primusz schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 16:44:
[...]
Ik heb zelf ook een huis gekocht in 2008, en als daar de waarde van daalt zie ik dat inderdaad als mijn eigen schuld/probleem, als jij het idee hebt dat iemand anders er voor op moet draaien als jouw huis in waarde daalt vind ik dat nogal zwak..
HO HO HO! Wacht even, ik denk dat we elkaar helemaal verkeerd berijpen.
Wij kunnen ons huis prima opbrengen, dat is inderdaad eigen verantwoordelijkheid.
MAAR het ENIGE wat ik zeg is dat als de prijzen erg veel gaan zakken en het aantal executie verkopen stijgt, dat je dan veel mensen in de problemen/schuldsanering gaat krijgen. en dan is het erg naief om te denken dat dat geld uiteindelijk niet uit jouw portemonnee komt! Bedrijven baseren hun prijzen nu eenmaal op het risico, zo ook banken. Als de groep probleemgevallen strijgt, dan stijgt het risico... Een aangezien je van een kale kip niet kan plukken, zal dat geld uiteindelijk door hogere prijzen in het algemeen toch wel bij dat bedrijf komen of moet het bedrijf bezuinigen. En misschien is meneer de eruit moet, toevallig wel net een huurder.
Zo bedoel ik het hier, iedereen die hier zo hard roept dat prijzen moeten dalen: Dat kan ook heel goed netgatieve gevolgen voor een groot aantal niet-huizenbezitters hebben.
Daarbij vind ik niet dat de HRA zomaar kan worden afgeschaft. Mede door de HRA hebben wij gekocht. De waarde van het huis zal zeer zeker zakken door de overheid op dat moment. Dit mag zeer zeker gecompenseerd worden op één of andere manier. Ik raak al geld kwijjt wat ik vast per maand terug krijg, dat is één. Maar als tweede ligt er een brief van de bank op de deurmat, dat ik grote onderwaarde heb en dat mijn hypotheek veel te hoog is voor de waarde van het huis en of ik even 100.000? euro wil storten in de hypotheek. Dit geheel buiten mijn schuld om en doordat de overheid een actie wilde uitvoeren. Sowieso heb je dan weer het probleem van hierboven in het groot.
Mensen schatten de impact totaal verkeerd in!
JvS schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 18:26:
[...]
Ik weet niet hoe jij verzint dat banken rentes gaan verhogen als huizenprijzen dalen, want dat ligt meer aan andere dingen dan de huizenprijs. In de omringende landen zijn de huizenprijzen een stuk lager en daar zie je toch gewoon dezelfde rentepercentages.
In een vrije markt lenen banken gewoon uit tegen een dermate scherpe de rente waarop ze voldoende klanten kunnen krijgen en een dermate hoge rente dat ze winst kunnen maken op hun kapitaal. En dit gaan ze echt niet uit eigen beweging naar 13% helpen. Daar houden ze elkaar wel scherp genoeg voor. Concurrentie enzo. Of geloof je daar ook niet in?
Iets met risico... Kijk eens naar de huidige rentestanden. De huidige variabele rentestand is aan het zakken, maar de langlopende rentes zijn deze week wederom, voor de derde week in een rij aan het stijgen.
De bank kijkt natuurlijk ook naar het risico, op basis van risico wordt rente bepaald... Risico groot? Hogere rente!
Vraag: Zou een stijging van het aantal mensen dat hun hypotheek niet meer kan betalen als een risico worden gezien?
Maar daar blijft het niet bij, meneer die de hypotheek niet meer kan betalen, heeft door de daling van zijn huis een onderwaarde van 70.000 euro. Is dat een risico voor de bank denk je?
Of denk je echt dat de bank voor sinterklaas speelt en de stijging van dergelijke gevallen in zo'n situatie voor lief neemt?
Dat is toch naief, of niet?
ALs je de aard van mijn posts bekijkt, zie je echter dat ik niet op de hele situatie reageer en vooral op bepaalde (wan)ideeen van mensen. Denken dat ze zelf niet "geraakt" gaan worden en alleen maar profiteren, als de huizenprijzen instorten, en dat alleen maar omdat zij huren. Die mensen denken dat ze buiten schot blijven... Maar dat risici neemt in zo'n geval ook voor hen toe. (Denk aan een baan verliezen bijvoorbeeld).
Daarbij had ik de keuzen zo weer gemaakt. Nog geen seconde spijt gehad... Ook de waarde is helemaal nog niet gedaald (de burman heeft een week of 5 geleden zijn huis verkocht), in tegendeel, gewoon gestegen. Ook de vraagprijzen op Funda liggen voor mijn type huis, 20.000 hoger dan toen wij het kochten in 2008... Nee sorry. Kan me er echt niet druk om maken

De flames uit bepaalde hoeken maak ik me wel eens druk op, zomaar linkjes plaatsen, waarvan de content al lang ontkracht is. En dan gewoon doorgaan met linkjes plaatsen...
Robkazoe schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 17:56:
[...]
Nogmaals, zolang jij niet gaat verkassen en zolang jij niet je baan kwijt raakt is er helemaal niets aan de hand. Als we nu drie jaar een dip hebben in de huizenprijs dan kan het net zo goed wezen dat de 15 jaar daarop de huizen gewoon weer 6% per jaar stijgen.
[...]
Euhm, je vergeet één cruciaal dingetje. Die 80.000 euro bestaat nog steeds en heb je nog steeds. Wanneer jij NU besluit om te gaan verhuizen of je kan de lasten niet betalen, dan blijft er van die 80.000 euro minder over. Ga je nu niet verhuizen of je huis verlaten dan heb je hoogstens een papieren verlies maar geen echt verlies.
Ja dat klopt, dat heb ik ook al vaker gezegd in het forum

Denk niet dat er genoeg "koopjesjagers" zijn voor het aantal "koopjes" dat er in een dergelijke situatie beschikbaar zullen zijn.