@dmiles: er zijn inderdaad wat idiote prijzen tussen. Gisteren nog met iemand gepraat die minimaal de WOZ van 140k wilde krijgen voor zijn appartement. Hij bleek niet op Funda te hebben gekeken, en had de makelaar de laan uit gestuurd die hem onder de 140k op de markt wilde zetten.
k heb even op Funda gekeken: zelfde straat, zelfde soort appartement, maar dan 5m2 meer en níet direct onder het dak: €149k onder voorbehoud verkocht. Zijn appartement komt binnenkort op de markt voor €149k...

Heb hem toch maar aangeraden binnenkort bij het kadaster te vragen voor welke prijs het huis is verkocht na onderhandeling, niet het idee dat hij dat gaat doen maar toch.
Maar het verschil tussen NL en DE is toch wel aanzienlijk. Dat is niet 12km rijden: dat is een ander land. En de belangrijkste prijsbepalende factor voor een huis is nog altijd de locatie, ook in Duitsland

Dichtbij de grens in NL zorgt voor een stuk hogere prijs, omdat je dan kan meeliften op de HRA.
@dfrenner: het verschil tussen houtskeletbouw en beton zou ik toch echt wel aandurven, zeker als het wordt afgewerkt met Deutsche gründlichkeit. In Nederland wordt er bijna geen huis opgeleverd zonder mankementen
*1, doe dus altijd een aankoopkeuring

Bij mijn ouders zijn alle tegels in de badkamer en wc vervangen, omdat de lijm na 7 jaar al losliet. De keukenboeren in Nederland zijn 3 dagen bezig om een keuken te monteren, en vervolgens 'gemiddeld' een half jaar
*2 om het af te maken. Houtskeletbouw schijnt net zo weinig onderhoudsgevoelig te zijn als betonnen huizen, mits alles goed dicht zit. En vaak zitten in Duitse huizen juist wél dingen die het onderhoud beperken (zoals kunstof kozijnen) die in Nederland nog steeds niet gemeengoed zijn.
*1)
http://www.vinex-locaties.nl/Infocorner/VINEX_nieuws.htm, ik kan geen recentere info vinden.
*2) zuigt-uit-duim getal, gebaseerd op anekdotes van ouders, familie en vrienden.
En moet er in Enschede wel geheid worden? Dat is toch vooral in het westen?
[
Voor 39% gewijzigd door
MBV op 04-11-2009 13:30
]