Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 18:54:
Als je op dit moment een huis wil kopen met een vraagprijs van 150.000. Hoeveel kun je daar als bieder ondergaan zitten met je openingsbod? . Ik heb geen idee wat ik op het moment een reëel bod is.
Ik hoor al wilde verhalen van mensen die op een huis van 220.000 een bod van 150.000 hebben gedaan en het uiteindelijk hebben gekregen voor 163.000. Maar dat kan ik haast niet geloven.
Dat is idd zoals Woy zegt altijd erg lastig, maar ik kan je wel vertellen hoe ik momenteel verkopers benader en welke spelregels ik
mijzelf opleg, want ik heb bij mijzelf al gemerkt dat een bepaalde strategie van op een huis bieden heel snel kan veranderen wanneer het een object is wat je heel erg aanspreekt.
Oké, dit is een beetje de volgorde die ik aanhoud qua voorwerk tot het bepalen van een maximale prijs voor mijzelf, wanneer ik een bod uit zou uitbrengen.
Als eerste kijk ik op
http://www.miljoenhuizen.nl/ of ik een prijsgeschiedenis kan vinden en kijk wat de prijs was die de verkopende partij ongeveer heeft betaald, je kan van die prijs ongeveer minimaal 5% afhalen en maximaal 10%, want dit is meestal wel de gemiddelde onderhandelingsruimte die zij ook hadden.
Zodoende kan je grofweg bepalen wat de ruimte 'nu' is, v.b vraagprijs nu €150K vraagprijs toen €120K
€120K - 5% + 8% KK = 120000-6000[5%]=114000+9120[8%]=123120 is dus rond de €123K, wat de verkopende partij vermoedelijk heeft betaald.
€150K - €123K = €27K is de speelruimte...... dus wanneer je een bod doet hou dan rekening met hoeveel de verkopende als 'winst' wilt behouden, dus wanneer je een bod zou doen van €140K, heeft de verkopende partij €17K winst.
Ook bepalende factoren voor een bod kunnen zijn de stelposten van het bouwkundig rapport, dus wanneer er gesteld wordt dat er voor €5K aan toekomstige renovatie handelingen moeten worden uitgevoerd om de woning in goede conditie te houden, kan je daar een percentage op los laten wat jij wilt bijdragen aan die kosten en dit dan ook motiveren als 'goodwill' aan de tegenpartij.
Dus €5000,- en je biedt aan 50% van de problemen over te nemen, dan wordt het €140K - €2500,- = €137500,-
Maar we zijn nog niet klaar! - Bepaal voor jezelf wat je aan de woning wilt veranderen en kijk dan globaal wat de prijs zou worden wanneer je het weer zou willen verkopen en of dat ook een beetje een realistische prijs wordt voor het object in de toekomst.
Dus met mijn voorbeeld kom je nu op €137500 + 8% KK = €148500,- Hypothecaire lening.
Stel dat je de cv vervangt en nieuwe keuken d'r in zet en dit een kostenpost van €3000,- is voor de ketel en €9000,- voor de keuken, maakt een totaal van €12000,- dan kom je op €148500 + €12000 = €160500 wat jij aan daadwerkelijke kosten heb gemaakt.
Dus jouw vraagprijs over een aantal jaar wanneer je weer wilt verkopen zou dan waarschijnlijk €160500 + 10% = €176550 is €177.000 KK zijn, percentage huizenstijging/daling niet meegenomen en onderhoud niet meegenomen.
Bepaal voor jezelf of dit dan ook weer een bedrag is waarvan je vermoed of dit redelijk in de markt ligt.
Want wanneer je dus een keuken van €15K laat plaatsen, zijn je kosten hoger en zien mensen misschien de meerwaarde van dat gegeven weer niet en zullen daar niet voor willen betalen, wat dus resulteert in een lager bod ten opzichte van kosten die je hebt gemaakt.
Alles hierboven is een rationele benadering

en hou er rekening mee dat je al heel snel 'water bij de wijn wilt doen' wanneer dit jouw ideale woning is, dus spreek met jezelf een maximaal bod af, wanneer je het echt wilt hebben...... anders zou je wel eens achteraf het gevoel kunnen hebben dat je teveel betaald hebt en er is geen groter geluk dan het gevoel te hebben van dat éne mazzeltje voor de juiste prijs
Als laatste tip kan ik je deze meegeven, laat de verkopende partij niet het 'ritme' van de onderhandeling bepalen, dus vertel de makelaar dat je je financiën op 'orde' hebt en een serieuze partij bent en geen kijker!
Vertel ook dat wanneer je een bod uitbrengt, je een tegenprijs wilt hebben op dat bod - ga niet akkoord met de algemene deler "de verkopende partij vindt het bod te laag" want dan wordt je nog niets wijzer waar iedereen staat qua bedragen, je wilt serieus genomen worden! en naar een situatie toe werken waar een redelijk bedrag op tafel ligt voor beide partijen.
Als je echt gelijk alles op scherp wilt stellen, vertel dat je maar 2 x een bod doet, 1 x openingbod en 1 x een tegemoetkoming's bod - daarna is het over! Maar doet dit alleen wanneer je totaal geen emotionele binding hebt met object, maar het je wel wat lijkt - maar niet ten koste van alles.
Want er zijn meer woningen die aan jouw wensen kunnen voldoen, misschien kom je morgen wel een betere woning tegen met een betere prijs.
GetaGrip is net een mens.......