Ja, alleen jammer voor je dat het topic hier de bubbel in de Nederlandse woningmarkt in het algemeen is. No offence, maar je ellenlange posts over het al dan niet dalen van de huizenprijzen in specifieke gewilde gebieden als Key West hebben dan inhoudelijk ook niet bijzonder veel aan de discussie bijgedragen.dfrenner schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 21:23:
...
Verder heb ik niets gezegd over de algemene huizenprijzen, alleen specifiek een bepaald gebied, dat was destijds de reden dat ik de keys erbij haalde. Dat moet nu niet uit zijn verband getrokken worden!
Zo hebben we ook in NL gewilde gebieden...
Misschien komt het doordat je niet in Nederland woont, maar de randstad groeit nog steeds, groeit sterker dan de bevolkingsgroei. Dat is een teken dat een gebied gewild is...Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 22:03:
[...]
Ja, alleen jammer voor je dat het topic hier de bubbel in de Nederlandse woningmarkt in het algemeen is. No offence, maar je ellenlange posts over het al dan niet dalen van de huizenprijzen in specifieke gewilde gebieden als Key West hebben dan inhoudelijk ook niet bijzonder veel aan de discussie bijgedragen.
Verder was ik destijds de gene die de key erbij haalde, omdat het over de vraag ging in bepaalde gebieden en ik zei toen dat bepaalde gebieden best hun waarde behouden, als voorbeeld nam ik de keys.
Ik ben niet de gene die mijn post van november erbij haalde, dat was iemand anders, dus waarom moet je nu op mij gaan zeiken?
Zo jammer dit!
Richt je dan liever tot die persoon die dat deed, want die heeft de discussie over de Keys heropend, niet ik!
En dat was ik.dfrenner schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 08:31:
Verder was ik destijds de gene die de key erbij haalde, omdat het over de vraag ging in bepaalde gebieden en ik zei toen dat bepaalde gebieden best hun waarde behouden, als voorbeeld nam ik de keys.
Richt je dan liever tot die persoon die dat deed, want die heeft de discussie over de Keys heropend, niet ik!
Mijn punt was pagina's terug de Keys (en nu ook New York) genoemd werden met het argument " sommige locaties zijn waardevast". Dit gaat niet op, in zowel de Keys als in New York zijn prijzen in praktijk aan het terug lopen. Theoretisch is het locatie argument ook makkelijk te ontkrachten. De beste tekst komt uit patrick.net:
"Your city may be special, but it was just as special when it was half as expensive ten years ago, so being special does not account for the run up in prices, and will not protect it from falling back to what it was."
Verwijderd
Oh, excuses. Maar je theorie over het in stand blijven van de bubbel in gewilde gebieden gaat toch niet helemaal op. Neem Dublin, de hoofdstad van de 'Celtic Tigre'. De prijzen zijn daar met 50% gedaald.dfrenner schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 08:31:
[...]
... maar de randstad groeit nog steeds, groeit sterker dan de bevolkingsgroei. Dat is een teken dat een gebied gewild is...
...
In het nabijgelegen Engeland zijn de prijzen ook al met tientallen procenten gedaald. Deze twee landen zijn qua bestuursvorm, belastingstelsel, economische ontwikkeling en regelgeving wat huizenbouw aangaat best wel vergelijkbaar met Nederland.
Je zou haast de officiele cijfers van Nederland, een daling van rond de 3% procent per kwartaal, gaan aantwijfelen. Hoe was het ook al weer? There are lies, damn lies, and statistics? ...
Anekdotische gevallen verschillen niet sterk van de cijfers. Ook de sterk gedaalde vraag naar huizen in de statistieken onderschrijft dat: we hebben massaal nog niet door dat huizen misschien minder waard zijn dan wat we er nu voor vragen. Dus de statistieken liegen niet. Realiteit is dat we in Nederland het huis niet met meer dan 5% korting willen verkopen, en dat we niet massaal het huis uit hoeven door conservatieve hypotheekwetgeving.
Hmm, da's nog maar de vraag natuurlijk. De markt bepaalt de prijs. De 'moeter' kan slikken of stikken. Dit geld zowel voor degene die 'moet' verkopen, als degene die 'moet' kopen. Je kan wel roepen dat je die 2-kapper voor 150.000 wil hebben. Maar als die enkel voor 300.000 wordt aangeboden, kan je dat slikken, of (spreekwoordelijk) stikken. Als je echter moet verkopen en er is maar 1 koper die 150.000 wil bieden, kan de verkoper slikken of stikken.MBV schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 11:50:
Anekdotische gevallen verschillen niet sterk van de cijfers. Ook de sterk gedaalde vraag naar huizen in de statistieken onderschrijft dat: we hebben massaal nog niet door dat huizen misschien minder waard zijn dan wat we er nu voor vragen. Dus de statistieken liegen niet. Realiteit is dat we in Nederland het huis niet met meer dan 5% korting willen verkopen, en dat we niet massaal het huis uit hoeven door conservatieve hypotheekwetgeving.
Ik denk zelf eerder dat de gedaalde vraag te maken heeft met de onzekerheid over de toekomst.
Mensen stellen zelfs tv's (range 100-en euro's). Dan toch zeker huizen (range 100.000-en euro's) als het half kan. Die mensen willen echter wel een huis (en tv
In een vrije markt met een beperkt aanbod geld dan gewoon 'wat de gek ervoor geeft'.
Verstandig? misschien niet. Maar dat kan je ook over beleggen door rood rijden, te hard rijden, snuiven of Mc donalds eten opmerken. En toch doen mensen het. Dus met je conservatieve strategie (dubbeltje-eerste-rang bieden) ga je het doorgaans gewoon niet redden in de 'normale' situatie.
Noem je nou CBS leugenaars omdat de prijzen hier niet met 50% gedaald zijn?Verwijderd schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 11:10:
[...]
Oh, excuses. Maar je theorie over het in stand blijven van de bubbel in gewilde gebieden gaat toch niet helemaal op. Neem Dublin, de hoofdstad van de 'Celtic Tigre'. De prijzen zijn daar met 50% gedaald.
In het nabijgelegen Engeland zijn de prijzen ook al met tientallen procenten gedaald. Deze twee landen zijn qua bestuursvorm, belastingstelsel, economische ontwikkeling en regelgeving wat huizenbouw aangaat best wel vergelijkbaar met Nederland.
Je zou haast de officiele cijfers van Nederland, een daling van rond de 3% procent per kwartaal, gaan aantwijfelen. Hoe was het ook al weer? There are lies, damn lies, and statistics? ...
[ Voor 20% gewijzigd door J2pc op 11-06-2009 12:02 ]
"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh
Met het verschil dat daar is gespeculeerd, waardoor er een bubble was ontstaan en laat dat nu net het verschil zijn met Nederland, hier is nl geen speculatie geweest en dus ook geen bel ontstaan. Mensen kunnen echter moeilijker geld loskrijgen voor een huis, er is meer onzekerheid en daardoor daalt als het ware de vraag en stijgt het aanbod (omdat er meer aanwas van aanbod is dan afname), daardoor krijg je dus dat de huizenprijs nu licht aan het dalen is. Maar dta heeft dus niks met een bubble te maken, maar met recessie.Verwijderd schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 11:10:
[...]
Oh, excuses. Maar je theorie over het in stand blijven van de bubbel in gewilde gebieden gaat toch niet helemaal op. Neem Dublin, de hoofdstad van de 'Celtic Tigre'. De prijzen zijn daar met 50% gedaald.
De bubble in Engeland is al veel ouder. In 1996 kocht een nicht van mij een huis in Newcastle. Typische engelse crisisbouw, maar wel zo duur dat het alleen met een volledig aflossingsvrije hypotheek te betalen was. Dat was in die tijd al vrij normaal in Engeland terwijl wij dat in Nederland nog altijd niet doen (volledig aflossingsvrij).
Signatures zijn voor boomers.
Verwijderd
Jawel hoor, die worden wel afgesloten. Wij hebben er namelijk zo eentje.
"Gewoon" 100% aflossingsvrij voor 30 jaar.
Ze zijn er wel, maar de meeste versterkkers limiteren het bedrag dat je aflossingsvrij kunt financieren tot een percentage van de executiewaarde van het onderpand.Verwijderd schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 12:51:
Jawel hoor, die worden wel afgesloten. Wij hebben er namelijk zo eentje.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
150% is ook een percentageExirion schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 12:59:
[...]
Ze zijn er wel, maar de meeste versterkkers limiteren het bedrag dat je aflossingsvrij kunt financieren tot een percentage van de executiewaarde van het onderpand.
sorry, vervroegd vrijdagmiddag syndroom
Maar ik denk dat we 't er wel over eens zijn dat in hiet niet 'gewoon' is zoals het in Engeland (schijnbaar) was.
"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh
Ik geloof dat de economie aantrekt. Meer dan 4 uur lang geen bericht... Kennelijk hebben mensen weer iets nuttigs te doen
Ik denk dat alle bubbleprofeten de discussie een heilloze zaak zijn gaan vinden en nu gewoon lekker op huizenjacht zijn gegaanIstrilyin schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 17:45:
Ik geloof dat de economie aantrekt. Meer dan 4 uur lang geen bericht... Kennelijk hebben mensen weer iets nuttigs te doen
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Verwijderd
Als je vandaag het nieuws hebt gevolgd dan weet je dat dat vrij onwaarschijnlijk is. De werkloosheid loopt op tot 9% in 2011 volgens de Nederlandse Bank.Exirion schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 17:59:
[...]
Ik denk dat alle bubbleprofeten de discussie een heilloze zaak zijn gaan vinden en nu gewoon lekker op huizenjacht zijn gegaan
Niets, behalve een flinke rentestijging, is zo effectief tegen een vastgoedbubbel als een werkloosheid van rond de 10% of hoger.
En inderdaad, de lange rente begint al op te lopen.
Verder wordt de bouwproduktie de komende jaren kunstmatig in stand gehouden. Hoewel de vraag naar nieuwbouw in de eerste maanden van 2009 al met 70% is ingestort, zal er maar 15% per jaar minder gebouwd gaan worden, om de bouwsector in leven te houden. Dat is dus bouwen voor de leegstand.
De hardste klappen op de woningmarkt gaan dus pas rond 2012 vallen door een combinatie van oplopende werkloosheid, oplopende rente en het kunstmatig in stand houden van de bouwproduktie.
Wat verder eventueel nog genoemd zou kunnen worden is de extreme terughoudendheid van de banken bij het verkopen van hypotheken en het feit dat de babyboomers na 2010 massaal met pensioen zullen gaan, deels de overwaarde op hun huis willen gaan verzilveren, wat tot een nog groter aanbod zal leiden.
Het lijkt er dus op dat de bubbelprofeten hun lol wel op kunnen de komende jaren, in ieder geval tot en met 2012.
Zijn we een jaar aan het discussiëren, gaat de bubble pas over 3 jaar barsten...
LOL, dat schiet idd niet op zo.Oscar Mopperkont schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 19:37:
Zijn we een jaar aan het discussiëren, gaat de bubble pas over 3 jaar barsten...
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Inderdaad, 5 goede argumenten... Ik trek nog een wijntje open om het te vieren. (In 2011 of 2012 voor een prikje een villa!)Verwijderd schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 19:08:
[...]
Het lijkt er dus op dat de bubbelprofeten hun lol wel op kunnen de komende jaren, in ieder geval tot en met 2012.
Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.
Je kan het ook anders zien: na decennia enorme prijsstijgingen moeten de verkopers nog wennen aan het idee dat hun kleine oude huis minder waard wordt. De echte daling is nog niet zo lang aan de gang, wat je wel ziet is dat het aantal verkopen enorm is afgenomen. M.a.w.: de verkopers willen nog bedragen hebben, die de kopers massaal niet meer willen betalen. Oftewel de prijzen dalen niet hard, omdat er momenteel weinig verkocht wordt. Zodra er meer verkopers op de schopstoel komen, of zien dat hun nieuwe huis ook goedkoper wordt, komt dat wel weer.Verwijderd schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 11:10:
[...]
Is er dan daadwerkelijk een overschot? VOlgens mij kwam het overschot een stuk later, maar kregen we eerst een paar decennia van tekort. Dat zal niet veranderen bij 10% daling.Verwijderd schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 19:08:
De hardste klappen op de woningmarkt gaan dus pas rond 2012 vallen door een combinatie van oplopende werkloosheid, oplopende rente en het kunstmatig in stand houden van de bouwproduktie.
[persoonlijk bubbelverhaal]
De rentevaste periode (5 jaar vanaf 2004) van mijn hypotheek is verlopen. Dat levert een extra bruto maandlast van ~ €250 op. Dit komt in een periode dat gf net haar baan heeft verloren door de slechte tijden die haar werkgever doormaakte en we (in tegenstelling tot bij afsluiten) ook nog twee kleine monden moeten voeden. Gelukkig was ik goed voorbereid en kunnen we dit wel opvangen, maar ik kan me goed voorstellen dat een dergelijke situatie bij menig gezin voor dikke stress zou zorgen.
[/persoonlijk bubbelverhaal]
Het lijkt me een beetje op een spiraal. De vraag neemt af waardoor huizenbezitters minder snel uit hun huis kunnen. Tegelijkertijd voorkomt de hogere rente dat de vraag aan kan trekken. Ik vind het niet vreemd dat het 'stroef' loopt op de huizenmarkt.
De rentevaste periode (5 jaar vanaf 2004) van mijn hypotheek is verlopen. Dat levert een extra bruto maandlast van ~ €250 op. Dit komt in een periode dat gf net haar baan heeft verloren door de slechte tijden die haar werkgever doormaakte en we (in tegenstelling tot bij afsluiten) ook nog twee kleine monden moeten voeden. Gelukkig was ik goed voorbereid en kunnen we dit wel opvangen, maar ik kan me goed voorstellen dat een dergelijke situatie bij menig gezin voor dikke stress zou zorgen.
[/persoonlijk bubbelverhaal]
Het lijkt me een beetje op een spiraal. De vraag neemt af waardoor huizenbezitters minder snel uit hun huis kunnen. Tegelijkertijd voorkomt de hogere rente dat de vraag aan kan trekken. Ik vind het niet vreemd dat het 'stroef' loopt op de huizenmarkt.
En daar zit je dan als werkloze bubbelfanaat... En wat dan?Verwijderd schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 19:08:
[...]
Als je vandaag het nieuws hebt gevolgd dan weet je dat dat vrij onwaarschijnlijk is. De werkloosheid loopt op tot 9% in 2011 volgens de Nederlandse Bank.
Niets, behalve een flinke rentestijging, is zo effectief tegen een vastgoedbubbel als een werkloosheid van rond de 10% of hoger.
Verder wordt de bouwproduktie de komende jaren kunstmatig in stand gehouden. Hoewel de vraag naar nieuwbouw in de eerste maanden van 2009 al met 70% is ingestort, zal er maar 15% per jaar minder gebouwd gaan worden, om de bouwsector in leven te houden. Dat is dus bouwen voor de leegstand.
Wat verder eventueel nog genoemd zou kunnen worden is de extreme terughoudendheid van de banken bij het verkopen van hypotheken en het feit dat de babyboomers na 2010 massaal met pensioen zullen gaan, deels de overwaarde op hun huis willen gaan verzilveren, wat tot een nog groter aanbod zal leiden.
Niet denigrerend bedoeld (en misschien niet op jullie van toepassing), maar de werkloosheid is altijd al hoger geweest onder de lager opgeleiden. Dat zijn ook meestal de huurders (die schaar ik ook maar even onder bubbelfanaten).
Maar goed, alle mensen die nu hun huis te koop hebben staan, moeten toch ook verhuizen naar een ander huis... Dus dat het aanbod nu groot is is logisch als de verkopen ingestort zijn.
Ik denk namelijk dat er niet zo heel veel extra woningen te koop worden gezet ten opzichte van een jaar geleden. Het probleem is alleen dat ze niet verkocht worden. Iedereen wacht op elkaar.
De intentie om te verhuizen is er wel degelijk. En dus ook de intentie om te kopen. Alleen wel in die volgorde... En dat is het probleem.
Als men bang was en niet meer wil verhuizen, dan was er niet zo veel aanbod geweest. En al die mensen die nu hun huis te koop hebben staan hebben echt niet allemaal een probleem hoor!
Het punt met de werkloosheid is gewoon dat het altijd verder doortrekt. Als het nu beter gaat, dan zal de werkloosheid nog een tijdje stijgen en pas in 2010 weer gaan dalen.
Berichten over de werkloosheid in 2011 vind ik erg vreemd, dat is 2 jaar vooruit... Erg knap, dan had men de crisis twee jaar geleden ook al kunnen voorzien en hadden alle banken etc hun aandelen op het hoogtepunt gewoon kunnen verkopen en vervolgens weer laag terugkopen een half jaar later. Maar men kan niet 2 jaar vooruit kijken!
Hahaha, ja en als jij (ik ga er even van Jan Modaal uit) het kan betalen, dan kan dus iedere huurder een villa kopen toch? Mooi en alle huidige eigenaren niet, want die hebben een dikke schuld.pinockio schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 20:15:
[...]
Inderdaad, 5 goede argumenten... Ik trek nog een wijntje open om het te vieren. (In 2011 of 2012 voor een prikje een villa!)
En dan worden de prijzen binnen 10 jaar weer van het huidige niveau en dan hebben al die mensen in die villa's (huidige huurders), tonnen winst!
Ja ik denk wel dat dat de toekomst is!
En toen ging de wekker...
Maar goed ik ga ook de jackpot van 23 miljoen winnen volgende maand, dan hoef ik mijn huis niet uit
Nofi maar dit lijkt meer op slechte planning dan op een bubbel verhaal. Of je hebt bewust het risico genomen voor 5 jaar vast omdat je € zag (lage maandlasten) of:Edmin schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 21:23:
\[/persoonlijk bubbelverhaal]
1. je adviseur of jezelf heeft niet de vraag gesteld of je kinderen gepland hebt
2. waardoor je langer vast ter overweging gekregen zou hebben
3. al met een verminderd inkomen rekening gehouden had
4. het hoogste inkomen ingedekt had met een ww / aov dekking
Nou hebben de veel mensen (ook mijn klanten) tegen een goed advies in gekozen enkel voor de toenmalige lage lasten. Dat het daar nu mis kan gaan was te verwachten, jammer dan.
we hebben het trouwens met zijn allen wel voor elkaar gekregen dat de regels voor verstrekking nu zo strak worden aangetrokken dat de geldkraan daadwerkelijk dichtslibt. Ik begin nu langzaam te merken dat geldverstrekkers zich toch meer beginnen in te graven tegen mogelijke claims.
Heb ik nu blije consumenten aan tafel ?? NEE ze zeiken alleen dat ze geen geld kunnen krijgen (voor starters valt of staat het soms op een paar duizend euro) maar vergeten dat ze zelf een groot deel van de ellende veroorzaakt hebben door de financiële markt met de rug tegen de muur te zetten.
[ Voor 18% gewijzigd door Ray op 12-06-2009 08:38 ]
Je bent ook echt een lekker selectieve koekenbakker quoter he?Verwijderd schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 19:08:
[...]
Als je vandaag het nieuws hebt gevolgd dan weet je dat dat vrij onwaarschijnlijk is. De werkloosheid loopt op tot 9% in 2011 volgens de Nederlandse Bank.
Verder wil ik wel eens horen waarom je denkt dat die vraag (naar nieuw of bestaand) weg is, en niet gewoon uitgesteld.Lange rente
Ook de lange rente, die vooral wordt bepaald door de inflatieverwachtingen op de langere termijn, liep gisteren op. De Duitse tienjaarsrente steeg donderdag met zeven basispunten naar 3,63%. De Nederlandse lange rente liep met acht basispunten op naar 4,04%.
Of de opgang van de lange rente van de laatste tijd wel houdbaar is, wordt door De Groot van Rabobank betwijfeld. Hij noemt het te vroeg om in te zetten op een structureel hoger niveau van de lange rente en voorspelt voor de komende tijd een lichte daling van zo'n twintig basispunten van de tienjaarsrente.
Zou je dat eens toe willen lichten? Hoezo heeft de consument de bank met de rug tegen de muur gezet?Ray schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 08:32:
[...]
Nofi maar dit lijkt meer op slechte planning dan op een bubbel verhaal. Of je hebt bewust het risico genomen voor 5 jaar vast omdat je € zag (lage maandlasten) of:
1. je adviseur of jezelf heeft niet de vraag gesteld of je kinderen gepland hebt
Nou hebben de veel mensen (ook mijn klanten) tegen een goed advies in gekozen enkel voor de toenmalige lage lasten. Dat het daar nu mis kan gaan was te verwachten, jammer dan.
we hebben het trouwens met zijn allen wel voor elkaar gekregen dat de regels voor verstrekking nu zo strak worden aangetrokken dat de geldkraan daadwerkelijk dichtslibt. Ik begin nu langzaam te merken dat geldverstrekkers zich toch meer beginnen in te graven tegen mogelijke claims.
Heb ik nu blije consumenten aan tafel ?? NEE ze zeiken alleen dat ze geen geld kunnen krijgen (voor starters valt of staat het soms op een paar duizend euro) maar vergeten dat ze zelf een groot deel van de ellende veroorzaakt hebben door de financiële markt met de rug tegen de muur te zetten.
[ Voor 22% gewijzigd door J2pc op 12-06-2009 08:48 ]
Even de draad upspicen, mag toch wel een keer? Over mijn inkomen doe ik geen uitspraken, hoewel je met wat rondzoeken op dit forum kunt vinden hoeveel ik met mijn bijbaantje verdien...dfrenner schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 08:19:
[...]
Hahaha, ja en als jij (ik ga er even van Jan Modaal uit) het kan betalen, dan kan dus iedere huurder een villa kopen toch? Mooi en alle huidige eigenaren niet, want die hebben een dikke schuld.
En dan worden de prijzen binnen 10 jaar weer van het huidige niveau en dan hebben al die mensen in die villa's (huidige huurders), tonnen winst!
Ja ik denk wel dat dat de toekomst is!
En toen ging de wekker...![]()
Maar goed ik ga ook de jackpot van 23 miljoen winnen volgende maand, dan hoef ik mijn huis niet uit
MAAR.... ik koop een huis om in te wonen, niet om te verkopen, tonnen winst hoeft dus niet, maar ik wil wel een huis dat naar mijn smaak is. Dus niet tussen de tokkies (been there, done that), met weinig overlast want ik slaap licht, lekker in (of buiten) een dorp, en met wat grond. Dan kom je al gauw in het duurdere segment. En dan is zo'n bericht wel reden voor wat vrolijkheid - hoe ongegrond ook, ik weet het wel.
Dat is een behoorlijke kutsituatie, hopelijk vindt je vriendin snel een baan. Het is echter geen bubbelverhaal of iets. Dit is een ongelukkige samenloop van omstandigheden die bij steeds meer mensen voor gaat komen, vanwege de crisis. Dat betekent niet dat als de huizenprijs als gevolg daarvan daalt, er dus een bubbel is geweest in de jaren ervoor.Edmin schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 21:23:
[Edit:]Edmin schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 21:23:
Het is natuurlijk erg vervelend voor je en ik hoop dat je vriendin snel weer een baan zal vinden!
Het egen ik hieronder neerzet moet je niet als commentaar op jouw situatie zien, maar in zijn algemeenheid.
[/Edit]
Als je destijds aan de 4,5x het inkomen had gehouden heb je nu echt geen probleem (inflatie meegerekend). Jij bent ook meer gaan verdienen gok ik zo...
Je gaat ook leven naar je inkomen, als je dan opeens 250 euro meer moet betalen is dat erg wennen, maar ik denk ook dat "we" erg verwend zijn...
De gemiddelde huiseigenaar geeft per maand heel veel geld uit aan van alles en nog wat. Een bijstandsmoeder moet leven van 700 euro per maand? En dan moet daar ook nog haar huur vanaf?
Denk dat als de huiseigenaren werkloos raken er na de hypotheek wel iets meer dan 700 euro overblijft, denk je niet? Wij zijn het alleen niet gewend met zo weinig te doen...
Maar wat heb je liever? Zelf wat minder uit gaan geven? Of het een jaar later verplicht moeten doen in de schuldsarnering?
Maar ja die Volvo mag natuurlijk niet ingeruild worden voor een oude alto van 15 jaar oud, want wat moeten de buren dan wel niet denken? Aldi/Lidl? Daar ga ik toch niet heen, wat moeten de buren wel niet denken? Ik moet die dure sportschool blijven betalen, want ja je wil toch een goed figuur hebben... De kinderen moeten wel in kleding van g-star lopen, niet zo armoedig, want dat ziet er niet uit...
We zijn verwend! Echt waar!
Ik denk sowieso niet dat de huizen die op dit moment te koop staan het geval is door problemen. muv een scheiding hier en daar... Maar de mensen die nu hun huis te koop zetten willen toch over het algemeen duurder gaan wonen, groter.MBV schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 21:20:
[...]
Is er dan daadwerkelijk een overschot? VOlgens mij kwam het overschot een stuk later, maar kregen we eerst een paar decennia van tekort. Dat zal niet veranderen bij 10% daling.
Zeker als ik kijk naar onze wijk. 6 jaar geleden gebouwd en verkocht VON vanaf 145.000 euro... Reken wat werk mee (badkamer, keuken, vloer etc). 180.000?
Mensen die toen een hypotheek van 180.000 hebben afgesloten komen niet zo snel in de problemen. Vooral niet omdat dat bedrag van 145.000 alleen voor starters gold. Starters zijn meer gaan verdienen en willen groter. Als je voor die 180.000 al in de problemen komt, dan kan je nergens wonen, want dat betaal je nu al gauw voor een appartement.
Die mensen die willen dus groter, maar gaan nog niet kopen voordat hun eigen huis verkocht is...
De gemeente bij ons heeft die woningen gewoon belachelijk laag in de markt gezet (uitsluitend voor starters trouwens).
Maar die problemen van niet kunnen betalen gaan bij ons in de wijk meestal niet op.
Ik denk namelijk dat er niet meer mensen hun huis te koop zetten per maand, ik denk dat dat aantal wel gelijk is gebleven, maar dat door mindere verkopen het aanbod sterk stijgt. Uiteindelijk trekt die vraag wel bij, omdat hun huis toch verkocht zal worden. Of gaan ze in een doos wonen?
Ik hoop dat je gf snel een nieuwe baan vindt en voor zover mijn advies iets waard is, probeer deze weer vast te zetten (historisch gezien is de rente nog steeds laag...)Edmin schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 21:23:
Maar het verhaal wat jij neerzet is idd voor een grotere groep mensen een probleem, kortere rentevast, gestegen rente, hogere maandlasten eventueel een veranderde gezinssituatie en nog niet genoeg tijd gehad om veel meer te gaan verdienen om het inkomensverlies van een van twee op te vangen....
De vraag is tijdelijk afgenomen, immers het huizentekort was er al nooit of is er nog steeds. Maar zoals al eerder aangegeven is het probleem dat iedereen eerst zijn huis wil verkopen en dan zit er weinig beweging in de markt dit in tegenstelling tot pak weg 2 jaar terug toen mensen nog wel 'het risico' namen om eerst te kopen en daarna te verkopen.Het lijkt me een beetje op een spiraal. De vraag neemt af waardoor huizenbezitters minder snel uit hun huis kunnen. Tegelijkertijd voorkomt de hogere rente dat de vraag aan kan trekken. Ik vind het niet vreemd dat het 'stroef' loopt op de huizenmarkt.
En eerlijk gezegd, in deze onzekere tijd waar nog 600.000 mensen hun baan verliezen kan ik me wel voorstellen dat mensen afwachtend zijn
Ik ben ook benieuwd...J2pc schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 08:45:
Verder wil ik wel eens horen waarom je denkt dat die vraag (naar nieuw of bestaand) weg is, en niet gewoon uitgesteld.
Die 200.000 woningen die te koop staan staat enerzijds voor 200.000 aanbod, voorheen stond dit ook meteen voor 200.000 vraag. Want men kocht een huis terwijl hun eigen huis te koop stond.
Nu werkt dat vertragend, die vraag wordt pas geactiveerd zodra het huis verkocht is, maar in de toekomst staat die 200.000 misschien wel voor meer vraag (denk aan mensen die gaan scheiden). Die gaan naar twee woningen (waarschijnlijk appartementen). Dat moet op gang komen... Maar het komt niet op gang als iedereen wacht...
Verder verwoord Jaspertje hierboven mijn mening volledig!
[ Voor 3% gewijzigd door BlakHawk op 12-06-2009 09:29 ]
Slechte planning? Ik heb inderdaad geen rekening gehouden met het ontslag van mijn vriendin. En daarbij ook geen rekening gehouden met het krijgen van een tweeling (of uberhaupt kinderen, want daar wilden we nog even mee wachten). Dan nog is er geen sprake van slechte planning, want zoals ik al zei: ik kan die financiele hobbel wel opvangen. Het gaat me juist om dergelijke situaties die bij veel gezinnen tot grote problemen kunnen zorgen. Niet iedereen heeft de ruimte om elke maand goed te sparen.Ray schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 08:32:
[...]
Nofi maar dit lijkt meer op slechte planning dan op een bubbel verhaal.
NOFI, maar hoe kan een starter (de 'zeikerds') de oorzaak zijn van de financiele ellende? Hoe kan de consument de markt met de rug tegen de muur hebben geplaatst, terwijl de aanbieders de producten met opzet zo ongelooflijk ingewikkeld hebben gemaakt, dat het voor de gemiddelde Nederlander niet meer te begrijpen is? En hoe is de consument schuldig aan een batterij adviseurs die vrolijk vertellen dat 6x je jaarinkomen als hypotheek helemaal niet zo risicovol is?Of je hebt bewust het risico genomen voor 5 jaar vast omdat je € zag (lage maandlasten) of:
Sorry, maar (ik begrijp dat je er zelf werkzaam bent?) ik denk dat de financiele instellingen dit grotendeels aan zichzelf te wijten hebben.
Iedereen bedankt voor de steunbetuiging aan gf. Ze solliciteert zich blauw
Ja en nee. Ik denk dat de crisis weldegelijk de vinger op de zere plek legt voor veel gezinnen. Als je je baan verliest en geen uitzicht hebt op een korte termijn oplossing, dan komt voor veel gezinnen al snel de vraag of men nog wel in de huidige woning kan blijven of dat het goedkoper moet. Veel mensen die 15 jaar geleden hun huis kochten zitten er prima bij, maar met name jongere mensen zitten met een veel hogere wwonschuld door de snelle stijging van de huizenprijzen, gecombineerd met een afnemende vraag.Oscar Mopperkont schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 09:04:
Dat is een behoorlijke kutsituatie, hopelijk vindt je vriendin snel een baan. Het is echter geen bubbelverhaal of iets. Dit is een ongelukkige samenloop van omstandigheden die bij steeds meer mensen voor gaat komen, vanwege de crisis. Dat betekent niet dat als de huizenprijs als gevolg daarvan daalt, er dus een bubbel is geweest in de jaren ervoor.
[ Voor 16% gewijzigd door Edmin op 12-06-2009 10:17 ]
De vraag is echter, is er een bubble in de huizenprijs? Maw was de huizenprijs onrealistisch hoog geworden door speculatie? En als de huizenprijs daalt door een crisis, kun je dat niet zeggen.Edmin schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 10:13:
Ja en nee. Ik denk dat de crisis weldegelijk de vinger op de zere plek legt voor veel gezinnen. Als je je baan verliest en geen uitzicht hebt op een korte termijn oplossing, dan komt voor veel gezinnen al snel de vraag of men nog wel in de huidige woning kan blijven of dat het goedkoper moet. Veel mensen die 15 jaar geleden hun huis kochten zitten er prima bij, maar met name jongere mensen zitten met een veel hogere wwonschuld door de snelle stijging van de huizenprijzen, gecombineerd met een afnemende vraag.
Gelukkig zijn er hier mensen die je kunnen helpen! Kleine analogie... Ik wil eigenlijk mijn fietsdfrenner schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 09:19:
Ik ben ook benieuwd...
inruilen maar een nieuwe kost dit jaar om 1 of andere reden 2000 euro... Nou dan stel ik mijn
wens uit totdat fietsen weer voor 350 euro in de winkel staan. Heeft te maken met een klein
woordje wat begint met "p" en eindigt op "rijs".
Drie maal raden wat er eerst met huizenprijzen moet gebeuren zodat de vraag weer 200.000 wordt!Die 200.000 woningen die te koop staan staat enerzijds voor 200.000 aanbod, voorheen stond dit ook meteen voor 200.000 vraag. Want men kocht een huis terwijl hun eigen huis te koop stond.
Nu werkt dat vertragend, die vraag wordt pas geactiveerd zodra het huis verkocht is, maar in de toekomst staat die 200.000 misschien wel voor meer vraag (denk aan mensen die gaan scheiden). Die gaan naar twee woningen (waarschijnlijk appartementen). Dat moet op gang komen... Maar het komt niet op gang als iedereen wacht...
Destijds was het alleen mogelijk om te kopen bij een gecombineerd jaarinkomen van gf en mij. Nu zit ik in mijn eentje vrij eenvoudig onder de 4,5x norm. Nu zullen velen zeggen dat het onverstandig was om destijds een hypotheek te baseren op een gecombineerd inkomen, maar de bruto maandlasten lagen op een zelfde niveau als mijn toenmalige huurappartementje met 3 kamers.dfrenner schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 09:07:
Als je destijds aan de 4,5x het inkomen had gehouden heb je nu echt geen probleem (inflatie meegerekend). Jij bent ook meer gaan verdienen gok ik zo...
Je gaat ook leven naar je inkomen, als je dan opeens 250 euro meer moet betalen is dat erg wennen, maar ik denk ook dat "we" erg verwend zijn...
Ik heb geen auto en er komt er binnenkort noodgedwongen eentje, maar een Volvo... nee. Aan de andere kant moet ik wel mijn hele gezin in de auto kunnen stoppen (incl kinderwagen), dus een Alto gaat het niet worden. Boodschappen doen we al bij de budgetsuper. Sporten vind ik belangrijk. Niet noodzakelijk de dure sportschool, maar het spotieve en sociale van een sportvereniging staat hoog op de priolijst. Kledinguitgaven hebben we nauwelijks, maar kinderen groeien snel. Schoenen kosten ongeveer €40 per paar en die kunnen ze max. twee maanden aan.Maar ja die Volvo mag natuurlijk niet ingeruild worden voor een oude alto van 15 jaar oud, want wat moeten de buren dan wel niet denken? Aldi/Lidl? Daar ga ik toch niet heen, wat moeten de buren wel niet denken? Ik moet die dure sportschool blijven betalen, want ja je wil toch een goed figuur hebben... De kinderen moeten wel in kleding van g-star lopen, niet zo armoedig, want dat ziet er niet uit...
We zijn verwend! Echt waar!
Ik begrijp best dat je dit verhaal algemeen bedoelde en ben het gedeeltelijk met je eens, maar je kunt niet alles over een kam scheren.
En in dat laatste zit hem de crux. Voor een woning ben je al snel 2 ton k.k. kwijt. Voor een hypotheek van 220.000 moet je dus al +/- 50k verdienen. Dat redt een starter gewoon niet. Sterker nog, velen redden dat nooit! Nou kunnen we vinden dat we dan maar langer in een huurwoning moeten zitten, maar daar is ons huizenaanbod niet op afgestemd.Ik denk sowieso niet dat de huizen die op dit moment te koop staan het geval is door problemen. muv een scheiding hier en daar... Maar de mensen die nu hun huis te koop zetten willen toch over het algemeen duurder gaan wonen, groter.
Zeker als ik kijk naar onze wijk. 6 jaar geleden gebouwd en verkocht VON vanaf 145.000 euro... Reken wat werk mee (badkamer, keuken, vloer etc). 180.000?
Mensen die toen een hypotheek van 180.000 hebben afgesloten komen niet zo snel in de problemen. Vooral niet omdat dat bedrag van 145.000 alleen voor starters gold. Starters zijn meer gaan verdienen en willen groter. Als je voor die 180.000 al in de problemen komt, dan kan je nergens wonen, want dat betaal je nu al gauw voor een appartement.
Dat is wel waar, maar ik heb sterk het vermoeden dat de huizenprijs mede is gestegen door het te grote gemak waarmee financieringen werden gegeven, met als achterliggende gedachte dat de huizenprijzen toch wel zouden stijgen, waardoor aflossing geen probleem zou zijn. Dat is dus toch een vorm van speculatie.Oscar Mopperkont schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 10:21:
[...]
De vraag is echter, is er een bubble in de huizenprijs? Maw was de huizenprijs onrealistisch hoog geworden door speculatie? En als de huizenprijs daalt door een crisis, kun je dat niet zeggen.
[ Voor 9% gewijzigd door Edmin op 12-06-2009 10:41 ]
Zou dat de achterliggende reden zijn geweest? Niet gewoon dat mensen het kunnen betalen (uitgedrukt in percentage van inkomen)? En op zich is de verwachting dat de huizenprijs zal stijgen niet zo heel gek, want die stijgt (over de lange termijn) ook gewoon (stijgt mee met de inflatie). Schommelingen zul je altijd wel houden. Ik zie dit meer als een natuurlijke schommeling dan het klappen van een bel.Edmin schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 10:38:
Dat is wel waar, maar ik heb sterk het vermoeden dat de huizenprijs mede is gestegen door het te grote gemak waarmee financieringen werden gegeven, met als achterliggende gedachte dat de huizenprijzen toch wel zouden stijgen, waardoor aflossing geen probleem zou zijn. Dat is dus toch een vorm van speculatie.
Even reality checken...Edmin schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 10:13:
Slechte planning? Ik heb inderdaad geen rekening gehouden met het ontslag van mijn vriendin. En daarbij ook geen rekening gehouden met het krijgen van een tweeling (of uberhaupt kinderen, want daar wilden we nog even mee wachten). Dan nog is er geen sprake van slechte planning, want zoals ik al zei: ik kan die financiele hobbel wel opvangen. Het gaat me juist om dergelijke situaties die bij veel gezinnen tot grote problemen kunnen zorgen. Niet iedereen heeft de ruimte om elke maand goed te sparen.
Geen rekening houden met ontslag vriendin is een keuze. Sinds mensenheugenis kunnen vriendinnen ontslagen worden, weglopen, gehandicapt raken of depressief worden. Jij koopt extra groot zodat je 2 salarissen nodig hebt? Jouw keuze!
Hypo voor 5 jaar vastzetten, daar kies je ook zelf voor. Alternatief is 30 jaar vast en een biefstukje minder eten, oftewel minder luxe en meer zekerheid... Nog een alternatief: een kleiner huis en evenveel biefstukjes. Keuzes genoeg!
Zwanger raken is tegenwoordig te voorkomen. Voorbehoedsmiddelen. Morning-after pillen. Vroege abortus, of, als je dat moreel niet gepast vindt, onthouding of sex waar je niet zwanger van wordt. Opnieuw: je hebt het echt zelf in de hand.
Ik vind het erg goed van je dat je niet meteen je hand op houdt, maar spaargeld aanspreekt. Sommige mensen hebben ook nog eens niets gespaard, en roepen richting maatschappij dat er geld voor ze moet "komen" omdat ze anders "hun" villa uit moeten.
Hoewel je natuurlijk gelijk hebt dat iedereen ontslagen kan worden, is het natuurlijk complete onzin om het een keuze te laten zijn dat je ontslagen wordt.... en zeker 5 jaar geleden was het niet reeel om te denken dat je ontslagen wordt. Hier dan ook rekening mee moeten houden is in eerste instantie complete onzin!Istrilyin schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 10:56:
[...]
Even reality checken...
Geen rekening houden met ontslag vriendin is een keuze. Sinds mensenheugenis kunnen vriendinnen ontslagen worden, weglopen, gehandicapt raken of depressief worden. Jij koopt extra groot zodat je 2 salarissen nodig hebt? Jouw keuze!
Dat klopt, een adviseur had 5 jaar geleden moeten adviseren om de hypotheek langer vast te zetten tenzij er voorwaarde aan het verhuizen zouden zitten en dat je doel was geweest. Maar dan nog steeds: Een adviseur moet dat adviseren want hij zou dat moeten weten dat kan je van een consument niet verwachten!Hypo voor 5 jaar vastzetten, daar kies je ook zelf voor. Alternatief is 30 jaar vast en een biefstukje minder eten, oftewel minder luxe en meer zekerheid... Nog een alternatief: een kleiner huis en evenveel biefstukjes. Keuzes genoeg!
Als je ongewenst zwanger wordt dan is dat altijd een niet gewenste keuze, als je het voorbehoedsmiddel 'voor het zingen de kerk uit' gebruikt heb je gelijk, maar alle andere redenen zijn speculeren waarom ze zwanger geworden zijn en dus ook onterecht om hier zo te noemen.Zwanger raken is tegenwoordig te voorkomen. Voorbehoedsmiddelen. Morning-after pillen. Vroege abortus, of, als je dat moreel niet gepast vindt, onthouding of sex waar je niet zwanger van wordt. Opnieuw: je hebt het echt zelf in de hand.
Bij de aankoop van een huis moet je zeker wel nadenken over je toekomst (minder werken als er kinderen komen bijvoorbeeld) en sommige zaken kan je verzekeren, maar lang niet alles. 'geplande' kinderen moet je meenenem in je keuze en voor sommige dingen kan je je verzekeren (ontslag tegenwoordig ook geloof ik) maar niet alles moet je van te voren rekening mee houden.
Meteen een vraag: Stel je wordt beide ontslagen, hoe had je dan moeten handelen voordat je een huis koopt? Want dat scenario kan ook en dan zou je maar geen huis meer moeten kopen?
[ Voor 13% gewijzigd door Jaspertje op 12-06-2009 11:05 ]
Verwijderd
Wat ik al eerder zei is dat er veel wordt geroepen dat er een bubble is in Nederland, maar ik vind dat te makkelijk. Situaties zoals in Ierland en Letland nu zijn veel erger, daar zou je wel kunnen spreken van een bubble die leegloopt.Oscar Mopperkont schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 10:47:
[...]
Zou dat de achterliggende reden zijn geweest? Niet gewoon dat mensen het kunnen betalen (uitgedrukt in percentage van inkomen)? En op zich is de verwachting dat de huizenprijs zal stijgen niet zo heel gek, want die stijgt (over de lange termijn) ook gewoon (stijgt mee met de inflatie). Schommelingen zul je altijd wel houden. Ik zie dit meer als een natuurlijke schommeling dan het klappen van een bel.
Als prijzen te hoog zijn hoeft dat niet gelijk een bubble te zijn. Ik vind een bubble iets wat achteraf qua prijs in korte tijd halveert. Dat zie je helemaal niet in Nederland. Prijzen zijn nu over 2 jaar 15% gezakt. Zal wel iets verder zakken, maar een halvering, nee hoor.
Je kan ook je wensen bijstellen en in plaats van die dure racefiets van 2000 euro, een gewone fiets van 350 euro kopen. Misschien wil je te veel.Istrilyin schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 10:33:
[...]
Gelukkig zijn er hier mensen die je kunnen helpen! Kleine analogie... Ik wil eigenlijk mijn fiets
inruilen maar een nieuwe kost dit jaar om 1 of andere reden 2000 euro... Nou dan stel ik mijn
wens uit totdat fietsen weer voor 350 euro in de winkel staan. Heeft te maken met een klein
woordje wat begint met "p" en eindigt op "rijs".
VERTROUWEN...Drie maal raden wat er eerst met huizenprijzen moet gebeuren zodat de vraag weer 200.000 wordt!
Ook al zakken de huizenprijzen met 40.000, met 800.000 werklozen in het vooruitzicht zullen veel mensen ongeacht de prijs dien stap van een huis kopen niet durven en willen nemen...
Heeft niets met de prijs te maken. Anders zou het wel geleidelijk minder zijn geworden (de vraag) die gelinieerd was aan de prijsstijgingen de afgelopen jaren en dat is nu juist net niet het geval!
Mooi he, die inflatieEdmin schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 10:38:
[...]
Destijds was het alleen mogelijk om te kopen bij een gecombineerd jaarinkomen van gf en mij. Nu zit ik in mijn eentje vrij eenvoudig onder de 4,5x norm. Nu zullen velen zeggen dat het onverstandig was om destijds een hypotheek te baseren op een gecombineerd inkomen, maar de bruto maandlasten lagen op een zelfde niveau als mijn toenmalige huurappartementje met 3 kamers.
Nee klopt, ik snap best dat er ook uitzonderingen zijn, maar we leven hier in het algemeen in NL heel erg luxe. En ik merk het aan mezelf, als we niet opletten, geven we zo 500-700 euro per maand uit aan eten... Dat vind ik best bizar en onnodig. Ik merk de laatste weken, als we gewoon een planning maken met wat we gaan eten dat 100 euro per maand meer dan genoeg is. Hoef je niet iedere keer buiten de deur te eten en dat scheelt een hele hoop.Ik heb geen auto en er komt er binnenkort noodgedwongen eentje, maar een Volvo... nee. Aan de andere kant moet ik wel mijn hele gezin in de auto kunnen stoppen (incl kinderwagen), dus een Alto gaat het niet worden. Boodschappen doen we al bij de budgetsuper. Sporten vind ik belangrijk. Niet noodzakelijk de dure sportschool, maar het spotieve en sociale van een sportvereniging staat hoog op de priolijst. Kledinguitgaven hebben we nauwelijks, maar kinderen groeien snel. Schoenen kosten ongeveer €40 per paar en die kunnen ze max. twee maanden aan.
Ik begrijp best dat je dit verhaal algemeen bedoelde en ben het gedeeltelijk met je eens, maar je kunt niet alles over een kam scheren.
Maar moet een starter direct een eengezinswoning kunnen kopen dan?En in dat laatste zit hem de crux. Voor een woning ben je al snel 2 ton k.k. kwijt. Voor een hypotheek van 220.000 moet je dus al +/- 50k verdienen. Dat redt een starter gewoon niet. Sterker nog, velen redden dat nooit! Nou kunnen we vinden dat we dan maar langer in een huurwoning moeten zitten, maar daar is ons huizenaanbod niet op afgestemd.
Nederland wordt nu eenmaal steeds hoger opgeleid, daar hoort een hoger salaris bij en meer mogelijkheden qua huizen keuze. Ik denk dat wij over 10 jaar aardig blij zijn met ons maandbedrag.
Wij hebben net gekocht (alweer driekwart jaar geleden).
Maar gezien de stijging van het salaris etc. en vooral van de huurwoningen, ben ik blij dat we het gedaan hebben.
Een vriend van me heeft rond de zelfde tijd als wij een huis gehuurd. Die kreeg nu een aanpassing in huurprijs, van 820, naar 880...
Uhm gedeeltelijk, die norm van 4,5 is altijd een voorwaarde geweest voor bijvoorbeeld NHG garantie.Dat is wel waar, maar ik heb sterk het vermoeden dat de huizenprijs mede is gestegen door het te grote gemak waarmee financieringen werden gegeven, met als achterliggende gedachte dat de huizenprijzen toch wel zouden stijgen, waardoor aflossing geen probleem zou zijn. Dat is dus toch een vorm van speculatie.
Veel mensen wilde per se NHG garantie.
Het enige waarin dit mis is gegaan is toen de rente erg laag stond (5 jaar geleden?).
Maar dit moeten we ook niet overdrijven, want die mensen hun huis is nu fors meer waard en dit had lang geen betrekking op iedereen die toen een huis kocht, laat staan op een groot deel van de markt.
Verwijderd
Prachtige taktiek, met Jip en Janneke bewoording "koekenbakker", een van de weinige niet-anekdotisch geformuleerde posts hier onderuit te halen door het als onserieus te laten voorkomen. En dat terwijl het standpunt van het bubbel-in-stand-houden kamp steeds onhoudbaarder wordt, gegeven de huidige marktomstandigheden en economische vooruitzichten. Sterker nog, serieuze argumentatie die, toegegeven, ook wat lastig aan te dragen is in een dalende markt, waarom de bubbel in stand zou blijven heb ik hier al lang niet meer voorbij zien komen.J2pc schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 08:45:
...
Je bent ook echt een lekker selectieve koekenbakker quoter he?
...
Als je die link had gelezen, dat had je er uit kunnen halen dat het stijgen van de rente een gevolg is van het indammen van de inflatie die veroorzaakt wordt door de vele miljarden die nu internationaal in de economie worden gepompt.
Waar zijn de moderatoren hier eigenlijk? Of hebben die net een huis gekocht? ... <-- bij herhaling flamen naar de crew brengt een risico van waarschuwingen en bans mee
[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 12-06-2009 13:20 ]
Als ik zijn verhaal zo hoor, kan hij er niet zo heel veel aan doen.Istrilyin schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 10:56:
[...]
Even reality checken...
Hypo voor 5 jaar vastzetten, daar kies je ook zelf voor. Alternatief is 30 jaar vast en een biefstukje minder eten, oftewel minder luxe en meer zekerheid... Nog een alternatief: een kleiner huis en evenveel biefstukjes. Keuzes genoeg!
Zwanger raken is tegenwoordig te voorkomen. Voorbehoedsmiddelen. Morning-after pillen. Vroege abortus, of, als je dat moreel niet gepast vindt, onthouding of sex waar je niet zwanger van wordt. Opnieuw: je hebt het echt zelf in de hand.
Ik vind het erg goed van je dat je niet meteen je hand op houdt, maar spaargeld aanspreekt. Sommige mensen hebben ook nog eens niets gespaard, en roepen richting maatschappij dat er geld voor ze moet "komen" omdat ze anders "hun" villa uit moeten.
Ik vind je post erg naar overkomen, als een soort statement tegen de grote boze huizenbezitter, die allemaal fout zitten, omdat ze het kunnen betalen.
Joezie? Ik weet het niet, maar zo komt het wel over.
Ik vraag me af waar jij die 15% vandaan haalt. Mag ik een bron?Verwijderd schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 11:08:
Wat ik al eerder zei is dat er veel wordt geroepen dat er een bubble is in Nederland, maar ik vind dat te makkelijk. Situaties zoals in Ierland en Letland nu zijn veel erger, daar zou je wel kunnen spreken van een bubble die leegloopt.
Als prijzen te hoog zijn hoeft dat niet gelijk een bubble te zijn. Ik vind een bubble iets wat achteraf qua prijs in korte tijd halveert. Dat zie je helemaal niet in Nederland. Prijzen zijn nu over 2 jaar 15% gezakt. Zal wel iets verder zakken, maar een halvering, nee hoor.
En als je met de gemiddelde executiewaarde aankomt zetten, mag ik dan ook een bron van de gemiddelde WOZ waarde van die verkochte woningen van een jaar of 2 jaar geleden ten opzichte van dit jaar? Dan kunnen we pas echt gaan vergelijken en bepalen hoeveel de waarde daadwerkelijk is gedaald...
Anders hebben we een vertekenend beeld, waardoor je op papier de 15% behaald, maar in de realiteit komt hij op 5% bijvoorbeeld neer.
Ik las vanochtend dat er ook een aardige bubbel zit in caravans!Verwijderd schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 11:17:
[...]
Prachtige taktiek, met Jip en Janneke bewoording "koekenbakker", een van de weinige niet-anekdotisch geformuleerde posts hier onderuit te halen door het als onserieus te laten voorkomen. En dat terwijl het standpunt van het bubbel-in-stand-houden kamp steeds onhoudbaarder wordt, gegeven de huidige marktomstandigheden en economische vooruitzichten. Sterker nog, serieuze argumentatie die, toegegeven, ook wat lastig aan te dragen is in een dalende markt, waarom de bubbel in stand zou blijven heb ik hier al lang niet meer voorbij zien komen.
Als je die link had gelezen, dat had je er uit kunnen halen dat het stijgen van de rente een gevolg is van het indammen van de inflatie die veroorzaakt wordt door de vele miljarden die nu internationaal in de economie worden gepompt.
22% gedaalde verkopen... Die zijn gewoon veel te duur die dingen.
De auto's kende we al...
Maar de Flatscreens dan, zijn zo in waarde gedaald de afgelopen maanden, wat een grote bubbel. Dat ze intussen bijna tegen kostprijs verkocht worden maakt zeker niet uit? Ze moeten het nu van het hogere segment hebben, die nog wel tegen "normale" prijzen te slijten zijn.
De bubbel in brandstoffen is weer aardig aan het opblazen trouwens
Een jaar geleden al riep je dat er een bubbel was en dat ie ging knappen. De huizenmarkt is redelijk ingestort daar kan ik het wel met je overeens zijn, maar de huizenprijzen doen dat niet. Ze dalen, maar storten niet in. Als we dan gaan kijken naar de economische vooruitzichten dan zal daar verwacht ik ook een daling bijhoren voor de huizenprijzen echter dat heeft niets te maken met een bubbel, maar met de gehele markt. Ik verwacht eigelijk dat er minder transactie's zullen zijn omdat mensen die hun huizen gekocht hebben het niet met verlies willen verkopen en 'dan_maar' blijven zitten ondanks het grotere huis wat ze eigelijk wel hadden willen hebben.Verwijderd schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 11:17:
[...]
En dat terwijl het standpunt van het bubbel-in-stand-houden kamp steeds onhoudbaarder wordt, gegeven de huidige marktomstandigheden en economische vooruitzichten. Sterker nog, serieuze argumentatie die, toegegeven, ook wat lastig aan te dragen is in een dalende markt, waarom de bubbel in stand zou blijven heb ik hier al lang niet meer langs zien komen.
Ik denk dat deze 'bubbel' eerder nog zal klappen in de vorm van arbeiders in de sector (bouwbedrijven, architecten, enz) dan de huizen die 30%/50%/60%) goedkoper worden.
Je bedoelt nodeloos iemand afzeiken? Komop zeg, lees wat hij verder heeft geschreven:
- kind krijgen was een bewuste keuze die ze jaren na het afsluiten hebben gemaakt
- maandlasten van een eigen gekocht huis waren lager dan de maandlasten van hun huurhuis
- 5 jaar was een risico, maar niet echt idioot. Voor nederlandse begrippen wat laag ja: independer statistieken bij vergelijkingsvragen, artikeltje
- ander huis kopen lijkt me een groot risico op dit moment. Je zal eerst een huis moeten verkopen (wat momenteel niet soepel gaat) omdat je het in een krappe situatie niet kan veroorloven om 2 huizen te hebben. Daarnaast zal je waarschijnlijk verborgen gebreken tegenkomen
-
@Ed_L: ik neem aan dat je wat hypotheken hebt vergeleken? Meestal kan je dan wel een procentje kwijtraken
Bizarre ontwikkeling van dit moment inderdaad. Maar ja, als de regering het aanbiedtIk vind het erg goed van je dat je niet meteen je hand op houdt, maar spaargeld aanspreekt. Sommige mensen hebben ook nog eens niets gespaard, en roepen richting maatschappij dat er geld voor ze moet "komen" omdat ze anders "hun" villa uit moeten.
Volgens mij was dat een stukje sarcasme van Istri-dinges, en was dat wat hij impliciet bedoelde. Het kan niet zo zijn dat een villa betaalbaar wordt voor de vuilnisman: zoveel villa's zijn er niet.dfrenner schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 11:10:
[...]
Je kan ook je wensen bijstellen en in plaats van die dure racefiets van 2000 euro, een gewone fiets van 350 euro kopen. Misschien wil je te veel.
Vergeet niet dat er maar weinig mensen een grote investering zullen doen in een dalende markt. Ik heb wat moeite met een laptop van €2000 kopen omdat hij over 3 jaar nog maar €200 waard is, ik kan me voorstellen dat dat sentiment (plus financiën in de vorm van afschrijving) niet bevorderlijk is op de huizenmarktVERTROUWEN...
Ook al zakken de huizenprijzen met 40.000, met 800.000 werklozen in het vooruitzicht zullen veel mensen ongeacht de prijs dien stap van een huis kopen niet durven en willen nemen...
Heeft niets met de prijs te maken. Anders zou het wel geleidelijk minder zijn geworden (de vraag) die gelinieerd was aan de prijsstijgingen de afgelopen jaren en dat is nu juist net niet het geval!
Sarcasmedetector werkt inmiddels redelijk, maar met deze zit je er toch naast: het dieptepunt in de olieprijs was volgens mij een omgekeerde bubbel. Het aanbod kon niet snel genoeg worden aangepast aan de vraag (olieputten zomaar dichtgooien is slecht voor de totale opbrengst), waardoor nogal wat putten onrendabel werkten (denk aan $50/barrel kostprijs met een verkoopprijs van $30/barrel).dfrenner schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 11:23:
De bubbel in brandstoffen is weer aardig aan het opblazen trouwens
De buren kunnen wat mij betreft de pot op. En ik zou best wel mijn V40 willen inruilen voor een kleinere auto, want welbeschouwd is het onzin om een grote diesel te rijden. Maar een auto die je al hebt is altijd goedkoper dan eentje die je nog moet kopen. Er zijn maar weinig autohandelaars die je een 9 jaar oude Volvo diesel met 300.000km op de teller laten inruilen voor een 15 jaar oude Alto, bij wijze van spreken. Daarbij komt dat vrouwlief ook werkt en daarvoor een auto nodig heeft, dan heb ik voor de betrouwbaarheid liever een Volvo dan een Altodfrenner schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 09:07:
Maar ja die Volvo mag natuurlijk niet ingeruild worden voor een oude alto van 15 jaar oud, want wat moeten de buren dan wel niet denken?
Aldi, Boni, Lidl en Sligro zijn onze hoofdwinkels.Aldi/Lidl? Daar ga ik toch niet heen, wat moeten de buren wel niet denken?
Goed figuur, ja. Sportschool, neehoor. 2x per week een lekker potje hardlopen werkt ook goed.Ik moet die dure sportschool blijven betalen, want ja je wil toch een goed figuur hebben...
Nee dat is pure onzin. Ik koop geen merkkleding behalve als het door tig keer afprijzen eindelijk eens een redelijke prijs heeft. Kinderen doen sowieso maar een paar maanden met kleren dus het heeft totaal geen nut om "kwaliteit" te kopen, want ze groeien er toch uit voordat het de kans krijgt om te verslijten...De kinderen moeten wel in kleding van g-star lopen, niet zo armoedig, want dat ziet er niet uit...
Dat zijn we zeker. Ik heb ook veel posten waarop ik kan bezuinigen als dat nodig is. Maar ondertussen ben ik er sinds de crisis is begonnen alleen maar beter op geworden (flinke loonsverhoging vergeleken met wat bij andere bedrijven gehanteerd wordt, eigen bedrijfje gestart waarmee ik een paarhonderd euro per maand binnenhaal, vrouwlief heeft ook een part time job gevonden die compatible is met het halen en brengen van dochterlief) dus waarom zou ik besparen? Ik moet juist MEER uitgeven en dat doe ik ook. Want als iedereen minder gaat uitgeven terwijl ze wel meer kunnen uitgeven, raakt de economie natuurlijk in het slop; geld moet rollen.We zijn verwend! Echt waar!
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Hallo in wat voor een wereld leef jij. Dan moet je nooit een huis kopen. Want ook als je het op 1 salaris doet loop je de risico's als hierboven staan. Want die loop je allebei.Istrilyin schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 10:56:
[...]
Even reality checken...
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Het was ook redelijk sarcastisch bedoeldMBV schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 11:31:
[...]
Sarcasmedetector werkt inmiddels redelijk, maar met deze zit je er toch naast: het dieptepunt in de olieprijs was volgens mij een omgekeerde bubbel. Het aanbod kon niet snel genoeg worden aangepast aan de vraag (olieputten zomaar dichtgooien is slecht voor de totale opbrengst), waardoor nogal wat putten onrendabel werkten (denk aan $50/barrel kostprijs met een verkoopprijs van $30/barrel).
Heel die post trouwens, ik ben het helemaal met je eens.
Olietekorten wordt met de tijd steeds groter... Het houdt eens op, geen speculatie, maar een feit.
Met de opkomende markten (china en india) wordt de vraag in de toekomst steeds groter... Dat weten we nu al, geen speculatie, maar een FEIT.
Het is natuurlijk wel zo dat wanneer je een huis op 2 inkomens koopt, je ook 2x zo veel risico hebt op ontslag, ziekte, arbeidsongeschiktheid, etc, etc, etc.Cyberpope schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 11:36:
Hallo in wat voor een wereld leef jij. Dan moet je nooit een huis kopen. Want ook als je het op 1 salaris doet loop je de risico's als hierboven staan. Want die loop je allebei.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Daarom zei ik al: Het lijkt meer op jaloezie, hij ziet de huizenbezitters als de grote boze elite, zo lijkt het wel...Cyberpope schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 11:36:
[...]
Hallo in wat voor een wereld leef jij. Dan moet je nooit een huis kopen. Want ook als je het op 1 salaris doet loop je de risico's als hierboven staan. Want die loop je allebei.
Geen feit: verwachting dat de vraag in de toekomst groter wordt is per definitie speculatie. Speculatie van het goede soort, tot de prijs binnen een paar maanden weer door de $100 heen gaat.dfrenner schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 11:43:
[...]
Het was ook redelijk sarcastisch bedoeld
Heel die post trouwens, ik ben het helemaal met je eens.
Olietekorten wordt met de tijd steeds groter... Het houdt eens op, geen speculatie, maar een feit.
Met de opkomende markten (china en india) wordt de vraag in de toekomst steeds groter... Dat weten we nu al, geen speculatie, maar een FEIT.
Of hij zit gewoon te stoken.dfrenner schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 11:50:
[...]
Daarom zei ik al: Het lijkt meer op jaloezie, hij ziet de huizenbezitters als de grote boze elite, zo lijkt het wel...
Maar die kun je ook beter opvangen...Mx. Alba schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 11:50:
[...]
Het is natuurlijk wel zo dat wanneer je een huis op 2 inkomens koopt, je ook 2x zo veel risico hebt op ontslag, ziekte, arbeidsongeschiktheid, etc, etc, etc.
Een huis op 2 salarissen waarvan 1 iemand werkloos raakt is beter dan 1 salaris die werkloos raakt.
Daarbij kun je met twee salarissen risico's beter spreiden. (mijn vrouw werkt in het onderwijs, nagenoeg geen risico)
Ik werk in de detacheering = meer risico.
Vergelijking:
100% = modaal
huis van 4,5 x modaal = 100%
Ik koop op 1 salaris (100%) een woning ter waarde van wat 4,5 x modaal is (100%)
Ik raak werkloos = een huis van 100% met 70% inkomen.
Samen kopen we op 200% salaris een huis van 200%
Ik raak wederom werkloos, dus nu:
huis van 200% met een salaris van nog maar 170%
Als je terug redeneert naar 1 persoon houdt dat in:
Een huis van 100% met 85% salaris, dus dan ben je 15% beter uit dan een huis kopen met 1 salaris.
Okee, olie was een slecht voorbeeldMBV schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 11:56:
[...]
Geen feit: verwachting dat de vraag in de toekomst groter wordt is per definitie speculatie. Speculatie van het goede soort, tot de prijs binnen een paar maanden weer door de $100 heen gaat.
[ Voor 13% gewijzigd door BlakHawk op 12-06-2009 12:07 ]
Euhm, als je maar op 1 salaris een huis koopt heb je nog steeds wel 2 inkomens...dfrenner schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 11:57:
[...]
Maar die kun je ook beter opvangen...
Een huis op 2 salarissen waarvan 1 iemand werkloos raakt is beter dan 1 salaris die werkloos raakt.
Daarbij kun je met twee salarissen risico's beter spreiden. (mijn vrouw werkt in het onderwijs, nagenoeg geen risico)
Ik werk in de detacheering = meer risico.
Vergelijking:
100% = modaal
huis van 4,5 x modaal = 100%
Ik koop op 1 salaris (100%) een woning ter waarde van wat 4,5 x modaal is (100%)
Ik raak werkloos = een huis van 100% met 70% inkomen.
Samen kopen we op 200% salaris een huis van 200%
Ik raak wederom werkloos, dus nu:
huis van 200% met een salaris van nog maar 170%
Als je terug redeneert naar 1 persoon houdt dat in:
Een huis van 100% met 85% salaris, dus dan ben je 15% beter uit dan een huis kopen met 1 salaris.
Verwijderd
Dat doen ze dus wel. Volgens de nvm cijfers is de daling is nu ongeveer 3% per kwartaal ten op zichte van het vorige kwartaal. Aanname, deze daling blijft minstens zo groot bij een sterk oplopende werkloosheid, tot 9% in 2011 volgens recente cijfers. Van nu tot en met 2011 is nog 10 kwartalen. 0.9710 = 0.737. Dat is al een daling van 26.3%.Jaspertje schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 11:23:
[...]
Een jaar geleden al riep je dat er een bubbel was en dat ie ging knappen. De huizenmarkt is redelijk ingestort daar kan ik het wel met je overeens zijn, maar de huizenprijzen doen dat niet. ...
Dan wordt er nog geen rekening gehouden met andere factoren zoals oplopende rente, beperkingen in de financierbaarheid, sterke toename van het woningaanbod, inflatiecijfer, enz.
@dfrenner: Je vergeet een ding: nederlandse vrouwen zijn kampioen deeltijdwerk. Zelfs zonder kinderen, of met kinderen van ouder dan 12-15, werken ze hooguit 3 dagen, in gemiddeld 'lagere' functies dan mannen.
Dus je koopt een huis van 150% op 150% modaal. Man werkeloos: 120% inkomen, 80% van wat je eerst had. Vrouw werkeloos: 100-135% inkomen, maximaal 90% van wat je eerst had.
@b_visser: 3% daling op jaarbasis is geen bubbel die knapt, dat is een correctie als gevolg van veranderde omstandigheden (iets hogere rente, iets meer werkeloosheid als gevolg van andere crises)
Dus je koopt een huis van 150% op 150% modaal. Man werkeloos: 120% inkomen, 80% van wat je eerst had. Vrouw werkeloos: 100-135% inkomen, maximaal 90% van wat je eerst had.
@b_visser: 3% daling op jaarbasis is geen bubbel die knapt, dat is een correctie als gevolg van veranderde omstandigheden (iets hogere rente, iets meer werkeloosheid als gevolg van andere crises)
[ Voor 21% gewijzigd door MBV op 12-06-2009 12:11 ]
Dat is toch gemiddeld 85%MBV schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 12:09:
@dfrenner: Je vergeet een ding: nederlandse vrouwen zijn kampioen deeltijdwerk. Zelfs zonder kinderen, of met kinderen van ouder dan 12-15, werken ze hooguit 3 dagen, in gemiddeld 'lagere' functies dan mannen.
Ging om het idee, in beide gevallen is het beter op te vangen dan 70% van 100%
Maar je hebt gelijk, ik vond het te veel werk om het helemaal uit te tekenen.
Het zal je verbazen hoe vaak dat niet het geval isNiaX schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 12:07:
[...]
Euhm, als je maar op 1 salaris een huis koopt heb je nog steeds wel 2 inkomens...
Ik zeik HEM niet af, ik zeik soortgelijke mensen die door eigen schuld wel in moeilijkheden komen af.MBV schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 11:28:
... over het persoonlijke verhaal ...
Je bedoelt nodeloos iemand afzeiken?
Nee, dat schreef hij niet. Wij lezen: "En daarbij ook geen rekening gehouden met het krijgen van een tweeling (of uberhaupt kinderen, want daar wilden we nog even mee wachten)."Komop zeg, lees wat hij verder heeft geschreven:
- kind krijgen was een bewuste keuze die ze jaren na het afsluiten hebben gemaakt
Maar wellicht hoger dan dat huis een straat of dorp verderop... We praten over een woning op 2 salarissen, MBV! Dus niet el-cheapo he.- maandlasten van een eigen gekocht huis waren lager dan de maandlasten van hun huurhuis
In zijn geval kan hij het opvangen, dus de gok was gerechtvaardigd. Maar wat een adviseur (werd in andere reactie op mij als schuldige bestempeld!!!) ook zegt, het blijft echt jouw keus.- 5 jaar was een risico, maar niet echt idioot. Voor nederlandse begrippen wat laag ja: independer statistieken bij vergelijkingsvragen, artikeltje
Je kunt een stel lotgenoten opzoeken, 1 huis veilen en een paar jaar in het andere huis samenwonen. Bijvoorbeeld. Oh... dat is heel erg zielig soms? Met 8 man op 150m2 wonen? Mijn vrouw (uit India) woonde in haar jeugd ook met twee gezinnen bij elkaar, 10 man totaal. Wil je het aantal m2 weten? Minder luxe, niet perse traumatisch.- ander huis kopen lijkt me een groot risico op dit moment. Je zal eerst een huis moeten verkopen (wat momenteel niet soepel gaat) omdat je het in een krappe situatie niet kan veroorloven om 2 huizen te hebben.
Tuurlijk wel! Tenzij je het bedrag gespaard hebt loop je altijd een risico. Duur huis = veel risico, goedkoop huis = weinig risico. De 6% verhuisbelasting maakt het wel zuur voor je als je snel na de koop verkopen moet, dat geld is dus echt weg dan. Reden voor mij om "weinig risico" te willen. "Het huwelijk" is ook een risico... De straat oversteken ook. Niet doen dus?Cyberpope schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 11:36:
Nee, meer... schot voor de boeg. Constateringen van "er zijn zielige mensen, en het is NIET hun eigen schuld"... dat is de opmaat voor "dus moet de belastingbetaler iets extras doen!". Beter bij de bron bestrijden.dfrenner schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 11:19:
Ik vind je post erg naar overkomen, als een soort statement tegen de grote boze huizenbezitter, die allemaal fout zitten, omdat ze het kunnen betalen.
Joezie? Ik weet het niet, maar zo komt het wel over.
Ach, verhuisplannen hadden we toch al. En ja, de beoogde woning (collectief particulier te bouwen) zal minder kosten dan de huidige en ook in deze markt zal de verkoop van mjin huidige woning + aflossing een hoger bedrag opleveren dan de hypotheekschuld.MBV schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 11:28:
[...]
@Ed_L: ik neem aan dat je wat hypotheken hebt vergeleken? Meestal kan je dan wel een procentje kwijtraken
Zoals ik al zei (en een enkeling verkeerd opvat): we hebben een gecalculeerd klein risico genomen bij de aanschaf van dit huis, maar dat is het eigenlijk altijd. Daarnaast heb ik gezorgd dat we voldoende spek op de buik hebben om tegenslagen op te vangen. Helaas zie ik dat vele gezinnen op het moment steeds minder hebben.
Verwijderd
Een daling van 3% per kwartaal is een daling van 0.974 = 0.885, dus 11.5% per jaar en geen 3%. Ik zou maar heel erg snel de edit knop op je post toepassen voordat iemand dit leest.MBV schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 12:09:
...
Jouw 3% per kwartaal was in Zuid-Holland anders 0,7% voor de rijtjeswoningen...Verwijderd schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 12:23:
[...]
Een daling van 3% per kwartaal is een daling van 0.974 = 0.885, dus 11.5% per jaar en geen 3%. Ik zou maar heel erg snel de edit knop op je post toepassen voordat iemand dit leest.
Bron kadaster
Ligt er helemaal aan waar die 3% voor staat.Verwijderd schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 12:23:
Een daling van 3% per kwartaal is een daling van 0.974 = 0.885, dus 11.5% per jaar en geen 3%. Ik zou maar heel erg snel de edit knop op je post toepassen voordat iemand dit leest.
Is dat een daling van 3% van 31 maart 2009 tov 31 december 2008 (dus 3% daling in het eerste kwartaal), of een daling van 1,3% van 31 maart 2009 tov 31 december 2008 (dus 3% daling op jaarbasis in het eerste kwartaal), of een daling van 3% van het gemiddelde van 31 december 2008 t/m 31 maart 2009 tov het gemiddelde van 31 december 2007 t/m 31 maart 2008 (dus 3% daling van het 1e kwartaal 2009 tov 1e kwartaal 2008)?
@dfrenner: Sorry, verkeerd begrepen. Herstel:
3% daling van Q4 naar Q1 mag je niet doortrekken naar allevier de kwartalen. Prijzen zijn in Q1 altijd wat lager dan in Q2, zoals ook in de NVM-grafiek te zien is:

Vandaar dat dalingen 'normaal' op jaarbasis gepresenteerd worden. Onder deze link zie je een tabelletje, met als slotsom dat we een daling op jaarbasis van 5% hebben, dat is bij lange na geen 11,5%. Als jij andere cijfers van de NVM hebt hoor ik ze graag.
@albantar: gemiddeld over het hele kwartaal, ze signaleren dat in maart er een kleinere daling is omdat mensen op koopjesjacht gaan (koopjesjacht is mijn interpretatie).
3% daling van Q4 naar Q1 mag je niet doortrekken naar allevier de kwartalen. Prijzen zijn in Q1 altijd wat lager dan in Q2, zoals ook in de NVM-grafiek te zien is:

Vandaar dat dalingen 'normaal' op jaarbasis gepresenteerd worden. Onder deze link zie je een tabelletje, met als slotsom dat we een daling op jaarbasis van 5% hebben, dat is bij lange na geen 11,5%. Als jij andere cijfers van de NVM hebt hoor ik ze graag.
@albantar: gemiddeld over het hele kwartaal, ze signaleren dat in maart er een kleinere daling is omdat mensen op koopjesjacht gaan (koopjesjacht is mijn interpretatie).
[ Voor 11% gewijzigd door MBV op 12-06-2009 12:48 ]
Dank voor de duidelijkheid, ik zag het hier al zo vaak naar voren komen, maar het stemde maar niet met de realiteit. Ik dacht al: Woon ik nu op zo'n uitzonderlijke locatie? Niet dus...MBV schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 12:46:
@dfrenner: Sorry, verkeerd begrepen. Herstel:
[afbeelding]
Mensen hebben het hier al maanden over dalingen van 11-15%...
Ja ok, maar dan is je vergelijking raar ;-)dfrenner schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 12:12:
[...]
Het zal je verbazen hoe vaak dat niet het geval is
Je vergelijkt een 1-verdiener met 2-verdieners. Ja dan kunnen de 2verdieners hun huis beter betalen ja, dat is logisch.
Je moet dan 2 verdieners die hun huis op 1 inkomen kopen vergelijken met 2 verdieners die op 2 inkomens kopen. Dan lopen diegenen die op 2 inkomens kopen meer risico.
Even met jouw vergelijking:
2 inkomens 200%, huis 200%
eentje wordt werkloos, inkomen 170% huis 200%
2 inkomens 200%, huis 100%
eentje wordt werkloos, inkomen 170% huis 100%
Klopt, maar dat "risico" is ook wel afgedekt met die 4,5x het jaarinkomen.NiaX schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 13:06:
[...]
Ja ok, maar dan is je vergelijking raar ;-)
Je vergelijkt een 1-verdiener met 2-verdieners. Ja dan kunnen de 2verdieners hun huis beter betalen ja, dat is logisch.
Je moet dan 2 verdieners die hun huis op 1 inkomen kopen vergelijken met 2 verdieners die op 2 inkomens kopen. Dan lopen diegenen die op 2 inkomens kopen meer risico.
Even met jouw vergelijking:
2 inkomens 200%, huis 200%
eentje wordt werkloos, inkomen 170% huis 200%
2 inkomens 200%, huis 100%
eentje wordt werkloos, inkomen 170% huis 100%
Met een hypotheek van 280.000 (250.000 waarde huis), moet je een inkomen van 63000 hebben.
Dan kost je hypotheek je ongeveer 1000 euro per maand, met een rente van 5,6% 20 jaar vast.
Wat is beter te behappen?
Bijstandsmoeder met 700 euro totaal netto inkomen? En 300? euro huur?
Of een hypotheek van 1000 euro, maar wel ongeveer 3000 netto inkomen per maand? Al zakt je netto inkomen dan naar 2000 netto, dan nog heb je het "beter" dan die vrouw in de bijstand.
En er moet wel heel wat gebeuren wil je 1000 euro netto kwijtraken...
Ik vind persoonlijk dat die 4,5x het jaarinkomen wettelijk zou moeten worden vastgelegd. Misschien wettelijk verhogen naar 5x en dat banken alleen in uitzonderingen over de 4,5 heen gaan.
Hierin zijn beide verantwoordelijk. Ik heb gewoon erg gemerkt dat adviseurs het nogal wat keren beter voor doen laten komen dan het werkelijk is.
Als een adviseur van een geld instelling mij het advies geeft (echt gebeurd) om naar een woning van 350.000 te kijken, omdat dit makkelijk kan met ons salaris volgens hem (volgens mij dus duidelijk niet en zeker niet aan de hand van de norm van 4,5). Tja je vertrouwd die adviseur toch in zijn expertise... Daarom zijn extra regels hierin niet zo'n gek idee...
Misschien kun je dan ook in de toekomst de geldinjecties beperken!
Aan de andere kant, de meeste mensen die op 1 salaris een huis kopen, zitten aan een appartement vast. Als je kinderen krijgt wil je verhuizen (meestal). Dan zijn we wat inflatie verder en heb je twee keer overdrachtsbelasting betaald... Dan is je hypotheekbedrag wel 700 euro per maand, maar komt er nog eens 200 euro VVE bij in de maand en kom je aardig dicht bij die 1000 euro per maand.
Veel weggegooid geld zit daar tussen, ik hoef in mijn woonhuis immers geen lift... Dat kost erg veel geld.
[ Voor 11% gewijzigd door BlakHawk op 12-06-2009 14:11 ]
Nee, CBS afschilderen als leugenaars omdat aan de andere kant van de noordzee de boel is geklaptVerwijderd schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 11:17:
[...]
Prachtige taktiek, met Jip en Janneke bewoording "koekenbakker", een van de weinige niet-anekdotisch geformuleerde posts hier onderuit te halen door het als onserieus te laten voorkomen. En dat terwijl het standpunt van het bubbel-in-stand-houden kamp steeds onhoudbaarder wordt, gegeven de huidige marktomstandigheden en economische vooruitzichten. Sterker nog, serieuze argumentatie die, toegegeven, ook wat lastig aan te dragen is in een dalende markt, waarom de bubbel in stand zou blijven heb ik hier al lang niet meer voorbij zien komen.
Waar zijn de moderatoren hier eigenlijk? Of hebben die net een huis gekocht? ... [mbr]<-- bij herhaling flamen naar de crew brengt een risico van waarschuwingen en bans mee[/]
Maar ik heb wel een reactie van je losgekregen
Het is wel grappig om te zien hoe je de anti-bubbelaars een onhoudbaar standpunt vindt hebben, terwijl de pro-bubbelaars hun eta net met een paar jaar hebben moeten oprekken.
Maar nu ik je aandacht heb, wat vindt je van de stelling dat de ingezakte vraag meer een vertrouwenskwestie is dan dat mensen de huizen structureel te duur vinden. (zie ook deze post) En dat de vraag gewoon weer terug komt als er meer zekerheid is over de toekomst?
Verder is het suggestief dat je stelt dat een groep beargumenteerd waarom de mogelijke bubbel in stand blijft, terwijl er betwist wordt dat er een bubbel bestaat.
[ Voor 9% gewijzigd door J2pc op 12-06-2009 14:21 ]
b_visser zal pas na het weekend in staat zijn te antwoorden
Aan de rest van degenen die zich hier de afgelopen dagen hebben bediend van discussiestijlen die zich goed laten samenvatten als vlieg 'm erin of beuk 'm erin een kleine waarschuwing om het niet te laten ontaarden aangezien dat slecht is voor de (tijdelijke) toegang tot GoT.
Aan de rest van degenen die zich hier de afgelopen dagen hebben bediend van discussiestijlen die zich goed laten samenvatten als vlieg 'm erin of beuk 'm erin een kleine waarschuwing om het niet te laten ontaarden aangezien dat slecht is voor de (tijdelijke) toegang tot GoT.
Dat is waar, maar dat was niet het puntdfrenner schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 14:08:
[...]
Klopt, maar dat "risico" is ook wel afgedekt met die 4,5x het jaarinkomen.
Met een hypotheek van 280.000 (250.000 waarde huis), moet je een inkomen van 63000 hebben.
Dan kost je hypotheek je ongeveer 1000 euro per maand, met een rente van 5,6% 20 jaar vast.
Wat is beter te behappen?
Bijstandsmoeder met 700 euro totaal netto inkomen? En 300? euro huur?
Of een hypotheek van 1000 euro, maar wel ongeveer 3000 netto inkomen per maand? Al zakt je netto inkomen dan naar 2000 netto, dan nog heb je het "beter" dan die vrouw in de bijstand.
Je reageerde op de stelling dat als je beide inkomens gebruikt om een huis te kopen, je meer risico loopt. Dat probeer jij te ontkrachten door een vergelijking te maken tussen 2verdieners met een hypotheek en een bijstandsmoeder in een huurwoning.
hij heeft wel een punt: om normaal te kunnen leven heb je het absolute bedrag X/persoon/maand nodig, zonder woonlasten meegerekend. Als je een hoog inkomen hebt kan je meer bezuinigen tot je onder bedrag X uitkomt, dan met een laag inkomen. Bij 2 inkomens is de kans groter dat je nog wat kan bezuinigen tot je onder X komt dan bij een enkel inkomen.
Ja inderdaad, dat was bewust.NiaX schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 15:18:
[...]
Dat is waar, maar dat was niet het punt
Je reageerde op de stelling dat als je beide inkomens gebruikt om een huis te kopen, je meer risico loopt. Dat probeer jij te ontkrachten door een vergelijking te maken tussen 2verdieners met een hypotheek en een bijstandsmoeder in een huurwoning.
We hadden het immers over gedwongen verkopen.
Inderdaad hierom:
De bijstand is namelijk een bepaald bedrag geworden wat niet uit de lucht is gegrepen...MBV schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 15:29:
hij heeft wel een punt: om normaal te kunnen leven heb je het absolute bedrag X/persoon/maand nodig, zonder woonlasten meegerekend. Als je een hoog inkomen hebt kan je meer bezuinigen tot je onder bedrag X uitkomt, dan met een laag inkomen. Bij 2 inkomens is de kans groter dat je nog wat kan bezuinigen tot je onder X komt dan bij een enkel inkomen.
Over de hoogte is nagedacht om precies alles te kunnen doen! En dat is een strak budget, maar het is haalbaar!
Een gezamenlijk inkomen in NL van 60.000 euro per jaar is helemaal niet zo vreemd, daarom denk ik dat de huidige prijzen niet eens zo duur zijn.... Mijn mening.
Daarom heb ik ook gekocht, iedereen moet verder lekker zelf weten wat hij doet, maar ik heb geen moment spijt! Ik woon lekker en ben blij dat ik niet in een woning zit met een oude keuken/badkamer/goedkope vloer etc.
Daarom heb ik gekocht, zodat investeringen geen weggegooid geld zijn naar de verhuurder...
Ondertussen hebben we "al" rond de 2000 euro in onze "spaarpot" zitten en dat groeit iedere maand weer en ieder jaar komt daar 3000 euro bij, en daar dan weer rente bovenop.
Een jaartje eerder beginnen met een spaarhypotheek scheelt in het begin niet zo veel, maar de laatste jaren krijg je heel veel rente...
zo'n 10.000 per jaar.
Dus het jaartje dat ik nu eerder ben begonnen betekend dat ik een jaar eerder klaar ben... (dat jaar is goed voor 10.000 euro).
[ Voor 30% gewijzigd door BlakHawk op 12-06-2009 16:13 ]
Niemand... heeft gezeg dat de huizenprijzen nu gemiddeld al 11-15% gedaald zijn.dfrenner schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 12:54:
[...]
Dank voor de duidelijkheid, ik zag het hier al zo vaak naar voren komen, maar het stemde maar niet met de realiteit. Ik dacht al: Woon ik nu op zo'n uitzonderlijke locatie? Niet dus...
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Even zonder contexten enzo:
En dat was precies wat dfrenner bedoelde met de volgende zin: "Mensen hebben het hier al maanden over dalingen van 11-15%..."
Istrilyin schreef op maandag 25 mei 2009 @ 21:15:
[...]
Inderdaad. Dalingen van 50% zoals nu in CA zitten er niet in. Ik denk dat zo'n 30% ongeveer de maximale correctie wordt. Op langere termijn kan er een andere factor spelen, namelijk negatieve bevolkingsgroei. Maar zodra huizen daardoor goedkoper worden zal dit wellicht emigratie beperken. Ik wacht lekker verder af :-)
JvS schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 11:04:
Er kon dus gekozen worden voor stijging. Ik zou zelf kiezen voor daling 10-20 procent. (ik verwacht 12% gemiddelde daling tov piek 2008).
Ik weet niet hoeveel de prijs tot augustus 2008 nog gestegen is (volgens mij is het toen niet zo hard gestegen), maar al met al denk ik dat die daling van 10-15% helemaal niet zo heel onredelijk is.
cowgirl schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 11:20:
Zelf denk ik dat rond de 10% (8-12) wel reëel is.
Oftewel: o.a. jijzelf zegt dat je 12% verwacht...Verwijderd schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 12:09:
[...]
Dat doen ze dus wel. Volgens de nvm cijfers is de daling is nu ongeveer 3% per kwartaal ten op zichte van het vorige kwartaal. Aanname, deze daling blijft minstens zo groot bij een sterk oplopende werkloosheid, tot 9% in 2011 volgens recente cijfers. Van nu tot en met 2011 is nog 10 kwartalen. 0.9710 = 0.737. Dat is al een daling van 26.3%.
En dat was precies wat dfrenner bedoelde met de volgende zin: "Mensen hebben het hier al maanden over dalingen van 11-15%..."
En hij reageert daar op een tabel met de actuele cijfers. Met zijn opmerking hij insinueert dus minimaal dat hij constateert dat er mensen zijn die volhouden dat de huizenprijzen in Nederland al met 10-15% gedaald zijn.
Het bericht:
Er zit een duidelijk verschil in verwachten en actuele cijfers. Met de actuele CBS / Kadaster cijfers, verwacht ik eind 2009 / begin 2010 nog steeds een daling van 10-15% ten opzichte van augustus 2008.
Het bericht:
Het gaat gewoon over de realiteit. En daarin heeft niemand het over dalingen van 11-15%....dfrenner schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 12:54:
[...]
Dank voor de duidelijkheid, ik zag het hier al zo vaak naar voren komen, maar het stemde maar niet met de realiteit. Ik dacht al: Woon ik nu op zo'n uitzonderlijke locatie? Niet dus...
Er zit een duidelijk verschil in verwachten en actuele cijfers. Met de actuele CBS / Kadaster cijfers, verwacht ik eind 2009 / begin 2010 nog steeds een daling van 10-15% ten opzichte van augustus 2008.
[ Voor 40% gewijzigd door JvS op 12-06-2009 17:11 ]
Wonderbaarlijk waar het CBS op een heel jaar op een daling van 3,1% uitkomt, geeft NVM een daling in 1 kwartaal van meer dan 3%. Ik blijf het aanhalen maar typisch genoeg valt het niemand op dat als je nu kijkt naar de cijfers van het NVM over het kwartaal ervoor dat de daling daar nu slechts 1% is en dat ze hier voorheen over een hoger percentage sproken. Zie bv Wekkel in "Klappen van de huizenbubble?" Waar het NVM praat over het verschil tussen het 3e en 4e kwartaal dat er daling is van 1,8% terwijl deze nu opeens gecorrigeerd is.JvS schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 17:09:
Ik blijf me dan ook mateloos irriteren aan het NVM dat overdreven negatieve prognoses maakt en achteraf zonder notie deze aanpast. Realistischer is misschien als we kijken naar de cijfers van CBS die over 1 jaar een daling weergeeft van een kleine 3% is toch een heel wezenlijk verschil en dan mag je je afvragen dat de bouw na de bouwvak nog een klap verwacht waar we dan over een kleine jaar later staan. Ik maak me sterk zoals ik al vaker heb aangegeven dat we daadwerkelijk dalingen zullen zien van meer dan 10% september 2008/2009.
Dat is te wijten aan de verschillende meetmethodes. CBS kijkt naar het kadaster, oftewel, wat is uitgevoerd. NVM doet een halve prognose, en loopt dus een maand voor. Wat zou de NVM voor belang hebben om overdreven negatief te doen?
En dat het verschil tussen jaar-op-jaar bijna net zo groot is als kwartaal-op-kwartaal is simpel te verklaren: pas in het laatste gemeten kwartaal is de daling echt ingezet, daarvoor waren twee kwartalen met nog een lichte stijging.
En dat het verschil tussen jaar-op-jaar bijna net zo groot is als kwartaal-op-kwartaal is simpel te verklaren: pas in het laatste gemeten kwartaal is de daling echt ingezet, daarvoor waren twee kwartalen met nog een lichte stijging.
[ Voor 7% gewijzigd door MBV op 12-06-2009 17:57 ]
Ja iets wat meermaals is aangegeven dat NVM als het ware voorloopt echter als we kijken naar hetgeen wat NVM aankaarte tegen het einde van het jaar zoals ik in een bericht van Wekkel aangaf zien we nu dat de gestelde cijfers niet overeenkomen in de grafiek. Maw de prognoses/berekeningen zijn aangepast. Dit is nou namelijk hetgeen wat storend is nu doet NVM overnieuw een bepaalde berekening/prognose en het zou me niet verbazen dat deze over 6 maanden wederom aangepast zijn. Echter hier hoor je van het NVM uit nooit iets van.
Ik snap je ergernis niet echt. De percentages worden wel iets aangepast, maar geen schokkende hoeveelheden. Niet elke koop gaat ook daadwerkelijk door.
NVM doet verder ook geen prognoses, maar meet daadwerkelijk iets anders. Koopovereenkomsten, en het CBS meet Overdrachten. Die lopen niet precies per kwartaal, dus je kan niet stellen dat het CBS precies een kwartaal achterloopt ofzo.
Verder suggereer je dat het NVM er belang bij heeft negatief te doen, maar als belangengroep voor makelaars zou ik juist zeggen dat ze daar juist geen belang bij hebben.
Overigens als het CBS een daling van een heel jaar van 3% constateert, en een kwartaal geleden nog geen daling, dan kan je ook stellen dat het in een kwartaal met 3% gedaald is (als de prijzen vorig jaar gelijk zijn gebleven/weinig zijn gegroeid). Vergelijken met het kwartaal ervoor is niet zo relevant (flucuaties) Je kunt beter met hetzelfde kwartaal een jaar eerder vergelijken.
Maar echt schokkende verschillen zie ik niet zo.
Maar daarnaast waren we er volgens mij allemaal over uit dat de CBS cijfers beter zijn. Ik snap ook niet zo goed waarom ik gequote wordt en er een hele rant over CBS/NVM cijfers volgt
.
NVM doet verder ook geen prognoses, maar meet daadwerkelijk iets anders. Koopovereenkomsten, en het CBS meet Overdrachten. Die lopen niet precies per kwartaal, dus je kan niet stellen dat het CBS precies een kwartaal achterloopt ofzo.
Verder suggereer je dat het NVM er belang bij heeft negatief te doen, maar als belangengroep voor makelaars zou ik juist zeggen dat ze daar juist geen belang bij hebben.
Overigens als het CBS een daling van een heel jaar van 3% constateert, en een kwartaal geleden nog geen daling, dan kan je ook stellen dat het in een kwartaal met 3% gedaald is (als de prijzen vorig jaar gelijk zijn gebleven/weinig zijn gegroeid). Vergelijken met het kwartaal ervoor is niet zo relevant (flucuaties) Je kunt beter met hetzelfde kwartaal een jaar eerder vergelijken.
Maar echt schokkende verschillen zie ik niet zo.
Maar daarnaast waren we er volgens mij allemaal over uit dat de CBS cijfers beter zijn. Ik snap ook niet zo goed waarom ik gequote wordt en er een hele rant over CBS/NVM cijfers volgt
sjemig wat gaat dit topic hard. Mijn vorige reactie was ook niet op jou persoon gericht overigens. Meer in het algemeen op mensen die zonder nadenken eigenlijk boven hun stand / vermogen / kunnen (hoe je het ook wilt noemen) een woning kopen. Het moet vaak groter, maximaal op 2 inkomens (zonder WW / AO dekking) minimale dekking bij overlijden etc etc.Edmin schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 12:21:
[...]
Ach, verhuisplannen hadden we toch al. En ja, de beoogde woning (collectief particulier te bouwen) zal minder kosten dan de huidige en ook in deze markt zal de verkoop van mjin huidige woning + aflossing een hoger bedrag opleveren dan de hypotheekschuld.
Zoals ik al zei (en een enkeling verkeerd opvat): we hebben een gecalculeerd klein risico genomen bij de aanschaf van dit huis, maar dat is het eigenlijk altijd. Daarnaast heb ik gezorgd dat we voldoende spek op de buik hebben om tegenslagen op te vangen. Helaas zie ik dat vele gezinnen op het moment steeds minder hebben.
Nu is dat bij jou niet het geval geweest lees ik verder. OK er was opeens een tweeling maar dat heb je opgevangen. Het ontslag erbij is dan natuurlijk zuur.
Ik hoop dat je GF snel weer een baan vindt natuurlijk!
Oftewel aan het begin van het jaar wat stijging, die daarna overging in een netto daling, dan kan dat prima.n4m3l355 schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 17:52:
[...]
Wonderbaarlijk waar het CBS op een heel jaar op een daling van 3,1% uitkomt, geeft NVM een daling in 1 kwartaal van meer dan 3%.
Dalen is simpelweg een goede zaak. Pech voor de huidige speculanten die gokten op een blijvende waardestijging van hun kleine huisje, goed voor nieuwe kopers, en de overdrachtsbelasting zakt vanzelf bij dalende prijzen
Wat ik aangeef is dat 3 maanden geleden gaf NVM aan dat er op dat moment een daling gaande was echter 3 maanden later updaten ze de grafiek en weergeven ze in die periode geen daling. Dit kan dus niet en is dus duielijk een aanpassing in hun claims.RemcoDelft schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 20:12:
[...]
Oftewel aan het begin van het jaar wat stijging, die daarna overging in een netto daling, dan kan dat prima.
Wederom fout, zoals ik al aangaf is het aantal speculanten op de woningmarkt uitermate marginaal. Tevens is er geen verband tussen een dalende woningmarkt en de overdrachtsbelasting. Voor nieuwe kopers is het net zo min een goede zaak als er een dalende trend is (die er overigens niet is) aangezien niemand juist zijn woning zou willen kopen omdat deze later misschien nog goedkoper kan zijn.Dalen is simpelweg een goede zaak. Pech voor de huidige speculanten die gokten op een blijvende waardestijging van hun kleine huisje, goed voor nieuwe kopers, en de overdrachtsbelasting zakt vanzelf bij dalende prijzen
6% van 1 ton is minder dan 6% van 3 ton...n4m3l355 schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 20:23:
[...]
Tevens is er geen verband tussen een dalende woningmarkt en de overdrachtsbelasting.
Onzin-argument, want volgens hetzelfde argument zou niemand een woning willen verkopen bij een stijgende markt.Voor nieuwe kopers is het net zo min een goede zaak als er een dalende trend is aangezien niemand juist zijn woning zou willen kopen omdat deze later misschien nog goedkoper kan zijn.
Niet?JvS schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 16:09:
[...]
Niemand... heeft gezeg dat de huizenprijzen nu gemiddeld al 11-15% gedaald zijn.
Het was wat werk, maar men is daar vorig jaar al mee begonnen:
Verwijderd schreef op woensdag 24 december 2008 @ 11:31:
Volgens het kadaster zijn de woningprijzen in een maand met 5.34% gedaald. Dat is een extreme daling en als deze daling zich voortzet zijn de woningprijzen in 6 maanden met rond 30% gedaald. Zelfs meer dan ik verwacht zou hebben in deze korte tijd en volstrekt onmogelijk volgens vrijwel iedereen hier op dit forum.
De vraag is nu niet meer of de prijzen gaan dalen maar hoeveel ze zullen dalen. Ik houd mijn schatting van 30% voor realistisch. Na de cijfers van een betrouwbare bron als het kadaster is de bubbel is dus nu officieel aan het leeglopen.
Verwijderd schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 10:54:
[...]
Wat een wishful thinking. Er zijn huizen die met 18% gedaald zijn en jij blijft volhouden dat er niets aan de hand is. 18% is een crash. Deze daling heeft in zeer korte tijd plaatsgevonden, de prijzen zullen dus nog veel sterker dalen. Ik houd mijn eerdere schatting van 30% nu voor te conservatief.
qazwsx schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 15:00:
Op dit moment zijn er 12 huizen te koop voor elke zoeker. Die prijs gaat zeker klappen. Komt niet aan op een maandje meer of minder, als hij gaat dan gaat hij. Ergens dit jaar. In Amsterdam zijn de huizenprijzen al meer dan 10% gedaald vorig jaar.
Verwijderd schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 15:16:
[...]
Hoe kom je er bij dat de huizenprijzen niet dalen? De nieuwbouwwoningen dalen op dit moment al sterk in prijs. Volgens de Vereniging voor ontwikkelaars en bouwondernemers, dus diegegen die de huizen bouwen, zijn de prijzen met 9% in een half jaar gedaald.
Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 15:12:
In Amsterdam blijken de huizenprijzen sterk te zijn gedaald, namelijk met 11% in een jaar tijd. Kunnen ze de herengrachtindex alvast gaan aanpassen.
Kwam recent landelijk ook al eens voor bij nieuwbouwwoningen, een prijsdaling van rond de 10% ...
pinockio schreef op zondag 26 april 2009 @ 22:20:
Dat dalingen - nu al - van 20% en meer zeker voorkomen werd wel duidelijk, bijvoorbeeld het huis van het DSB-slachtoffer (concreet bijna 20%) en van iemand uit Arnhem (in die omgeving zijn de prijzen volgens zeggen al 20% gedaald).
HaseMike schreef op woensdag 29 april 2009 @ 17:16:
Vrienden van mij moeten hun huis kwijt in de randstad omdat ze al ergens anders wonen, verkoop lukt al ruim een jaar niet, ondertussen gedaald met 16%.
Verwijderd schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 11:26:
"Sinds de piek in het tweede kwartaal van 2008 zijn de Nederlandse huizenprijzen volgens Moody's met 13% gedaald.
Verwijderd schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 11:05:
Oud Zuid gaat nu richting 4000/m2. Kijk maar op funda. Is zeker al 10% gedaald.
Als ik het me goed herinner tapt het CBS zijn cijfers uit het kadaster en die heeft slechts een daling van 0,7% afgelopen maand en over een heel kwartaal 2,8%. Iets wat ik niet terug zie uit de cijfers van het NVM 3 maanden terug...
Sterker het CBS heeft tov 2 jaar geleden nog steeds een stijging van 0,5%. (Dan is er toch een jaar ruim verloren gaan maar bij lange na geen 10%).
@Remco, sterke conclusie dat 6% over 3 ton meer geld is dan over 1 ton maar dat toont nog steeds geen verband tussen de overdrachtsbelasting en een dalende woningmarkt.
Verder als je kijkt naar landen waar men een deflatie heeft meegemaakt zoals in Japan is het zo dat de consument terughoudend wordt mbt uitgaves. Iets wat ook valt te zeggen over de verkoop van woningen aangezien die toendertijd ook sterk minder werd. Omgekeerd bij een gezonde markt situatie waar de inflatie niet te extreem is zoals een kleine jaar geleden is men veel minder geneigd om stil te zitten. (Natuurlijk spelen meer factoren een rol waarom de huizenmarkt sterk is teruggelopen maar dit is er eentje van.)
Sterker het CBS heeft tov 2 jaar geleden nog steeds een stijging van 0,5%. (Dan is er toch een jaar ruim verloren gaan maar bij lange na geen 10%).
@Remco, sterke conclusie dat 6% over 3 ton meer geld is dan over 1 ton maar dat toont nog steeds geen verband tussen de overdrachtsbelasting en een dalende woningmarkt.
Verder als je kijkt naar landen waar men een deflatie heeft meegemaakt zoals in Japan is het zo dat de consument terughoudend wordt mbt uitgaves. Iets wat ook valt te zeggen over de verkoop van woningen aangezien die toendertijd ook sterk minder werd. Omgekeerd bij een gezonde markt situatie waar de inflatie niet te extreem is zoals een kleine jaar geleden is men veel minder geneigd om stil te zitten. (Natuurlijk spelen meer factoren een rol waarom de huizenmarkt sterk is teruggelopen maar dit is er eentje van.)
[ Voor 38% gewijzigd door n4m3l355 op 13-06-2009 02:04 ]
Het sleutelwoord is hier GEMIDDELD. Er zijn voorbeelden van dalingen van 20%. Niemand zegt dat dat over de hele linie zo is. Tegelijkertijd is er geen stijging (wat gezien de nog steeds voorkomende inflatie al bijzonder is) en een daling van enkele procenten. Hoe groot de gemiddelde daling in procenten is sinds de piek in 2008 moeten de geleerden maar uitrekenen.dfrenner schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 00:53:
[...]
Niet?
Het was wat werk, maar men is daar vorig jaar al mee begonnen:
[...]
Onzin-weerlegging: mensen zullen namelijk niet stoppen met een koophuis. Ze zullen het ene koophuis verruilen voor het andere (duurdere), waarbij ze verwachten dat de 2e nog meer in waarde stijgt dan het eerste. In een dalende markt heb je dus 2 problemen:RemcoDelft schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 20:32:
[...]
6% van 1 ton is minder dan 6% van 3 ton...
[...]
Onzin-argument, want volgens hetzelfde argument zou niemand een woning willen verkopen bij een stijgende markt.
- je eigen huis is mogelijk minder waard dan wat je ervoor hebt betaald, iets wat je niet verwachtte, en voor een restschuld zorgt. Misschien mag je dus niet eens verhuizen.
- je nieuwe huis gaat in waarde dalen, dus hoe langer je wacht, hoe goedkoper hij wordt. Gevolg: markt gaat op slot.
@pinockio:
Ook voor regio's is 10% zwaar overdreven. De enige die 11% op jaarbasis is gedaald is Zutphen, zelfs Amsterdam is maar 8% gedaald!
http://www.nvm.nl/nvm/ind...ingmarkt&itemid=nvm103789
In het Parool heeft een grafiekje gestaan per stadsdeel. Daar zat ook grote variatie in, stadsdelen die omhoog waren gegaan zelfs... Uit mijn hoofd niet meer paraat welke.
No production networks were harmed during this posting
In hoeverre die resultaten dan nog statistisch significant zijn vraag ik me af: als er 3 huizen zijn verkocht zegt het natuurlijk niks dat een stadsdeel is gestegen.
Verwijderd
daarnaast moet je rekening houden dat het type huizen wat verkocht wordt over de tijd ook veranderd. Stel in een kwartaal worden veel meer huizen aan de onderkant van de markt verkocht en het volgende kwartaal veel meer aan de bovenkant, zijn de huizenprijzen dan gestegen? Mijn inziens niet, maar de gemiddelde verkoopprijs is wel gestegen!
Kan iemand aangeven waarom we eigenlijk nog steeds niet een prijs per m2 rekenen in de statistieken? voor bedrijf OG is dat heel gebruikelijk, waarom nog niet voor woningen?
Kan iemand aangeven waarom we eigenlijk nog steeds niet een prijs per m2 rekenen in de statistieken? voor bedrijf OG is dat heel gebruikelijk, waarom nog niet voor woningen?
Verwijderd
Waarschijnlijk omdat grotere woningen ook een luxere afwerking hebben (dus hogere prijs per m2) of op betere locaties liggen (...dus hogere prijs per m2). Hoewel dat mogelijk wel minder afwijkt dan de huidige methode.
Daarom houdt het CBS ook statistieken per woningtype bij, en die wijken niet schokkend af van de gemiddelde cijfers
Zoek maar een paar pagina's terug.
fixed!MBV schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 13:16:
In hoeverre die resultaten dan nog statistisch significant zijn vraag ik me af: als er 3 huizen zijn verkocht zegt het natuurlijk niks dat een stadsdeel is gestegen of gedaald.
[/flauw]
Dat werkt natuurlijk 2 kanten op hé.
Dalen is simpelweg geen goede zaak. Pech voor de nieuwe kopers die een leuk huisje willen, minder pech voor de eigenaren zolang ze de hypotheek gewoon blijven betalen. De WOZ waarde daalt immers vanzelf, maar de banken zullen lopen zeuren bij het aangaan van een nieuwe hypotheek omdat de waarde van het onderpand minder zeker is. Verder zal er minder aanbod zijn omdat mensen met een restschuld van 10.000-en euro's niet naar een grotere/andere woning kunnen verhuizen en dus helemaal niet gaan verhuizen waardoor jouw 'goedkope' huisje helemaal niet te koop komt te staan.RemcoDelft schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 20:12:
[...]
Oftewel aan het begin van het jaar wat stijging, die daarna overging in een netto daling, dan kan dat prima.
Dalen is simpelweg een goede zaak. Pech voor de huidige speculanten die gokten op een blijvende waardestijging van hun kleine huisje, goed voor nieuwe kopers, en de overdrachtsbelasting zakt vanzelf bij dalende prijzen
Zoals je ziet, zijn er 2 kanten aan een dalende markt, en ik zou durven stellen dat er geen (nauwelijks) winnaars zijn bij een dalende markt.
Het proces van "dalen" op zich is rottig en niet winstgevend. Tenzij je opties hebt op daling in de huizenmarkt... als die bestaan hier in NL.J2pc schreef op maandag 15 juni 2009 @ 09:47:
Dalen is simpelweg geen goede zaak. Pech voor de nieuwe kopers die een leuk huisje willen, minder pech voor de eigenaren zolang ze de hypotheek gewoon blijven betalen. De WOZ waarde daalt immers vanzelf, maar de banken zullen lopen zeuren bij het aangaan van een nieuwe hypotheek omdat de waarde van het onderpand minder zeker is. Verder zal er minder aanbod zijn omdat mensen met een restschuld van 10.000-en euro's niet naar een grotere/andere woning kunnen verhuizen en dus helemaal niet gaan verhuizen waardoor jouw 'goedkope' huisje helemaal niet te koop komt te staan.
Zoals je ziet, zijn er 2 kanten aan een dalende markt, en ik zou durven stellen dat er geen (nauwelijks) winnaars zijn bij een dalende markt.
Maar het eindresultaat van lagere prijzen is extreem goed voor starters, doorstromers, en met de WOZ waarde ook voor mensen die langere tijd willen wonen. De enige verliezers van lage huizenprijzen zijn te vinden in de FIRE industrie (financing, insurance, real estate). Ik moet zeggen dat ik me ontzettend rot voel voor deze industrie... oh wacht... nu is het alweer over
Als je ook vindt dat een daling van 20% ineens beter is dan over 8 jaar, dan zijn we het redelijk eens trouwens.
Hmm, dat waag ik dus te betwijfelen. Doorstromers kunnen minder goed doorstromen (moeten eerst het verlies goedmaken voordat ze wat overhouden voor een groter huis), waardoor er minder starters woningen op de markt komen.Istrilyin schreef op maandag 15 juni 2009 @ 10:21:
[...]
Het proces van "dalen" op zich is rottig en niet winstgevend. Tenzij je opties hebt op daling in de huizenmarkt... als die bestaan hier in NL.
Maar het eindresultaat van lagere prijzen is extreem goed voor starters, doorstromers, en met de WOZ waarde ook voor mensen die langere tijd willen wonen. De enige verliezers van lage huizenprijzen zijn te vinden in de FIRE industrie (financing, insurance, real estate). Ik moet zeggen dat ik me ontzettend rot voel voor deze industrie... oh wacht... nu is het alweer over
Als je ook vindt dat een daling van 20% ineens beter is dan over 8 jaar, dan zijn we het redelijk eens trouwens.
De banken hebben geen verlies bij een dalende markt. De uitstaande gelden worden gewoon op de (gedwongen) verkopers verhaald. De lagere huizenprijs betekent gewoon dat ze meer hypotheken/leningen kunnen verkopen met hetzelfde vermogen.
Ik denk eigenlijk dat een echte daling voor niemand goed is, en jaren duurt om overheen te komen (doorstromers moeten extra inleggen voordat ze kunnen doorstromen). Een stijging rond / onder inflatie lijkt me een stuk gunstiger voor iedereen. Huizen worden betaalbaarder, terwijl de doorstroming niet wordt beperkt door verlies van vermogen.
Ik blijf er trouwens wel bij dat de bank-subsidie die HRA genoemd wordt, best afgeschaft mag worden. Gewoon per jaar 1 jaar afbouwen zoals al eerder voorgesteld (nu 30, volgend jaar 29 etc.) Deze 'aftrek' levert enkel extra rente-inkomsten op voor de banken, aangezien mensen gewoon meer gaan lenen. (= btw geen bubbel-verklaring oid. Het is gewoon een markt-omstandigheid in onze markt)
[ Voor 10% gewijzigd door J2pc op 15-06-2009 10:32 ]
Omdat dat ook heel veel kan verschillen, nieuwbouw tov bestaande bouw.Verwijderd schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 16:51:
daarnaast moet je rekening houden dat het type huizen wat verkocht wordt over de tijd ook veranderd. Stel in een kwartaal worden veel meer huizen aan de onderkant van de markt verkocht en het volgende kwartaal veel meer aan de bovenkant, zijn de huizenprijzen dan gestegen? Mijn inziens niet, maar de gemiddelde verkoopprijs is wel gestegen!
Rijtjeshuis tov flat...
WOZ waarde is toch het perfecte middel....
pak van 01-01-08 de verkochte woningen, de gemiddelde verkoopprijs en de gemiddelde WOZ waarde die toen gold.
Doe nu op 01-01-09 hetzelfde en men heeft een valide vergelijking...
Maar dat is natuurlijk te veel uitzoekwerk en kan nog wel eens de resultaten positiever weergeven dan nu wordt gedaan en dat willen we natuurlijk niet
Immers als nu minder hogere segment huizen worden verkocht, daalt de gemiddelde WOZ waarde mee op 01-01-09 van de verkochte woningen. Vergelijk die daling in de gemiddelde WOZ waarde met de daling van de gemiddelde verkoopprijs en dan heb je een netto waarde daling of stijging over één jaar...
Ben zelf op zoek naar een andere koopwoning en denk dat het mes aan twee kanten snijd:
Enerzijds daalt mijn eigen huis in waarde (moet het nog wel zien, het staat nog niet te koop),
maar anderzijds wordt mijn toekomstige huis ook goedkoper. Er is in ieder geval meer onderhandelingsruimte als in het jaar 2006.
Netto denk ik dat het niet zoveel uitmaakt. Ik heb geen tophypotheek en kan denk ik zonder restschuld uit mijn huidige huis. Evt. restschuld lig ik ook niet wakker van: dat was het risico van een eigen huis kopen. Dan had ik maar moeten huren. Ik maak me er echt niet druk om: als mijn huis al in waarde is gedaald, is dat leed al geleden.
Enerzijds daalt mijn eigen huis in waarde (moet het nog wel zien, het staat nog niet te koop),
maar anderzijds wordt mijn toekomstige huis ook goedkoper. Er is in ieder geval meer onderhandelingsruimte als in het jaar 2006.
Netto denk ik dat het niet zoveel uitmaakt. Ik heb geen tophypotheek en kan denk ik zonder restschuld uit mijn huidige huis. Evt. restschuld lig ik ook niet wakker van: dat was het risico van een eigen huis kopen. Dan had ik maar moeten huren. Ik maak me er echt niet druk om: als mijn huis al in waarde is gedaald, is dat leed al geleden.
Geeft niet, gaan we even rekenen. Doorstromer van nu wil van 200k naar een 400k woning. Kost hem 200k plus 10% van 400k overdracht = 240k. Stel de prijzen dalen 50%. Gaan alle voorbeeld-bedragen een factor 2 omlaag. Doorstromen kost nu nog maar 120k. Zo simpel is het. Dit is onafhankelijk van of hij het eerste huis al afbetaald heeft.J2pc schreef op maandag 15 juni 2009 @ 10:28:
Hmm, dat waag ik dus te betwijfelen. Doorstromers kunnen minder goed doorstromen (moeten eerst het verlies goedmaken voordat ze wat overhouden voor een groter huis), waardoor er minder starters woningen op de markt komen.
Ik zei: de banken hebben minder winst bij lagere prijzen! Het dalen op zich geeft ze geen verlies. En als je nou "kunnen" vervangt door "moeten", dan begrijp je waarom lagere prijzen niet goed zijn voor banken.De banken hebben geen verlies bij een dalende markt. De uitstaande gelden worden gewoon op de (gedwongen) verkopers verhaald. De lagere huizenprijs betekent gewoon dat ze meer hypotheken/leningen kunnen verkopen met hetzelfde vermogen.
Mee eens, maar we hebben net een periode van extreme stijging achter de rug. In totaal meer dan 50% extra prijsstijging. Mag dit eerst even gecorrigeerd worden? Anders blijf je tot in lengte van dagen met te hoge prijzen zitten, en zou vanaf nu generatie na generatie jaren van hun leven gaan besteden aan het subsidieren van de banken!Ik denk eigenlijk dat een echte daling voor niemand goed is, en jaren duurt om overheen te komen (doorstromers moeten extra inleggen voordat ze kunnen doorstromen). Een stijging rond / onder inflatie lijkt me een stuk gunstiger voor iedereen. Huizen worden betaalbaarder, terwijl de doorstroming niet wordt beperkt door verlies van vermogen.
Ook 100% mee eens!Ik blijf er trouwens wel bij dat de bank-subsidie die HRA genoemd wordt, best afgeschaft mag worden. Gewoon per jaar 1 jaar afbouwen zoals al eerder voorgesteld (nu 30, volgend jaar 29 etc.) Deze 'aftrek' levert enkel extra rente-inkomsten op voor de banken, aangezien mensen gewoon meer gaan lenen. (= btw geen bubbel-verklaring oid. Het is gewoon een markt-omstandigheid in onze markt)
Je vergeet de eerste hypotheek.Istrilyin schreef op maandag 15 juni 2009 @ 10:51:
[...]
Geeft niet, gaan we even rekenen. Doorstromer van nu wil van 200k naar een 400k woning. Kost hem 200k plus 10% van 400k overdracht = 240k. Stel de prijzen dalen 50%. Gaan alle voorbeeld-bedragen een factor 2 omlaag. Doorstromen kost nu nog maar 120k. Zo simpel is het. Dit is onafhankelijk van of hij het eerste huis al afbetaald heeft.
Hypotheek 1 is aangegaan tegen 2 ton, en nog nauwelijks afbetaald (nog 190k over). Huis wordt verkocht voor 100k, restschuld 90k. Nieuwe huis kost 200k + 20k overdracht, waarvoor je iets van 240k hypotheek (120%) kan krijgen. 200k+20k+90k = 310k, haal daar de hypotheek van 240k vanaf = 70k. Waar ga jij €70.000 vandaan halen?
In Amerika heb je gelijk: daar moet de bank het verlies nemen van de eerste hypotheek. De vraag is wat dat doet met je credit rating, want met een slechte credit rating krijg je je nieuwe huis niet gefinancierd.
Mensen zullen altijd tot het randje van onbetaalbaar gaan wonen. Zodra huizen goedkoper worden, zullen ze in grotere huizen (of betere locaties) op het randje van onbetaalbaar gaan wonen. Waar haal jij de ruimte vandaan?[...]
Mee eens, maar we hebben net een periode van extreme stijging achter de rug. In totaal meer dan 50% extra prijsstijging. Mag dit eerst even gecorrigeerd worden? Anders blijf je tot in lengte van dagen met te hoge prijzen zitten, en zou vanaf nu generatie na generatie jaren van hun leven gaan besteden aan het subsidieren van de banken!
Second that.Ook 100% mee eens!
Inderdaad, je hebt hierin gelijk. Mensen die zich diep in de hypotheek schulden steken worden hele slechte doorstromers (of: geen doorstomers) na een daling... Zo had ik er nog niet tegenaan gekeken. Ik dacht meer aan voor de helft afgeloste of helemaal aflosbare schulden. Kortom: inderdaad MBV, had ik nog niet aan gedacht!MBV schreef op maandag 15 juni 2009 @ 11:31:
Je vergeet de eerste hypotheek.
Hypotheek 1 is aangegaan tegen 2 ton, en nog nauwelijks afbetaald (nog 190k over). Huis wordt verkocht voor 100k, restschuld 90k. Nieuwe huis kost 200k + 20k overdracht, waarvoor je iets van 240k hypotheek (120%) kan krijgen. 200k+20k+90k = 310k, haal daar de hypotheek van 240k vanaf = 70k. Waar ga jij €70.000 vandaan halen?
Er zijn mensen die tot het randje gaan. Die mensen wonen mooier dan de rest, en profiteren maximaal van prijsstijgingen. Sommigen lachen op verjaardagsfeestjes iedereen uit. "Waarom koop jij eigenlijk ook niet?", vragen ze met een ik-ben-de-expert airtje, "Prijzen stijgen elk jaar 10%! Als je huurt gooi je elke maand geld weg!".Mensen zullen altijd tot het randje van onbetaalbaar gaan wonen. Zodra huizen goedkoper worden, zullen ze in grotere huizen (of betere locaties) op het randje van onbetaalbaar gaan wonen. Waar haal jij de ruimte vandaan?
Maar ja, soms krijgen ze het lid op de neus he... En dan zijn de rollen plots omgedraaid. "Het is verschrikkelijk! Wij Sommige arme mensen komen in enorme moeilijkheden! Jij De belastingbetaler De regering moet iets doen om de prijzen kunstmatig hoog te houden markt te redden!
Als huizen goedkoper worden dan komt dat meer omdat het onbetaalbaar is over de hele linie, dus dat betere locaties valt wel mee. Mensen hebben domweg het geld niet meer om nog hoger te gaan.
MBV was me voor, maar dat was inderdaad mijn argument. Zeker de 1e woningen (appartementen, bovenwoningen) worden geen tientallen jaren bewoond. Mijn hypo adviseur vertelde dat een 1e woning gemiddeld na een jaar of 6/7 ingeruild wordt voor een grotere (eengezins) woning. In die 7 jaar heb je geen 50% afgelost. Da's meer richting de 17 / 18 jaar (gokje, rente gaat steeds harder meetellen) op een hypo van 30 jaar. Dat betekent dat alle starters zo'n 10 jaar langer moeten blijven zitten (met alle gezings-uitbereidings-problemen die daarbij horen, eigen keus / risico inderdaad). Wat moeten de nieuwe starters in die tijd?Istrilyin schreef op maandag 15 juni 2009 @ 13:11:
[...]
Inderdaad, je hebt hierin gelijk. Mensen die zich diep in de hypotheek schulden steken worden hele slechte doorstromers (of: geen doorstomers) na een daling... Zo had ik er nog niet tegenaan gekeken. Ik dacht meer aan voor de helft afgeloste of helemaal aflosbare schulden. Kortom: inderdaad MBV, had ik nog niet aan gedacht!
Maar je had 'm al door, dus ik ben dubbel bezig
Ahja, max-ers hou je altijd. Als mensen domweg het geld niet hebben om meer te bieden, dan stagneren de prijzen. Da's nog iets anders dan een crash van 10-tallen procenten.[...]
Er zijn mensen die tot het randje gaan. Die mensen wonen mooier dan de rest, en profiteren maximaal van prijsstijgingen. Sommigen lachen op verjaardagsfeestjes iedereen uit. "Waarom koop jij eigenlijk ook niet?", vragen ze met een ik-ben-de-expert airtje, "Prijzen stijgen elk jaar 10%! Als je huurt gooi je elke maand geld weg!".
Maar ja, soms krijgen ze het lid op de neus he... En dan zijn de rollen plots omgedraaid. "Het is verschrikkelijk! Wij Sommige arme mensen komen in enorme moeilijkheden! Jij De belastingbetaler De regering moet iets doen om de prijzen kunstmatig hoog te houden markt te redden!
Als huizen goedkoper worden dan komt dat meer omdat het onbetaalbaar is over de hele linie, dus dat betere locaties valt wel mee. Mensen hebben domweg het geld niet meer om nog hoger te gaan.
Maar je bent het hoop ik toch wel met me eens dat als 100 mensen een huis willen kopen, en er zijn 70 geschikte huizen, dat de 30 mensen met het minste geld achter het net zullen vissen....
(ervanuitgaande dat ze het allaal even graag willen etc.)
Er zullen altijd mensen zijn die bereidt zijn tot het gaatje te gaan met hun financiering. En ik moet zeggen, daar zit wat in.
goedkoop == duurkoop
Als ik straks moet kiezen tussen een tussenwoning die ik makkelijk kan betalen, of een 2-kapper die ik net aan (kiele-kiele) kan betalen, zal ik daar zeker over nadenken. Als ik namelijk een keer extra moet verhuizen brengt dat de nodige kosten met zich mee (notaris, overdracht, afsluitprovisie etc.) + de nodige stress.
Als het op te brengen is (met/zonder HRA) en er is nog zicht op groei in salaris is het zeker het overwegen waard.
Maar ik kom dan ook niet huilie doen als het niet lukt
fyi ik zit op dit moment in een app. met een 3x hypo met NHG op 1 salaris, ik maak me verder niet zo druk
Klopt wat je zegt, maar stel dat je toch een hypotheek kan krijgen in deze situatie, heb je dus maar een hypotheekschuld van 310k.MBV schreef op maandag 15 juni 2009 @ 11:31:
[...]
Je vergeet de eerste hypotheek.
In Amerika heb je gelijk: daar moet de bank het verlies nemen van de eerste hypotheek. De vraag is wat dat doet met je credit rating, want met een slechte credit rating krijg je je nieuwe huis niet gefinancierd.
Als de huizenprijzen niet ingezakt waren was je hypotheekschuld een stuk meer!
Huis wordt verkocht voor 200k, hypotheek nauwelijks afbetaald (nog 190k over). Dus 10k heb je cash.
NIeuw huis kost 400k + 40k overdracht. Hier hoef je geen max hypotheek (120%) van te nemen, je hebt zelfs nog 10k cash, dus je hypotheek wordt 430k.
Bij een dalende markt heb je dus maar 310k hypotheekschuld, en in een stijgende/gelijkblijvende markt 430k. Die 310k is makkelijker af te betalen dan 430k. Enige nadeel is, is dat je dus die hypotheek van 310k niet krijgt, omdat je huis minder waard is, maar die van 430k wel, omdat je huis dat zogenaamd wel waard is. Vreemd toch eigenlijk?
Een pyramide spel in werking. Ook huiseigenaren hebben dus eigenlijk geen belang bij stijgende huizenprijzen. Hun schuld wordt alleen maar groter! Niet dat die schulden ooit echt afbetaald kunnen worden. Die kunnen alleen afbetaald worden door het huis dat zogenaamd zoveel waard is weer te verkopen.
Sigs van meer dan 1 regel sucken.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Dit topic gaat over het klappen van de huizenbubbel. Andere onderwerpen zoals de pensioengerechtigde leeftijd, parkeergarages en de spoorwegstations zijn in dit topic off-topic.
Off-topic posts zullen in de trashcan verdwijnen.
Dit topic gaat over het klappen van de huizenbubbel. Andere onderwerpen zoals de pensioengerechtigde leeftijd, parkeergarages en de spoorwegstations zijn in dit topic off-topic.
Off-topic posts zullen in de trashcan verdwijnen.