ManiacsHouse schreef op maandag 02 mei 2011 @ 00:29:
[...]
Beetje vreemd verhaal. Je sluit een huurcontract af voor een bepaalde tijd in zo'n geval. Dat is redelijk makkelijk dicht te spijkeren dat iemand tijdelijk van je huurt. Dat dezelfde persoon huur moet gaan terugbetalen en dat de huurders voor een kwart(?!) van de hypotheeklasten huren... Tsja risico van zo'n onderneming? Als het huis van jou is en je de intentie hebt om er na een periode weer zelf in te gaan wonen, vind ik dat je niet mag verwachten dat iemand maar even per maand jouw hypotheekkosten gaat betalen omdat ze toevallig die woning huren. Ze betalen iets wat uiteindelijk jouw eigendom is. Maar hey iemand anders heeft indirect mijn hypotheek betaald. Lol.
Probleem met huurcontracten in Nederland is dat je heel erg veel 'verboden' clausules hebt. Nou is het afsluiten van een huurcontract voor bepaalde tijd, waarbij het duidelijk is dat de bewoner er zelf weer wil gaan wonen, er eentje die juist wél mag (zie
http://www.jipvenlo.nl/do...regelsbijopzeggenhuur.pdf pagina 2 punt 2).
Het vervelende is dat je veel huurcontracten hebt, waar je als verhuurder denkt het goed afgesproken te hebben, waarbij een huurder gewoon ineens veel meer rechten kan claimen dan je denkt. En dan kom je er als verhuurder niet zomaar vanaf.
Over dat een appartement van 100m2 sowieso in de sociale huurstelsels terecht zou komen, ik heb dat voor het appartement dat mijn vriendin en ik huren, dat niet eens erg luxe is afgewerkt, nagerekend, en wij vallen er toch echt buiten (kale huur ~E700). De verhuurder is ook een grote instantie, die veel meer (ook sociale) huurappartementen en huizen in zijn bezit heeft. Ook andere sociale huurinstanties bieden hier appartementen aan van rond de 100m2 die gewoon in de vrije sector zitten.
Verder is er in deze thread wel vaker een misverstand geweest tussen sociale huur en vrije sector huur. Sociale huur moet inderdaad betaalbaar zijn en blijven, men moet toch ergens wonen, en ook het idee hebben dat het hun huisje is. Dat het scheefwonen, en de lange wachtlijsten aangepakt moeten worden, lijkt me ook evident hierin.
Dat de vrije sector huur tot echt belachelijke bedragen kan gaan, is inderdaad een gevolg van de HRA. En tegelijkertijd, als je gaat kijken naar de investering in het pand, kosten die je er verder aan hebt, en dan het behaalde rendement, zijn het over het algemeen goede investeringen, maar nog geen absurde rendementen. Bedenk wel, dat een woning van 200k al 10k aan rente/opportunity cost heeft, en dan heb je nog geen onderhoud / belastingen meegenomen. Dat je daar, in eigendom, maar 6k aan betaald, en dat je in een vrije huursector, waar de eigenaar ook nog iets eraan over wil houden, snel al meer dan 1000 euro per jaar voor betaald, geeft aan waarom die huurprijzen zo enorm hoog lijken te liggen. Die eigenaar die 1000 euro per jaar vraagt, haalt 'maar' 6% op het geinvesteerde/geleende bedrag. Natuurlijk had men 'vroegah' ook de waardestijging van het pand in de berekeningen zitten, maar daar komen zij natuurlijk nu ook van terug. Ook zijn die panden vaak gefinancierd door 2/3e hypotheek, wat zijn werkelijk rendement hoger maakt.
Maar dan nog, het is echt niet heel moeilijk om te zien, waar die hoge vrije sector huren vandaan komen. Wij waren in omgeving Eindhoven ook helemaal verbaasd hoe het leek alsof er tussen de sociale huur a E400 voor een huis, en E1000 voor een appartement van 80m2 eigenlijk geen markt leek te zitten.