Istrilyin schreef op donderdag 12 november 2009 @ 14:08:
Nietus! Nietus! Jullie argumenten zijn weerlegd!
Zoals ik het zie op het forum: Starters zijn hier in de minderheid t.o.v. eigenaren, en enkele eigenaren reageren continu op ALLES wat niet in hun straatje past. Dit kan lezers, maar ook reageerders, de indruk geven dat alle starter-argumenten telkens weerlegd worden.
In het dagelijkse leven is mijn ervaring dat mensen het zo tussen de 30% en 90% met je eens zijn. Het komt eigenlijk nooit voor dat iemand het totaal met alles wat je zegt oneens is. Wat ik zeg wordt in het algemeen, eens of niet, in ieder geval als logisch ervaren.
Maar dat is hier anders. Als ik (of enkele andere starters) een redenatie hou, dan duurt het ongeveer een uurtje of er staat een tegenredenatie van dfrenner en nog 1 of 2 anderen waarbij zo ongeveer ELKE ZIN, en ELKE PARAGRAAF, van tegenargumenten wordt voorzien. Vaak weer dezelfde tegenargumenten waar ik al tig keer op heb gereageerd (en die dus "weerlegd" zijn he).
Ik krijg daarom sterk de indruk dat een aantal reageerders niet echt aan het discusieren zijn, maar meer een poging doen een bepaalde stemming te onderdrukken. Een stemming die financieel niet voordelig voor ze is... Maar goed, dat is mijn indruk.
Weer lees je niet wat ik hierboven zeg...
- Mijn maandbedrag staat vast.
- Ik woon hier net een jaar en wil dus nog niet weg.
- Het is vrij goedkoop in verhouding met huur.
- Ik los af, dus heb straks helemaal geen restschuld.
Dus ik woon naar mijn zin, dus of het nou 30% daalt of niet... Boeit niet.
MAAR, het gaat niet 30% dalen, tenzij er iets structureels aan de kosten of inkomsten kant agat veranderen:
- Extreem hoge rente, waardoor je per maand nog altijd veel kwijt bent en door dat grotere risico, kun je nog steeds geen eengezinswoning kopen, vanwege de maandlasten.
- Hoge werkloosheid, waardoor veel mensen niets willen kopen. (wie zegt er dat jij niet werkloos raakt). Dit is ook een groter risico voor de bank, dus rente omhoog.
- Deflatie, waardoor je minder gaat verdienen en alles stukken goedkoper wordt (ook huizen). Aangezien half nederland dan een probleem heeft met zijn huis, gaan de gevolgen veel verder! Maar daarbuiten is deflatie nadelig voor iedere schuld en de belangrijkste daarin, die ons allen raakt is de staatsschuld...
De ideale situatie is er één van stabilisatie. Geen dalingen, waardoor niet veel mensen in de problemen komen en geld goedkoop blijft (rente laag). Dit zal ook uitgaven stimuleren. Een lichte inflatie (ook van belang voor de staatsschuld). Het liefst dat er inflatie is en de wooningprijzen blijven stabiel, vooral niet hoger dan de inflatie.
Hierdoor wordt het langzaam maar zeker toegankelijker voor meer starters, dan kan de nieuwbouw weer rustig op gang komen...
Bij te veel problemen heeft heel Nederland de gevolgen ervan. Kijk maar heel simpel naar de DSB... Wie denk je nou dat daar voor opdraait? De schuldsaneringen, maar ook de garantie van de spaartegoeden??? Inderdaad. Wij met z'n allen. En we moeten nu dus bezuinigen, werken tot 67... (jaja, het raakt ons allemaal!)
FireAge schreef op donderdag 12 november 2009 @ 15:06:
[...]
Vergis je hier niet in. De DSB is geen uitzondering. De andere banken hebben net zo goed boter op hun hoofd. Volgens mij hebben ze de DSB gewoon geslachtofferd om de publieke opinie gerust te stellen. Niet dat ik een fan ben van lenen.nl gerelateerde zaken, bedoelt om zwakkeren van geest in de schuldrenovatie te duwen, maar ze zijn absoluut niet de enige. Hooguit de meest openlijke.
[nostradamus mode aan]
Binnen een jaar zal de Nederlandse overheid onze banken nogmaals moeten steunen, met minstens het bedrag wat ze reeds gedaan hebben.
[/uit]
Die staatsschuld gaan ze nog behoorlijk op laten lopen, en dat krijgen we nog op ons brood.
Met betrekking tot hypotheken waren ze wel degelijk een uitzondering!
Wij hebben voor de problemen gekocht en hebben verschillende aanbieders bekeken.
De DSB achtige praktijken (ver over de norm heen van 4,5x het jaar inkomen en niet aflossen) kwam bij de standaard banken, zoals Rabobank, ABN enz. niet voor! Was niet mogelijk!
[
Voor 15% gewijzigd door
BlakHawk op 12-11-2009 15:11
]