Maar qua kostprijs kan de markt helemaal niet eens met 30% omlaag... Daar heeft de overheid dan wel een groot aandeel in, maar je ziet nu toch ook dat nieuwbouw projecten stilgelegd worden? Omdat ze anders onder de kostprijs moeten verkopen en dat kunnen bedrijven die geld moeten verdienen om hun medewerkers te betalen nu eenmaal niet....FireAge schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 10:08:
[...]
Als dat zo is, dan gaat jer argument of waardebehoud tegen verlies van HRA dus niet op. Je woning heeft dus geen reden om waardebehoud te hebben als de hele markt met 30% omlaag gaat.
Verder zit er een verschil tussen heel de markt 30% omlaag, of heel de markt gelijk en oude woningen iets omlaag naar leeftijd (wat al gebeurde in het verleden ook). Dus daarom snap ik je punt niet echt....
Je maakt hier twee fouten:Het voorbeeld van MVB was een gezin dat na 20 jaar zijn huis had afbetaald. Dat betekend dus dat ze geen hypotheek mee hebben. Dus is 30% van hun huis betaald door de overheid. Als ze een nieuw huis willen kopen, hebben ze die laatste 10 jaar niet meer nodig, want alle huizen zijn goedkoper geworden. Dus de maandlasten van de woningverandering zijn lager geworden. Als ze wel nog een hypotheek voor 10 jaar hebben lopen dan wordt die voor 30% afgekocht, of evt naar rato.
-Maandlasten zakken niet met de woningprijzen mee.
-De meeste mensen hebben een hypotheek van 30 jaar, maar goed juist door mijn eerste punt kunnen mensen een restschuld niet meefinancieren. Want de maandlasten stegen al, als je dan ook nog je restschuld moet meefinancieren: kan niet...
Ja misschien had ik moeten zeggen dat het zo over komt, sommige mensen krijgen dat met hun reacties bij mij voor elkaar. Je kunt niet zeggen:Ja dat bedoel ik. In een discussie moet je geen woorden gebruiken als "zielig" en "zeuren". Dat zijn geen argumenten en voegen dus niks toe. Dat zijn woorden die je gebruikt om anderen te provoceren.
Dat zijn die reacties waarbij mensen alleen maar kijken naar anderen en het niet eerlijk vinden, maar de eigen situatie erbij pakken? Ho, maar!Istrilyin schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 18:03:
[...]
Nee... ophouden met geld geven aan! Dat is niet hetzelfde.
Dit soort reacties zijn je bij mensen die eigenlijk jaloers zijn, omdat ze ook hadden kunnen kopen, maar het niet gedaan hadden.
Er moet eens van het beeld afgegaan worden dat kopers de rijken zijn. Kopers zijn meestal hele normale mensen met een normale baan die gewoon in een normaal rijtjeshuis wonen en die ook vaak moeilijk kunnen rondkomen....
Dan maar stellen, stop het geven van geld (HRA) per direct, dat kan niet zomaar. Zolang je dat niet in ziet, lok je dit soort reacties uit mij, excuses hiervoor. Maar ik hoop dat je mijn punt begrijpt.
Bijstandsmoeders hebben ook velen voordeeltjes, daar ga je ook niet aanzitten, want anders kunnen die mensen niet rondkomen... Nu wil ik mijn situatie helemaal niet gaan vergelijken met een bijstandsmoeder, dat zou niet eerlijk zijn. En wij persoonlijk trekken het wel zonder, maar je gooit alles op slot... En ik ken zat mensen die wel afhankelijk zijn van HRA. Logisch. Stel wij krijgen een kind en dan gaat de vrouw minder werken... Minder geld naar binnen en meer geld eruit. Als dan de HRA afgeschaft zou worden, zouden wij het denk ik ook lastig rond kunnen komen. Terwijl je toch een eengezinswoning koopt met het oogpunt op kinderen...
Het is allemaal o zo makkelijk praten als het je persoonlijk niet raakt! En de gevolgen worden vaak niet goed doordacht!
Ik denk dat we nu moeten zorgen dat er eerst wat rust komt op de woningmarkt. En ik heb nooit geroepen dat een lichte daling fout is. Maar ik denk dat een sterke daling net als een sterke stijging nadelig is voor heel het land... Er komen zo veel problemen van. Ik hoef dus helemaal niet veel winst uit mijn woning te halen. Als ik hem over 15 jaar kan verkopen tegen hetzelfde bedrag als hij gekocht is, vind ik het ook prima.Graag, maar dan moeten we ook af van de onderbetaling van bepaalde beroepen en dat is dan weer iets waar de overheid moeilijk wat aan kan doen. Het punt blijft gewoon dat we aan schulddoorschuiving doen, en dat er een moment moet komen waarop we hier iets aan gaan doen. De huizenmarkt is de ideale start hiervoor vanwege de schaal.
Ik los toch af, dus ik heb na 30 jaar toch een aardig deel "gespaard". Daarom ga je toch kopen, bij huren gooi je het helemaal weg.
Niet achteruit gaan is 1, maar er zit een verschil is dat je in één keer een hele grote inkomst wegpakt. Heeft niets met laf zijn te maken (je doet het nu zelf ook he, laf...), heeft eerder met verstandig te maken. Uiteindelijk gaat de belastingbetaler voor de probleem gevallen opdraaien. Kijk maar anar de DSB bank. Wij betalen er met z'n allen voor hoor...Natuurlijk zal de HRA nooit in een keer afgeschaft worden. Omdat de politiek te laf is om het door te rekenen. Immers, er is geen enkele bevolkinsgroep die er op achteruit mag gaan. En dat belemmert welke actie dan ook.