De 3008wfp heeft te veel inputlag...Henkus schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 19:01:
Vandaag mijn 3008 ontvangen, netjes afgeleverd en ik moest er voor tekenen.
1e indruk: Monster scherm
2e indruk: Misschien toch wel meer ghosting als bij mijn oude 2405 en dat valt een beetje tegen.
Ik heb bij Racedriver GRID gewoon meer last in de bochten. Hoe zijn de ervaringen van andere bezitters?
Inputlag geen enkel probleem.
Een plaatje van de backlight bleeding op mijn eigen 3008 (van iets dichterbij, en met maximaal contrast).

Heel Hard Heerschen
Hier is het ongeveer hetzelfde. De rechterbovenhoek is erg goed, linksboven en linksonder bleed heel erg, rechtsonder een beetje. Ook heb ik boven in het midden net als jij dat karakteristieke zwarte streepje zonder bleeding, alsof dat het enige punt is waar het scherm goed vast zit.
Gelukkig kijk ik geen films en zie ik alleen een zwart scherm als ik een keer een game opstart of iets dergelijks.
Gelukkig kijk ik geen films en zie ik alleen een zwart scherm als ik een keer een game opstart of iets dergelijks.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
het plaatje ziet er veel erger uit dan dat in het echt is, meestal zie je het niet (ik heb de helderheid namelijk ook nooit op maximaal)
Heel Hard Heerschen
Hoi ik heb ook deze week mijn 3008 binnen gehad en mijn backlight bleeding is ongeveer hetzelfde als op de bovenstaande foto...TempesT schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 20:49:
Ik heb niet echt getest op ghosting.
Wel heb ik gemerkt dat mijn 3008 wat last heeft van "backlight bleeding" , voornamelijk in de rechteronderhoek.Dat wil zeggen: Als je in een volledig duistere kamer naar het scherm kijkt (met brightness maximaal), met een volledig zwart beeld, dan is bij mij zwart niet 100% egaal.
In de hoeken en ook boven langs de rand is het zwart wat lichter, en dan voornamelijk in de rechter onder hoek.
Bij normaal gebruik kan je ook soms zien dat er uit de rechter onderhoek wat meer licht komt, maar het is (nog) niet bijzonder storend.
Het wordt ook besproken op deze site, waar meer mensen het probleem hebben:
http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1266885
Een voorbeeld van wat ik bedoel (hoewel het iets anders is op mijn scherm):
[afbeelding]
Hebben andere 3008 bezitters hier ook last van? Heeft het zin om te vragen om deze in te ruilen? of hebben alle 3008 schermen hier last van?
De user die die foto postte heeft dus gewoon het scherm geruild voor cashback, andere users die het scherm terugbrengen en een replacement krijgen blijven hetzelfde probleem hebben (toch? heb het ff globaal doorgenomen de thread)..
Ik doe alleen werk op het scherm in windows, speel geen spellen, kijk geen films... Dus ik zal weinig merken van het bleeden..
Als ik veel films zou kijken en veel gamen zou ik dit scherm denk ik inruilen voor $$... Dat bleeden is van de gekke, ik heb hier een dell 2407, acer24, dell 19 inch.. allemaal geen bleeding.. 1.4k euro scherm dell 30 wel

vooral film kijken zou ik denk irritant vinden, breedbeeld film met van die zwarte balken onder en boven, dan zie je het natuurlijk harstikke goed...
De Dell 24 inch heeft van mijn broer heeft er ook geen/ veel minder last van, maar het effect wordt mede bepaald door de inkijk hoek. En dus speelt de afmeting ook een rol.
Ik lees dat veel meer 30 inch schermen er last van hebben. Onder andere ook de apple cinema schermen en gebruikers van NEC 30 inch schermen.
Een vriend van me stuurde een foto van het effect op zijn 30 inch Apple scherm:

komt dus vaker voor bij veel van dit soort schermen, maar de fotos zijn niet 100% vergelijkbaar. De foto van mijn Dell is gemaakt met mijn N95, en de foto van de Apple 30 inch is met een Iphone gemaakt.
Ik lees dat veel meer 30 inch schermen er last van hebben. Onder andere ook de apple cinema schermen en gebruikers van NEC 30 inch schermen.
Een vriend van me stuurde een foto van het effect op zijn 30 inch Apple scherm:

komt dus vaker voor bij veel van dit soort schermen, maar de fotos zijn niet 100% vergelijkbaar. De foto van mijn Dell is gemaakt met mijn N95, en de foto van de Apple 30 inch is met een Iphone gemaakt.
Heel Hard Heerschen
Ik vind dat je erg overdrijft. Bij films zit ik meestal iets verder weg van mijn scherm, en de helderheid staat nooit op 100% (ik heb de brightness op 30% staan) . Ook heb ik niet de gewoonte om mijn kamer helemaal te verduisteren.Valo schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 06:55:
[...]
Als ik veel films zou kijken en veel gamen zou ik dit scherm denk ik inruilen voor $$... Dat bleeden is van de gekke, ik heb hier een dell 2407, acer24, dell 19 inch.. allemaal geen bleeding.. 1.4k euro scherm dell 30 wel
vooral film kijken zou ik denk irritant vinden, breedbeeld film met van die zwarte balken onder en boven, dan zie je het natuurlijk harstikke goed...
Onder normale omstandigheden ziet mijn scherm er zo uit:

Het enige wat je van het backlight bleeding kan zien is rechts onder (en dat is buitengewoon weinig). Ook valt het weinig op omdat reflecties van licht meestal sterker zijn. (dat zijn de "lichtere" delen om het scherm aan de linkerzijde op de foto)
Heel Hard Heerschen
Vreemd, heb hier met mijn 3008 geen enkel probleem met 'ghosting'. Niet in UT2004, niet in GTA-ViceCity, niet in rFactor, niet in BMW M3 Challenge, niet in NFS Underground-2... GRID heb ik nog niet, maar ik verwacht niet dat dat anders is.Henkus schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 19:01:
Vandaag mijn 3008 ontvangen, netjes afgeleverd en ik moest er voor tekenen.
2e indruk: Misschien toch wel meer ghosting als bij mijn oude 2405 en dat valt een beetje tegen.
Ik heb bij Racedriver GRID gewoon meer last in de bochten. Hoe zijn de ervaringen van andere bezitters?
Inputlag geen enkel probleem.
Inputlag is idd eveneens geen probleem

Jep, heb ik exact hetzelfde. Ook exact hetzelfde lichtbeeld dat jij hier op je foto laat zien. Alleen heb ik dat al op 0% brightness, laat staan op 100TempesT schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 20:49:
Wel heb ik gemerkt dat mijn 3008 wat last heeft van "backlight bleeding" , voornamelijk in de rechteronderhoek.Dat wil zeggen: Als je in een volledig duistere kamer naar het scherm kijkt (met brightness maximaal), met een volledig zwart beeld, dan is bij mij zwart niet 100% egaal.
In de hoeken en ook boven langs de rand is het zwart wat lichter, en dan voornamelijk in de rechter onder hoek.
Bij normaal gebruik kan je ook soms zien dat er uit de rechter onderhoek wat meer licht komt, maar het is (nog) niet bijzonder storend.
Een voorbeeld van wat ik bedoel (hoewel het iets anders is op mijn scherm):
[afbeelding]
Hebben andere 3008 bezitters hier ook last van? Heeft het zin om te vragen om deze in te ruilen? of hebben alle 3008 schermen hier last van?

En dat is voor mij een van de redenen dat ik hem wil omruilen (staat pas ruime maand op omruil te wachten bij Qsix

Je bedoelt dat de 3008 in jouw ervaring/naar jouw beleving teveel inputlag heeft.
In mijn beleving heeft de 3008 GEEN input lag. Laat dat duidelijk wezen

Inderdaad, dat zie je zeker goed bij films kijken.Valo schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 06:55:
[...]
Ja en ik weet hoe dat komt.TempesT schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 13:13:
De Dell 24 inch heeft van mijn broer heeft er ook geen/ veel minder last van, maar het effect wordt mede bepaald door de inkijk hoek. En dus speelt de afmeting ook een rol.
Wil iemand het hier weten? S-IPS. Dat is het probleem.
Neem een S-PVA van die afmeting en je hebt hoogstwaarschijnlijk nergens meer last van. Ik had hiervoor een 2707WFP, 27" dus, en die scheelt niet zo heel veel met die 30", en die 2707 is S-PVA, en daar had ik in geen enkele hoek van het scherm en onder geen enkele kijkhoek en afstand tot het scherm last van bleeding zoals de S-IPS van de 30".
In feite wil je dus een 30" S-PVA scherm. Helaas is er daar maar 1 paneel van die maar in 4 merken schermen zit, waaronder de 30" EIZO. Maar daar betaal je 2300 euro voor, en dat is een beetje teveel van het goeie

Komt er dus op neer: je kan niet alles hebben

Je mag vinden dat hij overdrijft, ik overdrijf niet in ieder geval. Misschien is de mate waarin de backlightbleeding zichtbaar is per scherm nog verschillend?TempesT schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 13:29:
[...]
Ik vind dat je erg overdrijft. Bij films zit ik meestal iets verder weg van mijn scherm, en de helderheid staat nooit op 100% (ik heb de brightness op 30% staan) . Ook heb ik niet de gewoonte om mijn kamer helemaal te verduisteren.
Onder normale omstandigheden ziet mijn scherm er zo uit:
[afbeelding]
Het enige wat je van het backlight bleeding kan zien is rechts onder (en dat is buitengewoon weinig). Ook valt het weinig op omdat reflecties van licht meestal sterker zijn. (dat zijn de "lichtere" delen om het scherm aan de linkerzijde op de foto)
Mijn scherm staat altijd op 0% brightness (meer is echt veel te fel), daar kijk ik ook films mee. Normaal heb ik ook altijd licht in de kamer, maar als ik serieus een film ga kijken maak ik het ook bioscoop donker. En dan is zelfs met 0% brightness die backlightbleeding nog in net iets storende mate aanwezig.
[Voor 11% gewijzigd door Knightwolf op 07-06-2008 13:43]
Anoniem: 107626
Foto/Video gurus willen dat misschien, maar voor games wil je toch echt geen traag PVA scherm. Ik denk dat er niks anders op zit dan gewoon te wachten op de volgende generatie IPS schermen.Knightwolf schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 13:40:
In feite wil je dus een 30" S-PVA scherm. Helaas is er daar maar 1 paneel van die maar in 4 merken schermen zit, waaronder de 30" EIZO. Maar daar betaal je 2300 euro voor, en dat is een beetje teveel van het goeie

Inderdaad, ik heb mijn brightness op 14% (om 120cd/m2 te halen) en als het een beetje donker is in mijn kamer met alleen wat sfeerlicht aan, dan zit je gewoon naar een scherm te kijken dat op sommige plekken bijna middengrijs is.Knightwolf schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 13:40:
[...]
Mijn scherm staat altijd op 0% brightness (meer is echt veel te fel), daar kijk ik ook films mee. Normaal heb ik ook altijd licht in de kamer, maar als ik serieus een film ga kijken maak ik het ook bioscoop donker. En dan is zelfs met 0% brightness die backlightbleeding nog in net iets storende mate aanwezig.
Sowieso vind ik de zwartwaardes op de plekken met de minste bleeding ook niet echt top, maar misschien ben ik te verwend door CRT beeldschermen en mijn plasma tv (die overigens allen vele malen goedkoper zijn dan dit scherm..) Maar dat het zo ongelijkmatig is met zulke extreme uitschieters, dat maakt het extra irritant.
De enige reden dat ik hem niet omruil is omdat iedereen het blijkt te hebben. Verder vind ik 30" wel fijn maar heb ik geen geld voor een Eizo, en ik kijk toch geen films

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Bij mij maakt het ook niet heel veel uit wat de brightness instellingen zijn, maar het is wel iets duidelijker bij hogere brightness.Knightwolf schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 13:40:
Jep, heb ik exact hetzelfde. Ook exact hetzelfde lichtbeeld dat jij hier op je foto laat zien. Alleen heb ik dat al op 0% brightness, laat staan op 100
En dat is voor mij een van de redenen dat ik hem wil omruilen (staat pas ruime maand op omruil te wachten bij Qsix). Samen met de hoofdreden dat ook de bovenkant van het LCD-paneel niet vast zit. Als jij er met de rug van je hand of met zachte doek op duwt (niet hard), dan voel ik dat mijn LCD-paneel los zit, en kan het ook horen. Door dit te doen veranderd het op jouw foto zo goed zichtbare lichtbeeld ook heel erg. Is dat bij jou ook?
De bovenkant zit inderdaad ook bij mij "los": als je er zacht op drukt, "klikt" het scherm naar binnen toe.. Of daardoor het lightbeeld veranderd van de de "backlight bleeding" heb ik nog niet kunnen zien, want bij mij is het effect erg moeilijk te zien overdag (veel daglicht door de ramen, maakt dat lastig).
Ik speel weinig PC spellen meer, maar met mijn Wii werkt het allemaal zonder problemen. Ik betwijfel of de inputlag van het gemiddelde LCD/plasma tv toestel lager is dan van mijn Dell 3008, dus het verbaast me dan ook niet dat ik de input lag niet als storend ervaar voor wii spellen. (zullen de spellen wel op gemaakt zijn)Knightwolf schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 13:40:
Je bedoelt dat de 3008 in jouw ervaring/naar jouw beleving teveel inputlag heeft.
In mijn beleving heeft de 3008 GEEN input lag. Laat dat duidelijk wezenAgain, dat is voor iedereen anders. En ook in gemeten absolute waarden heeft de 3008 niet idioot veel inputlag. Veel minder dan de 2707 iig die het meeste schijnt te hebben, en daar was het al niet eens merkbaar.
erg interessantKnightwolf schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 13:40:
Ja en ik weet hoe dat komt.
Het zou mij niets verbazen als het per scherm nog verschilt. Ik heb een nieuwe A01 revisie van de 3008.Knightwolf schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 13:40:
Je mag vinden dat hij overdrijft, ik overdrijf niet in ieder geval. Misschien is de mate waarin de backlightbleeding zichtbaar is per scherm nog verschillend?
Ik vind persoonlijk dat de helderheid boven de 60% bij daglicht te fel worden, en 's-avonds alles boven de 40%. Ik heb hem dus op 30% staan en dat bevalt overdag ook prima, maar 's-avonds is alles tussen de 0 en 30% uitstekend. Ik denk dat het met de hoeveelheid omgevingslicht te maken heeft.
Ik ervaar de stukken zonder backlight bleeding gewoon als goed zwart op mijn 3008, en zeker niet "midden grijs".Gizz schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 13:54:
Inderdaad, ik heb mijn brightness op 14% (om 120cd/m2 te halen) en als het een beetje donker is in mijn kamer met alleen wat sfeerlicht aan, dan zit je gewoon naar een scherm te kijken dat op sommige plekken bijna middengrijs is.
Sowieso vind ik de zwartwaardes op de plekken met de minste bleeding ook niet echt top, maar misschien ben ik te verwend door CRT beeldschermen en mijn plasma tv (die overigens allen vele malen goedkoper zijn dan dit scherm..) Maar dat het zo ongelijkmatig is met zulke extreme uitschieters, dat maakt het extra irritant.
Wel staat het mij bij dat ik bij het Apple 30 inch cinema scherm van een vriend van me wel deze ervaring heb. (donkerste zwart is een beetje grijs blauwig). Deze is al wat ouder en heeft volgens mij een vorige revisie van dit LG paneel er in zitten. Op de foto die de eigenaar van de backlight bleeding op zijn apple 30 inch maakte via zijn Iphone lijkt het ook goed te zien, maar dat kan aan de foto liggen:

Hoewel ik dus ze niet naast elkaar heb gezien heb ik de indruk dat de nieuwste generatie van deze panelen een veel zwarter zwart hebben. Welke revisie van de Dell heb je?
ter vergelijking de foto van mijn Dell 3008 (met een N95 gemaakt):

Ik zie trouwens dat het grijziger zwart ook aanwezig is op de 24 inch Dell van mijn broer (ook al een wat ouder scherm). In het midden is het zwart op mijn 3008 duidelijk zwarter. Dus ofwel de schermen zijn verbeterd ofwel er treedt slijtage op bij gebruik (wat ik bewijfel).
Heel Hard Heerschen
Hoezo dat? Ik doe wel aardig wat met Photoshop en videobewerking, maar ik wil net zo goed films kijken en games spelen met een S-PVA hoor! Liever dan S-IPS nog altijd! Om de simpele reden dat de zwartweergave en kijkhoek van de S-PVA gewoon ontzettend veel beter is dan S-IPS. De zwartweergave bij mijn 3008 S-IPS is namelijk ook erg van kijkhoek afhankelijk. De 2707 S-PVA die ik eerst had was onder alle kijkhoeken nagenoeg even zwart. En onder de slechtste kijkhoek was de S-PVA van de 2707 nog altijd zwarter dan het beste zwart van de 3008.Anoniem: 107626 schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 13:53:
[...]
Foto/Video gurus willen dat misschien, maar voor games wil je toch echt geen traag PVA scherm. Ik denk dat er niks anders op zit dan gewoon te wachten op de volgende generatie IPS schermen.
Verder is S-PVA niet zo traag. Wat de inputlag hoog maakt is gekgenoeg de 'acceleratie' die zit ingebouwd om de reactiesnelheid van de pixels zo hoog mogelijk te krijgen om ghosting tegen te gaan. Momenteel lijkt het er dus op dat het of het een of het ander is, maar allebei is er nog niet.
S-IPS heeft alleen een groter kleurengamut, en is daarom interessanter voor professionele grafische applicaties. Verder heeft alles bij mij de S-PVA de voorkeur. Maar zoals ik al zei, er zijn bijna geen 30" S-PVA panelen en die er zijn zijn ontiegelijk duur of hebben weer andere minpunten (zoals bouwkwaliteit en/of aansluitingen).
De enige reden dat ik dan toch een 30" heb is de resolutie van 2560x1600 en ontkom dus niet aan een S-IPS. Nou ga ik niet zeggen dat dit S-IPS paneel slecht is

DuhTempesT schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 14:59:
[...]
Bij mij maakt het ook niet heel veel uit wat de brightness instellingen zijn, maar het is wel iets duidelijker bij hogere brightness.

Echt, probeer het eens in het donker. Als ik het doe met vol daglicht zie ik die backlightbleeding natuurlijk ook nauwelijks.De bovenkant zit inderdaad ook bij mij "los": als je er zacht op drukt, "klikt" het scherm naar binnen toe.. Of daardoor het lightbeeld veranderd van de de "backlight bleeding" heb ik nog niet kunnen zien, want bij mij is het effect erg moeilijk te zien overdag (veel daglicht door de ramen, maakt dat lastig).
Het is geen onderzocht gegeven, maar iets wat ik uit eigen en hier gelezen ervaringen kan concluderen.erg interessant
De eerste 3008 die ik kreeg was een A00. Aangezien deze de eerder door mij beschreven probs had wilde ik hem omruilen. Na een week of 2 had ik een nieuwe. Dat was een A01. En die heeft exact dezelfde probs en is letterlijk nul-komma-niks beter dan de A00 die ik eerst had. En deze A01 heb ik nou al een ruime maand staan, nog steeds wachtend op omruil bij QsixHet zou mij niets verbazen als het per scherm nog verschilt. Ik heb een nieuwe A01 revisie van de 3008.
Ik vind persoonlijk dat de helderheid boven de 60% bij daglicht te fel worden, en 's-avonds alles boven de 40%. Ik heb hem dus op 30% staan en dat bevalt overdag ook prima, maar 's-avonds is alles tussen de 0 en 30% uitstekend. Ik denk dat het met de hoeveelheid omgevingslicht te maken heeft.

Wbt brigtness... Zowel de 2707 als beide 3008's heb ik altijd op 0% brightness staan, ook overdags met de volle zon erop, en dat is nog steeds meer dan zat

Ik ervaar de bleeding ook niet meteen als "midden-grijs", maar zwart is het toch ook echt niet.Ik ervaar de stukken zonder backlight bleeding gewoon als goed zwart op mijn 3008, en zeker niet "midden grijs".
Mja, midden grijs is inderdaad wat overdreven, maar het lichtste punt schat ik zo'n 2 stops lichter dan het zwartste. 4x zo licht dus. Jammer dat de batterij van mijn lichtmeter leeg is, anders had ik het even kunnen meten.
De volgende keer zal ik na het kalibreren ook goed op het zwartniveau letten. T.net heeft pas allemaal LCD en plasma televisies getest, en het zwartniveau wordt van elke tv genoemd. Interessant om dat eens te vergelijken met een LCD-monitor die per inch veel duurder is. Al zullen we er niet vrolijk worden ben ik bang
De volgende keer zal ik na het kalibreren ook goed op het zwartniveau letten. T.net heeft pas allemaal LCD en plasma televisies getest, en het zwartniveau wordt van elke tv genoemd. Interessant om dat eens te vergelijken met een LCD-monitor die per inch veel duurder is. Al zullen we er niet vrolijk worden ben ik bang

Zo ken ik er nog wel meer. Om even jouw stukje te herschrijven:Knightwolf schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 13:40:
(...)
[...]
In mijn beleving heeft de 3008 GEEN input lag. Laat dat duidelijk wezenAgain, dat is voor iedereen anders. En ook in gemeten absolute waarden heeft de 3008 niet idioot veel inputlag. Veel minder dan de 2707 iig die het meeste schijnt te hebben, en daar was het al niet eens merkbaar.
Imo heeft de 3008WFP gewoon te veel inputlag en daarom zal ik dat scherm ook niet kopen. Als je een probleem hebt met games en het is geen ghosting... dan lijkt het me nogal logisch dat de inputlag daar parten speelt. Zeker bij racegames in de bochten nekt je dat flink.Knightwolf schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 13:40:
(...)
[...]
In mijn beleving heeft de 3008 GEEN input lag. Laat dat duidelijk wezenAgain, dat is voor iedereen anders. En ook in gemeten absolute waarden heeft de 3008 naar mijn idee niet idioot veel inputlag. Veel minder dan de 2707 iig die het meeste schijnt te hebben, en daar was het al niet eens merkbaar voor mij.
S-IPS heeft niks met backlight bleeding te maken. Dat heeft te maken met de manier waarom het scherm in elkaar gezet is.Knightwolf schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 13:40:
[...]
Ja en ik weet hoe dat komt.
Neem een S-PVA van die afmeting en je hebt hoogstwaarschijnlijk nergens meer last van. Ik had hiervoor een 2707WFP, 27" dus, en die scheelt niet zo heel veel met die 30", en die 2707 is S-PVA, en daar had ik in geen enkele hoek van het scherm en onder geen enkele kijkhoek en afstand tot het scherm last van bleeding zoals de S-IPS van de 30".
Neem een S-PVA van die afmeting en je ziet bij grotere hoeken opeens een contrasttoename bij wit / geel. Oooh, wat leuk toch

Helaas zijn er veel te veel 30" S-PVA schermen, onder andere de redelijk betaalbare Samsung 305T >
pricewatch: Samsung Syncmaster 305T
pricewatch: Samsung Syncmaster 305T
Vanaf €1142,50
Ik heb hier zelf een S-PVA Samsung 204T en twee S-IPS Dell 2007FP (rev. 2 en rev. 5) schermen naast elkaar staan en zelfs mensen die totaal niks doen met TFT's zagen meteen het verschil en vonden de S-IPS schermen duidelijk beter bij een grotere kijkhoek. En dat ben ik maar al te zeer met ze eens. Ja, welliswaar een wat rode gloed in de donkere delen bij heel extreme kijkhoeken (bij nieuwe IPS schermen is dat volgens mij grijzig ofzo?), maar dat is het het voor mij wel waard om een veel beter beeld te krijgen bij normaal gebruik (meerdere schermen, onderuitgezakt met stoel op z'n laagst of juist rechtop met stoel op z'n hoogsts / naar links hangend / naar rechts leunend).
Maar als jij geen last van inputlag hebt; fijn voor je (meen het serieus). Ik heb er wel last van, net zoals ik in deze tijd van het jaar last heb van door de lucht zwevend stuifmeel van allerhande bloemen en planten. Maar als je dan liever een S-PVA had gehad (wie wil dat nou

Het is idd hoe het scherm opgebouwd is. Maar dan blijft nog steeds feit dat S-PVA en P-MVA de beste zwartweergave van alle type schermen hebben, dus ook beter dan S-IPS. Dat is een vaste eigenschap van het type paneel. En dat heeft vast wel iets te maken met hoe de pixels in het scherm zijn opgebouwd en hoeveel licht er nog tussen de pixels door kan komenjcvjcvjcvjcv schreef op zondag 08 juni 2008 @ 00:43:
[...]
S-IPS heeft niks met backlight bleeding te maken. Dat heeft te maken met de manier waarom het scherm in elkaar gezet is.

Vind ik erg knap, want wat je beschrijft over het contrast en kijkhoek heb ik met deze 30" S-IPS meer last van dan ik had met die 27" S-PVANeem een S-PVA van die afmeting en je ziet bij grotere hoeken opeens een contrasttoename bij wit / geel. Oooh, wat leuk toch. Tevens krijg je bij S-PVA er ook een nog grotere dosis inputlag bij, iets wat je eigenlijk ook niet wilt. Dus eigenlijk wil je geen S-PVA, maar gewoon een degelijk gemonteerde S-IPS.

Er zijn wel 2 type 30" S-PVA panelen die wel in 5 typen monitors zitten:Helaas zijn er veel te veel 30" S-PVA schermen, onder andere de redelijk betaalbare Samsung 305T
Samsung 305T 6ms G2G 30"WS Samsung S-PVA (LTM300M1)
Samsung SM305T 6ms G2G 30"WS Samsung S-PVA (LTM300M1)
Gateway XHD3000 6ms G2G 30"WS Samsung S-PVA (LTM300M1)
Eizo SX3031W 6ms G2G 30"WS Samsung S-PVA (LTM300M1)
Samsung XL30 6ms G2G 30"WS Samsung S-PVA (LTM300DS)
Dat kan ik nou niet echt veel noemen. En al helemaal niet vergeleken het aantal 30" S-IPS panelen dat in nog meer schermen zit.
Jep klopt.(bij nieuwe IPS schermen is dat volgens mij grijzig ofzo?)
Jep precies, mijn ervaring qua beeldkwaliteit waren met die 2707 onder al die omstandigheden beter dan met de 3008. De kleuren en contrast veranderden afhankelijk van kijkhoek bij mijn 3008 toch iets meer dan bij de 2707 die ik had. En dat heb ik toch echt bij beiden uitvoerig bekeken en beoordeeld.(meerdere schermen, onderuitgezakt met stoel op z'n laagst of juist rechtop met stoel op z'n hoogsts / naar links hangend / naar rechts leunend).
Ja dat noemen ze hooikoorts of zo, hier ook last vanMaar als jij geen last van inputlag hebt; fijn voor je (meen het serieus). Ik heb er wel last van, net zoals ik in deze tijd van het jaar last heb van door de lucht zwevend stuifmeel van allerhande bloemen en planten. Maar als je dan liever een S-PVA had gehad (wie wil dat nou![]()
) dan had je toch beter een Samsung 305T kunnen kopen..?

En heb uiteindelijk toch niet voor niks voor de Dell gekozen. Ontwerp van monitor, bouwkwaliteit, mogelijkheden, beeldkwaliteit en kleuren, aansluitingen, garantietermijnen, enz. Zover ik reviews van andere 24 tot 30" monitors gezien had kwam ik elke keer terug bij Dell.
Ik heb sinds kort een nieuwe 3008 gekocht in plaats van mijn dell 2405
Gebruik scherm: Games (pc en Xbox360), films en normale desktop
Het scherm is echt super groot.
1e indruk toen ik het scherm net had was : Spijt van mijn aankoop
Ter verduidelijking : het scherm was te groot en ik had meer last van ghosting en input lag als bij mijn dell 2405.
Ik speel op het moment veel racedriver GRID en vooral in de steden lukte het niet meer om te winnen.
Op een of andere manier voelde het niet meer het zelfde aan (waarschijnlijk inputlag)
Ook had ik veel meer last van ghosthing in de bochten. Toen besloot ik mijn 2405 weer aan te sluiten en geconcentreed te kijken naar de ghosting in de bochten. Deze blijkt excat het zelfde te zijn, alleen bij een nieuw scherm let je er meer op en omdat het scherm groter is valt het ook beter op.
Ik heb nu een aantal uurtjes gegamed op de 3008 en ik begin er aan te wennen.
Grid op een resolutie van 2560x1600 ziet er wel super uit
en gelukkig trekt mijn 8800 GTX alle pracht en praal nog net (30-35fps)
HD films : Schitterend (alleen een onacceptabele blacklight bleeding boven in het midden v/h scherm)
Xbox360 op component: waardeloos , op hdmi schitterend
Nu na een aantal dagen begin ik zowaar blij te worden met mijn 3008
Zou ik hem nu weer opnieuw kopen : waarschijnlijk wel
Gebruik scherm: Games (pc en Xbox360), films en normale desktop
Het scherm is echt super groot.
1e indruk toen ik het scherm net had was : Spijt van mijn aankoop
Ter verduidelijking : het scherm was te groot en ik had meer last van ghosting en input lag als bij mijn dell 2405.
Ik speel op het moment veel racedriver GRID en vooral in de steden lukte het niet meer om te winnen.
Op een of andere manier voelde het niet meer het zelfde aan (waarschijnlijk inputlag)
Ook had ik veel meer last van ghosthing in de bochten. Toen besloot ik mijn 2405 weer aan te sluiten en geconcentreed te kijken naar de ghosting in de bochten. Deze blijkt excat het zelfde te zijn, alleen bij een nieuw scherm let je er meer op en omdat het scherm groter is valt het ook beter op.
Grid op een resolutie van 2560x1600 ziet er wel super uit

HD films : Schitterend (alleen een onacceptabele blacklight bleeding boven in het midden v/h scherm)
Nu na een aantal dagen begin ik zowaar blij te worden met mijn 3008
Zou ik hem nu weer opnieuw kopen : waarschijnlijk wel
Mijn rig : https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1864567
Bedankt voor je reactie 
En nog een algemene vraag: zijn hier nu meerdere mensen die een nieuwe 3008 hebben sinds kort, zouden jullie hier een goede review van kunnen maken?
Ik denk dat dat voor mensen die een 3008 zitten te overwegen makkelijker kan helpen bij het maken van een besluit, wel of niet doen.
Als je hier over een paar weken aan gewend bent wil je echt niet meer kleiner 
Ik had het zelf ook toen ik mijn scherm net had. In UT2004 kon ik ineens helemaal niet meer accuraat schieten. Zou dat aan de input lag liggen? Nee, helemaal niet. Het bleek de veel te ver gedropte framerate te zijn! Resolutie terug naar 1024x768 of 1280x1024 misschien, en ik kon weer haarscherp alles neermaaien
ja het ziet er op die resolutie iets minder strak uit, maar de framerate is bij dergelijke games veel belangrijker.

En nog een algemene vraag: zijn hier nu meerdere mensen die een nieuwe 3008 hebben sinds kort, zouden jullie hier een goede review van kunnen maken?

Let maar op, dat is pure gewenning. Een scherm kan voorlopig nog niet te groot zijnHenkus schreef op zondag 08 juni 2008 @ 11:04:

Let even goed op wat je zegt voor je een monitor veroordeeld. Je geeft hierbij zelf al de waarschijnlijke oorzaak dat je niet meer kunt winnen. Omdat je nu op een veel hogere resolutie speelt heb je ook een drastisch lagere framerate omdat je videokaart het niet meer trekt. Framerates onder de 60 zijn echt funest voor allerlei snelle games zoals 3D-shooters en racen.Ik speel op het moment veel racedriver GRID en vooral in de steden lukte het niet meer om te winnen. Op een of andere manier voelde het niet meer het zelfde aan (waarschijnlijk inputlag). Ook had ik veel meer last van ghosthing in de bochten.
Toen besloot ik mijn 2405 weer aan te sluiten en geconcentreed te kijken naar de ghosting in de bochten. Deze blijkt excat het zelfde te zijn, alleen bij een nieuw scherm let je er meer op en omdat het scherm groter is valt het ook beter op.
Grid op een resolutie van 2560x1600 ziet er wel super uit![]()
en gelukkig trekt mijn 8800 GTX alle pracht en praal nog net (30-35fps)
Ik had het zelf ook toen ik mijn scherm net had. In UT2004 kon ik ineens helemaal niet meer accuraat schieten. Zou dat aan de input lag liggen? Nee, helemaal niet. Het bleek de veel te ver gedropte framerate te zijn! Resolutie terug naar 1024x768 of 1280x1024 misschien, en ik kon weer haarscherp alles neermaaien

Hmm. Bij jou dus ook al de backlightbleeding middenbovenin... En jij hebt ook een A01 denk ik?HD films : Schitterend (alleen een onacceptabele blacklight bleeding boven in het midden v/h scherm)
Ik heb zojuist eindelijk m'n 3008 voor de 2e keer omgeruild gekregen. Deze keer klopte het wel wat Rob zei over de datum wanneer dat ging gebeuren 
- Het is weer een A01, maar die net meegegeven was was dat ook al.
- LCD-paneel zit nog steeds los, een kwaaltje dat dit model gewoonweg heeft of zo?
- Heb even snel op dooie en hot pixels gescand, maar zogauw geen gevonden
- Backlightbleeding kan ik vannacht pas onderzoeken als het weer donker is, tevens zoek ik dan nauwkeuriger naar dooie en hot pixels.
* Knightwolf weer snel terug in bed kruipt

- LCD-paneel zit nog steeds los, een kwaaltje dat dit model gewoonweg heeft of zo?
- Backlightbleeding kan ik vannacht pas onderzoeken als het weer donker is, tevens zoek ik dan nauwkeuriger naar dooie en hot pixels.
* Knightwolf weer snel terug in bed kruipt

Anoniem: 118498
Quote:
Er kan toch geen verschil zitten in de kwaliteit tussen deze 2 aansluitingen?
Het is toch gewoon bij beide een digitaal 1080p signaal.
Component is niet digitaal.
Heeft er al iemand een Rev A01 van de 2408?
Digitaal: DVI, HDMI, DisplayportAnoniem: 118498 schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 13:04:
Quote:
Analoog: VGA, Component, Composite, S-Video

Anoniem: 256810
Ik heb sinds 1.5 week ook een mooie 3008wfp hier.
Heel mooi scherm en ben er onwijs tevreden mee.
Heb net even op backlight bleeding getest en inderdaad als je een volledig zwart beeld erop laat zien dan zie je in de hoeken(vooral linksonder) lichtvlekken.
Stoort het bij films? Mij totaal niet, ik heb het echt niet door nergens niet.
Alleen dus als je een 100% zwart beeld neemt en er op let.
Verder test heb ik (nog) niet uitgevoerd.
Ik vind het scherm helemaal top, enige probleem dat ik heb is dat wanneer ik hem opnieuw aanzet mijn beeld soms verstoord is. Even de resolutie veranderen en terug zetten en het is weer goed.
Waarschijnlijk is dit dus meer iets van mijn video kaart dan van het scherm.
Hiervoor had ik een CRT over VGA(1600x1200) en daar had ik het in elk geval niet bij.
Heel mooi scherm en ben er onwijs tevreden mee.
Heb net even op backlight bleeding getest en inderdaad als je een volledig zwart beeld erop laat zien dan zie je in de hoeken(vooral linksonder) lichtvlekken.
Stoort het bij films? Mij totaal niet, ik heb het echt niet door nergens niet.
Alleen dus als je een 100% zwart beeld neemt en er op let.
Verder test heb ik (nog) niet uitgevoerd.
Ik vind het scherm helemaal top, enige probleem dat ik heb is dat wanneer ik hem opnieuw aanzet mijn beeld soms verstoord is. Even de resolutie veranderen en terug zetten en het is weer goed.
Hiervoor had ik een CRT over VGA(1600x1200) en daar had ik het in elk geval niet bij.
Wat bedoel je precies met verstoord? Ik heb wel es dat het beeld verstoord is als ik uit een game terug naar Windows ga. Komt niet vaak voor. Monitor uit en weer aanzetten helpt dan altijd, en voorheen met m'n oude CRT monitor heb ik daar nooit last van gehad. Lijkt me dus iets in het scherm. Ik lig er iig niet wakker vanAnoniem: 256810 schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 00:13:

wat ik dan bij mij zie is linkt verticaal langs de rand 1 tot 2,5 cm brede verticale strepen en de rest van de desktop met alles erop naar rechts geschoven.
Edit: begin trouwens te twijfelen of ik dat met de 3008 had of alleen met de 2707 die ik hiervoor had...
[Voor 5% gewijzigd door Knightwolf op 12-06-2008 02:45]
Ik heb sinds gister een probleem met mijnb 2405FPW.
Ik heb van het ene op het andere moment last van extreme burn-in/image retention problemen. Als ik mijn desktop (of een ander beeld) een halve minuut laat staan en vervolgens een ander scherm ervoor zet, zie ik de afbeelding van daarvoor nog duidelijk in beeld staan. Het trekt vervolgens HEEL langzaam weg.
Als ik de DVI stekker eruit trek zie ik (met name langs de rand) nog mijn hele desktop op mijn scherm na, ik kan de text van de iconen zelfs nog gewoon lezen! Pas na een paar minuten (!) een ander beeld ervoor te hebben gehad trekt dit weg.
Dit probleem is plotseling ineens verschenen, het ene moment nergens last van, perfect beeld zoals het hoort en een half uurtje later (scherm stond uit in die tijd) ineens dit probleem.
Ik heb de hele nacht de stroom eraf gehad en de PC uit en het probleem is er nog steeds. Mijn 2e scherm (samsung 22") heeft nergens last van en het wisselen van de DVI stekkers biedt helaas geen oplossing.
Ik heb 1 ander iemand gevonden op internet die exact hetzelfde probleem heeft, maar daar werdt geen oplossing geboden behalve 'terugsturen naar Dell'.
Ik ben bang dat ik dat ook moet gaan doen, maar mijn garantie is ws al lang verlopen.
Weet iemand hoe Dell omgaat met dit soort gevallen (fouten in het scherm buiten de garantie)?
Valt dit nog te repareren of wordt dat zo duur dat een nieuwe 24" goedkoper is?
Ik heb van het ene op het andere moment last van extreme burn-in/image retention problemen. Als ik mijn desktop (of een ander beeld) een halve minuut laat staan en vervolgens een ander scherm ervoor zet, zie ik de afbeelding van daarvoor nog duidelijk in beeld staan. Het trekt vervolgens HEEL langzaam weg.
Als ik de DVI stekker eruit trek zie ik (met name langs de rand) nog mijn hele desktop op mijn scherm na, ik kan de text van de iconen zelfs nog gewoon lezen! Pas na een paar minuten (!) een ander beeld ervoor te hebben gehad trekt dit weg.
Dit probleem is plotseling ineens verschenen, het ene moment nergens last van, perfect beeld zoals het hoort en een half uurtje later (scherm stond uit in die tijd) ineens dit probleem.
Ik heb de hele nacht de stroom eraf gehad en de PC uit en het probleem is er nog steeds. Mijn 2e scherm (samsung 22") heeft nergens last van en het wisselen van de DVI stekkers biedt helaas geen oplossing.
Ik heb 1 ander iemand gevonden op internet die exact hetzelfde probleem heeft, maar daar werdt geen oplossing geboden behalve 'terugsturen naar Dell'.
Ik ben bang dat ik dat ook moet gaan doen, maar mijn garantie is ws al lang verlopen.
Weet iemand hoe Dell omgaat met dit soort gevallen (fouten in het scherm buiten de garantie)?
Valt dit nog te repareren of wordt dat zo duur dat een nieuwe 24" goedkoper is?
tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/
Het is moeilijk te beschreven maar absoluut anders dan wat jij ervaard. Eigenlijk is het beeld gewoon heel onscherp, niet dat er een waas overheen zit ofzo maar meer dat er gewoon pixels missen. Tekst is heel moeilijk te lezen(deed me een beetje denken aan die 'goeie' ouwe tijd dat ik mijn pc op de TV aan sloot dmv composite/s-vhs maar dat terzijde). Van de week had ik trouwens opeens iets anders, toen zaten er allemaal leuke gekleurde verticale strepen door het scherm.
Ik heb echter een vermoeden dat het aan mijn videokaart ligt omdat het uit/aan zetten van het scherm niets oplost maar het veranderen van de resolutie wel.
Nog iets, als ik mijn scherm aanzet hoor ik allerlei gepling van hardware gevonden terwijl ik niets in die USB-poorten heb. Ook dit kan aan mijn pc liggen, ik heb al een tijd(ook voor de 3008) al last van meer van dit soort vage dingen, mijn pc'tje is ook hard aan een formatje toe. Ga ik doen na mijn tentamens

Dat 1e probleem klinkt als een resolutie probleem.Anoniem: 256810 schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 10:33:
[...]
Het is moeilijk te beschreven maar absoluut anders dan wat jij ervaard. Eigenlijk is het beeld gewoon heel onscherp, niet dat er een waas overheen zit ofzo maar meer dat er gewoon pixels missen. Tekst is heel moeilijk te lezen(deed me een beetje denken aan die 'goeie' ouwe tijd dat ik mijn pc op de TV aan sloot dmv composite/s-vhs maar dat terzijde). Van de week had ik trouwens opeens iets anders, toen zaten er allemaal leuke gekleurde verticale strepen door het scherm.
Ik heb echter een vermoeden dat het aan mijn videokaart ligt omdat het uit/aan zetten van het scherm niets oplost maar het veranderen van de resolutie wel.
Nog iets, als ik mijn scherm aanzet hoor ik allerlei gepling van hardware gevonden terwijl ik niets in die USB-poorten heb. Ook dit kan aan mijn pc liggen, ik heb al een tijd(ook voor de 3008) al last van meer van dit soort vage dingen, mijn pc'tje is ook hard aan een formatje toe. Ga ik doen na mijn tentamens
Als je TFT niet op de native resolutie staat krijg je het probleem wat jij omschrijft.
Controleer eens wat de huidge resolutie is die het scherm ontvangt als je het aanzet en hij vaag beeld geeft (de resolutie staat in je OSD, volgens mij in het main scherm onderaan). Dit kan je ws oplossen via je videokaart drivers.
Het 2e 'probleem' is de cardreader.
De cardreader en de usb poorten krijgen alleen stroom als het scherm aan staat, bij het aanzetten van het scherm vind vindows dus elke keer de cardreaders opnieuw en hoor je het 'nieuwe hardware gevonden' geluidje. Daardoor is het niet handig om USB HD's aan de poorten op je sherm te hangen, als je het scherm uitzet terwijl je erheen aan het downloaden bent

Als je een sdkaart in je cardreader hebt zitten of een usb-stick/externe HD aan je scherm hebt hangen en je het scherm aan zet komt windows ook met een autorun scherm, dit komt ook door hetzelfde fenomeen.
[Voor 12% gewijzigd door StarLite op 12-06-2008 11:10]
tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/
Dat wist ik ook eigenlijk wel... ik had het 'probleem' niet goed uitgelegd. Ik krijg namelijk ook vaak zo'n laad-balkje dat ie gaat controleren wat voor autorun hij uit moet voeren en dan krijg ik een pop-up box met de keuzes cancel, retry en continue. Maar dit ligt volgens mij niet aan mijn scherm want al heel lang heb ik dat ook als ik windows afsluitStarLite schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 11:06:
[...]
Het 2e 'probleem' is de cardreader.
De cardreader en de usb poorten krijgen alleen stroom als het scherm aan staat, bij het aanzetten van het scherm vind vindows dus elke keer de cardreaders opnieuw en hoor je het 'nieuwe hardware gevonden' geluidje. Daardoor is het niet handig om USB HD's aan de poorten op je sherm te hangen, als je het scherm uitzet terwijl je erheen aan het downloaden bent

Dat van die USB-poorten vind ik trouwens wel jammer. Dat die USB-poorten 'uit' gaan op het moment dat je het scherm uit zet is zwaar onhandig. Bijvoorbeeld om wat jij zei, je kan dus nooit een externe HD er aan hangen. Maarja, aan de andere kant zijn het toch weer 3 extra USB-tjes en tegenwoordig heb je er nooit genoeg

Anoniem: 264777
Dat zou ik ook graag willen weten.druup schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 14:26:
Heeft er al iemand een Rev A01 van de 2408?
Nu is de 2408 in de aanbieding bij Dell tot 25 juni als ik het goed heb en twijfel om hem aan te schaffen vanwege o.a. die inputlag en die zou bij rev A01 minder (hopelijk verdwenen) zijn. Is er al iemand die een Rev A01 heeft ontvangen? Anders wacht ik wel op de vlgd. aktie.

Ik was net zo blij met m'n nieuwe scherm, die ook echt iets minder backlightbleeding heeft (iig niet meer storend), geen dooie/hot pixels en zo....Knightwolf schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 11:49:
Ik heb zojuist eindelijk m'n 3008 voor de 2e keer omgeruild gekregen. Deze keer klopte het wel wat Rob zei over de datum wanneer dat ging gebeuren
nou weer het volgende probleem ontdekt

Heb Rob er al over gemaild. Ben benieuwd watie er van denkt...
Zetten jullie het scherm dan echt fysiek uit??? Dat doe ik dus nooit. Mijn scherm gaat na 5 minuten idle in powesave en als mijn laptop standby staat gaat het schem ook automagisch in power save. Waarom zou je het met het knopje uitdoen?Anoniem: 256810 schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 12:43:
[...]
Dat wist ik ook eigenlijk wel... ik had het 'probleem' niet goed uitgelegd. Ik krijg namelijk ook vaak zo'n laad-balkje dat ie gaat controleren wat voor autorun hij uit moet voeren en dan krijg ik een pop-up box met de keuzes cancel, retry en continue. Maar dit ligt volgens mij niet aan mijn scherm want al heel lang heb ik dat ook als ik windows afsluit![]()
Dat van die USB-poorten vind ik trouwens wel jammer. Dat die USB-poorten 'uit' gaan op het moment dat je het scherm uit zet is zwaar onhandig. Bijvoorbeeld om wat jij zei, je kan dus nooit een externe HD er aan hangen. Maarja, aan de andere kant zijn het toch weer 3 extra USB-tjes en tegenwoordig heb je er nooit genoeg
Ik heb alleen wel gemerkt dat de usb hub soms na standby niet helemaal lekker werkt en dan moet ik wel even het scherm met de hand aan en uit doen zodat ook de hub opnieuw opstart als het ware... Maar dit heb ik tot nu toe altijd met alle usb hubs gehad en eigenlijk met alle usb apparaten.
Old Habit. En als ik het me nog goed herriner was de aanleiding dat het storend is dat in sommige mediaspelers tijdens een film het beeld op standby ging(Windows Media Player bv.) en het is sowieso zonde van de energie. Nu heb ik zelf in de hand of het scherm aan of uit is en zal het nooit nutteloos aanstaan of op een vervelend moment in standby gaan. Nu moet ik zeggen dat op mijn CRT het scherm echt in een seconde terug was als ik het scherm aan deedKarlMarX schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 09:58:
[...]
Zetten jullie het scherm dan echt fysiek uit??? Dat doe ik dus nooit. Mijn scherm gaat na 5 minuten idle in powesave en als mijn laptop standby staat gaat het schem ook automagisch in power save. Waarom zou je het met het knopje uitdoen?

Zonde van het stroom inderdaad. Ik schakel alles hier fysiek van het net af als ik het niet gebruik. PC met wat adapters vreet in standby zo 20-30watt weg. Onnodig en zonde 

(Het is ook wel een paar pagina's terug te vinden, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen het topic doorleest). Nee, nog niemand (in de hele wereld) heeft een 2408WFP A01. Deze worden vanaf half juli uitgeleverd, en zouden inderdaad onder andere de hoge imput lag en slechte instelbaarheid van sharpness moeten oplossen. Dit is een firmware update, maar om deze toe te passen moet je scherm teruggezonden worden naar dell (na mid-juli).Anoniem: 264777 schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 14:56:
[...]
Dat zou ik ook graag willen weten.
Nu is de 2408 in de aanbieding bij Dell tot 25 juni als ik het goed heb en twijfel om hem aan te schaffen vanwege o.a. die inputlag en die zou bij rev A01 minder (hopelijk verdwenen) zijn. Is er al iemand die een Rev A01 heeft ontvangen? Anders wacht ik wel op de vlgd. aktie.
Officieel Bericht Dell. Misschien is het handig om deze link in de startpost te zetten, zodat mensen er niet over blijven vragen.
EDIT: Wat ik nog was vergeten te melden, de input lag verdwijnt sowieso niet. Deze is inherent aan de LCD techniek, en er zal altijd een input lag zijn. Meestal is deze echter een stuk lager (meestal minder dan 30ms) dan bij de 2408WFP en bijna onmerkbaar. Omdat de 2408WFP zo'n hoge input lag heeft, kunnen sommige mensen dit wel merken. Dit is dus het probleem, het is niet zo dat de input lag nu opeens verdwijnt. De grote vraag is natuurlijk nu, met hoeveel wordt de input lag gereduceerd?
De Dell 2408WFP A00 heeft een input lag van gemiddeld 60ms:

Deze tabel geeft je een goed beeld, van hoe hoog input lag normaal is:
Met dank aan PromoX
[Voor 27% gewijzigd door XplodingForce op 15-06-2008 01:57]
Everybody lies
Thanx, toegevoegd aan de TSXplodingForce schreef op zondag 15 juni 2008 @ 01:38:
[...]
Officieel Bericht Dell. Misschien is het handig om deze link in de startpost te zetten, zodat mensen er niet over blijven vragen.

pfff, die gast van Q Six snapt het echt niet he... wat een dikke poep site. je moet perse inloggen om prijzen te kunnen zien. maar je kan niet registreren, want het proces verloopt gewoon niet goed. Je registratie formulier lijkt gewoon helemaal niet aan te komen. Ik heb die gast er al over gemailed, maar het lijkt em neit veel uit te maken.
Zittie nog op Ebay? Dan kan ik daar tenminste de prijzen fatsoenlijk bekijken

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-
Welke browser gebruik je?
Ja, hij zit ook op eBay alias Supradictus
Ja, hij zit ook op eBay alias Supradictus
Ik heb daar nooit een registratiepoging gedaan. Wat is het probleem van even bellen? Aan de telefoon kan hij je alles zo vertellen. Heb hem ook nooit gemaild tot ik m'n scherm moest gaan omruilen, want ben het scherm zelf bij hem in Amersfoort komen afhalen destijds...Kwartjuh schreef op maandag 16 juni 2008 @ 16:08:
pfff, die gast van Q Six snapt het echt niet he... wat een dikke poep site. je moet perse inloggen om prijzen te kunnen zien. maar je kan niet registreren, want het proces verloopt gewoon niet goed. Je registratie formulier lijkt gewoon helemaal niet aan te komen. Ik heb die gast er al over gemailed, maar het lijkt em neit veel uit te maken.
Dell 2709
Nieuwe 27" met de sloot aansluitingen van de 2408, de inputlag van de 2408
en een iets wijder kleurengamma. Weinig boeiends aan updates dus, met name omdat zelfs Cnet het al heeft over niet uniforme backlighting. 't Is even afwachten wat tftcentral en prad.de ervan maken 
Nieuwe 27" met de sloot aansluitingen van de 2408, de inputlag van de 2408

wat is er mis met de prijzen gewoon op je site zetten? Volgens mij wisselen ze nogal, en ik wil gewoon even weten wat de 24" dell kost. Klant onvriendelijk als je het mij vraagt..Knightwolf schreef op maandag 16 juni 2008 @ 21:38:
[...]
Ik heb daar nooit een registratiepoging gedaan. Wat is het probleem van even bellen? Aan de telefoon kan hij je alles zo vertellen. Heb hem ook nooit gemaild tot ik m'n scherm moest gaan omruilen, want ben het scherm zelf bij hem in Amersfoort komen afhalen destijds...
Ben het met je eens dat het makkelijker zou zijn als Qsix gewoon de prijzen op z'n website zet. Maar dat heeftie blijkbaar niet, dus dan is bellen een kleinigheidje lijkt me. Daarheen mailen met de vraag wat ze kosten kan natuurlijk ook 

Of je maakt gewoon een account voor de webshop aan. Dan krijg je namelijk ook de prijzen te zien. Aangezien ik in het verleden al een account aangemaakt had, kon ik zo inloggen om de prijzen te zien.Knightwolf schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 00:50:
Ben het met je eens dat het makkelijker zou zijn als Qsix gewoon de prijzen op z'n website zet. Maar dat heeftie blijkbaar niet, dus dan is bellen een kleinigheidje lijkt me. Daarheen mailen met de vraag wat ze kosten kan natuurlijk ook
Voor iedereen die geen account wil aanmaken, hier de prijzen zoals ze nu op qsix.eu staan:
- € 1.399 | Dell UltraSharp 3008WFP rev. A01
- € 549 | Dell UltraSharp 2408WFP
- € 599 | Dell UltraSharp 2407WFP-HC
- € 299 | Dell UltraSharp 2208WFP
- € 359 | Dell UltraSharp 2007FP
- € 229 | Dell UltraSharp 2007WFP
Anoniem: 195305
Even een vraagje... weten jullie of Qsix nog bestaat? Heb al een aantal maal gebeld en zou terug gebeld worden, maar dat gebeurt niet.
Die man verkoopt volgens mij zoveel TFT's, het moet haast wel 
Rob zal het wel druk hebben, even geduld en anders nog een keertje mailen/bellen

Rob zal het wel druk hebben, even geduld en anders nog een keertje mailen/bellen

Rob werkt in z'n eentje zover ik weet, en heeft zover ik weet alleen een extern bureau die als telefoniste dient, en misschien ook nog een extern persoon voor betalingsverkeer... maar qua zaken betreffende computer-spullen is hij in z'n eentje. En daarmee heeft hij het dus heel erg druk. Zit ook wel es in het buitenland waardoor hij niet meteen kan terugbellen, enz...
Zoals ik dus al zei is zijn website compleet gaar, en is een nieuw account aanmaken niet mogelijk.MooDyBLueS schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 11:57:
[...]
Of je maakt gewoon een account voor de webshop aan. Dan krijg je namelijk ook de prijzen te zien. Aangezien ik in het verleden al een account aangemaakt had, kon ik zo inloggen om de prijzen te zien.
Voor iedereen die geen account wil aanmaken, hier de prijzen zoals ze nu op qsix.eu staan:
- € 1.399 | Dell UltraSharp 3008WFP rev. A01
- € 549 | Dell UltraSharp 2408WFP
- € 599 | Dell UltraSharp 2407WFP-HC
- € 299 | Dell UltraSharp 2208WFP
- € 359 | Dell UltraSharp 2007FP
- € 229 | Dell UltraSharp 2007WFP
Desondanks bedankt

Oh sorry, over dat tweede gedeelte (een nieuw account aanmaken is niet mogelijk) heb ik heengelezen. En: graag gedaan.Kwartjuh schreef op zondag 22 juni 2008 @ 23:15:
[...]
Zoals ik dus al zei is zijn website compleet gaar, en is een nieuw account aanmaken niet mogelijk.
Desondanks bedankt

op eBay wordt de 2408 door Supradictus aangeboden voor €529....
Ik heb besloten een 24" te gaan kopen maar twijfel nu tussen de Dell 2408 en de Samsung 2493. Vrij verschillende schermen, maar ik twijfel of de Dell de meerprijs tov de Samsung waard is.
[Voor 24% gewijzigd door dion_b op 25-06-2008 20:56]
Allebei S-PVA? Brr
S-PVA staat garant voor inputlag. Wat ga je het scherm voor gebruiken?

Anoniem: 215257
@hierboven, wat adviseer jij dan.
Sommige S-Pva schermen hebben een veel lagere inputlag hoor..
De Samsung is TN, maar daarom twijfel ik juist. Ik gebruik het scherm denk ik 80% vn de tijd voor kantoorwerk en internet, 10% film en 10% gamen (heb een 46" fullHD met PS3 en HD-DVD voor de laatste 2 normaal)
Een S-IPS, wat waarschijnlijk geen 24" is (beetje weinig betaalbaar S-IPS 24" aanbod, of zelfs geen). In de budget hoek hebben we de LG 245BN met een MVA paneel.Anoniem: 215257 schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 02:19:
@hierboven, wat adviseer jij dan.
Keuze tussen TN en S-PVA is dan wel weer erg makkelijk: Samsung kan er nog zo veel glimmende (vreselijk irritant trouwen) randjes omheen doen en het model nummer nog zo lang en luxe laten klinken, TN is en blijft gewoon het paneeltype dat maar 1 voordeel heeft; de prijs. In beeldkwaliteit moet TN het afleggen tegen alle andere paneltypen. S-PVA of TN is imo een beetje kiezen tussen twee kwaden.
Ja, de Dell 2408WFP is het ergste voorbeeld qua inputlag, maar S-PVA an sich heeft altijd te veel (imo) lag. Mijn volgende monitor (gezien de huidige stand van m'n portemonnee ben ik tevreden met de opstelling die ik heb) wordt een S-IPS scherm met alleen een DVI ingang (of twee), geen scalerchip (wat een scheldwoord... lag), geen hippe tienvoudige TV input die ik nooit gebruik en derhalve (mede daardoor) een zo laag mogelijke lag. Iets in de richting van HP LP3065 ofzo, of de nieuwe S-IPS LG schermen. De Dell 3007WFP(-HC) valt ook in die hoek, maar is helaas niet meer leverbaar. Zou wel prachtig staan tussen m'n twee Dell 2007FP schermen.
Iedereen weet nou wel dat jij extreem anti-inputlag bent, maar ik vind dat je onderhand wel mag ophouden met van een mug een oliefant te maken en het opblazen alsof de wereld vergaat met een paar ms meer inputlagjcvjcvjcvjcv schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 01:55:
Allebei S-PVA? Brr![]()

Ik heb hetzelfde probleem.
Omdat een scherm een investering van jaren kan zijn wil ik het meteen goed doen.
Alleen het grootste nadeel van de dell schermen is de inputlagg en de ghosting. wat je bij het scherm van samsung niet hebt. Ik gebruik me scherm ook vaak voor internetten en office, maar ben ook wel een fanatieke gamer.
Omdat een scherm een investering van jaren kan zijn wil ik het meteen goed doen.
Alleen het grootste nadeel van de dell schermen is de inputlagg en de ghosting. wat je bij het scherm van samsung niet hebt. Ik gebruik me scherm ook vaak voor internetten en office, maar ben ook wel een fanatieke gamer.
Anders kruip jij lekker onder je steen met je resistentie tegen inputlagKnightwolf schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 16:13:
[...]
Iedereen weet nou wel dat jij extreem anti-inputlag bent, maar ik vind dat je onderhand wel mag ophouden met van een mug een oliefant te maken en het opblazen alsof de wereld vergaat met een paar ms meer inputlag

In slechts een enkele review wordt de inputlag genoemd, het gros van de mensen vraagt zich af 'waarom krijg ik zere ogen / waarom voelt mijn computer traag aan / waarom heb ik een KDR van 0,5 ipv 2' terwijl 'inputlag' op alle drie het goeie antwoord is.
Wat _-Tijmen-_ zegt dus; een scherm moet gewoon perfect zijn. Doe je vele jaren mee en er moet gewoonweg geen lag inzitten.
Nou, ik heb anders ook wel het idee dat je een beetje zit te zeuren hoor. Ik heb zelf de 2408WFP, en ik kan nou niet zeggen dat ik zoooooveel last heb van inputlag.
En dan doe ik gewoon allround spul; gamen,office werk, internet, films kijken.
Ik ben er dan ook van overtuigd dat een gedeelte gewoon tussen de oren zit. En 'lag' is er altijd. Zelfs in CRT schermen (al is die daar gewoon heel erg klein
).
En dan doe ik gewoon allround spul; gamen,office werk, internet, films kijken.
Ik ben er dan ook van overtuigd dat een gedeelte gewoon tussen de oren zit. En 'lag' is er altijd. Zelfs in CRT schermen (al is die daar gewoon heel erg klein

C:\>_
Hij heeft wel gelijk: je maakt er een gigantisch punt van. Nee het is nooit een voordeel, maar zelfs ik (en ik mag toch wel zeggen dat ik kritisch ben...) ondervond er weinig tot geen hinder van. Bij normaal gebruik valt het op dat de muis een tikje sluggish is, maar echt last levert het niet op. Voor een gamer kan dit anders liggen, maar voor de gemiddelde gebruiker is er prima mee te werken.jcvjcvjcvjcv schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 17:43:
[...]
Anders kruip jij lekker onder je steen met je resistentie tegen inputlag
Ghosting is sowieso geen probleem op het scherm, niks meer of minder dan andere schermen imo

[Voor 7% gewijzigd door neographikal op 25-06-2008 18:25]
jcvjcv....
Als jij zegt dat al die schermen zoveel inputlagg hebben welk scherm heb jij dan?
Als jij zegt dat al die schermen zoveel inputlagg hebben welk scherm heb jij dan?
Voor zover ik weet heeft jvc 2 Dell 2007FP's staan; deze bevatten een S-IPS paneel. Ik denk dat ik het wel met hem eens ben dat IPS het betere type van de 2 is. Het is niet voor niets dat Rob (Supradictus) de 2007WFP, zoals ik die voor me heb staan, verkocht met de garantie dat er een IPS paneel in zat. Er zijn echter ook weer mensen die S-PVA prefereren boven IPS en in de praktijk zal het elkaar ook wel niet zo heel erg ontlopen.
Overigens kun je voor internetten en kantoorwerk prima uit de voeten met een TN paneel, zo heel erg slecht zijn die dingen nu ook weer niet. Zolang je normaal voor je scherm zit heb je van de mindere kijkhoek niet echt last. En als je toch echt iets beters wilt heb je niet echt andere keus dan een scherm met een *VA paneel.
Overigens kun je voor internetten en kantoorwerk prima uit de voeten met een TN paneel, zo heel erg slecht zijn die dingen nu ook weer niet. Zolang je normaal voor je scherm zit heb je van de mindere kijkhoek niet echt last. En als je toch echt iets beters wilt heb je niet echt andere keus dan een scherm met een *VA paneel.
And I'm the only one and I walk alone.
inputlag is dat merkbaar?
Je weet toch niet als je bv aan het gamen bent of iets nu hier of bv 1 cm verder moet staan op je scherm?
Of ben je dan gewoon eerder dood omdat je je vijand pas later hebt gezien?
Je weet toch niet als je bv aan het gamen bent of iets nu hier of bv 1 cm verder moet staan op je scherm?
Zo groot zijn de verschillen niet, bij een potje instagib kan het je wat accuraatheid schelen, maar je loopt geen seconden achter 

Wikipedia: Input lag
In het kort komt het er op neer (correct me if I'm wrong) dat je de actie later ziet dan dat ie daadwerkelijk plaatsvindt. Zie overigens het filmpje op de wikipedia pagina voor een voorbeeld.
In het kort komt het er op neer (correct me if I'm wrong) dat je de actie later ziet dan dat ie daadwerkelijk plaatsvindt. Zie overigens het filmpje op de wikipedia pagina voor een voorbeeld.
Anders hou jij je lekker uit dit verschrikkelijke-Dell-input-lag-topic en zoek je een ander merk dat schermen maakt zonder inputlagjcvjcvjcvjcv schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 17:43:
[...]
Anders kruip jij lekker onder je steen met je resistentie tegen inputlag

Jij wil dingen die simpelweg NIET mogelijk zijn. Geen enkel TFT scherm, TN, PVA, MVA, IPS, heeft geen inputlag. Als jij er zo'n hinder van hebt koop je toch lekker een CRT, dan ben je van het gezever af.Wat _-Tijmen-_ zegt dus; een scherm moet gewoon perfect zijn. Doe je vele jaren mee en er moet gewoonweg geen lag inzitten.
Je hebt gelijk dat inputlag geen positieve ontwikkeling is, maar met de huidige LCD technieken heb je geen andere keus dan daar mee te leren leven.
Ik weet niet wat jij onder 'sluggish' verstaat, maar de 2707 die ik had met z'n ENORME 46 ms input lagneographikal schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 18:23:
[...]
Bij normaal gebruik valt het op dat de muis een tikje sluggish is, maar echt last levert het niet op. Voor een gamer kan dit anders liggen, maar voor de gemiddelde gebruiker is er prima mee te werken.

Zelfde geldt voor de 3008WFP.
Inderdaad, ik prefereer absoluut S-PVA boven S-IPS, zolang als S-PVA minder verkleurt bij grote kijkhoek en simpelweg een bikkelharde zwartweergave heeft. Enige voordeel van S-IPS is het grotere kleurengamut waar 90% van de mensheid die een S-IPS-paneel heeft toch niks van ziet.PromoX schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 19:47:
Er zijn echter ook weer mensen die S-PVA prefereren boven IPS en in de praktijk zal het elkaar ook wel niet zo heel erg ontlopen.
Ik denk idd dat de laatste generaties TN-panelen helemaal zo slecht niet meer zijn voor desktop-applicaties, alsook natuurlijk voor hardcore gamers.Overigens kun je voor internetten en kantoorwerk prima uit de voeten met een TN paneel, zo heel erg slecht zijn die dingen nu ook weer niet.
Alleen de extreme hardcore gamers zullen er IETSJE last van hebben. Normale gamers zullen er niks van merken zolang de inputlag niet boven de 100 ms komt.Astratuner schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 19:50:
inputlag is dat merkbaar?
[Voor 33% gewijzigd door Knightwolf op 25-06-2008 20:03]
Deze zin op het Wikipedia artikel wat PromoX heeft gegeven is denk ik wel al dan niet het belangrijkste voor dit 'probleem':
Anecdotally, input lag is significantly less when displays operate in native resolutions for a given LCD screen
Anecdotally, input lag is significantly less when displays operate in native resolutions for a given LCD screen
C:\>_
Zwartwaarden vind ik bij die van mij helemaal niet zo'n probleem overigens. Wat ik wel een minpunt vind is dat m'n scherm flikkert bij sommige kleuren. Dat is zwaar irritant bij websites die een dergelijke kleur als achtergrond ingesteld hebben.Knightwolf schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 19:54:
Inderdaad, ik prefereer absoluut S-PVA boven S-IPS, zolang als S-PVA minder verkleurt bij grote kijkhoek en simpelweg een bikkelharde zwartweergave heeft. Enige voordeel van S-IPS is het grotere kleurengamut waar 90% van de mensheid die een S-IPS-paneel heeft toch niks van ziet.
Als ik zie dat Samsung tegenwoordig 26" schermen maakt met een TN paneel (T260) zou het zelfs met de kijkhoek nog wel redelijk goed moeten zitten of in ieder geval acceptabel.Ik denk idd dat de laatste generaties TN-panelen helemaal zo slecht niet meer zijn voor desktop-applicaties, alsook natuurlijk voor hardcore gamers.
Inderdaad.. ik heb ook niet gezegt dat TN nou zo'n goede kijkhoek heeft, maar het is echt wel beter dan het vroeger geweest is
Zoiets zul je zelf in de winkel met een bepaald type scherm dat je in gedachten hebt moeten testen en uitproberen, alleen zo kom je er achter of je de verkleuring door kijkhoek van zo'n TN-paneel wel of niet acceptabel vindt.
Geldt overigens niet voor zwartweergave, dat kun je aleen goed beoordelen op je gemakje in een (vrijwel) stikdonkere ruimte, wat overdags tijdens openingstijden in een winkel niet gaat lukken
Met een beetje mazzel kun je er wel eentje vinden die hem op een PC kan aansluiten om zelf te voelen en ervaren wat inputlag doet.

Geldt overigens niet voor zwartweergave, dat kun je aleen goed beoordelen op je gemakje in een (vrijwel) stikdonkere ruimte, wat overdags tijdens openingstijden in een winkel niet gaat lukken

Met een beetje mazzel kun je er wel eentje vinden die hem op een PC kan aansluiten om zelf te voelen en ervaren wat inputlag doet.
Weet iemand een winkel waar ze meestal wel de samsung 245B en een 24inch dell hebben? Misschien bij de winkel die niet gek is? Dan kan ik het beste vergelijken want zit nu ook achter een tn scherm namelijk een viewsonic vx912 en heb er nooit last van dat de kleuren te lelijk zijn. Maar je weet wat ze zeggen als je iets nooit heb gehad kan je het ook niet missen. 

Ik denk niet dat vele winkels Dell verkopen. Omdat Dell voornamelijk via reclame dingen aanbied en internet. Of je moet ergens een dealer vinden van Dell, maar ik heb ze nog nooit ergens gezien.
Vliegtuigjes bouwer - i.o.
Nee...maar ik vind het wel opvallend dat ze nu zulke grote TN panelen maken, waarbij de kijkhoek één van de grote (zo niet grootste) nadeel is. Over de 24" 245B ben ik daar toch al wel de nodige negatieve berichten over tegengekomen, waarbij ik het idee kreeg dat 24" toch ook wel het maximum zou zijn voor TN. Maarja, tamelijk offtopic allemaal...Knightwolf schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 20:45:
Inderdaad.. ik heb ook niet gezegt dat TN nou zo'n goede kijkhoek heeft.
Om het maar weer over Dell te hebben

Ik reply later wel op de rest.Knightwolf schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 19:54:
[...]
(...)
Alleen de extreme hardcore gamers zullen er IETSJE last van hebben. Normale gamers zullen er niks van merken zolang de inputlag niet boven de 100 ms komt.
100ms; als je er dan pas last van hebt.. sorry hoor, maar dan zit je de Roller Coaster Tycoon 1 demo te spelen op een 486 volgens mij

40 ms is al irriterend, laat staan 100
Als mensen eens niet alles zouden slikken zou dat hele inputlag niet bestaan. Simpel zat.
Ach eerst wat het de "reactietijd" en nu is het de "input lag", waar eigenlijk de reactietijd in zit verwerktjcvjcvjcvjcv schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 22:45:
[...]
Ik reply later wel op de rest.
100ms; als je er dan pas last van hebt.. sorry hoor, maar dan zit je de Roller Coaster Tycoon 1 demo te spelen op een 486 volgens mij![]()
Als mensen eens niet alles zouden slikken zou dat hele inputlag niet bestaan. Simpel zat.

Responsetijd is het de tijd die verstrijkt tussen het moment dat een pixel aangestuurd wordt en de tijd dat de pixel de gewenste kleur heeft.
Inputlag is de tijd tussen het moment dat het signaal de videokaart verlaat en het moment dat de pixels worden aangestuurd, ofwel; de tijd dat de monitor het beeld gijzeld en manipuleerd.
Totaal niet hetzelfde.
Verder wordt inputlag steeds relevanter, aangezien het vaker voorkomt. 'Vroegah' waren er meer domme TFT's die het beeld gewoon 1:1 op het scherm zetten. Nu met stomme dingen als scaling, dynamisch contrast en weet ik wat al niet meer komt die inputlag erbij.
Inputlag is de tijd tussen het moment dat het signaal de videokaart verlaat en het moment dat de pixels worden aangestuurd, ofwel; de tijd dat de monitor het beeld gijzeld en manipuleerd.
Totaal niet hetzelfde.
Verder wordt inputlag steeds relevanter, aangezien het vaker voorkomt. 'Vroegah' waren er meer domme TFT's die het beeld gewoon 1:1 op het scherm zetten. Nu met stomme dingen als scaling, dynamisch contrast en weet ik wat al niet meer komt die inputlag erbij.
Vrijwel niemand gebruikt dat dynamisch contrast, en scaling is niet aan de orde als je de monitor draait op de resolutie waar die voor gemaakt is: native. En laat nou verreweg de meeste mensen hun scherm op native hebben staan.
Daar moet je nou echt mee ophouden.
Ik ben zeer kritisch tot in het detail, en dus ook om nauwkeurigheid, en met die 46 ms die de 2707 zou moeten hebben, heb ik nooit iets van kunnen merken. 0,0. Met UT2004 was ik op aardig snel niveau nooit slechter dan met de CRT die ik jarenlang gehad heb, even snel en even scherp met raken, waarbij in een medium-druk veld aan botjes Mmmonsterkills even gewoon waren als altijd, evenals Godlikes. Dat lukt echt niet als het zo storend zou zijn zoals jij vermeld. Ow, en dat was niet eens op native resolutie trouwens, dus nog met gebruik van de scaler ook.
Ook in snelle racegames ben ik net zo snel en nauwkeurig als ik altijd op de CRT was die ik 7 jaar gehad heb.
Ik ben het met je eens dat meer inputlag minder goed is, maar ben het niet met je eens dat 40-50 ms als (erg) storend ervaren wordt door 80-90% van de mensheid. En dat laatste is vanzelf je antwoord waarom er zoveel schermen met dergelijke inputlag toch verkocht worden: Mensen interesseert het niet!
Over alle tijd dat ik sinds december 2007 deze topicreeks volg heb ik pas 1 of 2 (misschien 3) mensen zien posten die hun scherm hebben teruggebracht omdat ze vonden dat er teveel inputlag in zat, en er zijn toch echt tig verschillende mensen die hier in het topic gereageerd hebben.
Edit:
1 ms = 0,001 sec
10 ms = 0,010 sec
100 ms = 0,100 sec
En jij denkt echt dat iemand een vertraging van 5-6 honderdsten van sec (0,05 - 0,06 sec) gaat merken??
not... De grootste problemen zitten hierbij echt tussen de oren, niet in het scherm.
Onzin. Dan zou er geen enkel LCD scherm verkocht worden, aangezien er nergens ter wereld LCD's bestaan die (vrijwel) geen input lag hebben, ook geen TN-panelen. Inputlag is inherint aan de techniek. Zoals ik zei, als je 1 ms inputlag al teveel vind: koop een CRT (want zelfs een TN-paneel heeft teveel inputlag voor jou) en hou je lekker buiten dit topic. Enige dat je nou doet is dit topic te verkl*ten met je gezever over inputlag alsof de wereld vergaatjcvjcvjcvjcv schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 22:45:
[...]
Ik reply later wel op de rest.
100ms; als je er dan pas last van hebt.. sorry hoor, maar dan zit je de Roller Coaster Tycoon 1 demo te spelen op een 486 volgens mij![]()

Ik ben zeer kritisch tot in het detail, en dus ook om nauwkeurigheid, en met die 46 ms die de 2707 zou moeten hebben, heb ik nooit iets van kunnen merken. 0,0. Met UT2004 was ik op aardig snel niveau nooit slechter dan met de CRT die ik jarenlang gehad heb, even snel en even scherp met raken, waarbij in een medium-druk veld aan botjes Mmmonsterkills even gewoon waren als altijd, evenals Godlikes. Dat lukt echt niet als het zo storend zou zijn zoals jij vermeld. Ow, en dat was niet eens op native resolutie trouwens, dus nog met gebruik van de scaler ook.
Ook in snelle racegames ben ik net zo snel en nauwkeurig als ik altijd op de CRT was die ik 7 jaar gehad heb.
Ik ben het met je eens dat meer inputlag minder goed is, maar ben het niet met je eens dat 40-50 ms als (erg) storend ervaren wordt door 80-90% van de mensheid. En dat laatste is vanzelf je antwoord waarom er zoveel schermen met dergelijke inputlag toch verkocht worden: Mensen interesseert het niet!
Over alle tijd dat ik sinds december 2007 deze topicreeks volg heb ik pas 1 of 2 (misschien 3) mensen zien posten die hun scherm hebben teruggebracht omdat ze vonden dat er teveel inputlag in zat, en er zijn toch echt tig verschillende mensen die hier in het topic gereageerd hebben.
Edit:
1 ms = 0,001 sec
10 ms = 0,010 sec
100 ms = 0,100 sec
En jij denkt echt dat iemand een vertraging van 5-6 honderdsten van sec (0,05 - 0,06 sec) gaat merken??

[Voor 10% gewijzigd door Knightwolf op 26-06-2008 13:02]
Was dat niet standaard in veel monitoren..?Vrijwel niemand gebruikt dat dynamisch contrast
Correct, maar toch zijn er monitoren die de scaler inputlag laten toevoegen ook al wordt hij op native aangestuurd. Daarom heeft de afwezigheid van een scaler mijn voorkeur. Ik heb dan ook geen dingen als een PS3 of Xbox360 en stuur hem dus aan vanuit de computer waar een videokaart inzit die dat scalen veel beter kan mocht ik er ooit behoefte aan hebben. Ik draai ook native.en scaling is niet aan de orde als je de monitor draait op de resolutie waar die voor gemaakt is

Elke TFT wacht tot het hele frame binnen is, maar dat wil niet zeggen dat ze daarna nog langer moeten wachten met het op het scherm zetten. Het gaat mij om de meer dan onvermijdbare inputlag.Onzin. Dan zou er geen enkel LCD scherm verkocht worden, aangezien er nergens ter wereld LCD's bestaan die (vrijwel) geen input lag hebben, ook geen TN-panelen. Inputlag is inherint aan de techniek. Zoals ik zei, als je 1 ms inputlag al teveel vind: koop een CRT (want zelfs een TN-paneel heeft teveel inputlag voor jou) en hou je lekker buiten dit topic. Enige dat je nou doet is dit topic te verkl*ten met je gezever over inputlag alsof de wereld vergaat Daar moet je nou echt mee ophouden.
Ofwel; er is gewoon een minimum bij LCD schermen en dat minimum kan ik aanvaarden, al zou het verbeteren van de techniek natuurlijk mooi zijn. Waar je het vandaan haalt dat een TN teveel lag voor mij zou hebben is me een raadsel; dat heb ik nooit, en dan ook nooit gezegd. Minder = fijner, maar er zijn plenty TN's op de markt die echt 0,0 aan lag te veel hebben. TN heeft echter om andere redenen niet mijn voorkeur (belabberde kijkhoek, kleurweergave etc.).
CRT's hebben ook mijn voorkeur, het punt is alleen dat je nergens meer een 133 Khz 20-22" CRT kunt komen. Het aanbod is opgedroogd. Natuurlijk hebben CRT's ook nadelen zoals gewicht, grootte en energieverbruik (bij dat laatste punt moet ik trouwens wel zeggen dat TN monitoren over het algemeen veel zuiniger zijn dan PVA / IPS monitoren).
Erg fijn voor je dat jij er geen last van hebt en er stellig in geloofd dat je er ook niet onbewust last van hebt. Je hebt nu eenmaal een groot nadeel als je 3 frames achter loopt. Tel je dit uit als percentage van het reactievermogen van een getrainde gamer dan praten we wel over 30%... en dat is wel degelijk relevant. Iedere persoon die een beetje scherp is ziet ook meteen het verschil als je een scherm met 40ms lag tegen een scherm met 0-16ms lag naast elkaar zet een een window op de grens van de twee monitoren op en neer gaat slepen.Ik ben zeer kritisch tot in het detail, en dus ook om nauwkeurigheid, en met die 46 ms die de 2707 zou moeten hebben, heb ik nooit iets van kunnen merken. 0,0. Met UT2004 was ik op aardig snel niveau nooit slechter dan met de CRT die ik jarenlang gehad heb, even snel en even scherp met raken, waarbij in een medium-druk veld aan botjes Mmmonsterkills even gewoon waren als altijd, evenals Godlikes. Dat lukt echt niet als het zo storend zou zijn zoals jij vermeld. Ow, en dat was niet eens op native resolutie trouwens, dus nog met gebruik van de scaler ook.
Met m'n 204T is het me nooit gelukt om op zeer hoog niveau TV rakettjes te schieten in Battlefield 2, terwijl me dit op m'n 2007FP een stuk beter afgaat. Resolutie is hetzelfde, framerate is hetzelfde, alleen de inputlag ontbreekt. Simpel zat dus, er is maar 1 relevante eigenschap veranderd, dus is die schuldig. Moet er ook nog bijzeggen dat de absolute #1 TV-raketten schieter van onze clan (Sczigy) in die tijd een 19" CRT monitor gebruikte en 1024x768 @ 85Hz draaide?
Zoals ik al eerder heb uitgelegd komt het er vaak op neer dat je precies de breedte van een lichaam of hoofd (afhankelijk van de situatie) mis mikt met ecen lagscherm. Ofwel telkens precies zo scheel dat je kansen flink gereduceerd worden. Natuurlijk anticipeer je hier op door voor het target te mikken etc. Maar je kunt nu eenmaal niet altijd voorspellen welke kant iemand op gaat.
Bij het TV raketten scenario stuur je een raket met camera in de kop in enkele seconden over een afstand van 400 meter. Met 133 m/s legt die raket 5,3 meter af, wat dus wel degelijk significant is om je doel te raken of te missen. Je krijgt je nieuwe beeldgegevens 40 ms te laat, stuurt daardoor 40 ms te laat bij, en pas 40ms na die klik krijg je pas de eerste beeldgegevens van na het bijsturen op je scherm, zéér frustrerend dus.
Natuurlijk is bovenstaande een extreem en weinig voorkomend scenario, maar het kan nu eenmaal voorkomen in games en dan heb je dus gewoon last van die inputlag. Of je het merkt of niet is een tweede, maar je hebt er last van, dat staat vast.
Bij racegames weet je de route van te voren en kun je je dus heel goed aanpassen door gewoon eerder in te sturen (dan je op je CRT deed als je het vergelijkt met het beeld van het moment van insturen) in de bochten.Ook in snelle racegames ben ik net zo snel en nauwkeurig als ik altijd op de CRT was die ik 7 jaar gehad heb.
Ik zeg niet dat 80-90% het als storend ervaart. Ik zeg dat je er last van hebt. Het als zodanig ervaren is een ander punt. Verder weet naar mijn idee zeker 90% van de mensen die een TFT kopen niet van het bestaan van inputlag af, dus daarmee kan ik jouw punt dus net zo goed ontkrachten.Ik ben het met je eens dat meer inputlag minder goed is, maar ben het niet met je eens dat 40-50 ms als (erg) storend ervaren wordt door 80-90% van de mensheid. En dat laatste is vanzelf je antwoord waarom er zoveel schermen met dergelijke inputlag toch verkocht worden: Mensen interesseert het niet!
Daar mag je nog de mensen bijtellen die er flink van balen maar niet door een retourproces willen gaan. Plus de mensen die hun conclusie pas na de retourperiode voltooid hadden en verkopen en ander scherm kopen te duur vonden (val ik ook onder, overigens heb ik scherm erbij gekocht en gebruik ik m'n lag scherm hoofdzakelijk om mensen hier te laten zien wat inputlag is, wat de fatsige weergave van wit - geel is bij een grote hoek bij PVA en daarnaast als secundaire monitor op m'n laptop, waar dus alleen stilstaande beelden op staan). Verder mag je er nog bij tellen dat het gros van de mensen die hier posten van te voren onderzoek gedaan hebben en dus van de GoT kopers een veel groter percentage kennis heeft van inputlag. Daardoor kopen een aantal mensen zo'n scherm al niet, omdat ze van te voren weten dat het niks is. Ik ga nu bijvoorbeeld never een 3008WFP / 2408WFP kopen als primaire monitor omdat ik voor de aankoop al kennis heb genomen van de inputlag bij de desbetreffende schermen.Over alle tijd dat ik sinds december 2007 deze topicreeks volg heb ik pas 1 of 2 (misschien 3) mensen zien posten die hun scherm hebben teruggebracht omdat ze vonden dat er teveel inputlag in zat, en er zijn toch echt tig verschillende mensen die hier in het topic gereageerd hebben.
Nog een puntje: voel jij een BTW verhoging van 19% naar 20% in je portemonnee? Zeer waarschijnlijk niet. Ga je er op achteruit? Zeker weten van wel!
Ja, bij een aantal dingen is die paar hondersten cruciaal en merk je dat zeker. Verder zijn er genoeg mensen die het ook gewoon merken op de desktop, en dan werkt dat frustrerend en krijg je daar rimpels op je voorhoofd van.Edit:
1 ms = 0,001 sec
10 ms = 0,010 sec
100 ms = 0,100 sec
En jij denkt echt dat iemand een vertraging van 5-6 honderdsten van sec (0,05 - 0,06 sec) gaat merken?? not... De grootste problemen zitten hierbij echt tussen de oren, niet in het scherm.
Tussen je oren zitten inderdaad je hersenen en die hebben bij bijvoorbeeld het TV raketten scenario last van de achterlopende informatie waardoor alle beslissingen (actie van je hand) vertraagd wordt. Tevens merken diezelfde hersenen op dat audio en beeld niet synchroom lopen dat heeft bij films invloed op de hoeveel spanning die je ervaart. Je hebt dus letterlijk gelijk; het zit tussen de oren.
Ik kon mijn Sony GDM-FW900 nauwelijks kwijt toen ik er vanaf wou en heb hem uiteindelijk aan een voetbalvereniging voor in de kantine gegeven. 24" breedbeeld, 1900x1200 recommended resolution. Slechts 55 kilo. Kijk maar eens rond, er zijn vast meer mensen die er nog een hebben staan.jcvjcvjcvjcv schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 14:08:CRT's hebben ook mijn voorkeur, het punt is alleen dat je nergens meer een 133 Khz 20-22" CRT kunt komen. Het aanbod is opgedroogd. Natuurlijk hebben CRT's ook nadelen zoals gewicht, grootte en energieverbruik (bij dat laatste punt moet ik trouwens wel zeggen dat TN monitoren over het algemeen veel zuiniger zijn dan PVA / IPS monitoren).
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Correct, ik heb er zelf ook naar gekeken. Maar het risico dat ze na een jaar de geest geven is aardig groot. Die dingen zijn ook allemaal al jaren oud. Natuurlijk zitten er nog wel goeie tussen, maar ik koop nu eenmaal liever nieuw.
Weggeven voor in een kantine
Er wordt grif 200 euro op geboden op bijvoorbeeld eBay.
Weggeven voor in een kantine

Er wordt grif 200 euro op geboden op bijvoorbeeld eBay.
Het risico dat ze het opeens niet meer gaan doen lijkt me niet zo groot. Ze krijgen even een stress-moment in het vervoer, maar voor de rest zijn ze behoorlijk lang houdbaar.
Terug ontopic: hoever weg hebben jullie je 30" staan? Hij past bij mij niet op mijn bureau, dan staat hij te dicht bij.
Terug ontopic: hoever weg hebben jullie je 30" staan? Hij past bij mij niet op mijn bureau, dan staat hij te dicht bij.
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
En als je hem tegen de muur hangt? of dat geen optie.
Omdat mij 3008 last had van backlight bleeding, heeft UPS vandaag een andere afgeleverd, zonder de oude mee te nemen.
Ik zit nu de nieuwe monitor even te testen en ik kijk dus op dit moment tegen een dual 30" monitor setje aan op mijn desktop.
De oude wordt waarschijnlijk morgen pas afgehaald.
Eerst maar even de aico aangezet, want het is net alsof je achter 2 straalkachels zit.
Ik zit nu de nieuwe monitor even te testen en ik kijk dus op dit moment tegen een dual 30" monitor setje aan op mijn desktop.
De oude wordt waarschijnlijk morgen pas afgehaald.
Eerst maar even de aico aangezet, want het is net alsof je achter 2 straalkachels zit.
als ze hem niet komen ophalen wil ik gen wel
Ik zou het ook niet echt erg vinden als ze niet komen_-Tijmen-_ schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 19:47:
als ze hem niet komen ophalen wil ik gen wel

Wat me overgens wel opvalt is dat op de factory settings de kleuren van beide scherm toch van elkaar afwijken.
[Voor 18% gewijzigd door Henkus op 26-06-2008 20:09]
Ow raar,
Dat vind ik ook zo moeilijk bij het uitkiezen van een scherm, dat je eerst denk dat de ene mooier is maar als je de kleur enzo aanpast hij mooier is soms.
Dat vind ik ook zo moeilijk bij het uitkiezen van een scherm, dat je eerst denk dat de ene mooier is maar als je de kleur enzo aanpast hij mooier is soms.
Dell en dingen ophalen is inderdaad heel leuk.
Ik zou ze vast meteen een aangetekende brief sturen waarin je stelt dat als ze het niet binnen 14 dagen ophalen je het product als betaling accepteerd voor de gebruikte opslagruimte in jouw huis
Telt 3x 20" ook als 30"?
Ik heb een plank achter mijn bureau die met drie oversized verstevigde dragers aan de muur zit. De plank zelf is trouwens 36mm MDF
(2x18 verlijmd en geschroefd). Elke plankendrager zit met kijlbouten in de muur dus het geheeld is aardig hufter proof en heeft dan ook flinke tijd een 21" CRT + 20" TFT + 19 Kg (leeg) Chieftec inclusief lading gehouden. Ook staan daar iets van vijf sattelieten van m'n S750 speakerset en nog 5 Kg kabel. No problem om er zelf ook nog op te gaan staan.
Het rechthoekje bureau-plank-ruimte tussen plank en muur (voor kabels etc.) is zo'n 1,4 x 1,4 meter. M'n huidige TFT's staan helemaal achterop het bureau, wat een afstand is die ik niet precies weet (zit nu ergens anders)

Ik zou ze vast meteen een aangetekende brief sturen waarin je stelt dat als ze het niet binnen 14 dagen ophalen je het product als betaling accepteerd voor de gebruikte opslagruimte in jouw huis

Telt 3x 20" ook als 30"?
Ik heb een plank achter mijn bureau die met drie oversized verstevigde dragers aan de muur zit. De plank zelf is trouwens 36mm MDF

Het rechthoekje bureau-plank-ruimte tussen plank en muur (voor kabels etc.) is zo'n 1,4 x 1,4 meter. M'n huidige TFT's staan helemaal achterop het bureau, wat een afstand is die ik niet precies weet (zit nu ergens anders)

Weet niet precies wat je bedoeld, maar bij Dell is het uitschakelbaar, en staat ook af-fabriek standaard uit trouwens (bij zowel de 2707 als alle 3008's die ik gehad heb). En tenzei het niet uitschakelbaar is lees ik vrijwel overal dat iedereen het lekker uit laat staan, including myself.jcvjcvjcvjcv schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 14:08:
[...]
Was dat niet standaard in veel monitoren..?
Omdat je er zo extreem over 'zeurt' (imo) komt het over alsof je met geen enkele ms inputlag kan leven wat jou betreft. Natuurlijk weet je dat je geen andere keus hebt dan het fysieke minimum dat inherint is aan de LCD-techniek en je daar dus niet onderuit kan komen.Elke TFT wacht tot het hele frame binnen is, maar dat wil niet zeggen dat ze daarna nog langer moeten wachten met het op het scherm zetten. Het gaat mij om de meer dan onvermijdbare inputlag.
Ofwel; er is gewoon een minimum bij LCD schermen en dat minimum kan ik aanvaarden, al zou het verbeteren van de techniek natuurlijk mooi zijn. Waar je het vandaan haalt dat een TN teveel lag voor mij zou hebben is me een raadsel; dat heb ik nooit, en dan ook nooit gezegd. Minder = fijner, maar er zijn plenty TN's op de markt die echt 0,0 aan lag te veel hebben. TN heeft echter om andere redenen niet mijn voorkeur (belabberde kijkhoek, kleurweergave etc.).
Ik hoop verder net zo hard met je mee dat de volgende generatie schermen bijna geen inputlag meer hebben, maar ben bang dat dat nog wat langer kan gaan duren dan je zou willen.
Ik heb er idd geen last vanErg fijn voor je dat jij er geen last van hebt en er stellig in geloofd dat je er ook niet onbewust last van hebt.

Ja ho even, dat is niet waar het om ging. Natuurlijk zie je dan verschil, da's logisch, dan heb je een direct vergelijk als je dat naast elkaar zet. Maar zonder dat vergelijk zie je het dus NIET (simpelweg omdat het daar nog te weinig voor is). Verreweg de meeste mensen tenminste, waar jij blijkbaar niet toe behoort (waarvan ik niet zeg dat dat slecht is overigens)Iedere persoon die een beetje scherp is ziet ook meteen het verschil als je een scherm met 40ms lag tegen een scherm met 0-16ms lag naast elkaar zet een een window op de grens van de twee monitoren op en neer gaat slepen.
Ja hoe dat werkt snap ik wel, maar als ik van ene moment van een CRT naar andere moment naar een 2707 ga met 46 ms inputlag, en gewoon van dat ene op andere moment geen verschil ervaar in nauwkeurigheid van mikken, mag jij me uitleggen waar ik er dan last van heb en in wat voor mate die inputlag dan storend is.Zoals ik al eerder heb uitgelegd komt het er vaak op neer dat je precies de breedte van een lichaam of hoofd (afhankelijk van de situatie) mis mikt met ecen lagscherm. Ofwel telkens precies zo scheel dat je kansen flink gereduceerd worden. Natuurlijk anticipeer je hier op door voor het target te mikken etc. Maar je kunt nu eenmaal niet altijd voorspellen welke kant iemand op gaat.
In de TS staat een linkje naar een Flash-animatie, waarbij je het effect kan zien wat de inputlag met je muisbeweging doet. Heb net nog ff getest. Pas als ik die op 30-40 ms zet ga ik het merken, en boven de 50 last van krijgen... en dat is dus INCL de inputlag van m'n 3008 die er nog es bij komt! Dus dan zitten we al gauw aan 80 ms totaal voordat ik het pas als storend ga ervaren.Bij het TV raketten scenario stuur je een raket met camera in de kop in enkele seconden over een afstand van 400 meter. Met 133 m/s legt die raket 5,3 meter af, wat dus wel degelijk significant is om je doel te raken of te missen. Je krijgt je nieuwe beeldgegevens 40 ms te laat, stuurt daardoor 40 ms te laat bij, en pas 40ms na die klik krijg je pas de eerste beeldgegevens van na het bijsturen op je scherm, zéér frustrerend dus.
Nee dus. Zolang je het niet merkt heb je er ook geen last van. Zolang ik het niet merk, heb ik er immers ook geen last van, simpel.Natuurlijk is bovenstaande een extreem en weinig voorkomend scenario, maar het kan nu eenmaal voorkomen in games en dan heb je dus gewoon last van die inputlag. Of je het merkt of niet is een tweede, maar je hebt er last van, dat staat vast.
Dit is hetzelfde als die TV-rakketten scenario, als je daar last van hebt, heb je er met racen ook last van. Als ik aan het racen ben, welke game dan ook (en allemaal niet op native, dus met gebruik van scalerchip, omdat de PC het op 2560x1600 niet trekt of die games die resolutie simpelweg niet ondersteunen), merk ik niks van vertraagde stuur reactie op het scherm. Ik heb hier natuurlijk geen 2408 die zo'n beetje de meeste inputlag schijnt te hebben, dus daar kan ik niet over oordelen, maar op zowel 2707 als 3008, geen probBij racegames weet je de route van te voren en kun je je dus heel goed aanpassen door gewoon eerder in te sturen (dan je op je CRT deed als je het vergelijkt met het beeld van het moment van insturen) in de bochten.

Of ze weten wat inputlag is of niet doet er niet toe, ook als je het niet weet kun je er last van hebben. Maar vooral de mensen die het niet weten interesseert het ook niet, omdat ze er anders wel beter en nauwkeuriger naar zouden zoeken, specs vergelijken, enz.Ik zeg niet dat 80-90% het als storend ervaart. Ik zeg dat je er last van hebt. Het als zodanig ervaren is een ander punt. Verder weet naar mijn idee zeker 90% van de mensen die een TFT kopen niet van het bestaan van inputlag af, dus daarmee kan ik jouw punt dus net zo goed ontkrachten.
En zowiezo nog altijd wat betreft het Ultrasharp topic hier, zijn het zover ik hier in het topic lees toch voornamelijk mensen die er desktop-applicaties mee gebruiken, internet, audio/videobewerking, photoshop, enz, en relatief maar weinig gamen en video kijken. Dat zijn allemaal mensen die echt niet snel last zullen hebben van meer dan 40-50 ms inputlag.
Dan nog lees ik hier veel mensen die wel een scherm kopen, maar niet eens klagen over (mogelijke) inputlag, niet bij voorbaat, niet achteraf als ze hun scherm hebben.Daar mag je nog de mensen bijtellen die ...
*lang verhaal*
Ja, dat kan, dat is ieders eigen keuze. Sommige mensen hebben er idd last van, zelfs bij voorbaat al omdat ze vinden dat het getalletje ze niet aanstaat zonder dat ze het zelf ook maar 1x ervaren hebben. Die mensen hou je altijd. Maar dat maakt nog niet dat de schermen zoals 3008 voor het gros van de mensen teveel inputlag heeft en dus een slecht product is.Daardoor kopen een aantal mensen zo'n scherm al niet, omdat ze van te voren weten dat het niks is. Ik ga nu bijvoorbeeld never een 3008WFP / 2408WFP kopen als primaire monitor omdat ik voor de aankoop al kennis heb genomen van de inputlag bij de desbetreffende schermen.
De verhoging van 17,5 naar 19% BTW was anders goed in de portemonnee te merken, en da's maar 0,5 % meer dan het voorbeeld dat je nou aangeeft. Dus ja, als je van 19 naar 20% in je portemonnee merkt, ga je er ook zeker op achteruit. Merk je het niet in je portemonnee, dan ga je er ook niet noemenswaardig op achteruit. Dus 'zeker weten wel' is dan zeer overdreven.Nog een puntje: voel jij een BTW verhoging van 19% naar 20% in je portemonnee? Zeer waarschijnlijk niet. Ga je er op achteruit? Zeker weten van wel!
Sorry, maar nou moest ik toch wel ff lachenJa, bij een aantal dingen is die paar hondersten cruciaal en merk je dat zeker. Verder zijn er genoeg mensen die het ook gewoon merken op de desktop, en dan werkt dat frustrerend en krijg je daar rimpels op je voorhoofd van.

Die paar honderdsten ga je echt niet merken, en al helemaal niet bij desktop-applicaties

Kijk maar eens goed naar de honderdsten-teller van een stopwatch, daar kun je de tienden amper volgen, laat staan dat je met het blote oog de honderdsten van elkaar kan onderscheiden. Enige dat je ziet zijn wat knipperende cijfer-vakjes, maar cijfers kun je daar echt niet meer uit halen. Laat staan dat je dat miniscule verschil ziet als je een desktop-raampje versleept.
Als ik een venstertje ondraaan m'n scherm zet, en ik zet m'n muis er precies onder, en ik beweeg van links naar rechts, hoe langzaam, smooth, of snel ook, ze bewegen exact tegelijk, met even scherpe bewegingen. Hoe zeer ik ook verschil probeer te zien, het is gewoon niet waarneembaar.
En dat is het hele punt dat de hoeveelheid inputlag van zowel 2707 als 3008 niet storend is.
Bij films is het helemaal niet meer te merken. Gewoon kijken en genieten van die film. Kheb gisteravond toevallig nog Rambo IV gezien, vol scherm op de 3008, met 5.1 surround om me heen. Niks van enig verschil te merken.Tevens merken diezelfde hersenen op dat audio en beeld niet synchroom lopen dat heeft bij films invloed op de hoeveel spanning die je ervaart. Je hebt dus letterlijk gelijk; het zit tussen de oren.
Ook niet bij snelle films zoals The Fast & The Furious overigens, kijkt en luisterd gewoon superstrak

Afhankelijk van wat ik aan het doen ben zit gemiddeld tussen 30 en 70 cm van m'n 3008 af, alleen als ik m'n racestuurtje neerplant en ga racen, of als ik een film ga kijken, dat ik er ongeveer 1 meter vanaf zit.Milmoor schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 17:21:
Ik vind het wel relaxed zo

Hebben jullie 3008 eigenaren ook dat het paneel boven in los zit?
Als je er op duwt dan hoor je het klikken
Als je er op duwt dan hoor je het klikken
Jippie, een onderwerp dat toch al zeker 2 weken niet meer aan bod is geweest!!!
Al eens op "los" gezocht in dit topic?

Al eens op "los" gezocht in dit topic?
Er zijn een hele zwik monitoren in de aanbieding bij dell. Dus ik dacht laat ik het hier ff posten 
http://accessories.euro.d...c=EM&cid=22684&lid=530194
Dell TrueColor E248WFP voor €391,81 bijvoorbeeld. Met wat kortingsbonnen kan dit aardig oplopen denk ik....

http://accessories.euro.d...c=EM&cid=22684&lid=530194
Dell TrueColor E248WFP voor €391,81 bijvoorbeeld. Met wat kortingsbonnen kan dit aardig oplopen denk ik....
Beetje jammer alleen dat de TrueColor E248WFP een TN paneel heeft. Al is UltraSharp tegenwoordig ook geen garantie voor een goed paneel meer 

Dan nog bestaat er de mogelijkheid dat een uitgeschakeld dynamisch-contrast circuit alsnog inputlag toevoegd net zoals sommige scalers dat doen ook al doen ze eigenlijk niks.Knightwolf schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 03:27:
[...]
Weet niet precies wat je bedoeld, maar bij Dell is het uitschakelbaar, en staat ook af-fabriek standaard uit trouwens (bij zowel de 2707 als alle 3008's die ik gehad heb). En tenzei het niet uitschakelbaar is lees ik vrijwel overal dat iedereen het lekker uit laat staan, including myself.
Over 40ms lag schermen 'zeuren' zegt niet dat ik het absolute minimum niet kan aanvaarden.Knightwolf schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 03:27:
[...]
Omdat je er zo extreem over 'zeurt' (imo) komt het over alsof je met geen enkele ms inputlag kan leven wat jou betreft. Natuurlijk weet je dat je geen andere keus hebt dan het fysieke minimum dat inherint is aan de LCD-techniek en je daar dus niet onderuit kan komen.
En daar ligt nou een mooi punt. Zoals het er de laatste tijd uitziet hebben de nieuwere schermen alleen maar meer inputlag (2407WFP heeft minder inputlag dan de 2407WFP-HC die op zijn beurt weer minder heeft dan de 2408WFP). Als consumenten geen signaal geven van 'dat willen we niet', gaan de fabrikanten er gewoon mee door net zolang het eindelijk eens terug komt in de doorsnee review. Hardware.info stak er zijn kop ook voor in het zand en die heb ik nu eindelijk omgehaald en ze testen er nu ook op. Bij de PVA schermen wordt dus ook duidelijk bijgezegd 'minder geschikt voor gaming' en komt de conclusie voor de ideale non-TN gamersmonitor op de 26" S-IPS monitor van LG (met weinig aansluitmogelijkheden, geen scaler etc. etc.).Knightwolf schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 03:27:
Ik hoop verder net zo hard met je mee dat de volgende generatie schermen bijna geen inputlag meer hebben, maar ben bang dat dat nog wat langer kan gaan duren dan je zou willen.
Er last van hebben is een gegeven, er last van ondervinden is een tweede.Knightwolf schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 03:27:
[...]
Ik heb er idd geen last vanen velen met mij, ik weet vrijwel zeker dat er meer mensen zijn die er geen last van hebben dan wel.
Nog een voorbeeld dan maar; als je fietsbanden ook maar iets zachter zijn heb je meer rolweerstand en moet je dus meer energie leveren om dezelfde snelheid te fietsen vergelekenmet harder opgepompte banden. Tot een zekere hoogte merk je het, maar je hebt er wel last van. Totdat je het op een gegeven moment wél merkt en je de banden gaat oppompen. Ik wacht daar meestal niet op en pomp ze al op voor ik het merk (althans, dat heb ik me voorgenomen, maar ik ben vaak zo lam dat ik het pas doe als ik het merk (wat alsnog niet laat is, want ik houd er van de weg onder me te voelen (en heb dus m'n geveerde zadelpen ook gewoon vastgeschroeft zodat hij niet meer veert, ik vond het vreselijk om voor een groot deel de weg niet exact te voelen))).
Dan zie je het verschil, wat er dus op neerkomt dat je het wel ziet. Ik merkte de inputlag op één monitor en ben daarna met m'n tweede monitor gaan vergelijken en toen pas op internet gaan zoeken. En niet andersom.Knightwolf schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 03:27:
[...]
Ja ho even, dat is niet waar het om ging. Natuurlijk zie je dan verschil, da's logisch, dan heb je een direct vergelijk als je dat naast elkaar zet. Maar zonder dat vergelijk zie je het dus NIET (simpelweg omdat het daar nog te weinig voor is). Verreweg de meeste mensen tenminste, waar jij blijkbaar niet toe behoort (waarvan ik niet zeg dat dat slecht is overigens)
Agree, het grootste deel merkt het niet met alleen één monitor. Maar ik zit nu eenmaal niet in het grootste deel wat dat betreft.
Het kan komen omdat jij je er heel goed op kunt aanpassen, het kan ook komen (ik zeg dus niet dat dat zo is, dus voel je niet beledigd a.u.b.) dat je niveau dusdanig laag is dat het verschil niet significant is in jouw geval. Het staat wel vast dat de beeldinformatie die je krijgt 40ms ouder is dan de beeldinformatie die je medespeler krijgt die met een CRT speelt. Als je dus allebij eenzelfde reactievermogen hebt, het richtkruisje allebei op hoofdhoogte hebt en je komt elkaar tegen als je een hoekje omloopt dan zul jij het altijd afleggen omdat hij jou 40ms eerder ziet, 40ms eerder klikt, dus eerder klikt dan jij en als we de reistijd van de kogel op 0,0ms stellen (zo zijn veel schietspellen nu eenmaal) en uitgaan van instant-kill (wat ook het geval is in de meerderheid van de schietspellen) dan ben jij in die game dus dood omdat de inputlag tegen je werkt. Mee eens?Knightwolf schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 03:27:
[...]
Ja hoe dat werkt snap ik wel, maar als ik van ene moment van een CRT naar andere moment naar een 2707 ga met 46 ms inputlag, en gewoon van dat ene op andere moment geen verschil ervaar in nauwkeurigheid van mikken, mag jij me uitleggen waar ik er dan last van heb en in wat voor mate die inputlag dan storend is.
Natuurlijk kun je hier ook op compenseren door je meer te ontwikkelen op audiogebied en bij games met goeie audio meer te concentreren op het geluid, maar als we er vanuit gaan dat er sprake is van twee exact dezelfde systemen (dus zelfde framerate) en twee exact gelijke gamers qua skills en het enige verschil de monitor is (bijv. een 3008WFP tegen een 3007WFP-HC) dan zul je het met het lagscherm dus altijd moeten afleggen tegen de persoon die een scherm met veel minder inputlag heeft.
Zo zo, nu opeens al 80ms , dat is dus al 20% minder dan 100ms of anders gezegd was de 100ms die je eerst riep 25% hoger dan die 80ms van nu.Knightwolf schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 03:27:
[...]
In de TS staat een linkje naar een Flash-animatie, waarbij je het effect kan zien wat de inputlag met je muisbeweging doet. Heb net nog ff getest. Pas als ik die op 30-40 ms zet ga ik het merken, en boven de 50 last van krijgen... en dat is dus INCL de inputlag van m'n 3008 die er nog es bij komt! Dus dan zitten we al gauw aan 80 ms totaal voordat ik het pas als storend ga ervaren.
Dan nog, jij merkt het bij 80, iemand anders merkt het wellicht bij 30. Dat is nu eenmaal een verschil tussen personen. Met een slok alcohol op veranderd die waarde ook, met slaapgebrek ook (om maar even twee factoren te noemen die je zelf makkelijk kunt bepalen).
[...]
Nee dus. Zolang je het niet merkt heb je er ook geen last van. Zolang ik het niet merk, heb ik er immers ook geen last van, simpel.
[...]
Dit is hetzelfde als die TV-rakketten scenario, als je daar last van hebt, heb je er met racen ook last van. Als ik aan het racen ben, welke game dan ook (en allemaal niet op native, dus met gebruik van scalerchip, omdat de PC het op 2560x1600 niet trekt of die games die resolutie simpelweg niet ondersteunen), merk ik niks van vertraagde stuur reactie op het scherm. Ik heb hier natuurlijk geen 2408 die zo'n beetje de meeste inputlag schijnt te hebben, dus daar kan ik niet over oordelen, maar op zowel 2707 als 3008, geen prob

[...]
Of ze weten wat inputlag is of niet doet er niet toe, ook als je het niet weet kun je er last van hebben. Maar vooral de mensen die het niet weten interesseert het ook niet, omdat ze er anders wel beter en nauwkeuriger naar zouden zoeken, specs vergelijken, enz.
En zowiezo nog altijd wat betreft het Ultrasharp topic hier, zijn het zover ik hier in het topic lees toch voornamelijk mensen die er desktop-applicaties mee gebruiken, internet, audio/videobewerking, photoshop, enz, en relatief maar weinig gamen en video kijken. Dat zijn allemaal mensen die echt niet snel last zullen hebben van meer dan 40-50 ms inputlag.
Agree, die zijn er ook.Knightwolf schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 03:27:
[...]
Dan nog lees ik hier veel mensen die wel een scherm kopen, maar niet eens klagen over (mogelijke) inputlag, niet bij voorbaat, niet achteraf als ze hun scherm hebben.
Al zijn er daarbij natuurlijk ook weer mensen die niet willen toegeven dat ze het voor hen verkeerde product gekocht hebben

Als je van je zelf weet dat je aardig gevoelig bent voor zulk soort kleine details en je het niet live kunt uitproberen dan is het een goede optie om zo'n lagscherm bij voorbaat niet te kopen. Er zijn gewoon dingen die je niet wilt, ongeacht of je het merkt of niet. Denk maar aan de weerstand tegen UMTS masten en DECT telefoons. Merk je het? Ik niet. Ondervind je lichaam er hinder van? Geen idee, wellicht wel.Knightwolf schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 03:27:
[...]
Ja, dat kan, dat is ieders eigen keuze. Sommige mensen hebben er idd last van, zelfs bij voorbaat al omdat ze vinden dat het getalletje ze niet aanstaat zonder dat ze het zelf ook maar 1x ervaren hebben. Die mensen hou je altijd. Maar dat maakt nog niet dat de schermen zoals 3008 voor het gros van de mensen teveel inputlag heeft en dus een slecht product is.
En tussen 'niet noemenswaardig' en het feitelijke aanwezige nadeel zit dus een verschil. Het gaat hier volgens mij meer om een zwart - wit situatie waar er even geen grijs gebied is. Merk je het? Ja/Nee. Benadeeld het je koopkracht? Ja/Nee.Knightwolf schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 03:27:
[...]
De verhoging van 17,5 naar 19% BTW was anders goed in de portemonnee te merken, en da's maar 0,5 % meer dan het voorbeeld dat je nou aangeeft. Dus ja, als je van 19 naar 20% in je portemonnee merkt, ga je er ook zeker op achteruit. Merk je het niet in je portemonnee, dan ga je er ook niet noemenswaardig op achteruit. Dus 'zeker weten wel' is dan zeer overdreven.
Als je alles uit het buitenland laat komen en dat is allemaal <€22 waard dan merk je er inderdaad niks van omdat dat BTW-vrij is.
En ik merk die paar honderdsten toevallig wel. En als ik me aan zoiets erger dan leverd dat rimpels op ja.Knightwolf schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 03:27:
[...]
Sorry, maar nou moest ik toch wel ff lachen
Die paar honderdsten ga je echt niet merken, en al helemaal niet bij desktop-applicaties
Kijk maar eens goed naar de honderdsten-teller van een stopwatch, daar kun je de tienden amper volgen, laat staan dat je met het blote oog de honderdsten van elkaar kan onderscheiden. Enige dat je ziet zijn wat knipperende cijfer-vakjes, maar cijfers kun je daar echt niet meer uit halen. Laat staan dat je dat miniscule verschil ziet als je een desktop-raampje versleept.
Als ik een venstertje ondraaan m'n scherm zet, en ik zet m'n muis er precies onder, en ik beweeg van links naar rechts, hoe langzaam, smooth, of snel ook, ze bewegen exact tegelijk, met even scherpe bewegingen. Hoe zeer ik ook verschil probeer te zien, het is gewoon niet waarneembaar.
En dat is het hele punt dat de hoeveelheid inputlag van zowel 2707 als 3008 niet storend is.

Het hele punt is dat mensen het niet als storend ervaren, het niet zien, terwijl het wel tegen ze werkt in bijvoorbeeld schietspellen. Dat laatste is gewoon een feit. Je krijgt je beeldinformatie 40ms later, daar heb je nadeel van als je dat beeld nodig hebt. Of je het al dan niet merkt is een tweede.
En weer hebben we een punt wat de meeste personen niet merken, geen hinder van ondervinden maar onbewust wel degelijk effect heeft.Knightwolf schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 03:27:
[...]
Bij films is het helemaal niet meer te merken. Gewoon kijken en genieten van die film. Kheb gisteravond toevallig nog Rambo IV gezien, vol scherm op de 3008, met 5.1 surround om me heen. Niks van enig verschil te merken.
Ook niet bij snelle films zoals The Fast & The Furious overigens, kijkt en luisterd gewoon superstrak
Anoniem: 107626
Ik ben t wel met jcvjcvjcvjcv eens.
Ik heb ooit in het verleden achter een LCD mogen zitten met een input lag. Het was letterlijk alsof je dronken achter een PC zat. Raak klikken was moeilijk, danwel in windows of games. Race games gingen ook voor geen ene meter. Elke keer kwam ik er net te laat achter dat de auto ging oversturen waardoor ik kostbare tijd verloor. En bij films merkte je ook dat t geluid niet echt synchroon liep met de video.
Eerst dacht ik dat het iets te maken had met de hardware van die PC. Maar nee, een sterke videokaart, snelle CPU, genoeg geheugen, etcetera. Maar het rare was dat met mijn PC thuis (waarvan de hw in zo'n beetje alle opzichten trager was) het allemaal wel goed ging. Dus ik begreep er geen hout van. Totdat een paar jaar geleden het concept "input lag" verscheen, en alle puzzelstukjes in elkaar vielen.
Zelf ben ik ben nog steeds opzoek naar een betaalbaar 19x12 S-IPS scherm, maar die zijn tegenwoordig nogal zeldzaam. Tegenwoordig heb je alleen de Hazro HZ26W en de LG W2600HP, de een met LM260WU1, en de ander met LM260WU2 paneel. Iemand enig idee wat t verschil is tussen deze twee panelen? Op de LG display site vind ik gekgenoeg enkel de WU1 variant.
Ik heb ooit in het verleden achter een LCD mogen zitten met een input lag. Het was letterlijk alsof je dronken achter een PC zat. Raak klikken was moeilijk, danwel in windows of games. Race games gingen ook voor geen ene meter. Elke keer kwam ik er net te laat achter dat de auto ging oversturen waardoor ik kostbare tijd verloor. En bij films merkte je ook dat t geluid niet echt synchroon liep met de video.
Eerst dacht ik dat het iets te maken had met de hardware van die PC. Maar nee, een sterke videokaart, snelle CPU, genoeg geheugen, etcetera. Maar het rare was dat met mijn PC thuis (waarvan de hw in zo'n beetje alle opzichten trager was) het allemaal wel goed ging. Dus ik begreep er geen hout van. Totdat een paar jaar geleden het concept "input lag" verscheen, en alle puzzelstukjes in elkaar vielen.
Zelf ben ik ben nog steeds opzoek naar een betaalbaar 19x12 S-IPS scherm, maar die zijn tegenwoordig nogal zeldzaam. Tegenwoordig heb je alleen de Hazro HZ26W en de LG W2600HP, de een met LM260WU1, en de ander met LM260WU2 paneel. Iemand enig idee wat t verschil is tussen deze twee panelen? Op de LG display site vind ik gekgenoeg enkel de WU1 variant.

Ik ga denk ik toch voor de samsung. Zit nu ook achter een tn paneel en erger me niet aan de kleuren. maar zal me wel ergeren denk ik aan de input lagg.
word toch de 245B, de 2693HM heb ik maar niet gekozen want paneel is precies hetzelfde. alleen heeft hdmi en HDCP (maar dat heeft die andere ook vast) Of is HDCP heel belangrijk?
word toch de 245B, de 2693HM heb ik maar niet gekozen want paneel is precies hetzelfde. alleen heeft hdmi en HDCP (maar dat heeft die andere ook vast) Of is HDCP heel belangrijk?
Ja, HDCP is dusdanig duivels dat eigenlijk iedereen het moet boycotten!
Ik ging even in de 2e hands markt kijken en toen kwam ik een. Dell UltraSharp™ 2407WFP. 1 jaar oud en geen beschadigingen. Ik kan hem binnenkort voor 350 ophalen. Dit is toch een goede deal? is maar 20 euro duurder dan die samsung. Of zeggen jullie nee.
HDCP is een beveiliging die de entertainment industrie er heeft door gedrukt. Het komt erop neer dat het signaal gecodeerd wordt in je videokaart en weer gedecodeerd wordt in je monitor.
Als je die beveiliging niet hebt, dan kun je bijvoorbeeld geen Blu-Ray's of HD-DVD's afspelen.

HDCP is in feite een kostenverhoging voor zowel je videokaart, je monitor en voor de fabrikanten die er hun drivers op aan moeten passen zonder dat daar een voordeel tegenover staat voor de klant.
Tevens slaat het helemaal nergens op om kopers van een schijfje met zo'n waslijst met voorwaarden te laten voldoen voordat ze hun schijfje (je koopt die film toch verdorie) kunnen afspelen.
Imo bepaal ik zelf wel op wat voor systeem ik een film ga kijken. En toevallig is mijn systeem niet HDCP compatible met twee redelijk nieuwe 2007FP schermen (of wel?) en een 7900 GTX uit de eerste batch. Geen van die onderdelen is aan vervanging toe dus kan ik geen HD films kijken.
Oftewel; ik download nu m'n films en heb al dat gezeur van HDCP niet. De koper van een schijfje wordt moedwillig tegengewerkt door de filmindustrie. Een andere optie heb ik ook niet, want de orginele schijfjes (die ik bereid ben te kopen) willen dus niet afspelen. Nu is dat ook te omzeilen met een stapel software en dan rippen - beveiliging verwijderen - afspelen via via via. Maar dat is veel en veel te veel gedoe.
Alles wordt gecodeerd en de keys voor het coderen en decoderen staan op hetzelfde schijfje als de film. De beveilging is allang gekraakt maar nog steeds blijven ze kloten met die beveiliging waar alleen de kopers last van hebben.
Bij audio-CD's gaat die absurditeit er eindelijk af. Des te meer mensen geen HDCP hebben, des te eerder het ook van de videoschijfjes afgaat.
Dat is eindelijk iets waar ik het helemaal met 4xjvc mee eens kan zijn... Te belachelijk voor woorden dat ze die onzin er door drukken terwijl niemand er wat aan heeft. Zal waarschijnlijk weer alleen om geld draaien 

[Voor 12% gewijzigd door Knightwolf op 29-06-2008 15:06]
Dit topic is gesloten.