Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 10:48:
Ik vind dat de overheid bedrijven (en huizenbouwers/projectontwikkelaars)
moet dwingen om zich te vestigen buiten de randstad. Ga maar eens een stukje over de snelweg rijden net buiten de randstad. Dan zie je aan de linkerkant: weiland. Rechterkant: weiland + 3 koeien. Nederland is totaal niet dichtbebouwd; alleen in de randstad is dit het geval. Het heeft mijns inziens totaal geen zin om aan symptoombestrijding te doen door met allerlei subsidies te komen om bestaande dure huizen te bekostigen: we moeten juist de oorzaak van het probleem aanpakken en de bouw van huizen en andere projecten buiten de randstad bevorderen.
Je bepleit dus om één van de belangrijkste peilers van de liberale economie, de vrijheid van vestiging van bedrijven, op te offeren, alleen omdat het vervelend is dat er veel mensen bij elkaar wonen in de Randstad en omdat je daar veel geld moet betalen voor weinig woning? Laten we dan meteen een vijfjarige planeconomie invoeren. Een dergelijke draconische maatregel zal er ook toe leiden dat diverse multinationals hun hoofdkantoor uit Nederland weg zullen halen. Een bedrijf dwingen om zich ergens te vestigen is moreel onacceptabel. Een bonus als ze zich ergens vestigen, OK. Daarom zitten er ook wat bedrijven in Zuid-Limburg die er anders nooit zouden hebben gezeten, als compensatie voor het sluiten van de staatsmijnen (en Zuid-Limburg is nog steeds straatarm). Maar dwingen, nee, dat kan ik niet als serieus plan beschouwen.
Laat verder mensen alsjeblieft bij elkaar hokken in de Randstad, ik wil graag mijn plan om over een x aantal jaren, als ik nog verder ben in mijn carrière, lekker weer terug te gaan naar het oosten. Dan wil ik graag dat het daar nog rustig en mooi is.
Zoals ik al vaker heb verdedigd is dat ook zo. Je kunt verzanden in ellenlange discussies over de 'intrinsieke waarde' van een huis, maar die is er gewoon niet. Zelfs de stichtingskosten kun je daarvoor niet gebruiken omdat daar ook posten inzitten met een fluctuerende waarde, zoals aanschaf van grond en grondstoffen waarvan de prijs ook opvraag en aanbod is gebaseerd.
De vraag of de HRA de prijzen kunstmatig hoog houdt staat daar in beginsel los van. De HRA leidt ertoe dat mensen een hogere leencapaciteit hebben, maar ook als je de HRA wegdenkt, zal het eeuwenoude principe blijven bestaan dat hoe schaarser een goed is, hoe hoger de prijs die het zal opbrengen. Daarom zijn de grootste huizen op de mooiste locaties altijd het duurst, en zijn dergelijke huizen in de Randstad nog veel duurder dan op het platteland.
Dat zal ook zo blijven als de huizenmarkt radicaal wordt hervormd, inclusief algehele afschaffing van HRA en overdrachtsbelasting. Het prijsniveau is dan lager, maar de verschillen blijven gelijk. Er zijn dan misschien wel meer mensen voor wie zo'n huis in theorie
financieel bereikbaar is, maar dat betekent rechtstreeks dat het
feitelijk onbereikbaar wordt omdat er gewoon meer mensen zijn die dat huis kunnen betalen, en de woningvoorraad is nu eenmaal eindig en beperkt. Dus zullen de prijzen uiteindelijk ook dan weer oplopen.
[
Voor 35% gewijzigd door
Verwijderd op 21-01-2011 13:39
]