1. Het overheidstekort wordt ook in 2010 op de 5-6% geschat, hier staat een verwachte economische groei van rond de 1% tegenover. Wat weegt zwaarder? Alleen al de extra rentelasten van dit tekort zijn equivalent aan de groei.n4m3l355 schreef op zondag 11 april 2010 @ 17:24:
[...]
Daar staat tegenover dat men voor de komende jaren weer een steiging projecteerd dus kunnen we met dezelfde logica redenen dat de woningprijzen weer wat rek krijgen doordat men meer geld heeft?
[...]
De autoprijzen zijn niet gedaald enkel het aantal transacties. Daarnaast zijn we nu 1,5 jaar in de crisis en is de markt lijkt het gestabiliseerd. Sterker nog CBS geeft zelfs weer een lichte stijging in de verkoopprijzen maar een sterke stijging in het aantal transacties.
[...]
Dit is nog maar de vraag aangezien niemand concreet kan vertellen wat de potentiele winst was van de tijdelijke ophoging van de NHG. Sterker nog juist de starters die juist niet genoeg voor het hogere segment 300.000+ euro waar NHG nu bij subsidieerd kopen die woningen toch niet. Voor hun blijft juist de subsidie bestaan. Voor het iets betere segment mag je je ook afvragen wat de rek de komende jaren wordt mbt de hypotheken.
[...]
Wederom ietwat voorbarig. Het gaat er sneller aan dan we denken. Tot nu toe horen we enkel wat geluiden van de diverse partijen die stemmen willen ronselen. Het is nog maar de vraag hoe snel daadwerkelijk iets gebeurd aangezien we in NL nog altijd dienen te polderen. Uiteindelijk zal het resultaat zoals met alles in de Nederlandse politiek zeer betrekkelijk zijn. Het zou mij niet verbazen (en dit is iets wat ik denk.. net zo goed een gok) dat men het hogere segment treft echter dit is een klein onderdeel van de totale woningmarkt.
[...]
Wederom een opeenstapeling van veronderstellingen waarbij de onderlinge relaties niet direct tot uitdrukking komen. Ten eerste staat de rente niet ongekend laag noch hoog. Het is dus als je kijkt naar de afgelopen 25 jaar goed mogelijk dat de rente zal stijgen maar je praat dan over procenten. Heden ten dagen is de rente rond de 5 a 6%, de hoogste (waar ik vanaf weet) heeft deze op 11% gestaan wat een unicum was en tevens zeer kort.
De inflatie zal men juist in bedwang dienen te houden met het oog de Nederlandse obligatie markt. Immers wilt de Nederlandse overheid geld, en dat hebben ze juist op termijn veel nodig, tegen een redelijke marktwaarde (niet zoals in Griekenland) is het belangrijk deze in bedwang te houden.
Ik heb het al eerder aangegeven maar imo zijn veel redeneringen erg snel en zijn de gevolgen absoluut niet zo makkelijk uiteen te zetten. Je kunt je afvragen wat in het verleden is gebeurd met een crisis. Iets wat ik al eerder heb aangegeven overigens en gelet op bv de grachtenindex zul je zien dat een financiele crisis zoals we die heden ten dagen kennen maar een minimale invloed heeft op de woningmarkt tov bv oorlog of ziektes.
2. Het volume in euro's uitgedrukt van het totaal verkochte woningen is dramatisch. In een markt waarbij de overheid niet elk jaar 25 miljard subsidieert zou de woningprijs allang hard gekelderd zijn. De vraag is hoelang de overheid dit kan en wil volhouden? Zie ook punt 1
3. Ik had begrepen dat ruim 80% van alle transacties met NHG plaatsvinden. De grens van NHG is tijdelijk verhoogd tot 350k en wordt teruggeschroefd. Sterker nog de triple A rating van de NHG staat ter discussie en wordt wellicht verlaagd.
4.Tuurlijk is het voorbarig. De verkiezingen zijn nog niet geweest. De vooruitzichten zijn dat de PVDA gaat winnen en laat die partij nou vooral niet op zorg en andere sociale voorzieningen willen bezuinigen. Waar valt er dan nog geld te halen .....
5. http://www.fd.nl/artikel/...aat-rente-ongewijzigd-1-0 Eén procent is de rente waar tegen banken geld kunnen lenen bij de europees centrale bank.