True.
Laat ik het dan eens zo stellen en mijn eigen huis als voorbeeld nemen. Ik heb bewust een relatief goedkope starterswoning gehaald, bouw in 2000. Puur om op lange termijn goedkoper uit te zijn dan huren. Hypotheek loopt 30 jaar, 30 jaar vaste rente, spaarpolis ernaast. Ik betaal deze maand hetzelfde bedrag als over 25 jaar en ik weet wat de restschuld wordt.
Gezien historische inflatie, wordt geld iedere 20-22 jaar de helft waard. Lonen en huren zijn gekoppeld aan inflatie, mijn aflossing niet. Ok, er zijn onderhoudskosten, maar zo schokkend is dat niet. Pak ik de huur van een klein flatje bij afsluiten, bereken dat door met inflatie en kijk naar het totaal over 30 jaar, dan is huren van die mindere woning in totaal goedkoper (einde looptijd niet eens kwa maandbedrag) - maar er is geen restwaarde.
Natuurlijk is huur afhankelijk van woningwaarde, maar zelfs als er een huizenbubbel is, dan maakt 30 jaar inflatie dat op de aanschafprijs zeer zeker goed. Per saldo ben ik voordeliger uit met mijn koophuis, ondanks dat het groter is, rustiger gelegen)
Een verdwijning HRA kan een invloed hebben - minder mensen in eerste instantie die een huis kopen, meer behoefte aan huurwoningen, huurprijzen stijgen, mensen gaan uiteindelijk toch over naar kopen. In de nordics zijn de voorbeelden al daar waar na een eerste dip de huizenprijzen juist explodeerden na afschaffen HRA.
Er is best een groot verschil in uiteindelijke kosten (ik zie een woning als een kostenpost, niet een investering, niks is gegarandeerd), en zolang dat zo is is kopen interessant. Even los van dat het best lullig is dat je zo'n voordeel pas kan krijgen als je een financiële drempel over bent, en veel mensen daardoor ook gedwongen zijn tot huren terwijl het op de lange termijn duurder is. Ik heb het ook niet over de dramaverhalen die je hoort over mensen die hun huis gedwongen moeten verkopen omdat ze een tophypotheek met beleggingen afsluiten tegen variabele rente en geen buffer opbouwen. Ook die zullen wat dipjes in prijzen teweegbrengen in tijden van crisis, maar fundamenteel is het ook gewoon kwa kosten gewoon goedkoper. Zelfs als het huis niet je eigendom wordt, maar je oneindig het initiële bedrag zou blijven betalen dan wordt koop op termijn goedkoper dan huur. Het is gewoon moeilijk dat uit te bannen in de fundamentele waarde van een woning.
Om alvast het argument dat huren ook dalen bij dalende koopprijzen te pareren: als dat gebeurt gaan mensen dus structureel meer geld overhouden, op zoek naar een betere woonomgeving, duurdere huurwoningen, en uiteindelijk... een koopwoning.
Er zijn zooooo veel factoren, niemand kan natuurlijk zeggen hoe het gaat lopen, maar als ik kijk naar mijn vaste bedrag voor nog zo'n 27 jaar, dan weet ik in ieder geval waar ik aan toe ben, zelfs in tegenstelling tot huurders. Volgend jaar 10% inflatie? Laat maar komen, mijn loon stijgt wel mee, wat ik moet betalen niet. En, dan is het huis van jou, wat zijn dan nog de kosten? Nogmaals: de uiteindelijke totaalkosten gedurende het leven van een koopwoning vs huurwoning maakt dat mensen gewoon graag zullen kopen. Als de economie ook maar iets aantrekt wat zich vertaalt in banen, dan gaan de prijzen binnen no time de lucht in.
Als je een echte bubbel in koophuizen wil maken, moet je structureel huren van luxe woningen goedkoper maken dan de onderhoudskosten van een koopwoning - en die kosten heeft een huurwoning ook al doorberekend, dus het gaat niet lukken...
Let wel: ik heb het niet over de waarde, ik heb het over kosten van beide opties. Zelfs bij waarde 0 van een koopwoning, is het lange termijn goedkoper...
[
Voor 10% gewijzigd door
Verwijderd op 22-06-2010 17:42
]