Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 225 Laatste
Acties:
  • 893.482 views

Onderwerpen

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Dethroned schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 21:24:
[...]
Ik neem even Alphen aan den Rijn als voorbeeld. De starterswoningen zijn in 5 jaar tijd in de categorie 125-135k 10k omhoog gegaan. Servicekosten of VVE kosten zijn ook relatief hoger. Denk maar niet dat dat komt omdat het een echte meerwaarde heeft gekregen in die 5 jaar.
10K in 5 jaar vind ik een normale stijging anders. Het ligt zelfs nog onder het inflatie nivo. Stel dat je op jaarbasis 2% inflatie hebt gehad de afgelopen 5 jaar ( even de crisis niet meegeteld ), dan is dat totaal een inflatie van 10,4%. 10K op 125K is 8%, dus de huizen zijn relatief gezien eigenlijk goedkoper geworden in jouw voorbeeld.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Istrilyin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09-2024
Leuk artikeltje over de bubble bij onze vrienden in de VS:

http://www.newgeography.c...bottom-but-not-everywhere

Het aardige van de VS is dat de verschillende staten die daar verenigd zijn allemaal van elkaar afwijken. Als het gaat om grondbeleid, dan zijn er staten waar het net als Nederland is, zoals Californie. Dus veel restricties, voorschriften en andere prijsverhogende maatregelen. Er zijn ook staten waar dit veel minder het geval is, met minder bubble tot gevolg.

Nu kwam het finale stukje prijsopdrijving in staten als CA niet door dit beleid, maar door naive investeerders uit Europa en Azie die behoefte hadden aan investeringen, en de betekenis van "non-recourse" niet echt begrepen. In feite heeft de VS de rest van de wereld opgelicht. Ik denk daarom dat prijzen in NL met minder dan 50% zullen dalen. Maar de factor prijs/jaarinkomen ligt in NL nog wel rond de 7 (233k/33k heel grof) dus er is veel ruimte voor een prijscorrectie en heel weinig ruimte voor prijsstijging.

Zo... En nu even nadenken. Zal ik alvast de standaard tegenwerpingen die uit het denial-kamp gaan komen opsommen en afschieten, of zal ik wachten welke we vandaag krijgen... Oh lunchtijd - doe je best. [klik]

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Istrilyin schreef op maandag 25 mei 2009 @ 12:03:
Maar de factor prijs/jaarinkomen ligt in NL nog wel rond de 7 (233k/33k heel grof) dus er is veel ruimte voor een prijscorrectie en heel weinig ruimte voor prijsstijging.
Ga je dan uit van gezinsinkomen? Of van individueel jaarinkomen? En haal je dan de groep minima (die nooit een huis koopt) hieruit? Ga je dus echt uit van de groep huizenkopers alleen?

[ Voor 14% gewijzigd door Cyberpope op 25-05-2009 12:06 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-12 15:52

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Het aardige van de VS is dat de verschillende staten die daar verenigd zijn allemaal van elkaar afwijken. Als het gaat om grondbeleid, dan zijn er staten waar het net als Nederland is, zoals Californie. Dus veel restricties, voorschriften en andere prijsverhogende maatregelen. Er zijn ook staten waar dit veel minder het geval is, met minder bubble tot gevolg.
Ik weet niet hoeveel regels er in Nederland zijn en al helemaal niet welke de prijs opdrijven, zullen er vast heel veel zijn, maar de enige prijsopdrijvende factor die ik hier steeds heb gehoord is de HRA (en misschien een beetje het ruimte leenbeleid van de kredietverstrekkers). De ruimte kredietverstrekking is helemaal weg, maar de HRA is er nog (en ik verwacht niet dat die binnen nu en 5 jaar voor Jan Modaal veranderd). De vraag is dus ook of het dan bubbel mag heten. Immers dat je bij ons een plafonhoogte moet hebben van minimaal 2.40 is geen onderdeel van een bubbel maar gewoon een regel die voor elk huis geldt wat ook voor elk nieuwe huis geldt en zeker voor de bestaande bouw geen directe invloed heeft. Alleen het weghalen van die regel zal de prijs naar beneden kunnen bijstellen, maar dan is het volgens mij gewoon geen onderdeel van de bubbel...
Nu kwam het finale stukje prijsopdrijving in staten als CA niet door dit beleid, maar door naive investeerders uit Europa en Azie die behoefte hadden aan investeringen, en de betekenis van "non-recourse" niet echt begrepen. In feite heeft de VS de rest van de wereld opgelicht. Ik denk daarom dat prijzen in NL met minder dan 50% zullen dalen. Maar de factor prijs/jaarinkomen ligt in NL nog wel rond de 7 (233k/33k heel grof) dus er is veel ruimte voor een prijscorrectie en heel weinig ruimte voor prijsstijging.
Een ander groot verschil is dat mensen in Nederland met eens schuld blijven zitten als ze hun huis wel willen verkopen in tegenstelling tot de VS. Daar raak je vooral je creditrating kwijt. Doordat mensen daar gewoon op straat gaan leven heb je veel huizen en weinig mensen die geld ervoor willen betalen. In Nederland heb je dan wel veel huizen, maar ook veel mensen die 'moeten' wonen (In Nederland is het klimaat niet geweldig om op straat te wonen.....). Dat is marktwerking (Veel vraag / veel aanbod = andere prijs als veel aanbod / weinig vraag) ...
Zo... En nu even nadenken. Zal ik alvast de standaard tegenwerpingen die uit het denial-kamp gaan komen opsommen en afschieten, of zal ik wachten welke we vandaag krijgen... Oh lunchtijd - doe je best. [klik]
Ik hoop dat dit niet standaard genoeg is voor je en ik ben benieuwd met welke tegenwerpingen je nu weer komt......

[ Voor 3% gewijzigd door Jaspertje op 25-05-2009 12:23 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:31

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik vind het eigenlijk wel een interessante om eens met andere landen te vergelijken :). Niet dat ik zin heb om het op te zoeken. En wel in het achterhoofd houdend dat we in Nederland 30% korting krijgen op de rente.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Cyberpope schreef op maandag 25 mei 2009 @ 12:05:
[...]

Ga je dan uit van gezinsinkomen? Of van individueel jaarinkomen? En haal je dan de groep minima (die nooit een huis koopt) hieruit? Ga je dus echt uit van de groep huizenkopers alleen?
Nee maar volgens sommige mensen moet IEDEREEN een huis kunnen kopen. Een soort recht wat je hebt in NL ofzo? En dan minimaal een eengezinswoning, want kleiner kan echt niet.

Youtube: DashcamNL

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Kun je die onderbouwen? Dat de gemiddelde woning hypohteekschuld 7x het bruto gezinsinkomen is?
Dat lijkt me erg sterk namelijk. Het is bekend dat er uitschieters zijn, maar dat dit structureel zou zijn... nee, dat gaat er bij mij niet zomaar in.
Verder is volgens mij ook nog niet aangetoond dat er (op grote schaal) gespeculeerd wordt met NL woningen door buitenlandse investeerders?

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

J2pc schreef op maandag 25 mei 2009 @ 12:37:
[...]

Kun je die onderbouwen? Dat de gemiddelde woning 7x het bruto gezinsinkomen is?
Dat lijkt me erg sterk namelijk. Het is bekend dat er uitschieters zijn, maar dat dit structureel zou zijn... nee, dat gaat er bij mij niet zomaar in.
Verder is volgens mij ook nog niet aangetoond dat er (op grote schaal) gespeculeerd wordt met NL woningen door buitenlandse investeerders?
Dat zou natuurlijk wel kunnen, maar er is een groot verschil tussen de waarde van de woning en een woningschuld...

[ Voor 40% gewijzigd door Jaspertje op 25-05-2009 13:16 ]

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Jaspertje schreef op maandag 25 mei 2009 @ 12:50:
[...]
Dat zou natuurlijk wel kunnen, maar er is een groot verschil tussen de waarde van de woning en een woningschuld...
Natuurlijk zou je ook de hypotheek waarde moeten meenemen. Het zou zeer interessant zijn om die cijfers een keer echt op een rijtje te krijgen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• J2pc
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Jaspertje schreef op maandag 25 mei 2009 @ 12:50:
[...]
8)7 ach, je bedoelt me wel

rewind, play:
Het lijkt me sterk dat de gemiddelde hypotheekschuld 7x het bruto gezinsinkomen is.
8)

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-12 12:06

EXX

EXtended eXchange

Wat ik me wel kan voorstellen is dat de gemiddelde hypotheekschuld 7x het gemiddelde bruto inkomen is, aangezien heel wat hypotheken op basis van 1,5 of 2 inkomens worden genomen.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

J2pc schreef op maandag 25 mei 2009 @ 12:58:
[...]

8)7 ach, je bedoelt me wel

rewind, play:
Het lijkt me sterk dat de gemiddelde hypotheekschuld 7x het bruto gezinsinkomen is.
8)
Ik val inderdaad onder de groep die het niet helemaal zwart inziet, maar de reactie die ik daar gaf was welbedoeld en welgemeend.....
EXX schreef op maandag 25 mei 2009 @ 13:18:
Wat ik me wel kan voorstellen is dat de gemiddelde hypotheekschuld 7x het gemiddelde bruto inkomen is, aangezien heel wat hypotheken op basis van 1,5 of 2 inkomens worden genomen.
Maar dan is het weer een nietszeggend getal, want een hypotheek is dan ook op 2 personen en dan zou het bedrag weer opgeteld moeten worden... waardoor de schuld weer niet 7* is....

We moeten dus eigelijk afwachten wat Istrilyin eigelijk bedoelt :)

[ Voor 40% gewijzigd door Jaspertje op 25-05-2009 13:24 ]

• BlakHawk
EXX schreef op maandag 25 mei 2009 @ 13:18:
Dat zou best kunnen, maar ja dan ben je (niet jij) wel weer cijfers zo aan het neerzetten, zodat je (weer niet jij ;) ) een punt kan maken....

• Istrilyin
J2pc schreef op maandag 25 mei 2009 @ 12:37:
Kun je die onderbouwen? Dat de gemiddelde woning hypohteekschuld 7x het bruto gezinsinkomen is?
Dat lijkt me erg sterk namelijk.
Is het ook. Checken bij het CBS geeft aan dat in het gemiddelde huishouden 1.7 mens aan het verdienen is. Wist ik niet - nooit gedacht dat het zo erg is geworden. Vroeger werkte alleen mijn pa, en dan voor huis, auto, vakanties, 5 kinderen. Okay. Factor is dus tussen de 4 en 5! Betekent natuurlijk wel dat voor veel huishoudens beide partners hun baan moeten houden of er gebeuren nare dingen.
Dat is het verschil tussen CA en NL inderdaad. Dat zei ik al.
Jaspertje schreef op maandag 25 mei 2009 @ 12:21:
Ik weet niet hoeveel regels er in Nederland zijn en al helemaal niet welke de prijs opdrijven, zullen er vast heel veel zijn, maar de enige prijsopdrijvende factor die ik hier steeds heb gehoord is de HRA (en misschien een beetje het ruimte leenbeleid van de kredietverstrekkers).
De HRA was er ook al en was al ingecalculeerd in 1990, lang voor de bubble. De HRA was niet verantwoordelijk voor het opdrijven van de prijzen van 1996-2006, en zal een neergang dus ook niet voorkomen. Sterker nog, HRA was zelfs een beetje verzwakt met de invoering van het forfait.
Een ander groot verschil is dat mensen in Nederland met eens schuld blijven zitten als ze hun huis wel willen verkopen in tegenstelling tot de VS.
Dit verschilt daar van staat tot staat. CA is non-recourse (geen restschuld). Dit, in combinatie met absurde 0%-down hypotheken, en investeerders uit het buitenland die het totaal niet in de gaten hadden, gaf de laatste schop omhoog, zeg maar 2005-2007. Zoals ik aangaf overigens als verschil met NL. Daarvoor waren de prijzen overigens al heel hoog geworden, en grondbeleid speelde een rol daarin.
Ik hoop dat dit niet standaard genoeg is voor je en ik ben benieuwd met welke tegenwerpingen je nu weer komt......
Nee, dit zijn redelijk nieuwe argumenten hoor, J. ;)
J2pc schreef op maandag 25 mei 2009 @ 12:58:
De laatste keer dat ik checkte was Nederland 1 van de koplopers qua hypotheekschuld t.o.v. BNP, erger in de schulden gestoken dat de VS... 114% staat me bij. In de VS geldt overigens ook HRA.

[ Voor 21% gewijzigd door Istrilyin op 25-05-2009 13:32 . Reden: nog een quote erbij ]

• J2pc
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Jaspertje schreef op maandag 25 mei 2009 @ 13:22:
[...]
Ik val inderdaad onder de groep die het niet helemaal zwart inziet, maar de reactie die ik daar gaf was welbedoeld en welgemeend.....
De smiley's waren tegen mijn eigen onzorgvuldigheid gericht, excuses als het anders overkwam.
Maar dan is het weer een nietszeggend getal, want een hypotheek is dan ook op 2 personen en dan zou het bedrag weer opgeteld moeten worden... waardoor de schuld weer niet 7* is....

We moeten dus eigelijk afwachten wat Istrilyin eigelijk bedoelt :)
Istrilyin schreef op maandag 25 mei 2009 @ 13:30:
[...]

Is het ook. Checken bij het CBS geeft aan dat in het gemiddelde huishouden 1.7 mens aan het verdienen is. Wist ik niet - nooit gedacht dat het zo erg is geworden. Vroeger werkte alleen mijn pa, en dan voor huis, auto, vakanties, 5 kinderen. Okay. Factor is dus tussen de 4 en 5! Betekent natuurlijk wel dat voor veel huishoudens beide partners hun baan moeten houden of er gebeuren nare dingen.
tussen de 4 en 5... 4.5?
Maargoed, vroeger gold natuurlijk ook dat die ene partner zijn/haar baan moest houden of er gebeuren nare dingen. Er is nu een grotere kans dat 1 inkomen wegvalt, maar dat is dan slechts een gedeelte van het totale inkomen. De kans dat het totale inkomen wegvalt is kleiner.
De vraag is nu, wat doet dat met het risico? Op zich zouden problemen beter op te vangen moeten zijn omdat slechts een deel wegvalt, maar dan moet je wel wat geld achter de hand hebben en/of niet aan je max zitten. Maargoed, dat geldt natuurlijk ook voor de vroegere 1-verdieners.
Dat is het verschil tussen CA en NL inderdaad. Dat zei ik al.
Maar wat was dan de strekking van je post? Enkel dat in Amerika de prijzen gekelderd zijn?
De HRA was er ook al en was al ingecalculeerd in 1990, lang voor de bubble. De HRA was niet verantwoordelijk voor het opdrijven van de prijzen van 1996-2006, en zal een neergang dus ook niet voorkomen. Sterker nog, HRA was zelfs een beetje verzwakt met de invoering van het forfait.

[...]

Dit verschilt daar van staat tot staat. CA is non-recourse (geen restschuld). Dit, in combinatie met absurde 0%-down hypotheken, en investeerders uit het buitenland die het totaal niet in de gaten hadden, gaf de laatste schop omhoog, zeg maar 2005-2007. Zoals ik aangaf overigens als verschil met NL. Daarvoor waren de prijzen overigens al heel hoog geworden, en grondbeleid speelde een rol daarin.

[...]

Nee, dit zijn redelijk nieuwe argumenten hoor, J. ;)

[...]

De laatste keer dat ik checkte was Nederland 1 van de koplopers qua hypotheekschuld t.o.v. BNP, erger in de schulden gestoken dat de VS... 114% staat me bij. In de VS geldt overigens ook HRA.
Ah, gaat dat over dat artikel wat geen HRA (aflossen vs sparen) meetelde? bron misschien?

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-11 22:35
http://www.huizenmarkt-ze...e-hypotheekschuld-helpen/
Wat zegt NIBC?

In een rapport uit september 2007 becijferden analisten van zakenbank NIB Capital (NIBC) dat de ‘luchtbel’ in de Nederlandse huizenprijzen groter is dan in de VS. Hierbij spelen de hoge schuldratio’s van ons land een belangrijke rol: zo is de uitstaande hypotheekschuld in verhouding tot het net national income in Nederland (120%) beduidend hoger dan in Amerika (nog geen 90%).Volgens NIBC zou dit gegeven als zodanig niet per definitie problematisch hoeven te zijn, als een flinke spaarpot tegenwicht bood aan de torenhoge schuld. Maar hoewel de spaartegoeden toenemen, is de schuldenlast in Nederland door de jaren heen steeds zwaarder geworden. Eind jaren tachtig van de vorige eeuw bedroegen de schulden van de Nederlanders niet meer dan 80% van de uitstaande spaartegoeden. Ofwel, de Nederlanders spaarden meer dan dat ze leenden. Inmiddels zijn de schulden opgelopen tot 200% ten opzichte van de spaartegoeden
bron: Harm van Wijk
120% van het 'net national income', geen idee wat dat is. Misschien speelt mee dat de laatste tijd meer mensen geen hypotheek aflossen om maximaal van de HRA te profiteren? Daar staat dan wel een spaarrekening tegenover. De oplopende schulden t.o.v. de spaartegoeden zegt wel iets anders helaas...

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Wil je ook nog iets zeggen met de link?

Dit heeft overigens gewoon een riscoanalyse maken. Hoeveel kost het om al die mensen in de schuldhulpverlening te krijgen en hoeveel zou het kosten om die mensen te helpen op een andere manier. Tuurlijk vind ik ook dat die mensen wel degelijk verantwoordelijkheid hebben en die verantwoordelijkheid ook moeten nemen. Maar vanwege ons sociale stelsel zou het failliet laten gaan van die mensen en dan alles betalen* meer kosten blijkbaar

* Alles betekend het hoogstnodige nog altijd en is geen liuxe leven...

• BlakHawk
MBV schreef op maandag 25 mei 2009 @ 14:07:
http://www.huizenmarkt-ze...e-hypotheekschuld-helpen/

[...]

120% van het 'net national income', geen idee wat dat is. Misschien speelt mee dat de laatste tijd meer mensen geen hypotheek aflossen om maximaal van de HRA te profiteren? Daar staat dan wel een spaarrekening tegenover. De oplopende schulden t.o.v. de spaartegoeden zegt wel iets anders helaas...
Door niet af te lossen profiteer je echt niet meer dan dat je wel aflost.
Sterker nog, door een spaarhypotheek te nemen, profiteer je dubbel!

En HRA en geen belasting over je spaartegoed!

Maar kom eens met een overzicht dan...
Hoeveel mensen hebben nu werkelijk een 100% aflossingsvrije hypotheek...

Dus niet gedeeltelijk aflossingsvrij, maar 100%...

Ik heb ook aflossingsvrij, maar dat is maar 1/3 van het bedrag, dus kom nu niet met cijfers als 50% heeft een aflossingsvrije hypotheek, want het gaat er nu juist om: Hoeveel mensen hebben een 100% aflossingsvrije hypotheek.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

MBV schreef op maandag 25 mei 2009 @ 14:07:
Dat zijn natuurlijk wel belangrijke dingen om mee te nemen. Zo zal ik tot de laatste dag van mijn 30 jaar een dikke hypotheek schuld. Dat ik wellicht in een potje genoeg (of meer) heb om het in 1x af te lossen bij 30 jaar dient wel meegenomen te worden. Een systeem dat andere landen (door geen HRA) niet kennen.

• Istrilyin
J2pc schreef op maandag 25 mei 2009 @ 13:49:
De vraag is nu, wat doet dat met het risico? Op zich zouden problemen beter op te vangen moeten zijn omdat slechts een deel wegvalt, maar dan moet je wel wat geld achter de hand hebben en/of niet aan je max zitten. Maargoed, dat geldt natuurlijk ook voor de vroegere 1-verdieners.
Als een hypotheek afhankelijk is van de som van 2 salarissen, dan zijn de risicos groter dan een hypotheek gebaseerd op 1 salaris. Bovendien moeten de partners bij elkaar blijven.
Maar wat was dan de strekking van je post? Enkel dat in Amerika de prijzen gekelderd zijn?
Nee. Dat in de VS de bubble (ik hoop dat iedereen het erover eens is dat in de VS een bubble in huizenprijzen bestond) zich het hardst ontwikkelde daar waar er restrictief grondbeleid gevoerd is - de NL situatie sinds 1993. Met andere woorden, een reden dat de prijzen hier naar beneden kunnen gaan, hoewel niet 50% vanwege het verschil in restschuld.

Op zich denk ik niet dat deze redenering enige ontkenner aanspreekt. Inschatting: totaal niet. Maar eventuele andere lezers van dit forum wellicht wel.

• MBV
Jaspertje schreef op maandag 25 mei 2009 @ 14:45:
[...]
Wil je ook nog iets zeggen met de link?
Ja, Istrilyin zei namelijk dit:
Istrilyin schreef op maandag 25 mei 2009 @ 13:30:
Ik heb er even een bron bij gezocht :)
dfrenner schreef op maandag 25 mei 2009 @ 14:46:
[...]

Door niet af te lossen profiteer je echt niet meer dan dat je wel aflost. Sterker nog, door een spaarhypotheek te nemen, profiteer je dubbel!
En HRA en geen belasting over je spaartegoed!
Sorry, verkeerde benoeming. Dat was namelijk precies wat ik bedoelde.
Maar kom eens met een overzicht dan...
Ik was aan het speculeren hoe het kan dat we in Nederland zo'n relatief hoge schuld hebben, zonder cijfers.
Istrilyin schreef op maandag 25 mei 2009 @ 15:47:

Op zich denk ik niet dat deze redenering enige ontkenner aanspreekt. Inschatting: totaal niet. Maar eventuele andere lezers van dit forum wellicht wel.
Op het moment dat je dit erachteraan zegt, wordt mijn interesse direct een stuk minder :+ De cijfers zijn zeker interessant, en relevant voor Nederland.

Mag ik er nog een argumentje bijgooien: kraakwetgeving. In Nederland kan je een huis geen jaar leeg laten staan, want dan mogen er mensen in gaan wonen. De huidige situatie in de VS (honderden mensen wonen in een tentenkamp, dat naast leegstaande woningen staat) zou dus in Nederland nooit langer dan een jaar stand houden.

offtopic:
Zelfs niet langer dan 3 maanden, er wordt namelijk nauwelijks gestraft als je je niet aan die termijn houdt :/

[ Voor 27% gewijzigd door MBV op 25-05-2009 16:57 ]

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Nee. Dat in de VS de bubble (ik hoop dat iedereen het erover eens is dat in de VS een bubble in huizenprijzen bestond) zich het hardst ontwikkelde daar waar er restrictief grondbeleid gevoerd is - de NL situatie sinds 1993. Met andere woorden, een reden dat de prijzen hier naar beneden kunnen gaan, hoewel niet 50% vanwege het verschil in restschuld.
Het restrictieve grond-beleid heeft denk ik inderdaad bijgedragen aan de bubble in amerika. Echter de echte oorzaak van de bubbel in amerika is IMHO de speculatie die er op de huizenmarkt was. Er werden veel huizen gewoon alleen als investering gekocht, zonder dat er iemand in ging wonen. In nederland is dat veel minder, want hier worden volgens mij de meeste huizen gewoon als hoofd-woning gebruikt. Het speculatieve gedeelte is dus veel minder.
Het zou je sieren als je dit soort trolls achterwege laat, het voegt niks toe aan de discussie, en is alleen bedoeld om mensen op te stoken.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

dfrenner schreef op maandag 25 mei 2009 @ 14:46:
Niemand, want je mag maar aflossingsvrij gaan tot de executiewaarde die op ongeveer 90% van de waarde van de woning ligt. Bij de Rabobank mag je zelfs niet tot dat bedrag gaan.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11 18:20

Ray

Oscar Mopperkont schreef op maandag 25 mei 2009 @ 17:59:
[...]

Niemand, want je mag maar aflossingsvrij gaan tot de executiewaarde die op ongeveer 90% van de waarde van de woning ligt. Bij de Rabobank mag je zelfs niet tot dat bedrag gaan.
dat is niet helemaal waar. Er zijn banken oa de sns en gmac die wel tot 125% executie aflossingsvrij verstrekken (verstrekt hebben) echter zijn er dit absoluut gezien inderdaad niet zoveel (volgens onze inkoopcombinatie Afab > 2000 aangesloten kantoren)

edit. woordje aflossingsvrij toegevoegd (dacht dat dit wel duidelijk was)

[ Voor 7% gewijzigd door Ray op 26-05-2009 09:34 ]

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

125% executie is niet 100% aflossingsvrij. Als je huis koopt van 200k dan mag je 180k aflossingsvrij financieren (de executiewaarde), voor de overige 40k die je nodig hebt (kk is ongeveer 10%), moet je een spaarhypotheek nemen (of leven of weet ik veel wat).

En 40k is dus 25% van de aankoopwaarde, vandaar de naam 125% "tophypotheek". Maar het is dus niet 100% aflossingsvrij, maar 90%.

[ Voor 25% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 25-05-2009 19:55 ]

• Istrilyin
Woy schreef op maandag 25 mei 2009 @ 17:09:
Het restrictieve grond-beleid heeft denk ik inderdaad bijgedragen aan de bubble in amerika. Echter de echte oorzaak van de bubbel in amerika is IMHO de speculatie die er op de huizenmarkt was. Er werden veel huizen gewoon alleen als investering gekocht, zonder dat er iemand in ging wonen. In nederland is dat veel minder, want hier worden volgens mij de meeste huizen gewoon als hoofd-woning gebruikt. Het speculatieve gedeelte is dus veel minder.
Inderdaad. Dalingen van 50% zoals nu in CA zitten er niet in. Ik denk dat zo'n 30% ongeveer de maximale correctie wordt. Op langere termijn kan er een andere factor spelen, namelijk negatieve bevolkingsgroei. Maar zodra huizen daardoor goedkoper worden zal dit wellicht emigratie beperken. Ik wacht lekker verder af :-)
Het zou je sieren als je dit soort trolls achterwege laat, het voegt niks toe aan de discussie, en is alleen bedoeld om mensen op te stoken.
Tja Woy... ik heb hier dingen naar m'n hoofd gekregen als "volgens mij ben je gefrustreerd", "richt een politieke partij op of vertrek" en "ik denk dat je een clonetje bent". Kijk dan ga je toch je grenzen een beetje verleggen! Niet zo ver hoor. Wel een beetje.

Als we het toch over de discussie hebben: ik bedacht me laatst dat ik eigenlijk zelden in m'n leven een groep mensen ben tegengekomen die met ongeveer 0% van wat ik zeg eens is... Ik bedoel: 20% - ja. 100% - ja. 71.5% - ook. Maar dit... Ik kan niet zeggen "nooit in m'n leven", want toen ik World of Warcraft speelde waren er eindeloze discussies tussen warlocks en rogues, met ongeveer dezelfde look-and-feel. De overeenkomst lijkt te zijn dat een concensus, geaccepteerd door de hele wereld, gevolgen lijkt te hebben. Onzin eigenlijk, want volgens mij is het publiek vrij klein ten opzichte van de groep actieven. Op zich wel een aardige vraag aan onze moderators: hoeveel mensen bezoeken dit forum eigenlijk dagelijks?

• MBV
Dit forum is totaal niet relevant voor deze discussie, misschien dat het bij 'dit topic' interessant wordt.

Vergeet ook niet dat discussiëren vaak een soort van spelletje is. Je reageert voornamelijk op waar je het niet mee eens bent, je zet je mening iets scherper neer om een reactie uit te lokken, enzovoort. Op een forum zie je daarbij de halve knipoog niet die je op een verjaardag o.i.d. wel ziet.

[ Voor 76% gewijzigd door MBV op 25-05-2009 21:39 ]

• BlakHawk
Istrilyin schreef op maandag 25 mei 2009 @ 21:15:
[...]

Inderdaad. Dalingen van 50% zoals nu in CA zitten er niet in. Ik denk dat zo'n 30% ongeveer de maximale correctie wordt. Op langere termijn kan er een andere factor spelen, namelijk negatieve bevolkingsgroei. Maar zodra huizen daardoor goedkoper worden zal dit wellicht emigratie beperken. Ik wacht lekker verder af :-)

[...]

Tja Woy... ik heb hier dingen naar m'n hoofd gekregen als "volgens mij ben je gefrustreerd", "richt een politieke partij op of vertrek" en "ik denk dat je een clonetje bent". Kijk dan ga je toch je grenzen een beetje verleggen! Niet zo ver hoor. Wel een beetje.

Als we het toch over de discussie hebben: ik bedacht me laatst dat ik eigenlijk zelden in m'n leven een groep mensen ben tegengekomen die met ongeveer 0% van wat ik zeg eens is... Ik bedoel: 20% - ja. 100% - ja. 71.5% - ook. Maar dit... Ik kan niet zeggen "nooit in m'n leven", want toen ik World of Warcraft speelde waren er eindeloze discussies tussen warlocks en rogues, met ongeveer dezelfde look-and-feel. De overeenkomst lijkt te zijn dat een concensus, geaccepteerd door de hele wereld, gevolgen lijkt te hebben. Onzin eigenlijk, want volgens mij is het publiek vrij klein ten opzichte van de groep actieven. Op zich wel een aardige vraag aan onze moderators: hoeveel mensen bezoeken dit forum eigenlijk dagelijks?
Ik ben al lang blij dat jij je mening wel onderbouwt en dat je niet losse linkjes aan het plaatsen bent zonder ook maar op iemand zijn vraag te reageren :)

Ook snap ik best je redenering wel, ik denk alleen dat het anders zal gaan lopen.

Uiteindelijk weet niemand zeker wat er gaan gebeuren. Jij kan gelijk krijgen, ik kan gelijk krijgen, maar we kunnen er ook beide naast zitten.

Voor de huidige huizenbezitters betekent een daling gewoon: Blijven zitten!
En tja, als je gaat scheiden doordat het niet verder gaan, zal het ook verleidelijker zijn om toch nog even bij elkaar te blijven, als het alternatief een restschuld van 50.000? 80.000? is.

Het is niet zo zwart wit, dat je tegenstanders en voorstanders hebt. Nee ik zie ook best dat er waat aan het dalen is in de markt. Maar toevallig niet de rijtjeswoningen in het gebied waar ik woon. (cijfers van het kadaster wijzen hier een 0,7% daling aan), dat merk je niet...

Maar er zijn ook provincies waar het wel sterker gedaald is. Wat er verder gaat gebeuren? Niemand weet het.

Maar maakt het echt uit voor de huidige huizenbezitters? Als ze nog geen ander huis hebben gekocht?
Tuurlijk zal een deel er met de crisis uit hun huis moeten, maar dat is echt niet zo'n geweldig grote groep... Dat geloof ik echt niet...

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-11 17:57
dfrenner schreef op maandag 25 mei 2009 @ 23:17:
[...]
(...)
En tja, als je gaat scheiden doordat het niet verder gaan, zal het ook verleidelijker zijn om toch nog even bij elkaar te blijven, als het alternatief een restschuld van 50.000? 80.000? is.

(...)
Maar maakt het echt uit voor de huidige huizenbezitters? Als ze nog geen ander huis hebben gekocht?
Tuurlijk zal een deel er met de crisis uit hun huis moeten, maar dat is echt niet zo'n geweldig grote groep... Dat geloof ik echt niet...
http://www.moviq.nl/dubbele-woonlasten
Volgens de VEH zijn het er "veel". Hóeveel? Staat er niet bij.

Dat je bij elkaar blijft vanwege de dreiging van een restschuld vind ik niet aannemelijk. In hetzelfde huis blijven wonen terwijl je gescheiden bent of wilt scheiden is niet een situatie die mensen lang uithouden geloof ik. Maar het kan zijn dat mensen zo zakelijk denken over een relatie...

In Nederland scheiden per jaar zo'n 32.000 stellen.
http://www.cbs.nl/nl-NL/m...ief/2008/2008-2474-wm.htm

[ Voor 14% gewijzigd door pinockio op 26-05-2009 03:34 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• BlakHawk
pinockio schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 03:30:
[...]

http://www.moviq.nl/dubbele-woonlasten
Volgens de VEH zijn het er "veel". Hóeveel? Staat er niet bij.
Volgens mij komt dat ook omdat een aantal mensen zich een half jaar heeft ingeschreven voor een nieuwbouwproject. En dan wordt dat over 2 jaar? opgeleverd. Die groep wordt natuurlijk wel steeds kleiner, want ik geloof niet dat er nu nog mensen zijn die eerst een ander huis kopen...

Maar dan heb je inderdaad dubbele lasten.
Dat je bij elkaar blijft vanwege de dreiging van een restschuld vind ik niet aannemelijk. In hetzelfde huis blijven wonen terwijl je gescheiden bent of wilt scheiden is niet een situatie die mensen lang uithouden geloof ik. Maar het kan zijn dat mensen zo zakelijk denken over een relatie...

In Nederland scheiden per jaar zo'n 32.000 stellen.
http://www.cbs.nl/nl-NL/m...ief/2008/2008-2474-wm.htm
Natuurlijk is het niet ideaal, maar ik denk dat veel mensen die scheiden ook al een tijdje wonen, dus verlies hoeft er helemaal niet bij aan de orde te komen...

• J2pc
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

[...]

Als een hypotheek afhankelijk is van de som van 2 salarissen, dan zijn de risicos groter dan een hypotheek gebaseerd op 1 salaris. Bovendien moeten de partners bij elkaar blijven.
Da's dan nog onderwerp van discussie, waarom is dat risico groter? Zoals ik al zei is het risico groter dat 1 partner zijn/haar baan kwijtraakt, maar beter op te vangen.
Is daarmee het risico op gedwongen verkoop groter? Dat weet ik zo net nog niet.

En ja, je moet bij elkaar blijven, als je een hypotheek op 2 salarissen hebt. Maar is dat anders dan bij een 1-verdiener die ineens alimentatie etc. moet gaan betalen aan z'n vrouw? Kan je dan je hypotheek nog blijven betalen? (dunno, geen ervaring mee, wat voor bedragen zijn dat?)

Ah, op die manier.
Ik ben het er best mee eens dat het 'tekort' aan bouwgrond de prijzen opdrijft (grondprijs is een grote component). Maar of je dat een bubbel mag noemen? Volgens mij is dat prima verklaarbaar door de markt... De enige manier waarop dit weg zou vallen, is door het loslaten van het grondbeleid. Is dit dan een bubbel? Of een gewijzigde markt omstandigheid.
Als er ineens een eiland in de stille oceaan wordt gevonden waar de diamanten voor het opscheppen liggen, en de prijs van diamanten keldert, was dat dan een bubbel?

/edit
Je gaf zelf al aan dat het 'laatse stukje' door speculatie kwam. Wellicht dat dit gedeelte er nu uitgevallen is? Misschien heeft dit een grotere invloed bij een restrictief grondbeleid, omdat bewoners niet makkelijk ergens anders een huis kunnen kopen / bouwen?
Ik blijf er echter bij dat dit speculatieve gedeelte in NL zeer laag zal zijn, mede door i.d.d. krakers, geen HRA op niet-hoofdverblijven en goede huurbescherming (je verhuurt niet zomaar ff voor een half jaartje).

[ Voor 11% gewijzigd door J2pc op 26-05-2009 09:08 ]

• Ray

Ray

Oscar Mopperkont schreef op maandag 25 mei 2009 @ 19:49:
125% executie is niet 100% aflossingsvrij. Als je huis koopt van 200k dan mag je 180k aflossingsvrij financieren (de executiewaarde), voor de overige 40k die je nodig hebt (kk is ongeveer 10%), moet je een spaarhypotheek nemen (of leven of weet ik veel wat).

En 40k is dus 25% van de aankoopwaarde, vandaar de naam 125% "tophypotheek". Maar het is dus niet 100% aflossingsvrij, maar 90%.
Lees nu je eigen tekst nog eens en reken het door. Huis 200k vov = 180k executie. Zoals gezegd (en aantoonbaar) zijn er banken die 125% executie aflossingvrij financieren (financierden) 125% van 180k =225k wat voldoende moet zijn voor de aankoop inc kosten koper

• BlakHawk
J2pc schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 09:02:
[...]

Da's dan nog onderwerp van discussie, waarom is dat risico groter? Zoals ik al zei is het risico groter dat 1 partner zijn/haar baan kwijtraakt, maar beter op te vangen.

En ja, je moet bij elkaar blijven, als je een hypotheek op 2 salarissen hebt. Maar is dat anders dan bij een 1-verdiener die ineens alimentatie etc. moet gaan betalen aan z'n vrouw? Kan je dan je hypotheek nog blijven betalen? (dunno, geen ervaring mee, wat voor bedragen zijn dat?)
Bij uit elkaar gaan zal je toch wel uit het huis moeten...
Buiten het feit alimentatie, moet je ook alle bezittingen verdelen, het huis is ook een bezitting...

Als je er al een tijdje woont is het fors meer waard geworden... Dus zul je het moeten verkopen om het te kunnen verdelen.

Heeft niets met crisis te maken, maar deze twee mensen gaan dus van 1 woning, naar twee woningen, dus hoe eer scheidingen, hoe meer woningen er nodig zijn. Weliswaar in het lagere segment en dat is weer bevorderlijk voor de doorstroming... Alles heeft zo een voordeel ;)

• EXX

EXX

EXtended eXchange

J2pc schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 09:02:
[...]

Dat lijkt me niet. De hele financiële huishouding is gebaseerd op de 2 inkomens, dus als er 1 van de 2 wegvalt heb je een probleem.
Ja, want de kans dat er bij tweeverdieners een inkomensachteruitgang is, is dus groter dan bij een eenverdiener. Dat de inkomensachteruitgang kleiner is bij de tweeverdiener, helpt niet. Je kunt je woonlasten ophoesten of niet.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Dat is nogal kort door de bocht. Stel de volgende 2 situaties ( fictieve getallen natuurlijk )

1-verdiener: netto 2000 salaris, hypotheek van 1000 en nog 500 andere lasten. Er is een reserve van zeg 3000.

Op het moment dat de kostwinner zijn baan verliest kunnen ze nog 2 maanden overbruggen zonder dat ze de kosten niet op kunnen brenge

Situatie 2 2-Verdiener: Beide verdienen 1000, hypotheek van 1000 en nog 500 andere lasten. Dezelfde reserve van 3000. Als er een van beide de baan verliest kunnen ze van de reserves nog 6 maanden overbruggen voordat ze in de problemen komen.

In situatie 2 is er in dit voorbeeld dus 3 maal zolang de tijd om het probleem op te vangen. De persoon die zijn baan kwijt geraakt is zou bijvoorbeeld een baan onder zijn nivo kunnen nemen om zo de laatste 500 aan te vullen. Ze zullen het dan niet ruim hebben, maar ze komen minder snel in de financiele problemen.

[ Voor 23% gewijzigd door Woy op 26-05-2009 10:12 ]

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Ja, je hebt inderdaad een wat langere adem. Dat heet dan uitstel van executie :p

• Istrilyin
Woy schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 09:58:
Dat is nogal kort door de bocht. Stel de volgende 2 situaties ( fictieve getallen natuurlijk )

1-verdiener: netto 2000 salaris, hypotheek van 1000 en nog 500 andere lasten. Er is een reserve van zeg 3000.

Op het moment dat de kostwinner zijn baan verliest kunnen ze nog 2 maanden overbruggen zonder dat ze de kosten niet op kunnen brenge

Situatie 2 2-Verdiener: Beide verdienen 1000, hypotheek van 1000 en nog 500 andere lasten. Dezelfde reserve van 3000. Als er een van beide de baan verliest kunnen ze van de reserves nog 6 maanden overbruggen voordat ze in de problemen komen.

In situatie 2 is er in dit voorbeeld dus 3 maal zolang de tijd om het probleem op te vangen. De persoon die zijn baan kwijt geraakt is zou bijvoorbeeld een baan onder zijn nivo kunnen nemen om zo de laatste 500 aan te vullen. Ze zullen het dan niet ruim hebben, maar ze komen minder snel in de financiele problemen.
Dus "1-verdiener" is 1990 :)

Als we dan over exact hetzelfde huis praten, en in ons hoofd achter alle bedragen "plus inflatie" zetten, dan wordt de situatie "2-verdiener", oftewel "2009" anders, namelijk:

Jan verdient nog steeds 2000, Marie 1500, hypotheek nu 2000, andere lasten 500, kinderopvang 500, sparen 500. Als 1 van beiden het baantje verliest dan is het einde oefening. Als door een recessie 5% van NL werkeloos wordt, dan praten we bij 1-verdiener over een 5% kans dat iets misgaat, bij 2-verdiener over een (bijna) 10% kans. Bovendien konden beide partners in 1990 besluiten om te gaan solliciteren.

Bedenk dat de gemiddelde woning nu voor 4+ huishouden-inkomens over de toonbank gaat, oftewel 7 keer het gemiddeld inkomen. Dat was in 1990 veel lager. Dus ja de risico's zijn hoger.

• Istrilyin
MBV schreef op maandag 25 mei 2009 @ 21:37:
Dit forum is totaal niet relevant voor deze discussie, misschien dat het bij 'dit topic' interessant wordt.
Bedoelde ik ook - sorry! Aantal verschillende bezoekers op een dag op dit topic!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
EXX schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 10:24:
Ja, je hebt inderdaad een wat langere adem. Dat heet dan uitstel van executie :p
Ja tuurlijk als het langere tijd duurt kom je alsnog in de problemen. Maar ik vind het nogal een verschil of je 2 maanden of 6 maanden de tijd hebt om een oplossing voor je situatie te vinden.

Het is natuurlijk ook een versimpelde weergave van de situatie die ik geef, je hebt immers ook nog WW uitkering e.d., maar het feit blijft dat je het met 2 inkomens waarvan er een wegvalt het gemiddeld wat langer uit kan zingen.
Istrilyin schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 10:28:
[...]

Als we dan over exact hetzelfde huis praten, en in ons hoofd achter alle bedragen "plus inflatie" zetten, dan wordt de situatie "2-verdiener", oftewel "2009" anders, namelijk:
De inflatie is niet van belang voor het risico. De vergelijking ging over de vraag of 1 persoon die het hele inkomen binnen haalt groter of kleiner is dan 2 mensen die samen het inkomen binnen halen.

Het risico dat er in de 2 verdieners situatie iemand werkeloos raakt is inderdaad groter, maar doordat dat maar een gedeelte van het inkomen is, kun je langer met je reserves doen, want je bent immers niet je volledige inkomen kwijt.
Bovendien konden beide partners in 1990 besluiten om te gaan solliciteren.
Bedenk dat de gemiddelde woning nu voor 4+ huishouden-inkomens over de toonbank gaat, oftewel 7 keer het gemiddeld inkomen. Dat was in 1990 veel lager. Dus ja de risico's zijn hoger.
Die 7 keer het gemiddelde inkomen is niet zo interessant, je betaald de hypotheek immers van het huishoud inkomen. Verder is volgens mij in het topic al een keer een bron aangehaald die liet zien dat de verhouding van gezins-inkomen <-> waarde huis in de loop der jaren helemaal niet zo veranderd is.

• BlakHawk
Istrilyin schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 10:28:
[...]

Jan verdient nog steeds 2000, Marie 1500, hypotheek nu 2000, andere lasten 500, kinderopvang 500, sparen 500. Als 1 van beiden het baantje verliest dan is het einde oefening. Als door een recessie 5% van NL werkeloos wordt, dan praten we bij 1-verdiener over een 5% kans dat iets misgaat, bij 2-verdiener over een (bijna) 10% kans. Bovendien konden beide partners in 1990 besluiten om te gaan solliciteren.

Daar ben ik het dus niet helemaal mee eens...
Als ik één verdiener was, hadden we een appartement a 700 euro in de maand hypotheek gekocht... Dan kreeg je VVE a 200 +alle overige lasten en eten en kleding etc.
Dan kom je met 2000 netto gewoon rond, maar als ik dan werkeloos zou raken, tja dan hebben we een probleem...

Nu verdienen we beide en hebben we een grotere woning, maar een/derde deel aflossingvrij genomen... Kosten hypotheek, geen 2000, dat kan niet eens met 2x modaal, dus geen gegevens verzinnen ;)
Kosten hypotheek nu 1000-1100 per maand... Want dat is waar je met 2x modaal op uitkomt qua hypotheekbedrag... Maar goed 2 x 1800 netto? als er 1 wegvalt in de ww, dan zijn de uitgaven nog prima op te brengen. Ik denk dat je met 2x ww, nog aardig uitkomt... Dus ja, met tweeverdieners zijn klappen veel beter op te vangen. Daarbij zit mijn vrouw in het onderwijs (redelijk vaste baan). Dus die heeft nog eens weinig kans om werkloos te raken... Dat zie je ook vaak, de vrouw in het onderwijs/zorg oid.

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Ray schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 09:08:
[...]

Lees nu je eigen tekst nog eens en reken het door. Huis 200k vov = 180k executie. Zoals gezegd (en aantoonbaar) zijn er banken die 125% executie aflossingvrij financieren (financierden) 125% van 180k =225k wat voldoende moet zijn voor de aankoop inc kosten koper
Lees nu je eigen tekst nog eens door en reken het door (het is geen hogere wiskunde, zal een kleine hint geven 180k < 200k ). Ergo 180k is aflossingsvrij en dat is minder dan je gebruikt voor de aankoop van sec het huis, nl 200k. Met andere woorden 90% aflossingsvrij. Ik ben geen banken tegengekomen die 100% van de aankoopwaarde (dus nog los van overdrachtsbelasting en andere aankoopkosten) aflossingsvrij wilden financieren, ook niet de SNS.

[ Voor 18% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 26-05-2009 11:22 ]

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Oscar Mopperkont schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 11:20:
[...]

Lees nu je eigen tekst nog eens door en reken het door (het is geen hogere wiskunde, zal een kleine hint geven 180k < 200k ). Ergo 180k is aflossingsvrij en dat is minder dan je gebruikt voor de aankoop van sec het huis, nl 200k. Met andere woorden 90% aflossingsvrij. Ik ben geen banken tegengekomen die 100% van de aankoopwaarde (dus nog los van overdrachtsbelasting en andere aankoopkosten) aflossingsvrij wilden financieren, ook niet de SNS.
Ray stelt echter dat er dus wel banken zijn die het volledige ( 125% executie waarde ) bedrag aflossingvrij verstrekt hebben in het verleden.

• Ray

Ray

Oscar Mopperkont schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 11:20:
[...]

Tja ik ga er geen uitgebreide discussie over voeren. Er zijn banken geweest. Gmac star 4 life product (uit mijn hoofd) en de 'SNS 125% aflossingsvrij actie, van bijna een jaar' die wel degelijk tot 125% executie aflossingsvrij leningen hebben verstrekt. Aankoopwaarde heeft er ook niets mee van doen. Dat 125% ex meestal de aankoop incl kosten dekt klopt. Nogmaals dit is geen punt van discussie maar gewoon de realiteit. Dat ze er van teruggekomen zijn (lees producten niet meer aanbieden) wil niet zeggen dat het niet bestaan heeft.
@Woy, dat is precies wat ik hier probeer uit te leggen :)

http://www.hypotheek-optimaal.nl/nieuws_item.php?item=16

SNS Bank tot 125% van de executiewaarde aflossingsvrij.
In de periode van 1 december 2006 tot 1 juni 2007 is het mogelijk om tot 125% van de executiewaarde aflossingsvrij te financieren bij SNS Bank.

Voordelen van een SNS Hypotheek: Geen verplichte overlijdensrisicoverzekering Mogelijk in combinatie met de SNS Budget Hypotheek. Alle rentevormen en rentevarianten zijn van toepassing

http://www.gmachypotheken...ekvormen/starforlife.aspx

GMAC Star* for Life

Met de GMAC Star for Life heeft u alle vrijheid in de keuze van aflossing van uw lening. U krijgt tot wel 125% van de executiewaarde van uw woning een aflossingsvrije lening. Met de GMAC Star* for Life bent u niet verplicht spaar- en of verzekeringsproducten te nemen, waardoor uw maandlasten zo laag mogelijk kunnen blijven. Of u kunt deze financiele ruimte gebruiken voor vermogensopbouw. Ideaal voor gedegen financiele planning zonder grote verplichtingen!

zo even geen andere bronnen bij de hand maar het lijkt me nu duidelijk toch ?

[ Voor 34% gewijzigd door Ray op 26-05-2009 11:31 ]

• BlakHawk
Woy schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 11:25:
[...]

Ray stelt echter dat er dus wel banken zijn die het volledige ( 125% executie waarde ) bedrag aflossingvrij verstrekt hebben in het verleden.
Nou ja prima, dat gelof ik ook best, alleen ik vind het ongeloofwaardig om te stellen dat dat percentage boven de 10% ligt...

Daarbij, degene die dat destijds hebben gedaan, hebben ook wel weer wat overwaarde opgebouwd, want die 100% of 125% aflossingsvrij is niet iets van de afgelopen jaren. Toen ik vorrig jaar bijd e adviseur zat, kon het iig niet.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
dfrenner schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 11:30:
[...]

Nou ja prima, dat gelof ik ook best, alleen ik vind het ongeloofwaardig om te stellen dat dat percentage boven de 10% ligt...

Daarbij, degene die dat destijds hebben gedaan, hebben ook wel weer wat overwaarde opgebouwd, want die 100% of 125% aflossingsvrij is niet iets van de afgelopen jaren. Toen ik vorrig jaar bijd e adviseur zat, kon het iig niet.
Dat zegt Ray ook helemaal niet.
Ray schreef op maandag 25 mei 2009 @ 19:06:
[...]
dat is niet helemaal waar. Er zijn banken oa de sns en gmac die wel tot 125% executie aflossingsvrij verstrekken (verstrekt hebben) echter zijn er dit absoluut gezien inderdaad niet zoveel (volgens onze inkoopcombinatie Afab > 2000 aangesloten kantoren)

edit. woordje aflossingsvrij toegevoegd (dacht dat dit wel duidelijk was)
Zoals je heir kunt lezen zegt hij zelfs het tegenovergestelde.

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Woy schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 11:25:
[...]

Wat ik echter probeer uit te leggen dat een 125% hypotheek niet ook daadwerkelijk 125% aflossingsvrij is. Deze hypotheken worden nl nog steeds zo verkocht (zie ook http://www.hypotheker.nl/...+rentestanden/default.htm ook daar wordt de suggestie gewekt dat de heel 125% aflossingsvrij is), maar als je de hypotheek gaat afsluiten kom je erachter dat de hypotheek 90% aflossingsvrij is en voor het overige gewoon een (bank)spaar, beleggings of levenhypotheek is.

• Ray

Ray

Oscar Mopperkont schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 11:52:
[...]

Wat ik echter probeer uit te leggen dat een 125% hypotheek niet ook daadwerkelijk 125% aflossingsvrij is. Deze hypotheken worden nl nog steeds zo verkocht (zie ook http://www.hypotheker.nl/...+rentestanden/default.htm ook daar wordt de suggestie gewekt dat de heel 125% aflossingsvrij is), maar als je de hypotheek gaat afsluiten kom je erachter dat de hypotheek 90% aflossingsvrij is en voor het overige gewoon een (bank)spaar, beleggings of levenhypotheek is.
dat wil je er dan schijnbaar zelf uit lezen. Dat de genoemde staffels die jij bedoeld er zijn klopt volledig en vrijwel alle hypotheken zijn op die manier opgebouwd. Echter de varianten die ik genoemd heb zijn dat niet. Die zijn volledig 125% ex aflossingvrij. Overigens vind ik de link die je geeft nou ook niet bepaald een onderbouwing van je stelling.

• BlakHawk
Woy schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 11:33:
[...]

Dat zegt Ray ook helemaal niet.

[...]

Zoals je heir kunt lezen zegt hij zelfs het tegenovergestelde.
Waarom gebruiken we dit argument dan nog, als het zo weinig mensen betreft...

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Ray schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 12:21:
dat wil je er dan schijnbaar zelf uit lezen. Dat de genoemde staffels die jij bedoeld er zijn klopt volledig en vrijwel alle hypotheken zijn op die manier opgebouwd. Echter de varianten die ik genoemd heb zijn dat niet. Die zijn volledig 125% ex aflossingvrij. Overigens vind ik de link die je geeft nou ook niet bepaald een onderbouwing van je stelling.
Jouw inkje is idd overtuigender. Maar bizar dat dat soort hyotheken bestaat! Hypotheekverstrekkers hebben mij altijd verteld dat het alleen werkt op de manier zoals ik dus zei en daarbij de opmerking makende dat het weliswaar 125% aflossingsvrij heet, maar het dat niet is. Maar goed, weer wat geleerd :)

• MBV
Ha, ga ik het ook eens doen: het wekelijkse slecht nieuws linkje

In de VS blijkt dat de huizenprijzen nog verder onderuit kunnen, 19% t.o.v. vorig jaar.

• Ray

Ray

Oscar Mopperkont schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 15:12:
[...]

Jouw inkje is idd overtuigender. Maar bizar dat dat soort hyotheken bestaat! Hypotheekverstrekkers hebben mij altijd verteld dat het alleen werkt op de manier zoals ik dus zei en daarbij de opmerking makende dat het weliswaar 125% aflossingsvrij heet, maar het dat niet is. Maar goed, weer wat geleerd :)
ach we leren elke dag weer toch :) Ik zit nu sinds begin jaren 90 in die financiële wereld en moet eerlijk bekennen dat dit ook uitzonderingen zijn. En zoals gezegd er dus absoluut gezien ook zeker niet veel mensen deze vorm zullen hebben. Meestal zal er inderdaad een aflosvorm aan gekoppeld zijn.

edit. tot mijn grote verassing zie ik dat de SNS actie nog steeds loopt!

De actie 'tot 125% executiewaarde aflossingsvrij' (met ingangsdatum 1 december 2006) is tot nader
order verlengd http://2gfd.nl/uploads/documents/SNS%20Bank.pdf deze pdf is wat ouder maar ook op de huidige actuele rentelijst van 27/5/09 staat de actie nog genoemd (kan niet linken omdat deze in een beveiligde omgeving staat) dus ook nu tijdens onze 'crisis' is het nog steeds mogelijk 125% executie te financieren.

[ Voor 24% gewijzigd door Ray op 26-05-2009 19:23 ]

• BlakHawk
Ray schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 18:54:
[...]

ach we leren elke dag weer toch :) Ik zit nu sinds begin jaren 90 in die financiële wereld en moet eerlijk bekennen dat dit ook uitzonderingen zijn. En zoals gezegd er dus absoluut gezien ook zeker niet veel mensen deze vorm zullen hebben. Meestal zal er inderdaad een aflosvorm aan gekoppeld zijn.

edit. tot mijn grote verassing zie ik dat de SNS actie nog steeds loopt!

De actie 'tot 125% executiewaarde aflossingsvrij' (met ingangsdatum 1 december 2006) is tot nader
order verlengd http://2gfd.nl/uploads/documents/SNS%20Bank.pdf deze pdf is wat ouder maar ook op de huidige actuele rentelijst van 27/5/09 staat de actie nog genoemd (kan niet linken omdat deze in een beveiligde omgeving staat) dus ook nu tijdens onze 'crisis' is het nog steeds mogelijk 125% executie te financieren.
Ik snap dat je liever aflost, maar ik snap het probleem niet van aflossingsvrij...
Als je een spaarhypotheek hebt, dan los je wel af, maar dit schiet de eerste jaren echt niet op... Paas vanaf een jaar of 20 gaat dit echt meetellen en krijg je met forse rente bedragen te maken.

Dus een spaarhypotheek is net zo risicovol tijdens de eerste jaren als een 125% aflossingsvrije hypotheek...

Als je je aan de norm van 4,5 houdt is aflossingsvrij toch geen enkel probleem?

Als ik onze hypotheek volledig aflossingsvrij had genomen, dan scheelt dat ongeveer 220 euro per maand... Als ik werkloos raak, kom ik dus minder snel in de problemen... Want ik betaal incl aflossing 1040 per maand, maar bij 100% aflossingsvrij wordt dat dus rond de 800 euro per maand...

Wat zou tijdens moeilijke tijden beter te behappen zijn? 1040 per maand een hypotheeklast of 820 per maand hypotheek last???

Daarom vind ik de aflossingsvrije variant helemaal geen raar idee, mits je je aan de norm houdt...

Ik heb simpelweg de dicipline niet om een bedrag ervoor opzij te leggen, dus ik doe dat dan ook niet en heb gekozen voor een spaarhypotheek... Maar sommige mensen kunnen dat wel goed en tijdens financiele problemen hoeven ze niet per se af te lossen, waardoor ze langer door de crisis heen kunnen komen zonder te verkopen...

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Het punt van aflossingsvrij komt vol om de hoek als je tussentijds verkoopt (of moet verkopen). Herfinanciering nemen wij als een gegeven. De crisis laat zien dat dit soort vaste uitgangspunten niet persé altijd opgaan.

• Ray

Ray

Op zich is er helemaal niets mis met aflosvrij. Het is dan een soort van huren met een vast maandbedrag. Stel je hebt je rente 30 jaar vast zonder aflossing. Dan betaal je ipv huur feitelijk gewoon rente. Na 30 jaar is in beide gevallen de woning nog steeds niet 'afbetaald' Er van uit gaande dat de woning in 30 jaar niet in waarde veranderd is het een afweging in kosten.
Echter gaan de meeste er wel van uit dat de waarde stijgt. Nu zal dat in 30 jaar tijd gemiddeld ook best zo zijn. Mogelijk probleem zit hem inderdaad in tussentijdse verkoop. Maar zoals hierboven ook gezegd heb je dat probleem met elke hypotheekvorm omdat welke aflosvorm je ook kiest de eerste jaren er nog totaal geen waarde is opgebouwd.

• BlakHawk
Wekkel schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 08:11:
Het punt van aflossingsvrij komt vol om de hoek als je tussentijds verkoopt (of moet verkopen). Herfinanciering nemen wij als een gegeven. De crisis laat zien dat dit soort vaste uitgangspunten niet persé altijd opgaan.
Maar als je met een spaarhypotheek moet verkopen binnen 5 jaar heb je ook nog vrij weinig opgebouwd...
misschien 6000 euro na 5 jaar... 6000 euro op 25000 euro kk is niet zo veel... Daarom denk ik dat het voor het "moeten verkopen" niet zo veel uitmaakt.

Het zou dus heel goed kunnen , dat mensen met een 125% aflossingsvrij tijdens economisch mindere tijden, langer kunnen uitzingen, door de lagere maandlasten...

Daarom zeg ik erbij -> geen probleem, mits de norm van 4,5 niet wordt overschreden...

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Wekkel schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 08:11:
Klopt... en dan moet je blijkbaar kleiner gaan wonen als je huis niet in waarde gestegen is of gedaald. Shit happens. Wat de crisis ook leert is dat leven niet planbaar of maakbaar is.

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:33

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Ray schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 08:38:
Op zich is er helemaal niets mis met aflosvrij. Het is dan een soort van huren met een vast maandbedrag. Stel je hebt je rente 30 jaar vast zonder aflossing. Dan betaal je ipv huur feitelijk gewoon rente. Na 30 jaar is in beide gevallen de woning nog steeds niet 'afbetaald' Er van uit gaande dat de woning in 30 jaar niet in waarde veranderd is het een afweging in kosten.
En wat als het huis vrijwel onverkoopbaar is? Of een tonnetje minder waard? Moet je toch het hele bedrag ophoesten.

Zelf heb ik gewoon 100% spaar genomen. Vond de besparing bij 50% aflossingsvrij veel te weinig om daarvoor te kiezen.

Dit dus.

• Ray

Ray

FunkyTrip schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 09:34:
[...]

En wat als het huis vrijwel onverkoopbaar is? Of een tonnetje minder waard? Moet je toch het hele bedrag ophoesten.

Zelf heb ik gewoon 100% spaar genomen. Vond de besparing bij 50% aflossingsvrij veel te weinig om daarvoor te kiezen.
het blijft een persoonlijke keuze. Ik heb ook zelden een 100% aflosvrij situatie uitgevoerd bij een aankoop (enkel uitponding huurwoning op latere leeftijd, tegen mijn advies in om te kopen overigens)

De kans dat na 30 jaar een huis onverkoopbaar / een ton minder waard is lijkt me overigens verwaarloosbaar (maar niets is onmogelijk natuurlijk)

[ Voor 3% gewijzigd door Ray op 29-05-2009 09:59 ]

• mr_obb
  • Laatst online: 01-09 14:15

mr_obb

Lakse Perfectionist

Ik moet zeggen dat de kopers op dit moment wel heel brutaal zijn in hun biedingen. Iemand in mijn omgeving heeft een huis te koop staan voor 180.000 en verschillende mensen bieden gewoon 163.000, dat is 10% onder de vraagprijs. Zal niet toevallig zijn dat het ook de maximumprijs is voor koopsubsidie trouwens. Vergelijkbare huizen gingen een jaar geleden voor 190.000 weg.

Verwijderd

Dat is dan ook gelijk een glazen plafond waar alle huizen rond die prijs last van hebben :) Zo brutaal vind ik het niet trouwens, gewoon een kwestie van proberen. :)

• Amafi
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-08 22:48

Amafi

Amafi

mr_obb schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 10:06:
Ik moet zeggen dat de kopers op dit moment wel heel brutaal zijn in hun biedingen. Iemand in mijn omgeving heeft een huis te koop staan voor 180.000 en verschillende mensen bieden gewoon 163.000, dat is 10% onder de vraagprijs. Zal niet toevallig zijn dat het ook de maximumprijs is voor koopsubsidie trouwens. Vergelijkbare huizen gingen een jaar geleden voor 190.000 weg.
Gingen de huizen voor 190k weg of stonden ze voor 190k in de verkoop?

Op een huis wat te koop staat voor 180k Vind ik het niet eens zo heel vreemd om 163k te bieden afhankelijk van de staat van onderhoud hoor. Het verschil is wat de ene partij er voor hoopt te ontvangen en de biedende partij bied gewoon wat ze denken dat het huis waard is.
Het kan goed dat daar een verschil in zit.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-11 17:57
mr_obb schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 10:06:
Ik moet zeggen dat de kopers op dit moment wel heel brutaal zijn in hun biedingen.
(...)
Brutaal? Het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod hoor. Als het om andere zaken dan huizen gaat zul je in bepaalde gevallen al gauw een bod van 60% of minder van de vraagprijs krijgen. Met de hoop dat men uiteindelijk op maximaal 80% van de vraagprijs terecht komt. Ik zie niet in waarom dat bij huizen anders zou zijn. Graag of heel niet, als je het huis niet direct kwijt hoeft kun je nog een tijdje wachten (etc.)

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Zo brutaal vind ik het ook niet, 1 of 2 jaar geleden was het vaak ook niet gek om 10% onder de vraagprijs te beginnen met bieden ( Niet in amsterdam ofzo, maar in de iets minder oververhitte gebieden ).

Bij mijn huis begon ik ook 8% onder de vraagprijs met bieden.

Zeker in de huidige tijd kun je het natuurlijk altijd proberen. Zeker met iets als koopsubsidie, is het logisch dat mensen het gewoon proberen. Bij mijn huis had ik ook als absolute grens de NHG grens, niet zozeer omdat ik niet meer kon/wilde betalen, maar omdat ik het zonde vond om daar NHG ( en dus lagere rente ) voor te laten schieten.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

dfrenner schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 09:07:
[...]

Maar als je met een spaarhypotheek moet verkopen binnen 5 jaar heb je ook nog vrij weinig opgebouwd...
misschien 6000 euro na 5 jaar... 6000 euro op 25000 euro kk is niet zo veel... Daarom denk ik dat het voor het "moeten verkopen" niet zo veel uitmaakt.

Het zou dus heel goed kunnen , dat mensen met een 125% aflossingsvrij tijdens economisch mindere tijden, langer kunnen uitzingen, door de lagere maandlasten...
Met je eerste punt ben ik het wel eens. je bouwt de eerste tijd niet echt veel op, wel iets meer dan 6000 euro mag ik hopen (dan spaar je 5-8 paar tientjes per maand, lijkt me weinig om een hypotheek in 30jr volledig af te lossen), maar echt zoden aan de dijk zet het vooralsnog niet.

Maar het is denk ik niet zo dat mensen een aflossingsvrije hypotheek nemen omdat ze lagere maandlasten hebben, terwijl ze met aflossing makkelijk konden betalen. Aflossingsvrij doe je volgens mij omdat je dan meer kunt lenen bij betaalbare maandlasten.

Overigens ben ik het met de mensen boven me eens. Iedereen mag vragen wat hij wilt voor een huis. En iedereen staat vrij om te bieden op een huis wat hij wil (of zij natuurlijk). Je kan er een label 'brutaal' aan hangen en dat als negatief stellen. Ik vind het wel goed. Dat is de werking van de markt en die moet gewoon vrij zijn.

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Ik probeer net een afspraak te maken bij de Hypotheker (Dordrecht) om mijn huidige hypotheek eens te laten analyseren (zit een beleggingsgedeelte in), en onze toekomstige wensen te bespreken. Krijg ik te horen dat ik alleen overdag welkom ben, omdat ze nu door drukte 's avonds alleen nieuwe aankopen doen.. Regionale opleving of voorbode voor betere tijden?

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:23
JvS schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 10:47:
Maar het is denk ik niet zo dat mensen een aflossingsvrije hypotheek nemen omdat ze lagere maandlasten hebben, terwijl ze met aflossing makkelijk konden betalen. Aflossingsvrij doe je volgens mij omdat je dan meer kunt lenen bij betaalbare maandlasten.
Sommige mensen willen (tegen de heersende opvatting in) hun hypotheek zo snel mogelijk aflossen. Het klinkt paradoxaal maar dan ben je het beste af met een aflossingsvrije hypotheek. Voortijdig aflossen ve spaarhypotheek mag niet zomaar van de fiscus. In feite leg je jezelf vast voor minimaal 15 of 20 jaar voordat je iets extra's mag aflossen.
Aflossingsvrij is aflossingsvrij :)

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Verwijderd

Of teveel ontslagen / vakanties :P

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
mekkieboek schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 13:27:
[...]
Sommige mensen willen (tegen de heersende opvatting in) hun hypotheek zo snel mogelijk aflossen. Het klinkt paradoxaal maar dan ben je het beste af met een aflossingsvrije hypotheek. Voortijdig aflossen ve spaarhypotheek mag niet zomaar van de fiscus. In feite leg je jezelf vast voor minimaal 15 of 20 jaar voordat je iets extra's mag aflossen.
Aflossingsvrij is aflossingsvrij :)
Je mag wel degelijk voortijdig aflossen van de fiscus, je mag alleen niet zomaar geld bijstorten in je spaardeel ( Kan wel, maar je bent aan regels gebonden ). Ook bij mijn spaarhypotheek kan ik per jaar maximaal 10% kostenloos aflossen.

Het "nadeel" daarvan is echter dat je dan natuurlijk ook minder rente betaald en dus minder af kan trekken. Belasting technisch zou het beter zijn om het in je spaar-deel te storten, dan om het af te lossen.

Ik ken inderdaad ook mensen die, ook al weten ze dat het financieel niet het voordeligst is, gewoon hun hypotheek zo snel mogenlijk aflossen, en elk jaar het geld wat ze over hebben gewoon aflossen.

Verwijderd

vind ik nog wel het domste aan heel het hypotheekrente-aftrek-subsidie verhaal, dat het in de meeste gevallen gunstiger is om een de hypotheekschuld te behouden dan om af te lossen. Ik zou graag een 40k (verspreid over 3 jaaf ofzo) willen aflossen, maar dan gaat mijn aftrek harder omlaag dan mijn maandelijkse aflossing+rente, dus netto ga ik er op achteruit. RAAAAR.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 15:34:
vind ik nog wel het domste aan heel het hypotheekrente-aftrek-subsidie verhaal, dat het in de meeste gevallen gunstiger is om een de hypotheekschuld te behouden dan om af te lossen. Ik zou graag een 40k (verspreid over 3 jaaf ofzo) willen aflossen, maar dan gaat mijn aftrek harder omlaag dan mijn maandelijkse aflossing+rente, dus netto ga ik er op achteruit. RAAAAR.
Dat lijkt me erg sterk, kun je daar een rekenvoorbeeldje van geven?
Dat het financieel ongunstig is om af te lossen klopt wel ( Doordat je het geld "goedkoop" leent, kan je meer winst behalen door het op een spaar-rekening te zetten ), maar niet dat je er netto meer door gaat betalen per maand volgens mij.

Even een rekenvoorbeeldje
Stel je leent 200.000 ( voor een woning met 200.000 WOZ ) en je hebt 5% rente, en je stort elke maand € 150,- in je spaar-deel ( ik reken alles in de 42% maar dat haalt niet veel uit voor de rest )

Situtatie voor aflossing:
€ 10.000,- rente bruto + € 1.800,- aflossing.
Belasting aftrek: € 10.000, Eigenwoningforfait: 1.100. Netto aftrek ( 10.000 - 1.100 ) * 42% = € 3.738
Totaal netto: € 8.062,- hypotheek-kosten per jaar

Situatie na aflossing van € 40.000
€ 8.000,- rente bruto + € 1.800,- aflossing.
Belasting aftrek: € 8.000, Eigenwoningforfait: 1.100. Netto aftrek ( 8.000 - 1.100 ) * 42% = € 2.898
Totaal netto: € 6.902,- hypotheek-kosten per jaar

Je bent door het aflossen dan per jaar € 1.160,- goedkoper uit.

[ Voor 32% gewijzigd door Woy op 29-05-2009 15:46 ]

Verwijderd

misschien zei ik het wat krom en legde jij het beter uit. maar inderdaad, geld op de bank zetten levert me dus netto meer op dan aflossen. Dat begint met de hudige lage rente overigens wel wat lastiger te worden. misschien moet ik maar snel in het 50% belastingtarief zien te komen :P

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Voor iedereen die de afgelopen weken "ik ben bang voor hoge inflatie"-posts heeft gepost:

http://www.nytimes.com/20...inion/29krugman.html?_r=1

• n4m3l355
  • Laatst online: 04-11 14:17
Zeer wonderlijk verhaal imo wat de schrijver claimed.
Het mag dan wel het geval zijn dat de banken op hun verkregen geld zitten en de TARP zo spoedig mogelijk terug willen geven echter in de eerste instantie dient dit geld wel te bestaan. Als we hier kijken zie je dan ook dat gigantische bergen erbij geprint worden die men uitleengt. Verder is het nog maar de vraag wat dit artikel aangeeft dat ze daadwerkelijk enerzijds snel hun geld retour kunnen geven en of ze dit mogen. Uiteindelijk zal dit door het TARP namelijk goed gekeurd moeten worden. Overigens vraag ik me zelf af hoe snel men dit uberhaubt kan, een bedrijf in nood kan lijkt mij niet in 1 jaartje opeens alles weer terug geven, te denken aan AIG die 270 miljard USD geleend heeft.
Tevens het vergelijk tussen de crisis van Japan en de US is nog erg voorbarig, de crisis van Japan is iets wat langdurig in een neergaande spiraal was waarbij de stimuleringen van de overheid extreem langzaam gingen iets wat de US juist niet doet door juist erg sterk op te treden om juist de bevolking weer zo spoedig mogelijk weer te laten consumeren.
De huidige situatie is meer te vergelijken met de jaren 30 waar men na de crisis ook een gigantische inflatie kende zie de volgende link en dan een stukje lager waar men de jaren 1900/1950 belicht.

Imo is dan ook het hele artikel een opeenstapeling van onjuistheden waarbij men de details niet nader bekeken heeft.

• cornelixnootje1
n4m3l355 schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 17:43:
Zeer wonderlijk verhaal imo wat de schrijver claimed.
Het mag dan wel het geval zijn dat de banken op hun verkregen geld zitten en de TARP zo spoedig mogelijk terug willen geven echter in de eerste instantie dient dit geld wel te bestaan. Als we hier kijken zie je dan ook dat gigantische bergen erbij geprint worden die men uitleengt. Verder is het nog maar de vraag wat dit artikel aangeeft dat ze daadwerkelijk enerzijds snel hun geld retour kunnen geven en of ze dit mogen. Uiteindelijk zal dit door het TARP namelijk goed gekeurd moeten worden. Overigens vraag ik me zelf af hoe snel men dit uberhaubt kan, een bedrijf in nood kan lijkt mij niet in 1 jaartje opeens alles weer terug geven, te denken aan AIG die 270 miljard USD geleend heeft.
Volgens mij heeft het daar niets mee te maken. Die terugbetaling gaat ook niet "zomaar" gebeuren. Dat zal veel langer duren, of gaat direct dmv aandelen.
Tevens het vergelijk tussen de crisis van Japan en de US is nog erg voorbarig, de crisis van Japan is iets wat langdurig in een neergaande spiraal was waarbij de stimuleringen van de overheid extreem langzaam gingen iets wat de US juist niet doet door juist erg sterk op te treden om juist de bevolking weer zo spoedig mogelijk weer te laten consumeren.
De huidige situatie is meer te vergelijken met de jaren 30 waar men na de crisis ook een gigantische inflatie kende zie de volgende link en dan een stukje lager waar men de jaren 1900/1950 belicht.

Imo is dan ook het hele artikel een opeenstapeling van onjuistheden waarbij men de details niet nader bekeken heeft.
Ehhh:
Mr. Krugman received his B.A. from Yale University in 1974 and his Ph.D. from MIT in 1977. He has taught at Yale, MIT and Stanford. At MIT he became the Ford International Professor of Economics.

Mr. Krugman is the author or editor of 20 books and more than 200 papers in professional journals and edited volumes. His professional reputation rests largely on work in international trade and finance; he is one of the founders of the "new trade theory," a major rethinking of the theory of international trade. In recognition of that work, in 1991 the American Economic Association awarded him its John Bates Clark medal, a prize given every two years to "that economist under forty who is adjudged to have made a significant contribution to economic knowledge." Mr. Krugman's current academic research is focused on economic and currency crises.
Dus eigenlijk vind ik jouw verhaal wonderlijker. :+

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

cornelixnootje1 schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 18:33:
[...]
Volgens mij heeft het daar niets mee te maken. Die terugbetaling gaat ook niet "zomaar" gebeuren. Dat zal veel langer duren, of gaat direct dmv aandelen.
[...]
Ehhh:
[...]
Dus eigenlijk vind ik jouw verhaal wonderlijker. :+
Is een drogreden,
Kerel van artikel is professor -> hij heeft gelijk.

Geen steekhoudend argument.

• cornelixnootje1
Bartjuh schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 18:38:
[...]

Is een drogreden,
Kerel van artikel is professor -> hij heeft gelijk.

Geen steekhoudend argument.
Klopt.

Maar wat wel werkt is hetvolgende:

NYtimes+superprof=meer betrouwbaar dan random-site + random-auteur. :)

Zeker met dergelijke lastige materie.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~apkmanni/29052009144.jpg
Bron: lokale krant 'De Bunschoter' van vandaag.

Dit soort dingen ga je dus ook krijgen...

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:23
Woy schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 14:15:
[...]
Je mag wel degelijk voortijdig aflossen van de fiscus, je mag alleen niet zomaar geld bijstorten in je spaardeel ( Kan wel, maar je bent aan regels gebonden ). Ook bij mijn spaarhypotheek kan ik per jaar maximaal 10% kostenloos aflossen.
Bij een spaarhypo mag je wel aflossen maar aan het eind vd looptijd mag je spaardeel niet meer bedragen dan de resterende eigenwoning schuld (en die wordt bij elke aflossing uiteraard minder). Over het surplus betaal je tot wel 52% belasting (zie uitleg KEW).
Misschien dat je met extra aflossingen wel de looptijd kunt verkorten omdat je al eerder genoeg hebt gespaard om de restschuld af te lossen (althans denk ik, ben geen fiscaal analist). Maar sowieso zit je vast aan de minimale looptijd van een KEW, 15 of 20 jaar.
Voor de banken ideaal, zo'n verplichte klantenbinding :/

Kortom, het is helemaal zo gek nog niet om een deel aflossingsvrij te hebben, al denk ik dat sommigen het inderdaad zien als een manier om meer te kunnen lenen dan wijs is.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

cornelixnootje1 schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 18:50:
[...]
Klopt.

Over het algemeen is dat wel zo, maar je moet er erg mee oppassen. Dat heeft de geschiedenis ons wel geleerd ;)
Bovendien is er misschien weer een andere prof die weer iets heel anders beweert, wie heeft dan 'gelijk'?

Je kan beter proberen te verwoorden waarom jij het niet met hem eens bent, en wel met de prof, op basis van inhoud. En niet de schrijver :)

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
mekkieboek schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 19:53:
[...]

Bij een spaarhypo mag je wel aflossen maar aan het eind vd looptijd mag je spaardeel niet meer bedragen dan de resterende eigenwoning schuld (en die wordt bij elke aflossing uiteraard minder). Over het surplus betaal je tot wel 52% belasting (zie uitleg KEW).
Misschien dat je met extra aflossingen wel de looptijd kunt verkorten omdat je al eerder genoeg hebt gespaard om de restschuld af te lossen (althans denk ik, ben geen fiscaal analist). Maar sowieso zit je vast aan de minimale looptijd van een KEW, 15 of 20 jaar.

Kortom, het is helemaal zo gek nog niet om een deel aflossingsvrij te hebben, al denk ik dat sommigen het inderdaad zien als een manier om meer te kunnen lenen dan wijs is.
Daar heb je gelijk in, maar zeker in het begin kun je daar nog wel het een en ander aan aanpassen. Je kunt je maandelijkse inleg bijvoorbeeld wat verlagen zodat je aan het eind minder in je spaar-deel hebt zitten. Hoe langer je er mee wacht hoe moeilijker het inderdaad word.

Het is voor de bank inderdaad een mooie regeling, want ze kunnen en meer geld lenen doordat het goedkoper is, en ze kunnen door de fiscale regelingen mensen voor lange tijd aan zich binden en daar ook relatief veel kosten voor in rekening brengen.

• Ray

Ray

mekkieboek schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 19:53:
[...]

daarom adviseer ik dus nooit om direct voor een KEW te kiezen maar gewoon de spaarhypo in box 3 te zetten. Hierdoor heb je al een vrijstelling van pm 20.000 p/p die nog geïndexeerd is. Het duurt dus voor de meeste mensen jaren voordat ze eventueel over de vrijstelling gaan. Dan kan je (onder huidige wetgeving) nog altijd besluiten hem om te zetten naar box 1 (wat dan alsnog niet mijn advies is in de meeste gevallen) Daarnaast heb je in box3 ook niets met bandbreedte te maken en kan je ongestraft (indien aanwezig) een dikke koopsom storten (of hoog / laag) waar je direct de hoge rente vergoeding over krijgt.

Uiteindelijk komt alles neer op een gewogen persoonlijk advies, helaas zie ik in de markt meer verkopers dan adviseurs..................................

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Resistor schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 19:13:
[afbeelding]
Bron: lokale krant 'De Bunschoter' van vandaag.

Dit soort dingen ga je dus ook krijgen...
Wel dubieus dat de gemeente gaat klagen over hoge prijzen, terwijl de gemeenten daar toch meestal juist de oorzaak van zijn! En ze kunnen het zelf oplossen: zorg voor goedkope percelen en laat mensen zelf bouwen.

• anandus
  • Niet online
RemcoDelft schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 08:48:
[...]

Wel dubieus dat de gemeente gaat klagen over hoge prijzen, terwijl de gemeenten daar toch meestal juist de oorzaak van zijn! En ze kunnen het zelf oplossen: zorg voor goedkope percelen en laat mensen zelf bouwen.
En zelfs dat laatste hoeft niet, zo zijn er woningbouwers die gespecialiseerd zijn in goedkopen woningen (van onder de 100.000), zoals afaik Timpaan.
Als die eens goed aan het werk gezet worden om een paar duizend woningen te bouwen, dan creëer je aardig wat extra lucht in de (bovenzijde van de) huur- en (onderzijde van de) koopmarkt.

Edit:
Moet ik er wel bij zeggen dat juist de huidige goedkope (Timpaan-)woningen vaak gekocht worden voor de speculatie in plaats van woonverschaffing :/

[ Voor 10% gewijzigd door anandus op 30-05-2009 09:07 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02:28
cornelixnootje1 schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 18:50:
[...]

Klopt.

Nee.

Kijk maar eens wie de eigenaar is van de NYtimes.
En kijk maar eens wie er geld gaat verliezen in geval van inflatie.

Nieuws tegenwoordig in welke vorm dan ook is amper te vertrouwen. Het is doordrenkt met foute motieven.

• MBV
Daar ben ik het niet mee eens: bij NYT + superprof weet je wie het is, bij een random post op een willekeurig forum is dat niet bekend. Wie weet wat mijn belangen in deze zijn? Er zit in dit topic kennelijk een hypotheekadviseur o.i.d. die zich bekendmaakt als zodanig, er kan er best nog een zijn die dat niet is.

Wat dat betreft heb ik liever nieuws uit een verdachte hoek, waarvan ik weet welke hoek het is, dan willekeurige statements op een forum zonder dat ik dat weet.

• FireAge
MBV schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 17:47:
Daar ben ik het niet mee eens: bij NYT + superprof weet je wie het is
Is dat zo? Weet jij welke motieven ze hebben om een artikel te plaatsen?

En die superprof, is dat eenzelfde soort superadviseur die sub-primes als een goede investering zag?

Als ie mij duidelijk wordt de laatste tijd, is dat er maar weinig mensen enig idee hebben welke kant de economie op gaat. Dit weerhoudt echter niemand om erover te praten alsof ze er verstand van hebben.

De enige mensen waar nog enige waarde aan te hangen zijn mijns inziens de mensen die 10 jaar geleden de huidige toestand hebben voorspeld. En dat zijn er niet veel.

• MBV
Tot op zekere hoogte ben ik het met je eens. Vergeet alleen niet dat er veel mensen al jaren onheil voorspellen, zonder ergens specifiek over te zijn. Iemand die elk jaar roept dat dit jaar een wereldcrisis uitbreekt, zonder specifiek te zijn op welk vlak, krijgt van mij geen extra geloofwaardigheid wanneer dat ook gebeurt.

• n4m3l355
Imo zegt zo'n kranten artikel niets, laten we voorop stellen dat de B&W niet bepaalt de mist briljante mensen zijn en zeker geen kennis hebben mbt de bouwwereld. Het is goed mogelijk om kleine woningen onder architectuur te bouwen die beduidend meer kosten dan een grote blokkendoos. Het is maar waar men voor kiest, typisch genoeg zie je vaak dat woningen daarintegen wel duuruitvallen omdat het masterplan moeilijke (en dure) eisen stelt aan hetgeen wat een ontwikkelaar wilt bouwen. Als ze goedkope woningen willen dan moet een ambtenaar zich er ver vanaf houden en dan is het zeker mogelijk, echter of zoiets wenselijk is vraag ik me wel af.

• FireAge
MBV schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 18:25:
Tot op zekere hoogte ben ik het met je eens. Vergeet alleen niet dat er veel mensen al jaren onheil voorspellen, zonder ergens specifiek over te zijn. Iemand die elk jaar roept dat dit jaar een wereldcrisis uitbreekt, zonder specifiek te zijn op welk vlak, krijgt van mij geen extra geloofwaardigheid wanneer dat ook gebeurt.
Eensch.

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

http://www.telegraaf.nl/b...rije_kavels_Almere__.html

Hoe zou het met de huizenmarkt gaan als iedereen die het betalen kan in zijn vrije droomhuis gaat wonen?
Aan de ene kant zou de doorstroming een stuk groter worden, maar aan de andere kant denk ik dat de prijzen van de bestaande woningen zullen dalen omdat er opeens veel meer aanbod 'middenklasse' woningen komt.

Dit bericht toont wel aan dat de mensen wel willen verhuizen, maar dat het confectiepak van de projectontwikkelaar niet lekker zit.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• n4m3l355
Resistor schreef op zondag 31 mei 2009 @ 08:48:
http://www.telegraaf.nl/b...rije_kavels_Almere__.html

Hoe zou het met de huizenmarkt gaan als iedereen die het betalen kan in zijn vrije droomhuis gaat wonen?
Aan de ene kant zou de doorstroming een stuk groter worden, maar aan de andere kant denk ik dat de prijzen van de bestaande woningen zullen dalen omdat er opeens veel meer aanbod 'middenklasse' woningen komt.

Dit bericht toont wel aan dat de mensen wel willen verhuizen, maar dat het confectiepak van de projectontwikkelaar niet lekker zit.
Eigenlijk net zoals het voorgaande nieuwsbericht niets zeggend, van de 500 kavels zijn er op 100 een optie genomen. Laat hier nou eens 10% daadwerkelijk tot kopen overgaan ben je.. nergens. Veel projecten die we op dit moment hebben lopen hebben we vaak ook genoeg opties maar niemand die daadwerkelijk overgaat tot kopen. Overigens bedenk je wel dat gemiddeld deze kavels beduidend duurder zowel in aankoop als bouw zijn. Ik betwijfel dat dit dan dat je daadwerkelijk meer woning voor je geld krijgt, daarintegen wel meer woning naar eigen smaak echter net zoals een confectiepak kost iets naar eigen smaak beduidend meer.
---edit---
Ik vraag me overigens af hoe de verhouding ligt en waar de opties op genomen zijn. Als ik lees dat er ook kavels tussen zaten van 75m2 en op juist dat formaat kavels zijn 100 opties genomen is dit ook niet realistisch noch mogelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door n4m3l355 op 31-05-2009 19:55 ]

• Rukapul
  • Laatst online: 23:49
Zoals je het nu beschrijft klinkt het toch een beetje geschreven vanuit het standpunt dat niemand goedkoper kan bouwen dan 'jouw' industrie ;) Wellicht dat je daarom bepaalde punten nog wat kunt toelichten.

Een aantal van mijn collega's heeft een kavel gekocht en een huis laten bouwen. Ik kreeg niet het idee dat de m3-prijs significant afweek van standaard projecten. Uiteraard moest er wel op de kosten gelet worden. Niet toevallig kwam men regelmatig uit bij Belgische aannemers of werd er een projectleider ingehuurd om de m3-prijs nog even flink te reduceren. Tenslotte doet iemand een heleboel (regel)werk zelf dat anders een duurbetaalde kracht uit zou voeren.

't Is me overigens een raadsel hoe je op een kavel van 75m2 een (vrijstaand?) huis kunt bouwen.

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04:27
offtopic:
Met een perceel van ca. 6.5x11m kan je aardig wat als je geen grote tuin wilt, maar het lijkt me dat je wel iets dat op een tuin lijkt wilt hebben bij een vrijstaand huis

Sowieso schrijf je zo!

• n4m3l355
Het voordeel van een ontwikkelaar/aannemer is de hoeveelheid die hij kan afzetten. Het begint al met de grond dat die naarmate het masterplan toeneemt de prijs daalt. Daarnaast scheelt het voor een aannemer gigantisch of hij slechts 1 woning of 250 woningen moet bouwen te denken aan inkoop voordeel die bij grotere hoeveelheden tot 30% kan toenemen maar daarnaast ook de bouwplaatskosten die bij 1 woning nagenoeg hetzelfde is als bij 10 woningen. Zodoende dat schaalgrote zeker eraan toe doet bij een bouwproject.
nadroJ schreef op zondag 31 mei 2009 @ 20:50:
offtopic:
Met een perceel van ca. 6.5x11m kan je aardig wat als je geen grote tuin wilt, maar het lijkt me dat je wel iets dat op een tuin lijkt wilt hebben bij een vrijstaand huis
Vergeet niet dat je normaal 1,5 meter van de grenzen af dient te zijn zo blijft er van je 75 m2 bouwoppervlak nog 28m2 over ... Imo dan ook ietwat wonderlijk dat zoiets nog afgezet wordt. Je kunt er misschien wat garageboxen op zetten?

[ Voor 34% gewijzigd door n4m3l355 op 31-05-2009 22:52 ]

• Istrilyin
Rukapul schreef op zondag 31 mei 2009 @ 20:22:
't Is me overigens een raadsel hoe je op een kavel van 75m2 een (vrijstaand?) huis kunt bouwen.
Mensen zijn desperate, het feit dat er een miniem stukje grond niet "boerderij" als bestemmingsplan krijgt is zoiets als manna uit de hemel! Bedenk dat etages met 30m2 in Amsterdam zo'n 150k kosten, kennelijk kunnen mensen daarin wonen (ik niet meer). En op die grond kun je misschien 2 verdiepingen hebben.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Is de kavel zelf 75 m2 of is wellicht het bouwvlak op de kavel 75 m2?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

RemcoDelft schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 08:48:
[...]

Juist goed toch! :)

'De gemeente' is niet altijd de volksvertegenwoordiging. Laat ze er zelf maar achterkomen.
anandus schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 09:02:
Edit:
Moet ik er wel bij zeggen dat juist de huidige goedkope (Timpaan-)woningen vaak gekocht worden voor de speculatie in plaats van woonverschaffing :/
Worden er in Nederland echt veel huizen gekocht om te speculeren dan? Volgens mij valt dat wel heel erg mee...

[ Voor 29% gewijzigd door JvS op 02-06-2009 12:05 ]

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-12 17:14

MrScratch

I am rubber, you are glue

JvS schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 12:04:
[...]

Juist goed toch! :)

'De gemeente' is niet altijd de volksvertegenwoordiging. Laat ze er zelf maar achterkomen.

[...]

Worden er in Nederland echt veel huizen gekocht om te speculeren dan? Volgens mij valt dat wel heel erg mee...
Volgens mij zit bij de meeste nieuwbouwprojecten een anti-speculatie beding standaard bij de woningen. Ik neem aan dat die dingen er niet voor niets zijn. Dus het zal zeker gebeuren (of niet maar dan vanwege deze maatregel?), lijkt me.

Look behind you! A three headed monkey!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

MrScratch schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 12:25:
[...]

Volgens mij zit bij de meeste nieuwbouwprojecten een anti-speculatie beding standaard bij de woningen. Ik neem aan dat die dingen er niet voor niets zijn. Dus het zal zeker gebeuren (of niet maar dan vanwege deze maatregel?), lijkt me.
Nieuwbouwwoningen stijgen de eerste jaren altijd snel in prijs (veel mensen willen geen nieuwbouwwoning die er pas volgend jaar staat, maar wel een woning die er pas een jaar staat, ook al is die 2e onevenredig duurder). Alleen de speculatie op die specifieke stijging wordt enigzins gedempt door zo'n anti-speculatiebeding. Maar ik kan me niet voorstellen dat dat op grote schaal zou gebeuren. Speculatie op kleine schaal is nauwelijks interessant, het grote geld gaat om in grondspeculatie rond nog aan te wijzen bouwlocaties, oude bedrijfspanden waar woningbouw mogelijk is, kantoorlocaties, winkelcentra, kortom: alles waarbij de prijs niet met enkele tientallen, maar vaak met honderden procenten kan fluctueren.

• Mx. Alba
  • Laatst online: 22:48

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik zit me ook af te vragen wat je in hemelsnaam met 75m2 grond kunt doen... De begane grond van het huis dat ik in Frankrijk heb laten bouwen is al 75m2...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Pagina: 1 ... 50 ... 225 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over het klappen van de huizenbubbel. Andere onderwerpen zoals de pensioengerechtigde leeftijd, parkeergarages en de spoorwegstations zijn in dit topic off-topic.

Off-topic posts zullen in de trashcan verdwijnen.