi :D Dan hoop ik dat ik cluster + stopopdracht of liever stopopdracht en keeropdracht krijg. Zie het eindexamen met vertrouwen tegemoet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
Verwijderd schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 08:33:
Ik had bijna het dubbele daarvan nodig, maar ook niet gekozen voor een TTT en daar 10 extra lessen mee genomen en in 1 keer geslaagd voor praktijk.
Wat denk ik wel heeft gescheeld bij mij is dat ik in een relatief rustig gebied van Nederland les heb gehad. De dichtstbijzijnde snelweg is 20 kilometer bij m'n huis vandaan dus het is vooral provinciale wegen waar ik op heb gereden. Wel moest ik in de spits altijd over diezelfde snelweg en vervolgens midden door het centrum van de stad (Doetinchem voor de geïnteresseerden) dus spitsverkeer heb ik gelukkig wel meegemaakt (een-na-laatste les nog een half uur in de file gestaan :P). TTT heb ik ook niet gedaan, theorie en praktijk beide de eerste keer gehaald dus.
Joosie200 schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 11:02:
Achteruit rijden zit er niet standaard in zoals zelfstandig rijden aldus mijn instructeur, mooi :D Dan hoop ik dat ik cluster + stopopdracht of liever stopopdracht en keeropdracht krijg. Zie het eindexamen met vertrouwen tegemoet :)
Ik had als speciale verrichtingen een stop-opdracht en een parkeer-opdracht. Heb zelf dus geen achterwaartse manoeuvre hoeven te maken tijdens het examen. Rustig de tijd genomen om een plekje uit te zoeken bij de stop-opdracht, als ik hem bij de eerste mogelijke auto had gestopt zou ik een oprit hebben geblokkeerd. Hier week ik dus vanaf waarna de examinator zei dat ik dat goed had (gezien), maar dat het bij een stop-opdracht niet zo'n heel groot probleem was geweest. Bij de parkeer-opdracht heb ik een rondje om de parkeerplaats gemaakt en heb ik voorwaarts een parkeervak doorgestoken. Was netjes opgelost omdat ik het mezelf zo makkelijk mogelijk had gemaakt en geen ander verkeer had gehinderd.

Gewoon rustig blijven, zelfverzekerd in de auto zitten en het gaat helemaal goed komen, succes! :)

Maandagmiddag spoedaanvraag en hopelijk dinsdagavond na het werk de auto ophalen, heb er zin in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Als je maandag middag aanvraagt heb je hem pas woensdag.

Je hebt hem alleen volgende dag als je hem voor 12:00 aanvraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
Bij het gemeentekantoor hier in Winterswijk worden de spoedaanvragen tot 13:30 verwerkt als het goed is. Zo staat het in ieder geval op het de website, we zien het vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico
Verwijderd schreef op woensdag 14 april 2010 @ 23:22:
[...]

Voor mij was het 35 euro in Gorinchem, maar dat was in 2003, weet niet hoe het nu is.
Dan heeft ook U geluk :9 blijkbaar :+ haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennist4
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-01 20:11

Vorig jaar april bij gemeente hoogeveen was 32 voor rijbewijs en 30 voor spoed. En incl. spoed nog bijna een week moeten wachten :P Had examen de dag voor goede vrijdag, dan gemeentehuis dicht tot 2e paasdag, dinsdag kunnen aanvragen, woensdag kunnen ophalen. Nu inmiddels iets meer als een jaar in bezit van B en 70.000km achter de rug, van het zomer komt E er nog bij.

Laptop (Asus F3U) Allround Pc'tje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Joosie200 schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 11:02:
Zo, nu nog zes dagen wachten, ben benieuwd :) Zie het eindexamen met vertrouwen tegemoet :)
[zes dagen later]

Geslaagd! *O*

Voordat ik goed en wel vijf minuten in de auto zat, eerste bijzondere verrichting: keeropdracht. Straat uitgereden richting t-splitsing waar ik de halve draai deed. Vervolgens na omkeren rechtdoor gereden, kwamen langs een parkeerhaven: zet hem er maar in. Zo gezegd, zo gedaan, tweede verrichting gedaan. Volgend punt: stukje snelweg. Dit keer meteen goed voor gesorteerd (i.t.t. bij de lessen :P), snelweg oprijden. Stond het al vast rond half 2 's middags |:(

Enfin, voldoende afstand gehouden t.o.v. voor en achterligger. Invoegen kon ik tussen twee vrachtwagens of achter de laatste vrachtwagen. Laatst genoemde deed ik, maar ik wachtte daar te lang mee waardoor mijn achterligger die plek pakte. Later als nog goed ingevoegd. Mocht de eerste afrit alweer nemen kreeg ik 2 min later te horen, dus ik had niet hoeven invoegen :> Vervolgens stukje door bebouwde kom / 30km zone gereden. Vroeg ie me waarom het kruispunt dat we voorbij overstaken een lastig ding is. Komt natuurlijk door gebrek aan zicht op naderend verkeer van rechts. Dankzij heggen en geparkeerde auto's.

Vond ie fair enough, dus door terug naar CBR. Kom ik aan bij zo'n twee pijlen bord: eentje wit, eentje rood. Ik had wit, dus ik wil om het bord heen rijden om de weg te vervolgen. Was me er alleen niet van bewust dat omdat de weg opgebroken hadden er een tijdelijk stoplicht stond, op rood voor mij :+ Bovendien stond er een trekker voor mij, waarvan ik dacht dat ie stil stond en niemand erin. Fout, die stond gewoon netjes stil te wachten voor het stoplicht :F Dus examinator trapt de rem in, wijst naar stoplicht: was dat dan? Juist, had ik niet goed ingeschat.

Vervolgens door naar CBR, terug aan tafel: bij de snelweg met het invoegen heb je wel goed opgelost uiteindelijk maar je had al een stuk eerder er tussen gekund op dezelfde plek. En bij die t-splitsing met stoplicht was niet handig hé (joh :P) maar gezien de omstandigheden wel te begrijpen. Want het stoplicht stond gewoon pal achter dat bord met pijlen, dus je kon hem pas zien zodra je voorbij het bord stond, meteen voor de stopstreep bij het stoplicht. Verwees ook naar mijn reflectieformulier, en omcirkelde "mogelijke gevaren herken ik op tijd" + "ik hinder het andere verkeer niet onnodig". Namate je meer ervaring hebt schuiven die ook op van een 6 naar een 8 of hoger.

Enfin, aanvraag doe ik maandag want bij terugkomst bij de gemeente kon ik meteen door naar een ^) van een collega ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RamO
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-04 13:58

RamO

The Alchemist of Happiness

Gefeliciteerd! Ik moet zelf a.s. woensdag brrrr... hehe

Floccinoccinihilipilification

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Zojuist stond ik bij de publieksbalie van het gemeentehuis, eerste aanvraag rijbewijs. Kreeg ik te horen dat er niks bij de RDW is geregistreerd, m.a.w dat het CBR kennelijk ofwel nog geen verklaring van geschiktheid en vaardigheid hebben doorgestuurd op vrijdagmiddag. Of dat is wel gebeurd, maar de RDW heeft daar niks mee gedaan tot dusver. Is iemand anders dat overkomen bij de eerste keer aanvragen? Als ik vrijdagmiddag er dus had gestaan zou ik hetzelfde te horen hebben gekregen, morgen weer proberen. Heb ik zo dus mooi niet voor de meivakantie mijn rijbewijs letterlijk in de portemonnee. -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Joosie200 schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 18:42:
[...]

Stond het al vast rond half 2 's middags |:(
Tijd die je stilstaat in de file is tijd waarin je geen fouten kunt maken. :+

Grats in ieder geval! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Miles Teg schreef op maandag 26 april 2010 @ 14:45:
[...]

Mwah, dat is heel relatief :D Constant vigilance! Voor je het weet zit je met je duffe harses (zeker met dit weer :P ) achterin iemand die sneller stilstaat dan je dacht :p

Maar ik sluit me hier bij aan, gratz aan iedereen die het felbegeerde roze pasje gehaald heeft!

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Zojuist stond ik weer bij de balie. Stond wederom niks in het systeem. Bellen naar het CBR, situatie uitgelegd. Antwoord: de examinator had ingevoerd dat meneer in een handbak examen heeft gedaan. :F Op maandag is de fout ontdekt en is het hersteld. Dit dient nog gecodeerd worden door een andere collega die op het moment niet aanwezig is. Lekker dan :| De grap is dat tijdens mijn afrijden we het louter hadden over handgeschakeld vs automaat :+ Begon al met: "Ik had een andere auto verwacht" (handgeschakelde bak is Suzuki 4x4) Maar we reden toch echt in een fiat panda automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RamO

RamO

RamO schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 10:11:
Gefeliciteerd! Ik moet zelf a.s. woensdag brrrr... hehe
Hoera! Geslaagd! Ben wel bij zeg dat het erop zit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
RamO schreef op woensdag 28 april 2010 @ 20:41:
[...]

Hoera! Geslaagd! Ben wel bij zeg dat het erop zit :P
Congrats mede pas geslaagde *O* :Y

Hoop voor jou dat het CBR alle gegevens goed doorgeeft aan het RDW en dat het niet zoals bij mij op zich laat wachten wegens langdurig herstel enzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RamO

RamO

Joosie200 schreef op woensdag 28 april 2010 @ 21:47:
[...]

Congrats mede pas geslaagde *O* :Y

Hoop voor jou dat het CBR alle gegevens goed doorgeeft aan het RDW en dat het niet zoals bij mij op zich laat wachten wegens langdurig herstel enzo...
Haha bedankt! Hoelang duurt het trouwens voordat de gegevens doorgegeven worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Miles Teg schreef op maandag 26 april 2010 @ 14:45:
[...]

Dat je stilstaat niet, als je filerijd wel. Even optrekken tot 50 en dan plots weer moeten remmen omdat iemand een paar auto's verderop zich er tussen wurmt. Als je goed oplet kan er niet veel mis gaan maar ook daar zit een foutje in een klein hoekje.
RamO schreef op woensdag 28 april 2010 @ 21:51:
[...]

Haha bedankt! Hoelang duurt het trouwens voordat de gegevens doorgegeven worden?
Gaat vaak snel, ben je voor 12 uur geslaagd kan je het vaak eind van de dag al proberen, anders volgende dag sowieso.

[ Voor 24% gewijzigd door Tsurany op 28-04-2010 21:52 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:01
Verwijderd schreef op woensdag 14 april 2010 @ 23:22:
[...]

Toen ik in 2007 dat stuk plastic moest halen was het ook 35 euro (of 75 voor spoed :X ) in Gorinchem
Tsurany schreef op woensdag 28 april 2010 @ 21:51:

[...]

Gaat vaak snel, ben je voor 12 uur geslaagd kan je het vaak eind van de dag al proberen, anders volgende dag sowieso.
Ik was toen om 8.45 geslaagd en om 9 uur stond op in het gemeentehuis om hem aan te vragen :P

[ Voor 35% gewijzigd door Beerkeeper op 01-05-2010 19:48 ]

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:09
Morgenochtend theorie examen @ CBR

Gaat waarschijnlijk wel goedkomen :)

Jullie horen het nog wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
ThinkPadd schreef op maandag 03 mei 2010 @ 01:02:
Morgenochtend theorie examen @ CBR

Gaat waarschijnlijk wel goedkomen :)

Jullie horen het nog wel :)
En geslaagd :)

Gevaarherkenning: 17 goed (8 fout)
Verkeersregels en inzicht: 38 goed (2 fout dus)
_/-\o_ *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:01
Netjes! gefeliciteerd :)

Hoeveel fouten mag je tegenwoordig hebben dan?

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

13 in je gevaarherkenning ( :') !!) en 4 in je regelkennisvragen.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras
  • Laatst online: 00:48

jacobras

Developer

tdw schreef op maandag 03 mei 2010 @ 12:32:
13 in je gevaarherkenning ( :') !!) en 4 in je regelkennisvragen.
Volgens mij mag je er 5 in je regelkennisvragen fout hebben, maar kan het zo snel niet terugvinden. CBR.nl is trouwens vernieuwd, ziet er netjes uit :). Ik heb mijn theorie een paar weken terug gehaald (in een keer), moet 4 juni afrijden :). Kreeg tijdens het theorie examen een vraag die ook op de CBR website staat: http://cbr.nl/10910.pp (van die bus en die man met de paraplu in de regen) :P.

Anyway, ThinkPad gefeliciteerd!

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

jacobras schreef op maandag 03 mei 2010 @ 18:39:
[...]

Volgens mij mag je er 5 in je regelkennisvragen fout hebben [...]
Inderdaad, 5. Excuus!

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Beerkeeper schreef op maandag 03 mei 2010 @ 12:30:
Netjes! gefeliciteerd :)

Hoeveel fouten mag je tegenwoordig hebben dan?
Merci, je mag in die gevaarherkenning best wel wat fout hebben (iets minder dan de helft geloof ik) en in de kennis en wetgeving vragen mag je er 5 van de 40 fout hebben.

Iemand nog geïnteresseerd in theorieboeken overigens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:48

Stoney3K

Flatsehats!

djidee schreef op maandag 15 maart 2010 @ 12:32:

Er is maar 1 methode om na het behalen van je rijbewijs rijervaring op te doen: Gewoon doen. Ook naar het buitenland, geen enkel probleem, wellicht de binnensteden mijden (vooral Parijs/zuid europese steden met bijbehorend rijgedrag (italie :X )) voor de zekerheid...
Dat heb ik ook gemerkt, in januari geslaagd, en eind mei voor het eerst op pad geweest met aanhangwagen (Opel Astra station + gesloten enkelasser). Dan kom je ook situaties tegen die je in je rijlessen nóóit zou leren, zoals het rijden zonder binnenspiegels (trailer zit in de weg) en manouvreren met een behoorlijk langere/zwaardere combinatie dan je gewend bent.

Vooral het stoppen was soms even schrikken, rempedaal bijna tot de vloer induwen en je wagen duidelijk met moeite tot stilstand te voelen komen... dan weet je ook hoe die vrachtwagenchauffeurs zich soms voelen. :)

Het rijden met de trailer ging verder prima, al kwam ik één of twee keer wel met keren een beetje vast te staan, wat me een mooie deuk op mijn kentekenplaat heeft opgeleverd (die verloor het met 5km per uur toch van een paaltje. :+).

De enige schade die ik gemaakt heb was een gebarsten lampje aan de voorkant van de aanhanger, maar dat kwam omdat ik er met een flightcase tegenaan denderde. :Y)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:46
Gevaarherkenning is echt de grootste bullshit die er bestaat, vooral om het geen gevaarherkenning is, maar een test die het vermogen om foto's in gedachten om te zetten naar werkelijke situaties toetst. Wat daar het nut van is ontgaat mij want in het verkeer zie ik nooit statische foto's maar dynamische verkeerssituaties, iets heel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:23
MarcoC schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 02:43:
Gevaarherkenning is echt de grootste bullshit die er bestaat, vooral om het geen gevaarherkenning is, maar een test die het vermogen om foto's in gedachten om te zetten naar werkelijke situaties toetst.
Dat is niet het enige wat het toetst. Je moet ook binnen een paar seconden een inschatting kunnen maken van die werkelijke situatie, en dat is natuurlijk iets wat je in de auto ook moet kunnen. Als je maar genoeg van die vragen oefent wordt je er vanzelf beter in, en ik had ook het idee dat ik er beter van werd na een paar rijlessen, omdat je dan een beter idee hebt van de snelheden en remweg van de auto.

Ik heb mijn theorie na ongeveer 10 lessen gedaan, 8 fouten in gevaarherkenning, 0 in de regels :)
Over anderhalve week het ik de tussentijdse toets, een maand daarna het examen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:46
Eärendil schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 10:50:
[...]

Dat is niet het enige wat het toetst. Je moet ook binnen een paar seconden een inschatting kunnen maken van die werkelijke situatie, en dat is natuurlijk iets wat je in de auto ook moet kunnen. Als je maar genoeg van die vragen oefent wordt je er vanzelf beter in, en ik had ook het idee dat ik er beter van werd na een paar rijlessen, omdat je dan een beter idee hebt van de snelheden en remweg van de auto.

Ik heb mijn theorie na ongeveer 10 lessen gedaan, 8 fouten in gevaarherkenning, 0 in de regels :)
Over anderhalve week het ik de tussentijdse toets, een maand daarna het examen.
Uiteraard zit er een klein element in wat in de praktijk ook voorkomt, maar een verkeerssituatie toetsen aan de hand van een foto slaat nergens op omdat je geen snelheden in kunt schatten van het verkeer om je heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 21:26:
Merci, je mag in die gevaarherkenning best wel wat fout hebben (iets minder dan de helft geloof ik) en in de kennis en wetgeving vragen mag je er 5 van de 40 fout hebben.

Iemand nog geïnteresseerd in theorieboeken overigens?
Best bizar trouwens, want je zou toch zeggen dat één keer een gevaar over het hoofd zien vrij vervelend kan zijn :X

Morgen heb ik exact vier jaar m'n rijbewijs trouwens *O* Nog één jaar en ik mag zuipen en rijden!

In werkelijkheid rij ik nooit met alcohol op en zal dat ook niet veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Mja heb in der tijd paar van die oefen vragen gehad die nog niet mee telde van gevaar herkenning maar die gingen nergens over..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kom nog uit de tijd dat je 5 fouten mocht hebben. Niet lang daarna werd het zes en gingen ze klooien met die gevaarherkenning.

Edit: ik heb even wat voorbeelden doorgekeken, wat een onzin zeg. Lekker subjectieve zaken in een domme vraag proberen te vatten terwijl eerder gewoon lekker duidelijk was dat iets wel mocht of niet (meestal dan ;)).

Laat ze dat lekker voor het praktijkexamen bewaren.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2010 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 21:50:
Laat ze dat lekker voor het praktijkexamen bewaren.
Precies, dan leer je waar de echte gevaren zitten, straatjes van rechts met een huis pal op de hoek of zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Grappig, ik wist niet eens dat dit topic bestond. Morgen heb ik m'n rijexamen.

Ik heb er 66 lessen op zitten, een heleboel als je 't mij vraagt. Als ik eerlijk ben en de 27 lessen van 6 jaar geleden erbij tel... Nee, ik heb niet bepaald gevoel voor autorijden. Het wegrijden en schakelen gaat nu redelijk, en rijden op rustige wegen durf ik gerust aan. Maar zodra er een kruispunt of een onoverzichtelijke situatie komt... :{

Het is niet echt te zien dat ik dan in de stress schiet, maar dat is wel zo. Ik weet wel wat het is: ik kijk niet goed vooruit, niet goed om me heen. Dat hoor ik al vanaf les 10 ofzo, en ik doe echt hard m'n best me te concentreren, maar het schiet niet op. Soms concentreer ik me te hard en tuur ik alleen nog maar in de verte, waardoor ik dingen dichtbij weer mis. Op de snelweg invoegen gaat aardig, maar naar de linkerbaan gaan of uitvoegen is echt een hel. Dat gaat me gewoon te snel, ik zou graag het moment even op pauze willen zetten en rustig kijken en handelen. Heel anders, maar even stressvol, is het rijden in de bebouwde kom met gelijkwaardige kruisingen en rotondes. Er gebeurt te veel, ik kan te weinig onderscheid maken tussen belangrijke en onbelangrijke dingen.

Waarom ik dan morgen opga? Nou, omdat het een maandje geleden gewoon ingepland werd. Mijn instructeur hoopte misschien dat m'n rijstijl gauw een boost zou krijgen, maar dat is volgens mij nogal uitgebleven. Ik ben maar gestopt met hard proberen en rijd nu gewoon op m'n gemakje. Morgen ook.
De TTT heb ik wel aardig afgerond. De examinator zei de hele rit niks, en greep alleen in toen ik na de stopopdracht weg wilde trekken in de 2 (wat ik tijdens de rit wel vaker deed). Ik heb de stopopdracht en omkeeropdracht toen prima afgerond en nu voor alles vrijstelling gekregen. Betekent niet dat ik het onder de knie heb, trouwens.

Ik hoor en lees veel dat je pas na je examen echt leert rijden. Nou denk ik dat er bij mij nog wel het dubbele valt bij te spijkeren... maar wat ik ook zeg, het gaat me niet helpen bij m'n examen. Ik ga 40 minuten relaxt rondrijden, proberen me te concentreren, en als ik daarmee een rijbewijs verdien, dan is het zo. Zo niet, dan heb ik m'n examengarantie nog, en iig tot februari '11 m'n theorie.

En voor ik 't vergeet, de afloop :P
Ik heb erg netjes gereden, voor mijn doen. Kreeg dezelfde route als met mijn tussentijdse toets, en nog wat door woonwijkjes heen, terug naar het CBR over de snelweg. De man zei dat ik prima reed, netjes, zorgvuldig, dat ik op de snelweg de goede rijstroken koos (tsja, wel de route die ik doorgaans ook rijd, ik wist vantevoren van veel stukken waar ik moest voorsorteren of strook moest kiezen...)
Anyway, hij vond dat ik netjes reed, maar ik ben een paar keer voor voorrangswegen gestopt en naar de 1 gegaan, waar ik ook in de 2 had kunnen doorrijden, als ik wat verder vantevoren gekeken had. Daaraan zag hij dat ik het eigenlijk nog niet zo snel in me opneem. Pech gehad, we kwamen terug, ik was wel tevreden maar hij zei al gelijk 'ik heb slecht nieuws voor je'. Kwam niet geheel onverwacht, en ik was het ook op alle punten met hem eens.

Wel jammer voor de portemonnee natuurlijk :P en had ik het nu gehaald, dan had ik op vakantie ook wat stukjes kunnen rijden. Nu ga ik na m'n vakantie nog wat lesjes nemen en dan weer op. Had examengarantie, maar moet nu wel die bijzondere verrichtingen er weer bij doen :s . Jeuj. :)

[ Voor 20% gewijzigd door Dark Blue op 08-06-2010 11:58 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

heb je je alleen nog nooit bedacht dat een rijbewijs misschien (nog) niets voor jou is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
Ik moet zeggen dat ik sommige dingen in de tekst van Dark Blue ook heb gehad. Bij mij kwam het vooral door de extra "stress" van iemand die constant op je zat te letten (logisch, zijn werk :P) en dat je jezelf keer op keer moest bewijzen om te kunnen afrijden en ook het kaartje te kunnen halen.

Sinds ik zelfstandig rij heb ik dat een stuk minder. Ik weet wanneer _ik_ iets heb gezien en hoef het niet te overdrijven of bewijzen voor iemand anders. Zelfde geldt bijvoorbeeld voor invoegen, zolang ik niemand hinder zal het me een zorg zijn of mijn rijinstructeur het oké vind of ik 5.000 toeren maak in z'n drie, om maar even een stom voorbeeld te noemen.

[ Voor 0% gewijzigd door SH4D3H op 08-06-2010 20:27 . Reden: leesbaarheid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik moet 27 augustus afrijden, heb nu 25 lessen gehad en verwacht er nog een stuk of 6 a 8 nodig te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SH4D3H schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 20:26:
Ik moet zeggen dat ik sommige dingen in de tekst van Dark Blue ook heb gehad. Bij mij kwam het vooral door de extra "stress" van iemand die constant op je zat te letten (logisch, zijn werk :P) en dat je jezelf keer op keer moest bewijzen om te kunnen afrijden en ook het kaartje te kunnen halen.

Sinds ik zelfstandig rij heb ik dat een stuk minder. Ik weet wanneer _ik_ iets heb gezien en hoef het niet te overdrijven of bewijzen voor iemand anders. Zelfde geldt bijvoorbeeld voor invoegen, zolang ik niemand hinder zal het me een zorg zijn of mijn rijinstructeur het oké vind of ik 5.000 toeren maak in z'n drie, om maar even een stom voorbeeld te noemen.
Aan de andere kant, als blijkt dat het niet jouw ding is is het typisch zoiets wat je maar gewoon niet moet doen. Het is toch wat anders dan slecht kunnen biljarten, zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:06

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

DB, zou het niet een idee zijn om het eens met een automaat te proberen? Je hebt dan een heleboel (technische) handelingen minder om op te letten zodat je je meer kunt concentreren op het verkeer. Een vriendin van ons heeft het zelfde, ze is heel verstrooid, ADD (zonder H), en kreeg het gewoon niet voorelkaar om zoveel dingen tegelijk te doen. Uiteindelijk heeft ze dus met een automaat leren rijden en met succes examen gedaan. Uiteraard mag ze nu alleen maar automaten rijden, maar automaten zijn er sowieso steeds meer en om eerlijk te zijn rijdt het gewoon veel prettiger (hebben die Amerikanen toch niets goed :D ).

Ik zou je in ieder geval niet aanraden om voor de gein eens in Afrika te rijden... Ik heb gereden in Ouagadougou, Bobo-Dioulasso, Banfora, Doualà, en een ritje Lomé - Kpalimé en terug. Als je denkt dat je hier op "alles tegelijk" moet letten, daar is het nog 10x erger. Bromfietsen en fietsen die alle regels aan hun laars lappen; tsja, doen ze hier ook, maar daar zijn het hele massa's, en ook automobilisten lappen de regels aan hun laars. Bovendien moet je ook nog de gaten in de weg in de smiezen houden. Dat is pas echt autorijden, kan niet wachten tot ik het weer een keer mag doen :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
Verwijderd schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 20:51:
Het is toch wat anders dan slecht kunnen biljarten, zeg maar.
Eens. Deelnemen aan het verkeer is een serieuze aangelegenheid, soms zelfs op leven en dood.
Mx. Alba schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 20:59:
Uiteraard mag ze nu alleen maar automaten rijden, maar automaten zijn er sowieso steeds meer en om eerlijk te zijn rijdt het gewoon veel prettiger (hebben die Amerikanen toch niets goed :D ).
Inderdaad, je kunt ook gewoon beide handen aan het stuur houden wat in sommige situaties geen overbodige luxe is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-08 18:58

Jeoh

blaat

Volgende week zaterdag begin ik met m'n rijlessen :) Ben benieuwd, wil eigenlijk gewoon in een automaat rijen (want tja, waarom zou je zelf iets doen als het ook automatisch kan? :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jeoh schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 22:05:
Volgende week zaterdag begin ik met m'n rijlessen :) Ben benieuwd, wil eigenlijk gewoon in een automaat rijen (want tja, waarom zou je zelf iets doen als het ook automatisch kan? :+ )
Beter leer je het wel (tenzij je dus redenen hebt om een andere route te kiezen) want je mag wel automaat rijden als je met schakelen afrijdt maar niet andersom.

Persoonlijk vind ik een automaat maar saai. Als je geen gedoe in gedonder hebt is het vrij lui, maar als je wel van een beetje sturen houdt heeft schakelen toch zekere charmes. Maargoed, voor veel mensen is autorijden gewoon een manier om van A naar B te komen, dan snap ik die keuze wel.

Filerijden en veel stoplichten zijn met een schakelbak dan weer minder prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:07

Dennahz

Life feels like hell should.

Niks leuker dan lekker schakelen tijdens het rijden. Tijdens het filerijden is het idd wel irritant, maar ach...

Ik betwijfel of je bijv op vakantie een automaat- huurauto kan vinden... en eens rijden in een auto van vriend, familielid, collega,...? Neh. Schakelen is top ;)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Huur automaat is geen enkel probleem hoor, hebben ze bij alle grote auto verhuurders. Zelf vind ik automaat prima rijden, lekker rustig en ontspannend. Schakelen is echter ook geen probleem, voelt alleen zo ouderwets. En in de file wil je gewoon een automaat hebben, constant schakelen zuigt echt zwaar.
Maar inderdaad gewoon schakelrijbewijs halen, heb je echt veel meer aan omdat je overal in elke auto kan rijden, altijd handig.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:00

RayNbow

Kirika <3

Dennahz schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 23:14:
Ik betwijfel of je bijv op vakantie een automaat- huurauto kan vinden...
In de VS is dat geen probleem. :+

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Laatst online: 19:44

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Dennahz schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 23:14:
Niks leuker dan lekker schakelen tijdens het rijden. Tijdens het filerijden is het idd wel irritant, maar ach...

Ik betwijfel of je bijv op vakantie een automaat- huurauto kan vinden... en eens rijden in een auto van vriend, familielid, collega,...? Neh. Schakelen is top ;)
Wacht maar totdat je een leuke kickdown hebt van de automaat gecombineerd met een turbo in een diesel _/-\o_ :9 :9~ Dat gaat echt wel vooruit!

Overigens vind ik handschakelen wel fijner. Maar dat is net afhankelijk van het motortype en het gebruik ervan. Standaard alledaags verkeer. Dus beetje snelweg, beetje binnendoor. Automaat is dan echt ideaal. Beetje crossen maar op de snelweg toch het comfort en vooral bij het wegrijden. Het is wel iets "dommer" autorijden. Voordeel is dat je wel je nog meer bezig kan houden met het om je heen kijken.

Maar handschakelen kan zo leuk zijn als je bak iets meer vermogen heeft dan een normale auto (vanaf 160 PK ongeveer) eventjes lekker gassen en daarna rustig verder rijden. Maar dagelijks in bijvoorbeeld een file... Nee dankje... In NL is een automaat echt veel fijner met al die files en snelweg :'(

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Don't get me wrong, ik vind het ook heel leuk om te schakelen. Je hebt dan de techniek zelf onder controle en je hebt het gevoel dat je echt aan het autorijden bent. Als ik ga rijden om het rijden dan rij ik dus ook het liefst een auto met een handbak. Maar als ik rij om van A naar B te komen, vooral in stads- en fileverkeer, dan gaat er niets boven mijn Prius met automaat, cruise control en GPS ;)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergeet ook niet dat automaten met vloeistofkoppeling voor een hoger verbruik zorgen. Ik rijd regelmatig in een zakjapanner waarvan het verbruik toch tegenvalt vanwege de automaat. CVT kan wél voor winst zorgen, maar dat zie je nog niet zo veel.

Om schakelen leuk te vinden hoef je niet eens veel PK's te hebben trouwens hoor. Alleen al van het gevoel 'm door de versnellingen heen te jassen word ik al blij, of het nou ook echt hard gaat of niet :p Maargoed, ik kan me wel voorstellen dat je autorijden leuk moet vinden om die voorkeur te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mx. Alba schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 23:33:
Als ik ga rijden om het rijden dan rij ik dus ook het liefst een auto met een handbak. Maar als ik rij om van A naar B te komen, vooral in stads- en fileverkeer, dan gaat er niets boven mijn Prius met automaat, cruise control en GPS ;)
Ik snap je helemaal hoor, maar de truc is natuurlijk om altijd te genieten van het rijden, ook als je gewoon ergens heen moet :p File is lastig leuk te vinden, maar zodra ik mijn raampje open kan zetten (al dan niet met een armpje naar buiten) met een muzakske kan rijden en wellicht het zonnetje ook nog schijnt, wat zal het. Ik heb mensen laatst ook weer bang gemaakt omdat ik niet kon ophouden met grijnzen, zomaar om bijna niets.

Dat is ook waarop het OV het (wat mij betreft) nooit zal winnen. Maargoed, als het maar een beetje mogelijk is ga ik ook liever met de fiets, het is geloof ik meer de volledige afhankelijkheid van anderen en het volk waarmee je opgepropt zit dat daar ook niet wil zijn.

Edit: crap :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

GoldenSample schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 17:06:
heb je je alleen nog nooit bedacht dat een rijbewijs misschien (nog) niets voor jou is?
Nou, ik ben 26, toch wel tijd om het eens te halen.

Wel heb ik het amper nodig, want ik kan op de fiets naar werk / winkels / sport. Daar voel ik me ook goed bij, want autorijden is slechter voor het milieu dan fietsen ;) Desondanks wil ik wel leren autorijden, om in de toekomst ook eens uit de stad weg te kunnen verhuizen en buitenaf te gaan wonen.
Alternatief is een scootertje (wat in feite stommer is, want je bent kwetsbaarder en deelt alsnog de rijbaan met auto's... het gaat alleen wat trager), maar ik zie me nog niet door bergachtig gebied in de winter op zo'n tweewielertje tuffen. Een auto, op vier wielen, heeft in zo'n situatie veel meer grip, als je maar netjes rijdt.

Aan ADD heb ik ook gedacht, (nog) niet aan een dokter voorgelegd, maar al die symptomen die genoemd worden, die kan ik 90% van de tijd prima overrulen. Maar ik weet wel dat ADD veel van je dagelijkse gedrag kan bemoeilijken, bijvoorbeeld autorijden. Google leverde me al een hoop info op :P

En slecht zijn in autorijden heeft wat meer gevolgen dan slecht zijn in biljarten, I know! Maar het is ook weer geen rocket science, en gezien die rit van gisterochtend kan ik het best wel... als ik maar geconcentreerd bezig ben. Paardrijden, fietsen en scooterrijden zijn ook geen probleem, dus dit valt ook te leren. :)

En een automaat... tsja. Dat beperkt je weer in welke auto's je kunt rijden. En daar zit het hem bij mij niet in. Een beetje schakelen is leuk, ik doe het echt al uit gewoonte ipv. dat ik er bewust bij nadenk. Dat komt wel goed. Ik wil gewoon in alle auto's kunnen rijden, niet alleen in automaten.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Dark Blue schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 12:16:
En een automaat... tsja. Dat beperkt je weer in welke auto's je kunt rijden. En daar zit het hem bij mij niet in. Een beetje schakelen is leuk, ik doe het echt al uit gewoonte ipv. dat ik er bewust bij nadenk. Dat komt wel goed. Ik wil gewoon in alle auto's kunnen rijden, niet alleen in automaten.
Maar wat ik al zei, automaten zijn bezig met een opmars, vooral ook omdat (bijna) alle hybrides en zeker alle elektrische auto's automaten zijn. En als je moeite hebt met concentreren is dat toch al weer één ding minder waar je op moet letten. Vooral bij kruisingen enzo, als je al het verkeer van alle kanten in de gaten moet houden, is het wel zo makkelijk als je dan ook nog eens niet hoeft te schakelen, lijkt me.

Wat let je om het eens te proberen? Je kan vast zo een paar proeflessen in een automaat doen (je moet wel eerst wennen aan het juist niet ontkoppelen :D ) en kijken of het beter gaat. Als het echt significant beter zou gaan, zou ik zeggen, haal een automaat-rijbewijs. Juist vanwege de opmars van de hybrides is het ook steeds makkelijker om een automaat te huren. Alleen bij het kopen van een tweedehandsje is het misschien lastig...

Dat extra verbruik valt trouwens ook wel mee, vooral als het geen echte automaat is maar een gerobotiseerde "handbak" zoals die bijvoorbeeld in Polo's en Golfjes te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Dark Blue schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 12:16:
[...]

Nou, ik ben 26, toch wel tijd om het eens te halen.

Wel heb ik het amper nodig, want ik kan op de fiets naar werk / winkels / sport. Daar voel ik me ook goed bij, want autorijden is slechter voor het milieu dan fietsen ;) Desondanks wil ik wel leren autorijden, om in de toekomst ook eens uit de stad weg te kunnen verhuizen en buitenaf te gaan wonen.
Alternatief is een scootertje (wat in feite stommer is, want je bent kwetsbaarder en deelt alsnog de rijbaan met auto's... het gaat alleen wat trager), maar ik zie me nog niet door bergachtig gebied in de winter op zo'n tweewielertje tuffen. Een auto, op vier wielen, heeft in zo'n situatie veel meer grip, als je maar netjes rijdt.

Aan ADD heb ik ook gedacht, (nog) niet aan een dokter voorgelegd, maar al die symptomen die genoemd worden, die kan ik 90% van de tijd prima overrulen. Maar ik weet wel dat ADD veel van je dagelijkse gedrag kan bemoeilijken, bijvoorbeeld autorijden. Google leverde me al een hoop info op :P

En slecht zijn in autorijden heeft wat meer gevolgen dan slecht zijn in biljarten, I know! Maar het is ook weer geen rocket science, en gezien die rit van gisterochtend kan ik het best wel... als ik maar geconcentreerd bezig ben. Paardrijden, fietsen en scooterrijden zijn ook geen probleem, dus dit valt ook te leren. :)

Pro tip is om eerst je rijbewijs te halen en daarna pas je ADD/ADHD verklaring te krijgen. Iets met medicatie en het opgeven en mogelijke gevolgen voor je rijbewijs halen... Als je hem al hebt gehaald zonder medicatie betekent het voor hun dat jij rijvaardig bent ook zonder medicatie. Je moet dan alleen maar een eigen verklaring opsturen en in principe mag je gewoon je rijbewijs bewaren zonder er iets voor te doen. Het enige wat mogelijk kan zijn is dat je een rijvaardigheidstest zou moeten afleggen.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Mx. Alba schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 12:30:
[...]
Wat let je om het eens te proberen? Je kan vast zo een paar proeflessen in een automaat doen (je moet wel eerst wennen aan het juist niet ontkoppelen :D ) en kijken of het beter gaat. Als het echt significant beter zou gaan, zou ik zeggen, haal een automaat-rijbewijs. Juist vanwege de opmars van de hybrides is het ook steeds makkelijker om een automaat te huren. Alleen bij het kopen van een tweedehandsje is het misschien lastig...
Nou, dat we net vorige week een schakelauto hebben gekocht om de komende 10 jaar mee te rijden... :s
Touchdomex schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 12:34:
[...]

Pro tip is om eerst je rijbewijs te halen en daarna pas je ADD/ADHD verklaring te krijgen. Iets met medicatie en het opgeven en mogelijke gevolgen voor je rijbewijs halen... Als je hem al hebt gehaald zonder medicatie betekent het voor hun dat jij rijvaardig bent ook zonder medicatie. Je moet dan alleen maar een eigen verklaring opsturen en in principe mag je gewoon je rijbewijs bewaren zonder er iets voor te doen. Het enige wat mogelijk kan zijn is dat je een rijvaardigheidstest zou moeten afleggen.
Jep, dat heb ik ook gelezen. Heb gisterochtend wel een blikje Red Bull opgeslurpt door 'n rietje (zoveel suiker langs je tanden, no-go) dat had ik zaterdagmiddag ook al geprobeerd, ik werd er lekker geconcentreerd van. Of het echt m'n concentratie verbeterde, of gewoon tussen de oortjes 'n goed gevoel gaf, ik zal het nooit weten. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Automaatrijbewijs ben je wel aardig door gehinderd lijkt mij. Als je bijv. eens in de auto van een kennis moet rijden en dat is geen automaat, dan ben je volgens mij gewoon strafbaar bezig. Je kan beter je normale rijbewijs gaan halen en dan voor automaat kiezen, dan ben je een stuk minder gehinderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Ik ben begonnen in een handgeschakelde lesauto. Heb er dertien lessen in rondgereden tot ik overstapte op een automaat lesauto. Daar heb ik ook in afgereden dus rijbewijs met opmerking heb ik nu in de pocket. Vind het geen probleem dat ik nu automaat rij. Goed, voor een tweedehandse betaal je meer i.v.m. handgeschakeld. En je kunt idd in het begin niet snel in andermans auto stappen (mijn zus bijv. heeft een auto, maar handgeschakeld). Tegelijkertijd ben ik wel blij dat ik de overstap gemaakt heb. Bij mij lag er een medische reden ter grondslag aan.

Eergisteren heb ik een eerste auto gekocht. Had het totaal niet nodig. Want net zoals Dark Blue kan ik alles prima af met de fiets, OV en vliegtuig. Fiets om naar het werk te gaan, boodschappen te doen. OV voor heen en weer richting studie. OV + vliegtuig voor vakantie. Toch wel een auto gehaald, omdat ik er het geld voor had liggen, de kosten kan betalen elke maand en belangrijker: de eerste meters maken. Want na je rijbewijs halen begin je pas echt te leren rijden. Heb nu een volvo 440 gehaald met CVT. Heerlijk rijden is dat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Dark Blue schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 13:00:
[...]

Nou, dat we net vorige week een schakelauto hebben gekocht om de komende 10 jaar mee te rijden... :s

[...]

Jep, dat heb ik ook gelezen. Heb gisterochtend wel een blikje Red Bull opgeslurpt door 'n rietje (zoveel suiker langs je tanden, no-go) dat had ik zaterdagmiddag ook al geprobeerd, ik werd er lekker geconcentreerd van. Of het echt m'n concentratie verbeterde, of gewoon tussen de oortjes 'n goed gevoel gaf, ik zal het nooit weten. :P
Dat soort pepmiddelen werken meestal averechts ;) Je smijt meer stresshormonen door je lichaam en alles reageert er sneller door. Maar dan ook echt alles. Het zal tussen de oortjes hebben gezeten maar door mijn huisarts is het afgeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Touchdomex schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 11:24:
Dat soort pepmiddelen werken meestal averechts ;) Je smijt meer stresshormonen door je lichaam en alles reageert er sneller door. Maar dan ook echt alles. Het zal tussen de oortjes hebben gezeten maar door mijn huisarts is het afgeraden.
Red Bull of iets anders is wel lekker op lange afstanden, houdt mij wakker, maar super alert ofzo wordt ik er ook niet van.
Zou het niet gebruiken tijdens je examen nee, dat werkt echt niet.
Goeie deo en flink wat cola ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb juist wel van mensen gehoord dat ze voor het examen nog even een biertje tankten om de zenuwen onder controle te krijgen :p Niet wat ik zou aanraden, maar in zijn geval werkte het wel (na drie keer zakken).

Ik zou enige middelen gewoon afraden, denk ik. De meeste zaken waarvan je fysiek alerter of juist meer ontspannen van wordt helpen je niet bij zaken waarvoor je veel concentratie nodig hebt, wat een examen wel is. Misschien zijn er uitzonderingen te verzinnen zoals speciale pillen voor examens ofzo, maar over het algemeen denk ik dat het er niet beter op wordt.

Placebo effecten kunnen er natuurlijk altijd zijn, maar die zijn ook wel op andere manieren te induceren :p
Touchdomex schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 12:34:
Dit is wel het handigst, maar geloof ik wel illegaal. Je moet aangeven of je enige reden hebt te denken dat je rijvaardigheid beïnvloed zou kunnen worden en dat vermoeden heb je dan dus wel degelijk.

Maargoed, ik heb inderdaad wel gehoord van iemand die het de nette manier gedaan heeft dat dat wel veel moeite is.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2010 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zo jongen, JvS gaat ook aan het rijlessen. Ik heb net in Utrecht mijn eerste proefles gedaan. Dat was ongeveer 45 minuten over de Julianaweg, door Tolsteeg, de Bokkenbuurt en een stuk 80km weg richting Bunnik en via een smal landweggetje door Lunetten weer terug over een grote rotonde en heel veel verkeerslichten.

Ik heb echt genoten! Reed in een Yaris, relaxed autotje. Het ging naar mijn gevoel alleraardigst: Niet af laten slaan, vanaf begin zelf schakelen (aan het eind wel redelijk soepel op zelfgekozen momenten :P), was midden op de dag, dus redelijk relaxed qua verkeer. De instructeur deed het opletten en ik moest bedienen. Wel duidelijk beginner (voet op koppeling laten staan, van 2 naar 5 schakelen, bewust moeten denken aan richting aangeven enzo), maar op het laatst de auto ook achteruit ingeparkeerd (wel volledig op instructie, maar toch in een keer). Ik vond het echt heel erg meevallen!

Ik was wel wat gespannen (stuur hard vasthouden enzo), maar vond het zeker het laatste kwartier echt ontzettend leuk! Dat was dus wel *O*

Maar toen kwam net advies. En dat was toch wel -O-. Het 'voordeelpakket' met 40 lessen, TTT, RIS (lijkt me wel nuttig) en theorie voor 2400 euro... Ik had toen ik op de site keek een beetje het idee dat het 40 lessenpakket een beetje het kneuzenpakket is. Maar de instructeur begon met de aanbieding voordat we gingen beginnen, en bleef daarbij. M'n broertje had ook bij die school gelest en bij zijn proefles kregen alledrie de leerlingen het advies van 40 lessen.

Ik vind zelf een beetje zekerheid wel aardig. Ik wil 2x per week 2x60min gaan lessen en in 8-10 weken alles erdoorheen halen. Zo'n pakket sprak me wel aan. Maar ik heb nu een beetje het gevoel dat hier helemaal geen sprake is van een echt advies, maar gewoon verkoop van een duur pakket...

Wat is jullie ervaring met het aanbieden van die pakketten? En zou dit een beetje een normaal advies zijn? Je kunt natuurlijk mijn rijvaardigheid niet beoordelen door mijn bericht, maar ik vond het toch maar matig... Ik wil natuurlijk voldoende lessen doen, maar niet een nutteloos duur pakket aankopen.. Ik voelde me toch een beetje genaaid en heb ook niet echt het gevoel dat je erover kunt onderhandelen...

[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 15-06-2010 19:54 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
De gemiddelde lesser haalt het in 40 lessen. Zo gek is het dus niet.

Als je above average bent kan het in 20~30 maar gemiddeld genomen is het nog steeds 40 lessen. (lesuren praat ik dan over. Ik had hem in 20 lessen maar het waren wel 30 lesuren :+ (1.5 uur per les))

[ Voor 64% gewijzigd door RedHat op 15-06-2010 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Als ik streng voor mezelf ben en ik kijk hier naar: http://www.leren.nl/dossier/rijbewijs/rijles/hoeveel.html

Dan zou ik zeggen dat ik gemiddeld ben. En dan heb je het over 27-40 lessen. Volgens mij ben je in het voordeel door 4 lessen per week in dubbele blokken en omdat je overdag. Ik ben eigenlijk een beetje teleurgesteld door het advies. Ik ga in elk geval nog bij een andere rijschool advies inwinnen. En anders maar dat pakket niet nemen en met losse lessen gaan werken.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:48
JvS schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 19:52:

Maar toen kwam net advies. En dat was toch wel -O-. Het 'voordeelpakket' met 40 lessen, TTT, RIS (lijkt me wel nuttig) en theorie voor 2400 euro... Ik had toen ik op de site keek een beetje het idee dat het 40 lessenpakket een beetje het kneuzenpakket is. Maar de instructeur begon met de aanbieding voordat we gingen beginnen, en bleef daarbij. M'n broertje had ook bij die school gelest en bij zijn proefles kregen alledrie de leerlingen het advies van 40 lessen.
Hoe is die 2.400 opgebouwd? Vindt het eerlijk gezegd erg duur, of zit er slagingsgarantie bij? Mijn oude rijschool in Amersfoort (gemiddelde prijzen) rekent nu voor

30 lessen + examen € 1.360 + 10 losse lessen € 415, TTT was geloof ik € 150 incl huur auto en voor een zaterdag theoriecursus incl. examen € 135 = € 2.060 totaal

Zou je nog bijna 100 euro kunnen besparen door zelfstudie voor de theorie.
Als ik streng voor mezelf ben en ik kijk hier naar: http://www.leren.nl/dossier/rijbewijs/rijles/hoeveel.html

Dan zou ik zeggen dat ik gemiddeld ben. En dan heb je het over 27-40 lessen. Volgens mij ben je in het voordeel door 4 lessen per week in dubbele blokken en omdat je overdag. Ik ben eigenlijk een beetje teleurgesteld door het advies. Ik ga in elk geval nog bij een andere rijschool advies inwinnen. En anders maar dat pakket niet nemen en met losse lessen gaan werken.
40 lessen is op zich niet eens heel veel, bedenk wel dat het wat verder gaat dan de bediening van de auto onder controle krijgen. Met name het leren kijken en handelen op allerhande verkeerssituaties zoals ze bij CBR graag zien kost de nodige tijd. Na 20 lessen succesvol afrijden is zeker niet onmogelijk, maar wel zeldzaam. Ik zie in je profiel dat je de 30 gepasseerd bent, rijscholen gaan er dan ook vaker van uit dat je minder makkelijk leert dan een jonger iemand, de natuurtalenten zijn toch vaak de jongens die de dag na hun 18e verjaardag met lessen beginnen. Een echte kneus (was er zelf een :+ ) gaat al vaak richting de 60-80 lessen, ook al door alle extra lessen die er bijkomen als je zakt en op een nieuwe datum zit te wachten.

Bedenk ook dat je in jouw tempo goed moet opletten op de examen- en toetsaanvraag bij CBR (en uiteraard tijdig theorie halen, dan pas kan examen worden aangevraagd), want met 4 lessen in de week tikt het nogal hard aan als je op een examendatum zit te wachten, zeker voor het 1e examen. Eigenlijk zou je in dit tempo die TTT misschien moeten laten zitten, en direct voor examen moeten gaan. Een TTT is niet heel veel goedkoper dan een examen en voor die paar tientjes extra heb je dan wel de kans om een echt rijbewijs te scoren. Die vrijstelling voor bijzondere verrichtingen stelt toch niet zo veel voor, want eigenlijk zakt er nooit iemand (alleen) op bijzondere verrichtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Ik heb zelf mijn eerste rij-examen gedaan na 25 lessen ongeveer. Op de dag dat ik 18 werd ben ik begonnen met lessen. Elke week 1.5 uur en soms 2 lessen (3 uur dus). Begon met 's avonds rijden en later smiddags en in spits (drukte opzoeken voor situaties). Zo ben ik 1 keer bijna frontaal aangereden door een vuilniswagen. Die reed aan de verkeerde kant van de weg met een noodgang terwijl ik die weg inreed (ik sloeg af naar rechts). dat was wel even schrikken maar ik had geen ingreep (ik was mijn instructeur voor met remmen hehe).

Na 1 maand had ik dus al mijn theorie. Ik had boeken van de oude theorie nog van mijn zus en per 1 maart 2009 zou dat aangepast worden naar die nieuwe exames met gevareninzicht enzo. Dus ik snel op 17 februari examen doen, 5 fout, geslaagd (jeuh).

De tussentijdse toets had ik bewust niet gedaan. Reden? Je betaalt een bedrag, maar je rij-examen wordt er niet goedkoper van! Ik zag het nut er dus niet van in omdat mijn bijzondere verrichtingen wel goed gingen.

Toen in juni examen doen en echt om stomme redenen gezakt. Tenminste... stom .. eigen schuld. Invoegen in een file ging niet goed, ik reed met 100 km/h langs ene file. de instructeur zei let op je snelheid. Ik dacht oh shit ik rijd te langzaam .. ik rijd 120 km/h (stond er ondertussen 70 km/h op de matrixborden ... oeps...). Stopbord genegeerd bij de afrit van een snelweg en te laat geremd bij het passeren van wegwerkers op 30 km/h. Ik hield me ook niet aan de advies snelheid in bochten (kom met 60 aan, ga 50 door de bocht). blijkbaar moest ik dat hele bochtige stuk 40 km/h rijden.

2e examen was in Augustus 2009. bijna 30 lessen erop zitten toen. Ik had een aantal gelukjes. de examinator was overspannen geweest en die nam een examen over omdat de examinator die ik zou hebben niet kon. Dus we reden weg... woonwijkje in. Hij wist neit dat er aan de weg werd gewerkt dus ik moest een keeropdracht doen want we konden niet naar rechts zoals hij wilde. Ik zocht een plek voor de keeropdracht een hoorde kabaal. Ik denk shit, zit op de stoep.. dus ik stuur van de stoep weg, maar hor het nog steeds. Ik check mijn spiegels en zie nog steeds niks. Ik vraag aan de examinator.. wat is dat? Zegt ie, je hebt een lekke band..stop maar even. dus gestopt, uitstappen... en jawel! Een stuk staalplaat van 6x4 cm en 2 mm dik lag blijkbaar langs de stoep.Met de voorwielen reed ik er overheen, daardoor wipte het stukje staalplaat wat op en toen ik er met de achetrwielen langsreed werd de plaats in de band geperst door de stoep.

Omdat de examinator maar 1 examen had maakte het niet uit, hij kon wel wat uitlopen. mijn instructeur hield altijd rekening mee dat als iemand zakt, dat hij die zelf naar huis brengt en niet met een andere leerling in de auto stop dus die had ook even tijd.

Mijn instructeur was mee dus die pakte meteen de krik en begon te vervangen van het wiel (inclusief ik. Maar mijn instructeur had alleen een thuiskomertje bij zich en we hadden de snelweg nog niet gehad en die was verplicht! Mijn instructeur heeft toen naar de garage gebeld of ze nog een band hadden van een volkswagen tiguan TDI (zo 1 reed ik dus). Ze wisten het niet zeker maar we konden wel even langskomen.

Thuiskomertje onder de auto gelegd en mijn instructeur reed naar de garage (dat viel buiten het examen dus ik mocht niet rijden). daar hebben ze bij de buren van de garage een band geregeld. Om de velg heen gezet. Wiel er weer onder en ik kon weer verder...

De spanning was bij mij al weg gezakt want ik had bij de garage even kunnen babbelen met de examinator. Hij stelde me gerust dat het niet mijn schuld was, als hij het had gezien had hij me stil gezet.

de rest van het examen ging goed, had 1 inschattingsfoutje of ik fietsers wel of niet voor moest laten gaan (zij gingen rechtdoor en ik sloeg af). Zij moesten iets inhouden dus ik had ze voor moeten laten gaan.

Toen was ik dus geslaagd, inclusief het rijden van een lekke band!

Tot zover mijn rij-examens dus. Een verhaal als deze (met de examens) kom je niet veel tegen dacht ik zo dus dacht dat het wel toegevoegde waarde geeft aan dit topic.

All-Round nerd | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Past ook wel in het Rijbewijzentopic. De bureaucratie rond buitenlandse rijbewijzen... :/

Ik heb in Nederland mijn rijbewijs gehaald en ben daarna naar Frankrijk geëmigreerd. Daar heb ik nog een hele tijd met mijn Nederlandse rijbewijs rondgereden, maar eind 2007 moest ik die verlengen. Ik moest toen uiteraard een Frans rijbewijs aanvragen omdat ik in Frankrijk woonde. Was geen enkel probleem, duurde alleen een paar maanden, maar ondertussen mocht ik met mijn verlopen rijbewijs en bewijsje dat ik een nieuw rijbewijs had aangevraagd doorrijden. Het nieuwe rijbewijs werd eind januari per post naar mijn huisadres gestuurd _o_

Nu dus weer terug in Nederland. Buitenlandse (EU) rijbewijzen zijn hier geldig tot 10 jaar na afgifte, dus ik kan lekker tot januar 2018 op mijn Franse rose papieren vodje blijven rijden :D

Maar nu vrouwlief. Zij heeft in Frankrijk haar rijbewijs gehaald. Nu wilde ze hier een auto kopen en zaten ze moeilijk te doen over het op naam zetten van de auto terwijl je een buitenlands rijbewijs hebt. Als je op de site van RDW kijkt over het op naam zetten van een auto, staat daar niets over rijbewijs. Het enige wat je nodig hebt is een legitimatiebewijs. Maar toch deden ze er moeilijk over; ze moest een uittrekse GBA hebben om te bewijzen dat ze in Nederland woont 8)7

Vervolgens doet ook de verzekering moeilijk. Ze moet een Nederlands rijbewijs aanvragen, vinden zij. Terwijl haar Franse rijbewijs hier gewoon volgens de RDW geldig is tot 2014. Nouja, doe dan maar, dus ze gaat naar het gemeentehuis. Daar wordt ook weer moeilijk gedaan omdat ze wel ooit in Nederland rijlessen heeft gehad zodat ze kennelijk wel in de RDW-database staat, maar zonder rijbewijs. Uiteindelijk wel goedgekomen, maar ze moest direct haar rijbewijs afgeven, dat wordt naar de RDW gestuurd ter verificatie, en over 4 tot 6 weken krijgt ze haar NL rijbewijs. En in de tussentijd dan? Rijden met een kopie van het rijbewijs en het papiertje dat ze een nieuw rijbewijs heeft aangevraagd. In Nederland wordt dat dan wel gedoogd, maar ze mag zo niet in het buitenland rijden 8)7 Echt pure onzin. Waarom kan het niet zoals in Frankrijk, dat je nog gewoon je originele rijbewijs mag houden tot het nieuwe er is? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

JvS schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 20:00:

Het is inderdaad een beetje 'wij van wc-eend advies'. Daar kan je dan ook niet zo veel mee. De andere rijschool zal natuurlijk sowieso onder die 40 lessen gaan zitten als je dit verhaal aan hun vertelt. Zoals je het nu vertelt ging je eerste les best goed, als je dat doorzet kan je echt wel onder de 40 uur komen. Overigens had mijn rijschool een kneuzenpakket van 65 uur dus het kan nog erger ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
JvS schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 19:52:
Het 'voordeelpakket' met 40 lessen, TTT, RIS (lijkt me wel nuttig) en theorie voor 2400 euro...
2400 euro vind ik persoonlijk wel veel geld. Ik ben 3 maanden terug geslaagd voor mijn rijbewijs, dit in 31 lessen van 50 minuten, zonder TTT. Theorie heb ik zelf gedaan met behulp van CD's en het theorieboek 2009-2010.

In totaal heeft het hele traject me rond de 1700 gekost. Een pakket van 25 lessen met 1x examengarantie, 5 losse lessen erbij gekocht, 1 les 'gekregen'. Theorieboek was bij de rijschool 25 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 12:17

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Mx. Alba schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 11:15:

Nu dus weer terug in Nederland. Buitenlandse (EU) rijbewijzen zijn hier geldig tot 10 jaar na afgifte, dus ik kan lekker tot januar 2018 op mijn Franse rose papieren vodje blijven rijden :D
Valt me nog mee, hier in het VK is mijn NL rijbewijs maar 3 jaar geldig. Dus ik moet binnenkort ook even kijken hoe ik dit ga oplossen. Vraag me alleen af of en hoe de VK overheid dit ooit kan controleren?
Echt pure onzin. Waarom kan het niet zoals in Frankrijk, dat je nog gewoon je originele rijbewijs mag houden tot het nieuwe er is?
Hier moet ik dan zelfs mijn rijbewijs gewoon zelf opsturen. Dus dan heb ik geen bewijs of niets dat ik bezig ben met omzetten en zou ik dan eigenlijk de periode dat ze erover doen om mijn rijbewijs om te toveren niet mogen rijden :S

[ Voor 27% gewijzigd door swtimmer op 16-06-2010 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krietjur
  • Laatst online: 21:59

krietjur

Where am I?

Verwijderd schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 19:04:
[...]

Red Bull of iets anders is wel lekker op lange afstanden, houdt mij wakker, maar super alert ofzo wordt ik er ook niet van.
Zou het niet gebruiken tijdens je examen nee, dat werkt echt niet.
Goeie deo en flink wat cola ofzo :)
Ik zou niet teveel drinken voor je examen, zal je net zien dat als je examen net begonnen is, je onwijs moet pissen :P Dat rijdt niet echt relaxed.
Pagina: 1 ... 32 ... 37 Laatste