Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 225 Laatste
Acties:
  • 894.227 views

Onderwerpen

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 08:36

Macros

I'm watching...

dfrenner schreef op maandag 23 november 2009 @ 10:26:
[...]

Wat schiet je er dan mee op?
Het gaat er juist aan om de overheidsschulden in te lossen, als ik dat hier zo lees...
Die schuld moet toch wel ingelost worden. Dus jij hebt liever dat je nog meer inkomensbelasting gaat betalen en/of nog meer ziektekostenverzekering moeten betalen en/of nog meer wegenbelasting moet betalen en/of nog meer anti zeur belasting moet betalen en/of etc...

De HRA zorgt er niet meer voor dat huizen betaalbaarder zijn, dus is het alleen nog maar inefficient, en zorgt het voor nog meer winst bij de banken. De beste optie is om het geleidelijk af te schaffen. Zo dat de belasting die wij betalen naar de burger gaat en niet naar de grote banken.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Macros schreef op maandag 23 november 2009 @ 11:29:
[...]

Die schuld moet toch wel ingelost worden. Dus jij hebt liever dat je nog meer inkomensbelasting gaat betalen en/of nog meer ziektekostenverzekering moeten betalen en/of nog meer wegenbelasting moet betalen en/of nog meer anti zeur belasting moet betalen en/of etc...

De HRA zorgt er niet meer voor dat huizen betaalbaarder zijn, dus is het alleen nog maar inefficient, en zorgt het voor nog meer winst bij de banken. De beste optie is om het geleidelijk af te schaffen. Zo dat de belasting die wij betalen naar de burger gaat en niet naar de grote banken.
Nee het gaat mij erom dat de HRA weg moet omdat het niet houdbaar is over 50 jaar. Anderen in het topic hebben het erover dat NL failliet gaat etc.

En dan komt er iemand die vind dat alle belastingen ervoor in de plaats omlaag moeten...

Dus dat is geen eigen belang!?

Iets met de pot en de ketel...

Youtube: DashcamNL

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-01 20:21

Brons

Fail!

dfrenner schreef op maandag 23 november 2009 @ 10:26:
[...]

Wat schiet je er dan mee op?
Het gaat er juist aan om de overheidsschulden in te lossen, als ik dat hier zo lees...
Inlossen van de staatschuld heeft ook een aantal voordelen. Zoals een lagere rentelast en minder vraag naar kapitaal van de overheid. Als de overheid een begrotingsoverschot kan realiseren en geen leningen meer hoeft aan te gaan zal de prijs van kapitaal ook omlaag gaan. Behalve dat de staat namelijk rente moet betalen moeten bedrijven en consumenten concurreren met de staat.

Ook hoeven de belastingen helemaal niet omlaag te gaan. Er zou ook gekozen kunnen worden om bepaalde sociale uitgaven in stand te houden of te verbeteren. Goedkopere kinderopvang, betere en/of goedkopere scholen, over 30 jaar nog een AOW, etc. Uiteindelijk zullen deze uitgaven het moeten begeven als er geen einde komt aan de HRA. Je kan dan natuurlijk wel zeggen dat de geleidelijke afschaffing van de HRA je, eventueel, misschien, geld zal kosten maar je zal het ook niet leuk vinden als de scholen van je kinderen duurden en slechter worden of als de kinderopvang opeens veel duurder is. Want dan pakken ze de gewone man weer, zoals de Telegraaf zou zeggen.

• BlakHawk
Brons schreef op maandag 23 november 2009 @ 11:52:
[...]

Inlossen van de staatschuld heeft ook een aantal voordelen. Zoals een lagere rentelast en minder vraag naar kapitaal van de overheid. Als de overheid een begrotingsoverschot kan realiseren en geen leningen meer hoeft aan te gaan zal de prijs van kapitaal ook omlaag gaan. Behalve dat de staat namelijk rente moet betalen moeten bedrijven en consumenten concurreren met de staat.

Ook hoeven de belastingen helemaal niet omlaag te gaan. Er zou ook gekozen kunnen worden om bepaalde sociale uitgaven in stand te houden of te verbeteren. Goedkopere kinderopvang, betere en/of goedkopere scholen, over 30 jaar nog een AOW, etc. Uiteindelijk zullen deze uitgaven het moeten begeven als er geen einde komt aan de HRA. Je kan dan natuurlijk wel zeggen dat de geleidelijke afschaffing van de HRA je, eventueel, misschien, geld zal kosten maar je zal het ook niet leuk vinden als de scholen van je kinderen duurden en slechter worden of als de kinderopvang opeens veel duurder is. Want dan pakken ze de gewone man weer, zoals de Telegraaf zou zeggen.
Feit blijft, dat ze het dan nooit hadden moeten invoeren...
Nu zijn veel mensen ervan afhankelijk en dusdanig dat ze niet zonder kunnen.

• Brons

Brons

Fail!

Je hebt gelijk. Het had nooit moeten bestaan. En nu?

En: geleidelijke afschaffing. Dus mensen die er NU niet zonder kunnen mogen het nog gebruiken.

• Rukapul
  • Laatst online: 12:41
Het verleden doet er sec voor het nemen van optimale beslissingen niet toe.
En voor veel mensen dus niet en voor nog veel andere mensen op termijn ook niet.
edit: wat Brons zegt

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

dfrenner schreef op maandag 23 november 2009 @ 12:14:
Nee, want toen was de maatregel goed. Alleen hebben ze last van de calculerende burger (zie b.v. tegendraadse werkingen) die het eigen systeem ondermijnt en dan (zoals jij nu doet) het gaat claimen als "recht' terwijl ze misbruik maakt van een voorziening die daar eigenlijk niet voor gecreëerd is. En hiermee haar eigen voorziening ondergraaft. Immers wat jij stelt dat burgers van afhankelijk zijn, is de eigen keuze van de burger geweest om daarvan afhankelijk te worden.

Ze zouden bij het invoeren van een maatregel er direct ook een tijdslimiet aan moeten hangen. En bestuurders moeten gewoon de ballen hebben om door te pakken. Helaas is door de sterke opkomst van het populisme en het zelfde consumentisme onder de bevolking daar juist weinig kans op. Zeker omdat die slecht geïnformeerd is en iedereen in dezelfde kramp schiet bij het afschaffen van de HRA omdat ze alleen kijken naar het bedrag wat ze terugkrijgen en geen enkel zicht of mening hebben over aanvullende maatregelen die dan genomen worden. Niemand zal de HRA 1 op 1 afschaffen zonder aanvullende maatregelen.

Voorbeeldje van psuedomeningen: http://www.kennislink.nl/...oolstofdioxide-acceptabel
Ik denk dat dit veel mensen ervan afhankelijk zijn heel erg meevalt. Maar dan ook heel erg meevalt. Bijna alles dat <1995 een huis heeft gekocht zal er niet meer van afhankelijk zijn. En ook daarna veel mensen niet. Het is b.v. leuk dat ik een leuk bedrag per jaar krijg teruggestort, maar ben ik er van afhankelijk? Nope, dan maar 1x minder op vakantie. Lang niet iedereen gaat tot aan zijn max..

[ Voor 20% gewijzigd door Cyberpope op 23-11-2009 12:57 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:46
[...]

Bedoel je niet "nu ben ik er van afhankelijk"? Of gaat het wel om veel mensen als die groep maar jouw mening heeft.

Je blijft namelijk maar niet inzien dat jij zelf een keuze hebt gemaakt voor een bepaald huis, tegen een bepaalde prijs, met als risico leunen op een subsidie. Niemand heeft je daartoe gedwongen.

• BlakHawk
FireAge schreef op maandag 23 november 2009 @ 14:34:
[...]

Bedoel je niet "nu ben ik er van afhankelijk"? Of gaat het wel om veel mensen als die groep maar jouw mening heeft.

Je blijft namelijk maar niet inzien dat jij zelf een keuze hebt gemaakt voor een bepaald huis, tegen een bepaalde prijs, met als risico leunen op een subsidie. Niemand heeft je daartoe gedwongen.
Je drukt me weer lekker een hokje in he? Nu opeens ben ik afhankelijk? Opeens heb ik een te duur huis (want dat zeg je eigenlijk).

Mijn mening (politieke stem) ga jij toch niet kunnen beïnvloeden!

Ik kom weer eens terug als het weer on-topic gaat over de bubbel...

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

dfrenner schreef op maandag 23 november 2009 @ 15:14:
Je drukt me weer lekker een hokje in he? Nu opeens ben ik afhankelijk? Opeens heb ik een te duur huis (want dat zeg je eigenlijk).

Het gaat niet om in een hokje drukken. Maar je schakelt bij voortduring over tussen ik en allen. En voelt je daarmee meteen aangevallen.

Als je schrijft "ik (en vele met mij) zijn afhankelijk" is dat een stuk duidelijker.

Want dan heb je het weer over "mijn mening" en "mijn stem" en "natuurlijk kies ik" om daarna weer over te springen naar "veel mensen" terwijl je alleen voor jezelf kunt spreken zoals je al veel meer in dit topic gezien hebt.

Spreek voor jezelf en je krijgt het bovenstaande probleem niet en hoef je jezelf ook niet zo aangevallen te voelen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• FireAge
[...]

Ja mijn fout, laten we weer naar de orde van de dag gaan. Dit is immers niet het grote dfrenner en zijn hypotheek topic ;)

• Cartman!
  • Niet online
[...]

Dat doe ie helemaal niet maar wat jij verwoord vinden een heleboel mensen die denken dat HRA een recht is. Toen ik m'n hypotheek heb afgesloten heeft de Rabobank netjes gemeld dat het een subsidie is die afgeschaft kan worden. Als jij nu zo aan je max. zit dat je die HRA nodig hebt om te kunnen leven dan leen je gewoon boven je stand, zo simpel is het.

offtopic:
overigens hoop ik wel dat HRA blijft bestaan, ik heb ook een huis ;)

Verwijderd

Ik heb ook net een huis gekocht, redelijk aan onze max. Is de HRA voor ons lekker meegenomen? Absoluut. We zullen toch echt een tandje terug moeten doen als deze wordt afgeschaft. Dat betekent niet dat we op water en brood moeten, maar we zullen het wel degelijk merken.

En toch... is het eigenlijk een belachelijk systeem. Het heeft een prijsopdrijvende werking, die woningen niet méér bereikbaar maakt omdat de prijzen evenredig meestijgen. Feitelijk is het een verkapte subsidie aan banken die hogere hypotheken kunnen verstrekken en makelaars die een hogere provisie opstrijken. Wanneer de HRA afgschaft wordt spaart dit de overheid zeer veel geld uit, dat beter op andere plekken besteed kan worden (algehele lastenverlichting, beter onderwijs, aflossen staatsschuld...)

De beste manier zou mi zijn om over een periode van 30 jaar ieder jaar 1/30 minder aftrek toe te staan. In 2010 dus nog 100% HRA, in 2025 nog 50% en in 2040 zijn we er helemaal vanaf. Dan hoef je ook niet alle huidige hypotheken op de schop te nemen, aangezien die per definitie rond de HRA zijn opgebouwd: je schuld houden + sparen, in plaats van 'gewoon' aflossen.

Verwijderd

Cyberpope schreef op maandag 23 november 2009 @ 12:51:
[...]

Ik denk dat dit veel mensen ervan afhankelijk zijn heel erg meevalt. Maar dan ook heel erg meevalt. Bijna alles dat <1995 een huis heeft gekocht zal er niet meer van afhankelijk zijn. En ook daarna veel mensen niet. Het is b.v. leuk dat ik een leuk bedrag per jaar krijg teruggestort, maar ben ik er van afhankelijk? Nope, dan maar 1x minder op vakantie. Lang niet iedereen gaat tot aan zijn max..
Dus omdat jij het wel kan missen kan iedereeen het wel kan missen? Net zo goed als je hem in een hokje duwt kan ik jou ook in een hokje duwen. Iedereen praat hier toch in z'n eigen straatje.

• Rukapul
Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 12:10:
[...]

Dus omdat jij het wel kan missen kan iedereeen het wel kan missen?
Drogredenering. Het is eeen stuk zinniger om inhoudelijk in te gaan op de algemene inhoudelijk opmerking verwoord in de eerste 4 zinnen van de quote in plaats van de expliciete gemarkeerde illustratie ervan verdraaien tot een stelling die niet eens overeenkomst met de eerste 4 zinnen.
Net zo goed als je hem in een hokje duwt kan ik jou ook in een hokje duwen. Iedereen praat hier toch in z'n eigen straatje.
Die poging tot op de man spelen is nergens voor nodig.

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:06

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Als ze de HRA gaan afschaffen vind ik persoonlijk (voor mij) de beste oplossing om de HRA voor bestaande hypotheken aan te houden en er elk jaar voor nieuwe hypo's een paar jaar van aftrekken.
Volgend jaar mogen nieuwe hypo's nog maar 28jaar, jaar daarop nog maar 26 jaar etc.
En tegelijkertijd kosten koper procentje goedkoper maken op hetzelfde tempo. Dan is over 15 jaar KK 0% en HRA 0%.

Ik (vorig jaar) moest nog volle KK betalen maar krijg wel HRA. Iemand tussenin hoeft maar een beetje KK te betalen en krijgt een beetje HRA en aan het eind hoeft iemand geen KK meer te betalen en krijgt hij ook geen HRA meer.

En de mensen die tussen '90 en '04 ofzo hun huis kochten zijn gewoon onderdeel van de 'lucky' generation die hun huiswaarde zagen verdubbelen. Ik mag blij zijn als ik er over 10 jaar de K.K uit heb. Vind niet dat ik dubbel gestraft moet worden door ook mijn HRA te zien verdwijnen.

Wordt ook al driedubbel gestraft met die km-heffing (net nieuwe auto gekocht). En BPM dokken EN mijn 2e handsje straks geen ruk meer waard omdat nieuwe auto's duizenden euro's goedkoper worden EN die km-heffing ophoesten :(

[ Voor 50% gewijzigd door FunkyTrip op 24-11-2009 12:39 ]

Dit dus.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Cartman! schreef op maandag 23 november 2009 @ 17:06:
[...]
Dat doe ie helemaal niet maar wat jij verwoord vinden een heleboel mensen die denken dat HRA een recht is. Toen ik m'n hypotheek heb afgesloten heeft de Rabobank netjes gemeld dat het een subsidie is die afgeschaft kan worden. Als jij nu zo aan je max. zit dat je die HRA nodig hebt om te kunnen leven dan leen je gewoon boven je stand, zo simpel is het.
Dat vind ik altijd zo'n vreemde redenering. Je moet wel rekening houden met het feit dat HRA afgeschaft kan worden, maar je hoeft geen rekening te houden met het een eventuele verdubbeling van de inkomsten belasting?

Natuurlijk is het stom om echt op het maximum te gaan zitten, en je moet de problemen natuurlijk niet opzoeken, want er kunnen best wel maatregelen komen die invloed hebben op je besteedbare inkomen.

Maar ik zie op het moment een compleet plaatje aan belastingmaatregelen, en richt daar mijn financieen op in. Natuurlijk moet je zorgen dat je een gezonde buffer hebt, zodat je niet bij de minste of geringste wijziging in de problemen komt. Juist omdat de overheid ook nog eens extra regels heeft ingesteld die voor bepaalde financiering constructies lange looptermijnen verplichten, is de overheid hier ook verplicht om deze regeling tot op zekere hoogte te handhaven voor huidige constructies.

Maar het afschaffen van de HRA voor lopende hypotheken zonder dat daar een compensatie tegenover staat vind ik geen kleine aanpassing in de belasting maatregels. Ik zou zelf niet meteen op straat staan als de HRA afgeschaft word ( zonder andere aanpassingen in het belastingstelsel ), maar het zou toch wel erg veel pijn doen in mijn portemonnee.

Ik ben het ermee eens dat HRA eigenlijk een slecht iets is en gewoon afgeschaft moet worden ( Net zoals een hoop andere subsidies en belastings maatregelen ), maar het is gewoon niet reeel om te stellen dat je HRA van de een op de andere dag af kunt schaffen zonder op een ander vlak te compenseren.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Rukapul
Woy schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 12:51:
[...]

Dat vind ik altijd zo'n vreemde redenering. Je moet wel rekening houden met het feit dat HRA afgeschaft kan worden, maar je hoeft geen rekening te houden met het een eventuele verdubbeling van de inkomsten belasting?
Het is gewoon een klassieke risicoafweging. De HRA is nu al jaren onderwerp van discussie in de politiek en beweegt zich al in een bepaalde richting, terwijl verdubbeling van de inkomstenbelasting dat niet is. De concrete toestand negeren komt neer op het opzetten van oogkleppen.
maar het is gewoon niet reeel om te stellen dat je HRA van de een op de andere dag af kunt schaffen zonder op een ander vlak te compenseren.
Waarom brengen mensen dit telkens weer naar boven, terwijl diezelfde politiek als hierboven per ruime meerderheid aangeeft dat niet te overwegen (noch iemand in bijvoorbeeld dit topic). Eerst oogkleppen en ontkennen dat er iets is en tegelijkertijd in het verlengde iets beweren dat er echt niet is. Het lijkt wel FUD ;)

• Brons

Brons

Fail!

Want de HRA zal in 1 keer afgeschaft worden zonder overgangsregeling, right? Dit is volgens mij het belangrijkste argument dat de anti-afschaffers hebben terwijl het natuurlijk logisch dat het niet zal gebeuren. Klinkt wel als een Glen Beck of een Rush Limbaugh verhaal: angst zaaien en de feiten negeren.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Rukapul schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 13:01:
[...]

Het is gewoon een klassieke risicoafweging. De HRA is nu al jaren onderwerp van discussie in de politiek en beweegt zich al in een bepaalde richting, terwijl verdubbeling van de inkomstenbelasting dat niet is. De concrete toestand negeren komt neer op het opzetten van oogkleppen.

[...]

Waarom brengen mensen dit telkens weer naar boven, terwijl diezelfde politiek als hierboven per ruime meerderheid aangeeft dat niet te overwegen (noch iemand in bijvoorbeeld dit topic). Eerst oogkleppen en ontkennen dat er iets is en tegelijkertijd iets beweren dat er echt niet is. Het lijkt wel FUD ;)
Ik heb het ook telkens over het feit dat afschaffen van de HRA zonder andere maatregelen niet realistisch is. Ik heb ook nergens gezegd dat er geen optie is tot afschaffing van de HRA. Ik ga er alleen van uit dat als de HRA afgeschaft word, er minstens een compensatie tegen over zal staan. In welke vorm dat dan is weet ik niet.

Dat neemt dus niet weg dat ik wel degelijk rekening hou met de HRA in mijn totale financiele overweging. Maar je zult altijd een buffer moeten hebben, want er zijn zoveel fiscale regels die gewijzigd kunnen worden en invloed kunnen hebben op je financien.

Ik heb immers nog nooit serieuze plannen gehoord om HRA compleet af te schaffen, zonder dat daar iets tegenover staat. Dus daar hou ik geen rekening mee.

Het is dus een beetje flauw om te stellen dat dat oogkleppen op hebben is, want ik ontken nergens dat er geen wijzigingen kunnen komen. Ik zeg alleen dat het compleet wegvallen van de HRA, zonder een tegenmaatregel net zo onwaarschijnlijk is als een forse ophoging van de inkomstenbelasting.

En ook de beschuldiging van FUD is nogal flauw, want ik heb nergens gezegd dat de politiek iets dergelijks beweert heeft, ik reageer alleen op de stelling dat rekening houden met de HRA voor je totale financiële plaatje boven je stand leven is.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Woy schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 12:51:
Ik ben het ermee eens dat HRA eigenlijk een slecht iets is en gewoon afgeschaft moet worden ( Net zoals een hoop andere subsidies en belastings maatregelen ), maar het is gewoon niet reeel om te stellen dat je HRA van de een op de andere dag af kunt schaffen zonder op een ander vlak te compenseren.
Again.. dit kan niet. Het afschaffen van de HRA heeft gevolgen voor de overheidsfinancieen. Daarin bestaat niet eigenaar die er rijker van wordt en daaraan het geld uitgeeft. Dus zal door de volksvertegenwoordiging altijd dit geld weer aangewend worden voor een maatschappelijk doel.

Wel is het mogelijk (net zoals nu met de HRA) dat er bepaalde doelgroepen in onze samenleving meer van profiteren als andere doelgroepen.
Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 12:10:
Dus omdat jij het wel kan missen kan iedereeen het wel kan missen? Net zo goed als je hem in een hokje duwt kan ik jou ook in een hokje duwen. Iedereen praat hier toch in z'n eigen straatje.
Ik haalde mijn eigen situatie aan als voorbeeld. Ik verklaar hem nergens algemeen geldig.

Maar definieer missen... Ik durf te stelling aan dat veruit de meerderheid van de nederlandse eigenaren niet onder het gedefinieerde bestaansminimum komt op het moment dat de HRA totaal vervalt. Zelfs zonder compenserende maatregelen.. Dat ze minder te besteden hebben staat wel vast. Maar dat ze het niet kunnen missen?? Zoals ik al aangaf moet je dan wellichte ander keuzen maken in je lifestyle, maar dat is iets anders als zakken onder het bestaansminimum.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Cyberpope schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 13:13:
[...]
Maar definieer missen... Ik durf te stelling aan dat veruit de meerderheid van de nederlandse eigenaren niet onder het gedefinieerde bestaansminimum komt op het moment dat de HRA totaal vervalt. Zelfs zonder compenserende maatregelen.. Dat ze minder te besteden hebben staat wel vast. Maar dat ze het niet kunnen missen?? Zoals ik al aangaf moet je dan wellichte ander keuzen maken in je lifestyle, maar dat is iets anders als zakken onder het bestaansminimum.
Maar jij vind dus dat een belastingmaatregel aangepast/afgeschaft mag worden zolang er maar geen mensen onder het bestaansminimum komen te zitten? Of alleen als dat bij HRA gebeurt?

• Brons

Brons

Fail!

Hoe kan men onder het bestaansminimum komen bij een geleidelijke afschaffing?

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Woy schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 13:37:
Maar jij vind dus dat een belastingmaatregel aangepast/afgeschaft mag worden zolang er maar geen mensen onder het bestaansminimum komen te zitten? Of alleen als dat bij HRA gebeurt?
Nee, hij vraagt wat 'niet kunnen missen' betekent.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
eamelink schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 13:57:
[...]
Nee, hij vraagt wat 'niet kunnen missen' betekent.
Maar mijn vraag was of hij daar mee impliceerde dat hij vindt dat een regel afgeschaft/veranderd mag worden als dat betekend dat er geen mensen onder het bestaansminimum kwamen.

Verwijderd

Cyberpope schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 13:13:
[...]

Ik haalde mijn eigen situatie aan als voorbeeld. Ik verklaar hem nergens algemeen geldig.

Alleen je eigen voorbeeld? Je hebt over de mensen voor 1995 en ook een grote groep daarna.

Prima dat jij het kunt missen in de zin dat een keer minder op vakantie gaat en dat de groep babyboomers toch overal binnen blijft vallen, maar vergeet niet dat er de afgelopen jaren ook veel mensen zijn ingestapt in de woningmarkt.

Zoals je misschien wel weet zit je in het begin vrij dicht tegen het maximum aan. Wel is dat maximum bij mij gebaseerd op 1 inkomen, omdat ik dat van mijn vrouw niet echt nodig heb (alleen voor de leuke dingen in het leven), maar dat is net zo goed een risico. Dat hadden mijn ouders vroeger en met hen vele anderen. Het is nu eenmaal de markt waarin men zit. Ik zelf heb dit jaar voor het eerst een huis gekocht. Ook ik kan de HRA als het moet wel missen, maar veel geld om lekker te leven blijft er niet over.
Zelf was ik zo'n scheefwoner in een goedkope huurwoning. Ze willen toch graag dat die mensen er dan uit gaan als ze teveel verdienen? Dan doe je dat en wordt je meteen gestraft. Had ik achteraf dus blijkbaar beter kunnen profiteren van een te goedkope gesubsidieerde woning van de woningcorporatie. Oh nee dat was ook niet goed toch?

Het wordt zo langzamerhand tijd dat de groep babyboomers eens de rekening gaan betalen. Ik wordt er echt schijtziek van. Ze kunnen nog gebruik maken van de VUT regeling, gewoon met 65 met pensioen enz. enz. Bij alle maatregelen wordt deze groep altijd ontzien.

Dus op bestaansminimum is prima? Dan gaan er dus heel veel mensen terug in welvaart. Dat is wel een hele drastische lifestyle verandering.

Verwijderd

Rukapul schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 12:28:
[...]

Drogredenering. Het is eeen stuk zinniger om inhoudelijk in te gaan op de algemene inhoudelijk opmerking verwoord in de eerste 4 zinnen van de quote in plaats van de expliciete gemarkeerde illustratie ervan verdraaien tot een stelling die niet eens overeenkomst met de eerste 4 zinnen.

[...]

Dat jij dit een drogredenering vindt zegt meer over jou dan over mij. Ik stel voor dat je het verhaal nog een keer leest. Ook hij projecteert het verhaal op z'n eigen situatie en doet aannames over andere grote groepen mensen.

Die poging tot op de man spelen is nergens voor nodig.
Op het moment dat hij mensen in hokjes praat en niet-ontvankelijk is voor mening van iemand, door deze uit te kleden en zo neer te zetten dat hij zogenaamd de enige is in deze wereld, dan doe ik dat ook.
Ook de reactie van jou vind ik bijzonder onprofessioneel en is een beetje het beleid in discussies op got, namelijk dat je probeerd mensen op hun plaats te zetten door hun reactie naar beneden te halen om jezelf daardoor te kunnen profileren.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 16:47:
Alleen je eigen voorbeeld? Je hebt over de mensen voor 1995 en ook een grote groep daarna.

Prima dat jij het kunt missen in de zin dat een keer minder op vakantie gaat en dat de groep babyboomers toch overal binnen blijft vallen, maar vergeet niet dat er de afgelopen jaren ook veel mensen zijn ingestapt in de woningmarkt.
Correct. Maar degene die het aanhaalde deed net of de grootste groep huizenbezitters afhankelijk is van de HRA. Ik durf het aan om te zeggen dat dit een minderheid is. Ondanks dat het dan nog veel mensen zijn. Maar in vergelijking van het totaal aan woningbezit, zijn de nieuwkomers van de laatste jaren een kleine groep. En zelfs van die relatief kleine groep kun je niet iedereen meetellen omdat er genoeg zijn die niet aan het maximum zijn gaan zitten.

Als je op beleidsniveau wil denken (en dat doe je met HRA afschaffen of niet) moet je wel het hele plaatje durven te zien en niet alleen je eigen wereldje.
Zoals je misschien wel weet zit je in het begin vrij dicht tegen het maximum aan. Wel is dat maximum bij mij gebaseerd op 1 inkomen, omdat ik dat van mijn vrouw niet echt nodig heb (alleen voor de leuke dingen in het leven), maar dat is net zo goed een risico. Dat hadden mijn ouders vroeger en met hen vele anderen. Het is nu eenmaal de markt waarin men zit. Ik zelf heb dit jaar voor het eerst een huis gekocht. Ook ik kan de HRA als het moet wel missen, maar veel geld om lekker te leven blijft er niet over.
Eens in jou situatie kan ik het me voorstellen. Maar projecteer dat niet op de meeste mensen. Want de meeste mensen die een huis hebben, hebben dat al lang.
Het wordt zo langzamerhand tijd dat de groep babyboomers eens de rekening gaan betalen. Ik wordt er echt schijtziek van. Ze kunnen nog gebruik maken van de VUT regeling, gewoon met 65 met pensioen enz. enz. Bij alle maatregelen wordt deze groep altijd ontzien.
Eens.. Die groep heeft een goede lepel in de mond gehad en krijgen met het nieuwe WAO akkoord weer de wind mee. Maar dat is een andere discussie.
Dus op bestaansminimum is prima? Dan gaan er dus heel veel mensen terug in welvaart. Dat is wel een hele drastische lifestyle verandering.
Waarop baseer je "heel veel mensen". Wat is dat? ik gok nog geen 10-15% van de huidige huizenbezitter die op het minimum zouden komen.. Zeker niet als je alle mensen meeneemt die nu z'n hoge HRA hebben omdat ze de fiscale regeling maximaal uitnutten. Er zijn er vele die al een spaarpot hebben die ze makkelijk in mindering kunnen brengen op hun hypotheek.

En terug is welvaart. Het is gesubsidieerde welvaart, dus z'n ramp is een stapje terug ook weer niet.
Woy schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 14:04:
Maar mijn vraag was of hij daar mee impliceerde dat hij vindt dat een regel afgeschaft/veranderd mag worden als dat betekend dat er geen mensen onder het bestaansminimum kwamen.
Nee, maar dat heb ik ook nergens gesteld. Sterker nog als er wel mensen onder het bestaansminimum zouden komen zou ik het ook geen criteria vinden. Immers je kunt dat weer repareren met aanvullen maatregelen. Een beleidswijziging is altijd een totaal plaatje.

Maar heb het wel in de discussie over concrete dingen. Termen als "veel mensen kunnen dan het niet meer betalen". "de meeste mensen" en "dat kunnen mensen niet missen" zijn allemaal zo subjectief dat een normale discussie onmogelijk wordt. Want niemand kan zijn eigen voordeel nooit missen, terwijl ze heel gemakkelijk over een ander oordelen.

Onder het bestaansminimum kun je niets meer "missen". De rest wordt de HRA veelvuldig gebruikt voor luxe leven. Geeft dat dan ook aan, "dat je de luxe niet wilt missen". Maar dat is iets anders als het niet kunnen missen.

Is anders de overheid verantwoordelijk voor het geluk van die mensen om de HRA in stand te houden?? Hierdoor moet zij andere maatregelen nemen waardoor andere mensen het geluk wordt verminderd (en wellicht zelfs onder het bestaansminimum uitkomen. Kijk dat er de afgelopen 10 jaar afgebroken is aan sociale zekerheid voor de onderklasse en wat er nu weer gebeurd bij kwetsbare mensen met de pakketmaatregel AWBZ. Gok dat dit meer mensen treft en harder treft als de er mensen zijn die in de problemen komen vanwege de HRA. En dat deze mensen ook veel minder mogelijkheden hebben om die klappen te repareren door bv extra werk te nemen of een vakantie te skippen.
Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 16:55:
Op het moment dat hij mensen in hokjes praat en niet-ontvankelijk is voor mening van iemand, door deze uit te kleden en zo neer te zetten dat hij zogenaamd de enige is in deze wereld, dan doe ik dat ook.
Wijs even aan waar ik stel dat hij de enige is in de wereld? En niet ontvankelijk ben voor zijn mening? Ik geef hem zelfs gelijk. Ik vraag hem alleen om zijn eigen situatie niet op andere te projecteren en daarmee algemeen geldig te verklaren. Zeker niet omdat >85% van de huiseigenaren in nederland langer als 7 jaar huizenbezitter is. Dat op GOT voornamelijk startende woningbezitters komen geeft een vertekend beeld.

In mijn antwoord beschrijf ik de algemene situatie en geef daarna mezelf als voorbeeld. Een heel verschil voor degene die dat kan zien.

[ Voor 12% gewijzigd door Cyberpope op 24-11-2009 17:11 ]

Verwijderd

[b][message=32983638,noline]Cyberpope schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 17:02[/message

Wijs even aan waar ik stel dat hij de enige is in de wereld? En niet ontvankelijk ben voor zijn mening? Ik geef hem zelfs gelijk. Ik vraag hem alleen om zijn eigen situatie niet op andere te projecteren en daarmee algemeen geldig te verklaren. Zeker niet omdat >85% van de huiseigenaren in nederland langer als 7 jaar huizenbezitter is. Dat op GOT voornamelijk startende woningbezitters komen geeft een vertekend beeld.

In mijn antwoord beschrijf ik de algemene situatie en geef daarna mezelf als voorbeeld. Een heel verschil voor degene die dat kan zien.
Volgens mij hoef ik het niet aan te wijzen, omdat je het in de zin daarna gewoon zelf zegt. Namelijk dat hij het niet op andere moet projecteren en dus alleen op zich zelf en vervolgens jouw situatie algemeen geldend te maken door grote groepen erbij te halen.

En trouwens die 85% van jouw kunnen inmiddels alweer een groter huis hebben gekocht en dus net zo afhankelijk van de HRA kunnen zijn als dan starters dat zijn.

• Brons

Brons

Fail!

Wat is het doel om te discussiëren over of het acceptabel is of mensen onder het bestaansminimum komen als een verandering toch niet mensen (hard) gaat aanpakken die nu al HRA hebben?

Overigens ben ik het met Ronaldo V eens dat de baby boomers alles waarschijnlijk ontlopen en het is inderdaad jammer dat die generatie zich verrijkt heeft over de ruggen van de andere. Maar wat wil je er aan doen? Een nieuwe belastingschijf voor mensen van 55+? Een redelijke manier om wat geld van ze terug te pakken zou een belasting op rijke gepensioneerden zijn. Maar we hebben gezien hoe de CDA, VVD en zo ongeveer alle andere partijen daar over dachten toen dat idee opgeworpen is.

Het is opzich wel grappig dat een partij als de PVDA eigenlijk al een tijdje bezig is met het promoten van gezonde overheidsfinanciën (gepensioeneerdenbelasting en afschaf HRA als belangrijkste voorbeeld) en dat de VVD dat allemaal niet wil hebben. Terwijl de VVD juist een partij zou moeten zijn die helemaal into gezonde overheidsfinancien is en de PVDA de partij van het uitgeven zou moeten zijn.

Bovenstaande is natuurlijk vanuit het standpunt van retoriek en niet de werkelijke programma's

Verwijderd

Cyberpope schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 17:02:
[...]

Waarop baseer je "heel veel mensen". Wat is dat? ik gok nog geen 10-15% van de huidige huizenbezitter die op het minimum zouden komen.. Zeker niet als je alle mensen meeneemt die nu z'n hoge HRA hebben omdat ze de fiscale regeling maximaal uitnutten. Er zijn er vele die al een spaarpot hebben die ze makkelijk in mindering kunnen brengen op hun hypotheek.
Waar baseer jij je dan op dat er velen zijn die al een spaarpot hebben die ze makkelijk in mindering kunnen brengen op hun hypotheek.
En terug is welvaart. Het is gesubsidieerde welvaart, dus z'n ramp is een stapje terug ook weer niet.
Ik betaal nog steeds meer (veel teveel) dan ik ontvang dus gesubisidieerd is er bij mij helemaal niks. Ik heb gewoon zaken gedaan in een markt die zo is geworden.
Onder het bestaansminimum kun je niets meer "missen". De rest wordt de HRA veelvuldig gebruikt voor luxe leven. Geeft dat dan ook aan, "dat je de luxe niet wilt missen". Maar dat is iets anders als het niet kunnen missen.
Laat dat wat jij luxe noemt nu net hetgeen zijn wat bij ons huidige welvaartsniveau hoort. Of is het acceptabel dat er grote groepen mensen maar gewoon terug gaan naar het welvaarts niveau van de jaren zeventig.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2009 17:26 ]

• Brons

Brons

Fail!

Oftewel het is een verworven welvaartsniveau dat jij moet behouden ten koste van alle anderen?

Verwijderd

Brons schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 17:25:
Oftewel het is een verworven welvaartsniveau dat jij moet behouden ten koste van alle anderen?
Ik kan het ook omdraaien. Moeten anderen beter worden over de rug van mij? Moet de overheid zijn zelf gecreërde problemen wat betreft de begroting maar oplossen over de rug van mij?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2009 17:30 ]

• FireAge
Brons schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 17:13:
Het is opzich wel grappig dat een partij als de PVDA eigenlijk al een tijdje bezig is met het promoten van gezonde overheidsfinanciën (gepensioeneerdenbelasting en afschaf HRA als belangrijkste voorbeeld) en dat de VVD dat allemaal niet wil hebben. Terwijl de VVD juist een partij zou moeten zijn die helemaal into gezonde overheidsfinancien is en de PVDA de partij van het uitgeven zou moeten zijn.
Dat komt omdat de politieke partijen tegenwoordig meer aan zieltjeswinnen doen dan aan standpunt vertegenwoordigen. Ze kijken naar het Maurice de Hond effect bij al hun uitlatingen en strepen alles wat stemmers kost weg.

Over een paar jaar hebben we partijprogramma's waar allen nog maar in staat: Mijn favorite kleur is blauw. En dan kunnen mensen die blauw mooi vinden daar op stemmen.

En dit is niet alleen de VVD, maar bijna alle partijen worden steeds gematigder. Wat kun je daar nu mee, partijen moeten een standpunt en levensopvatting uitdragen en niet proberen een populariteitswedstrijd te winnen.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
Er zijn maar heel weinig mensen die (al dan niet direct) geen voordeel krijgen 'over de ruggen van anderen'

• Brons

Brons

Fail!

Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 17:28:
[...]

Ik kan het ook omdraaien. Moeten anderen beter worden over de rug van mij? Moet de overheid zijn zelf gecreërde problemen wat betreft de begroting maar oplossen over de rug van mij?
Ten eerste: er zal geen enkele partij zijn die mensen de huidige HRA afpakken.

Ten tweede: ja, de HRA is sociaal gezien niet te verantwoorden. Het is een degressieve belastingmaatregel die ook nog een keer gigantisch veel geld kost. En het is zeker niet in je eigen voordeel om de overheidsfinanciën onhoudbaar te maken. Het zal je alleen maar meer van je zogenaamde welvaartsniveau kosten als er geen oplossingen komen.
FireAge schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 17:37:
[...]

Dat komt omdat de politieke partijen tegenwoordig meer aan zieltjeswinnen doen dan aan standpunt vertegenwoordigen. Ze kijken naar het Maurice de Hond effect bij al hun uitlatingen en strepen alles wat stemmers kost weg.

Over een paar jaar hebben we partijprogramma's waar allen nog maar in staat: Mijn favorite kleur is blauw. En dan kunnen mensen die blauw mooi vinden daar op stemmen.

En dit is niet alleen de VVD, maar bijna alle partijen worden steeds gematigder. Wat kun je daar nu mee, partijen moeten een standpunt en levensopvatting uitdragen en niet proberen een populariteitswedstrijd te winnen.
Het is te belachelijk voor woorden. Wat heb je nog aan politiek partijen als de enige standpunten die ze hebben gemaakt worden door peilingen? Een mooi voorbeeld vind ik wel Wilders en de ontslagbescherming: hij komt er achter dat zijn electoraat het niet met hem eens is en hij draait de volgende dag 180 graden. Dit gedrag is schadelijk voor het goed functioneren van onze democratie aangezien de populisten alle stemmen trekken.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 17:23:
Waar baseer jij je dan op dat er velen zijn die al een spaarpot hebben die ze makkelijk in mindering kunnen brengen op hun hypotheek.
Omdat het aantal aflossingsvrije hypotheken als percentage van de totale hypotheekmarkt aardig klein is. En iedereen die een spaarhypotheek of iets dergelijks heeft heeft daarmee een spaarpot waarmee hij zijn hypotheek kan verlagen.
Ik betaal nog steeds meer (veel teveel) dan ik ontvang dus gesubisidieerd is er bij mij helemaal niks. Ik heb gewoon zaken gedaan in een markt die zo is geworden.
Waar baseer jij dat op?? Je zult wel gelijk hebben zolang je geen kinderen hebt, zodra je die wel neemt ben je waarschijnlijk een netto-ontvanger van de nederlandse staat. Hoewel afhankelijk van hoe lang je afgestudeerd bent, je op dit moment ook nog zeker een netto-ontvanger kunt zijn.

En waarom moet dan de overheid die markt in stand houden omdat hij zo geworden is??
Laat dat wat jij luxe noemt nu net hetgeen zijn wat bij ons huidige welvaartsniveau hoort. Of is het acceptabel dat er grote groepen mensen maar gewoon terug gaan naar het welvaarts niveau van de jaren zeventig.
Pleit jij hiermee dat de bijstandsuitkeringen omhoog moeten??

Nogmaals wie waar naar toegaat is niet relevant. ELKE keuze heeft zijn slachtoffers. Heb het alleen niet over "kan dit niet missen..." en dat soort dingen. Maak het concreet.
Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 17:12:
[...]

Volgens mij hoef ik het niet aan te wijzen, omdat je het in de zin daarna gewoon zelf zegt. Namelijk dat hij het niet op andere moet projecteren en dus alleen op zich zelf en vervolgens jouw situatie algemeen geldend te maken door grote groepen erbij te halen.

En trouwens die 85% van jouw kunnen inmiddels alweer een groter huis hebben gekocht en dus net zo afhankelijk van de HRA kunnen zijn als dan starters dat zijn.
Nee, ik daarmee maakt ik het niet algemeen geldend. Ik nuanceer slechts. Ik stel nergens dat omdat het voor 85% het ook direct geld voor de overige 15%. En ja, daar kunnen mensen zitten die een groter huis gekocht hebben. Maar daarom is de 15% ook ruim genomen. Want het is echt niet zo dat er in de afgelopen 5 jaar plots 15% meer huizenbezitters zijn gekomen die allemaal 100% afhankelijk zijn van HRA.

Je haalt zelf als de baby-boomers aan. Een zeer grote groep huizenbezitters die echt op geen enkele wijze in de problemen komt over het algemeen als de HRA word afgeschaft. En zo zijn er nog vele groepen aan te wijzen. Slechts de groep starters van de afgelopen 5 jaar lopen echt een groot risico. De rest valt het wel weel.

Geinige is dat waarschijnlijk juist de midden en onderklasse zou profiteren van de aanpak van de HRA omdat het systeem degressief is. Maar ze kijken alleen naar die 100 in hun hand en durven niet verder te kijken...

[ Voor 3% gewijzigd door Cyberpope op 24-11-2009 22:40 ]

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:35
Cyberpope schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 21:59:
...Slechts de groep starters van de afgelopen 5 jaar lopen echt een groot risico.
Het lijkt me ook dat een groot deel (alweer zo'n vage aanduiding :P) van deze subgroep nog lang niet op hun top vd carriereladder zit. Dat maakt het niet leuker, maar de gevolgen zullen dan minder dramatisch zijn, zeker gegeven dat HRA langzaam zou worden afgebouwd.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Verwijderd

Cyberpope schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 21:59:
[...]

Omdat het aantal aflossingsvrije hypotheken als percentage van de totale hypotheekmarkt aardig klein is. En iedereen die een spaarhypotheek of iets dergelijks heeft heeft daarmee een spaarpot waarmee hij zijn hypotheek kan verlagen.
Je kunt niet zomaar het gedeelte dat je gespaard hebt van je spaarhypotheek gebruiken om tussentijds de hypotheek te verlagen. Verdiep je eens in het hypothekenverhaal.
Waar baseer jij dat op?? Je zult wel gelijk hebben zolang je geen kinderen hebt, zodra je die wel neemt ben je waarschijnlijk een netto-ontvanger van de nederlandse staat. Hoewel afhankelijk van hoe lang je afgestudeerd bent, je op dit moment ook nog zeker een netto-ontvanger kunt zijn.
Ik heb zelfs 2 (jonge) kinderen, maar ben nog steeds geen netto-ontvanger. Waar ik dat op basseer? Ik vind het wat ver gaan om mijn belastingoverzicht van 2008 online te zetten. Bovendien ben ik op mijn 18e of 19e al begonnen met werken en heb ik in deeltijd een HBO diploma gehaald.
En waarom moet dan de overheid die markt in stand houden omdat hij zo geworden is??
Ze hoeven het niet in stand te houden, maar zullen zich wel als een betrouwbare partij binnen de samenleving moeten gedragen.
Gelukkig wonen in een democratie en zullen de verkiezingen wel weer uit gaan wijzen welke keuzen Nederland gaat maken.
Pleit jij hiermee dat de bijstandsuitkeringen omhoog moeten??
Hoe kom je daar nu weer bij???? Dit gaat echt nergens over.
Nogmaals wie waar naar toegaat is niet relevant. ELKE keuze heeft zijn slachtoffers. Heb het alleen niet over "kan dit niet missen..." en dat soort dingen. Maak het concreet.
Nogmaals kun je je nu echt geen voorstelling maken van het huidige welvaartsniveau???
Nee, ik daarmee maakt ik het niet algemeen geldend. Ik nuanceer slechts. Ik stel nergens dat omdat het voor 85% het ook direct geld voor de overige 15%. En ja, daar kunnen mensen zitten die een groter huis gekocht hebben. Maar daarom is de 15% ook ruim genomen. Want het is echt niet zo dat er in de afgelopen 5 jaar plots 15% meer huizenbezitters zijn gekomen die allemaal 100% afhankelijk zijn van HRA.

Je haalt zelf als de baby-boomers aan. Een zeer grote groep huizenbezitters die echt op geen enkele wijze in de problemen komt over het algemeen als de HRA word afgeschaft. En zo zijn er nog vele groepen aan te wijzen. Slechts de groep starters van de afgelopen 5 jaar lopen echt een groot risico. De rest valt het wel weel.

Geinige is dat waarschijnlijk juist de midden en onderklasse zou profiteren van de aanpak van de HRA omdat het systeem degressief is. Maar ze kijken alleen naar die 100 in hun hand en durven niet verder te kijken...
Ik bedoel maar. Je gaat er in bovenstaande al van uit dat het zeker voor die 85% geldt, omdat je die 15% zogenaamd al ruim hebt genomen. Heb je voor mij een linkje dan met wat cijfers enzo???

Waarschijnlijk zal juist de midden en onderklasse profiteren??? Wat bedoel je precies met waarschijnlijk. Is dit iets wat je ter plekke verzint of is dit ergens gebasseerd. Hoe moet ik dat zien? Welk plan ligt daar aan ten grondslag? Gaan de belastingen dan omlaag ofzo?
Ik zou zeggen maak het concreet.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 22:55:
Je kunt niet zomaar het gedeelte dat je gespaard hebt van je spaarhypotheek gebruiken om tussentijds de hypotheek te verlagen. Verdiep je eens in het hypothekenverhaal.
Denk jij nu echt als het rentevoordeel wegvalt, banken niet heel snel de constructie gaan aanpassen omdat het hele spaarhypotheekverhaal dan niet meer relevant is? Immers de heel spaarhypotheek bestaat alleen als gevolg van de HRA en zul je in geen enkel land tegenkomen.
Ik heb zelfs 2 (jonge) kinderen, maar ben nog steeds geen netto-ontvanger. Waar ik dat op basseer? Ik vind het wat ver gaan om mijn belastingoverzicht van 2008 online te zetten. Bovendien ben ik op mijn 18e of 19e al begonnen met werken en heb ik in deeltijd een HBO diploma gehaald.
Dan snap ik je weerstand tegen de HRA want je moet ruim boven de 52% schaal verdienen, heel ruim om dan een netto-betaler te worden met jonge kinderen. Dus ben jij een van die mensen die ruimschoots profiteert van de ongelijkheid van de HRA. Of denk je dat die acties zoals b.v. van de GGD op dit moment gratis zijn? Van de GGD alleen al gaat ongeveer 70% naar de jeugdgezondheidszorg. Om over de kosten die we als samenleving hebben om de hele infrastructuur rondom scholing nog maar te zwijgen (betaald uit algemene middelen). Andere voorzieningen zoals sport/muziekonderwijs en andere vormen van vrijetijdsbesteding worden voornamelijk ook alleen betaald voor jeugdigen (uit de algemene middelen). Kinderen zijn gratis meeverzekerd in de ziektekosten (en awbz) wie denk je dat dat betaald?? Met kinderen moet je heel erg veel belasting betalen wil je een netto-betaler worden van de nederlandse staat. Met de eerste belastingschalen red je het niet hoor.

Verdiep je een in de gemiddelde gemeente/provincie en rijksbegroting en kijk eens hoeveel er naar voorzieningen voor jeugdigen gaat. Dan moet je heel veel belasting betalen wil jij meer terug krijgen als dat jij profiteert van de nederlandse staat. Zeker als je daar al je kindsubsidies ook nog eens bij optelt.
Ze hoeven het niet in stand te houden, maar zullen zich wel als een betrouwbare partij binnen de samenleving moeten gedragen.
Gelukkig wonen in een democratie en zullen de verkiezingen wel weer uit gaan wijzen welke keuzen Nederland gaat maken.
Zeker.. net zoals in het verleden gebeurd is met al die andere heilige huisjes waar niemand aan zou komen.. Zoals de ziektekosten verzekering, WAO, AOW, roken in de horeca en noem ze allemaal maar op. De HRA gaat eraan binnen nu en 10 jaar. Hij is al heel erg ingeperkt (aftrek 2de huis, aftrek maximaal 30 jaar, overwaarde niet meer aftrekbaar, en noem maar op). Ook door de VVD..
Hoe kom je daar nu weer bij???? Dit gaat echt nergens over.
Je doet namelijk overkomen dat het onleefbaar is als je niet aan dat welvaartsniveau kan voldoen.. Nou gok dat ruim 20% van nederland nog eens niet aan dat welvaarts niveau komt.
Nogmaals kun je je nu echt geen voorstelling maken van het huidige welvaartsniveau???
Ja, en zie daarom ook niet zo zeer het probleem in van een klein stapje terug doen..
Ik bedoel maar. Je gaat er in bovenstaande al van uit dat het zeker voor die 85% geldt, omdat je die 15% zogenaamd al ruim hebt genomen. Heb je voor mij een linkje dan met wat cijfers enzo???

Waarschijnlijk zal juist de midden en onderklasse profiteren??? Wat bedoel je precies met waarschijnlijk. Is dit iets wat je ter plekke verzint of is dit ergens gebasseerd. Hoe moet ik dat zien? Welk plan ligt daar aan ten grondslag? Gaan de belastingen dan omlaag ofzo?
Ik zou zeggen maak het concreet.
Nee, dat verzin ik niet.. En is ook al heel vaak aangehaald en onderbouwd. Zie ook o.a. de eerder topic's hier op GoT. Echte cijfers kun je ook vinden bij het CPB. 1 voorbeeld
Echter hier een start:
En ja, bij afschaf van de HRA vloeit dat geld linksom of rechtsom terug naar de burger. Dat kan niet anders, alleen naar welke groepen is de discussie.

[ Voor 15% gewijzigd door Cyberpope op 24-11-2009 23:40 ]

Verwijderd

Cyberpope schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 23:20:
[...]

Denk jij nu echt als het rentevoordeel wegvalt, banken niet heel snel de constructie gaan aanpassen omdat het hele spaarhypotheekverhaal dan niet meer relevant is? Immers de heel spaarhypotheek bestaat alleen als gevolg van de HRA en zul je in geen enkel land tegenkomen.
Zijn allemaal aannames. Fiscaal zal het nog vrijgesteld moeten worden en bovendien vergeet je de beleggingspolissen.
Dan snap ik je weerstand tegen de HRA want je moet ruim boven de 52% schaal verdienen, heel ruim om dan een netto-betaler te worden met jonge kinderen. Dus ben jij een van die mensen die ruimschoots profiteert van de ongelijkheid van de HRA. Of denk je dat die acties zoals b.v. van de GGD op dit moment gratis zijn? Van de GGD alleen al gaat ongeveer 70% naar de jeugdgezondheidszorg. Om over de kosten die we als samenleving hebben om de hele infrastructuur rondom scholing nog maar te zwijgen (betaald uit algemene middelen). Andere voorzieningen zoals sport/muziekonderwijs en andere vormen van vrijetijdsbesteding worden voornamelijk ook alleen betaald voor jeugdigen (uit de algemene middelen). Kinderen zijn gratis meeverzekerd in de ziektekosten (en awbz) wie denk je dat dat betaald?? Met kinderen moet je heel erg veel belasting betalen wil je een netto-betaler worden van de nederlandse staat. Met de eerste belastingschalen red je het niet hoor.

Verdiep je een in de gemiddelde gemeente/provincie en rijksbegroting en kijk eens hoeveel er naar voorzieningen voor jeugdigen gaat. Dan moet je heel veel belasting betalen wil jij meer terug krijgen als dat jij profiteert van de nederlandse staat. Zeker als je daar al je kindsubsidies ook nog eens bij optelt.
Nee ik zit niet in de 52% schaal, maar dat hoeft ook niet om een netto betaler te zijn. Je kunt wel allerlei voorzieningen op gaan noemen die uit algemene middelen betaald zijn, maar ik kan er ook zat opnoemen waarvan anderen weer bovenmatig profiteren.
Bovendien zal er straks toch ook iemand moeten zijn die de gezondheidskosten en aow van mij en jou betalen. Als je alles zo gaat beredeneren zul je toch echt het hele plaatje moeten bekijken.
Zeker.. net zoals in het verleden gebeurd is met al die andere heilige huisjes waar niemand aan zou komen.. Zoals de ziektekosten verzekering, WAO, AOW, roken in de horeca en noem ze allemaal maar op. De HRA gaat eraan binnen nu en 10 jaar. Hij is al heel erg ingeperkt (aftrek 2de huis, aftrek maximaal 30 jaar, overwaarde niet meer aftrekbaar, en noem maar op). Ook door de VVD..
Ik denk het niet. Hij zal misschien langzaam afgebouwd worden, maar in 10 jaar naar nul verwacht ik echt niet. Maar goed dat blijft speculeren van mijn kant, maar jij speculeert net zo goed. Maar misschien heb jij een glazen bol die ik even mag lenen?
Je doet namelijk overkomen dat het onleefbaar is als je niet aan dat welvaartsniveau kan voldoen.. Nou gok dat ruim 20% van nederland nog eens niet aan dat welvaarts niveau komt.
Je hebt schijnbaar nog steeds geen idee wat ons huidig welvaartsniveau is in Nederland. Ik hou er maar over op.
Ja, en zie daarom ook niet zo zeer het probleem in van een klein stapje terug doen..
Puur en alleen jouw mening.
Nee, dat verzin ik niet.. En is ook al heel vaak aangehaald en onderbouwd. Zie ook o.a. de eerder topic's hier op GoT. Echte cijfers kun je ook vinden bij het CPB. 1 voorbeeld
Echter hier een start:
Onderbouw die 85% van je eens. Daar vroeg ik toch om. Als je dat niet kan produceren dan hoef je ook niet aan te komen met allerlei niet ter zake doende gegevens. Wie stelt bewijst toch? Of moet ik nu zelf gaan onderzoeken of die 85% van je klopt?
En ja, bij afschaf van de HRA vloeit dat geld linksom of rechtsom terug naar de burger. Dat kan niet anders, alleen naar welke groepen is de discussie.
Laat ze maar eens met een goed onderbouw plan komen dan, want de overheid en geld teruggeven aan de burgers. Ik heb ze het nog niet zien doen.

• Brons

Brons

Fail!

Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2009 @ 16:58:
Laat ze maar eens met een goed onderbouw plan komen dan, want de overheid en geld teruggeven aan de burgers. Ik heb ze het nog niet zien doen.
Hij zegt toch linksom of rechtsom? Je krijgt het terug. Het kan minder belasting zijn of meer sociale voorzieningen. Het is niet alsof de overheid het doel heeft om geld te verzamelen, dan doen ze zelfs heel slecht.

• paella
  • Laatst online: 12:31
En kleinere (of liever geen) staatsschuld is ook niet mis.

No production networks were harmed during this posting

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2009 @ 16:58:
Zijn allemaal aannames. Fiscaal zal het nog vrijgesteld moeten worden en bovendien vergeet je de beleggingspolissen.
Dat zijn aannames ja. Maar kun jij een ingrijpende maatregel noemen die de afgelopen 100 jaar is ingevoerd, zonder dat er dingen zijn aangepast in andere regelgevingen (periode 1940-1945 uitgezonderd).
Nee ik zit niet in de 52% schaal, maar dat hoeft ook niet om een netto betaler te zijn. Je kunt wel allerlei voorzieningen op gaan noemen die uit algemene middelen betaald zijn, maar ik kan er ook zat opnoemen waarvan anderen weer bovenmatig profiteren.
Bovendien zal er straks toch ook iemand moeten zijn die de gezondheidskosten en aow van mij en jou betalen. Als je alles zo gaat beredeneren zul je toch echt het hele plaatje moeten bekijken.
Mmm.. snap jij het hele concept van netto-betaler wel???. Dat betekend dat je meer betaald aan de staat als aan voorzieningen terugkrijgt. En natuurlijk ben ik blij als jou kinderen straks mijn demente kont schoonvegen en daarom betaal ik ook mijn belastingen. Maar je kunt niet gaan claimen dat je een netto betaler bent als je 2 geldverslindende kinderen op de wereld hebt staat op dit moment. En ja, ik hoop dat jou kinderen de nieuwe einsteins worden en de een het geneesmiddel voor kanker ontdekt en de ander de formule voor oneindig schone energie. Maar wellicht worden ze wel criminelen die ons alleen geld kosten.

Het gaat om jou en niet je kinderen. Jij stelt bijna dat je ergens het recht op hebt omdat je netto-betaler bent, terwijl je met kinderen bijna altijd een netto-ontvanger bent omdat je meer profiteert van voorzieningen als je er aan bijdraagt.
Ik denk het niet. Hij zal misschien langzaam afgebouwd worden, maar in 10 jaar naar nul verwacht ik echt niet. Maar goed dat blijft speculeren van mijn kant, maar jij speculeert net zo goed. Maar misschien heb jij een glazen bol die ik even mag lenen?
Ik heb geen glazen bol en ik kan het ook niet garanderen. Maar heb er in het verleden niet vaak naast gezeten. Maar in 10 jaar naar nul zonder compenserende maatregelen zie ik ook niet gebeuren. Maar met afschaffen van de HRA bedoel ik ook afschaffen op termijn. In elk geval het einde van de HRA in zijn huidige vorm.
Je hebt schijnbaar nog steeds geen idee wat ons huidig welvaartsniveau is in Nederland. Ik hou er maar over op.
Jawel.. erg hoog. Maar welvaart is altijd subjectief.
Puur en alleen jouw mening.
Hehe,,. Je snapt het. Maar net zo goed dat het JOU mening is dat mensen geen stapje terug kunnen doen. Onder het bestaansminimum kun je geen stapje terug doen, de rest is een keuze (en daarmee ook een mening)
Onderbouw die 85% van je eens. Daar vroeg ik toch om. Als je dat niet kan produceren dan hoef je ook niet aan te komen met allerlei niet ter zake doende gegevens. Wie stelt bewijst toch? Of moet ik nu zelf gaan onderzoeken of die 85% van je klopt?
Niet ter zaken doende gegevens?? Nu vraag ik je. In het stuk van de CPB dat ik aanhaal, kun je alle gegevens op leeftijdsgroep terug vinden. Niet de 85% hapklare brok, maar wel de schuldcoefficient die de diverse leeftijdsgroepen hebben tov hun hypotheekschuld. Die je heel snel terug ziet zakken. En nee, ik ga het niet helemaal voor je doorrekenen. Je verdiepen in een zaak mag ook wel eens een keer. Zeker omdat ik hier niet een heel rapport kan gaan overpennen zonder nuance te missen waarop jij me dan wel weer kunt aanvallen.
Lees dat rapport eens wat ik aanhaalde. Ja het is meer als 1 pagina, maar daarin staan diverse senarios doorgerekend op hun effect en gevolgen. Ook kun je bij de SCP en CPB doorrekening vinden van proefballonen die de diverse partijen in het verleden al eens geopperd hebben. Van de plannen van de flattax (daarin valt ook HRA weg) tot die van de SP (aftrek beperken tot 42% of tot 300k)

En ja, al het geld dat de overheid uitgeeft vloeit terug naar de burger. Elke cent. De vraag is alleen naar welke groep.

Verwijderd

Cyberpope schreef op woensdag 25 november 2009 @ 19:15:
Mmm.. snap jij het hele concept van netto-betaler wel???. Dat betekend dat je meer betaald aan de staat als aan voorzieningen terugkrijgt. En natuurlijk ben ik blij als jou kinderen straks mijn demente kont schoonvegen en daarom betaal ik ook mijn belastingen. Maar je kunt niet gaan claimen dat je een netto betaler bent als je 2 geldverslindende kinderen op de wereld hebt staat op dit moment. En ja, ik hoop dat jou kinderen de nieuwe einsteins worden en de een het geneesmiddel voor kanker ontdekt en de ander de formule voor oneindig schone energie. Maar wellicht worden ze wel criminelen die ons alleen geld kosten.

Het gaat om jou en niet je kinderen. Jij stelt bijna dat je ergens het recht op hebt omdat je netto-betaler bent, terwijl je met kinderen bijna altijd een netto-ontvanger bent omdat je meer profiteert van voorzieningen als je er aan bijdraagt.
Schijnbaar snap ik het concept netto-betaler van jou niet. Alleen ik kan redelijk goed rekenen en weet op dit moment voor 100% zeker dat ik meer betaal dan dat ik ontvang. Mijn kinderen hebben nog niet de leeftijd dat zij gebruik maken van de voorzieningen die ik denk dat jij bedoeld. En ja kinderen kosten ook veel geld, maar dat geef ik met alle plezier uit op het moment. En ja ook daar betaal ik belasting over.
Niet ter zaken doende gegevens?? Nu vraag ik je. In het stuk van de CPB dat ik aanhaal, kun je alle gegevens op leeftijdsgroep terug vinden. Niet de 85% hapklare brok, maar wel de schuldcoefficient die de diverse leeftijdsgroepen hebben tov hun hypotheekschuld. Die je heel snel terug ziet zakken. En nee, ik ga het niet helemaal voor je doorrekenen. Je verdiepen in een zaak mag ook wel eens een keer. Zeker omdat ik hier niet een heel rapport kan gaan overpennen zonder nuance te missen waarop jij me dan wel weer kunt aanvallen.
Dus als ik goed begrijp roep jij hier dat zo'n beetje 85% van de mensen niet afhankelijk zijn van HRA en ik mag maar uit gaan zoeken hoe je aan die wijsheid komt? Ik wou dat het in mijn schooljaren ook zo ging.
Je wilt het niet doorrekenen. Dat is prima, maar doe dan ook niet van dat soort ongefundeerde uitspraken.

Verwijderd

Brons schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 17:13:
Wat is het doel om te discussiëren over of het acceptabel is of mensen onder het bestaansminimum komen als een verandering toch niet mensen (hard) gaat aanpakken die nu al HRA hebben?

Overigens ben ik het met Ronaldo V eens dat de baby boomers alles waarschijnlijk ontlopen en het is inderdaad jammer dat die generatie zich verrijkt heeft over de ruggen van de andere. Maar wat wil je er aan doen? Een nieuwe belastingschijf voor mensen van 55+? Een redelijke manier om wat geld van ze terug te pakken zou een belasting op rijke gepensioneerden zijn. Maar we hebben gezien hoe de CDA, VVD en zo ongeveer alle andere partijen daar over dachten toen dat idee opgeworpen is.

Bovenstaande is natuurlijk vanuit het standpunt van retoriek en niet de werkelijke programma's
Nou nou, dat is natuurlijk niet helemaal waar... :)

De VVD is net zo goed voor 'gezonde' overheidsfinanciën, al hebben ze andere ideeen over waarmee je de tekorten opvult. Zo kun je ook beargumenteren dat de VVD de tekorten toch echt weer terug zou willen brengen door uitkeringen te verlagen en huursubsidie terug te schroeven.

Een budget balanceren kan links- en rechtsom. ;)

• Macros

Macros

I'm watching...

Ik vind dat de 'kosten' die de regering maakt voor kinderen op het conto van de kinderen moet komen bij de berekeningen of je een netto betaler of ontvanger bent. Dus kinderen zijn netto ontvanger, totdat ze zelf belasting gaan betalen. Dan duurt het nog een aantal jaren voordat ze quitte spelen. En misschien duurt dat door HRA en een dure studie nog wel langer. Maar het maakt niet uit of je ontvanger of betaler bent op elk moment als je leeft. Zolang als je dood gaat je maar ongeveer rond de 0 zit. Of eigenlijk moet iedereen dan een netto betaler zijn, want wegen, politie, brandweer, grensovergangen en diplomaten moeten ook allemaal betaald worden. Dus ik vind niet dat mensen die gewoon werken, belasting betalen en er geen zooitje er van maken beschuldigd moeten worden dat ze zogenaamd netto ontvanger zijn. En al helemaal niet als ze twee kinderen hebben. Dat is juist het aantal waarbij de bevolking niet te groot groeit en niet te hard krimpt.

• Rukapul
Macros schreef op woensdag 25 november 2009 @ 20:40:
Ik vind dat de 'kosten' die de regering maakt voor kinderen op het conto van de kinderen moet komen bij de berekeningen of je een netto betaler of ontvanger bent. Dus kinderen zijn netto ontvanger, totdat ze zelf belasting gaan betalen.
Eens.
Dus ik vind niet dat mensen die gewoon werken, belasting betalen en er geen zooitje er van maken beschuldigd moeten worden dat ze zogenaamd netto ontvanger zijn.
Meestal wordt het niet zozeer als beschuldiging geuit, maar als tegenwerping tegen degenen (voorbeelden aanwezig in dit topic) die pas net aan hun werkzame leven zijn begonnen en klagen 'dat ze al zoveel belasting betalen' en daarom wel een korting verdienen in de vorm van een subsidie. Op dat moment in het leven is dat eenvoudigweg een zwak argument wegens het zijn van netto ontvanger.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2009 @ 20:00:
Schijnbaar snap ik het concept netto-betaler van jou niet. Alleen ik kan redelijk goed rekenen en weet op dit moment voor 100% zeker dat ik meer betaal dan dat ik ontvang. Mijn kinderen hebben nog niet de leeftijd dat zij gebruik maken van de voorzieningen die ik denk dat jij bedoeld. En ja kinderen kosten ook veel geld, maar dat geef ik met alle plezier uit op het moment. En ja ook daar betaal ik belasting over.
Mmm.. volgens mij komt het consulatiebureau al aardig vroeg in beeld hoor, volgens mij al vanaf het moment van geboorte (en nee, dat valt niet onder de ziektekostenverzekering die jij betaald, dat is gemeenschapsgeld). En ik heb het niet over het geld dat JIJ uitgeeft, dat doe je zelf. Maar over de kosten die de overheid maakt omdat er mensen rondlopen met kinderen, die we juist het beste willen bieden. Dat komt allemaal uit de algemene middelen wei met met zijn allen ophalen. Ik betwijfel (en gezien je niet in de 52% schaal zit) of jij genoeg belasting betaald om al die kosten eruit te halen. En als nog niet naar school gaan, zitten ze nu in de groep waar we die ongein van het prikken voor de griep voor hebben. En dat is zeker niet goedkoop. En kom nu niet met het argument dat jij ze niet hebt laten prikken, die kosten worden wel gemaakt. Net zoals de brandweer en politie waar ik ook nog nooit van mijn leven gebruik van heb hoeven te maken, maar wel mede omdat ik ze wellicht ooit nodig heb wel instand worden gehouden. (om nog maar te zwijgen wat jeugdzorg, amk, kinderbescherming, dagverblijven en dat soort dingen kosten).

Als je in de onderste belastingschaal zit, betaal je meestal in minder als je verbruikt.
Tot midden van de schaal tot 52% zit je vaak rondom gelijk aan betalen voor en uitnutten van voorzieningen.
Meestal ga je pas van de 52% een stuk meer betalen als je verbruikt van de overheid.

Bij kinderen moet je echt in de 52% schaal vallen wil je meer betalen als dat je de nederlandse overheid in totaal kost.

En ja, graag zou ik daar ook in shoppen. Zo mag van mij morgen defensie volledig afschaft worden, maar toch moet ik daarvoor mijn belastingcentjes betalen. Ze staan immers ook voor mij paraat. Dat zijn de kosten, die ik niet voor het gemak van mijn betalingsbalans mag aftrekken. Dat moet evenredig over alle burgers worden verdeeld.
Dus als ik goed begrijp roep jij hier dat zo'n beetje 85% van de mensen niet afhankelijk zijn van HRA en ik mag maar uit gaan zoeken hoe je aan die wijsheid komt? Ik wou dat het in mijn schooljaren ook zo ging.
Je wilt het niet doorrekenen. Dat is prima, maar doe dan ook niet van dat soort ongefundeerde uitspraken.
Bij mij op school ging het z'n beetje wel. De leraar gaf de informatie bronnen en dan moest ik zelf de conclusie trekken en uitzoeken (zeker vanaf de middelbare school). Werd meestal niet tot 100% achter de komma uitgelegd. Vaak werd er gezegd: Staat in hoofdstuk 7 van dat boek. Heb ik een andere school als jou gehad.

En ik geef er een uitgebreide bron bij waarin vele senario's staat doorgerekend. Daarbij ben ik niet de eerste die de uitspraak deed. Ga dan terug naar de bron en vraag aan degene die stelt dat de meeste mensen wel in de problemen komen als de HRA wegvalt om de doorrekening. Die daarna makkelijk te weerleggen is met het CPB rapport in de hand. Waarin zelfs voor de verschillende inkomensgroepen exact staat doorgerekend wat het effect is.

IPV komen met "afhankelijk zijn van". Want wat is dat? Afhankelijk zijn van?? Als je dan je 2de auto niet kunt betalen, ben je dan "afhankelijk van"? Of pas als je dan de boot moet verkopen? Of ben je "afhankelijk van" de HRA als je dan die dakkapel niet kunt zetten. of ben je "afhankelijk van" als je na het afschaffen van de HRA naar de voedselbank moet. Of ben je "afhankelijk van" de HRA als je na afschaffen daarvan je huis moet verkopen??

Allemaal subjectieve criteria want "afhankelijk van" zegt niet. Dan is dit al een heel stuk duidelijker
Hervorming van de fiscale behandeling van de eigen woning heeft onvermijdelijk gevolgen voor de inkomensverdeling. Omdat de terugsluis via de inkomensbelasting in de referentievariant voor circa 1/3 terechtkomt bij niet-eigenwoningbezitters (huurders), leveren eigenwoningbezitters gemiddeld circa 1,75% van hun inkomen in en gaan huurders er gemiddeld 3% op vooruit. Binnen de groep van woningbezitters bestaat er een aanzienlijke spreiding in effecten, vooral als gevolg van verschillen in de omvang van de hypotheek en de waarde van de woning per huishouden. De inkomenseffecten hangen vooral af van de levensfase waarin mensen zich bevinden
of
Bij terugsluis via de overdrachtsbelasting gaan huiseigenaren van 65 jaar en ouder en huiseigenaren tot 65 jaar met lage inkomens erop vooruit; huiseigenaren tot 65 jaar met hoge inkomens gaan erop achteruit. Bij terugsluis via de inkomstenbelasting gaan huiseigenaren tot 65 jaar er gemiddeld ½% op achteruit en
huiseigenaren van 65 jaar en ouder er ¼% op vooruit.
Beiden uit het eerdere rapport.
Macros schreef op woensdag 25 november 2009 @ 20:40:
Ik vind dat de 'kosten' die de regering maakt voor kinderen op het conto van de kinderen moet komen bij de berekeningen of je een netto betaler of ontvanger bent. Dus kinderen zijn netto ontvanger, totdat ze zelf belasting gaan betalen. Dan duurt het nog een aantal jaren voordat ze quitte spelen. En misschien duurt dat door HRA en een dure studie nog wel langer. Maar het maakt niet uit of je ontvanger of betaler bent op elk moment als je leeft. Zolang als je dood gaat je maar ongeveer rond de 0 zit. Of eigenlijk moet iedereen dan een netto betaler zijn, want wegen, politie, brandweer, grensovergangen en diplomaten moeten ook allemaal betaald worden. Dus ik vind niet dat mensen die gewoon werken, belasting betalen en er geen zooitje er van maken beschuldigd moeten worden dat ze zogenaamd netto ontvanger zijn. En al helemaal niet als ze twee kinderen hebben. Dat is juist het aantal waarbij de bevolking niet te groot groeit en niet te hard krimpt.
Laat ik in essentie het volledig met je eens zijn (behouden de kosten voor kinderen, die zijn volledig aan de ouder toe te rekenen totdat deze kinderen zelfstandige zijn en hun eigen beslissingen maken. Ze komen primair op de wereld vanwege het genot dat de ouder er aan ontleent).

Echter iemand die het argument inbrengt dat het netto-betaler is, moet kan verwachten dat hij daarop aangevallen wordt. Zeker omdat alle kosten die jij al aanhaalt ook betaald moeten worden omdat die persoon daar zelf wel van profiteert. Maar meestal kijken ze alleen naar de kosten die zij zelf noodzakelijk vinden en claimen dan netto-betaler te zijn. Gezien iedereen die mening is toegaan, zou de nederlandse overheid geld als water moeten hebben.

Echter de hele discussie over netto-betaler c.q. ontvanger is zoals jij al aangeeft onzinnig omdat we er samen voor kiezen om een samenleving instand te houden. Hier profiteren we allemaal van en moeten we allemaal bij bijdragen. De exacte bijdrage of te kort is zoals je zelf al aangeeft pas uit te rekenen bij iemands dood (wat als 10 jaar voor je dood totaal verlamt raakt? Ga je snel netto-ontvanger worden, dik zelfs). En zelfs dat is nog de vraag omdat beslissingen ook kunnen nawerken na je dood. Claimen dat je dus recht op HRA hebt omdat je netto-betaler bent is totaal onzinnig. Als je dat wel doet, mag je er ook op aangesproken worden dat je (zeker als ouder) van veel structuren in de maatschappij gebruik maakt, die we allemaal instand houden. Waar ik ook (als niet-ouder) met liefde en plezier aan meebetaal. Een maatschappij zonder kinderen zit ik niet op te wachten. Maar ik ga niet jammer dat ik weer moet meebetalen aan het zoveelste speeltuintje in de buurt of aan de CJG's omdat de gemiddelde ouder niet in staat is om zijn kind op te voeden.

• Macros

Macros

I'm watching...

Rukapul schreef op woensdag 25 november 2009 @ 20:56:

[...]

Meestal wordt het niet zozeer als beschuldiging geuit, maar als tegenwerping tegen degenen (voorbeelden aanwezig in dit topic) die pas net aan hun werkzame leven zijn begonnen en klagen 'dat ze al zoveel belasting betalen' en daarom wel een korting verdienen in de vorm van een subsidie. Op dat moment in het leven is dat eenvoudigweg een zwak argument wegens het zijn van netto ontvanger.
Eens. Daarom moet de overheid ervoor zorgen dat ze de financiën op orde hebben. Zodra je gaat werken moet je de gemaakte kosten (plus overhead) terug verdienen door belasting te betalen. De subsidies zijn dan om goed gedrag te stimuleren en de zwakkeren in de samenleving te ondersteunen. Niet om de rijke 20% van de bevolking te helpen om hun villa's te financieren. En niet om de vastgoed branche (ontwikkelaars, bouwers, banken, notarissen en makelaars) te subsidiëren door een extra hoge huizenprijs te veroorzaken.

• Macros

Macros

I'm watching...

Cyberpope, ik denk dat je de kosten voor kinderen, buiten school, en buiten kinderopvang, sterk overdrijft. En dan nog, als zou dat heeel veel geld kosten. De meeste mensen hebben niet kinderen omdat ze dat zo leuk vinden (of misschien wel), maar meer omdat we geëvolueerd zijn om kinderen te krijgen en omdat het belangrijk is dat er over 100 jaar nog steeds mensen zijn.

Dat ouderen zorg erg duur is, dat weten we inmiddels. Daar ga jij net zo goed gebruiken van maken (hopelijk voor jou) als ieder ander die niet overreden wordt (even heel erg simplistisch gesteld). Ik vind dus dat HRA afgeschaft moet worden omdat het niet zorgt voor de zwakkeren in de samenleving, en het stimuleert ook niet een goed gedrag.

Verwijderd

Cyberpope schreef op woensdag 25 november 2009 @ 21:13:
Mmm.. volgens mij komt het consulatiebureau al aardig vroeg in beeld hoor, volgens mij al vanaf het moment van geboorte (en nee, dat valt niet onder de ziektekostenverzekering die jij betaald, dat is gemeenschapsgeld). En ik heb het niet over het geld dat JIJ uitgeeft, dat doe je zelf. Maar over de kosten die de overheid maakt omdat er mensen rondlopen met kinderen, die we juist het beste willen bieden. Dat komt allemaal uit de algemene middelen wei met met zijn allen ophalen. Ik betwijfel (en gezien je niet in de 52% schaal zit) of jij genoeg belasting betaald om al die kosten eruit te halen. En als nog niet naar school gaan, zitten ze nu in de groep waar we die ongein van het prikken voor de griep voor hebben. En dat is zeker niet goedkoop. En kom nu niet met het argument dat jij ze niet hebt laten prikken, die kosten worden wel gemaakt. Net zoals de brandweer en politie waar ik ook nog nooit van mijn leven gebruik van heb hoeven te maken, maar wel mede omdat ik ze wellicht ooit nodig heb wel instand worden gehouden. (om nog maar te zwijgen wat jeugdzorg, amk, kinderbescherming, dagverblijven en dat soort dingen kosten).

Als je in de onderste belastingschaal zit, betaal je meestal in minder als je verbruikt.
Tot midden van de schaal tot 52% zit je vaak rondom gelijk aan betalen voor en uitnutten van voorzieningen.
Meestal ga je pas van de 52% een stuk meer betalen als je verbruikt van de overheid.

Bij kinderen moet je echt in de 52% schaal vallen wil je meer betalen als dat je de nederlandse overheid in totaal kost.

En ja, graag zou ik daar ook in shoppen. Zo mag van mij morgen defensie volledig afschaft worden, maar toch moet ik daarvoor mijn belastingcentjes betalen. Ze staan immers ook voor mij paraat. Dat zijn de kosten, die ik niet voor het gemak van mijn betalingsbalans mag aftrekken. Dat moet evenredig over alle burgers worden verdeeld.
Dat 3 maandelijkse bezoekje aan het consultatiebureau dat doet het hem zeker.....

Ik denk dat we hier beter mee op kunnen houden. Wat kan ik nu met uitspraken als "als je in de onderste belastingschaal zit betaal je meestal minder dan dat je verbruikt" en "ik betwijfel of je genoeg verdient om die kosten eruit te halen".
Als je dat zo allemaal zegt dan zou ik graag wel eens wat onderbouwing willen zien. Er zullen best overzichtjes en/of onderzoeken zijn waarin ongeveer wordt aangegeven vanaf welk inkomen je een netto-betaler bent of een netto-ontvanger.
Of hebben het hier weer eens over je "gut feeling". Want echt onderbouwen doe je het allemaal niet.
Bij mij op school ging het z'n beetje wel. De leraar gaf de informatie bronnen en dan moest ik zelf de conclusie trekken en uitzoeken (zeker vanaf de middelbare school). Werd meestal niet tot 100% achter de komma uitgelegd. Vaak werd er gezegd: Staat in hoofdstuk 7 van dat boek. Heb ik een andere school als jou gehad.
Ik bedoelde het natuurlijk andersom. Dat ik op een tentamenvraag gewoon het antwoord kon geven zonder onderbouwing. Helaas werkte dat niet zo. Als een leraar aan mij vroeg waarom het bijvoorbeeld ja was, dan kon ik niet zeggen: zoek dat zelf eens even op in dat en dat boek.
En ik geef er een uitgebreide bron bij waarin vele senario's staat doorgerekend. Daarbij ben ik niet de eerste die de uitspraak deed. Ga dan terug naar de bron en vraag aan degene die stelt dat de meeste mensen wel in de problemen komen als de HRA wegvalt om de doorrekening. Die daarna makkelijk te weerleggen is met het CPB rapport in de hand. Waarin zelfs voor de verschillende inkomensgroepen exact staat doorgerekend wat het effect is.

IPV komen met "afhankelijk zijn van". Want wat is dat? Afhankelijk zijn van?? Als je dan je 2de auto niet kunt betalen, ben je dan "afhankelijk van"? Of pas als je dan de boot moet verkopen? Of ben je "afhankelijk van" de HRA als je dan die dakkapel niet kunt zetten. of ben je "afhankelijk van" als je na het afschaffen van de HRA naar de voedselbank moet. Of ben je "afhankelijk van" de HRA als je na afschaffen daarvan je huis moet verkopen??

Allemaal subjectieve criteria want "afhankelijk van" zegt niet. Dan is dit al een heel stuk duidelijker
Je kunt er nu wel omheen gaan draaien, maar een antwoord op mijn vraag heb je nog niet gegeven. Wel dat ik terug naar de bron moet en de bewijslast maar moet omkeren. Dat is volgens niet de juiste manier van discussiëren.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Macros schreef op woensdag 25 november 2009 @ 21:23:
Cyberpope, ik denk dat je de kosten voor kinderen, buiten school, en buiten kinderopvang, sterk overdrijft. En dan nog, als zou dat heeel veel geld kosten. De meeste mensen hebben niet kinderen omdat ze dat zo leuk vinden (of misschien wel), maar meer omdat we geëvolueerd zijn om kinderen te krijgen en omdat het belangrijk is dat er over 100 jaar nog steeds mensen zijn.
Ik durf de stelling aan dat weinig mensen kinderen nemen omdat ze het doen om hun buren. Het is puur hun eigen plezier. En ik denk dat jij jezelf vergist over de kostenstructuur die wij juist voor jeugdigen hebben. Maar het niet eens te moeilijk en pak voor de lol eens de gemiddelde gemeentebegroting erbij. Tel alle kosten die specifiek voor kinderen gemaakt worden op en deel dat door het aantal burgers >18 jaar.
Dat wil zeggen
- Jeugdgezondheidszorg
- sportaccommodaties (Bijna elke gemeente doet dit alleen voor de jeugd, daarom krijgen sporten zonder jeugdleden meestal geen accomodatie)
- school
- jeugdvoorzieningen als muziekschool, jeugdhonken
- jeugd-welzijnswerk

Denk dat jij schikt wat voor een bedrag je daarop uit komt... Ben zelf gemeenteambtenaar geweest en je wil niet weten hoeveel geld daarin om gaat. En hiermee heb je dan nog geen landelijk en/of provinciale voorzieningen meegerekend. Alleen al de leerlingenvervoer (heb je het over de kosten om bepaalde kinderen naar school te brengen dmv een taxi) kostte in die gemeente al 32 euro per inwoner. Ga je dat uitrekenen per kind, loopt dat snel op tot ruim boven de 100 euro. Ga dat uitrekenen per kind dat er gebruik van maakt en het zou voor bijna elke ouder die daar gebruik van maakt onbetaalbaar worden.

Dus ja, als je het omslaat per inwoner, zijn het marginale kosten. Ga je echter de daadwerkelijke kosten in rekening brengen alleen over de kinderen, lopen de kosten heel snel en heel hard op. Neem een gemiddelde docent van 40k, dat is al >1000 euro per kind per jaar aan kosten (en dan heb ik de overhead nog eens niet meegenomen).
Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2009 @ 21:43:
Dat 3 maandelijkse bezoekje aan het consultatiebureau dat doet het hem zeker.....

Ik denk dat we hier beter mee op kunnen houden. Wat kan ik nu met uitspraken als "als je in de onderste belastingschaal zit betaal je meestal minder dan dat je verbruikt" en "ik betwijfel of je genoeg verdient om die kosten eruit te halen".
Als je dat zo allemaal zegt dan zou ik graag wel eens wat onderbouwing willen zien. Er zullen best overzichtjes en/of onderzoeken zijn waarin ongeveer wordt aangegeven vanaf welk inkomen je een netto-betaler bent of een netto-ontvanger.
Of hebben het hier weer eens over je "gut feeling". Want echt onderbouwen doe je het allemaal niet.
Nope, ik ga het niet onderbouwen. Jammer voor je, je zult je toch echt zelf moeten verdiepen in die materie.
En ja die onderzoeken zijn er, maar dit is nooit op 1 op 1 te vertalen in een situatie. Dit zijn slechts grootheden. Maar ik ga niet 10 uur besteden aan googlen om jou tevreden te stellen. sorry. Een puntenwolk ga ik hier niet op dit forum even uitleggen.

En ja... het instandhouden van een consultatiebureau kost veel geld. Omdat jij met 3 maanden genoeg hebt, wil niet zeggen dat dit voor iedereen geld. Ook jou kind kan bij het volgend bezoek meer nodig hebben en dan is het er ook. Dat is net zoals ik zou claimen dat ik niets hoef bij te dragen aan de RAV (regionale ambulance voorziening), politie of brandweer omdat ik daar nooit gebruik van heb gemaakt. Om van structuren als de GHOR nog maar te zwijgen. Al die structuren zijn er voor mij ook en worden voor mij kosten gemaakt ondanks dat ik ze nooit nodig heb.
Ik bedoelde het natuurlijk andersom. Dat ik op een tentamenvraag gewoon het antwoord kon geven zonder onderbouwing. Helaas werkte dat niet zo. Als een leraar aan mij vroeg waarom het bijvoorbeeld ja was, dan kon ik niet zeggen: zoek dat zelf eens even op in dat en dat boek.
Tja, toch heb ik daarmee wel voldoendes gehaald. Door stukken te schrijven waarin ik refereerde aan andere onderzoeken, zonder dat hele onderzoek over te doen. Ook hoefde ik hele formules niet opnieuw te bewijzen, maar mocht ik ze gewoon gebruiken. Vaak heb ik onderzoek resultaten mogen gebruiken door er alleen aan te refereren als (rapport xx door yyy, jaartal).
Je kunt er nu wel omheen gaan draaien, maar een antwoord op mijn vraag heb je nog niet gegeven. Wel dat ik terug naar de bron moet en de bewijslast maar moet omkeren. Dat is volgens niet de juiste manier van discussiëren.
Ik heb je genoeg mogelijkkheden geven om je in de materie te verdiepen. Ik doe dit niet om je te overtuigen, dan had ik al lang op kunnen houden. Als je zelf er iets van wil leren, ga je jezelf er in verdiepen en daarvoor heb ik je de nodige handreikingen gegeven. Als jij wil volharden in het standpunt dat je netto-betaler bent en dat je recht op je HRA en niet beter wil weten, je gaat je gang maar. Ik heb hierin niets te winnen. Mensen die wil hun kennis willen vergroten, kunnen vanhier wel zelf verder zoeken.

[ Voor 42% gewijzigd door Cyberpope op 26-11-2009 09:53 ]

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

--- dubbel ---

[ Voor 108% gewijzigd door Cyberpope op 26-11-2009 09:53 ]

• Macros

Macros

I'm watching...

Sinds wanneer staan de veronderstelling dat je netto betaler bent gelijk aan de mening dat je recht hebt op HRA???

Verwijderd

Cyberpope schreef op woensdag 25 november 2009 @ 21:58:

Nope, ik ga het niet onderbouwen. Jammer voor je, je zult je toch echt zelf moeten verdiepen in die materie.
En ja die onderzoeken zijn er, maar dit is nooit op 1 op 1 te vertalen in een situatie. Dit zijn slechts grootheden. Maar ik ga niet 10 uur besteden aan googlen om jou tevreden te stellen. sorry. Een puntenwolk ga ik hier niet op dit forum even uitleggen.
Lekker is dat. Gewoon effe wat neer kwakken op een forum en als er vragen worden gesteld ben je niet thuis. Maar goed ik hou er verder over op.

• Brons

Brons

Fail!

Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2009 @ 20:11:
[...]

Nou nou, dat is natuurlijk niet helemaal waar... :)

De VVD is net zo goed voor 'gezonde' overheidsfinanciën, al hebben ze andere ideeen over waarmee je de tekorten opvult. Zo kun je ook beargumenteren dat de VVD de tekorten toch echt weer terug zou willen brengen door uitkeringen te verlagen en huursubsidie terug te schroeven.

Een budget balanceren kan links- en rechtsom. ;)
Het gaat mij er om dat politieke partijen niet meer dingen willen volgens hun ideologieën. Wees nou eerlijk: woonsubsidie is iets voor socialisten en niet voor liberalen. Een echte liberaal wil zo weinig mogelijk overheidsinmenging en dit is een gigantische inmenging. De grap is dus dat de socialisten dit willen afschaffen en de liberalen het met alle macht willen behouden terwijl het niet binnen hun ideologie past. De reden is natuurlijk omdat de liberalen (VVD) een hoger percentage 52% mensen hebben dan de socialisten. De veelverdieners hebben hier dus gewoon voordeel van en de mensen die onder de 52% schaal (en dus ook Ronaldo V) zitten betalen voor deze mensen hun rente. Ook zal simpel populisme mee spelen aangezien dit voor de VVD natuurlijk makkelijk, ongeïnformeerde, zieltjes scoren is.

Ik neig zelf overigens naar het (sociaal) liberalisme maar ik ben absoluut tegen de HRA
Macros schreef op woensdag 25 november 2009 @ 23:25:
Sinds wanneer staan de veronderstelling dat je netto betaler bent gelijk aan de mening dat je recht hebt op HRA???
Sinds mensen het argument van netto betaler zijn ("ik betaal al zoveel belasting") gebruiken als reden voor de HRA.

Overigens durf ik de weddenschap wel aan dat mensen met kinderen, niet in de 52% schaal, netto ontvanger zijn in de periode dat hun kinderen 0 tot einde studie zijn. Dit is inclusief alle voorzieningen die ouders krijgen voor hun kinderen. Zeker de subsidie die naar opleidingen gaan zijn gigantisch en zal een groot gedeelte van de belastinginkomsten van de ouders bevatten.

[ Voor 9% gewijzigd door Brons op 26-11-2009 03:21 ]

• BlakHawk
Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2009 @ 00:42:
[...]

Lekker is dat. Gewoon effe wat neer kwakken op een forum en als er vragen worden gesteld ben je niet thuis. Maar goed ik hou er verder over op.
Daarbij klopt er helemaal niets van natuurlijk....
Net alsof iedereen met kinderen netto-ontvanger is... En iedereen die van school af komt.... En iedereen met HRA... En dan heb je alle minima, die zeker netto-ontvanger zijn... Volgens hen is iedereen in NL netto-ontvanger, dat kan natuurlijk niet...

En ik schijn ook netto-ontvanger te zijn, omdat ik net van school af kom.... Zo kan ik het ook, dit moet je natuurlijk over heel je leven afschrijven en niet over een paar jaar... Heel je leven heb je er profeit van en zo krijg je een eerlijke berekening! Ik weet zeker dat ik netto-betaler ben.

Het is leuk dat men stelt dat ik net van school af komen en HRA ontvang en dan te weinig belasting betaal, maar het huis en de HRA zijn op twee mensen gekocht... Dus we betalen jaarlijks zo'n, wat zal het zijn, 20.000 euro belasting? Trouwens dat zal eerder richting de 25.000 gaan, jaarlijks aan belasting. Dan komen daar nog gemeentelijke belastingen bij, accijnzen op benzine/diesel en vergeet de aanschaf van een auto niet! En ook nog de BTW... 20% op alles wat je koopt... Dat zal dus zo richting de 40.000 gaan op jaarbasis wat we betalen aan belasting, als het niet meer is... En daar krijgen we dan 500 euro per maand van terug in de vorm van HRA....

• Rukapul
dfrenner schreef op donderdag 26 november 2009 @ 09:45:
Ik weet zeker dat ik netto-betaler ben.
Wie stelt, bewijst. We zien de spreadsheet met bijgehorende bronnen graag tegemoet.
Dat zal dus zo richting de 40.000 gaan op jaarbasis wat we betalen aan belasting, als het niet meer is... En daar krijgen we dan 500 euro per maand van terug in de vorm van HRA....
En na deze losse pols afschatting van de betaalkant over een enkel jaar zonder de ontvangstkant mee te nemen verandert impliciet ook de argumentatie voor de HRA van "ik betaal al zoveel" naar "in verhouding met wat ik betaal in een jaar is het niet zo veel". Dat is te makkelijk en gaat niet in op het argument dat het saldo waarschijnlijk nog steeds negatief uitvalt.

[ Voor 54% gewijzigd door Rukapul op 26-11-2009 10:22 ]

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

dfrenner schreef op donderdag 26 november 2009 @ 09:45:
Daarbij klopt er helemaal niets van natuurlijk....
Net alsof iedereen met kinderen netto-ontvanger is... En iedereen die van school af komt.... En iedereen met HRA... En dan heb je alle minima, die zeker netto-ontvanger zijn... Volgens hen is iedereen in NL netto-ontvanger, dat kan natuurlijk niet...
De minima zijn allemaal netto-ontvanger, dat klopt. Hoe wil je met een uitkering netto-betaler worden?
En niet iedereen (wijs aan waar dat gesteld wordt),
En ik schijn ook netto-ontvanger te zijn, omdat ik net van school af kom.... Zo kan ik het ook, dit moet je natuurlijk over heel je leven afschrijven en niet over een paar jaar... Heel je leven heb je er profeit van en zo krijg je een eerlijke berekening! Ik weet zeker dat ik netto-betaler ben.
probleem is dat wij niet weten hoe lang jij gaat leven. En nee, je moet niet over een heel leven tellen. Je moet gaan tellen op het moment dat je "winstgevend" wordt voor de nederlandse staat. Ik kan ook niet alvast winst in de boeken zetten omdat ik verwacht 100 producten af te zetten en mijn ontwikkelingskosten over de 100 producten uitsmeer. Er zit een verschil tussen winst (na alle kosten) en kostprijs (waarbij ik de ontwikkelingskosten verreken over de te verwachten aantal producten)
Het is leuk dat men stelt dat ik net van school af komen en HRA ontvang en dan te weinig belasting betaal, maar het huis en de HRA zijn op twee mensen gekocht... Dus we betalen jaarlijks zo'n, wat zal het zijn, 20.000 euro belasting? Trouwens dat zal eerder richting de 25.000 gaan, jaarlijks aan belasting. Dan komen daar nog gemeentelijke belastingen bij, accijnzen op benzine/diesel en vergeet de aanschaf van een auto niet! En ook nog de BTW... 20% op alles wat je koopt... Dat zal dus zo richting de 40.000 gaan op jaarbasis wat we betalen aan belasting, als het niet meer is... En daar krijgen we dan 500 euro per maand van terug in de vorm van HRA....
En weer tel je de directe geldstromen alleen. Wat dacht je van brandweer? Politie? De wegen waar je rijdt? ons leger? de volksvertegenwoordiging? de riolering? Het water beheer? etc, etc, etc. Daarbij betaal jij en je vriendin samen geen 20k inkomstenbelasting. Anders moet je nog maar eens heel goed naar je aangifte gaan kijken. Van een verzamelinkomen van ongeveer 40k betaal je (zonder HRA) 12.000 inkomstenbelasting/premies. Gok dat het wat lager is dus. (is ook logisch, je hebt al je heffigskortingen). De BTW is ook geen 19 maar slechts 20%.

En als me met zijn allen zo enorm veel belasting betalen, waarom loopt ons begrotingstekort dan op??? Als ik jou en anderen moet geloven moet de overheid bakken en bakken en bakken met geld overhouden gezien iedereen netto-betaler is en meer betaald als de b.v. nederland kost.

• BlakHawk
Rukapul schreef op donderdag 26 november 2009 @ 09:52:
[...]

Wie stelt, bewijst. We zien de spreadsheet met bijgehorende bronnen graag tegemoet.
Zie de globale berekening...
Als wij als tweeverdieners, zonder kinderen, zonder rare ziektekosten, op 2,5 keer modaal zelfs geen netto-betalers zijn, dan denk ik dat er weinig mensen overblijven.... Vrij veel stelletjes hebben kinderen en zelfs daarvan denk ik dat het wel mee zal vallen... Je kan jeugdzorg niet op alle kinderen verhalen natuurlijk, alleen op de probleemgevallen (wat vaak weer minima zijn, die al ontvangers zijn)...

Dus nee, er komt geen spreadsheet... Maar dat kan niet anders... Dit is het meest aannemelijk mijn theorie dus :)
En aan de wet van (naam vergeten). Is dit een waarheid, omdat hij open staat voor tegenargumenten... Tot die tijd is het waar! >:)

Leaseauto kost ook veel belastinggeld trouwens... Staat bijna gelijk aan de HRA die we ontvangen dus ja... Die 25% tikt ook aardig aan!

• Rukapul
@dfrenner, zie m'n edit ook nog even

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05-2025
dfrenner schreef op donderdag 26 november 2009 @ 10:21:
[...]
Leaseauto kost ook veel belastinggeld trouwens...
Leg dit eens uit? Of werk je voor de overheid, dan kost alles wat je doet belastinggeld...

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-01 09:51
RemcoDelft schreef op donderdag 26 november 2009 @ 10:30:
[...]

Leg dit eens uit? Of werk je voor de overheid, dan kost alles wat je doet belastinggeld...
Hij bedoeld natuurlijk dat zijn leaseauto hem veel geld kost, niet de staat.

• BlakHawk
Cyberpope schreef op donderdag 26 november 2009 @ 10:11:
De minima zijn allemaal netto-ontvanger, dat klopt. Hoe wil je met een uitkering netto-betaler worden?
En niet iedereen (wijs aan waar dat gesteld wordt),
Er is in eerdere posts gebleken dat bepaalde forumleden stelden dat je met kinderen bijna geen betaler kan worden, tenzij je erg veel verdient...

Dat jij dat niet zei, kan kloppen, maar ik mag niet meer op meerdere mensen apart reageren (laatste waarschuwing voor gehad :) )
Maar goed, dus ik gooi alles gewoon in 1 post, dat ik daarmee toevallig op jou reageer, bedoel ik niet mee dat het allemaal voor jou bedoeld is, maar iedere post erbij zoeken is me te veel werk. Geen tijd voor. Dus ik doe het in 1 post.
probleem is dat wij niet weten hoe lang jij gaat leven. En nee, je moet niet over een heel leven tellen. Je moet gaan tellen op het moment dat je "winstgevend" wordt voor de nederlandse staat. Ik kan ook niet alvast winst in de boeken zetten omdat ik verwacht 100 producten af te zetten en mijn ontwikkelingskosten over de 100 producten uitsmeer. Er zit een verschil tussen winst (na alle kosten) en kostprijs (waarbij ik de ontwikkelingskosten verreken over de te verwachten aantal producten)
Je schrijft iets af in de periode dat je het gebruikt, totdat het aan vervanging toe is. In het geval van een opleiding is dat tot je 65ste (nu 67). Tot dan heb je er profijt van. Alles wat je in de tussentijd voor scholing doet komt daarbij (maar meestal betaalt de baas dan de volle mep)
Als je HBO hebt gedaan, blijft dat gewoon "geldig" tot je stopt met werken, blijft zijn marktwaarde behouden. Je ziet het in iedere vacature terug, of je nu 23 bent of 45... Je hebt het nodig om voor bepaalde banen in aanmerking te komen.
En weer tel je de directe geldstromen alleen. Wat dacht je van brandweer? Politie? De wegen waar je rijdt? ons leger? de volksvertegenwoordiging? de riolering? Het water beheer? etc, etc, etc. Daarbij betaal jij en je vriendin samen geen 20k inkomstenbelasting. Anders moet je nog maar eens heel goed naar je aangifte gaan kijken. Van een verzamelinkomen van ongeveer 40k betaal je (zonder HRA) 12.000 inkomstenbelasting/premies. Gok dat het wat lager is dus. (is ook logisch, je hebt al je heffigskortingen). De BTW is ook geen 19 maar slechts 20%.
Ja btw is idd geen 20... My bad...
Maar riool en water betaal ik ieder jaar de volle mep voor! En huurders juist minder. Daarbij zit dat ook in de aankoopprijs van een woning. Waterschappen betalen wij voor 3 personen (het is 1 of 3). We zijn met z'n tweeen en betalen voor 3... Dat hebben ze zo gedaan, zodat een gezin met kinderen ook voor 3 betaalt. Goedkoper voor gezinnen met meer dan 1 kind...

Dus daar dragen wij ook "extra" aan bij!

Hoe kom jij aan een verzamelinkomen van 40k? Modaal is 30k... Met 2 keer modaal zit je al op 60k... Dus verhoog dat maar wat...
En als me met zijn allen zo enorm veel belasting betalen, waarom loopt ons begrotingstekort dan op??? Als ik jou en anderen moet geloven moet de overheid bakken en bakken en bakken met geld overhouden gezien iedereen netto-betaler is en meer betaald als de b.v. nederland kost.
Niet iedereen, maar ik vraag me af als wij zelfs geen netto ontvanger zijn, zonder iets speciaals. Wie dan wel? (2 full-time banen)
Abom schreef op donderdag 26 november 2009 @ 10:35:
[...]

Hij bedoeld natuurlijk dat zijn leaseauto hem veel geld kost, niet de staat.
Juist, in het kader van netto betaler of ontvanger... Die leaseauto kost de staat niets! Sterker nog, bpm, btw, accijnzen etc.

[ Voor 4% gewijzigd door BlakHawk op 26-11-2009 10:49 ]

• Istrilyin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-12-2025
Okay. Kunnen we weer effe on-topic gaan?

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-01 11:17

Shabbaman

Got love?

Rukapul schreef op donderdag 26 november 2009 @ 09:52:
[...]

[...]

En na deze losse pols afschatting van de betaalkant over een enkel jaar zonder de ontvangstkant mee te nemen verandert impliciet ook de argumentatie voor de HRA van "ik betaal al zoveel" naar "in verhouding met wat ik betaal in een jaar is het niet zo veel". Dat is te makkelijk en gaat niet in op het argument dat het saldo waarschijnlijk nog steeds negatief uitvalt.
Ik krijg maandelijks ongeveer net zo veel hypotheekrenteaftrek als ik in m'n eentje aan belasting betaal. Die aftrek is voor twee personen (wordt ook in twee keer gestort). Omdat het maandelijks is, kan ik precies zien wat het verschil tussen mijn bruto en netto salaris is. Mijn vriendin verdient net zo veel, maar die betaalt dus alleen maar belasting. De belasting die we betalen over vakantiegeld, dertiende maand, waterschap en andere ongein die de gemeente bedenkt zit er dan niet bij. Samen verdienen we denk ik twee keer modaal. Eigenlijk heb ik geen idee wat er gebeurd met m'n hypotheekrenteaftrek als ik meer of minder ga verdienen, maar ik denk niet dat het meer zal worden. Dus een van ons zou moeten stoppen met werken om geen netto-betaler meer te zijn (trouwens, je kan toch nooit meer aftrekken dan je betaalt?).

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

dfrenner schreef op donderdag 26 november 2009 @ 10:21:
Leaseauto kost ook veel belastinggeld trouwens... Staat bijna gelijk aan de HRA die we ontvangen dus ja... Die 25% tikt ook aardig aan!
BS natuurlijk, ik nodig je uit om dezelfde auto prive eens te gaan rijden en kijken of je dan nog tot dezelfde conclusie komt.

Als je vind dat het te duur is moet je goedkopere auto gaan leasen.

[ Voor 4% gewijzigd door Slasher op 26-11-2009 14:03 ]

Elect a clown, expect a circus.

• Abom
Slasher schreef op donderdag 26 november 2009 @ 14:03:

[...]
BS natuurlijk, ik nodig je uit om dezelfde auto prive eens gaan rijden en kijken of je dan nog tot dezelfde conclusie komt.
Het is allemaal heel erg off topic, maar het gaat hier om de hoeveelheid belasting die je betaald. Bijtelling is 100% belasting, de kosten die iemand maakt voor zijn privé auto zijn niet 100% belasting...

• Brons

Brons

Fail!

Netto ontvanger zijn wil niet zeggen dat je meer HRA terug krijgt dan je aan belastingen moet betalen. Het gaat over de totale voorzieningen die je krijgt van de overheid minus de belastingen die je moet betalen. Voor veel mensen met kinderen zal dit positief zijn en dus betekenen dat ze netto ontvanger zijn.

• BlakHawk
Slasher schreef op donderdag 26 november 2009 @ 14:03:

[...]

BS natuurlijk, ik nodig je uit om dezelfde auto prive eens te gaan rijden en kijken of je dan nog tot dezelfde conclusie komt.

Als je vind dat het te duur is moet je goedkopere auto gaan leasen.
Daar gaat het niet om... Ging om het feit of je netto betaler of netto ontvanger bent voor de belastingdienst. Dat was de vraag. Bijtelling over een leaseauto draag je direct af aan de belastingdienst! Dus dat moet je zeker in het ontvanger/betaler gedeelte meenemen!!

Of het duurder voor jezelf is boeit niet, want bij een privé auto gaat er geen bijtelling naar de belastingdienst.

Ik werd in het hokje "netto-ontvanger" gedrukt, terwijl men mijn situatie helemaal niet kent... Daarom ging ik ertegen in... Ik geloof het niet namelijk. En omdat ik al een netto-ontvanger zou zijn volgens sommige, heb ik des te minder recht op HRA en daarom zou het weg moeten...
Brons schreef op donderdag 26 november 2009 @ 14:06:
Netto ontvanger zijn wil niet zeggen dat je meer HRA terug krijgt dan je aan belastingen moet betalen. Het gaat over de totale voorzieningen die je krijgt van de overheid minus de belastingen die je moet betalen. Voor veel mensen met kinderen zal dit positief zijn en dus betekenen dat ze netto ontvanger zijn.
Dat snap ik, maar de tegenhangers van HRA dragen het als argument aan! Dat wij netto ontvangers zijn... Daarbij zeggen ze dat de HRA hoe dan ook naar de burger moet terugvloeien.

Waarom, dat maakt het des te onlogischer.

Men heeft het eerst over de staatsschuld als argument en nu opeens moet "iedere cent" terugvloeien, alleen is niet bekend naar welke groep!?!?

Schaf het dan niet af. Waarom moeten bepaalde groep er fors op vooruit gaan en andere groepen (HRA ontvangers) er fors op achteruit gaan... Waarom? Dan kun je het beter zo laten, zodat er geen groepen in de problemen komen (ook al is het maar een deel van een groep)

[ Voor 7% gewijzigd door BlakHawk op 26-11-2009 14:39 ]

• Abom
dfrenner schreef op donderdag 26 november 2009 @ 14:37:
[...]
Schaf het dan niet af. Waarom moeten bepaalde groep er fors op vooruit gaan en andere groepen (HRA ontvangers) er fors op achteruit gaan... Waarom? Dan kun je het beter zo laten, zodat er geen groepen in de problemen komen (ook al is het maar een deel van een groep)
Ik vind dat wel heel erg kortzichtig. De HRA heeft een heel erg vieze bijwerking, namelijk dat het de huisprijzen opdrijft. Degene die daar echt van profiteren zijn makelaars, hypotheek verstrekkers en notarissen.

Ik heb recent een huis gekocht en van mij mag de HRA voorlopig gewoon blijven bestaan, simpelweg omdat ik er nu eindelijk gebruik van kan maken. Maar ik realiseer mij terdege dat men er op termijn echt iets aan moet gaan doen. Ik heb erop gegokt dat de overheid ergens in de afgelopen jaren de ballen zou hebben om de HRA af te schaffen, wat een daling van de huisprijzen tot gevolg zou hebben. Helaas...ik heb geen zin om het langer uit te stellen en heb dus een huis gekocht, ik verwacht niet dat het binnen 5 jaar aangepakt gaat worden. Daarna zien we dan wel weer wat er gaat gebeuren.

• Rukapul
Abom schreef op donderdag 26 november 2009 @ 14:58:
Ik heb erop gegokt dat de overheid ...
  • ... mild zal omgaan met bestaande HRA ontvangers door een huis te kopen (ondanks dat het van mij morgen afgeschaft mag worden)
  • ... niet de ballen of wensen heeft om verschaffers van risicokapitaal aan banken hard aan te pakken door schuldpapier van financiele instellingen te kopen (ondanks dat ik diverse tweede kamerfracties hierover heb aangeschreven)
  • ... etc.
  • ... gestuurd wordt door politici die geen visie tonen of deze niet doortastend ten uitvoer zullen brengen en de calculerende goedverdienende vermogende burger optimaal in staat stellen om ervan te profiteren (helaas).

• Brons

Brons

Fail!

dfrenner schreef op donderdag 26 november 2009 @ 14:37:
Omdat het op termijn geleidelijk afgeschaft gaat worden? En die zielige groep dan niet zo zielig meer is? Je blijft in de logica denken dat als de HRA afgeschaft gaat worden dat die extra belastinginkomsten opeens verdwijnen. Natuurlijk is dat niet het geval. Het komt gewoon weer terug bij de burger door een hoger niveau van de voorzieningen, lagere staatsschuld en/of lagere belastingen. Het hoeft niet zo te zijn dat jij 100% terug krijgt. Misschien krijg je wel meer of minder terug. Maar zo moet je er niet naar kijken, er zijn zat voorzieningen waar je hoopt nooit gebruik van te maken (WAO, WW en bijstand zijn goede voorbeelden) maar misschien toch gebruik van zou moeten maken. Je moet niet alles direct op je eigen persoon betrekken maar naar het groter geheel kijken.
Rukapul schreef op donderdag 26 november 2009 @ 15:10:
[...]
  • ... niet de ballen of wensen heeft om verschaffers van risicokapitaal aan banken hard aan te pakken door schuldpapier van financiele instellingen te kopen (ondanks dat ik diverse tweede kamerfracties hierover heb aangeschreven)
Doe eens niet? :|

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

dfrenner schreef op donderdag 26 november 2009 @ 10:48:
Er is in eerdere posts gebleken dat bepaalde forumleden stelden dat je met kinderen bijna geen betaler kan worden, tenzij je erg veel verdient...
Dat was ik o.a. Met kinderen ben je heel snel een netto-ontvanger van de nederlandse staat omdat we een hele grote structuur instand houden rondom kinderen & jeugd.
Je schrijft iets af in de periode dat je het gebruikt, totdat het aan vervanging toe is. In het geval van een opleiding is dat tot je 65ste (nu 67). Tot dan heb je er profijt van. Alles wat je in de tussentijd voor scholing doet komt daarbij (maar meestal betaalt de baas dan de volle mep)
Als je HBO hebt gedaan, blijft dat gewoon "geldig" tot je stopt met werken, blijft zijn marktwaarde behouden. Je ziet het in iedere vacature terug, of je nu 23 bent of 45... Je hebt het nodig om voor bepaalde banen in aanmerking te komen.
Zie brons met zijn uitleg van netto-ontvanger c.q. netto-betaler. Dan is dit niet relevant. Het gaat om de kosten/baten. En als ik iets niet kan betalen, kan ik echt niet zeggen "maar gezien mijn hbo zal ik....". Het gaat erom of je op dit moment (belasting jaar) meer kost als betaald aan de overheid. Of (andere visie) hoeveel heb je tot nu toe gekost in je leven en wat heb je opgeleverd.
Ja btw is idd geen 20... My bad...
Maar riool en water betaal ik ieder jaar de volle mep voor! En huurders juist minder. Daarbij zit dat ook in de aankoopprijs van een woning. Waterschappen betalen wij voor 3 personen (het is 1 of 3). We zijn met z'n tweeen en betalen voor 3... Dat hebben ze zo gedaan, zodat een gezin met kinderen ook voor 3 betaalt. Goedkoper voor gezinnen met meer dan 1 kind...
Als jij echt denkt dat de riool-belasting en de waterschapsbelasting de volle mep is, dat daarmee alle kosten gedekt zijn, moet je toch echt eens in de begrotingen van het openbare bestuur gaan duiken. Die verhoudingen liggen toch echt wel wat anders (zoals er ook zaken waar je meer belasting voor betaald als het kost waarschijnlijk, zoals roken en hondenbelasting). Er is geen 1 op 1 belasting in nederland.
Hoe kom jij aan een verzamelinkomen van 40k? Modaal is 30k... Met 2 keer modaal zit je al op 60k... Dus verhoog dat maar wat...
Met 40k betaal je 12k. Dus als jij op 60k zit, kom je nog niet aan de buurt van de door jou geroepen 25k. Zeker niet omdat je dan ook nog eens voor 2 personen de heffingskortingen hebt.

[quote]
Niet iedereen, maar ik vraag me af als wij zelfs geen netto ontvanger zijn, zonder iets speciaals. Wie dan wel? (2 full-time banen)
[quote]
Met 2 full-time banen >20k per jaar, ben je waarschijnlijk netto-betaler als je jaar op jaar kijkt. Ga je uit van kosten per leven, ben je door je leeftijd waarschijnlijk nog niet winstgevend. Gezien de kosten die er voor je jeugd gemaakt zijn. Zelfs vind ik dat je kosten tot 18 jaar bij de ouders moet rekenen. Maar neem je kinderen dan wordt je snel netto-ontvanger.

Maar feitelijk is dit niet relevant, maar alleen dat je niet kunt roepen "ik ben netto-betaler", dus heb ik recht op HRA. Want ik zie de personen die dat claimen ook niet snel gaan bijbetalen op het moment dat ze wel netto-ontvanger worden... Het gaat erom dat automatische aan de kaak te stellen.
Juist, in het kader van netto betaler of ontvanger... Die leaseauto kost de staat niets! Sterker nog, bpm, btw, accijnzen etc.
Auw.. pijnlijk onbegrip van het stelsel. Waarom denk je dat de auto van de zaak (niet perse lease) zo populair is?? Omdat het (zelfs met bijtelling) veel gunstiger is dan het bedrag uit te betalen als salaris tegen de dan geldende belastingtarief. Gunstig voor de baas (kosten kan hij aftrekken van de winst!, dus minder belasting betaling) en gunstig voor de werknemer (lager belasting over loon in natura). Dit kost de overheid dus geld. Nu kan het zijn dat dit gecompenseerd wordt door de hogere autoverkoop en de winst die daarover wordt afgedragen, dat durf ik niet te zeggen. Maar de regeling is zo populair omdat er juist zo veel belastingvoordeel voor de werkgever en werknemer in zit.

• BlakHawk
Cyberpope schreef op donderdag 26 november 2009 @ 17:14:
Auw.. pijnlijk onbegrip van het stelsel. Waarom denk je dat de auto van de zaak (niet perse lease) zo populair is?? Omdat het (zelfs met bijtelling) veel gunstiger is dan het bedrag uit te betalen als salaris tegen de dan geldende belastingtarief. Gunstig voor de baas (kosten kan hij aftrekken van de winst!, dus minder belasting betaling) en gunstig voor de werknemer (lager belasting over loon in natura). Dit kost de overheid dus geld. Nu kan het zijn dat dit gecompenseerd wordt door de hogere autoverkoop en de winst die daarover wordt afgedragen, dat durf ik niet te zeggen. Maar de regeling is zo populair omdat er juist zo veel belastingvoordeel voor de werkgever en werknemer in zit.
Onbegrip van het stelsel?

Stel ik koop prive een auto en krijg reiskostenvergoeding...
Betaal ik BPM en BTW en reiskostenvergoeding is onbelast, dus mag je niet meerekenen.

Stel ik lease een auto...
Betaalt de leasemaatschappij BTW en BPM en ik nog eens 25% over de nieuwwaarde over 4 jaar. (na 4 jaar is die auto niet voor mij hoor, maar goed)

Raad eens wat de overheid veel meer geld oplevert?
Juist! Leaseauto.

Wat voor mij persoonlijk goedkoper is gaat het niet om in de ontvanger/betaler discussie...

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-01 14:10

Jeroen V

yadda yadda yadda

dfrenner schreef op donderdag 26 november 2009 @ 23:06:
[...]

Betaal ik BPM en BTW en reiskostenvergoeding is onbelast, dus mag je niet meerekenen.

Betaalt de leasemaatschappij BTW en BPM en ik nog eens 25% over de nieuwwaarde over 4 jaar. (na 4 jaar is die auto niet voor mij hoor, maar goed)

Juist! Leaseauto.

Wat voor mij persoonlijk goedkoper is gaat het niet om in de ontvanger/betaler discussie...
De meeste werkgevers keren het leasetarief bruto uit als je geen leaseauto wil hebben. Dus het maakt niet zo heel gek veel uit wat je dan kiest, komt in beide gevallen op ongeveer hetzelfde uit....

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

dfrenner schreef op donderdag 26 november 2009 @ 23:06:
[...]

Juist! Leaseauto.

Maar je vergeet in deze hele vergelijking dat die leaseauto een looncomponent is. De volledige kosten van de leaseauto (inclusief BPM/BTW) zit in het leasetarief. Dat leasetarief wordt afgetrokken van de winst (dus geen winstbelasting over betaald). En tenzij jij helemaal gek bent, zul jij nooit accepteren dat jij je lease auto kwijtraakt zonder een loonsverhoging. Maar als jij het leasebedrag als loon kijgt, betaal je er de nodige belasting over. De werkgever ook nog eens een stuk.

En de reiskosten vergoeding is > 19ct niet onbelast. En als jij voor 19ct alle kosten van een nieuwe auto kunt betalen ben je erg knap, want volgens de ANWB ben je voor een curore (de goedkoopste) als 25ct kwijt.

Samenvatten loopt de overheid mis
- Winstbelasting
- Stuk inkomstenbelasting

Waarom denk je dat de regeling zo populair is?? Omdat hij fiscaal duurder is?? Of dat hij fiscaal goedkoper is?

En jij betaald geen 25% van de nieuwwaarde, je betaald 25% bijstellen. Waarvan je in het ergste geval 52% belasting betaald. Daar krijg je dan ook wel meteen de wegenbelasting, onderhoud en benzine bij.

Samenvattend:
Auto 40.000
Bijstelling 10.000
Belasting per jaar (worst case) 5200 belasting (52% schaal dat is echt worstcase.)
(zeg bij 30k per jaar).

Koop een dergelijke auto eens nieuw. kosten er kilometer is dan 71,5ct (bron: ANWB).
Bij 30k per jaar is dat dan 21450 euro. Stel dat de werkgever dat ook volledig vergoed als loon en reiskosten.
Dan mag hij 5700 onbelast geven (19ct de kilometer). Dan bijft er dus 14500 over (ik reken weer erg ruim). Als je daar 52% van zou moeten betalen, zit je al over de 7000 belasting....

Dus als jou werkgever wil dat jij 30k in die auto rijdt en jou dat wil vergoeden, zou het in een privéauto 7000 belastingopbrengst, in een lease levert dat slecht 5200 euro belasting op. (en dit klopt ook nog eens niet, want dat ga ik uit van de bruto-vergoeding van de 14500... dus ga je er op achteruit in vergelijk met de leaseauto)

En dat laat ik het gunstiger zijn voor de werkgever nog buiten beschouwing en het verlies aan de belasting in die tak.

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:35
Vaak zit er toch ook een tankpas bij zo'n leaseauto? En een all-risk verzekering? Al ben ik even kwijt wie dat nou feitelijk betaalt dan wel ontvangt :?
Ze kosten mij ~ 15ct / km, niet verwaarloosbaar dus.

Edit: ik was ook even kwijt wat de relatie is met het oorspronkelijke topic :P. Maar het is wel een grappige discussie.

[ Voor 63% gewijzigd door mekkieboek op 27-11-2009 06:57 ]

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• BlakHawk
Jeroen V schreef op donderdag 26 november 2009 @ 23:18:
[...]

De meeste werkgevers keren het leasetarief bruto uit als je geen leaseauto wil hebben. Dus het maakt niet zo heel gek veel uit wat je dan kiest, komt in beide gevallen op ongeveer hetzelfde uit....
Dat lijkt me sterk... Als ik naar mijn eigen salaris kijk, ik ga nooit bij een andere baan krijgen: salaris + leasevergoeding... = nieuwe salaris en dan neem je de tankpas nog niet eens mee in de berekening.
Dus dat gaat niet helemaal op. Zou ik trouwens wel direct voor tekenen ;)
Cyberpope schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 00:11:
[...]

Maar je vergeet in deze hele vergelijking dat die leaseauto een looncomponent is. De volledige kosten van de leaseauto (inclusief BPM/BTW) zit in het leasetarief. Dat leasetarief wordt afgetrokken van de winst (dus geen winstbelasting over betaald). En tenzij jij helemaal gek bent, zul jij nooit accepteren dat jij je lease auto kwijtraakt zonder een loonsverhoging. Maar als jij het leasebedrag als loon kijgt, betaal je er de nodige belasting over. De werkgever ook nog eens een stuk.
Ik snap dat het in de leaseprijs zit, maar de overheid krijgt bij de koop (door de leasemaatschappij) al direct dat geld in handen. Daarnaast zit er ook BTW op het "product" dat de leasemaatschappij levert aan bedrijven. Maar dat drukt inderdaad wel de winst. Daar heb je gelijk in, maar dat zou loon ook doen en reiskostenvergoeding ook.
En de reiskosten vergoeding is > 19ct niet onbelast. En als jij voor 19ct alle kosten van een nieuwe auto kunt betalen ben je erg knap, want volgens de ANWB ben je voor een curore (de goedkoopste) als 25ct kwijt.
Klopt, ik zie alleen niet zoveel werkgevers die meer dan 19 cent uitkeren. Dat is onbelast, waardoor je alleen minder winst hebt als bedrijf. (dat heb je ook met meer loon, of een leasevergoeding)

Daarbij betaal je bij de andere wel belastingen extra in de vorm van loonbelasting, btw, bpm (misschien indirect, maar je betaalt ze wel). Bij 19/km niet...
Samenvatten loopt de overheid mis
- Winstbelasting
- Stuk inkomstenbelasting
Bij reiskosten vergoeding toch ook? Allen hoef je daar helemaal geen belasting over te betalen!
Waarom denk je dat stagiaires zo weinig verdienen? Vaak wordt hen enkel een reiskostenvergoeding betaalt, maar dan wel van een paar honderd euro per maand. Zie het bij mijn zwager die nu stage loopt. Baas kijkt wat de maximale reiskosten vergoeding is, zodat hij dat kan uitkeren.

Zal die doen, omdat dat goedkoper is dan loon, gok ik zo.
Waarom denk je dat de regeling zo populair is?? Omdat hij fiscaal duurder is?? Of dat hij fiscaal goedkoper is?
Dat vraag ik me dus ook af, want volgens mij is een reiskostenvergoeding altijd goedkoper voor de baas. Of niet? Ik kan het mis hebben hoor.
En jij betaald geen 25% van de nieuwwaarde, je betaald 25% bijstellen. Waarvan je in het ergste geval 52% belasting betaald. Daar krijg je dan ook wel meteen de wegenbelasting, onderhoud en benzine bij.
Klopt, maar benzine gaat meestal ook nog eens apart.
Samenvattend:
Auto 40.000
Bijstelling 10.000
Belasting per jaar (worst case) 5200 belasting (52% schaal dat is echt worstcase.)
(zeg bij 30k per jaar).
Klopt, maar ondertussen heeft de overheid wel degelijk BPM en BTW ontvangen op die leaseauto. Dat dat ook nog eens in de leaseprijs is meegenomen waar je ook weer belasting over betaalt is gewoon dubbel innen voor de belastingdienst.
Koop een dergelijke auto eens nieuw. kosten er kilometer is dan 71,5ct (bron: ANWB).
Bij 30k per jaar is dat dan 21450 euro. Stel dat de werkgever dat ook volledig vergoed als loon en reiskosten.
Dan mag hij 5700 onbelast geven (19ct de kilometer). Dan bijft er dus 14500 over (ik reken weer erg ruim). Als je daar 52% van zou moeten betalen, zit je al over de 7000 belasting....
Denk dat 90% van de leasers dezelfde auto prive niet kunnen of willen kopen en gewoon voor een (jonge) tweedehands gaan. Daardoor loopt de overheid veel BPM en BTW mis. (groot deel van het aankoopbedrag).
mekkieboek schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 00:45:
Vaak zit er toch ook een tankpas bij zo'n leaseauto? En een all-risk verzekering? Al ben ik even kwijt wie dat nou feitelijk betaalt dan wel ontvangt :?
Ze kosten mij ~ 15ct / km, niet verwaarloosbaar dus.

Edit: ik was ook even kwijt wat de relatie is met het oorspronkelijke topic :P. Maar het is wel een grappige discussie.
Ik vind het ook wel interessant.
Verzekering zit in het leasebedrag en tankpas gaat meestal apart. De kosten van benzine/diesel worden toch wel doorberekend. Als het erbij in zit, dan is dat een voorschot. Meer of minder branstofkosten krijgt het bedrijf gewoon terug of moet bij betalen.

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-01 19:32

page404

Website says no

goh, is dit ineens het grote leasebijtellingtopic geworden?

Dit soort opmerkingen gaarne via een topic report melden in plaats van niet inhoudelijke reactie in het topic :)

[ Voor 65% gewijzigd door Rukapul op 27-11-2009 10:52 ]

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• Rukapul
huizenmarkt->HRA->inkomenspolitiek->leaseautos is een stap te ver voor dit topic. Uitstapjes zijn niet te vermijden en vaak nog wel enigszins relevant voor het grote plaatje, maar in detail over de fiscale aspecten van leasen ingaan valt daar niet onder.

Terug richting de huizenmarkt dus.

• BlakHawk
Het aantal te koop staande woningen lijkt ook te stabiliseren...
"Zoek in 199.343 koopwoningen"

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Het gaat erom, dat veel mensen het beleid (ook rondom de huizenmarkt) veel te simpel uitleggen. Elke beleid roept neveneffecten op. Zowel bij lease als bij de huizenmarkt. Hoewel het interessant is om dit te lezen:
dfrenner schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 10:43:
Denk dat 90% van de leasers dezelfde auto prive niet kunnen of willen kopen en gewoon voor een (jonge) tweedehands gaan.
Waarbij dit effect bij lease blijkbaar wel geaccepteerd wordt, maar bij HRA niet. Immers ook HRA is voor kopers alleen een reden om te gaan maximaliseren met hun koopbudget.

[ Voor 6% gewijzigd door Cyberpope op 27-11-2009 11:21 ]

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:26

Jrz

––––––––––––

*kick* :P

Dit hoort dus niet thuis op GoT.

[ Voor 70% gewijzigd door Rukapul op 03-12-2009 09:52 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• BlakHawk
*knip offtopic reactie op kick*

[ Voor 88% gewijzigd door Rukapul op 03-12-2009 09:52 ]

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:26

Jrz

––––––––––––

*offtopic*

[ Voor 94% gewijzigd door Rukapul op 03-12-2009 09:52 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Verwijderd

Hier is nog een interessant recent bericht wat de momentane situatie wel goed weergeeft en wat de huizenbezitters de komende jaren nog te wachten staat.

• BlakHawk
Verwijderd schreef op donderdag 03 december 2009 @ 08:10:
[...]

Hier is nog een interessant recent bericht wat de momentane situatie wel goed weergeeft en wat de huizenbezitters de komende jaren nog te wachten staat.
Hahaha, waar haal je zo'n glazen bol?

800 miljard en wat staat daar in vermogen tegenover?
- Waarde van het huis.
- Spaar-gedeelte wat ertegenover zit.

Aan de ene kant zie je dat veel mensen hier in het topic zeggen dat niet veel mensen in de problemen komen door verlagen van de HRA. Doordat het huis velen malen meer waard is dan de hoogte van de hypotheek.

In jouw stukje wordt dus ook vrolijk mijn ouders meegenomen in die 800 miljard...
Ze hebben namelijk een spaarhypotheek, waardoor ze nog een "schuld" hebben van 70k euro. Dat daar een spaardeel van 50k tegenoverstaat maakt niet uit?
Dat het huis nu 200k waard is maakt ook niet uit?

Het is allemaal niet zo zwart-wit, je kunt niet alle schulden bij elkaar optellen en stellen dat we een probleem hebben.

Daar ligt veel meer achter...

• JJK
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-01 14:19

JJK

Labrat

Geen idee of dit het juiste topic is maar het lijkt er wel op als ik het zo een beetje doorlees.

We ( 3 personen ) zijn van plan om een huis te kopen. Dit wordt gedaan door een persoon nummer 4. Zijn er standaard websites of documenten waar je ongeveer kan zien wat de maandelijkse kosten zullen zijn?

Deze vraag is offtopic in dit topic. Met enig zoekwerk zijn in dit forum wel topics te vinden met exact dezelfde vraag.

[ Voor 25% gewijzigd door Rukapul op 03-12-2009 09:49 ]

• BlakHawk
*knip antwoord op offtopic vraag*

[ Voor 96% gewijzigd door Rukapul op 03-12-2009 09:50 ]

• EXX
  • Laatst online: 17-01 18:37

EXX

EXtended eXchange

De banken gaan de hypotheek geldkraan verder dichtdraaien

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:45

ZenTex

Doet maar wat.

Als dit nieuws, en het nieuws dat in een volgende kabinet "de discussie omtrent de hypotheekrenteaftrek geen taboe meer zal zijn" de huizenprijzen niet (verder) onder druk zal zetten weet ik het ook niet meer.

Wel vreemd eigenlijk, gedwongen verkopen waren al amper toegenomen, en dat in een crisis, en nu het weer de goede kant op lijkt te gaan draaien ze de geldkraan nog verder dicht.
Vermoeden de banken dan toch een W curve, dat er straks nog een dip aan zit te komen?

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

ZenTex schreef op donderdag 03 december 2009 @ 17:11:
Als dit nieuws, en het nieuws dat in een volgende kabinet "de discussie omtrent de hypotheekrenteaftrek geen taboe meer zal zijn" de huizenprijzen niet (verder) onder druk zal zetten weet ik het ook niet meer.

Wel vreemd eigenlijk, gedwongen verkopen waren al amper toegenomen, en dat in een crisis, en nu het weer de goede kant op lijkt te gaan draaien ze de geldkraan nog verder dicht.
Vermoeden de banken dan toch een W curve, dat er straks nog een dip aan zit te komen?
Denk eerder dat ze een voorschot nemen op de afschaffing (lees: beperking) van de HRA. En ze geen gerommel achteraf willen hebben met DNB.

Daarbij heb ik even de rekentool van de telegraaf geprobeerd. Het scheelt bij mij salaris slechts paar duizend euro. Niets spectaculairs. Even exact gedaan.. Scheelt met 1183 euro op de totale hypotheeksom (die dan nog veel geen meter klopt overigens.. )

[ Voor 6% gewijzigd door Cyberpope op 03-12-2009 17:33 ]

• Rukapul
Ik denk dat de banken helemaal niets 'willen', 'vermoeden' of bewust 'een voorschot nemen'. Ze moeten gewoon deleveragen, de balans opschonen, en buffers aanvullen. Daarnaast kunnen ze het (korte) geld dat ze hebben veel te makkelijk op een andere wijze laten renderen, terwijl securiseren van hypotheken praktisch onmogelijk is geworden.

Uiteraard "worden de leningsvoorwaarden niet aangepast", maar worden ze slechts "strikter toegepast" en wordt er via externe routes zoals deze wat drempels opgeworpen 8)7. Ons bankenstelsel is immers kerngezond en is er voor aandeelhouder en bonus consument en MBK!

Overigens preekt die man van de Telegraaf voor eigen parochie portemonnee.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 03-12-2009 17:28 ]

• BlakHawk
EXX schreef op donderdag 03 december 2009 @ 16:36:
Netto zouden wij nu met die 4,3, alsnog meer kunnen lenen dan een jaar geleden...
Dat zal wel door loonsverhoging komen dan, maar dat was gewoon een paar procent..

Het effect zal denk ik wel meevallen en is niet eens zo'n slecht idee. De echte problemen doen zich voor bij banken die 6 tot 8 keer het jaarinkomen uitleenden...

[ Voor 24% gewijzigd door BlakHawk op 03-12-2009 22:16 ]

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05-2025
Ik vind de conclusie vreemd:
Concreet betekent deze ontwikkeling, dat u niet meer de woning kunt kopen, die u een jaar geleden me hetzelfde inkomen wel kon kopen!
Juist omdat huizenprijzen zijn gestegen tot "wat de gek kan betalen", gaan ze net zo hard dalen: er verdwijnen geen huizen, de verkopers moeten alleen even wennen aan het idee dat de prijzen niet meer tot aan de hemel groeien.
M.a.w. een gunstige ontwikkeling, zowel voor de huizenprijzen als voor de stabiliteit van banken.

• BlakHawk
RemcoDelft schreef op donderdag 03 december 2009 @ 22:23:
[...]

[...]

Juist omdat huizenprijzen zijn gestegen tot "wat de gek kan betalen", gaan ze net zo hard dalen: er verdwijnen geen huizen, de verkopers moeten alleen even wennen aan het idee dat de prijzen niet meer tot aan de hemel groeien.
M.a.w. een gunstige ontwikkeling, zowel voor de huizenprijzen als voor de stabiliteit van banken.
Je bedoeld voor jou?
Voor de banken natuurlijk niet....

Enerzijds zien ze waarde wegvallen die de schulden dekt
Anderzijds vallen er inkomsten weg...

Zal toch ergens terug gaan komen, wees maar niet bang, daar verzinnen ze wel wat op ;)

Maar goed, heel die daling/geen stijging is wel meegevallen vind ik persoonlijk...

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-01 11:17

Shabbaman

Got love?

RemcoDelft schreef op donderdag 03 december 2009 @ 22:23:
[...]

[...]

Er komen anders ook niet veel huizen bij. Als het aantal starters toeneemt, neemt het aantal beschikbare huizen dus wel af.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

telegaar...
offtopic:
het taalgebruik in dat stuk ook :X Ik hoefde (op de HAVO notabene) echt niet aan te komen met 'iets van 4,3 keer uw bruto jaarinkomen' in een betoog.
Keihard een rode streep met de opmerking 'spreektaal'

volgens mij was 4,5x jaarinkomen allang de norm vanuit de AFM?
norm werd alleen met voeten getreden, en nu wat meer aangehaald.

Verder wordt er in de inleiding nog wat gezegd over het verhogen van de kosten voor NHG (lijkt me logisch, de dekking is ook verhoogd), wat verder helemaal niet meer terugkomt.

[ Voor 12% gewijzigd door J2pc op 03-12-2009 23:46 ]

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Pagina: 1 ... 70 ... 225 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over het klappen van de huizenbubbel. Andere onderwerpen zoals de pensioengerechtigde leeftijd, parkeergarages en de spoorwegstations zijn in dit topic off-topic.

Off-topic posts zullen in de trashcan verdwijnen.