MBV schreef op zondag 06 februari 2011 @ 23:41:
[...]
En daarmee zal het eigen-woning-bezit afnemen, ongeveer het enige nuttige gevolg van HRA is de grote hoeveelheid eigen woningen. Dat zorgt dan voor meer sociale betrokkenheid etc, een hoog percentage eigen woningen is zo ongeveer een garantie voor een goede buurt. Dat het nu scheef is ben ik trouwens helemaal met je eens, maar een HRA gelimiteerd tot pak-em-beet 50k lijkt mij nuttig.
Een hoog percentage koopwoningen zegt minder over de kwalieit van een buurt dan je zou denken. Dit is en blijft een misvatting. Sociaal-economische parameters zeggen meer over een buurt.
In een systeem als het Nederlandse met de HRA, Koopgarant en allerlei constructies om het eigen-woning bezit op te vijzelen heeft de eigendomssituatie minder betekenis dan in ons omringende landen.
De huizenbubble is volgens mij vooral regionaal gekleurd. Gewild vs ongewild en daardoor dus schaarste versus overvloed. De financierbaarheid van de schaarse woningen hangt samen met de leencapaciteit.
Leencapaciteit omlaag prijs omlaag. Dit gebeurt misschien soms onvoldoende maar het is blijkbaar ook nog niet noodzakelijk. Verkopers zijn bereid om te wachten en kunnen zich dit dus veroorloven.
Het blijft namelijk gewoon vraag/aanbod. Dit kan behoorlijk frustrerend zijn (vooral voor starters en doorstromers die recent zijn ingestapt).
Over de
algemene prijsdaling na de babyboomersterfte (gechargeerd). Die komt er volgens mij niet. De gemiddelde bezettingsgraad van woningen daalt en er wordt ook bevolkingsgroei verwacht (regionale verschillen) =blijvende vraag.
De meeste babyboomers zullen hun waarde overdragen aan hun kinders. = blijvende financiering
Ergo geen aanleiding om gigantische algemene prijseffecten te verwachten.
Nog even twee leuke feitjes:
Als je ouders een koopwoning hebben dan heb je zelf jonger een koopwoning dan als je ouders geen koopwoning hebben.
Krijg je kinderen dan koop je sneller een koopwoning dan als je geen kinderen krijgt.
[
Voor 0% gewijzigd door
Verwijderd op 07-02-2011 09:32
. Reden: typfouten ]