HaseMike schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 10:26:
Dfrenner is ook tot de conclusie gekomen dat 1 van de grootste factoren die de huienprijzen in NL bepalen de rente is. Dit geeft duidelijk aan dat de markt door krediet wordt bepaald, krediet goedkoop = huizen duur, krediet duur = huizen goedkoop. Dit in tegenstelling tot consumptie goederen waar de aanschafprijs gelijk blijft ongeacht de rentestand. Komisch nietwaar dat mensen wel nadenken bij kleine bedragen maar niet bij grote..
Ik leen niet bij kleine bedragen, maar die wijze van krediet is logisch natuurlijk. Als krediet goedkoop is, is lenen goedkoper en loont sparen veel minder, gevolg? Mensen gaan het geld uitgeven...
Krediet duur? Mensen lenen minder en mensen sparen meer, omdat ze meer rente krijgen. Dat is al jaren zo en heel logisch. Niets mis mee, gewoon de markt. 1+1=2
Dit geeft dan weer aan dat de huizenprijzen niet zozeer bepaald worden door wat je er voor krijgt, maar hoe makkelijk krediet te krijgen is. Zoals je weet is krediet de laatste jaren zeer goedkoop en werd je tot voor kort bijna ongevraagd een super-top-hypotheek aangesmeerd inclusief kostenkoper, verbouwing en nog wat extra centjes voor vakantie/auto, want dat verkoopt zo lekker door het tussenpersoongilde.
Het gaat er niet zozeer om of krediet makkelijk te verkrijgen is, maar om wat het krediet kost. Als er heel veel ferrari's in de showroom staan, maar nog steeds 350.000 kosten, worden ze nog steeds niet veel meer verkocht... Als ze daarentegen voor 60.000 in de showroom staan, dan wil in één keer iedereen een ferrari.
Zo ook met geld, er kan best veel geld beschikbaar staan, immers als de rente hoog staat, sparen mensen meer, omdat het loont. Maar dat wil niet zeggen dat geld ook goedkoop is (de rente staat immers hoog). Dus hhet geld is duur om te lenen en dus doen mensen dat minder...
Daarbij dan nog even de HRA, NHG en de fijne prijzen van de grondbedrijven van de gemeentes en klaar is je bubble.
Heb je enig idee hoe lang HRA al bestaat? 1922 oid, dus dat zal niet de reden zijn dat de prijzen de afgelopen jaren zo hoog zijn geworden, NHG staat al jaren op een gelijke maximale hoogte van het bedrag, dus dat kan ook niet prijs opdrijvend werken. Immers de prijzen worden hoger van huizen en vallen daardoor automatisch buiten de NHG regeling... Als deze zou meegroeien heb je gelijk, maar wat is het effect? 0,2% goedkoper geld... Maar goed veel mensen hebben niet eens NHG en voor de NHG regeling betaal je zelf gewoon premie, dus ik weet niet of dat zo spannend is.
Grondprijzen wel ja, maar eerlijk gezegd ben ik daar blij om, we krijgen nu een groot bos achter ons huis (schijnt). Dat is mooi, heb ik liever dan huizen, anders moet ik eerst 2 uur in de auto, voordat ik in een bos kan wandelen... Dat vergroot het woongenot alleen maar. Natuur is ook ontspanning. Ja je kan ook alles volbouwen...
Maar aan de ene kant zeggen mensen hier dat er veel meer gebouwd moet worden zodat prijzen goedkoper worden, maar aan de andere kant zeggen diezelfde mensen (ik weet niet meer wie, maar hij is gevallen) dat er hedendaags 16 woningen per koper beschikbaar zijn... Als dat het geval is hoeven er toch geen huizen bij? Wat voor bubble hebben we dan?
Ben/zijn je/jullie nu misschien met mij eens dat we in een tijd leven van opgeblazen huizenprijzen en dat alle instrumenten om dit zo te houden nu langzamerhand volledig in de prijzen zitten en dat de rit in de toemkomst alleen nog maar naar beneden kan ?
Nogmaals: ik hoef geen dikke winsten, ik wil gewoon wonen en ik ga geen 20.000 euro in een huurwoning stoppen (dakkapel, keuken, vloer, badkamer etc.). Dat soort zaken vergroten mijn woongenot zeer sterk! Daarom heb ik gekocht, omdat ik niet dingen zelf ga plaatsen ten goede van de verhuurder... Plus dat hier een dikke wachtrij is voor goedkope huurwoningen...
Maar inflatie blijf je altijd houden, dat is ook prijsopdrijvend, die vergeet je even...
Van mij hoeft mijn huis echt niet hoger te stijgen dan de inflatie, maar er is niet alleen de weg omlaag, zolang we inflatie houden...
En in deze tijden heb je weer kans op hyperinflatie (kans, ik zeg niet dat het gaat gebeuren, ik ben wat voorzichtiger dan hoe jij over de huizenprijzen praat).
Over 20 jaar als de groei uit de bevolking is (CBS), dan ga ik je gelijk geven, dan zou het wel kunnen zakken, mits er niets aan het aanbod gaat gebeuren... En mits we niet te maken krijgen met hele hoge inflatiecijfers. Want die laatste is samen met de vraag de grootste "boosdoener" voor de hogere prijzen.
Dfrenner is duidelijk een voorstander van hoge huizenprijzen want, volgens hem, lekker goedkoop door de lage rente (!). Hij vergeet even voor het gemak dat er in deze situatie vrijwel geen mogelijkheden voor winst meer zijn en je al snel vast zit in je huis door de bergen krediet die dan meer zijn dan de marktwaarde.
Heb ik al eens gezegd dat ik geen winsten hoef?
En volgens mij los ik gewoon af, dus tenzij mijn huis over 30 jaar minder dan een ton oplevert, heb ik helemaal geen last van schulden!
Maar ik heb wel meer woonplezier dan de gemiddelde huurder, als ik de gemiddelde huurder om mij heen bekijk. En dan heb ik het dus over de inrichting, investeringen die een huurder nooit zal doen.
Je kan jezelf voor de gek blijven houden, maar de huidige markt bied geen enkel mogelijk voordeel meer.
Woongenot is voor mij al voordeel genoeg, en daar zou ik zelfs extra geld voor over hebben. Maar op dit moment is kopen in een dergelijk huis goedkoper dan huren in maandlasten dan he. Of ik stond nog 8 jaar op een wachtrij, maar dan komen we weer bij woongenot... 8 jaar fijn wonen is me meer waard dan 8 jaar in een afgeragte goedkope kleinere huurwoning met volledig enkelglas, van 750 per maand, die wel binnen 1 a 2 jaar beschikbaar zijn.