Ik geloof het allemaal niet meer zo. Als je RTL-Z aanzet zie je altijd Hoogleraren en Professoren van Economie blaten hoe goed het nu wel niet gaat en dat we weer groeien en uit het dalletje kruipen. Andere media zeggen precies het tegenovergestelde. Wat moet je nu in vredesnaam geloven?
Helemaal mee eens. Hoe het huidige liberale kabinet dan ook deze situatie moet gaan aanpakken is mij een raadsel, aangezien het precies die denkwijze is geweest die deze problemen heeft veroorzaakt.
#1+2: zullen vast wel leiden tot daling van de woningprijzen ja, maar de suggestie dat "kopers uit de markt zullen verdwijnen" en dat dit erg is volgt wederom niet. Uiteraard zal een deel niet meer gaan kopen (vermoedelijk het deel dat dit 15 jaar terug ook niet kon), waardoor de vraag naar koopwoningen zal dalen, wat voor prijsdalingen (en lager volume) zal zorgen. Maar ook het oude model hypotheken financieren (20% aanbetaling) werkte prima, (ook in Duitsland werkt het prima) alleen betekende het dat de banken minder verdienden, en huurbazen meer. Dat idee dat iedereen een huis moet kopen slaat toch nergens op, en trekt alleen veel mensen als de markt continu stijgt, omdat het dan duidelijk iets oplevert. In alle andere gevallen zullen mensen die ergens kort wonen veel minder interesse hebben in gelijk kopen.
An sich is het niet erg dat je
minder kopers krijgt; zeker als dit een tijdelijk gevolg is om de markt weer enigszins vlot te trekken. Het doel heiligt de middelen, zeg maar.
De realiteit is echter dat je nu
nog minder kopers krijgt, terwijl er al zo weinig wordt gekocht. Het kleine deel wat nog in staat was om financiering rond te krijgen, wordt nu keihard buitengesloten. Verder kan je natuurlijk van starters niet verwachten dat zij ff 20% aanbetalen op een hypotheek van 150k. Dat zou het systeem wel een stuk gezonder maken, uiteraard want zoals je zelf al zegt: een dergelijk systeem levert de banken minder geld op. En dat is per definitie goed IMHO.

#3: onnodig doemdenken in conclusie: starters haken niet af, maar wachten hoogstens langer. Vervelend voor volume, maar voor de rest?
Tja. Pessimisme, of realisme? We gaan het zien.

#4: correlatie/causatie verwarring? Het is me eigenlijk onduidelijk wat ze nou willen zeggen met dit punt, omdat ze 3 verschillende argumenten tegelijk presenteren, maar geen ervan duidelijk uitwerken.
Punt 4 vind ik ook niet goed uitgewerkt. Het kopje van die alinea is bijvoorbeeld al een conclusie/gevolg en geen argument. Klopt geen hol van.

#5 is inderdaad erg apart zoals dit wordt toegepast, en hier zien wij vast een aantal kinderziektes van nieuw beleid.
Heel bijzonder inderdaad. Starters hebben 0,0 vermogen en zijn dus een veel groter risico voor hypotheekverstrekkers, terwijl doorstromers veelal wél al wat vermogen hebben opgebouwd en al een tijd lang hypotheeklasten hebben gehad. Je zou dus denken dat de regels voor doorstromers juist versoepeld zouden worden om in ieder geval de doorstroming ietwat intact te houden.
#6 vind ik nogal een dubieus argument zonder verdere onderbouwing, gezien het gepruts van banken op ander vlak.. Het is natuurlijk mogelijk dat de banken weinig fout doen, maar ik zou dit niet zonder meer aannemen.
Eens.
#7 klinkt leuk, maar houdt geen rekening met onderhoudskosten bij koopwoningen, dus die schatting van €250k lijkt me wat overdreven.
Ik draai het even om: niet het huurbeleid is te loyaal, maar het koopbeleid is te streng. Ik heb het nu even puur over de maandlasten overigens. Als huurder kan je heel makkelijk van je woning af en een andere gaan huren zonder extra kosten en narigheid. Als koper ben je de eerste jaren bezig om een schuld van duizenden euro's af te lossen. Die extra risico's betekenen dus automatisch dat je meer moet verdienen als extra marge wil je een hypotheek kunnen afsluiten om op dezelfde maandlasten uit te komen als dat je dezelfde woning zou huren. Op zich logisch.
Echter is de regelgeving rondom het verstrekken van hypotheken doorgeslagen waardoor je nu een _gigantisch_ inkomen moet hebben voor een modale woning. Met datzelfde inkomen kan je echter een veel mooiere en luxere woning huren, dus waarom in vredesnaam nog al die risico's lopen?
Dit stukje vat het gevolg van het probleem wel mooi samen:
Voor een koper zonder hypotheek is huren echter geen alternatief. Om in aanmerking te mogen komen voor een huurwoning dient men gemiddeld 4,5 jaar op een wachtlijst te staan. Jonge kopers of huurders vallen dus in een door de overheid gecreëerd gat. Het is de vraag of het kabinet Rutte zich dit wel voldoende realiseert.
/edit oh ja, en Donner die met een briljant plan komt:
Minister Donner loopt met plannen om de verkoop van een woning te verbieden als aan het huis geen energielabel geplakt zit.
"Kom, laten we het nóg moeilijker maken voor mensen om aan een huis te komen.", zullen ze in Den Haag hebben gedacht. Bovenstaande maatregel gaat overigens (in principe) ook op voor huurwoningen, alleen ligt de bal daar bij de huurder. Dat wil zeggen: als huurder
hoeft dan niet een deel van de huur te betalen indien er geen energielabel bekend is van een woning bij een nieuw afgesloten huurcontract.
Bron: Telegraaf.nl
[
Voor 7% gewijzigd door
Verwijderd op 05-01-2011 12:08
]