Daar is ook niets mis mee, maar ga het niet op diverse manieren rationaliseren als "jij kunt er ook gebruik van maken" of "anderen doen het ook". Dat zijn namelijk geen argumenten, jij bent verantwoordelijk voor je eigen handelen.dfrenner schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 14:14:
Gelukkig bepalen we nog altijd zelf wat we stemmen, dat jij dat ikke ikke ikke vind, maakt mij niet uit en beïnvloed mijn keuze totaal niet.
En de link met de "huizenbubbel", die is er zeker. De HRA is mede een reden waarom de huizenprijs zo hard is opgelopen. De HRA is ook een maatregel die een ongezonde markt in stand houdt. Dit is niet hetzelfde als een bubble, maar wel een structurele oorzaak.
In je verhaal dat er geen bubble is kan ik meegaan. Maar hier sla je de plank ver mis. Wat is er mis met sparen? Waarom moet je direct in dat huis wonen voor een gezin? Meestal komt dat gezin pas later als er eerst een lange tijd met zijn 2én gewerkt is en veel geld is opgegaan aan dure vakanties, auto en dure meubelen (en dat dure huis wat ze al op hun 24ste willen kopen). Stellen dat je voor een huis van 225k een hypotheek van 250k nodig hebt is onzin. Ik heb nog nooit mijn k.k. mee gefinancierd. Ik werk in de zorg (geen topsalaris dus) verdien modaal en had mijn eerste huis op mijn 26ste. Geen ouders die meebetalen of andere ongein. Maar eerst wel een paar jaar sparen voordat ik een huis kocht. In je werkzame leven van je 22ste tot de 27ste kun je goed sparen voordat je een huis koopt.dfrenner schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 14:53:
Voor jan modaal (30.000 per jaar?) in een modaal woonhuis in de randstad, is dit in ieder geval niet reëel.
Of je wil met je gezinnetje in een flat zitten?
Jan modaal verdient rond de 1800 netto? per maand.
Een modaal huisje kost rond de 225.000, daar heb je een hypotheek van 250.000 voor nodig. Neem een spaarhypotheek en het kost je bruto 1500 euro per maand... Netto 1000 euro... (berekening bij de hypotheker obv een spaarhypotheek met overlijdensrisico.)
1800 netto, moet dan die 1500 vanaf, dan moet je eten a 500? per maand, dan moet je eneco nog, al je abonnementjes en verzekeringen etc. Succes!
Een modaal huis kopen op 1 salaris kan misschien als je een goede baan hebt en zat verdient, maar niet als jan modaal...
Het is juist die illusie van direct op je 25ste in dat huis wonen waar je oud kunt worden met je gezin wat als recht gezien wordt, wat onzinnig is. (zeker omdat de meeste relaties die rond de 20ste ontstaan 60% niet meer bestaat rond de 35ste).
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......