Exirion schreef op donderdag 16 april 2009 @ 11:21:
[...]
Figuurlijk gesproken sproeide ik m'n koffie bijna tegen de muur.
[...]
Nee, ik was niet van plan om me elke maand een poot uit te laten draaien voor een woning die in reguliere sector geen drol waard zou zijn. Da's geen luxe maar gewoon gezond verstand.
[...]
Niks groot huis. Uiteraard heb ik de HRA meegeteld, maar met 2 woningen gaat het hard he? 1400 euro per maand is in de stad heel normaal voor een woning waar je fatsoenlijk met 2 mensen kunt wonen. Gelukkig studeert mijn vriendin binnenkort af maar momenteel kan ik het leeuwendeel van de kosten nogsteeds zelf ophoesten. En een 3-kamer woning is echt geen overbodige luxe hoor, als je met z'n tweeen zit. 60m2 op 2 kamers is iets wat je na 3 jaar goed zat wordt.
[...]
Zo kun je alles wel afdoen als 'luxe' en 'eigen keuze'.
[...]
Goh, herkenbaar zeg? Wat denk jij dat al die andere huizenbezitters denken

Geloof je nou werkelijk dat het allemaal winstbeluste proleten zijn? Denk daar eens over na. Je denkwijze is heel krom maar je hebt het zelf niet in de gaten.
Koffie tegen de muur: mooi dat ik je blij heb kunnen maken in deze zware tijden...

Wist niet dat je het over 2 huizen had... maar jij zit dus in de situatie dat op dit moment er meer aanbod dan vraag is (overigens dé situatie waarin de prijzen dalen volgens de regels van de markteconomie). Dat is lastig. Misschien iets voor het programma "Uitstel van executie"? --- ze knappen daar je huis mooi op, verkopen het, etc.Maar ik denk dat jouw geval niet schrijnend genoeg is, gelukkig maar.
(Wat vaak opvalt is dat ondanks een verbouwingsoperatie die normaal gesproken 20.000-30.000 euro kost ze vaak nog niet eens de vraagprijs halen. Wel verkopen ze hierdoor de huizen snel(ler). Dit geeft m.i. nogmaals aan dat de vraagprijzen vaak te hoog liggen. Waar zijn die op gebaseerd? Op de bestaande hypotheek. In veel gevallen is dat de prijs van enkele jaren terug. Conclusie.... de prijzen dalen.)
Inderdaad... luxe en eigen keuze. (Ik had liever ook niet gekozen voor een huis in een volkswijk maar dat was het enige dat ik 4 jaar geleden kon betalen.)
Ik vind het altijd heel mooi als mensen mij op basis van goede argumenten weten te overtuigen; de melding dat mijn denkwijze krom is vind ik niet voldoende onderbouwd. Als je mijn argumentatie hier volgt blijkt het volgende:
- De huizenprijzen dalen of gaan dalen (feit) - dit wordt door meerdere economen bevestigd
- Dit komt doordat de huizen momenteel overgewaardeerd zijn
- Oorzaken hiervan zijn o.a. de hogere inkomens en de HRA
- Vroeger was het heel makkelijk via een huis vermogen op te bouwen; dit is o.a. door de HRA gesubsideerd
- Dat sommige huizenbezitters nu hun hypotheek niet meer kunnen betalen is vervelend voor die mensen, maar gunstig voor starters (zie hierboven)
- Voor degenen die net gekocht hebben is het spijtig dat de prijzen gaan dalen, maar ik kan daar niet wakker van liggen omdat mijn situatie verbetert
- Ditzelfde principe van gekleurde visie geldt voor makelaars en huizenbezitters, ook zij hebben belangen (nl. stijgende huizenprijzen)
- Huizenbezitters behoren, ondanks deze situatie, voor een groot gedeelte nog tot het bevoorrechte deel van de bevolking (anders zouden ze wel huren)
- Dat hun situatie door de huidige ontwikkelingen minder gunstig wordt, neemt niet weg dat ze voor het grootste deel de afgelopen tijd hebben kunnen profiteren van de extreem gestegen prijzen. Hun problemen zijn daarom - individuele gevallen daargelaten - kleiner dan de problemen die de lage inkomens altijd al hebben (!)
Is hier een speld tussen te krijgen? Ik hoor het graag. Neemt niet weg dat zodra ik in de positie van huiseigenaar zou zitten mijn argumentatie anders zou zijn. Dat is volgens mij ook de essentie van debatteren: twee standpunten, die elkaar tegenspreken, met argumenten kunnen verdedigen.
Ik denk dat de argumenten van wie zegt dat de huizenprijzen fors zullen dalen sterker zijn en meer gestaafd worden door de economische ontwikkelingen. Dus als ik net gekocht zou hebben, zou ik óók spijt hebben!
In deze discussie blijkt hoe belangrijk het is aan welke kant je staat; sommige zaken zijn een kwestie van mening, sommige kun je onder "koffiedik kijken" scharen, maar mijn denkwijze "krom" noemen
dfrenner schreef op donderdag 16 april 2009 @ 11:22:
[...]
Tuurlijk gun ik iedereen een huis en zo ook jou, maar je had de kans om destijds in te stappen, niet gedaan? Dus ja dan is het logisch dat je niet meeprofiteert nu.
Verder gun ik je best en goedkoper huis hoor, maar waan je geen illusies zoals 40%/50% van de prijs...
Nee, nee, nee.... we wonen hier pas een jaar, en de woningbouwvereniging is intussen niet meer van zins te verkopen.
En nee, 20-40% reductie is realistischer. Hier en daar al te zien in individuele gevallen.
[
Voor 86% gewijzigd door
pinockio op 16-04-2009 11:44
]
Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.