Slasher schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 13:33:
[...]
Leuk gezegd en je hebt gelijk maar "vroeger" kon je de K.K gewoon uit eigen zak betalen, zie jij in de randstad iemand even 25.000 euro meebrengen in het huis?
Toendertijd was je door de lagere huizenprijzen ongeveer 15.000 GULDEN kwijt aan kosten koper.
Nu haal je oorzaak/gevolg door elkaar: dankzij de hoge prijzen kan met KK nauwelijks nog opbrengen.
Dat is
slechts 1,7% per jaar aflossen, als je dat al niet kan betalen, moet je wellicht niet perse willen kopen! En juist die perse-willen-kopen ongeacht de prijs gedacht heeft tot de enorme prijsexplosie geleid.
Slasher schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 13:58:
Ik vind het gewoon zuur als ik naar mijzelf kijk. Ik ben verstandig met geld, heb een aardig bedragje op de bank staan, maar als ik dat blijkbaar ook nog eens extra in een huis moet steken dan is dat best een aderlating.
Dat geld kan ik nergens anders voor gebruiken.
Dit is ook zo'n rare gedachte: veel mensen willen wel een huis kopen, maar het geld wat er in zit
ook voor iets anders gebruiken! Dat zeg je toch ook niet als je een auto koopt?
Ik ga geen onnodig risico aan, leen niet mijn max, en moet wel lijden onder de "slechten" in de samenleving.
Klopt, de bubble-opdrijvers hebben het voor veel mensen onmogelijk gemaakt om nog te huren/kopen. Uiteraard veroorzaakt door het nog steeds voortdurende tekort aan betaalbare bouwkavels, wat we weer aan onze overheid te danken hebben.
Klopt. En ironisch genoeg heeft de 10+ miljard die banken jaarlijks extra krijgen ze niet sterker gemaakt maar op instorten doen staan! Wellicht wordt het tijd om het "geldscheppend vermogen" van private instellingen volledig op te heffen: laat ze daadwerkelijk niet meer uitlenen dan er aan spaargeld is ondergebracht, i.p.v. een factor 10-30 meer.
Mfpower schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 14:00:
[...]
Op zich ben ik het wel met je eens, alleen bedenk je wel dat het voor veel mensen onmogelijk wordt om "normaal" te wonen (zoals mijn definitie in de vorige post). Komt ook bij dat de huurnorm voor sociale woningbouw ingevoerd gaat worden zodat de "modale mensch" tussen wal en schip valt.
Dat is nu ook al zo. En welke financiele regel dan ook zal daar niets aan veranderen zolang er een daadwerkelijk tekort aan huizen is. De enige echte oplossing is bouwen, en dan niet door grote schatrijke ontwikkelaars, want we hebben de laatste jaren kunnen zien dat dat de tekorten niet oplost.
De reacties op het beperken van een hypotheek op 112%, waarbij die 12% daadwerkelijk moet worden afgelost geven ook aardig aan hoe fout het systeem is geworden... Veel gezonder is (zoals in Duitsland) een maximum hypotheek van 80%, waarbij je gewoon 20% zelf moet betalen. Stel je voor wat dat met de huizenprijzen zou doen!
Combineer dat met (ook naar Duits voorbeeld) veel meer vrijheid om zelf te bouwen, en je bent er.
Eigenlijk zou de Nederlandse overheid de volledige huizenmarkt moeten uitbesteden aan een buitenlandse overheid, "we" hebben hier al tientallen jaren bewezen het alleen maar slechter te maken. Vergelijk de huizenprijzen (
en afmetingen!) eens met het buitenland: we zijn gruwelijk veel slechter af, en betalen er veel meer voor. Ook hebben we daardoor een enorme overheidssubsidie op wonen nodig, via sociale huurwoningen, huursubsidie en hypotheekrenteaftrek/koopsubsidie. Dit is in de omringende landen veel minder nodig, m.a.w. we betalen veel meer, de overheid betaald veel meer, en krijgen er veel minder voor terug

yrew schreef op donderdag 02 december 2010 @ 00:00:
[...]
Het probleem is alleen dat je met een spaarhypotheek dus niets aflost in de eerste 30 jaar. Je lost pas je hypotheek af aan het einde van de looptijd. Al zou je 100 % sparen, je blijft dan daarboven nog in de eerste 7 jaar met verhoogde maandlasten zitten.
Het daadwerkelijke probleem is natuurlijk het bestaan van HRA-maximaliserende-constructies zoals spaarhypotheken, Het eerste was de overheid zou moeten doen qua beperkingen is HRA alleen nog laten gelden voor annuiteitenhypotheken met volledige aflossing in 30 jaar. Kijken wat dat met de markt doet