Grappig, ik wist niet eens dat dit topic bestond. Morgen heb ik m'n rijexamen.
Ik heb er 66 lessen op zitten, een heleboel als je 't mij vraagt. Als ik eerlijk ben en de 27 lessen van 6 jaar geleden erbij tel... Nee, ik heb niet bepaald gevoel voor autorijden. Het wegrijden en schakelen gaat nu redelijk, en rijden op rustige wegen durf ik gerust aan. Maar zodra er een kruispunt of een onoverzichtelijke situatie komt...
Het is niet echt te zien dat ik dan in de stress schiet, maar dat is wel zo. Ik weet wel wat het is: ik kijk niet goed vooruit, niet goed om me heen. Dat hoor ik al vanaf les 10 ofzo, en ik doe echt hard m'n best me te concentreren, maar het schiet niet op. Soms concentreer ik me te hard en tuur ik alleen nog maar in de verte, waardoor ik dingen dichtbij weer mis. Op de snelweg invoegen gaat aardig, maar naar de linkerbaan gaan of uitvoegen is echt een hel. Dat gaat me gewoon te snel, ik zou graag het moment even op pauze willen zetten en rustig kijken en handelen. Heel anders, maar even stressvol, is het rijden in de bebouwde kom met gelijkwaardige kruisingen en rotondes. Er gebeurt te veel, ik kan te weinig onderscheid maken tussen belangrijke en onbelangrijke dingen.
Waarom ik dan morgen opga? Nou, omdat het een maandje geleden gewoon ingepland werd. Mijn instructeur hoopte misschien dat m'n rijstijl gauw een boost zou krijgen, maar dat is volgens mij nogal uitgebleven. Ik ben maar gestopt met hard proberen en rijd nu gewoon op m'n gemakje. Morgen ook.
De TTT heb ik wel aardig afgerond. De examinator zei de hele rit niks, en greep alleen in toen ik na de stopopdracht weg wilde trekken in de 2 (wat ik tijdens de rit wel vaker deed). Ik heb de stopopdracht en omkeeropdracht toen prima afgerond en nu voor alles vrijstelling gekregen. Betekent niet dat ik het onder de knie heb, trouwens.
Ik hoor en lees veel dat je pas na je examen echt leert rijden. Nou denk ik dat er bij mij nog wel het dubbele valt bij te spijkeren... maar wat ik ook zeg, het gaat me niet helpen bij m'n examen. Ik ga 40 minuten relaxt rondrijden, proberen me te concentreren, en als ik daarmee een rijbewijs verdien, dan is het zo. Zo niet, dan heb ik m'n examengarantie nog, en iig tot februari '11 m'n theorie.
En voor ik 't vergeet, de afloop

Ik heb erg netjes gereden, voor mijn doen. Kreeg dezelfde route als met mijn tussentijdse toets, en nog wat door woonwijkjes heen, terug naar het CBR over de snelweg. De man zei dat ik prima reed, netjes, zorgvuldig, dat ik op de snelweg de goede rijstroken koos (tsja, wel de route die ik doorgaans ook rijd, ik wist vantevoren van veel stukken waar ik moest voorsorteren of strook moest kiezen...)
Anyway, hij vond dat ik netjes reed, maar ik ben een paar keer voor voorrangswegen gestopt en naar de 1 gegaan, waar ik ook in de 2 had kunnen doorrijden, als ik wat verder vantevoren gekeken had. Daaraan zag hij dat ik het eigenlijk nog niet zo snel in me opneem. Pech gehad, we kwamen terug, ik was wel tevreden maar hij zei al gelijk 'ik heb slecht nieuws voor je'. Kwam niet geheel onverwacht, en ik was het ook op alle punten met hem eens.
Wel jammer voor de portemonnee natuurlijk

en had ik het nu gehaald, dan had ik op vakantie ook wat stukjes kunnen rijden. Nu ga ik na m'n vakantie nog wat lesjes nemen en dan weer op. Had examengarantie, maar moet nu wel die bijzondere verrichtingen er weer bij doen

. Jeuj.
[
Voor 20% gewijzigd door
Dark Blue op 08-06-2010 11:58
]
heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs