20 a 30 jaar geleden hadden mensen voordat ze een huis kochten zo'n 10 a 20% van de aankoopwaarde zelf gespaard, en als ze een huis net hadden gekocht konden ze domweg de 1e 5 jaar niet op vakantie om het te kunnen bolwerken. (ik spreek uit ervaring, mijn ouders zitten in die category)ManiacsHouse schreef op donderdag 07 april 2011 @ 15:22:
[...]
Waar ik dan de conclusie uit trek dat huizen gewoon te duur zijn (geworden). 20-30 jaar geleden voor je gezin een normaal eengezinswoning kopen mét tuin én ieder een slaapkamer met 1 inkomen. Nu mag je minimaal met z'n 2 gaan werken om überhaupt een huis te kunnen kopen met 0,5 meter voortuin en achter 5-6 meter grond.
Tegenwoordig hebben veel kopers net voldoende geld om de inboedel zelf te kunnen betalen, hoewel er nog genoeg zijn die dat er "ff bijfinancieren"
In het gunstigste geval gaat men tegenwoordig na de aanschaf van een huis "maar" 1 x per jaar op vakantie naar een zonnig land, en laten ze de wintersport vallen "omdat ze een huis hebben gekocht"
2 auto's voor de deur, minimaal 3 TV's in huis, 2 mobieltjes, etc. etc.
We zijn tegenwoordig inderdaad vreselijk verwend
Voor een ieder die dat kan betalen wat mij betreft geen probleem.
Maar als jij en je vriendin allebei begin 20 zijn, en allebei een modaal inkomen hebben (bouwvakker/verpleegster bijvoorbeeld) dan kun je dat gewoon niet betalen.