dfrenner schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 13:22:
Ik begrijp je punt, maar toch kijk ik naar mijn eigen situatie... We krijgen ongeveer 550 euro per maand terug... Als dat weg valt, dan is de berekende buffer een stuk kleiner. Dus we zouden het nog wel redden, maar wat als ik vervolgens werkeloos raak, of beide?
Leuk dat ik naar de hele verre toekomst heb gekeken en dat de zorg voor ouderen beter wordt, dat is ook positief voor mij op de hele lange termijn. Maar mijn risico stijgt aanzienlijk om het huis te moeten verlaten en gedwongen te verkopen bij werkloosheid...
En dat is de reden dat ik er niet mee in zou stemmen, Dus leuk dat het voor een "greater good" is, maar daar schiet ik niets mee op als dat mijn financieel graf ermee graaf.
Daarom de garanties van te voren...
En die zijn nooit te geven. In geen enkel geval. Maar ik garandeer je al wel dat de HRA op termijn eraan gaat. Als jij niet zonder kunt, is dat jou probleem want de inperking van de HRA tekent zich al jaren af.
Je leeft misschien niet alleen, maar als jij straks door een dergelijke regeling gedwongen moet verkopen, helpen al die mensen jou dan ook uit de brand? Nee he? Dus dan kies ik in eerste instantie ook voor eigen belang. Egoïstisch misschien, maar als ik daardoor anders gedwongen moet verkopen is dat maar zo. Dat is gewoon een toenemend risico als dit doorzet...
Wellicht word dan op andere manieren het risico dat je gedwongen moet voorkopen wel kleiner. Want de kans dat wat goed is voor jou, goed is voor het algemeen belang, is kleiner als wat goed is voor het algemeen belang, goed is voor jou.
Ik vind het heel aardig en goed van je dat je aan de wereld denkt, maar denkt de wereld straks bij problemen ook aan jou? Of vertrouw je daar dan maar gewoon op?
Daar moet ik voor een stuk op moeten vertrouwen en groot deel weet ik het ook. We hebben een aardig goed sociaal stelsel. Verbeter de wereld begin bij jezelf. Zo simpel is het. Daar hoef je niet voor de kiezen, maar draai je dan niet in bochten, maar stel gewoon simpel dat jij vind het eigen belang altijd het zwaarste telt.
En wanneer moet de wereld mijn "redden" bij mijn problemen?
Als ik mijn huis moet verkopen?
Als ik niet die auto kan rijden die ik wil?
Als blijkt dat ik wel erg ruim gebruik maak van voorziening die worden ingeperkt?
Omdat ik een baan heb die ik kwijtraak en minder betaald werk moet accepteren?
In mijn optiek in alle bovenstaande gevallen niet. De basale waarborg moet er zijn en die is er ook. Jij hoeft niet op straat te slapen en je hebt ook altijd te eten als je wilt. En als je normaal en actief handelt, zal je zelfs bij langdurige werkloosheid ook zonder HRA geen problemen ondervinden, hoewel je een bepaalde levenstijl zal moeten aanpassen. Maar de overheid is niet en zal nooit verantwoordelijk moeten zijn dat jij een huis moet kunnen kopen (al dan niet tweekapper), 2 auto moet kunnen rijden of een flatscreen aan de muur kan hebben.
Stellen dat je alleen zo stemt dat een overheid dat wel aan je garandeert omdat je het nu ook hebt, is in mijn ogen puur ikke, ikke & ikke. Zeker als je dan maar stemt op de partij waarbij je het meeste kans hebt dat je je zin krijgt.
(b.v. de VVD gelooft heel sterk dat het belang van het individu ook direct het belang van de samenleving is. In dat geval moet je gewoon VVD stemmen, maar dan snel draaien omdat je toevallig werkeloos wordt en SP gaat stemmen is dus ikke, ikke & ikke.)
Waarom zouden we??
Je betaald per maand net zo veel belasting als iemand met hetzelfde salaris.
Jij heeft het uit aan een huis, de ander aan een auto.
Jij krijgt geld terug, die van de auto niet.
Sterker nog, het kan zo zijn dat door de aftrek je belastbaar inkomen zoveel lager uitvalt dat je nog eens voor een hoop extra regelingen in aanmerking komt.......
En als je vind dat je zo veel aan je huis moet betalen, had je een goedkoper huis moeten kopen.
[
Voor 9% gewijzigd door
Cyberpope op 09-07-2009 13:47
]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......