Vreemde uitspraak, gebaseerd op...? Ik ben trouwens benieuwd welke "eisen" je dan bedoelt, aangezien de enige eis is om een dak boven je hoofd te hebben. Lijkt me niet teveel gevraagd

.
De wachttijd op sociale huurwoningen is alleen maar toegenomen, doordat deze steeds schaarser zijn geworden. Dat komt door 3 factoren:
• Steeds meer mensen met voorrang die in aanmerking komen voor een sociale huurwoning (vooral asielzoekers waardoor je de zogenaamde satellietschotel-wijken krijgt)
• Afbraak van sociale huurwoningen te vervangen door koopwoningen wegens slecht financieel rendement van de verhuur van sociale hoorwoningen.
• Hoge grondprijzen en een tekort aan financiële stimulans vanuit overheid zorgt voor een stagnering van de ontwikkeling van nieuwe sociale huurwoningen
In sommige steden is er nu een wachttijd van 15 jaar hierdoor. Door het gebrek aan huurwoningen in het middensegment (€650,- tot €900,-) heb je geen doorstroming meer, terwijl er wel steeds meer mensen komen die een sociale huurwoning nodig hebben. Mensen blijven zitten waar ze zitten. Daarbij zijn de huizenprijzen onevenredig snel gestegen, waardoor er ook steeds minder woningen worden verkocht omdat deze duurder worden.
Als jongere betaal je voor een kamer meestal even veel (of soms zelfs meer) dan voor een gehele zelfstandige sociale huurwoning. Je hebt ook gevallen waarbij een kamer zelfs meer dan de subsidiegrens kost (€700,- per maand in de grote steden is normaal).
Het moeilijk aan een woning kunnen komen is weliswaar een fenomeen van alle tijden, maar pas de afgelopen 10 jaar is "het systeem" helemaal in elkaar gedonderd waardoor je eigenlijk niet zoveel meer kunt doen. Alles is strenger gereguleerd, je moet nu aan meer eisen voldoen voor een sociale huurwoning, je kunt geen hypotheek meer nemen tenzij je heel veel inkomen hebt, enzovoort. Terwijl je vroegâh 10x je inkomen kon lenen bij de bank, een huis van fl. 70.000 met alles erop en eraan kon kopen en dat nu voor het zesvoudige kan verkopen. Makkelijker is het er allemaal niet op geworden de laatste jaren.

Tja, ik heb hier een andere mening over. Volgens mij is binnen 25 km van de plek waar je wilt wonen, woonruimte te vinden. Ook binnen 3 maanden. Wellicht niet in de wijk die je graag wilt, noch van de grote die je graag wilt of het huis dat je graag wilt, maar niet te min woonruimte.
Prima, betweter. Zoek maar eens een zelfstandige huurwoning voor mij van maximaal €600,- (incl. G/W/L) in de regio Haarlem/Haarlemmerliede/Velsen, waar ik binnen 3 maanden kan intrekken.
[
Voor 8% gewijzigd door
Verwijderd op 24-12-2010 10:30
]