Cocytus schreef op woensdag 08 april 2009 @ 10:11:
(over neerlands voedsel overschot/tekort)
Als je daadwerkelijk het rapport van de WWF had bekeken had je gezien dat ze de totale 'footprint' uitsplitsen. De 1,2ha die ik noemde is alleen voor 'cropland'. En ik had het over voedsel, dus vleesconsumptie telt ook mee ja.
Sowieso vraag ik me af waarom ik nog reageer op iemand die cijfers uit een rapport van het WWF denkt te weerleggen met een tien jaar oud artikel van een onbekende denktank uit een bergdorpje waarin geen concrete cijfers staan

Ik heb het WWF rapport doorgenomen, beste Cocytus. En 1,2 ha is een door de WWF bedachte "footprint" van "crops" in "globale hectares". Katoen wordt expliciet genoemd als crop. Wij in NL gebruiken een ha waarschijnlijk veel efficienter dan een gemiddelde globale ha, want voor zover ik weet zijn wij netto voedsel-
exporteur. De klacht van veel linkse clubjes is dat wij met onze landbouwsubsidies de arme boeren in de derde wereld wegconcureren, Niet omgekeerd.
Okay, weet je wat? Laten we gewoon stellen dat elke Nederlander 1,2 ha nodig heeft qua voedsel! Je hebt Helemaal Gelijk! Nou, er is 0,15 ha boerderij in NL per persoon, dus kennelijk, volgens jou, importeren we anno 2009 dus 5/6 van ons eten! Tja, dan is er toch echt heel weinig reden om niet wat extra land voor woningen beschikbaar te stellen. Immers, het maakt bijna niets uit en we zijn toch de sigaar als de rest van de wereld onze voedselkraan dichtdraait. Kunnen we hier deze sub-discussie mee beeindigen?
Dat gaat op termijn betekenen dat de hele wereldbevolking in mijn staat wil wonen omdat ik zo ongelovelijk geniaal ben. Werkt dus alleen als mijn heilstaat de hele wereld zou omspannen! Op zich wel een goede gedachte trouwens... Je hebt goede ideeen, Exirion!!!
Natuurlijk helpt mij dat nu op dit moment. En vele anderen. En natuurlijk zou ik over 20 jaar voor 10x de prijs willen verkopen. Maar ik zou het ook snappen als het 10x minder werd. Dit in tegenstelling tot veel huidige huizenbezitters die hun huis als belegging zien en het grondbeleid daarom willen handhaven... Waar ik denk dat we naar moeten streven is efficient gebruiken van de grond nu en in de toekomst, niet kijken hoe we de generatie na ons kunnen mangelen.
Ik ga OVERAL op in, maar niet op de manier die jij wil.
Ik geef je aan dat het in dit scenario opeens voor iedere student bereikbaar is een eengezinswoning te kopen.
Niemand wil meer een flat, als je voor dat bedrag meteen een eengezinswoning kan kopen...
Voor het gemak vergeet je me uit te leggen hoe je die zaken gaat oplossen... Reken eens uit hoeveel ruimte je nodig hebt om voor alle mensen uit de flats een eengezinswoning te bouwen... Succes, gaat nooit lukken. Plus dat heel de huursector weg kan...
Oh dat heb ik al uitgerekend! Blader maar terug. Maar goed, speciaal voor jou: gaan we nog een keertje!
Er is voor iedereen 45x45 meter Nederland beschikbaar. Mee eens? Nee? Oppervlak, populatie, staartdeling, okay? Goed zo!
Als we 11% reserveren voor "wonen", wat dus 89% overlaat voor wegen, boerderijen, sportvelden en natuurlijk de natuuuuuuuuur, dan is dat 15x15 meter per persoon, of 30x30 meter voor een gezin van 4. Is dit moeilijk te volgen? Moet ik een paar tussenstappen toevoegen nog? Of "ergens op in gaan"? Nee hoop ik? Goed zo. Een vrijstaande woning voor iedereen is dus heel goed mogelijk.
Dat betekent dus dat inderdaad niemand per se in een flatje hoeft te wonen. Maar als je de markt z'n gang laat gaan, dan is het erg waarschijnlijk dat een aantal mensen ervoor kiezen. Tenslotte is een flat nog steeds goedkoper per m2, is het mogelijk meer geclustered bij elkaar te wonen in een stadscentrum, enzovoort. Er is dus niet een sterke case voor het slopen van alle huidige flatgebouwen.
Absoluut waar.. Ik kan hier heel diep op ingaan. Bottomline wordt dat een economie gefundeerd op wat voor bubble dan ook (junk bonds, .com, huizen) niet iets is om na te streven. Het kost uiteindelijk de gewone man veel te veel energie en geld. Een uitgebreid onderwerp apart - hoop dat je het daar mee eens bent.