sterker nog is het niet diezelfde overheid (gemeenten) die de oorzaak ervan is dat de grondprijzen de lucht in gingen? Wethouders en ambtenaren hebben jarenlang gedacht dat ze goud in handen hadden door het verkopen van grond aan particulieren en bedrijven. Samen met projectontwikkelaars hebben ze er mede voor gezorgd dat de prijzen in dit land geëxplodeerd zijn.foppe-jan schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 09:01:
[...]
Natuurlijk is die concurrentie prima mogelijk. Je moet alleen als overheid zorgen dat grond- en huizenprijzen niet de stratosfeer in schieten. Maar dat heeft onze overheid nooit gedaan, en dus is de markt nu een teringzooi.
Naar mijn idee zitten we nu gewoon in een gezonde correctie alleen willen de huizenbezitters en de overheid hier nog niet aan meewerken. Door al dan niet gedwongen, door een hoge hypotheek, vast te houden aan de oude huizenprijzen blijft de markt op slot zitten.
Vooral de aflossingsvrije hypotheken zijn uitgegeven met het idee dat huizen altijd meer waard worden.
Deze absurde gedachte is natuurlijk nergens op gebasseerd ook huizen kosten geld en hebben onderhoud nodig. het zou veel logischer zijn om huizen ook af te schrijven waardoor huizen dus op termijn goedkoper worden als ze ouder zijn.
De kosten worden bij oudere huizen namelijk ook hoger door noodzakelijke renovatie of in sommige gevallen herbouw.
De huidige markt is gewoon ziek en het beleid van gemeenten en overheid verbeterd die markt niet. Ik blijf op dit moment dus ook mooi op mijn geld zitten en wacht tot ik iets kan kopen voor een bedrag wat ik redelijk vind. Het liefst betaal ik dan nog minstens de helft cash waardoor ik ook niet afhankelijk ben van de banken.