Jij komt met cijfers, die totaal niet representatief zijn voor de gehele markt. En dan zeg je tegen je discussiepartner:
Geen argumentatie dus

Ja, ja... Die van jou gelukkig wel

Heel simpel. Dat de woningprijzen die van de economie volgen is logisch, maar duid juist niet op een bubbel. De woningen zijn met 5,3% gedaald ten opzichte van een maand geleden en de economie is vorige maand met 5,4% gedaald ten opzichte van een jaar geleden.
Dus tenzij de economie nu met 20% gaat dalen, zullen de woningen niet zo'n vaart gaan lopen.
Waarom? Tot 2030 hebben we in NL nog altijd een grotere vraag dan het aanbod aan kan. Waarom dan nu problemen op de markt? Economische teruggang en onzekerheid...
Gaan de prijzen echt zo erg dalen, dan heeft heel NL een probleem. Dat moet namelijk ergens opgevangen gaan worden, dat kan niet anders. (schuldsaneringen etc.) Wie denk je dat dat uiteindelijk betaald? De bank -> consument, overheidsinjectie om de bank niet te laten vallen -> belasting betaler.
Jullie moeten eens aan de gevolgen gaan denken en niet denken dat jij niet geraakt gaat worden... Dat kan je dan nog eens vies tegen gaan vallen! Maar goed dan hebben we het over ALS ALS ALS.
Voorlopig leeft de woning markt weer iets op. Daarentegen ben ik zeker geen voorstander van dat nu de prijzen gaan stijgen. Dat zijn twee ongewenste uitersten met negatieve effecten. Je wil dat het nu gaat stabiliseren en het liefst dat de inflatie hoger zal zijn en de prijzen op de woningmarkt gelijk blijven. De staatsschuld moet afgelost worden.
Sinds wanneer? Zodra je verhuist betaal je de prijs...
Je wil groter wonen en dus duurder. Bij een stijging van 10% betaal je toch echt meer voor je nieuwe huis dan dat je met je oude "verdiend" kunt hebben. 10% van 100.000 is nog altijd meer dan 10% va. 300.000.
Inflatie is wel fijn als je een huis hebt gekocht. Huren gaan omhoog, salaris omhoog, maar jij betaalt hetzelfde voor je huis. Dat is het enige positieve... (ook niet te hoog natuurlijk)
Dat jaar daarvoor ging niemand op vakantie?
Je vergelijkt ze met het jaar ervoor

En die individuele bezitter zit niet bij een grote bank?
Imho gaat er de komende jaren het volgende gebeuren om het financiele systeem te redden. De banken knijpen gecontroleerd het kredietaanbod, eventueel met de rente, zover af zodat de huizenprijzen de komende jaren met rond de 5% per jaar blijven dalen.
Ach ik los aan het einde van mijn looptijd veel meer af dan dat die daling om kan keren. Daarbij ben ik eerder "klaar" met afbetalen. En als ik zou wachten, kan ik de jaren straks niet terugkopen he... Liever vroeg beginnen met kopen en vroeg klaar. En dan wat vroeger met pensioen naar het buitenland (ik zie het al helemaal voor me

)
De banken hebben geen interesse bij de huidige situatie van liquiditeitsproblemen(DSB vorige week) en hebben geen belang bij het plotseling klappen van de bubbel zodat ze enorme afschrijvingen op hun hypothekenportefeuilles maken.
Een daling van rond de 5% per jaar is voor alle partijen: overheid, banken en huizenbezitters het meest draagbaar.
Toch betekend dat wel meer risico en dus meer rente... Dus zo goedkoop hoeft het voor potentiele kopers niet eens te gaan worden...
Hopelijk hebben ze inmiddels wel geleerd dat het experiment economische groei op krediet volledig mislukt is

.
Je kunt er klappen wel degelijk mee opvangen... Maar daarin moet je niet te erg doorslaan. Je kunt de UK of USA totaal niet met onze markt vergelijken. Zo makkelijk was het hier nog lang niet een huis te kopen. Dus die vergelijkingen gaan mank.
Inderdaad, maar dat weet je pas als je hebt gekocht en bezitter bent en in die situatie zit, maar anderen letten op 1 zaak en 1 zaak alleen: de prijs. Jullie komen er nog wel achter hoe het echt werkt

EXX schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 10:08:
De huizenprijzen zullen dalen: de banken lenen gewoon minder uit. De kredietruimte is aan de vraagzijde kleiner geworden; daar zal de aanbodzijde zich op moeten instellen. Bovendien zal met al die geldsmijterij van de overheden vroeger of later de rente omhoog moeten.
Toch is er een kantel punt dat men liever blijft wonen, dan verhuizen, doordat ze anders schulden meenemen. Bij dat kantelpunt gaat schaarste weer een grotere rol spelen...
En bij problemen (werkloos), moet je dan eerder je huis uit...
EXX schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 13:55:
Laat die deflatie maar komen. Iedereen roept steeds "ach en wee" als het over deflatie gaat. Alsof dat het allerergste is wat kan gebeuren. Grote onzin. Deflatie is slecht voor mensen met hoge schulden, maar prima voor mensen die verantwoord omgaan met hun geld en voor spaarders. Het argument dat bij deflatie er een koperstaking optreedt is kul. Computers (en veel andere dingen waar een stekker aanzit) worden al jaren goedkoper/bieden meer voor hetzelfde geld en worden toch ook volop verkocht.
Voor het gemak laat je de grootste schuld maar even buiten beschouwing? Staatsschuld...
Misschien denk je dat die geen invloed op jouw leven heeft, maar niet is minder waar. AOW naar 67? Ik weet het een inkoppertje

En dan zag ik net een forumlid zeggen dat we op de PVDA/SP moeten stemmen. Maar toevallig nam de staatschuld het meeste toe door het voorstel van de SP (met prinsjesdag toen). En dan was het geweldig om te zien dat CQC verslaggever aan Agnes Kant vroeg hoe hoog de staatsschuld van NL is. Ze had geen flauw idee. Toen vroeg de verslaggever: Is dat een miljard of honderden miljarden? Nee zegt ze, dat is zeker niet boven de 3 miljard. Goedemorgen SP! ruim 300 miljard euro!!!!! Zulke partijen moet je toch uit het parlement kunnen weren. Ze weten niet waar ze het over hebben en willen toch belangrijke beslissingen doen.
[
Voor 4% gewijzigd door
BlakHawk op 26-10-2009 11:46
]