Toon posts:

[TFT] Dell UltraSharp Serie (20,1", 24", 27", 30") - Deel 10 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste
Acties:
  • 65.589 views

• Markicks
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-03 18:02
Oké, tja dan maakt het weinig uit! ;) Ik ga woensdag twee weken met vakantie en hoop daarna een review te plaatsen over de 2709w! Iemand die nog puntjes heeft die hij/zij vindt dat er absoluut in moeten zitten plaats het hier graag. :)

system setup

Anoniem: 269133

Markicks schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 19:56:
[...]

Niet om je spijtig te laten voelen over je aankoop, maar waarom geen 50 (inmiddels 70) euro meer betalen voor een 27"?
Niet om dom te doen maar 50(70) euro is inderdaad niet veel meer voor 3" meer, maar het is simpelweg meer. Soms moet je je grens kennen :) Ik ben ook van plan een 2408 te kopen en met die 50(70) euro extra die jij eraan zou geven, koop ik nog een muis en toetsenbord :)

• Markicks
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-03 18:02
Anoniem: 269133 schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 20:37:
[...]

Niet om dom te doen maar 50(70) euro is inderdaad niet veel meer voor 3" meer, maar het is simpelweg meer. Soms moet je je grens kennen :) Ik ben ook van plan een 2408 te kopen en met die 50(70) euro extra die jij eraan zou geven, koop ik nog een muis en toetsenbord :)
Hm ja ik oordeel ook niet, geef alleen suggesties. Iedereen maakt z'n eigen keuzes! ;)

system setup

Anoniem: 269133

Markicks schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 20:53:
[...]

Hm ja ik oordeel ook niet, geef alleen suggesties. Iedereen maakt z'n eigen keuzes! ;)
groot gelijk :) klein detail misschien wel: de pixelpitch van de 2709 is 0,30 tov 0,27 voor de 2408, wat geeft dat de 2408 dus een scherper beeld weergeeft.

• jcvjcvjcvjcv
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-12-2018
deeltje schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 19:08:
Om een triple scherm opstelling te maken die enigzins te betalen is en goed bij elkaar past wil ik twee Dell 2001FP schermen aanschaffen (2e hands uiteraard) om ze in pivot te zetten links en rechts naast een Dell UltraSharp 3008wfp. Het zijn naar mijn weten alle drie S-IPS schermen met een dot pitch van 0.25mm. De 20.1 inchers zijn 1600x1200 resolutie en de 30 incher is 2560x1600 resolutie, dus dat zou perfect moeten aansluiten.

Wat ik me alleen afvraag, zal dit wel bij elkaar passen aangezien er toch wat jaartjes tussen de 2 verschillende schermtypes zit, ga je dat merken?

De schermen zullen als volgt gebruikt worden:

- links: Dell 2001FP - Coding (tekst moet dus goed leesbaar zijn)
- midden: Dell UltraSharp 3008wfp - Fotobewerking/Webdesign (hoeft geen snel scherm te zijn)
- rechts: Dell 2001FP - Het directe resultaat bekijken van de te maken websites (zelfde als links eigenlijk en goede kleurweergave)
Het zijn verschillende schermen, dus zullen ze allemaal een iets ander contrast en kleurinstelling hebben. De 2001FPs hebben een kleiner kleurenbereik dan de 3008WFP.

Verder kan het natuurlijk prima. Als je wat zoekt zie je meer mensen met een 20" 4:3 + 30" wide + 20" 4:3, wat een prachtige opstelling is.

Als je geen 2e hands 2001FP's kunt vinden zou je ook de 2007FP's kunnen kopen, dus Qsix heeft voor de prijs van € 359

Ik mis in die opstelling alleen nog een 30", ik heb al twee 2007FP schermen. Het liefst heb ik er een 3007WFP-HC bij die hetzelfde design heeft als de 2007FP schermen en niet de inputlag van de 3008WFP heeft.

Voor de weergave van websites zou je eigenlijk een TN scherm moeten kopen, aangezien dat het best in de buurt komt van wat de gemiddelde persoon heeft.

Anoniem: 141965

Ik ben al geruime tijd een tevreden gebruiker van de Dell 2407WFP-HC. Ik gebruik hem voor standaard desktop applicaties en af en toe een potje FIFA. De instellingen van het scherm zijn waarschijnlijk niet optimaal maar ik ben dan ook geen kenner. Nu wil ik wat meer gaan doen met webdesign en bewerken van foto's.
Is het aanschaffen en gebruiken van een kalibratie apparaatje voor dit scherm een echte vooruitgang? Ik wil de kleuren op mijn scherm namelijk toch zo goed mogelijk hebben.

• G-ZeS
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-03 00:14
Anoniem: 141965 schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 01:25:
Ik ben al geruime tijd een tevreden gebruiker van de Dell 2407WFP-HC. Ik gebruik hem voor standaard desktop applicaties en af en toe een potje FIFA. De instellingen van het scherm zijn waarschijnlijk niet optimaal maar ik ben dan ook geen kenner. Nu wil ik wat meer gaan doen met webdesign en bewerken van foto's.
Is het aanschaffen en gebruiken van een kalibratie apparaatje voor dit scherm een echte vooruitgang? Ik wil de kleuren op mijn scherm namelijk toch zo goed mogelijk hebben.
Houd er wel rekening mee dat je doelgroep in het geval van webdesign meestal niet over een goed geconfigureerd s-ips paneel beschikt. Test het dus ook op de wat mindere schermen.

G-ZeS schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 11:16:
[...]

Houd er wel rekening mee dat je doelgroep in het geval van webdesign meestal niet over een goed geconfigureerd s-ips paneel beschikt. Test het dus ook op de wat mindere schermen.
Daar heb je gelijk in maar je moet toch een zo goed mogelijk 'eikpunt' hebben als basis? Men kan nooit rekening houden met die ontelbare variaties toch?:) Je kan het op een minder scherm bekijken maar dan heb je dt andere mindere scherm ook nog niet gezien :)

Anoniem: 269169

Nu ook de 2709W in bezit.

+ Zeer contrastrijk
+ Zwart mooi zwart
+ 27" op deze resolutie geeft een fijne pixel-size

- Het zeer brede gamut zorgt ervoor dat in normale Windows-applicaties de kleuren overdreven zijn. Je kunt ervan houden, maaar als de foto van nature al kleurrijk is, is het gewoon over the top.
- In Windows kun je een profiel koppelen aan het beeldscherm. Dell levert er standaard een mee. Als je deze gebruikt dan gebeurt in Windows niet-color managed applicaties niets en hou je dus die overdreven kleuren (zoals verwacht). In Photoshop, Firefox (met color management ingeschakeld) worden de kleuren aangepast aan het display. Het meegeleverde profiel presteert zeer slecht, want de diepblauwe luchten worden overduidelijk paars! Andere kleuren worden wel goed in toom gehouden.
- Kalibratie met Spyder levert een beter resultaat dan het meegeleverde profiel, maar de luchten zitten me nog steeds niet lekker! Het echte paarse is er vanaf (geeft toch aan dat het in het beeldscherm zit en niet in de foto, wat ik wel had verwacht want anders zouden niet ALLE luchten zo zijn, ook bij andermans foto's). Maar toch kijkt de lucht niet lekker weg. Er zit een soort vlak onnatuurlijk magenta-achtig zweem overheen. Het sprankelt niet. Als ik beter kijk zit er gewoon banding in de lucht. En ik kijk naar een 16 bit TIFF. De banding zit er niet in als ik gewoon zonder profiel werk. Kortom, bij het omrekenen gaat er toch e.e.a. ten koste van de kwaliteit.

Vooral dit laatste doet me nu al uitkijken naar een ander scherm. Ik krijg gewoon geen goed gevoel bij de kleuren, en ik heb het idee dat de kalibratie van zo'n wide gamut scherm een beetje een lapmiddel is. Als het allemaal zover uit elkaar zit, dan krijg je het op een of andere manier niet helemaal goed. In AdobeRGB profiel lijkt het wel beter overigens. Andere schermen, zoals een CRT, laten mooie diepblauwe luchten zien, en een kalibratie wijzigt alleen nuances.

Onderstaande foto is wellicht een goede check, ik ben benieuwd hoe deze er op jullie scherm in color managed en niet-colormanaged situatie uit ziet. En dan dus de lucht. Soms helpt het om even Windows kladblok er even naast te zetten, en dan zie ik hier een paarse lucht. In Explorer is de lucht wel goed, maar dan zijn de rood- en groenkleuren oververzadigd...

Nu ook de 2709W in bezit.

+ Zeer contrastrijk
+ Zwart mooi zwart
+ 27" op deze resolutie geeft een fijne pixel-size

- Het zeer brede gamut zorgt ervoor dat in normale Windows-applicaties de kleuren overdreven zijn. Je kunt ervan houden, maaar als de foto van nature al kleurrijk is, is het gewoon over the top.
- In Windows kun je een profiel koppelen aan het beeldscherm. Dell levert er standaard een mee. Als je deze gebruikt dan gebeurt in Windows niet-color managed applicaties niets en hou je dus die overdreven kleuren (zoals verwacht). In Photoshop, Firefox (met color management ingeschakeld) worden de kleuren aangepast aan het display. Het meegeleverde profiel presteert zeer slecht, want de diepblauwe luchten worden overduidelijk paars! Andere kleuren worden wel goed in toom gehouden.
- Kalibratie met Spyder levert een beter resultaat dan het meegeleverde profiel, maar de luchten zitten me nog steeds niet lekker! Het echte paarse is er vanaf (geeft toch aan dat het in het beeldscherm zit en niet in de foto, wat ik wel had verwacht want anders zouden niet ALLE luchten zo zijn, ook bij andermans foto's). Maar toch kijkt de lucht niet lekker weg. Er zit een soort vlak onnatuurlijk magenta-achtig zweem overheen. Het sprankelt niet. Als ik beter kijk zit er gewoon banding in de lucht. En ik kijk naar een 16 bit TIFF. De banding zit er niet in als ik gewoon zonder profiel werk. Kortom, bij het omrekenen gaat er toch e.e.a. ten koste van de kwaliteit.

Vooral dit laatste doet me nu al uitkijken naar een ander scherm. Ik krijg gewoon geen goed gevoel bij de kleuren, en ik heb het idee dat de kalibratie van zo'n wide gamut scherm een beetje een lapmiddel is. Als het allemaal zover uit elkaar zit, dan krijg je het op een of andere manier niet helemaal goed. In AdobeRGB profiel lijkt het wel beter overigens. Andere schermen, zoals een CRT, laten mooie diepblauwe luchten zien, en een kalibratie wijzigt alleen nuances.

Onderstaande foto is wellicht een goede check, ik ben benieuwd hoe deze er op jullie scherm in color managed en niet-colormanaged situatie uit ziet (sRGB foto). En dan dus de lucht. Soms helpt het om even Windows kladblok er even naast te zetten, en dan zie ik hier een paarse lucht. In Explorer is de lucht wel goed, maar dan zijn de rood- en groenkleuren oververzadigd...

Klik hier voor testfoto

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:07
Wat voor Spyder heb je mee gecalibreerd? Vziw ondersteund alleen de 3 serie wide-gamut monitoren.

• JKen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:03
Als ik goed heb begrepen kan je toch ook bij het dell 2709 scherm ook verschillende profielen op scherm zelf instellen. Lost dat het probleem niet op ?

Spyder3.
Nee die profielen lossen het probleem zeker niet op. De preset sRGB is zeer onderverzadigd en komt onprettig over. AdobeRGB lijkt OK, maar als je goed kijkt zijn sommige kleuren toch wat afwijkend. Zit hem soms in kleine dingetjes, zoals rood dat een beetje bordeaux overkomt. Kalibreren lost dat probleem niet op. Dan zijn er nog een aantal andere presets, zoals game, multimedia, of custom. Maar wat je dan eigenlijk gaat doen is iets krom maken en dan weer rechttrekken met de Spyder, wat zeker niet werkt.

Hoe ziet die voorbeeldfoto er dan bij jullie uit? Is de lucht diep cobalt blauw of duidelijk paarse gloed? Dan even je monitornaam erbij geven en of het gekalibreerd is en in colormanaged of niet-colormanaged applicatie.

Ps. ik ben al met ColorVision in gesprek. Snelle support trouwens. Ik stuurde zondag laat op de middag berichtje, en maandagmorgen om 6.30u al een uitgebreid antwoord. Inmiddels 3 berichten heen/weer gestuurd en ik ben benieuwd waar hij mee komt.

• MikeN
Mwa, heb hier een Macbook die standaard ergens een 2709W colorprofile vandaan pakt. In Camino (die niets met kleurenmanagement doet) ziet de foto er wel aardig ok uit, de lucht zou misschien iets donkerder kunnen. In Safari (die wel iets met kleurtjes doet) wordt het te paars.

• Psychotic_01
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Anoniem: 269169 schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 17:33:
Spyder3.
Nee die profielen lossen het probleem zeker niet op. De preset sRGB is zeer onderverzadigd en komt onprettig over. AdobeRGB lijkt OK, maar als je goed kijkt zijn sommige kleuren toch wat afwijkend. Zit hem soms in kleine dingetjes, zoals rood dat een beetje bordeaux overkomt. Kalibreren lost dat probleem niet op. Dan zijn er nog een aantal andere presets, zoals game, multimedia, of custom. Maar wat je dan eigenlijk gaat doen is iets krom maken en dan weer rechttrekken met de Spyder, wat zeker niet werkt.

Hoe ziet die voorbeeldfoto er dan bij jullie uit? Is de lucht diep cobalt blauw of duidelijk paarse gloed? Dan even je monitornaam erbij geven en of het gekalibreerd is en in colormanaged of niet-colormanaged applicatie.
Ik heb hem nu, in firefox met colormanegment aan, op m'n scherm (ook een 2709, gecalibreerd met spyder 2 pro) en ik zie geen paarse gloed.

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
1 van mijn 2 Dell 2405FPW monitoren is er vorige week met een plof mee opgehouden. Was gewoon aan het browsen op dat moment. Sindsdien werken op 1 monitor wat toch wel even wennen is.

De monitor zou nog garantie hebben gezien de fabricage datum, maar ik had hem van iemand anders overgenomen en Dell kan / wil geen garantie verlenen als de monitor niet op mijn naam staat. De gegevens van de originele eigenaar heb ik niet (meer) en dus lag een monitor met garantie maar zonder de service op mijn 2e bureau. De persoon die ik sprak zei dat zonder het op mijn naam zetten van de monitor hij niks voor mij kon betekenen. Helaas Dell......

Op het internet kwam ik een paar post tegen van andere gebruikers die hetzelfde probleem hadden: met stroom op de monitor geen enkel leven te bekennen. Dit lag aan het voedingsgedeelte. Dan maar de monitor even open gemaakt om te kijken of ik wellicht iets kan repareren en dit was het resultaat:

http://kiddyl.googlepages.com/cap.JPG

Duidelijk is te zien dat een condensator er mee is opgehouden. Specs van de cap: 450V 120uF. Mensen die al wat langer meelopen weten zich ongetwijfeld nog te herinneren dat moederbord fabrikanten massaal in de problemen kwamen door slechte condensatoren. Dit is daar misschien ook een voorbeeld van.

De monitor is van September 2005 (fabricage datum), maar sommige eigenaren hadden al problemen vlak na het eerste jaar (in sommige landen buiten garantie) of zelfs binnen het jaar.

De volgende weerstand is er ook mee opgehouden en dat heeft waarschijnlijk de 'plof' veroorzaakt:

http://kiddyl.googlepages.com/weerstand.JPG

Nog even een klein overzichtje:

http://kiddyl.googlepages.com/overzicht.JPG

Ik weet niet of er nog meer kapot is, maar meten is weten. Morgen ga ik even langs een elektronica shop die er wel verstand van heeft. De 2 onderdelen zullen niet veel meer kosten dan 5 euro denk ik mits er niet meer kapot is. Als zelf repareren niet helpt heb ik nog wel het volgende gevonden:

http://www.lcdrepair.us/2405fp-power.html

Mijn board heeft als part nummer: 48.L1E02.A02 , maar ik neem aan dat het wel gaat werken. Hopelijk zijn de andere onderdelen wel nog heel gebleven.

Dell heeft destijds een super monitor op de markt gebracht: beide monitoren zijn nog van de eerste A01 revisie en na 1 monitor had ik al snel de smaak te pakken en kwam er een 2e. Jammer dat ze zo moeilijk doen over de garantie. Wordt vervolgd.

• Peter Power
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Vandaag is mijn 2408 aangekomen, maar het rood is echt te rood. Helemaal op een zwart venster van een Linux terminal, verschrikkelijk. Ik krijg het ook met geen mogelijkheid minder fel.

Mijn enige hoop is dat dit in de rev. A01 opgelost is en dat ik deze hiervoor kan omruilen....

irc.tweakers.net #php - Het channel voor de echte PHP-ers!

• JKen
Idd standaard is kleur weergave erg brak op de dell 2709 :'(
Kijk hier maar eens na met scherm, kleuren kloppen voor geen droll.
http://dba.med.sc.edu/price/irf/Adobe_tg/models/images/hsl_top.JPG

JC Ken schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 20:30:
Idd standaard is kleur weergave erg brak op de dell 2709 :'(
Kijk hier maar eens na met scherm, kleuren kloppen voor geen droll.
[afbeelding]
Wat klopt er aan welke kleuren dan niet bij jou?

• JKen
Bij meeste profielen zijn de kleuren veelste fel, bij meeste profielen, en bij profiel waar kleuren wel juiste sterkte hebben kloppen de kleuren niet helemaal. Zo krijg ik er bijv geen moor rood uit. En de blauwe letter van google blijven naar paars neigen,

Weet iemand hoe je in service menu kan komen van de 2709 ? Want mischien komt het door de versie die ik heb van het scherm.

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-03 22:21

Milmoor

Footsteps and pictures.

Misschien is dit artikel over "Running WinXP in the Adobe RGB Color Space!" interessant om de kleurproblemen op te lossen.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Psychotic_01 schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 18:40:
[...]
Ik heb hem nu, in firefox met colormanegment aan, op m'n scherm (ook een 2709, gecalibreerd met spyder 2 pro) en ik zie geen paarse gloed.
Hmm, dus misschien afhankelijk van het exemplaar. MikeN heeft er zo te lezen ook last van. Zo ook JC Ken. Ziet dan bij jou deze foto er niet paars uit in de lucht??? FOTO
Wel kijken in color managed app.

Ben heel benieuwd want ik krijg ook geen fatsoenlijke kleuren uit dit scherm...

• Peter Power
  • Niet online
JC Ken schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 20:54:
Bij meeste profielen zijn de kleuren veelste fel, bij meeste profielen, en bij profiel waar kleuren wel juiste sterkte hebben kloppen de kleuren niet helemaal. Zo krijg ik er bijv geen moor rood uit. En de blauwe letter van google blijven naar paars neigen,

Weet iemand hoe je in service menu kan komen van de 2709 ? Want mischien komt het door de versie die ik heb van het scherm.
Hier op de 2408 dus dezelfde problemen als de 2709. Als je de present mode op sRGB instelt komt het rood wel overeen, maar is alles onwijs flets. Helaas ook geen oplossing :'(

• Peter Power
  • Niet online
Milmoor schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 21:08:
Misschien is dit artikel over "Running WinXP in the Adobe RGB Color Space!" interessant om de kleurproblemen op te lossen.
Ik zit op de Mac ;)

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Op de mac weet ik geen workaround, weinig aan te doen, zie m'n post hier:

neographikal in "Cinema display of toch een ander?"

:)

Op zoek naar software/integratie-architect?

• Peter Power
  • Niet online
neographikal schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 21:40:
Op de mac weet ik geen workaround, weinig aan te doen, zie m'n post hier:

neographikal in "Cinema display of toch een ander?"

Ja, helaas. Ik kan ook helaas niets vinden over de A01. Hopelijk is dit probleem in die revisie opgelost.

• JKen
Jeetje prut met peren. Waarom zit er geen optie om scherm waarme je kan schakelen tussen wide en normaal gamut ?

Het XP tootlje wat je nodig heb om beschrijving van een kleuren profiel te wijziging werkt jammer genoeg niet onder vista :( . Ik ga maar even computer lenen met XP er op met goede hoop.

• Psychotic_01
  • Niet online
Anoniem: 269169 schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 21:10:
[...]

Hmm, dus misschien afhankelijk van het exemplaar. MikeN heeft er zo te lezen ook last van. Zo ook JC Ken. Ziet dan bij jou deze foto er niet paars uit in de lucht??? FOTO
Wel kijken in color managed app.

Ben heel benieuwd want ik krijg ook geen fatsoenlijke kleuren uit dit scherm...
Ik heb de monitor net nog even aangesloten op m'n macbook pro, en ik zie nu inderdaad een paarse zweem. Vreemd, want firefox op m' pc zou colormanaged moeten zijn. Maar je hebt gelijk, de lucht is paars op de 2709 en niet (of nauwelijks) op m'n MBP. Ben benieuwd wat je van ColorVision te horen krijgt.
Kan het niet zo zijn dat dit komt doordat het een pva scherm is, waarop de kleuren sowieso wat warmer worden weergegeven?
Edit: wat neo dus zegt in de post waar hij een paar posts terug naar verwijst...

[Voor 5% gewijzigd door Psychotic_01 op 05-08-2008 22:23]

• neographikal
  • Niet online
Niet helemaal, mijn post in het Cinema-topic gaat over colormanaged vs niet colormanaged. Op het moment dat het niet goed gaat in een colormanaged programma, dan gaat er iets anders mis :)

Psychotic_01 schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 22:20:
[...]

Kan het niet zo zijn dat dit komt doordat het een pva scherm is, waarop de kleuren sowieso wat warmer worden weergegeven?
Dat is mij niet bekend. En zover ik gezien heb hadden de 2707 S-PVA en 3008 S-IPS allebei wel goeie zelfde weergave. Heb ze niet tegelijk naast elkaar gezien, maar wel beide op dezelfde dag in dezelfde kamer hier.

@ foto: hier in Win XP met Dell 3008WFP zowel in IE en Irfanview (beide non-colormanaged) en Photoshop CS3 (colormanaged) zelfde weergave :) en niks paars, maar gewoon lichtblauw :)

[Voor 3% gewijzigd door Knightwolf op 06-08-2008 00:01]

• Peter Power
  • Niet online
OMG!

Aangezien ik een zakelijke bestelling heb gedaan is het niet mogelijk om mijn geld terug te krijgen. Het scherm is namelijk niet defect en de kleur rood hoort blijkbaar zo fel te zijn.... Als je veel grafisch bezig bent is hier dus niet mee te werken...

|:(

Dat had je wel een beetje kunnen weten als je het topic gelezen hebt, dat met standaard Windows en standaard beeldscherm, dat het scherm door de wide-gamut kleurenweergave oversaturated lijkt.

Wel stom dat ze vanwege zakelijke bestelling geld niet teruggeven :?

Heb je hem al gecalibreerd? Want dat is zeker voor de professionele markt (wat je bedoelt denk ik) belangrijk. Door het wide-gamut is het geloof ik ook mogelijk om precies dezelfde kleuren en tinten op je beeldscherm te krijgen wat je uit de printer of drukpers krijgt, wat juist voor de grafische professionele markt belangrijk is.

Anoniem: 141965 schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 01:25:
Is er iemand, ook al heeft hij dit scherm niet in bezit, die hier iets nuttigs over kan zeggen? Heeft hardwarematige schermkalibratie met bijvoorbeeld een spyder nut voor et scherm wat ik heb? Bereik je een zichtbare verbetering?

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
kiddyl schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 18:46:
1 van mijn 2 Dell 2405FPW monitoren is er vorige week met een plof mee opgehouden. Was gewoon aan het browsen op dat moment. Sindsdien werken op 1 monitor wat toch wel even wennen is.

De monitor zou nog garantie hebben gezien de fabricage datum, maar ik had hem van iemand anders overgenomen en Dell kan / wil geen garantie verlenen als de monitor niet op mijn naam staat. De gegevens van de originele eigenaar heb ik niet (meer) en dus lag een monitor met garantie maar zonder de service op mijn 2e bureau. De persoon die ik sprak zei dat zonder het op mijn naam zetten van de monitor hij niks voor mij kon betekenen. Helaas Dell......

Op het internet kwam ik een paar post tegen van andere gebruikers die hetzelfde probleem hadden: met stroom op de monitor geen enkel leven te bekennen. Dit lag aan het voedingsgedeelte. Dan maar de monitor even open gemaakt om te kijken of ik wellicht iets kan repareren en dit was het resultaat:

[afbeelding]

Duidelijk is te zien dat een condensator er mee is opgehouden. Specs van de cap: 450V 120uF. Mensen die al wat langer meelopen weten zich ongetwijfeld nog te herinneren dat moederbord fabrikanten massaal in de problemen kwamen door slechte condensatoren. Dit is daar misschien ook een voorbeeld van.

De monitor is van September 2005 (fabricage datum), maar sommige eigenaren hadden al problemen vlak na het eerste jaar (in sommige landen buiten garantie) of zelfs binnen het jaar.

De volgende weerstand is er ook mee opgehouden en dat heeft waarschijnlijk de 'plof' veroorzaakt:

[afbeelding]

Nog even een klein overzichtje:

[afbeelding]

Ik weet niet of er nog meer kapot is, maar meten is weten. Morgen ga ik even langs een elektronica shop die er wel verstand van heeft. De 2 onderdelen zullen niet veel meer kosten dan 5 euro denk ik mits er niet meer kapot is. Als zelf repareren niet helpt heb ik nog wel het volgende gevonden:

http://www.lcdrepair.us/2405fp-power.html

Mijn board heeft als part nummer: 48.L1E02.A02 , maar ik neem aan dat het wel gaat werken. Hopelijk zijn de andere onderdelen wel nog heel gebleven.

Dell heeft destijds een super monitor op de markt gebracht: beide monitoren zijn nog van de eerste A01 revisie en na 1 monitor had ik al snel de smaak te pakken en kwam er een 2e. Jammer dat ze zo moeilijk doen over de garantie. Wordt vervolgd.
Jammer dat je de monitor hebt opengemaakt, anders had je Dell kunnen vertellen dat garantie een kwalitatief recht is, en dat dat recht gewoon overgaat op jou omdat de oorspronkelijke koper niks aan de garantie heeft zonder het scherm (6:251 BW). Je kunt het alsnog proberen als niet te zien is dat je de monitor hebt opengemaakt.
Knightwolf schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 12:58:
Dat had je wel een beetje kunnen weten als je het topic gelezen hebt, dat met standaard Windows en standaard beeldscherm, dat het scherm door de wide-gamut kleurenweergave oversaturated lijkt.

Wel stom dat ze vanwege zakelijke bestelling geld niet teruggeven :?

Heb je hem al gecalibreerd? Want dat is zeker voor de professionele markt (wat je bedoelt denk ik) belangrijk. Door het wide-gamut is het geloof ik ook mogelijk om precies dezelfde kleuren en tinten op je beeldscherm te krijgen wat je uit de printer of drukpers krijgt, wat juist voor de grafische professionele markt belangrijk is.
De Wet koop op afstand, die je het recht geeft te ontbinden, geldt alleen als je een 'natuurlijk persoon, niet handelende in de uitoefening van een beroep of bedrijf' bent. Het blijft hufterig en onklantvriendelijk, maar ze staan in hun recht.

[Voor 49% gewijzigd door Cocytus op 06-08-2008 13:31]

• kiddyl
  • Niet online
De monitor kan ik zo weer in elkaar zetten zonder problemen. Maar als je her en der leest is Dell hier vrij duidelijk in en heeft de consument weinig te vertellen dan hun regels te volgen. Ik ga zo kijken of de printplaat te repareren is en daarna kijk ik wel wat ik ga doen.

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:31

JME

zeg maar Jamie

Anoniem: 141965 schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 13:13:
Is er iemand, ook al heeft hij dit scherm niet in bezit, die hier iets nuttigs over kan zeggen? Heeft hardwarematige schermkalibratie met bijvoorbeeld een spyder nut voor et scherm wat ik heb? Bereik je een zichtbare verbetering?
Lastig om een universeel antwoord te geven. Je gaat er hoe dan ook voordeel van hebben, maar de vraag die je jezelf altijd moet stellen is hoe groot dat voordeel is in jouw situatie. Als je nu al tevreden bent met je scherm en alleen af en toe een fotootje voor een website gaat aanpassen, dan is het in mijn ogen overkill. Leuke gadget voor op je bureau erbij, zoiets.
Het voordeel van je scherm calibreren is dat je er vanuit mag gaan dat iemand anders met een gecalibreerd scherm de kleuren van jouw afbeelding (vrijwel) hetzelfde weergeven zal krijgen als hoe jij ze ziet. En bij de betere afdrukcentrales kun je ook profielen van hun afdrukmachines krijgen, zodat je er vanuit kan gaan dat de kleuren van hun afdruk bijzonder goed lijken op jouw schermafbeelding.
Vraag je af welke mogelijkheden jouw publiek heeft.

[Voor 17% gewijzigd door JME op 06-08-2008 13:36]

• JKen
Ondanks kleuren profielen blijft de kleurenweegave op mijn scherm zeer slecht. Blauw blijft paarse gloed te hebben (letters van google zien er echt niet blauw uit op scherm). En wanneer je scherm instelt sRGB dan hoort zo te zijn dat die kleuren het zelfde weergeeft als een gewonen gamut scherm. Als ik zo bekijk heb ik blijkbaar te maken met een defect model.

• Cocytus
  • Niet online
kiddyl schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 13:31:
De monitor kan ik zo weer in elkaar zetten zonder problemen. Maar als je her en der leest is Dell hier vrij duidelijk in en heeft de consument weinig te vertellen dan hun regels te volgen. Ik ga zo kijken of de printplaat te repareren is en daarna kijk ik wel wat ik ga doen.
Ik heb geen ervaring met Dell, maar wel met andere winkels. En vaak is het inderdaad slikken of stikken. Voor een 24" scherm zou ik het toch eens proberen. Kost niks, nee heb je, ja kun je krijgen.

• Peter Power
  • Niet online
JC Ken schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 13:44:
Ondanks kleuren profielen blijft de kleurenweegave op mijn scherm zeer slecht. Blauw blijft paarse gloed te hebben (letters van google zien er echt niet blauw uit op scherm). En wanneer je scherm instelt sRGB dan hoort zo te zijn dat die kleuren het zelfde weergeeft als een gewonen gamut scherm. Als ik zo bekijk heb ik blijkbaar te maken met een defect model.
Ik heb nu een 2407 naast de 2408 staan, maar met de 2408 op sRGB is de 2408 erg flets vergeleken met de 2407. De kleur rood komt wel min of meer overeen.

• Peter Power
  • Niet online
Cocytus schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 13:25:

De Wet koop op afstand, die je het recht geeft te ontbinden, geldt alleen als je een 'natuurlijk persoon, niet handelende in de uitoefening van een beroep of bedrijf' bent. Het blijft hufterig en onklantvriendelijk, maar ze staan in hun recht.
Bedankt voor de informatie. Ik was er al bang voor...

• kiddyl
  • Niet online
Ik heb ze net nog een keer gebeld en ik heb minimaal het ordernummer nodig. Die kan de persoon niet meer achterhalen van wie ik het heb gekocht. De verkoper destijds heeft wel op mijn email beantwoord, dus tja.

Bij Dell kan je dingen ook kopen met minder garantie en daarom moeten ze na gaan of iets met de volledige garantie is gekocht of niet en dat kan aan de hand van het order nummer. Op zich wel duidelijk en jammer voor mij. Printplaat kost 50 euro uit de VS, dus dat is eventueel nog wel te overzien. Garantie zou mooi zijn, want dat kost mij niks. Hoop alleen niet dat mijn 2de monitor straks ook kapot gaat op dezelfde manier.

• Cocytus
  • Niet online
Heb je niet de factuur gekregen van de verkoper, en staat het daar niet op?

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
m'n 2709 staat nu een halve dag aan en laat nog geen brom/zoemtoon horen uit de voeding, ik weet niet of dat voor de hele serie spreekt maar deze is muisstil.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• JKen
Ik heb contact gehad met Qsix en ze zullen mij spoedig terug bellen.

Zelf weet ik echt niet meer wat er mis gaat met de kleuren.
Windows standaard + monitor op SRGB zou goede kleuren weergave moeten weer geven, bij de midden kleuren tinten werkt dit ook goed. Maar bij de felle kleuren kloppen de kleuren jammer genoeg niet helemaal.

Windows met dell 2709 profiel kleuren profiel zie ik dat de kleuren wel iets minder fel worden maar de felle kleuren blijven nog steeds afijwken. Het is vooral erg duidelijk bij blauwe letters vaan google die bij mij naar paas neigen :( Het is net of kleuren profiel niet helemaal overeen komt met met het scherm.

Iemand nog ideeën hoe ik de kleuren wel goed kan krijgen zonder een spider aan te schaffen of zo ?

[Voor 5% gewijzigd door JKen op 06-08-2008 14:49]

• kiddyl
  • Niet online
Ik kan echt niet meer achter het order nummer komen.

Ben net geweest naar een elektronica shop en de print laten bekijken. Alles wat ik zelf al had doorgemeten was inderdaad kapot:

- Condensator
- FET
- Weerstand
- Zekering

Onderdelen gaan ongeveer 15-20 euro kosten, maar dan heb ik nog niet de zekerheid dat er meer is kapot gegaan. Aan de onderkant van de print zitten nog SMD onderdelen, al hebben die het volgens mij overleefd. Ik kan voor ongeveer 50 euro een complete print kopen vanuit de VS en ik denk dat ik dat maar ga doen. Dit was trouwens ook het advies van de shop waar ik net was.

JC Ken schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 14:48:
Windows met dell 2709 profiel kleuren profiel zie ik dat de kleuren wel iets minder fel worden maar de felle kleuren blijven nog steeds afijwken. Het is vooral erg duidelijk bij blauwe letters vaan google die bij mij naar paas neigen :( Het is net of kleuren profiel niet helemaal overeen komt met met het scherm. Iemand nog ideeën hoe ik de kleuren wel goed kan krijgen zonder een spider aan te schaffen of zo ?
Zoals je ook van anderen leest (en ook mij) niet. Er zijn er meer met een paarse gloed in blauw. Heb echt serieus vanalles geprobeerd om met de Spyder3 zonder resultaat! Op een gegeven moment zou ik native-2.2 moeten gebruiken als target (gamma 2.2 en de eigen witbalans van het scherp ipv 6500K). Dat helpt ook niet. Het eigen Dell profiel is nog paarser, dus de Spyder slaagt er wel in om het iets weg te werken...

ECHTER:

Ik ben zoals ik eerder aangaf flink in gesprek met Spyder hierover. Eerst in Europa. Nu krijg ik van een ontwikkelings-engineer een bericht. Ik had namelijk ook een linkje met een foto gestuurd die bij mij paars aandoet in Photoshop. De engineer geeft aan dan die foto op zijn Apple Cinema scherm perfect blauw is!!!!

Hij wil graag van mij twee dingen ontvangen: a. het profiel dat bij de Dell wordt meegeleverd, b. het profiel dat uit mijn Spyder3 komt. Hij gaat het vergelijken.

Ben serieus benieuwd en zal jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen! Een pluim voor ColorVision tot nu toe, elke keer nog geen halve dag tussen de antwoorden!

Nog toeving: op hun Dell 2408 monitor is de lucht ook blauw en ziet de lucht er identiek aan de Apple Cinema uit... Nou ben ik toch erg nieuwsgierig aan het worden....

• MikeN
Ik heb je testfoto nog eens uitgebreider bekeken. Onder Vista met IE7 ziet hij er hetzelfde uit als onder Camino Mac OS X. Volgens mij doen beide weinig met kleuren. De foto ziet er in mijn ogen dan gewoon ok uit, zeker voor een niet gecalibreerde monitor (alleen rood heb ik iets naar beneden geschroeft). In Preview/Photoshop/Safari (volgens mij doen die wel wat met de kleuren) is de lucht wat paarsiger, maar ik vind het nog steeds geen enorme ramp. Ook lijkt dat bij te stellen met de controls.

Het hangt dus of van de monitor af, of ik zie het anders dan jij... Eigenlijk zou je ze naast elkaar willen zetten en vergelijken.

• JKen
Bij mij is vooral blauwe letters van google dat naar paars ijlt. Voor rest zijn kleuren wel goed te krijgen. Maar is van dat paars dan niet eigelijk fout in het scherm ? Want als je nou in service menu zou kunnen komen waar je dat zou kunnen instellen of een nieuwe firmware. Maarja ik ben bang dat Dell vervolgens dan niks doet voor gene die nog zitten met oude versie van het scherm.

Super dat ColorVision wilt proberen of hun met oplossing kunnen komen en ik heb daar ook zeker vertrouwen in. Alleen ik ben bang dat ik dan wel spider moet aanschaffen om er gebruik van te kunnen maken terwijl me geld al aardig op is na 600.

Vandaar dat ik maar ga informeren wat de mogelijkheden zijn om het om te ruilen voor de Dell 2007FP. Het liefts zal ik de wide versie wille hebben maar die is jammer genoeg niet meer op de markt.

• neographikal
  • Niet online
MikeN schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 22:23:
Ik heb je testfoto nog eens uitgebreider bekeken. Onder Vista met IE7 ziet hij er hetzelfde uit als onder Camino Mac OS X. Volgens mij doen beide weinig met kleuren. De foto ziet er in mijn ogen dan gewoon ok uit, zeker voor een niet gecalibreerde monitor (alleen rood heb ik iets naar beneden geschroeft). In Preview/Photoshop/Safari (volgens mij doen die wel wat met de kleuren) is de lucht wat paarsiger, maar ik vind het nog steeds geen enorme ramp. Ook lijkt dat bij te stellen met de controls.

Het hangt dus of van de monitor af, of ik zie het anders dan jij... Eigenlijk zou je ze naast elkaar willen zetten en vergelijken.
Safari doet weinig, alleen jpeg's met ICC worden gemanaged, de rest niet. Firefox3 doet wel alles, mits je het kleurenmanagement aanzet :)

• ToniBraxton
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-10-2019
Ik zat even te balen van m'n 2408 omdat mijn ATI 1950pro hem niet uit z'n slaapstand kon wekken.

Gelukkig vond ik in dit topic de tip om met Ati Tray Tools hem doormiddel van het opnieuw laden van de video driver weer te wekken.

Toch nuttig, dat forum ;)

"I got clown in my eyes! Makes me laugh!"

• MikeN
neographikal schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 23:36:
[...]

Safari doet weinig, alleen jpeg's met ICC worden gemanaged, de rest niet. Firefox3 doet wel alles, mits je het kleurenmanagement aanzet :)
Het betreft hier een jpeg met ICC volgens mij, dus ik snap je post niet zo.

• neographikal
  • Niet online
Dat je je niet blind moeten staren op Safari, Safari is niet zo heilig met kleuren als veel mensen denken :)

• JKen
Ik ga mijn dell 2709 maar retourneren, of is er iemand die nog intresse heeft in een ultrasharp 2709 ? Want anders ga ik kijken of ik hem kan laten omruilen voor andere scherm.

Weet iemand of 2408 wel goeie kleur weergave zonder gebruik te maken van een kleuren profiel wanneer je scherm heb ingesteld om sRGB ?

• neographikal
  • Niet online
Zelfde verhaal, als dit een probleem voor je is, dan moet je gewoon geen wide gamut scherm willen :)

Anoniem: 240822

hoi allemaal,

heb al veel van topic doorgelezen, maar alles is erg lang dus als het al beantwoord is deze vraag dan srry. maar ik wil twee dell 3008 schermen halen. maar ik heb 3 vragen:

- komt er nog snel een HC versie uit wat je wel meer ziet en moet ik daar op w88???
- ik wil bij QSIX bestellen, (zag het staan in openingspost) en dat is gewoon betrouwbaar?
- Bij QSIX staat nieuwste revisie AV02, is dat de nieuwste???

alvast bedankt

[Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 240822 op 08-08-2008 13:05]

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-01 16:59

PromoX

Flying solo

Anoniem: 240822 schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 13:03:
- ik wil bij QSIX bestellen, (zag het staan in openingspost) en dat is gewoon betrouwbaar?
Ja, en als je even zoekt op qsix in dit topic of vorige delen (met de quicksearch, bovenaan het forum) kom je genoeg ervaringen tegen. Ik denk niet dat veel mensen daar een scherm kopen als het niet betrouwbaar zou zijn :).

And I'm the only one and I walk alone.

PromoX schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 13:20:
[...]

Ja, en als je even zoekt op qsix in dit topic of vorige delen (met de quicksearch, bovenaan het forum) kom je genoeg ervaringen tegen. Ik denk niet dat veel mensen daar een scherm kopen als het niet betrouwbaar zou zijn :).
oke thx had search nog niet eens gezien :$

ok so i guess QSIX is betrouwbaar en nog deze vraag:

- komt er nog snel een HC versie uit wat je wel meer ziet en moet ik daar op w88???

en weet iemand of je korting kan regelen als je twee 3008 haalt?

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
http://tweakimg.net/g/forum/templates/tweakers/images/icons/edit.gif

Die knop is er niet voor niets rems0n :)

• JKen
mavlo77,
Heb jij al wat nieuws betreft ColorVision ?

Zelf merk ik door gebruik te maken van WideGamutRGB.icc profiel de kleuren wel wat beter zijn tot zover het profiel van dell. Al blijven alsnog sommige kleuren wat onnatuurlijk uitzien.

JC Ken schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 17:08:
mavlo77,
Heb jij al wat nieuws betreft ColorVision ?

Zelf merk ik door gebruik te maken van WideGamutRGB.icc profiel de kleuren wel wat beter zijn tot zover het profiel van dell. Al blijven alsnog sommige kleuren wat onnatuurlijk uitzien.
Nee, sinds ik het profiel heb opgestuurd niks meer gehoord. Ik wacht nog even af tot na het weekend en dan zal ik eens een reminder sturen... :)

Ja ik heb ook al wat lopen spelen, maar direct ook gemerkt dat het een soort nattevingerwerk wordt. Voelt niet zo lekker bij een monitor die "true" color technology heeft...... Ook heb ik al in custom RGB of die andere mode met YC etc, dan kun je blauw ook aanpassen. Ik dacht dat doe ik dan voor de kalibratie, en dan nog eens een kalibratie erover... Zeg maar de Spyder een handje helpen, maar dat geeft ook geen lekker effect... Het is net hoe je het wilt op een gegeven moment, en geen resultaat waarbij het resultaat door de kalibratie wordt bepaald.

Een ding is zeker: na de Spyder kalibratie zijn de oververzadigde kleuren OK, maar blauw dus paars. Echter nu ik er een tijdje mee werk valt me ook op dat bijvoorbeeld subtiele kleurverlopen in luchten een enorme banding hebben. Het lijken wel kleuren die je in een olievlek op het water ziet. En niet zo'n beetje ook... :( Begin echt het gevoel te krijgen dat ik een enorme miskoop heb gedaan. Die 17" Philips CRT monitor geeft nog realischere kleuren...

• JKen
Dat gevoel heb ik ook :(
Want ondanks dat dit pva scherm is de kleuren weergave zelfs slechter dan een TN scherm. Terwijl je normaal voor 600 euro echt wel heel goed scherm kan hebben, en dit verwacht je ook niet. Want dit scherm wordt juist in lucht geprezen vanwege goeie kleuren weergave en dan krijg je dit :X.
Sorry hoor maar dit scherm van mij is gewoon defect en die van jou ook laten we daar maar op houden.

Van Qsix heb ik nog niks gehoord of ik kan retourneren, ik ga ze maar morgen eventjes opbellen. Ik verwacht Qsix wel zo goede service wille verlenen zodat ik zonder problemen mijn scherm terug kan sturen.

Ik heb hem direct via Dell gekocht, maar ik denk toch dat ik eens ga bellen. Al vrees ik niet dat het een defect is, maar een "by design" verhaal zeg maar... Wat ik dan wel probeer te voorkomen is het omruilen want dan krijg je gereviseerd en dus gebruikt scherm terug. Toch denk ik wel dat je dan een zaak hebt want kleuren moeten toch goed zijn, zeker voor dat product en zo niet dan is het geen deugdelijk product en zal uiteindelijk de koop ontbonden moeten worden.

• Ranc
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-03 09:06
De mensen van Qsix zijn vanaf vandaag 2 weken gesloten (vakantie) :/
Datjetffweet

• JKen
Je bedoelt zeker weekend ;)
Maar komt maandag wel.

Mavlo,
Zodra Dell nieuwe revisie heeft uitgebracht van dit scherm waarbij ze dit probleem wel hebben opgelost dan moet vast wel mogelijk zijn om je scherm om te laten ruilen onder garantie.

Anoniem: 263854

Ik wil graag mijn ervaring delen met instellen van een nieuwe Dell 2408wfp. Brightness teruggezet naar 10 en contrast op de standaard 50. Met de standaard instelling zagen de kleuren er onnatuurlijk uit, met name te veel rood vergeleken met het beeld op mijn oude (sony) LCD. Ik heb het geprobeerd aan te passen met een geleende spyder2, maar toen zag het er nog slechter uit. Daarna handmatig geprobeerd RGB in te stellen, met Rood op 80 zag het er redelijk uit, maar ik kreeg de donkere, oververzadigde rode kleur niet weg en bleef ontevreden met het resultaat. Daarna alle presets doorlopen en met de preset sRGB zagen de kleuren er opeens stukken natuurlijker uit, vergelijkbaar met mijn oude monitor. Ik weet niet wat sRGB precies is, ik heb zowiezo weinig verstand van deze materie, het schijnt een professionele standaard te zijn, maar ik kan iedereen aanraden die niet tevreden is met de kleuren van de 2408wfp om deze instelling te proberen.
Maar ik blijf het vreemd vinden dat handmatig deze sRGB preset niet te benaderen lijkt.

na wat lezen begrijp ik dat sRGB maar een beperkt kleurbereik heeft, en de 2408wfp meer kleuren zou moeten kunnen laten zien dan in deze preset. Dat klopt wel, er is meer kleur buiten deze preset, in sRGB ziet het er fletser uit, maar ik vind de kleuren er onnatuurlijk uitzien en ik krijg met geen mogelijkheid een instelling die me beter bevalt dan de sRGB preset. Misschien een kwestie van gewenning?

Tuurlijk alles went. Alleen het is de vraag of je dat wilt. Ik kan niet wennen aan een monitor die slechtere kleuren geeft dan een oude bak.

In sRGB gaat het bij mij ook niet goed. Let maar eens op het rood. Dat wordt bruinig ofzo.

• neographikal
  • Niet online
Anoniem: 263854 schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 02:42:
na wat lezen begrijp ik dat sRGB maar een beperkt kleurbereik heeft, en de 2408wfp meer kleuren zou moeten kunnen laten zien dan in deze preset. Dat klopt wel, er is meer kleur buiten deze preset, in sRGB ziet het er fletser uit, maar ik vind de kleuren er onnatuurlijk uitzien en ik krijg met geen mogelijkheid een instelling die me beter bevalt dan de sRGB preset. Misschien een kwestie van gewenning?
Ja, maar waarom koop je dan een wide gamut LCD als je daar niet aan kan wennen?

• JKen
Dat heeft niks met wide gamut te maken, want scherm hoort gewoon goed beeld te geven wanneer je juiste kleuren profiel heb geladen, of wanneer je scherm heb ingesteld op de sRGB stand.

• neographikal
  • Niet online
De sRGB-stand is niet helemaal lekker, en de kleuren out of the box zijn veel te rood. Een kalibratietool zoals een Color Spyder is dan ook erg aan te raden.

Maar die monitor kan niks doen aan het brakke kleurenmanagement van Windows of OS X. Dat die voor applicaties die geen kleurenmanagement ondersteunen met sRGB rekenen i.p.v. het kleurenprofiel van de monitor, kun je de monitor niet aanrekenen. Daardoor worden sommige mensen genoodzaakt om in de sRGB-mode te werken helaas.

Dat die niet goed is, dat is inderdaad een fout van Dell.

[Voor 14% gewijzigd door neographikal op 09-08-2008 12:22]

• JKen
Dat snap ik, maar ook in de applicaties die perfect wide gamut ondersteunen klopt er nog steeds geen bal van de kleuren weergave. Of wel dit scherm voldoet aan geen enkele standaard. de wide gamut weergave klopt niet, de weergave via sRGB klopt niet en de weergave via bijgeleverde kleuren profiel klopt ook voor geen meter.

• neographikal
  • Niet online
Houd er sowieso rekening mee dat elke monitor verschilt en dat de monitor an sich ook qua kleurenweergave verandert door de tijd heen. Zo'n generiek profiel is dus nooit echt lekker :) De enige oplossing is om zelf een kalibratietool op het scherm los te laten.

Afgezien van de verkleuring van mijn 2408 over het scherm heen (licht rodige/groenige tint) klopte het voor m'n gevoel na kalibratie wel zeer behoorlijk.

@neographikal: ik ben helemaal niet in wide gamut geinteresseerd, ik heb deze monitor gekocht met m'n nieuwe Dell PC omdat de reviews goed waren.

En dat brengt me bij de vraag: hoe kan het dat de reviews zo goed zijn? Misschien kicken de reviewers op die calibration reports met z'n uitgebreide kleuren bereik, maar vergeten te kijken hoe het er met huis tuin en keuken gebruik uitziet. Misschien dat high end graphics in Photoshop wel optimaal gebruik kunnen maken van dat kleurenbereik, maar met bijvoorbeeld internet zien de kleuren er in mijn browser onnatuurlijk uit.

• neographikal
  • Niet online
Het wordt in de meeste serieuze reviews gewoon vermeld dat het om een wide gamut scherm gaat, het staat zelfs in de specificaties van Dell. Dat ze dan eigenlijk even een opmerking moeten maken over kleurenmanagement bij Dell...dat zou ik wel zo gepast vinden.

Voor de Windows interface heb ik het niet als een probleem ervaren, tikje verzadigd, maar dat zal wel. Alleen voor het browsen....moet je de ib-groep site eens openen :X Koppijn! :+ Voor je browserprobleem heb ik al een oplossing aangedragen; firefox 3 downloaden en het kleurenmanagement aangooien. Dat werkt perfect, mits je kleurenprofiel inderdaad actief is in Windows :)

[Voor 6% gewijzigd door neographikal op 09-08-2008 12:32]

neographikal schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 12:31:
Het wordt in de meeste serieuze reviews gewoon vermeld dat het om een wide gamut scherm gaat, het staat zelfs in de specificaties van Dell. Dat ze dan eigenlijk even een opmerking moeten maken over kleurenmanagement bij Dell...dat zou ik wel zo gepast vinden.
precies, als ik geweten had dat groter kleurbereik zulke nadelen heeft, dan had ik hem niet gekocht. Misschien dat ik hem ga retourneren, en koop ik een monitor die wel gewoon goed beeld geeft bij simpel gebruik.
Voor je browserprobleem heb ik al een oplossing aangedragen; firefox 3 downloaden en het kleurenmanagement aangooien. Dat werkt perfect, mits je kleurenprofiel inderdaad actief is in Windows :)
op welke pagina heb je dat beschreven?

• MikeN
Tsjah, en ook de IB groep site heb ik hier toch niet echt problemen mee (zonder kleurenmanagement). Het oranje is fel, maar goed, dat komt omdat ze bij de IB groep blijkbaar een brakke ontwerper hebben die gewoon fel oranje als kleur kiest. Het was even wennen, maar nu vind ik de kleuren vooral mooi. Dus of er is iets mis bij de andere monitoren of ik ben te makkelijk erin :p

• JKen
Oja, kleuren van video ingang kloppen ook niet :'( Dat is lekker fijn tv kijken :|

Ik gebruik nu firefox met color management add on (bedankt voor de tip, neographical)
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/6891
en voor kleurenprofiel heb ik voor nu het icc profiel van ncodr gebruikt (ook bedankt!). Kleuren in de browser zien er nu redelijk ok uit, meer kleur dan in sRGB, maar nog iets te donker/verzadigd naar m'n smaak. Maar zonder browser met color management is internetten niet te doen op de 2408wfp!
Er is een hele wereld voor mij opengegaan met color managment en wide gamut monitoren, maar niet tot mijn genoegen :( Waarom kan het niet plug en play?
Wat precies de oorzaak is begrijp ik nog niet goed, blijkbaar gaat er iets fout als een wide gamut monitor sRGB graphics moet weergeven zonder speciale instructies. Ze moeten het gewoon omdraaien: sRGB is de standaard in browsers, als je hier van af wilt wijken met een ander profiel, dan moet je dit zelf instellen.

• neographikal
  • Niet online
Dat is nou juist het probleem, alles wat standaard naar de monitor wordt gestuurd ís sRGB, maar het punt in het sRGB-gamut klopt niet met het punt in het gamut van de monitor.

De oorzaak is eigenlijk niet de monitor, maar het brakke kleurenmanagement van de besturingssystemen. Normaal valt het niet op, omdat de meeste monitoren +- sRGB weergeven (verschilt altijd), maar het verschil is nu heel groot. Voor kloppende kleuren zou je dit eigenlijk op elke monitor moeten doen hoor, daar niet van :)

en het probleem is nog steeds niet opgelost: youtube, videos in wm player, het ziet er niet uit (rood!). Valt hier iets aan te doen? Ik begin het op te geven met zo'n wide gamut monitor, is gewoon ongeschikt voor doorsnee gebruik, Dell moet dit op haar website zetten.

• JME

JME

zeg maar Jamie

Dell moet niks. Jij wel, jij moet nadenken voordat je iets koopt. Als jij geen effecten van wide gamut wil, moet je geen wide gamut scherm kopen. Beetje flauw om dat Dell vervolgens aan te rekenen :X

Ik had nog nooit van wide gamut gehoord. De beschrijving op de Dell site:
Kleurenbereik van 110%1 (CIE 1976) — Met Dell TrueColor-technologie ziet u meer kleur dan op de gemiddelde monitor met een kleurenbereik van 72%.

Mag je van de gemiddelde consument die gewoon een Dell PC met 24 inch monitor koopt verwachten dat hij zich verdiept in wat precies de effecten van 'Dell Truecolor technologie' zijn, behalve 'meer kleur'? Volgens jou blijkbaar wel. Naar mijn mening is dit een technologie voor specialisten, dit moeten ze niet verkopen aan de doorsnee consument.

• JME

JME

zeg maar Jamie

Deze schermen zijn dusdanig veel duurder dan standaard schermen, dat ik inderdaad vind dat je dan van een koper mag verwachten dat die weet waar hij/zij die extra euro's voor neertelt. Er zijn plenty forums op internet te vinden die bol staan van de info over deze schermen. Je weet ze ook te vinden nu je zo'n scherm hebt gekocht, waarom dan niet in je voorbereiding voor zo'n grote uitgave? Maar goed, dat is mijn mening natuurlijk, daar mag iedereen het zijne van vinden.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben het helemaal eens dat er genoeg redenen zijn waarom je de Dell UltraSharp monitoren niet goed zou kunnen vinden. Er is immers nogal eens iets mis met die dingen. Maar er is de laatste tijd wel verrekte veel gezeur van mensen die gewoon het verschil niet snappen tussen wide gamut en sRGB. Geeft niks, dat kun je leren. Maar het gemak waarmee dat probleem nu bij Dell wordt neergelegd, gaat mij veel te ver.

Ooit geklaagd bij de Lamborghini dealer dat je in dit land geen barst hebt aan de topsnelheid van die achterlijke Murciélago van hem? |:(

• JKen
Ja, ik zal zeker bij Lamborghini gaan klagen als ik een Lamborghini bij hun heb gekocht waar bijv geen achteruit op zit.

En zo is ook bij deze dell monitor. Er zit hele mooie sRGB stand op maar die werkt gewoon niet goed :'( . Punt twee hun HDMI en componenten en S-video ingang voldoen ook niet aan de normen want die horen via de video kleuren ruimte en dat doen ze jammer genoeg niet.
En tot nu toe heb ik nog geen enkele DVD speler of satelliet/digitene ontvanger gezien die je op wide gamut kan zetten waardoor je ook nog moet doen met slecht tv beeld. Erg jammer.

Maar er is de laatste tijd wel verrekte veel gezeur van mensen die gewoon het verschil niet snappen tussen wide gamut en sRGB. Geeft niks, dat kun je leren. Maar het gemak waarmee dat probleem nu bij Dell wordt neergelegd, gaat mij veel te ver.
In feite is er maar één toepassing die goed werkt op deze Dell en dat is Photoshop. Of vergelijkbare grafische software die met color management werkt. De kleuren van alle andere PC toepassingen, van Vista, video tot internet (tenzij je firefox met plugin gebruikt), kloppen niet en dit kun je niet aanpassen! Kortom, dit is een monitor voor grafische professionals, en zo moet Dell hem ook verkopen. Maar dat doen ze niet, kijk zelf maar op de site van Dell. En dat verwijt leg ik wel degelijk bij Dell neer.

Ik vind het ook wel te kort door de bocht dat wide gamut voor specialisten is, en je niet moet klagen als de kleuren niet goed zijn. Dat het voor specialisten is, is misschien wel waar. Maar ook een specialist krijgt geen goede kleuren uit de 2709W hoor. Ik heb netjes gekalibreerd met Spyder3 en ik krijg geen fatsoenlijke kleuren uit deze monitor! Dus moet ik leven met een paarse lucht in mijn foto's in een color managed omgeving omdat ik voor een "true color" monitor heb gekozen??? Ik denk dus dat hier wel degelijk iets niet in orde is!

Tevens heeft het dan ook niet veel met de slechte kleurmanagement in Windows te maken, want ik lees hier enkele pagina's terug iemand die met hetzelfde euvel zit op een Mac. Als je in een color managed applicatie zit zou een kleurprofiel gewoon moeten werken.
MikeN schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 01:33:
[...]

Het betreft hier een jpeg met ICC volgens mij, dus ik snap je post niet zo.
Wat ik al eerder postte, had volgens mij niemand op gereageerd...

Die betreffende foto met die zogenaamd paarse lucht... ik heb hier Windows XP en heb hem in IE7 en Irfanview gekeken die geen colormanagement hebben, en Photoshop CS3 die dat wel heeft... en in alle gevallen zie ik echt exact dezelfde blauwe niet-paarse kleur.

En dat de colormanagements van IE7, Irfanview en Photoshop wel degelijk verschillen weet ik omdat ik meerdere colormanaged foto's heb die er in IE7 en Irfan hetzelfde uitzien, maar in Photoshop heel anders.

Dus ik vraag me het probleem af van die foto en jouw PC/monitor/colormanagement :)
JC Ken schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 14:13:

Weet iemand of 2408 wel goeie kleur weergave zonder gebruik te maken van een kleuren profiel wanneer je scherm heb ingesteld om sRGB ?
Wat ik hier overal lees is dat de 2408 veel erger is qua kleuren en schermproblemen dan de 2709, dus dat zou ik al helemaal niet doen :)

Maar misschien is de 3008WFP beter dan. De lucht hoort inderdaad blauw te zijn. Nouja ik ben benieuwd waar ColorVision mee komt. Ik heb alle settings met hun doorgelopen en alles zou goed moeten staan volgens hun (en volgens mij ook!). Ze zoeken het nu in de combi Spyder3/Dell2709W. Al zeggen ze dat het gewoon mogelijk met zijn met de Spyder3 om de 2709W goed te kalibreren. Ik ben dus heel benieuwd... Voor nu zijn mijn foto's overal mooi qua kleur, behalve bij mij thuis op de 2709W... :'(

ben nog steeds aan het pielen met de 2408 en color management.

Heb in color management van Vista de volgende instellingen veranderd:
- devices: add icc profiel monitor (die ik eerder naar de Windows/.../color folder had gecopieerd), set as 'default profile' en 'combine my settings with systems default'
- advanced: windows color system device default veranderd van sRGB in icc profiel 2408, en onder viewing conditions profile het WCS ICC viewing profiel gekozen ipv sRGB

Vista opnieuw opgestart, en de kleuren van foto's in Windows Photo gallery zijn nu niet meer oververzadigd maar goed (identiek aan bijvoorbeeld in firefox3 met color management plugin).
Het vreemde vind ik alleen dat de kleuren van Vista zelf er nog steeds als een snoepwinkel uitzien. Als Windows Photo gallery wel gebruik kan maken van het monitor profiel, waarom heel Vista niet?

Ik zoek nog een goede photo viewer die monitor color management profielen ondersteunt, iemand nog tips? Misschien een idee om een aparte thread to openenen voor instellingen, software en tips voor wide gamut monitoren. Ik ben toch niet de enige die hiermee worstelt?

• neographikal
  • Niet online
De geintegreerde viewer van Vista doet ook gewoon aan kleurprofielen. Anders is Adobe Bridge wel een fijne, zit bij PS CS3 :)

neographikal schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 15:17:
De geintegreerde viewer van Vista doet ook gewoon aan kleurprofielen.
klopt, maar je moet wel eerst het monitor profiel als default aanzetten in Vista color managment (zie hierboven). Helaas werkt het niet voor de thumbs, alleen bij de full size foto's.
Anders is Adobe Bridge wel een fijne, zit bij PS CS3 :)
Ik ben maar een simpele elements gebruiker :) al heeft die ook een viewer.

• JKen
Voor de 2709w gebruikers.
Ik merk dat je kleuren weergave beste krijgt als je scherm instelt op game, en windows instelt op 2407w icc profiel dat ncodr in dit topic heeft gepost. Kleuren zijn dan stuk beter, maar nog wijkt het scherm qua kleur meer af dan een gemiddelde tft scherm.
En voor tv weergave Heu 47 en Saturation 30 (Meeste kleurenb kloppen dan heel goed behalve de kleur groen).

Maar als iemand kan vertellen hoe mavlo77 aan de Lacie Blue Eye Pro software kan komen dan kan hij mischien proberen of daarmee wel lukt om goede kleuren profiel te maken voor de 2709w scherm.

Over windows image viewer in vista was mij ook al opgevallen dat die ook met kleuren profielen werkt, alleen wel weer jammer dat die in dia show mode weer niet het kleuren profiel toepast.

[Voor 7% gewijzigd door JKen op 10-08-2008 23:46]

• Ultraman
  • Laatst online: 07:29

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dit topic is alweer even vol. Tijd voor een nieuw deel denk ik zo.
Ik zal hem voor het moment even open laten, dan stop ik hem in de avonduurtjes dicht ;)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Nou, na al die negatieve berichten hierboven dan een positieve over de 2709

Ik weet effe niet op welk profiel m'n 2709 standaard stond, maar die had ook wat last van paarse letters bij google.
nu met m'n spider2pro een profieltje gemaakt en alles ziet er nu gewoon goed uit qua kleur, geen paarse luchten/letters of andere vreemde verkleuringen. Ik ben er hardstikke tevreden over!
Dit alles met os-x trouwens, ik gebruik photoshop/bridge/lightroom en ff3 met colormanagement ingeschakeld.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• Psychotic_01
  • Niet online
abrakadaver schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 14:47:
Nou, na al die negatieve berichten hierboven dan een positieve over de 2709

Ik weet effe niet op welk profiel m'n 2709 standaard stond, maar die had ook wat last van paarse letters bij google.
nu met m'n spider2pro een profieltje gemaakt en alles ziet er nu gewoon goed uit qua kleur, geen paarse luchten/letters of andere vreemde verkleuringen. Ik ben er hardstikke tevreden over!
Dit alles met os-x trouwens, ik gebruik photoshop/bridge/lightroom en ff3 met colormanagement ingeschakeld.
Zou je dat profiel online kunnen zetten?
Ultraman schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 14:03:
Dit topic is alweer even vol. Tijd voor een nieuw deel denk ik zo.
Ik zal hem voor het moment even open laten, dan stop ik hem in de avonduurtjes dicht ;)
* Knightwolf deeltje:
[TFT] Dell UltraSharp Serie (20,1", 24", 27", 30") - Deel 11

• Ultraman
  • Laatst online: 07:29

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee