loewie-643- schreef op woensdag 22 april 2009 @ 14:00:
Ik zie het zo:
Scenario2
Geen k.k meer, geen waardestijgingen meer voor huizen die niet ingrijpend zijn veranderd, en voor het gebruik van duurzame of ecologisch verantwoorde materialen en co2 reducerende maatregelen een klein percentage waardestijging.
Uiteindelijk denk ik dat er niets kan veranderen zonder ook het hele financiele stelsel op de schop te doen.
Allen bepaal jij niet of iets in waarde stijgt, persoonlijk zou het me als huiseigenaar niets schelen als mijn huis niet meer waard wordt in 10 jaar... Stel we gaan verhuizen over 10 jaar, dan hebben we dus in principe de kk a 26000 euro verlies, ware het niet dat we 2/3 aflossen in 30 jaar

Klopt, wij hadden voor een huis van 260.000 uiteindelijk 21000 nodig voor de kk.
EXX schreef op woensdag 22 april 2009 @ 16:21:
Die onnodige kosten zullen wel meevallen. Je moet langer huren, maar het wonen in de koopwoning is ook niet gratis. Je betaald vooral heel veel rente. Ook indien je de KK meefinanciert in de hypotheek moet je die uiteindelijk toch betalen.
Je moet langer huren, maar over het algemeen is huren duurder dan de rente die je aan een soortgelijke woning betaalt. En daarbij kan je echt geen 1000 euro per maand sparen als je in een huurwoning zit...
Stel je huurt een ruime eengezinswoning in de randstad, a 900 euro per maand (als je dat al redt voor dat bedrag), voor een gelijke woning die je koopt betaal je ongeveer 800 euro netto aan rente en los je per maand 200 af om 2/3 af te lossen.
Dan ben je uiteindelijk per maand 100 euro goedkoper uit als je koopt incl kk, dan eerst te gaan sparen voor je kk. Buiten het feit dat dat een aardige tijd gaat duren...
Henk007 schreef op woensdag 22 april 2009 @ 17:00:
Over dat taxeren heb ik ook altijd mijn twijfels gehad, namelijk door de flinke hoeveelheid subjectiviteit die erin zit. Maar ik ben geen expert in deze.
Eigenlijk zou in het ideale geval de waardebepaling gebaseerd moeten zijn op daadwerkelijke gerealiseerde verkoopprijzen. De waarde van een asset is namelijk gelijk aan de prijs die er in een ideale markt in evenwicht voor wordt betaald. Ideale markten bestaan niet en in evenwicht zijn ze ook niet, maar dat ter zijde.
Naast die verzameling gerealiseerde verkoopprijzen stoppen we in het model zoveel mogelijk relevante parameters: {type woning, woonoppervlak, woonvolume, bouwjaar, staat van onderhoud, energieklasse, .....}.
Op die manier is volgens mij redelijk objectief en transparant de waarde te bepalen, maar misschien gebeurt dit al zo.
Volgens mij is onze taxateur nooit in het huis geweest...
Hij zag 5 jaar oud en alles is meteen prima, staat namelijk niets over schilderwerk buiten, wat deze lente toch echt hoognodig is!
EXX schreef op woensdag 22 april 2009 @ 17:20:
Alleen jammer voor de kamer dat zij het beleid van de AFM niet bepalen.
Ik kan me niet voorstellen dat de AFM deze maatregelen in zijn eentje op een blauwe maandagochtend in elkaar heeft gedraaid. Er zal achter de schermen wel degelijk overleg zijn geweest met de Nederlandse Bank en het ministerie van financien. De reden dat de AFM ermee komt: dat is gemakkelijk voor de politici. Nu kunnen ze tegen de kiezer zeggen: de AFM is onafhankelijk, dus we kunnen niet zoveel. De AFM als excuus-truus.
Dat is iets te kort door de bocht, dat heeft allemaal met politiek te maken. Uiteindelijk is één telefoontje van de minister naar de AFM voldoende. Echt waar, zo simpel ligt dat.
X-G schreef op woensdag 22 april 2009 @ 22:10:
Zou ik dat doen zou dat dus gewoon Ikea meubiliar inhouden waar ik persoonlijk geen interesse in heb.
"Ja, maar dan ga je toch huren?" . Nou, nee. Kopen mag dan maandelijks misschien ietsje duurder zijn (niet veel waarschijnlijk) maar je bouwt er wel een eigen vermogen mee op over de tijd van 30 jaar, iets wat ik met huren nooit voor elkaar zal krijgen. Daarnaast zal mijn vriendin meteen bij mij komen wonen en zijn die extra lasten makkelijk te betalen dan.
Ik denk dat ze iets anders voor starters moeten gaan bedenken, anders gaan er problemen komen.
Daarbij is kopen volledig aflossingsvrij vaak goedkoper dan een soortgelijke woning huren, dus als je gewoon dat "extra" geld in de aflossing stopt, is het goedkoper en heb je sneller je kk bij elkaar, alleen nu via de hypotheek...
Twee voordelen dus, je kan direct wonen en je lost meer af/spaart meer...
Het zijn ook alleen de mensen zonder eigen woning die volgens mij deze regeling belachelijk vinden, of heb ik het mis?
Het is dan toch heel jullie probleem niet?
Ik kies er persoonlijk voor om kk mee te financieren, heb er geen problemen mee. Ik kan in de huidige situatie ook wel een paar klappen hebben (werkloosheid of HRA eraf). Het enige wat nu niet zou lukken is dat de bank bij een daling een bedrag aan mij gaat vragen... Ik heb geen 20.000 op mijn rekening oid, maar goed, er is bij mij dan ook nog geen sprake van een daling in waarde, alleen de tijd zal dat leren. Maar goed ik ben voor andere zaken aan het sparen, zoals een dakkapel. Daarmee stijgt de waarde weer een deel.
Omdat ik starter ben en nog geen jaar hier woon, heb ik nog niet veel kapitaal opgebouwd. Maar dat veranderd met de maand, het gaat misschien wel langzaam in het begin (spaarhypotheek, maar de voordelen zijn des te groter (geen vermogensbelasting) op de lange termijn. En juist daar heb ik een huis voor gekocht, de lange termijn.
Inderdaad, gewoon bedrijfsrisico, dat zit in de algehele kosten verwerkt. Logisch. En niet alleen doordat je indirect mede-eigenaar bent (neem aan dat je daar belangen van de overheid bedoeld, hebben die nog belangen in energiemaatschappijen?), maar dat zit ook zeker in de prijzen verwerkt, maar goed dat dragen we gewoon met zijn allen, dus zo veel zal dat niet zijn.
[...]
Inderdaad, leningen aangegaan door Amerikaanse burgers en banken die onderling vonden dat ze zulke verantwoorde afspraken wel konden maken. Hoeveel maatschappelijke schade zoiets kan opleveren blijkt nu wel.
Vooral omdat de Nederlandse banken ook investeringen in Amerika hebben lopen en daardoor ook aardig wat zijn kwijtgeraakt. Maar in principe is de situatie hier heel anders en kan een stuk meer hebben, dat merken we nu ook wel aan de hele lichte daling hier tegenover de explosieve daling in de USA...
Verwijderd schreef op woensdag 22 april 2009 @ 22:21:
[...]
Nee, het is een maatregel om potentiele kopers tegen zichzelf te beschermen. De huizenprijzen zullen de komende jaren verder gaan dalen. Door het vereisen van een aanbetaling wordt het verschil tussen onderwaarde en uitstaande hypotheek beperkt.
Waarbij je je natuurlijk af kunt vragen wat het verplicht stellen van een aanbetaling op zich al voor effect heeft op de daling van de huizenprijzen ...
Je kunt kopers ook beschermen door een vorm van aflossing te verplichten, toch? En gewoon niet boven de 4,5 keer jaarinkomen te lenen. Gevallen van 6 tot 8 keer kwamen ook voor, daar zit denk ik het probleem. Die norm is er niet voor niets, daar is echt wel over nagedacht!
Over het dalen verschillen we van mening, ik denk niet dat we hier een stevige daling gaan krijgen. Je kunt je ook afvragen wat het stopzetten van nieuwbouwprojecten voor een effect zal gaan hebben tegen het einde van dit jaar en in de loop van volgend jaar... Ik hoop niet dat dit een serieuze stijging tot gevolg zal hebben, omdat het dan alleen maar onstuimiger wordt (lees meet pieken en dalen) en starter nog minder kanten op kunnen... Een hele geleidelijke en lagere stijging dan de afgelopen jaren, zal de markt veel meer goed doe, dan een explosieve stijging...
Zijdelings aan dit topic:
Ik vernam net wel weer dat de langdurige rente weer aan het stijgen is...
Hieronder treft u de renteontwikkelingen van de afgelopen week:
* De gemiddelde 20-jaars hypotheekrente steeg met 0,06% naar 5,73%.
* De gemiddelde 10-jaars hypotheekrente steeg met 0,05% naar 5,27%.
* De gemiddelde 5-jaars hypotheekrente steeg met 0,02% naar 4,81%.
* De variabele hypotheekrente daalde met 0,01% naar 3,02%.
Dat zegt toch iets over de verwachtingen van de banken.