Jonger als 35 ben je nog vaak bezig je "schuld" uit het verleden (onderwijs/gezondheidszorg) aan het aflossen. Je heb dan (uitgaande van gaan werken op je 22ste, dus studie gevolgd) de staat in die 4 jaar (van je 18 tot 22 ste) de staat veel geld gekost (student ongeveer 25k per jaar) . Zeker bij een hogere studie (met de vele kosten van dien). Met een lagere studie ben je zeker vaak nog netto-ontvanger geweest in de periode van begin van je loon (minder als 16K per jaar aan belasting betalen).
En kinderopvang is nog wel een heel goedkoop iets, dus nee daar heb ik het niet over. Ik heb het dan over de enorme structuur die er bestaat in nederland voor de verzorging en opvang van kinderen. Van consultaties bureau, via de kindgebonden toeslag, tot GGD, speelvoorzieningen, jongerenwerker en jeugdzorg naar de jeugdsport (primair betaald door gemeente) en zo kunnen we nog wel even doorgaan. En dan heb ik het nog niet over de vele belastingvoordelen voor mensen met kinderen (tot hogere bijstand voor mensen met kinderen).
Als we jou moeten geloven is iedereen met kinderen een netto ontvanger... En iedereen in de bijstand is netto betaler zeker?

Stroman, want zeg ik dat ergens?? En ik haal er ook geen bijstandgerechtigde bij. Dat doe jij.
Maar veel mensen eigenen zich de titel netto-betaler toe terwijl ze dan alleen kijken naar hun loonstrookje en vinden dat ze veel betalen. Of te wel gebaseerd op niets, nakkes, nada omdat ze geen enkel zicht hebben op de kosten die er gemaakt worden. Als je alleen al kijkt naar de basisvoorzieningen die we in stand zouden moeten houden (infrastructuur, politiek, basis gezondheidszorg, leger, overheid) zit je aan ongeveer 8k per jaar aan belasting per persoon. Als je onderwijs en dergelijke, vooral voorziening voor jeugd belangrijk vind mag je er als gemiddeld per persoon 60% bij optellen. Wil je dan ook nog de ouderenvoorzieningen erbij, mag je daar nog een eenzelfde bedrag bij optellen.
Cijfers kun je zo vinden in de rijksbegroting en de gemeentebegrotingen (dat is een inschatting, want de lokale belasting inkomsten zijn lastig mee te nemen daar is geen algemeen overzicht van, je kunt wel vinden wat er via de algemene uitkering naar de gemeente gaat).
Als je dan kijkt naar de kosten die puur verband houden met kinderen (volledige onderwijssysteem, 90% van preventieve gezondheidszorg, infrastructuur van jeugdsport, belastingvoordelen en andere ongein), kun je makkelijk uitrekenen dat deze structuur rap 5k per kind per jaar kost. (als het niet meer is). Kinderen zijn gewoon duur voor de samenleving.
Maar ze zijn ook noodzakelijk, dus laten we het met zijn allen met liefde en plezier betalen. Ik wel in elke geval, want we hebben ze straks keihard nodig. Ook ik wil verpleegt worden als ik ouder ben.
Echter hou toch een op met dat geneuzel over "netto"-betalers, want dat is het merendeel van nederland niet. En als je kinderen hebt, is die kans nog onwaarschijnlijker, omdat je nog meer profijt trekt uit de samenleving.
Als je bedrijven niet meerekent is de top 20% van de hoogste gezinsinkomens met kinderen waarschijnlijk netto-betaler en de top 35% inkomens van mensen zonder kinderen. De rest haalt meer profijt, dan dat ze betalen.
En waarbij hoe hoger het inkomen er meer profijt genoten wordt, als lagere inkomens. Dus zelfs een 1 op 1 relatie met wat een gemiddelde nederlander kost, is niet te trekken. (en let wel, voordat mensen weer beginnen te roepen, profijt is niet hetzelfde als netto-betaler)
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......