De vraagprijs van onroerend goed is niks anders dan het uitnodigen tot het doen van een bod.Ray schreef op woensdag 01 april 2009 @ 16:10:
vaag verhaal inderdaad die jaap actie. Doet me inderdaad aan 1 april denken. Heb zojuist even 2 bevriende makelaar gebeld (die ook huizen te koop hebben staan die Jaap nu met -20% aanprijst) en zij weten van niets. Ludieke actie / sneer wellicht om de prijzen in beweging te krijgen. Er zijn vanzelfsprekend ook nergens voorwaarden etc te vinden. Ik zal voor de lol eens bieden op een woning en kijken wat er gebeurd (maximale zal zijn dat Jaap mijn mail doorstuurt naar de betreffende makelaar) Jammer dat het ongetwijfeld juridisch dichtgespijkerd zit anders had ik nu dus echt wel een ander huis gekocht en had Jaap die 20% bij mogen leggen
Ik probeer ook niet aan te stippen dat marktwerking een bijzonder iets is, maar wel iets wat momenteel gaande is in het voordeel van de kopers (?) omdat de kopers het voorlopig niet lijken te zien zitten om te kopen, terwijl verkopers hun huis wel kwijt willen. Danmaar eventueel tegen een lagere prijs. En dat de discussie over kosten huis vs. bouwkosten, vs regio, vs vraag/aanbod/misleiding/statistiek altijd maar tegen- en voorstanders blijft houden in dit onderwerp, volgens mij komen we daar niet eerder uit dan achteraf te zien hoe het de komende tijd zal gaan.Woy schreef op woensdag 01 april 2009 @ 15:58:
[...]
Dat is natuurlijk het hele idee van markt-werking. De kopers/verkopers bepalen uiteindelijk samen de prijs. Er zal altijd vraag naar huizen zijn, en zo zal er ook altijd aanbod zijn. De hoeveelheid van beide is natuurlijk afhankelijk van een hele hoop factoren.
Dan kom ik eigenlijk ook weer uit op het punt dat ik eerder heb aangehaald een paar pagina's terug dat misschien juist de huizenprijzen onder andere zo hoog zijn opgelopen omdat de economie het zo gigantisch (?) goed heeft gedaan in Nederland, volgens een artikel waarbij men Duitsland aanhaalt ter vergelijking. Men kon veel lenen, men kon veel risico's nemen enzovoorts. Nu die tijd voorlopig even voorbij lijkt te zijn, is het logische gevolg misschien dat de prijzen weer realistischer worden, waarbij je nog kunt discussieren wat "realistische(re) prijzen" zijn.
Mocht de economie voorlopig slecht blijven, zullen de huizenprijzen echt wel dalen, al hebben de meeste mensen nog wel een redelijke buffer om het huis niet per se te hoeven/willen verkopen. Misschien dat je eind dit jaar beter een balans kunt opmaken of de huizenprijzen gedaald zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door Tjeerd op 01-04-2009 16:29 ]
www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.
dat kan wel zijn maar zoals Jaap het nu brengt bieden de verkopers ze nu 20% lager aan. Op het moment dat ik dus die prijs wil betalen zou er normaal dus een wilsovereenstemming zijn en heb ik de woning voor dat geld gekocht!Verwijderd schreef op woensdag 01 april 2009 @ 16:22:
[...]
De vraagprijs van onroerend goed is niks anders dan het uitnodigen tot het doen van een bod.
Vanzelfsprekend gaat dat allemaal niet gebeuren hoewel ik best de uitdaging met ze aan wil. Maar zoals al gezegd is er over de actie geen verdere informatie beschikbaar (voorwaarden etc)
Helaas, zelfs het direct bieden van een vraagprijs betekent niet dat er wilsovereenstemming is. Een vraagprijs moet opgevat worden als een aanbod tot onderhandelingRay schreef op woensdag 01 april 2009 @ 16:33:
dat kan wel zijn maar zoals Jaap het nu brengt bieden de verkopers ze nu 20% lager aan. Op het moment dat ik dus die prijs wil betalen zou er normaal dus een wilsovereenstemming zijn en heb ik de woning voor dat geld gekocht!
Dat vraag ik me dus af, ik denk dat er ook enorm veel potentiële verkopers zijn die het op het moment niet zien zitten, en dus hun huis niet verkopen.Tjeerd schreef op woensdag 01 april 2009 @ 16:25:
[...]
Ik probeer ook niet aan te stippen dat marktwerking een bijzonder iets is, maar wel iets wat momenteel gaande is in het voordeel van de kopers (?) omdat de kopers het voorlopig niet lijken te zien zitten om te kopen, terwijl verkopers hun huis wel kwijt willen.
Dat is wat ik iets terug in het topic ook afvroeg of er cijfers zijn van het aantal huizen wat nieuw te koop komt. Ik heb het idee dat zowel het aanbod als de vraag ingezakt zijn. Nou kan het best zijn dat de een meer ingezakt is dan de andere, maar daar heb ik dus geen cijfers over gezien.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Je kunt toch niet menen dat je ook maar overweegt te geloven dat Jaap serieus is?Ray schreef op woensdag 01 april 2009 @ 16:33:
dat kan wel zijn maar zoals Jaap het nu brengt bieden de verkopers ze nu 20% lager aan.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Ik heb zoms wel eens het idee dat de verkoperszijde eerst "uitgerookt" moet worden. Men zal allerlei fratsen en trucs uit de kast halen om de prijzen maar op niveau te houden. Pas als dat allemaal mislukt, dan pas gaat men over tot de laatste stap: prijzen omlaag.
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Dat is natuurlijk niet alleen bij OG het geval. Eigenlijk werkt iedere aankoop op die manier. De ene verkoper zal alleen wat strikter met zijn vraagprijs omgaan dan de andere.Verwijderd schreef op woensdag 01 april 2009 @ 16:22:
[...]
De vraagprijs van onroerend goed is niks anders dan het uitnodigen tot het doen van een bod.
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
kutgeintjes.Jaspertje schreef op woensdag 01 april 2009 @ 16:03:
[...]
* Jaspertje kijkt op de kalender en mompelt iets met 1 april....
- NAC Breda -
Neem het ze eens kwalijk. Heb jij zin om voor enkele tienduizenden euro's het schip in te gaan voor het "algemeen belang"? Ik denk het niet.EXX schreef op woensdag 01 april 2009 @ 16:49:
Men zal allerlei fratsen en trucs uit de kast halen om de prijzen maar op niveau te houden. Pas als dat allemaal mislukt, dan pas gaat men over tot de laatste stap: prijzen omlaag.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
dat durf ik in twijfel te trekken. Ik ken 2 situaties waarbij een verkoper 'voor x verkoop ik mijn woning heeft gezegd' en koper aangaf dit te accepteren. Uiteindelijk haakte verkoper af echter na tussenkomst van advocaten etc hebben ze in beide gevallen de woning echt wel moeten verkopen voor de gevraagde prijs. Sure is het in dit geval anders, daar zijn we het over eens (er is helemaal geen intentie van de werkelijke eigenaar om voor die prijs te verkopen, Jaap is niet handelingsbevoegd etc etc)eamelink schreef op woensdag 01 april 2009 @ 16:35:
[...]
Helaas, zelfs het direct bieden van een vraagprijs betekent niet dat er wilsovereenstemming is. Een vraagprijs moet opgevat worden als een aanbod tot onderhandeling
@exirion, wat denk je nou ? Dat ik niet snap wat er aan de hand is ? ik zie je al twee keer heftig op me reageren alsof ik zojuist te hard op mijn hoofd gevallen ben
Het komt er uiteindelijk toch van. De economische crisis is echt niet over een paar maandjes over. Het hobbelt nog steeds achteruit. Er is een gerede kans dat de verkoper straks nog slechter af is. Als de prijsdaling dan uiteindelijk inzet, gaat het wel sterker bergaf. Dus de keuze is: nu een beetje verlies, of straks heel veel verlies.Exirion schreef op woensdag 01 april 2009 @ 16:54:
[...]
Neem het ze eens kwalijk. Heb jij zin om voor enkele tienduizenden euro's het schip in te gaan voor het "algemeen belang"? Ik denk het niet.
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Verwijderd
Bij 'gewone' koopovereenkomsten geldt eigenlijk altijd de gewone hoofdregel uit het BW, dat aanvaarding van een aanbod een overeenkomst tot stand doet komen. Alleen voor wat betreft huizen heeft de Hoge Raad gewoon geoordeeld dat een vraagprijs geldt als een uitnodiging tot het doen van een aanbod, zodat het enkele bieden van de vraagprijs nog niet een koopovereenkomst tot stand doet komen.argro schreef op woensdag 01 april 2009 @ 16:49:
[...]
Dat is natuurlijk niet alleen bij OG het geval. Eigenlijk werkt iedere aankoop op die manier. De ene verkoper zal alleen wat strikter met zijn vraagprijs omgaan dan de andere.
Subtiel verschil natuurlijk, maar als je in de clinch ligt met iemand gaat het ineens wel een belangrijke rol spelen, alhoewel voor wat betreft de koop van huizen natuurlijk wel al heel veel vragen in de rechtspraak zijn beantwoord.
Ik denk dat het nog wel meevalt, maar mensen willen nu eerst zekerheid en dat nekt de markt. Waar ik 2 jaar geleden best wel eerst een huis had durven kopen en dan pas mn oude huis verkopen, zou ik dat nu niet meer doen. Dat denken heel veel mensen dus de enige die de markt in beweging houden zijn de instromers (jongeren die uit huis gaan of mensen die vanuit de huur gaan kopen). Maar omdat er een verachting is dat de huizenprijzen zullen dalen (veel of weinig) wachten ook zij.Tjeerd schreef op woensdag 01 april 2009 @ 16:25:
[...]
Ik probeer ook niet aan te stippen dat marktwerking een bijzonder iets is, maar wel iets wat momenteel gaande is in het voordeel van de kopers (?) omdat de kopers het voorlopig niet lijken te zien zitten om te kopen, terwijl verkopers hun huis wel kwijt willen. Danmaar eventueel tegen een lagere prijs. En dat de discussie over kosten huis vs. bouwkosten, vs regio, vs vraag/aanbod/misleiding/statistiek altijd maar tegen- en voorstanders blijft houden in dit onderwerp, volgens mij komen we daar niet eerder uit dan achteraf te zien hoe het de komende tijd zal gaan.
Eens. Maar dat is nou net de psychologische barrière die je moet doorbrekenEXX schreef op woensdag 01 april 2009 @ 17:35:
[...]
Het komt er uiteindelijk toch van. De economische crisis is echt niet over een paar maandjes over. Het hobbelt nog steeds achteruit. Er is een gerede kans dat de verkoper straks nog slechter af is. Als de prijsdaling dan uiteindelijk inzet, gaat het wel sterker bergaf. Dus de keuze is: nu een beetje verlies, of straks heel veel verlies.
Voorlopig zijn dit allemaal aannames. Ik zeg niet dat je ongelijk zult krijgen, maar het is nog helemaal niet zo zeker dat de crisis zo desastreus zal worden als dat veel mensen denken of anderen willen doen geloven. Pessimisme en optimisme kunnen de crisis maken en breken.EXX schreef op woensdag 01 april 2009 @ 17:35:
Het komt er uiteindelijk toch van. De economische crisis is echt niet over een paar maandjes over. Het hobbelt nog steeds achteruit. Er is een gerede kans dat de verkoper straks nog slechter af is.
Volgens mij is dat een beetje een urban legend. Crises worden veroorzaakt door te makkelijk geld lenen en investeren in minder rendabele projecten en structureel vooraf gegaan door een teveel aan geld. Niet door sentiment.Exirion schreef op woensdag 01 april 2009 @ 21:46:
[...]
Pessimisme en optimisme kunnen de crisis maken en breken.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Het heeft weldegelijk met sentiment te maken. Als consumenten doemdenken geven ze minder geld uit. Banken wantrouwen elkaar en hun klanten. De beurzen zitten in een vicieuze cirkel die pas doorbroken wordt als mensen weer vertrouwen krijgen en er structureel aangekocht wordt. Uiteraard liggen er fundamentele problemen ten grondslag aan het ontstaan van een crisis, maar we komen er zeker niet uit door allemaal negatief te denken.JvS schreef op woensdag 01 april 2009 @ 23:25:
Volgens mij is dat een beetje een urban legend. Crises worden veroorzaakt door te makkelijk geld lenen en investeren in minder rendabele projecten en structureel vooraf gegaan door een teveel aan geld. Niet door sentiment.
Ik denk dat het ook niet alleen met negatief denken te maken heeft, maar ook met geen risico's willen nemen. De meesten (?) kiezen voor veiligheid en zekerheid en willen niet een "gok" wagen momenteel. Niemand die precies kan vertellen hoe het zich nog gaat ontwikkelen de komende tijd qua economie. Dat er dan mensen zijn die optimistisch denken en vinden dat het allemaal wel mee valt of gaat vallen is prima, maar die mensen nemen op zich wel een "risico" misschien, dat evenwel goed uit kan pakken natuurlijk. Maar blijven zitten en/of geen huis kopen is voor de meeste mensen de veiligere keuze voorlopig denk ik.Exirion schreef op donderdag 02 april 2009 @ 08:02:
[...]
Het heeft weldegelijk met sentiment te maken. Als consumenten doemdenken geven ze minder geld uit. Banken wantrouwen elkaar en hun klanten. De beurzen zitten in een vicieuze cirkel die pas doorbroken wordt als mensen weer vertrouwen krijgen en er structureel aangekocht wordt. Uiteraard liggen er fundamentele problemen ten grondslag aan het ontstaan van een crisis, maar we komen er zeker niet uit door allemaal negatief te denken.
www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.
Dat is natuurlijk iets van alle tijden, en het is inderdaad naief om te zeggen dat je geen risico loopt. Maar de meeste mensen kopen hun huis nog steeds om in te wonen, en over een periode van 10, 15 jaar geloof ik niet dat dat risico erg groot is. Als je totaal geen risico wilt lopen zul je inderdaad geen huis moeten kopen, maar dat was ook 5 jaar geleden het geval.Tjeerd schreef op donderdag 02 april 2009 @ 08:15:
[...]
Dat er dan mensen zijn die optimistisch denken en vinden dat het allemaal wel mee valt of gaat vallen is prima, maar die mensen nemen op zich wel een "risico" misschien, dat evenwel goed uit kan pakken natuurlijk. Maar blijven zitten en/of geen huis kopen is voor de meeste mensen de veiligere keuze voorlopig denk ik.
Al zouden de prijzen dit jaar met 10% zakken, dan is dat over 10 jaar echt wel weer gecorrigeerd.
Als je verwacht om maar een korte tijd in je huis te wonen is het, zeker op dit moment, IMHO niet slim om een huis te kopen.
[ Voor 6% gewijzigd door Woy op 02-04-2009 09:21 ]
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Die negatieve sentimenten zijn er zeker, maar die liggen niet als oorzaak ten grondslag. De oorzaak van de huidige krisis is gewoon oververhitting van de economie. In de VS heeft dat tot gevolg gehad dat er veel te makkelijk hypotheekkredieten werden verstrekt. Deze kredieten werden veel te makkelijk geknipt en zonder kritiek overgekocht door andere banken omdat werd aangenomen dat deze veilig waren. Dit verlenen van krediet aan minder kredietwaardige klanten werd zelfs door de overheid gestimuleerd. Als gevolg hiervan is er veel te makkelijk en veel geinvesteerd in nieuwbouwprojecten in Florida en veel teveel bijgebouwd. De vastgoedmarkt was daar gewoon oververhit. De gevolgen kennen we: Onduidelijkheid over welke bank hoeveel geld in van dit soort slechte hypotheken heeft geinvesteerd. Door die onduidelijkheid vertrouwen banken elkaar niet meer en lag de onderlinge kredietverstrekking plat.Exirion schreef op donderdag 02 april 2009 @ 08:02:
[...]
Het heeft weldegelijk met sentiment te maken. Als consumenten doemdenken geven ze minder geld uit. Banken wantrouwen elkaar en hun klanten. De beurzen zitten in een vicieuze cirkel die pas doorbroken wordt als mensen weer vertrouwen krijgen en er structureel aangekocht wordt. Uiteraard liggen er fundamentele problemen ten grondslag aan het ontstaan van een crisis, maar we komen er zeker niet uit door allemaal negatief te denken.
Banken gaan vervolgens hun eigen kredieten wat strenger bekijken en bedrijven die veel te makkelijk veel te hoge kredieten konden afsluiten raken nu in de problemen. Neem bijvoorbeeld het meest recente voorbeeld: Krooijmans. Zij hebben de afgelopen jaren veel en veel teveel risico's genomen, heel veel geleend, enorm hard gegroeid en zitten nu de autoverkopen wat teruglopen en banken de duimschroeven wat strenger aandraaien met een schuld van 50 miljoen. De oorzaak hiervan is ook weer te positief investeren.
Dit heeft tot gevolg dat hierover wordt bericht. Dit heeft weer gevolgen voor consumentenuitgaven, Maar dat valt dat behoorlijk mee vergeleken met de bedrijfsuitgaven. Supermarkten lopen nog erg goed, telecom loopt nog prima. Luxeproducten lopen wat terug, maar dat is niet de oorzaak van de hele recessie. Hand op de knip (huizen, luxeproducten) door sentiment gebeurt wel, maar dat is een gevolg van de recessie, niet een oorzaak.
Verwijderd
De wereldwijd sterk gestegen huizenprijzen in combinatie met de daarvoor benodigde riskante en hoge hypotheken zijn de oorzaken van de huidige crisis. Het kan worden verwacht dat dit prijsniveau op de woningmarkt nog hoogstens een paar jaar stand zal houden omdat als gevolg van de crisisbestrijding en een meer verantwoord monetair beleid de rente sterk op kan lopen.JvS schreef op donderdag 02 april 2009 @ 10:09:
... Hand op de knip (huizen, luxeproducten) door sentiment gebeurt wel, maar dat is een gevolg van de recessie, niet een oorzaak.
Aangezien de negatieve berichten uit het buitenland hier altijd breed worden uitgemeten, maar eens een posiief geluid uit Engeland. De huizenprijzen zijn daar onverwacht (marginaal) gestegen:
http://www.rtl.nl/(/finan...jgen_onverwacht_maart.xml
Een zwaluw maakt natuurlijk geen zomer, maar het geeft maar weer eens aan dat huizenprijzen zowel omlaag als omhoog kunnen gaan.
Een zwaluw maakt natuurlijk geen zomer, maar het geeft maar weer eens aan dat huizenprijzen zowel omlaag als omhoog kunnen gaan.
Klopt in principe wel, maar stel je gaat verhuizen van een starterswoning met een hypotheek van 175.000 euro (op een salaris) en je wil verhuizen naar een huis van 300.000 euro (op twee salarissen). Dan heb je een extra hypotheek nodig van 125.000 euro. Stel het huis wordt 10% minder waard heb je in plaats van 125.000 euro extra hypotheek een som van 95.000 euro nodig. Dit ga je merken in je maandelijkse lasten.Woy schreef op donderdag 02 april 2009 @ 09:20:
[...]
Dat is natuurlijk iets van alle tijden, en het is inderdaad naief om te zeggen dat je geen risico loopt. Maar de meeste mensen kopen hun huis nog steeds om in te wonen, en over een periode van 10, 15 jaar geloof ik niet dat dat risico erg groot is. Als je totaal geen risico wilt lopen zul je inderdaad geen huis moeten kopen, maar dat was ook 5 jaar geleden het geval.
Al zouden de prijzen dit jaar met 10% zakken, dan is dat over 10 jaar echt wel weer gecorrigeerd.
Daarnaast heb je dan ook nog eens voordeel van de correctie (al stijgt de rest meestal evenredig, ga je naar een duurder koophuis dan vervalt dit voordeel. Naar een goedkoper huis is dan wel voordelig). Dus, als je al een koophuis hebt of niet echt de noodzaak hebt om een huis te kopen / te verhuizen kan ik begrijpen dat je wacht.
[ Voor 6% gewijzigd door Toewan op 02-04-2009 11:38 ]
Ik heb helemaal niet het idee dat hypotheken en hoge huizenprijzen de aanleiding voor de crisis zijn.Verwijderd schreef op donderdag 02 april 2009 @ 11:27:
[...]
De wereldwijd sterk gestegen huizenprijzen in combinatie met de daarvoor benodigde riskante en hoge hypotheken zijn de oorzaken van de huidige crisis. Het kan worden verwacht dat dit prijsniveau op de woningmarkt nog hoogstens een paar jaar stand zal houden omdat als gevolg van de crisisbestrijding en een meer verantwoord monetair beleid de rente sterk op kan lopen.
Vooral in NL niet, het ging hier heel erg goed. Volgens mij kon nagenoeg iedereen zijn/haar hypotheek gewoon betalen... Maar banken die risicovol geld hadden belegd (in het buitenland) kwamen in de problemen. Daardoor is het begonnen toch? Correct me if i'm wrong hoor, maar volgens mij zijn de banken heel voorzichtig geworden en om gaan vallen en daardoor zijn mensen bang geworden.
Die 30.000? Dat scheelt niet zoveel hoor. Als je het daarvan moet hebben, kan je beter nog wat lager gaan kijken, maar het punt is in deze dat je huidige (starters) huis ook niet meer voor die 175.000 verkocht wordt, dus die vermindering zal ook die 30.000 of een deel daarvan opslokken...Toewan schreef op donderdag 02 april 2009 @ 11:34:
[...]
Klopt in principe wel, maar stel je gaat verhuizen van een starterswoning met een hypotheek van 175.000 euro (op een salaris) en je wil verhuizen naar een huis van 300.000 euro (op twee salarissen) heb je een extra hypotheek nodig van 125.000 euro. Stel het huis wordt 10% minder waard heb je in plaats van 125.000 euro extra hypotheek een som van 95.000 euro nodig. Reken maar dat je dit gaat merken in je maandelijkse lasten.
Daarnaast heb je dan ook nog eens voordeel van de correctie. Dus, als je al een koophuis hebt of niet echt de noodzaak hebt om een huis te kopen / te verhuizen kan ik begrijpen dat je wacht.
30.000 zal je ongeveer 75 euro kosten in de maand?
Mooie kop van dit bericht, na een daling van 17,6% ten opzichte van een jaar eerder. Ik denk dat hier de huizenprijzen ook weer gaan stijgen wanneer ze eerst met 17,6% zijn gedaald omdat mensen dan wel gaan kopen.Oscar Mopperkont schreef op donderdag 02 april 2009 @ 11:27:
Aangezien de negatieve berichten uit het buitenland hier altijd breed worden uitgemeten, maar eens een posiief geluid uit Engeland. De huizenprijzen zijn daar onverwacht (marginaal) gestegen:
Misschien dat mensen denken dat het dieptepunt qua huizenprijzen nu (al weer) bereikt is en dus hun slag slaan, omdat het waarschijnlijk niet veel lager meer zal worden daar. Ik weet niet wat voor soort huizen dit om gaat, maar als het te vergelijken is met een rijtjeswoning hier die ipv 250K nog maar 180K kost en ik heb zekerheid met mijn baan/inkomen, dan zou ik ook ernstig gaan nadenken om op dit moment een huis te gaan kopen. Misschien dat er daar een categorie kopers voor bestaat in Engeland die dus een bepaald segment huizen weer voorzichtig opdrijft.Oscar Mopperkont schreef op donderdag 02 april 2009 @ 11:27:
Misschien ook interessant om een scenario voor te stellen, waarbij de crisis in Nederland overwaait en de huizenprijzen over een tijdje gewoon doorstijgen op de manier zoals het de laatste tien jaar ging. Dus het verder opblazen van de zogenaamde luchtbel waar het in dit onderwerp over gaat. Wat zouden daar de gevolgen van zijn? En is het mogelijk sowieso?
[ Voor 18% gewijzigd door Tjeerd op 02-04-2009 11:47 ]
Een hele lap tekst, maar je ontkracht er niet mee wat ik zei. Ik zeg dat er andere problemen ten grondslag liggen aan de crisis maar dat het doorbreken van de crisis veel met vertrouwen en positief denken te maken heeft. We zitten nu in een patstelling omdat iedereen elkaar wantrouwt en niemand in deze situatie bereid is grof te investeren. Dat is nou precies waar ik op doelde.JvS schreef op donderdag 02 april 2009 @ 10:09:
Die negatieve sentimenten zijn er zeker, maar die liggen niet als oorzaak ten grondslag. De oorzaak van de huidige krisis is gewoon oververhitting van de economie. In de VS heeft dat tot gevolg gehad dat er veel te makkelijk hypotheekkredieten werden verstrekt. Deze kredieten werden veel te makkelijk geknipt en zonder kritiek overgekocht door andere banken omdat werd aangenomen dat deze veilig waren. Dit verlenen van krediet aan minder kredietwaardige klanten werd zelfs door de overheid gestimuleerd. Als gevolg hiervan is er veel te makkelijk en veel geinvesteerd in nieuwbouwprojecten in Florida en veel teveel bijgebouwd. De vastgoedmarkt was daar gewoon oververhit. De gevolgen kennen we: Onduidelijkheid over welke bank hoeveel geld in van dit soort slechte hypotheken heeft geinvesteerd. Door die onduidelijkheid vertrouwen banken elkaar niet meer en lag de onderlinge kredietverstrekking plat.
Banken gaan vervolgens hun eigen kredieten wat strenger bekijken en bedrijven die veel te makkelijk veel te hoge kredieten konden afsluiten raken nu in de problemen. Neem bijvoorbeeld het meest recente voorbeeld: Krooijmans. Zij hebben de afgelopen jaren veel en veel teveel risico's genomen, heel veel geleend, enorm hard gegroeid en zitten nu de autoverkopen wat teruglopen en banken de duimschroeven wat strenger aandraaien met een schuld van 50 miljoen. De oorzaak hiervan is ook weer te positief investeren.
Dit heeft tot gevolg dat hierover wordt bericht. Dit heeft weer gevolgen voor consumentenuitgaven, Maar dat valt dat behoorlijk mee vergeleken met de bedrijfsuitgaven. Supermarkten lopen nog erg goed, telecom loopt nog prima. Luxeproducten lopen wat terug, maar dat is niet de oorzaak van de hele recessie. Hand op de knip (huizen, luxeproducten) door sentiment gebeurt wel, maar dat is een gevolg van de recessie, niet een oorzaak.
Jullie hebben beide gedeeltelijk gelijk. In amerika zijn een hoop hele riskante hypotheken uitgegeven. Daar werden hypotheken uitgegeven zonder dat er ook maar enige controle op de inkomsten waren. Deze werden daarna weer doorverkocht zonder een controle op het onderpand.dfrenner schreef op donderdag 02 april 2009 @ 11:35:
[...]
Ik heb helemaal niet het idee dat hypotheken en hoge huizenprijzen de aanleiding voor de crisis zijn.
Vooral in NL niet, het ging hier heel erg goed. Volgens mij kon nagenoeg iedereen zijn/haar hypotheek gewoon betalen... Maar banken die risicovol geld hadden belegd (in het buitenland) kwamen in de problemen. Daardoor is het begonnen toch? Correct me if i'm wrong hoor, maar volgens mij zijn de banken heel voorzichtig geworden en om gaan vallen en daardoor zijn mensen bang geworden.
Ook is de bank daar degene die met het verlies blijft zitten mocht de persoon zijn hypotheek niet meer kunnen betalen. Door dit soort constructies is er een hoop geld bij de banken verdampt. Ze dachten immers een X bedrag aan hypotheken te heben. Toen het slechter ging in de huizenmarkt en een hoop mensen gewoon hun sleutels inleverden bleek het dat die hypotheken een fors gedeelte minder waard waren.
In nederland zit de situatie toch een stuk anders in elkaar. Hier is er redelijk strenge controle op het inkomen van de personen die een hypotheek afsluiten, en ook als je je huis uitgezet word omdat je het niet meer kunt betalen ben je nog steeds verantwoordelijk voor de rest-schuld.
Al met al zijn de hypotheken in nederland een stuk minder risicovol dan de hypotheken in amerika
Mooie kop? Dat ze met 17,6% waren gedaald was al heel lang bekend, ergo oud nieuws. Het nieuws staat in de kop, want de verwachting was dat de prijzen verder zouden wegzakken. het bericht is nu niet echt misleidend te noemen ofzo.Toewan schreef op donderdag 02 april 2009 @ 11:43:
[...]
Mooie kop van dit bericht, na een daling van 17,6% ten opzichte van een jaar eerder. Ik denk dat hier de huizenprijzen ook weer gaan stijgen wanneer ze eerst met 17,6% zijn gedaald omdat mensen dan wel gaan kopen.
Je uitgangspunt is nu dat er sprake zou zijn van een luchtbel. Hoewel de topictitel ook doet vermoeden dat iedereen het er over eens is dat er een luchtbel is en dat het alleen de vraag is wanneer die gaat klappen, gaat de daadwerkelijke discussie over de vraag of er überhaupt wel sprake is van een luchtbel in Nederland. Waarbij ik dus tot de groep hoor die denkt dat dat niet zo isTjeerd schreef op donderdag 02 april 2009 @ 11:43:
Misschien ook interessant om een scenario voor te stellen, waarbij de crisis in Nederland overwaait en de huizenprijzen over een tijdje gewoon doorstijgen op de manier zoals het de laatste tien jaar ging. Dus het verder opblazen van de zogenaamde luchtbel waar het in dit onderwerp over gaat. Wat zouden daar de gevolgen van zijn? En is het mogelijk sowieso?
Bovendien zien we nu juist dat de huizenprijzen niet aan het stijgen zijn, althans niet over de gehele breedte. Hij daalt licht en blijft sowieso achter bij de inflatie. Scenario´s over sterk stijgende huizenprijzen zijn dus voorlopig niet aan de orde.
Ook het scenario dat er ineens een luchtbel zou gaan ontstaan in Nederland lijkt me niet reëel. In bv Engeland en Spanje ontstond er een luchtbel doordat men ging speculeren met huizen en mensen dus twee huizen kochten alleen met de gedachte dat de prijs zou stijgen. In Nederland zie ik dat om meerdere redenen niet gebeuren:
1. hypotheekrenteaftrek krijg je alleen op een eerste huis en de huizenprijzen zijn gebaseerd op het scenario dat je wel aftrek krijg. Het is dus heel erg duur om te doen.
2. het sentiment is nu niet zo dat mensen een sterke stijging verwachten, maar een daling. Dat sentiment vertaalt zich in de huizenprijs die nu niet meer stijgt. Als je gaat speculeren is het dus op lange termijn, met weinig zicht op hoge rendementen en het is een hoge investering in een tijd waarin er krapte is op de kapitaalmarkt.
Wellicht zal je startershuis ook niet meer 175.000 opleveren, al zal de daling minder zijn omdat de vraag naar goedkope woningen hoger blijft en het aanbod laag door mensen die blijven zitten. Maar toch, 75 euro netto per maand is toch mooi meegenomen. Al ben ik het met je eens dat wanneer je het van 75 euro netto moet hebben je niet in deze prijsklasse moet kijken.dfrenner schreef op donderdag 02 april 2009 @ 11:39:
[...]
Die 30.000? Dat scheelt niet zoveel hoor. Als je het daarvan moet hebben, kan je beter nog wat lager gaan kijken, maar het punt is in deze dat je huidige (starters) huis ook niet meer voor die 175.000 verkocht wordt, dus die vermindering zal ook die 30.000 of een deel daarvan opslokken...
30.000 zal je ongeveer 75 euro kosten in de maand?
Ik heb mijn post ook een beetje aangepast, "reken maar" is een beetje overtrokken, maar je merkt het wel in je maandelijkse lasten.
Ik als huizenbezitter (één maar hoorTjeerd schreef op donderdag 02 april 2009 @ 11:43:
Waarom?
Een daling zie ik liever niet, maar een stabiele huizenprijs wel, ik koop geen huis om winst te maken, maar om te wonen. Maar ik heb ook geen huis gekocht om in de schulden te komen natuurlijk.
[ Voor 14% gewijzigd door BlakHawk op 02-04-2009 15:15 ]
Huizenprijzen: ten eerste is het handig om de inflatie factor uit het hele verhaal te halen: praat wat makkelijker. In het algemeen betalen mensen voor een huis 2.5 tot 7.5 maal hun jaarsalaris. Een factortje 3 geldt als "betaalbaar", een factortje 8 als "peperduur". Dit is grofweg tijd/plaats/land onafhankelijk.
De belangrijkste reden voor het omhoog gaan van die factor is restrictief grondbeleid. Toen de boomers huizen nodig hadden werd er lustig op los gebouwd en kregen ze ook nog een premie-A subsidie. Ergens in de jaren '90 ging de knop om: premies afgeschaft en systematisch te weinig grond ter beschikking gesteld voor wonen. Gevolg: factortje ging rap van 4, 5 en 6 richting 7.5 (gemiddeld 35k inkomen, 250k prijs).
Geloof je het niet? Nou, reken dan maar mee. In Nederland hebben we 45x45 meter per persoon. Als we zo'n 11% gebruiken voor wonen, dan zou het toch niet al te moeilijk moeten zijn om een lapje van 15x15 meter te krijgen als alleenstaande, of 30x30 meter als gezinnetje van 4. Ga zelf eens op Funda kijken hoeveel kavels er te vinden zijn voor onze test dummies, en voor welke prijzen. Bouwklare grond is te "maken" voor 150 euro/m2 trouwens.
Het is dus puur beleid dat er voor gezorgd heeft dat prijzen omhoog gingen. De protest-generatie profiteert ten koste van gen-X en gen-Y. De prijzen kunnen niet doorknallen naar een factor 15 of zo: er zit een pijngrens tussen. Omlaag kan wel. Maar je kunt je ook afvragen of je als 20-er of 30-er mee wil doen met het pyramidespel... Er zijn landen waar huizen voor het oprapen liggen.
De belangrijkste reden voor het omhoog gaan van die factor is restrictief grondbeleid. Toen de boomers huizen nodig hadden werd er lustig op los gebouwd en kregen ze ook nog een premie-A subsidie. Ergens in de jaren '90 ging de knop om: premies afgeschaft en systematisch te weinig grond ter beschikking gesteld voor wonen. Gevolg: factortje ging rap van 4, 5 en 6 richting 7.5 (gemiddeld 35k inkomen, 250k prijs).
Geloof je het niet? Nou, reken dan maar mee. In Nederland hebben we 45x45 meter per persoon. Als we zo'n 11% gebruiken voor wonen, dan zou het toch niet al te moeilijk moeten zijn om een lapje van 15x15 meter te krijgen als alleenstaande, of 30x30 meter als gezinnetje van 4. Ga zelf eens op Funda kijken hoeveel kavels er te vinden zijn voor onze test dummies, en voor welke prijzen. Bouwklare grond is te "maken" voor 150 euro/m2 trouwens.
Het is dus puur beleid dat er voor gezorgd heeft dat prijzen omhoog gingen. De protest-generatie profiteert ten koste van gen-X en gen-Y. De prijzen kunnen niet doorknallen naar een factor 15 of zo: er zit een pijngrens tussen. Omlaag kan wel. Maar je kunt je ook afvragen of je als 20-er of 30-er mee wil doen met het pyramidespel... Er zijn landen waar huizen voor het oprapen liggen.
Onzin. Wat min of meer onafhankelijk is is de verhouding netto salaris - woonlasten. 20% is spotgoedkoop, 50% is peperduur. Dat is echter totaal niet tijd/plaats/land onafhankelijk! Ten eerste zijn de woningprijzen in Nederland veel hoger dan in andere landen, omdat de woonlasten bij gelijke hypotheek lager zijn door de HRA. Kortom: voor pakweg 30% van je inkomen koop je een duurder huis. Daarnaast zijn de woonlasten in de geschiedenis licht opgelopen, doordat we rijker zijn geworden. Als je 50% van je inkomen kwijtbent aan eten (zoals voor WO2 in NL, en nog steeds in veel landen waar ze minder rijk zijn), kun je domweg geen 50% aan een huis betalen (je hebt ook nog kleding e.d. nodig). Als je voor minder dan 10% kunt eten (NL nu), kun je je ineens een luxe groot huis veroorloven. Alles boven 10 m2 per persoon is luxe, historisch en wereldwijd gezien.Istrilyin schreef op donderdag 02 april 2009 @ 17:41:
Huizenprijzen: ten eerste is het handig om de inflatie factor uit het hele verhaal te halen: praat wat makkelijker. In het algemeen betalen mensen voor een huis 2.5 tot 7.5 maal hun jaarsalaris. Een factortje 3 geldt als "betaalbaar", een factortje 8 als "peperduur". Dit is grofweg tijd/plaats/land onafhankelijk.
Er is altijd systematisch kunstmatige schaarste geweest. Dat is ook helemaal het probleem niet. Iedereen betaalt gewoon 30% van zijn inkomen aan wonen, het enige wat we doen is met z'n allen besluiten hoeveel grond je daarvoor krijgt. Overigens zijn we per inwoner juist steeds meer ruimte gaan innemen, doordat de gezinsgrootte enorm afneemt.De belangrijkste reden voor het omhoog gaan van die factor is restrictief grondbeleid. Toen de boomers huizen nodig hadden werd er lustig op los gebouwd en kregen ze ook nog een premie-A subsidie. Ergens in de jaren '90 ging de knop om: premies afgeschaft en systematisch te weinig grond ter beschikking gesteld voor wonen. Gevolg: factortje ging rap van 4, 5 en 6 richting 7.5 (gemiddeld 35k inkomen, 250k prijs).
Klopt. Maar dan krijg je enorme urban sprawl, en die willen we (lees: de politici) niet. Liever compacte steden en ruim groen ertussen.Geloof je het niet? Nou, reken dan maar mee. In Nederland hebben we 45x45 meter per persoon. Als we zo'n 11% gebruiken voor wonen, dan zou het toch niet al te moeilijk moeten zijn om een lapje van 15x15 meter te krijgen als alleenstaande, of 30x30 meter als gezinnetje van 4. Ga zelf eens op Funda kijken hoeveel kavels er te vinden zijn voor onze test dummies, en voor welke prijzen. Bouwklare grond is te "maken" voor 150 euro/m2 trouwens.
In Nederland liggen huizen ook voor het oprapen. Ga maar eens in oost-groningen of limburg kijken.Het is dus puur beleid dat er voor gezorgd heeft dat prijzen omhoog gingen. De protest-generatie profiteert ten koste van gen-X en gen-Y. De prijzen kunnen niet doorknallen naar een factor 15 of zo: er zit een pijngrens tussen. Omlaag kan wel. Maar je kunt je ook afvragen of je als 20-er of 30-er mee wil doen met het pyramidespel... Er zijn landen waar huizen voor het oprapen liggen.
[ Voor 7% gewijzigd door Pooh op 02-04-2009 18:15 ]
Mooi he? Ik wilde er wel mee ontkrachten wat je zei. Je zegt namelijk dat optimisme en pessimisme een crisis kan maken of breken (en daarmee bedoel je volgens mij dat positieve berichtgeving een beter sentiment oplevert, waardoor er weer meer geld gaat rollen).Exirion schreef op donderdag 02 april 2009 @ 11:44:
[...]
Een hele lap tekst, maar je ontkracht er niet mee wat ik zei.
Ik zou dat eigenlijk zelfs willen omdraaien! Wat ik daarmee wil zeggen is dat een crisis juist veroorzaakt wordt door ongebreideld optimisme waardoor er VEEEEL teveel geld ontstaat (bedrijven, vastgoed, alles wordt meer waard, er ontstaat veel kapitaal en dat wordt in de euforische stemming veel te optimistisch en risicovol belegd). Dat kan een paar kanten op gaan: Veel inflatie of het minder waard worden van bedrijven en/of vastgoed. Dat laatste gebeurt nu en dat is gewoon een correctie van over-optimisme. Onvermijdelijk en daar heeft een positieve of negatieve berichtgeving bijzonder weinig invloed op.
Optimisme is de oorzaak van de crisis. Niet de oplossing. Dat doet de markt wel.
[ Voor 10% gewijzigd door JvS op 02-04-2009 22:13 ]
Ik denk dat je het een beetje omdraait...JvS schreef op donderdag 02 april 2009 @ 22:10:
[...]
Mooi he? Ik wilde er wel mee ontkrachten wat je zei. Je zegt namelijk dat optimisme en pessimisme een crisis kan maken of breken (en daarmee bedoel je volgens mij dat positieve berichtgeving een beter sentiment oplevert, waardoor er weer meer geld gaat rollen).
Ik zou dat eigenlijk zelfs willen omdraaien! Wat ik daarmee wil zeggen is dat een crisis juist veroorzaakt wordt door ongebreideld optimisme waardoor er VEEEEL teveel geld ontstaat (bedrijven, vastgoed, alles wordt meer waard, er ontstaat veel kapitaal en dat wordt in de euforische stemming veel te optimistisch en risicovol belegd). Dat kan een paar kanten op gaan: Veel inflatie of het minder waard worden van bedrijven en/of vastgoed. Dat laatste gebeurt nu en dat is gewoon een correctie van over-optimisme. Onvermijdelijk en daar heeft een positieve of negatieve berichtgeving bijzonder weinig invloed op.
Optimisme is de oorzaak van de crisis. Niet de oplossing. Dat doet de markt wel.
Waarom is optimisme een probleem?
Uiteindelijk zijn er rond 2005 veel duurdere leningen afgesloten (9x jaarinkomen) dan in 2008 (4,5x jaarinkomen), dus heel je beredenering gaat ervan uit dat wonen te duur is... Dat is gewoon niet waar. Ik kan ook wel roepen dat een pak melk te duur is geworden, omdat het pak melk in 1990 35 gulden cent kostte en nu 70 eurocent, maar dat maakt het niet minder betaalbaar.
Vroeger hadden we hier centen en kon je van een gulden veel meer kopen (50 jaar geleden). We zijn ook veel meer gaan verdienen. Zo lang we die 4,5 aanhouden als max, is er niets aan de hand... Komt neer op ongeveer 30% van je inkomen? Om en nabij/ongeveer... Prima te doen. Dat jij dat te duur vind en dat jij nu geen villa kan betalen maakt niet veel uit. Dat is niet de reden dat de markt correctie nodig heeft. Het heeft wel degelijk te maken met stemmingmakerij, of dingen beloven...
Dat zag je vooral in november toen werd er gesproken over de kosten koper, dat die kosten van 10% naar 6% zouden gaan, maar geen beslissing volgde. Wat ga je doen als je dat hoort en je wil een huis kopen? Wachten tot er duidelijkheid over is, want ander betaal je opeens 10.000 te veel... 10.000 is dan snel verdiend door een half jaartje te wachten. Daarna werd er gespeculeerd over de HRA, dat loopt nu ook net als de kk met een sisser af...
Als de overheid vanaf het begin duidelijk was geweest, was het misschien het effect minder geweest.
Maar nu veel banen verloren gaan, worden mensen ook voorzichtiger, als jij geen zekerheid hebt over je inkomen, dan kijk jij wel uit met grote aankopen als auto's en huizen. Heeft niets met een nodige correctie te maken. Allemaal met je stemming, omdat men "bang" is. Wat natuurlijk best legitiem kan zijn in deze tijden, daar gaat het niet om. Maar men wil wel, maar wacht even, tot er zekerdere tijden voor de deur staan. Logisch en heeft niets met een correctie die nodig is te maken...
Hoezo is dit positief nieuws? Ik wil graag een appartement of huisje kopen, laat maar lekker dalen zou ik zeggen. Ik snap dat het vervelend is als huisbezitter dat je waarde daalt maar ik profiteer voorlopig alleen hier van.Oscar Mopperkont schreef op donderdag 02 april 2009 @ 11:27:
hahaha, welterusten!Robkazoe schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 10:21:
[...]
Hoezo is dit positief nieuws? Ik wil graag een appartement of huisje kopen, laat maar lekker dalen zou ik zeggen. Ik snap dat het vervelend is als huisbezitter dat je waarde daalt maar ik profiteer voorlopig alleen hier van.
Als je het niet kan betalen moet je niet gaan kopen...
Het is al vaker gezegd, een huis zal niet gauw betaalbaarder worden...
Met andere woorden...
Huizenprijzen dalen door bijvoorbeeld een sterke vermindering van de koopkracht, of een forse stijging van de rente. Jij zal daar niet veel mee opschieten als de prijzen dalen. Alleen de mensen die genoeg geld op hun rekening hebben (2 ton?) kunnen prifiteren, omdat ze dit geld over hebben en niets merken van de koopkracht en niets van de hoge rente merken, omdat ze geen hypotheek nodig hebben.
Voorlopig profiteer je nog nergens van, want je hebt nog niets gekocht blijkt uit je post...
Je profiteert er pas van als je hebt gekocht, dan moet je ook in de juiste regio gaan wonen om te profiteren.
We horen het wel als je dit gedaan hebt goed?
Mwoah, de dalende huizenprijs is slechts een van de hoofdoorzaken geweest van de grootste economische crisis sinds de jaren 30, maar voor de rest doet een dalende huizenprijs idd niks nee.Robkazoe schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 10:21:
Hoezo is dit positief nieuws? Ik wil graag een appartement of huisje kopen, laat maar lekker dalen zou ik zeggen. Ik snap dat het vervelend is als huisbezitter dat je waarde daalt maar ik profiteer voorlopig alleen hier van.
Het is goed nieuws, omdat vrijwel alle huizen met een hypotheek zijn gefinancierd en het huis het onderpand is. Als huizen minder waard worden, worden banken gedwongen hun onderpand te herwaarderen met alle gevolgen van dien. Daarnaast levert het restschulden op voor de mensen die hun huis verkopen.
Dus het is wel degelijk goed nieuws.
Niet voor iemand die de illusie heeft dat ie straks lekker goedkoop een sjieke woning kan kopen. Dat de halve wereld om hem heen daarvoor instort kan 'm weinig schelen.Oscar Mopperkont schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 10:39:
Rare gedachtegang ook dat jij er helemaal niets van gaat merken als de halve wereld instort.Exirion schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 10:42:
[...]
Niet voor iemand die de illusie heeft dat ie straks lekker goedkoop een sjieke woning kan kopen. Dat de halve wereld om hem heen daarvoor instort kan 'm weinig schelen.
En stel dat je er niets van merkt, dan is het nog erger dat het je geen bal kan schelen dat je ouders en broer of zus het wel keihard merken.
Pooh, prima dat je dit allemaal onzin vindt (ieder zijn mening) maar ik baseer het op dit raport:Pooh schreef op donderdag 02 april 2009 @ 18:12:
Onzin. Wat min of meer onafhankelijk is is de verhouding netto salaris - woonlasten. 20% is spotgoedkoop, 50% is peperduur. Dat is echter totaal niet tijd/plaats/land onafhankelijk! Ten eerste zijn de woningprijzen in Nederland veel hoger dan in andere landen, omdat de woonlasten bij gelijke hypotheek lager zijn door de HRA.
http://www.demographia.com/dhi.pdf
Als jij liever in 20%-50% range van je netto wil rekenen ga ik ook accoord hoor, maakt voor de rest van het verhaal niet zo veel uit. Dan wordt het: we zijn van 20% naar 50% gegaan, en naar 110% gaan zit er niet zo in dus de prijzen zullen niet stijgen anders dan met inflatie mee.
Dit klopte als je de periode 1900-1995 bekijkt. Maar de afgelopen jaren zie ik deze trend niet meer opgaan. Mensen hier zijn blij als ze in Amsterdam een etage kunnen betalen als tweeverdieners. In Purmerend kocht mijn zus begin jaren '90 een huis, prima mogelijk met een beneden modaal salaris. Nu niet meer mogelijk. De trend van de laatste tijd is "steeds minder ruimte voor het zelfde geld".Er is altijd systematisch kunstmatige schaarste geweest. Dat is ook helemaal het probleem niet. Iedereen betaalt gewoon 30% van zijn inkomen aan wonen, het enige wat we doen is met z'n allen besluiten hoeveel grond je daarvoor krijgt. Overigens zijn we per inwoner juist steeds meer ruimte gaan innemen, doordat de gezinsgrootte enorm afneemt.
Uitstekend, als de mensen die ervan houden dan ook dokken voor hun natuur (landbouw industrie eigenlijk).Klopt. Maar dan krijg je enorme urban sprawl, en die willen we (lees: de politici) niet. Liever compacte steden en ruim groen ertussen.
"We moeten de NATUUUUUUR behouden!".
"Moeten we dan HEEL NEDERLAND volbouwen????"
Dat zijn veelgehoorde argumenten van mensen die hun vierkante metertjes al binnen hebben. Nimmer hoor je ze de waarheid zeggen over waarom ze echt die natuur willen behouden. Het is puur winstbejag, en in dit geval ook nog eens winst ten koste van anderen.
... en vergelijk de prijzen met de prijzen net over de grens daar.In Nederland liggen huizen ook voor het oprapen. Ga maar eens in oost-groningen of limburg kijken.
Dat rapport illustreert precies mijn punt! Het gaat over een aantal landen zonder HRA (VS, Canada, Australie en NZ, UK en Ierland), en stelt dan ook meteen dan een hypotheek/inkomen factor van 5.1 of hoger zwaar ontbetaalbaar is. In NL is dat prima betaalbaar, juist door de factoren die ik noemde. Het is dus helemaal niet tijd/plaats/land onafhankelijk, en dan zijn bovengenoemde landen nog redelijk gelijkwaardig qua levensstandaard.Istrilyin schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 11:16:
[...]
Pooh, prima dat je dit allemaal onzin vindt (ieder zijn mening) maar ik baseer het op dit raport:
http://www.demographia.com/dhi.pdf
De prijzen kunnen alle kanten op, alleen de woonlasten niet. Dat is het deel van mijn verhaal dat je negeert. Als de rente naar ongeveer 0 gaat, en daar blijft hangen, kunnen de prijzen prima verdubbelen, zolang de maandelijkse uitgaven maar gelijk blijven. Dat is om allerlei redenen geen logisch scenario, maar niet om de redenen die jij noemt. Een soortgelijk scenario geldt wanneer de lonen veel harder stijgen dan de inflatie (ook al jaren het geval). Door toegenomen koopkracht stijgen woningprijzen onevenredig, omdat mensen nu eenmaal graag geld in hun huis steken.Als jij liever in 20%-50% range van je netto wil rekenen ga ik ook accoord hoor, maakt voor de rest van het verhaal niet zo veel uit. Dan wordt het: we zijn van 20% naar 50% gegaan, en naar 110% gaan zit er niet zo in dus de prijzen zullen niet stijgen anders dan met inflatie mee.
Kortom: huizenprijzen zijn slechts heel indirect gekoppeld aan de inflatie.
Voor hetzelfde geld krijg je steeds minder ruimte, dat is al veel langer dan sinds '95 het geval, maar dat heeft niets met de andere trend te maken, namelijk dat we per inwoner steeds meer ruimte innemen. Het betekent wel dat de stijging van de koopkracht (of dat deel van onze koopkracht dat we gemiddeld bereid zijn aan woningen te betalen) zowaar nog harder stijgt dan het aantal meters dat we innemen. Gevolg is segregatie: Amsterdam binnen ring wordt onbetaalbaar, omdat de 2-verdieners elkaar er uitvechten op basis van de prijs. Maar in geuzenveld of slotermeer koop je voor de een lagere prijs meer vierkante meters. Dat is gewoon marktwerking.Dit klopte als je de periode 1900-1995 bekijkt. Maar de afgelopen jaren zie ik deze trend niet meer opgaan. Mensen hier zijn blij als ze in Amsterdam een etage kunnen betalen als tweeverdieners. In Purmerend kocht mijn zus begin jaren '90 een huis, prima mogelijk met een beneden modaal salaris. Nu niet meer mogelijk. De trend van de laatste tijd is "steeds minder ruimte voor het zelfde geld".
Een ander probleem is dat de gezinsgrootte nog steeds afneemt. Er zijn heel veel mensen die alleen of met z'n 2en een enorme woning met 3 slaapkamers en een zolder gebruiken. Die trekken het gemiddelde van vierkante meters per persoon natuurlijk enorm op. Als je dat ook wil: ga naar almere.
Hoezo winstbejag? Dat grond enorm veel meer waard wordt wanneer je het upgrade van landbouw naar bouwgrond is waar, maar al ruim 20 jaar komt dat geld grotendeels ten goede aan de gemeente. Collectieve uitgaven zijn niet per definitie weggegooid geld hoor. Maar als je dat wel vindt heb je inderdaad een probleem: richt een politieke partij op, of vertrek.Uitstekend, als de mensen die ervan houden dan ook dokken voor hun natuur (landbouw industrie eigenlijk).
"We moeten de NATUUUUUUR behouden!".
"Moeten we dan HEEL NEDERLAND volbouwen????"
Dat zijn veelgehoorde argumenten van mensen die hun vierkante metertjes al binnen hebben. Nimmer hoor je ze de waarheid zeggen over waarom ze echt die natuur willen behouden. Het is puur winstbejag, en in dit geval ook nog eens winst ten koste van anderen.
Prijzen zeggen niks. Vergelijk de woonlasten daar eens met de woonlasten over de grens. Dan blijkt dat ze over de grens geen HRA hebben, geen NHG en dus meer opslag betalen, en dan komen de lasten ongeveer gelijk uit. Alleen voor Nederlanders die kunstig gebruik kunnen maken van HRA in het buitenland is dat een leuke constructie.... en vergelijk de prijzen met de prijzen net over de grens daar.
VS heeft HRA, net als Nederland. Wij zijn niet zo uniek hoor.Pooh schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 12:12:
[...]
Dat rapport illustreert precies mijn punt! Het gaat over een aantal landen zonder HRA (VS, Canada, Australie en NZ, UK en Ierland), en stelt dan ook meteen dan een hypotheek/inkomen factor van 5.1 of hoger zwaar ontbetaalbaar is. In NL is dat prima betaalbaar, juist door de factoren die ik noemde. Het is dus helemaal niet tijd/plaats/land onafhankelijk, en dan zijn bovengenoemde landen nog redelijk gelijkwaardig qua levensstandaard.
Alle prijzen zijn gekoppeld aan inflatie. Als geld een factor 2 minder waard wordt, dan zullen lonen en prijzen een factor 2 stijgen. Het enige wat gelijk blijft zijn de bedragen op contracten getekend voor de ontwaarding.De prijzen kunnen alle kanten op.............
Kortom: huizenprijzen zijn slechts heel indirect gekoppeld aan de inflatie.
Amsterdam binnen ring is duurder geworden.Geuzenveld ook. Almere ook. De reden is restrictief grondbeleid. Geef alle starters de optie om 10 bij 10 meter grond te kopen tegen kostprijs en alle prijzen zullen zich herstellen, dwz meer in overeenstemming komen met de stichtingskosten. Ik zie in deze hele paragraaf geen zin die dat ontkracht.Voor hetzelfde geld krijg je steeds minder ruimte, dat is al veel langer dan sinds '95 het geval, maar dat heeft niets met de andere trend te maken, namelijk dat we per inwoner steeds meer ruimte innemen. Het betekent wel dat de stijging van de koopkracht (of dat deel van onze koopkracht dat we gemiddeld bereid zijn aan woningen te betalen) zowaar nog harder stijgt dan het aantal meters dat we innemen. Gevolg is segregatie: Amsterdam binnen ring wordt onbetaalbaar, omdat de 2-verdieners elkaar er uitvechten op basis van de prijs. Maar in geuzenveld of slotermeer koop je voor de een lagere prijs meer vierkante meters. Dat is gewoon marktwerking.
Een ander probleem is dat de gezinsgrootte nog steeds afneemt. Er zijn heel veel mensen die alleen of met z'n 2en een enorme woning met 3 slaapkamers en een zolder gebruiken. Die trekken het gemiddelde van vierkante meters per persoon natuurlijk enorm op. Als je dat ook wil: ga naar almere.
Tot '95 gingen mensen steeds ruimer wonen. De huidige trend is Hotel Mamma.
Gemeentebelasting. Inkomstenbelasting. Overdrachtsbelasting. Waterschapsbelasting. ENZOVOORT.Hoezo winstbejag? Dat grond enorm veel meer waard wordt wanneer je het upgrade van landbouw naar bouwgrond is waar, maar al ruim 20 jaar komt dat geld grotendeels ten goede aan de gemeente. Collectieve uitgaven zijn niet per definitie weggegooid geld hoor. Maar als je dat wel vindt heb je inderdaad een probleem: richt een politieke partij op, of vertrek.
Vind je echt dat we nog die extra verkapte belasting nodig hebben in de vorm van hoge grondprijzen? Wat moet de overheid met al dat geld? Yet another groots mislukkend project opzetten of zo?
Dit begint een beetje richting flame-war te gaan. De hele discussie is in feite een voortzetting van de strijd tussen have's and have-nots, tussen de mensen die al meedoen met het grote pyramide spel en mensen die geen zin hebben de volgende lichting sukkels te zijn. Godzijdank ben ik scheefhuurder en hoef ik niet te emigreren
Een goede vraag zou zijn: "Istrilyin, heb je zin om nog 20 berichten door te blijven posten erover, gegeven dat ik toch mijn mening niet ga veranderen?". Het antwoord is: "Nee, die leeftijd heb ik gehad." Ik ga nog 1 keer max replyen - okay?
Oh dit is een misverstand trouwens: ik bedoelde het winstbejag van huizenbezitters (niet de gemeente) die er belang bij hebben om bouwgrond onbetaalbaar te houden, ongeacht waar de winst naar toe gaat. Met het oogmerk om hun eigen huis tzt voor een hoge prijs te kunnen verkopen.Pooh schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 12:12:
Hoezo winstbejag? Dat grond enorm veel meer waard wordt wanneer je het upgrade van landbouw naar bouwgrond is waar, maar al ruim 20 jaar komt dat geld grotendeels ten goede aan de gemeente. Collectieve uitgaven zijn niet per definitie weggegooid geld hoor. Maar als je dat wel vindt heb je inderdaad een probleem: richt een politieke partij op, of vertrek.
Dat leg ik uit. Omdat er daardoor te makkelijk geinvesteerd wordt in niet rendabele zaken. De huizenmarkt in florida en alle bedrijven die het nu ontzettend moeilijk hebben of failliet zijn daar de voorbeelden van.dfrenner schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 10:01:
[...]
Ik denk dat je het een beetje omdraait...
Waarom is optimisme een probleem?
Dat heeft werkelijk waar niets met de fluctuerende en van normale inflatie afhankelijke prijs van een pak melk te maken. Of de waarde van geld dat gemiddeld 3% per jaar minder waar wordt. Dat is gewoon het systeem zoals de westerse economie werkt. Inflatie moet het liefst 0% zijn. Omdat 0 dichtbij negatief ligt, wordt gestreefd naar een matige inflatie van 2%. Deflatie is namelijk dodelijk voor een economie. Dat geld minder waard wordt en melk daardoor duurder is een normaal verschijnsel. Dat vastgoedprijzen en waardes van investeringen exploderen door veel te makkelijk uitgegeven leningen en veel te matig toezicht is dat niet.
Ik zeg nergens dat iets te duur is. Ik zeg dat er veel en veel te makkelijk geinvesteerd wordt in niet rendabele zaken, die daardoor (onterecht) een te hoge waarde krijgen. Die hoge waarde krijgt nu een flinke tik.Dat jij dat te duur vind en dat jij nu geen villa kan betalen maakt niet veel uit. Dat is niet de reden dat de markt correctie nodig heeft. Het heeft wel degelijk te maken met stemmingmakerij, of dingen beloven...
De nederlandse huizenmarkt heeft die tik niet gekregen. Die is ook wel wat waardevaster dan de compleet oververhitte floridamarkt, of spanje, of de city in London. Desalniettemin verwacht ik dat ten gevolge van de crisis en voorzichtiger uitleenbeleid van banken dat de prijzen een zachte landing zullen maken en in 2010 zo'n 10% onder de hoogste prijs van 2008 zullen liggen. Maar dat is een voorspelling.
Deze crisis komt niet door negatieve berichten, maar door risicovolle beleggingen en een overspannen totale markt. Dat dit gevolgen heeft voor de retail en de 'stemming' klopt wel. Maar die negatieve stemming is dus niet de oorzaak van de crisis. Een te positieve stemming is dat wel... Wellicht moet je eens met een econoom praten.
Toch niet net als in NL, in NL kennen we de 42% en 52% belastingtarieven.Istrilyin schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 13:23:
VS heeft HRA, net als Nederland. Wij zijn niet zo uniek hoor.Canada niet. UK weet ik niet.
In de Verenigde Staten is de hypotheekrente (over een hypotheekschuld van maximaal een miljoen dollar) voor verreweg de meeste eigenaars volledig aftrekbaar. Er bestaat geen politieke steun om de hypotheekrenteaftrekregeling te veranderen. De impact van hypotheekrenteaftrek is in de VS overigens gering vanwege de veel lagere belastingtarieven. De eigenaars hebben er dus relatief minder baat bij, en de overheid relatief minder nadeel.
Taxes in the USA:
State income tax is an income tax in the United States that is levied by each individual state. Seven states choose to impose no income tax. These states are Alaska, Florida, Nevada, South Dakota, Texas, Washington, and Wyoming. Additionally, New Hampshire and Tennessee limit their state income taxes to dividends and interest income only. As of 2007, the highest rate of state income tax is that of California, with a maximum rate of 10.3%. Of those states which impose an income tax, the lowest maximum rate is that of Illinois, which levies a flat tax of 3%. Most states (34) have a progressive income tax, where the rate rises as an income gets larger. In California, for instance, the rate for a single person begins at 1% at $6,622 in income and rises to 9.3% over $44,814
Flat tax van 3%, tja dan maakt HRA niet zo veel uit he?
De duurste staat california:
Vanaf $6.622 1% en vanaf $44.814 dus 9,3%
Dat hebben we hier niet he? Jammergenoeg...
Ach, wat heet jammer. Lage belastingen betekent domweg dat je overal zelf voor moet betalen: onderwijs, gezondheidszorg, uitkeringen bij werkloosheid of ziekte. In NL zijn we nogal doorgeslagen naar de andere kant, en doen we wel erg veel collectief, het Amerikaanse systeem is ook niet alles. Zeker niet als je toevallig bij die helft hoort die baat zou hebben bij een collectief systeem.dfrenner schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 13:56:
Dat hebben we hier niet he? Jammergenoeg...
Dat is slechts de State Tax! De federale tax, waar al die mooie vliegdekschepen van betaald worden zeg maar, is veel hoger (35% of zo).dfrenner schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 13:56:
Toch niet net als in NL, in NL kennen we de 42% en 52% belastingtarieven.
Taxes in the USA:
...
Flat tax van 3%, tja dan maakt HRA niet zo veel uit he?
De duurste staat california:
Vanaf $6.622 1% en vanaf $44.814 dus 9,3%
Dat weet ik wel, maar toch is de ww regeling hier in NL ook niet alles...Pooh schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 14:24:
[...]
Ach, wat heet jammer. Lage belastingen betekent domweg dat je overal zelf voor moet betalen: onderwijs, gezondheidszorg, uitkeringen bij werkloosheid of ziekte. In NL zijn we nogal doorgeslagen naar de andere kant, en doen we wel erg veel collectief, het Amerikaanse systeem is ook niet alles. Zeker niet als je toevallig bij die helft hoort die baat zou hebben bij een collectief systeem.
Als starter ben je net een paar jaar aan het werk. En mocht je dan werkloos raken, heb je 3 maanden ww. Nou dat is mooi dan he? Betaal je zo veel belasting, heb je er nog niets aan...
Bepaalde groepen profiteren meer, terwijl dat niet altijd eerlijk is. Dan maar liever geen regelingen en dan zorg ik er zelf wel voor met 6% belasting...
Maar goed dat gaat toch nooit gebeuren...
Waarom wordt er dan overal vermeld dat de tax een stuk lager is, aangezien jan modaal ongeveer 33% belasting betaald (incl belastingvrije voet en eesrte schrijf etc.)Istrilyin schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 14:32:
[...]
Dat is slechts de State Tax! De federale tax, waar al die mooie vliegdekschepen van betaald worden zeg maar, is veel hoger (35% of zo).
De belasting is in de VS inderdaad lager dan hier, maar ook weer niet zo heel veel lager. Bovendien leeft de regering daar voor een groot deel op de pof, en gaat er linksom of rechtsom iemand financieel daarvoor lijden. Waarschijnlijk spaarders en mensen die rekenen op sociale fondsen zoals Social Security, Medicaid en Medicare (die dus met een soort terugwerkende kracht tot belasting worden).dfrenner schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 14:34:
Waarom wordt er dan overal vermeld dat de tax een stuk lager is, aangezien jan modaal ongeveer 33% belasting betaald (incl belastingvrije voet en eesrte schrijf etc.)
WW premie was dan ook ongeveer 0, en is sinds dit jaar exact 0.dfrenner schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 14:32:
[...]
Dat weet ik wel, maar toch is de ww regeling hier in NL ook niet alles...
Als starter ben je net een paar jaar aan het werk. En mocht je dan werkloos raken, heb je 3 maanden ww. Nou dat is mooi dan he? Betaal je zo veel belasting, heb je er nog niets aan...
Ja dat snap ik wel, maar ik betaal voor de rest toch ook gewoon 42%Pooh schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 15:13:
[...]
WW premie was dan ook ongeveer 0, en is sinds dit jaar exact 0.
Dat geld gaat allemaal naar de staat, wat ik probeer te zeggen is dat ik er dus minimaal van profiteer (als er iets gebeurd met mij) van onze verzorgingsstaat, maar wel maximaal betaal (naar inkomen)
[ Voor 3% gewijzigd door BlakHawk op 03-04-2009 15:36 ]
De staat geeft z'n geld niet alleen uit aan sociale zaken natuurlijk. De grote klappers vallen in onderwijs (lager en middelbaar onderwijs is gratis in NL, hoger onderwijs vrijwel gratis), volksgezondheid (je premie dekt nog geen kwart van de uitgaven), verkeer en waterstaat (wegen en dijken), defensie&justitie. Daar profiteer jij net zo goed van.dfrenner schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 15:35:
[...]
Ja dat snap ik wel, maar ik betaal voor de rest toch ook gewoon 42%
Dat geld gaat allemaal naar de staat, wat ik probeer te zeggen is dat ik er dus minimaal van profiteer (als er iets gebeurd met mij) van onze verzorgingsstaat, maar wel maximaal betaal (naar inkomen)
Gezien dfrenner's leeftijd, opleiding, eigenhuis bezit, etc. zal per saldo zijn netto bijdrage nu en in de nabije toekomst negatief zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 03-04-2009 15:57 ]
Dat zal best, met alle onzinnige bestemmingen die de overheid weet te verzinnen. Maar goed, ik heb ook best wel geprofiteerd natuurlijk...Rukapul schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 15:56:
Gezien dfrenner's leeftijd, opleiding, eigenhuis bezit, etc. zal per saldo zijn netto bijdrage nu en in de nabije toekomst negatief zijn.
dfrenner,
De eerste 10% van het bruto nationaal product die langs de staat loopt wordt heel efficient besteed, denk aan ophalen vuilnis, infra, douane, eerste hulp en zo.
Aangekomen bij 50%, waar we nu zitten, praten we over Sociale Verschillen Coordinatoren, Algemeen Heen En Weer Lopers en andere knakkers die eigenlijk heel weinig meerwaarde brengen.
Voor een ambtenaar of uitkeringstrekker ziet het er anders uit: hoe meer geld de overheid binnenhaalt, hoe meer hij of zij krijgt. Eindeloze discussie mogelijk dus... maar niet direct aan het topic gerelateerd.
De eerste 10% van het bruto nationaal product die langs de staat loopt wordt heel efficient besteed, denk aan ophalen vuilnis, infra, douane, eerste hulp en zo.
Aangekomen bij 50%, waar we nu zitten, praten we over Sociale Verschillen Coordinatoren, Algemeen Heen En Weer Lopers en andere knakkers die eigenlijk heel weinig meerwaarde brengen.
Voor een ambtenaar of uitkeringstrekker ziet het er anders uit: hoe meer geld de overheid binnenhaalt, hoe meer hij of zij krijgt. Eindeloze discussie mogelijk dus... maar niet direct aan het topic gerelateerd.
Daar zijn natuurlijk nog extra belastingen voor...Istrilyin schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 16:29:
De aanslag voor afvalstoffen verwerking ala 265 euro en voor de infra betalen we wegenbelasting... Heeft al niets met het inkomen te maken.
Maar idd we dwalen af....
Idd laten we eens on-topic gaan, na 2 dagen 10 huizen oriënterend 'bezichtigt' te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat bij veel verkopers (en redelijk gek gemaakt door hun makelaars) een gebrek aan realiteitszin is ontstaan.
Ik heb gekeken naar huizen tussen de 300k en 350k en variërend van bouwjaar 1900 tot 1950, alles in de randstad en redelijk goede wijken.
Conclusie: 1 op de 10 was zijn geld waard en hoefde ik geen rekening houden met verbouwingskosten groter dan 30/40K.... en dan heb ik het dus over vocht in de fundering of een achterpui die aan het verzakken was, dakkapel die zonder vergunning geplaatst was etc.
Ik vond het erg schokkend dat mensen hun mensen hun woning zo kunnen uitwonen (letterlijk) en zonder blikken en blozen 330K durven te vragen, voor huizen met houtrot, vochtproblemen, cv ketels van 1994 etc.
Doordat ik van tevoren via http://www.miljoenhuizen.nl/ enigszins een verkoopgeschiedenis had kunnen herleiden, ben ik van mening dat er een structureel probleem is met de vraagprijs in onze huizen markt!
Maar wat is dat dan? en ben het wat breder gaan zoeken en kwam op deze stelling van Dr. Albert. A. Bartlett.
Al na deel één begin je redelijk door te krijgen wat er aan de hand is en dat het enige wat kan gebeuren is een totale in één zakking van het proces van wat in gang is gezet in de jaren 90, dit verklaard in zeker maten ook een hoop grafieken over de laatste 100 jaar en de sinus die ze weergeven.
Verder kwam ik op mijn zoektocht ook een uitzending tegen van BoekenBoek met historicus Eric Mecking waarin het volgende wordt gesteld:
Het heeft mij ervan overtuigd dat wat o.a. nu zien qua berichtgeving op het gebied van huizenprijzen en pensioenfondsen de eerste 'stuiptrekkingen' zich al manifesteren en dat we nog lekker moeten genieten van 2009.
Want in 2010/11 gaan er klappen vallen en GetaGrip heeft zijn koopplannen dan ook maar eens in de ijskast gezet en gaat eens rustig bekijken wanneer de 'Doubling Time' eindigt.
Ik heb gekeken naar huizen tussen de 300k en 350k en variërend van bouwjaar 1900 tot 1950, alles in de randstad en redelijk goede wijken.
Conclusie: 1 op de 10 was zijn geld waard en hoefde ik geen rekening houden met verbouwingskosten groter dan 30/40K.... en dan heb ik het dus over vocht in de fundering of een achterpui die aan het verzakken was, dakkapel die zonder vergunning geplaatst was etc.
Ik vond het erg schokkend dat mensen hun mensen hun woning zo kunnen uitwonen (letterlijk) en zonder blikken en blozen 330K durven te vragen, voor huizen met houtrot, vochtproblemen, cv ketels van 1994 etc.
Doordat ik van tevoren via http://www.miljoenhuizen.nl/ enigszins een verkoopgeschiedenis had kunnen herleiden, ben ik van mening dat er een structureel probleem is met de vraagprijs in onze huizen markt!
Maar wat is dat dan? en ben het wat breder gaan zoeken en kwam op deze stelling van Dr. Albert. A. Bartlett.
Link: http://www.youtube.com/watch?v=F-QA2rkpBSYThe Greatest Shortcoming of the Human Race is our Inability to Understand The Exponential Function
Al na deel één begin je redelijk door te krijgen wat er aan de hand is en dat het enige wat kan gebeuren is een totale in één zakking van het proces van wat in gang is gezet in de jaren 90, dit verklaard in zeker maten ook een hoop grafieken over de laatste 100 jaar en de sinus die ze weergeven.
Verder kwam ik op mijn zoektocht ook een uitzending tegen van BoekenBoek met historicus Eric Mecking waarin het volgende wordt gesteld:
Link: http://player.omroep.nl/?aflID=8867963In deze uitgebreide en geactualiseerde editie wordt helder uiteengezet dat we met deze kredietcrisis aan het begin staan van de grootste economische terugval sinds de jaren dertig. Ons staat een nieuwe grote depressie te wachten die in combinatie met de toenemende vergrijzing wel moet leiden tot ernstige problemen met onze pensioenen en de verworvenheden van de verzorgingsstaat.
Het heeft mij ervan overtuigd dat wat o.a. nu zien qua berichtgeving op het gebied van huizenprijzen en pensioenfondsen de eerste 'stuiptrekkingen' zich al manifesteren en dat we nog lekker moeten genieten van 2009.
Want in 2010/11 gaan er klappen vallen en GetaGrip heeft zijn koopplannen dan ook maar eens in de ijskast gezet en gaat eens rustig bekijken wanneer de 'Doubling Time' eindigt.
GetaGrip is net een mens.......
De prijzen kunnen ook dalen door een correctie van de prijs! Dat is wat nu gebeurt. De prijzen zijn opgejaagd door de ons bekende factoren die hier al genoemd zijn, en de correctie vindt nu plaats. Vandaar dat de prijzen ook dalen; veel deskundigen gaan uit van een daling binnen enkele jaren met ca. 20-40%.dfrenner schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 10:27:
[...]
(...)
Huizenprijzen dalen door bijvoorbeeld een sterke vermindering van de koopkracht, of een forse stijging van de rente. Jij zal daar niet veel mee opschieten als de prijzen dalen. (...)
Voorlopig profiteer je nog nergens van, want je hebt nog niets gekocht blijkt uit je post...
Je profiteert er pas van als je hebt gekocht, dan moet je ook in de juiste regio gaan wonen om te profiteren.
We horen het wel als je dit gedaan hebt goed?
"Iedereen" (vnl. partijen die baat hebben bij hoge prijzen, zoals huizenbezitters en makelaars) roept dat het zo'n vaart niet zal lopen, maar dat is m.i. vooral wishful thinking. (Net zo goed kun je zeggen dat dit geldt voor mij als starter die het tegendeel beweert; de geschiedenis zal het leren!)
Als mensen te lang blijven zitten met hun huis (dat ze moeten verkopen bijv. vanwege inkomensdaling) zullen ze wel moeten zakken met die prijzen. Ik voorspel (je mag me daarop afrekenen) dat dit de komende 3 jaar gaat gebeuren. En dat is nu al bezig.
Verder profiteert Oscar Mopperkont wel van de daling, want die zal m.i. groter zijn dan de rentestijging. De centrale rente is trouwens historisch laag, en vanwege de concurrentie zullen er wel banken zijn die op basis daarvan - bij voldoende garantiestelling - ook lage rentetarieven berekenen.
Verder: Als hij zeg een jaar geleden een huis had gekocht had hij al een jaar voor niets afgelost. Als je daarentegen de komende 3 jaar koopt wanneer de prijzen in het dal zitten profiteer je wel degelijk van de lage prijzen, bijvoorbeeld in de vorm van een lagere hypotheek. Dat de normen strenger zullen worden is logisch, maar in Nederland zijn die altijd al relatief streng geweest. Het is trouwens normaal dat het inkomen van mensen omhoog gaat naarmate ze ouder worden; in die zin is het ook voordelig te wachten met kopen. Verder kun je in de tussentijd dan sparen (bijv. als je een huurhuis bewoont met lage kosten). Hetzelfde geldt voor mij. Ik en mijn gezin wonen nu voor ca. 350 euro per maand. Kan ik toch mooi 1000-2000 euro per maand sparen.
(Overigens snap ik niet dat banken in Nederland aflossingsvrije hypotheken uitgeven zoals je vaak ziet in Uitstel van Executie: daar zie je vaak huizenbezitters die noodgedwongen moeten verkopen en blijkbaar nog maar zeer weinig tot niets hebben afgelost.)
Kijk eens hier:
http://www.huizenmarkt-ze...land-zullen-scherp-dalen/
In 1978-1983 zijn de huizenprijzen ook met tientallen procenten gedaald, en dat zal weer gebeuren.
Exirion:
Ik denk niet dat Oscar Mopperkont "voor weinig" een kast van een huis wil bewonen, maar gewoon net als vrijwel alle starters een redelijke prijs betalen voor een normale woning. Niemand wil gewoon teveel betalen. En die prijs betaalde je de afgelopen jaren. Het is gewoon heel goed dat die prijs gecorrigeerd wordt.
Nog iets: een stijging van de huizenverkopen en prijzen in maart t.o.v. februari is sowieso elk jaar een gegeven, dat zegt niets over de conjunctuur. Elk jaar zijn de verkopen in maart nl. hoger dan in februari! (Heeft misschien te maken met het lentegevoel, nestje bouwen etc. en natuurlijk ook met beter weer voor verhuizing en verbouwing.)
Kun je in enkele zinnen uitleggen wat de inhoud is van de filmpjes waar je naar verwijst? Ik heb dat stuk over de exponentionele functie wel gezien maar 10 minuten vond ik wel genoeg. Ik meen dat hij zegt dat afhankelijk van groeipercentage "iets" verdubbelt binnen een x-aantal jaar. Als dit 3% is, vindt verdubbeling plaats in 70/3 = ca. 23 jaar; bij een groeipercentage van 7% is dit 10 jaar. Dat betekent dat bij een verhoging van de huizenprijzen met 3% deze verdubbeld zijn in 23 jaar. Een populatie die 3,5% per jaar groeit is in 20 jaar verdubbeld etc.GetaGrip schreef op zondag 05 april 2009 @ 09:44:
(...)
(...)
Link: http://www.youtube.com/watch?v=F-QA2rkpBSY
Al na deel één begin je redelijk door te krijgen wat er aan de hand is en dat het enige wat kan gebeuren is een totale in één zakking van het proces van wat in gang is gezet in de jaren 90, dit verklaard in zeker maten ook een hoop grafieken over de laatste 100 jaar en de sinus die ze weergeven.(...)
Maar wat dit voor de huizenprijzen betekent zou je even moeten uitleggen.
Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.
Welke vele deskundigen zijn dat?pinockio schreef op zondag 05 april 2009 @ 11:00:
Vandaar dat de prijzen ook dalen; veel deskundigen gaan uit van een daling binnen enkele jaren met ca. 20-40%.
Helaas staat dit relatief los van het al dan niet aflossingsvrij zijn van de hypotheek. Zelfs bij spaarhypotheken waarbij een significant deel wordt afgelost zit er de eerste jaren vrijwel niets in de spaarpot. Een paar honderd euro per maand (bij een gemiddelde woning misschien zo'n 200 euro) in de spaarpot stoppen tikt niet hard aan relatief aan de waarde van het huis en kosten koper, om nog maar niet te spreken van de hoge kosten van de spaarpolis zelf in het begin.Overigens snap ik niet dat banken in Nederland aflossingsvrije hypotheken uitgeven zoals je vaak ziet in Uitstel van Executie: daar zie je vaak huizenbezitters die noodgedwongen moeten verkopen en blijkbaar nog maar zeer weinig tot niets hebben afgelost.
Ik gebruik zelf een hoog-laag constructie met spaarhypotheek waardoor de helft van de in te leggen premies in de eerste 3 jaar worden ingelegd (regulier: 1/10) en zelfs dan zit er na 3 jaar maar 1/6 van het beoogde spaarkapitaal in de pot. Het rente-op-rente effect is essentieel.
Kortom, zelfs mensen met relatief weerbare constructies kunnen nauwelijks een snelle verkoop opvangen tenzij ze nog kapitaal ernaast hebben.
Dit is overigens nauwelijks anders met een andere hypotheekvorm. Aflossen of kapitaalsopbouw gaat langzaam.
Willen banken hier wat aan veranderen dan zal er eenvoudigweg niet boven de woningwaarde gefinancierd moeten worden. Eigenlijk is het volstrekt belachelijk dat eenmalige kosten zoals overdrachtsbelasting gefinancierd worden over 30 jaar terwijl de kosten gemiddeld over 7 jaar omgeslagen moeten worden aangezien men gemiddeld elke 7 jaar verhuist.
Mooi en redelijk integer programma trouwens. Terug te kijken op RTLGemist
[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 05-04-2009 12:01 ]
Bij een inkomen van $40.000 betaal je met de standaard kortingen $7240 aan belasting, of 18,1%; het nominaal percentage is dan 25%. 35% is het maximumpercentage, maar dat betaal je pas bij een inkomen van 370k plus.dfrenner schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 14:34:
[...]
Waarom wordt er dan overal vermeld dat de tax een stuk lager is, aangezien jan modaal ongeveer 33% belasting betaald (incl belastingvrije voet en eesrte schrijf etc.)
Zoals je het uitlegt, heb je het goed begrepen en ik denk dat het heel goed toepasbaar is op b.v. deze grafiek uit een artikel waar je zelf ook aan refereert.pinockio schreef op zondag 05 april 2009 @ 11:00:
[...]
Kun je in enkele zinnen uitleggen wat de inhoud is van de filmpjes waar je naar verwijst? Ik heb dat stuk over de exponentionele functie wel gezien maar 10 minuten vond ik wel genoeg. Ik meen dat hij zegt dat afhankelijk van groeipercentage "iets" verdubbelt binnen een x-aantal jaar. Als dit 3% is, vindt verdubbeling plaats in 70/3 = ca. 23 jaar; bij een groeipercentage van 7% is dit 10 jaar. Dat betekent dat bij een verhoging van de huizenprijzen met 3% deze verdubbeld zijn in 23 jaar. Een populatie die 3,5% per jaar groeit is in 20 jaar verdubbeld etc.
Maar wat dit voor de huizenprijzen betekent zou je even moeten uitleggen.
Bron: Vos, D. Presentatie ‘Residential Impact on Economy’. Seminar VBA Commissie Vastgoed,9 december 2008.
Als je de exacte huizenstijgingen gaat toepassen op de theorie die deze meneer beweerd, er wel eens een grote overeenkomst kan zijn. Verder beweerd hij ook dat de exponentiële stijgingen door externe factoren verstoord kan worden, dus b.v. de energieconsumptie als bijvoorbeeld in het begin van zijn betoog, wordt gestopt door het feit dat het technisch/grondstoffelijk onhoudbaar wordt de groei door te zetten.
Dit geprojecteerd op de huizenprijzen, geef je zelf aan dat mensen het niet meer willen of kunnen betalen - of dat ander externe factoren (inflatie/deflatie) het gewoon niet meer mogelijk maken de groei qua prijs door te zetten naar het model van deze meneer.
Het leuke van zijn betoog is dat het toepasbaar is op alles wat structureel stijgt, dus criminaliteit, populatie enzovoort.
Hier een meer visueel filmpje, maar dit keer met als voorbeeld bacteriën - uiteindelijk na 12 minuten is het over, want er kunnen niet meer bacteriën in de ruimte aanwezig zijn - dus er kan gesteld worden dat aan alles wat groeit een eind zit en zichzelf corrigeert
http://www.youtube.com/watch?v=hM1x4RljmnE
.
[ Voor 132% gewijzigd door Cocytus op 18-06-2010 20:14 ]
Volgens mij haal je nu wat mensen door elkaarpinockio schreef op zondag 05 april 2009 @ 11:00:
Exirion:
Ik denk niet dat Oscar Mopperkont "voor weinig" een kast van een huis wil bewonen, maar gewoon net als vrijwel alle starters een redelijke prijs betalen voor een normale woning. Niemand wil gewoon teveel betalen. En die prijs betaalde je de afgelopen jaren. Het is gewoon heel goed dat die prijs gecorrigeerd wordt.
@Cocytus: Die 2,5% en 3% slaan in die grafiek niet op het gemiddelde over het verleden, maar is een aanname voor de toekomst.
@GetaGrip: Waar is de aanname op gebaseerd dat de huizenprijs de loonontwikkeling moet volgen? Kun je niet veel beter kijken naar het percentage van het gezinsinkomen dat aan wonen wordt besteed?
[ Voor 24% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 05-04-2009 12:52 ]
Statistics...GetaGrip schreef op zondag 05 april 2009 @ 12:12:
[...]
Zoals je het uitlegt, heb je het goed begrepen en ik denk dat het heel goed toepasbaar is op b.v. deze grafiek uit een artikel waar je zelf ook aan refereert.
Bron: Vos, D. Presentatie ‘Residential Impact on Economy’. Seminar VBA Commissie Vastgoed,9 december 2008.
Ik heb zelf ook maar eens even gekeken bij het CBS voor de loonontwikkeling. Opmerkelijk is dat deze loonontwikkeling anders verloopt dan de earnings in de figuur:
jaar: earnings (figuur), lonen (CBS):
1970: 100, 100
1978: +/-220, 249
1983: +/-300, 300
1990: +/-350, 426
2000: +/-450, 667
2008: +/-520, 858 (cijfers 2007)
De huizenprijzen heb ik maar even gelaten zoals in de figuur.
Vervolgens reken ik net als in de figuur door met 3% per jaar inkomensstijging t/m 2013: 1024. Hiermee is het schrikbarende getal van -42.5% teruggebracht tot -9.3%.
In mijn betoog/ conclusie beweer ik alleen maar dat de huizenprijzen aan het stijgen zijn, ten opzichte van wat zal mij een worst wezen... maar als je 'logisch' nadenkt zal dat waarschijnlijk wel ten opzichte van het jaar daarvoor zijn.
Als je de grafiek leest, zie je huizenprijs, loon en consumentenprijzen zoals Mvr. Vos. D heeft geïnterpreteerd, waarop ik zou het niet weten..... en het enige wat gedaan wordt is de zeepbel van 1979 in verhouding over begin 2010 plaatsen en zie iets wat eventueel mogelijk is en waar je gewoon rekening mee moet houden.
Dus al die reacties over de factoren meenemen ten opzichte van het loon en de conclusies die weer gesteld worden dwalen weer af van de stelling die ik hier deponeer:
Aangezien niemand commentaar heeft op historicus Eric Mecking en zijn bevindingen/boek, ga ik er even gemakshalve van uit dat mijn gedachtegang lang niet zo gek is, de markt gaat zich corigeren en de beweegredenen zullen waarschijnlijk heel divers zijn.
Als je de grafiek leest, zie je huizenprijs, loon en consumentenprijzen zoals Mvr. Vos. D heeft geïnterpreteerd, waarop ik zou het niet weten..... en het enige wat gedaan wordt is de zeepbel van 1979 in verhouding over begin 2010 plaatsen en zie iets wat eventueel mogelijk is en waar je gewoon rekening mee moet houden.
Dus al die reacties over de factoren meenemen ten opzichte van het loon en de conclusies die weer gesteld worden dwalen weer af van de stelling die ik hier deponeer:
Mocht de grafiek niet weergeven wat je d'r van verwachte, zoek je eigen grafiek op - maar zover ik heb kunnen zien zaten er geen grafieken bij die een neerwaartse lijn qua huizenprijzen weergeven.Alles wat structureel groeit, stagneert uiteindelijk en deze tijd is waarschijnlijk aangebroken onderbouwd door wat Dr.Albert. A. Bartlett beweerd
Aangezien niemand commentaar heeft op historicus Eric Mecking en zijn bevindingen/boek, ga ik er even gemakshalve van uit dat mijn gedachtegang lang niet zo gek is, de markt gaat zich corigeren en de beweegredenen zullen waarschijnlijk heel divers zijn.
.
[ Voor 115% gewijzigd door Cocytus op 18-06-2010 20:24 ]
Uiteraard.GetaGrip schreef op zondag 05 april 2009 @ 13:28:
Tja, als je een figuur deponeert dan moet je niet raar opkijken wanneer men die eens uitdrukkelijker analyseert over wat het weergeeft en wat het niet weergeeft.Dus al die reacties over de factoren meenemen ten opzichte van het loon en de conclusies die weer gesteld worden dwalen weer af van de stelling die ik hier deponeer:
Dat exponentiele groei niet houdbaar is is geen vernieuwend inzicht (voor mij). De hoeveelheid natuurlijke hulpbronnen en grondstoffen nemen immers niet voldoende toe. Echter, vanaf dat inzicht is het een heel erg lang bewijspad naar een daling van huizenprijzen en al helemaal om daar een bepaald moment voor aan te wijzenAlles wat structureel groeit, stagneert uiteindelijk en deze tijd is waarschijnlijk aangebroken onderbouwd door wat Dr.Albert. A. Bartlett beweerd
Ik zou niet verwijzen naar dat stukje VPRO TV want de kwaliteit is abobinabel laag door de interviewer en doet hopelijk geen recht aan de inhoud van het boek. De video heb ik vorige week gekeken en inmiddels heeft bol het boek ook afgeleverd dus daar kom ik nog wel op terug.Aangezien niemand commentaar heeft op historicus Eric Mecking en zijn bevindingen/boek, ga ik er even gemakshalve van uit dat mijn gedachtegang lang niet zo gek is, de markt gaat zich corigeren en de beweegredenen zullen waarschijnlijk heel divers zijn.
Op zich geloof ik wel dat ergens in de toekomst een sterke periode van deflatie zal komen. Hopelijk helpt het boek om het tijdstip daarvan te duiden.
Heb de CBS link even aangepast in mijn vorige reactie aangezien precies de inkomenskolom niet getoond werdCocytus schreef op zondag 05 april 2009 @ 13:34:
Ik vind de site van het CBS verschrikkelijk dus ben naar het CPB gegaan; daar kom ik wel ongeveer op de cijfers zoals in de grafiek weergegeven. Modaal loon in 2008 was €31.000; in 1970 €5559. Ik had geen zin om de koopkrachtontwikkeling door te gaan rekenen, dat is me teveel werk.
Punt is echter dat je m.i. niet naar het modale loon (van een individuele arbeider) moet kijken, maar naar het totale loon. Gedeeld door het aantal huishoudens levert dat het soort van gezinsinkomen op. Aangezien er sinds de jaren 70 steeds vaker meerdere inkomens in een gezin zijn maakt dit een enorm verschil. Op zich blijkt dit ook wel uit de indexcijfers die ik aanhaalde: t/m 1983 lopen de getallen in de pas met elkaar, maar vanaf 1990 stijgen de totale lonen veel harder.
Verwijderd
Ook de huizenverkopers lijken zich te realiseren welke richting het op gaat met de woningprijzen. Ze verlagen namelijk massaal al de vraagprijzen met enkele procenten tot en met uitschieters van 25%. Met huizenzoeker.nl kan er gezocht worden naar objecten met "prijswijziging", wat vrijwel altijd een prijsdaling betekent.
Amsterdam: 7609 koopwoningen waarbij 1839 in prijs "gewijzigd" zijn is 24%
Groningen: 28%
Eindhoven: 26%
Utrecht: 28%
Amsterdam: 7609 koopwoningen waarbij 1839 in prijs "gewijzigd" zijn is 24%
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2009 20:21 ]
Nee hoor, lees maar terug:Oscar Mopperkont schreef op zondag 05 april 2009 @ 12:43:
[...]
Volgens mij haal je nu wat mensen door elkaar
(en dan zegt Exirion:)Oscar Mopperkont schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 10:39:
Maar ontopic: Dat 20-30% van de verkopers hun vraagprijs laten dalen betekent natuurlijk geen daling met 25% maar is wel een indicatie dat de prijzen echt dalen omdat het aanbod groter is dan de vraag.Niet voor iemand die de illusie heeft dat ie straks lekker goedkoop een sjieke woning kan kopen. Dat de halve wereld om hem heen daarvoor instort kan 'm weinig schelen.
[ Voor 8% gewijzigd door pinockio op 05-04-2009 19:12 ]
Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.
Ahum.. van je eigen bron www.woningzoeker.nlVerwijderd schreef op zondag 05 april 2009 @ 18:14:
Ook de huizenverkopers lijken zich te realiseren welke richting het op gaat met de woningprijzen. Ze verlagen namelijk massaal al de vraagprijzen met enkele procenten tot en met uitschieters van 25%. Met huizenzoeker.nl kan er gezocht worden naar objecten met "prijswijziging", wat vrijwel altijd een prijsdaling betekent.
Amsterdam: 24% van de objecten in prijs "gewijzigd"
Woningen met prijsdaling 6.88%
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Die "iemand" waar Exirion het over had, was degene waar ik op reageerdepinockio schreef op zondag 05 april 2009 @ 19:11:
[...]
Nee hoor, lees maar terug:
(en dan zegt Exirion:)
zie Cyberpope zou ik zeggen.Maar ontopic: Dat 20-30% van de verkopers hun vraagprijs laten dalen betekent natuurlijk geen daling met 25% maar is wel een indicatie dat de prijzen echt dalen omdat het aanbod groter is dan de vraag.
Verwijderd
Die 6.88% is alleen voor Maart. Staat er ook boven. In Maart zijn 6.88% van de woningen in vraagprijs verlaagd. De iets grotere percentages zijn van de totale periode dat de woningen te koop staan ...Cyberpope schreef op zondag 05 april 2009 @ 19:14:
...
Ahum.. van je eigen bron www.woningzoeker.nl
Woningen met prijsdaling 6.88%
...
Voorbeeld Amsterdam: 7609 koopwoningen waarbij 1839 in prijs "gewijzigd". 1839 / 7609 is toch echt 24%.
Een wat intelligentere reactie was geweest te vermelden dat de meeste vraagprijsdalingen < 5% zijn en dat er zelfs een paar stijgers tussenzitten ...
Interessant, ondanks dat de sterke huizenprijzendaling van na 1980 een paar posts geleden nog in een grafiek werd laten zien, er nog steeds een aantal zijn die met het verdraaien van cijfers willen ontkennen dat huizenprijzen kunnen dalen.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2009 20:48 ]
In hoeverre gebeurde zoiets vroeger dan al niet? Het enigste concrete tot nu toe is dat er in de afgelopen maand een daadwerkelijke prijsdaling was (van minder dan 1%) tov de maand ervoor en t/m jan. was er nog steeds sprake van stijgingen. Echter omdat nu minitieus wordt gelet op wat bepaalde sites qua data aangeven denken we iedere positieve of negatieve wijziging een aanwijzing is voor een bepaalde trend. Ik vraag me zelf ten sterkste af of een x aantal wijzigingen vroeger al niet gebeurde, en of het vroeger ook niet ongewoon was dat 20% hun prijs bijstelde. Voor mij is erg veel data erg voorbarig totdat er concrete getallen uitkomen van erkende bronnen. En als ik enkel daarop let lijkt er tot nu toe enkel een aanwijzing te zijn dat de prijs afvlakt maar is er nog geen sprake van een daling. Tevens moeten we sterk in gedachte nemen dat in het voorjaar woningprijzen altijd minder hard stijgen.Verwijderd schreef op zondag 05 april 2009 @ 20:12:
Interessant, ondanks dat de sterke huizenprijzendaling van na 1980 een paar posts geleden nog in een grafiek werd laten zien, er nog steeds een aantal zijn die met het verdraaien van cijfers willen ontkennen dat huizenprijzen kunnen dalen.
Verder denk ik ook dat het interessant is hoelang een crisis als deze kan aanhouden, zelfs de ergste die we gekend hebben vorige eeuw was relatief kortstondig. Als ik lees dat in de UK en US waar de problemen ontstonden nu weer sprake is van stijgingen in de woningprijzen lijkt het haast dat we het ergste hebben gehad en dat we hopelijk een herstel in de financiele markt ook over 6 a 9 maanden mogen verwachten. Dit is dan ook vrij conform Bernanke zelf ook aangeeft hoelang deze crisis zich zal aanhouden. Als dit allemaal zo zou zijn, is het dan redelijk te verwachten tot een marginale daling die we nu in de woningprijzen hebben zich in minder dan 9 maanden kan doorzetten tot een sterke daling?
Yep, die 24% is relevanter dan die 7%. Maar nog interessanter is hoe vaak dat in 2007 of 2005 gebeurde. Want ook toen werd er misschien door een kwart wel flink overvraagt. Al vermoed ik dat dit niet zo is.Verwijderd schreef op zondag 05 april 2009 @ 20:12:
[...]
Die 6.88% is alleen voor Maart. Staat er ook boven. In Maart zijn 6.88% van de woningen in vraagprijs verlaagd. De iets grotere percentages zijn van de totale periode dat de woningen te koop staan ...
Voorbeeld Amsterdam: 7609 koopwoningen waarbij 1839 in prijs "gewijzigd". 1839 / 7609 is toch echt 24%.
Een kwart die de vraagprijs al verlaagt is in elk geval een duidelijk eind aan extreme stijging en een duidelijk teken van stagnatie van prijzen. Echte bewijzen hebben we pas als de Q3 of Q4 2009 cijfers er zijn. Ik zet nog steeds in op 10% lager tov juli/aug 2008.
.
[ Voor 100% gewijzigd door Cocytus op 18-06-2010 20:25 ]
Dit gebeurde ook voor de crisis... Zal nu best ets meer gebeuren, maar ik zie ook onrealistische vraagprijzen. En dan echt onrealistisch....Verwijderd schreef op zondag 05 april 2009 @ 20:12:
[...]
Die 6.88% is alleen voor Maart. Staat er ook boven. In Maart zijn 6.88% van de woningen in vraagprijs verlaagd. De iets grotere percentages zijn van de totale periode dat de woningen te koop staan ...
Een wat intelligentere reactie was geweest te vermelden dat de meeste vraagprijsdalingen < 5% zijn en dat er zelfs een paar stijgers tussenzitten ...
Een rijtje verder is er een huis te koop gezet voor 298.000, eengezinswoning, zelfde type als de onze en wij hebben er in okt 2008 260.000 voor betaald. Als hij nu zou zakken, komt dat ook in die cijfers te staan, maar dat heeft helemaal niet met het zakken van de prijzen te maken. Zijn vraagprijs is gewoon veel te hoog...
Beelden vertekenen is ook een vak
Dus ja, niets nieuws eigenlijk
[ Voor 13% gewijzigd door BlakHawk op 06-04-2009 00:15 ]
Het maakt niet uit of er realistische of minder realistische prijzen gevraagd worden. Als het vaker voorkomt, betekent dit gewoon iets relevants.
Het losse geval is ook wel iets-zeggend overigens. Ik vind een kwart die de woning goedkoper aanbied wel wat zeggen.
Het losse geval is ook wel iets-zeggend overigens. Ik vind een kwart die de woning goedkoper aanbied wel wat zeggen.
Niet als al die mensen een stuk te hoog aanbieden...JvS schreef op maandag 06 april 2009 @ 00:37:
Het maakt niet uit of er realistische of minder realistische prijzen gevraagd worden. Als het vaker voorkomt, betekent dit gewoon iets relevants.
Vroeger ging je gewoon onderhandelen en kreeg je ook wel 20.000 eraf in sommige gevallen. Je liet je niet door de prijs leiden. Nu gaat het veel meer om de prijs... En zonder strakke prijs heb je geen kijkers... Dat is er veranderd... Voorheen had je kijkers en sommige deden een bod (een stuk onder de prijs). Nu heb je minder kijkers in de hele markt, dus om die naar je woning te lokken, moet je iets met de prijs doen.
Waar het om gaat is de uiteindelijke verkoopprijs. Als ik mijn huis voor 3 ton te koop zet, zal ik ook moeten zakken wil ik kijkers krijgen. Dan heeft het met mijn instapbedrag te maken, daarom vind ik die 24% helemaal niet schokkend. Ik had het hoger verwacht. Eerder 30% vaker dat het gebeurt. Maar aangezien er nergens een referentiepunt wordt gegeven. Zoiets als voorheen moest 10% dalen en nu 24%...
Uiteindelijk werd ieder huis onder de vraagprijs verkocht, dus heb je eerder een percentage van 99% wat daalt in zijn prijs...
Maar goed wat mij opvalt is dat mensen die nu hun huis te koop zetten wel hele hoge bedragen vragen. Psychisch? Zo van ik vraag 3 ton en als we dan onderhandelen krijgen de kopers zo veel "korting" dat ze eerder "ja" zeggen? Ik weet het niet. Het is natuurlijk ook moeilijk in deze markt, waarbij kopers veel afdingen verwachten (en terecht). Als je hem goedkoop aanbiedt denken de kopers er alsnog veel af te kunnen praten.
Wat doe je dan? Duur en alsnog veel eraf praten waardoor je goedkoper uitkomt? Of goedkoop inzetten en niet veel eraf laten praten, terwijl kopers dat wel verwachten?
Het is allemaal leuk en aardig dat de starters hier (waaronder ikzelf ook val) zitten te azen dan wel wachten tot er eventueel een grote prijsdaling plaats gaat vinden op woningen in Nederland. Maar gaan wij met zijn allen nu niet voorbij aan het feit dat hypotheken niet ongewijzigd zullen blijven. Ik ben van mening dat de banken bij een prijsval van de woningmarkt, dit zowel in te lenen bedrag als rente gaan doorberekenen.
Ik verwacht dus geen prijsklapper te gaan treffen in de nabije toekomst. Eerder zal het formele prijslabel voor het huis aangepast worden, wat ons aan netto kosten per maand evenveel zal gaan kosten als dat nu doet voor een hogere huiswaarde tegen een lager rente tarief.
Ik verwacht dus geen prijsklapper te gaan treffen in de nabije toekomst. Eerder zal het formele prijslabel voor het huis aangepast worden, wat ons aan netto kosten per maand evenveel zal gaan kosten als dat nu doet voor een hogere huiswaarde tegen een lager rente tarief.
Eindelijk een potentiele huizenkoper die realistisch is. Rente is deels verbonden aan de rentes op de kapitaalmarkt maar hypotheekverstrekkers zullen weldegelijk manieren vinden om inkomenstenverlies te compenseren. Ook makelaars zouden hun courtage wel eens kunnen verhogen. Ik hoop alleen niet dat de overheid het lef zal hebben om de overdrachtsbelasting te verhogen. Al met al denk ik dat de te verwachten dalingen (en dan hebben het niet over 20% of meer) per saldo betrekkelijk weinig zin zullen hebben voor mensen die zitten te wachten op een prijzenslag.Stien schreef op maandag 06 april 2009 @ 09:14:
Ik ben van mening dat de banken bij een prijsval van de woningmarkt, dit zowel in te lenen bedrag als rente gaan doorberekenen.
Wacht niet te lang. Vrienden dan mij (leuke note... beiden econoom, elkaar leren kennen op de studie) waren in 1998 al overtuigd dat de markt ging "zakken". Uiteindelijk toch in 2007 maar een woning gekocht omdat het maar niet gebeurde.Stien schreef op maandag 06 april 2009 @ 09:14:
Het is allemaal leuk en aardig dat de starters hier (waaronder ikzelf ook val) zitten te azen dan wel wachten tot er eventueel een grote prijsdaling plaats gaat vinden op woningen in Nederland.
Ik had in die tijd dus al ruim >50.000 "verdiend" omdat ik toch de gok had genomen in 1998 als net afgestudeerde en mijn eerste salaris kreeg (en vele mij afraden omdat de huizen wel MOESTEN zakken gezien de internetbubble en de enorme stijgingen de jaren ervoor).
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Verwijderd
Zoals eerder al vermeld baseren banken de rentes niet op de huizenprijzen of wat ze 'denken te moeten vangen'. De rentes zijn gebaseerd op de inkoopprijs van vergelijkbare leningen (staatsleningen) met een opslag (marge). De marges kunnen iets hoger worden, maar over het algemeen wordt de staatslening gevolgd. En zie hier wat de rente daarvan is: http://www.homefinance.nl...ie/kapitaalmarktrente.aspStien schreef op maandag 06 april 2009 @ 09:14:
Het is allemaal leuk en aardig dat de starters hier (waaronder ikzelf ook val) zitten te azen dan wel wachten tot er eventueel een grote prijsdaling plaats gaat vinden op woningen in Nederland. Maar gaan wij met zijn allen nu niet voorbij aan het feit dat hypotheken niet ongewijzigd zullen blijven. Ik ben van mening dat de banken bij een prijsval van de woningmarkt, dit zowel in te lenen bedrag als rente gaan doorberekenen.
[edit]
Nog zo een:
De concurrentie tussen banken en tussen makelaars is gewoonweg te groot om zomaar de rentes resp. courtages te verhogen.Exirion schreef op maandag 06 april 2009 @ 09:33:
[...]
Eindelijk een potentiele huizenkoper die realistisch is. Rente is deels verbonden aan de rentes op de kapitaalmarkt maar hypotheekverstrekkers zullen weldegelijk manieren vinden om inkomenstenverlies te compenseren. Ook makelaars zouden hun courtage wel eens kunnen verhogen. Ik hoop alleen niet dat de overheid het lef zal hebben om de overdrachtsbelasting te verhogen. Al met al denk ik dat de te verwachten dalingen (en dan hebben het niet over 20% of meer) per saldo betrekkelijk weinig zin zullen hebben voor mensen die zitten te wachten op een prijzenslag.
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2009 09:45 ]
Je vrienden trokken indertijd de juiste conclusie dat huizen in 1998 eigenlijk te duur waren. Waar ze echter geen rekening mee hielden is de mentaliteit van de generatie die net massaal koopwoningen had verkregen. Het doorschieten van de prijzen naar boven is geen natuurverschijnsel, het is (grond)beleid, gedreven door een bevolkingsgroep waarvan 80% een eigen huis bezit. Onwaarschijnlijk hoog aantal.Cyberpope schreef op maandag 06 april 2009 @ 09:38:
[...]
Wacht niet te lang. Vrienden dan mij (leuke note... beiden econoom, elkaar leren kennen op de studie) waren in 1998 al overtuigd dat de markt ging "zakken". Uiteindelijk toch in 2007 maar een woning gekocht omdat het maar niet gebeurde.
Ik had in die tijd dus al ruim >50.000 "verdiend" omdat ik toch de gok had genomen in 1998 als net afgestudeerde en mijn eerste salaris kreeg (en vele mij afraden omdat de huizen wel MOESTEN zakken gezien de internetbubble en de enorme stijgingen de jaren ervoor).
Niet dat we iedereen over dezelfde kam moeten scheren... Op zich zijn veel boomers prima lui, je kunt er mee praten, mee lachen, enzovoorts. Maar als groep is de gedachte zoiets van:
"Onze ouders hebben zich kapot gewerkt voor ons, dus waarom zou de generatie na ons zich dan ook niet kapot werken voor ons?"
Vervolgens zien ze ook nog vaak hun winst als een soort verdienste. Het is geen verdienste, het is gewoon de democratie handig gebruikt om een ander te naaien.
Sentiment en dit soort dingen zijn net zo hard onderdeel van de markt als al het andere. Daar dien je rekening mee te houden en niet alleen met de ideale markt. Nederland is nu eenmaal het dichtbevolkte land ter wereld.Istrilyin schreef op maandag 06 april 2009 @ 09:57:
[...]
Je vrienden trokken indertijd de juiste conclusie dat huizen in 1998 eigenlijk te duur waren. Waar ze echter geen rekening mee hielden is de mentaliteit van de generatie die net massaal koopwoningen had verkregen. Het doorschieten van de prijzen naar boven is geen natuurverschijnsel, het is (grond)beleid, gedreven door een bevolkingsgroep waarvan 80% een eigen huis bezit. Onwaarschijnlijk hoog aantal.
Niet dat we iedereen over dezelfde kam moeten scheren... Op zich zijn veel boomers prima lui, je kunt er mee praten, mee lachen, enzovoorts. Maar als groep is de gedachte zoiets van:
"Onze ouders hebben zich kapot gewerkt voor ons, dus waarom zou de generatie na ons zich dan ook niet kapot werken voor ons?"
Vervolgens zien ze ook nog vaak hun winst als een soort verdienste. Het is geen verdienste, het is gewoon de democratie handig gebruikt om een ander te naaien.
Veel zaken zijn gewoon duurder als ze "feitelijk" waard zouden moeten zijn. Maar dat is al zo oud als de mensheid zelf.
Zelf voorzie ik de huizen geen dramatische prijsval. Een daling? Dat kan goed. Tijdelijk een % of 10 eraf. Hierna een snelle stijging omdat er nu weer veel te weinig huizen bijgebouwd worden. Veel te weinig. Over een jaartje of 25, wanneer de eerste stijging van de vergrijzingsgolf begint te versterven, kan er wel eens een echte structurele langdurige daling te verwachten zijn. Maar dat zal dan vooral in de "volkswijken" uit de jaren 40/50/60 zijn.
Kijk jij begrijpt het!Stien schreef op maandag 06 april 2009 @ 09:14:
Maar je kan best wel iets goedkopere woningen dan normaal vinden, hangt even van de situatie van de verkopers af. Moeten ze er snel van af of niet? Maar niet al te veel verwachten, om teleurstellingen te voorkomen. Maar je zal best wat kansen hebben op de huidige markt. En wachten hoeft niet per definitie een garantie te geven idd. Misschien ben je nu (vooral als starter zonder startkapitaal) wel beter uit dan over een half jaar. Terwijl de variabele rente weer is gedaald, is de langlopende rente weer een tiende gestegen. Dus zegt dat dan iets over de verwachtingen bij de banken?
Dus omdat jij nogal zuur bent over het gevoerde beleid, moeten de prijzen wel gaan dalen? Ik zie nog weinig verandering in het beleid. Ik ben het er mee eens dat als er opeens veel meer grond vrij gegeven word dat waarschijnlijk nadelig is voor de prijzen, aangezien grond een belangrijk deel van de prijs bepaalt op het moment.Istrilyin schreef op maandag 06 april 2009 @ 09:57:
[...]
Dat is inderdaad een beetje hoe ik erover denk.Cyberpope schreef op maandag 06 april 2009 @ 10:06:
[...]
Sentiment en dit soort dingen zijn net zo hard onderdeel van de markt als al het andere. Daar dien je rekening mee te houden en niet alleen met de ideale markt. Nederland is nu eenmaal het dichtbevolkte land ter wereld.
Veel zaken zijn gewoon duurder als ze "feitelijk" waard zouden moeten zijn. Maar dat is al zo oud als de mensheid zelf.
Zelf voorzie ik de huizen geen dramatische prijsval. Een daling? Dat kan goed. Tijdelijk een % of 10 eraf. Hierna een snelle stijging omdat er nu weer veel te weinig huizen bijgebouwd worden. Veel te weinig. Over een jaartje of 25, wanneer de eerste stijging van de vergrijzingsgolf begint te versterven, kan er wel eens een echte structurele langdurige daling te verwachten zijn. Maar dat zal dan vooral in de "volkswijken" uit de jaren 40/50/60 zijn.
Vergeet niet dat de banken ook het risico in de rente verwerken. Bij een daling van de prijzen, vergroot het risico bij lopende hypotheken (overgrote merendeel). Dan zullen ze dat risico automatisch in de rente verwerken...Verwijderd schreef op maandag 06 april 2009 @ 09:43:
[...]
Zoals eerder al vermeld baseren banken de rentes niet op de huizenprijzen of wat ze 'denken te moeten vangen'. De rentes zijn gebaseerd op de inkoopprijs van vergelijkbare leningen (staatsleningen) met een opslag (marge). De marges kunnen iets hoger worden, maar over het algemeen wordt de staatslening gevolgd. En zie hier wat de rente daarvan is: http://www.homefinance.nl...ie/kapitaalmarktrente.asp
[edit]
Nog zo een:
[...]
De concurrentie tussen banken en tussen makelaars is gewoonweg te groot om zomaar de rentes resp. courtages te verhogen.
Mee eens. Zo denk ik er ook over en ik denk dat vooral de woningen die niet helemaal "af" zijn, waar het één en ander moet gebeuren wat zakken. De zogenaamde nette strakke woningen, waar je zo in kan, blijven wel aardig hun waarde houden. Kennis van mij heeft zijn huis toch in 5 weken verkocht. Gewoon omdat het een nette woning is, waar alles nog redelijk nieuw was... Tja dat blijft gewild en trekt eerder mensen aan.Cyberpope schreef op maandag 06 april 2009 @ 10:06:
[...]
Sentiment en dit soort dingen zijn net zo hard onderdeel van de markt als al het andere. Daar dien je rekening mee te houden en niet alleen met de ideale markt. Nederland is nu eenmaal het dichtbevolkte land ter wereld.
Mooi verhaal, maar natuurlijk geen basis voor advies in deze tijd. Rendementen gehaald in het verleden geven nou eenmaal geen garantie voor de toekomst...Cyberpope schreef op maandag 06 april 2009 @ 09:38:
[...]
Wacht niet te lang. Vrienden dan mij (leuke note... beiden econoom, elkaar leren kennen op de studie) waren in 1998 al overtuigd dat de markt ging "zakken". Uiteindelijk toch in 2007 maar een woning gekocht omdat het maar niet gebeurde.
[ Voor 5% gewijzigd door _starbuck_ op 06-04-2009 10:46 ]
Correct... er zijn geen garanties. Dus ook niet dat de markt "zal instorten". Je kunt dus wachten op een instorting en over 10 jaar nog geen huis hebben... Je kunt ook gewoon een huis kopen om in te wonen en afwachten wat de markt doet. Tenzij de hele bodem er onderuit valt, hebt je in elk geval een leuke woning om in te wonen, ook als je geen winst maakt._starbuck_ schreef op maandag 06 april 2009 @ 10:45:
[...]
Mooi verhaal, maar natuurlijk geen basis voor advies in deze tijd. Rendementen gehaald in het verleden geven nou eenmaal geen garantie voor de toekomst...
Neem geen onverantwoorde risico's (>100% lenen) en je kunt rustig een huis kopen. Net zoals ik toen deed. Was de markt ingestort? Dan was ik mooi blijven zitten. Nu heb ik in 2003 een mooier en beter huis gekocht, wat ik noooooooit had kunnen doen, als ik die gok (want dat voelde het toen) in 1998 niet genomen had.
Het leven is niet maakbaar. De huizenmarkt kan morgen wel instorten, ik kan invalide raken (of zelf overlijden), kan werkeloos worden, er kan een oorlog uitbreken, etc, etc. Dus neem gewoon een gecalculeerde gok en wacht niet op het ideale moment.
[ Voor 25% gewijzigd door Cyberpope op 06-04-2009 10:53 ]
Helaas is dat onmogelijk. Als huizen van 4 ton ineens nog maar 250k kosten dan zijn er veel meer mensen die zo'n huis willen hebben dan het aantal beschikbare huizen.pinockio schreef op zondag 05 april 2009 @ 11:00:
De prijzen kunnen ook dalen door een correctie van de prijs! Dat is wat nu gebeurt. De prijzen zijn opgejaagd door de ons bekende factoren die hier al genoemd zijn, en de correctie vindt nu plaats. Vandaar dat de prijzen ook dalen; veel deskundigen gaan uit van een daling binnen enkele jaren met ca. 20-40%.
Reken eerder op een scherpe tweedeling: huizen waar mensen in willen wonen en huizen waar mensen niet in willen wonen. De laatsten (aan drukke wegen, uitgewoond) staan nu vaak voor veel te veel geld te koop en zullen scherp dalen of anders onverkoopbaar blijven. De overige huizen (standaardrijtjeshuizen in een redelijke buurt) zullen redelijk waardevast blijven.
Die tweedeling bestaat er nu al (sommige huizen zijn binnen een week verkocht en anderen staan al 2 jaar te koop), maar de prijzen lopen nog niet echt uit elkaar. Ik denk dat dit laatste zal gebeuren.
Dit dus.
Dit impliceert een beetje alsof iedereen om die reden een huis koopt. Ik vind het niet erg als ik over 10 jaar mijn huis voor het bedrag van de hypotheek kan verkopen hoor... Dat betekent 1% stijging per jaar, dus dan heb je je kk eruit. De inflatie ligt sowieso rond het dubbele van die 1%. Dat is dan toch een win-win situatie? Ik hoef geen "winst". En de huizen worden betaalbaarder. Ik hoef namelijk helemaal geen winsten te halen. En dat geldt voor meerdere huizenbezitters, wij zijn niet de boze huizenbezitters. En ik bezit helemaal nog geen huis, zit nog niets van mij bij, ja ongeveer 1/284 ste deel is van mij 283/284 is nog steeds van de bank._starbuck_ schreef op maandag 06 april 2009 @ 10:45:
[...]
Mooi verhaal, maar natuurlijk geen basis voor advies in deze tijd. Rendementen gehaald in het verleden geven nou eenmaal geen garantie voor de toekomst...
Als ik voor 1% stijging per jaar kan tekenen zou ik het misschien nog doen ook, om maar te laten zien dat ik het niet voor de winsten doe. Je kan je geld beter beleggen... Een spaarrekening vangt al ongeveer 5% op jaar basis als je het 10 jaar vast zet...
Hier doelde ik dus op met mijn vorige reactie.FunkyTrip schreef op maandag 06 april 2009 @ 10:51:
[...]
Helaas is dat onmogelijk. Als huizen van 4 ton ineens nog maar 250k kosten dan zijn er veel meer mensen die zo'n huis willen hebben dan het aantal beschikbare huizen.
Het is naar mijn mening niet zo, dat het bedrag dat je kan lenen gelijk gaat blijven terwijl de huizen prijzen kelderen. Dit zal na genoeg evenredigheid mee dalen.
Degene die denken met een bruto inkomen van 45000 per jaar een mooie woning die nu weg gaat voor 400.000 op de kop te kunnen tikken voor 250.000, zullen van een koude kermis thuis komen
[ Voor 6% gewijzigd door Stien op 06-04-2009 11:09 ]
Het te lenen bedrag heeft natuurlijk niets met de huizenprijzen te maken, maar met je inkomen en de rentestand...Stien schreef op maandag 06 april 2009 @ 11:06:
[...]
Hier doelde ik dus op met mijn vorige reactie.
Het is naar mijn mening niet zo, dat het bedrag dat je kan lenen gelijk gaat blijven terwijl de huizen prijzen kelderen. Dit zal na genoeg evenredigheid mee dalen.
Degene die denken met een bruto inkomen van 45000 per jaar een mooie woning die nu weg gaat voor 400.000 op de kop te kunnen tikken voor 250.000, zullen van een koude kermis thuis komen
Woy,Woy schreef op maandag 06 april 2009 @ 10:15:
Dus omdat jij nogal zuur bent over het gevoerde beleid, moeten de prijzen wel gaan dalen? Ik zie nog weinig verandering in het beleid. Ik ben het er mee eens dat als er opeens veel meer grond vrij gegeven word dat waarschijnlijk nadelig is voor de prijzen, aangezien grond een belangrijk deel van de prijs bepaalt op het moment.
Ik ben persoonlijk niet de klos, omdat ik voor een hele lage huur kan huren.Yet another oneerlijke regeling. En nee zo principieel om dat op te gaan geven ben ik niet... wel zo eerlijk om toe te geven dat dit profiteren is.
Het opeens veel meer grond vrij geven zal extreem gunstig zijn voor de prijzen. Lage prijzen zijn goed voor mensen! Hoe goedkoper alles is, hoe meer je hebt voor de minste inspanning. Iedereen ziet dat in als het om koffie of een videokaart gaat, maar zodra het onderwerp "grondprijs" wordt gaan allerlei agenda's een rol spelen. Ik geef meer om het geluk van mijn kinderen dan om het geluk van de generatie boven mij - die heeft het goed genoeg gehad.
We zijn het er hopelijk allemaal over eens dat er ruimte zat is in Nederland, anders is op een zonnige middag aanvliegen richting Schiphol erg verhelderend zijn.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Dit topic gaat over het klappen van de huizenbubbel. Andere onderwerpen zoals de pensioengerechtigde leeftijd, parkeergarages en de spoorwegstations zijn in dit topic off-topic.
Off-topic posts zullen in de trashcan verdwijnen.
Dit topic gaat over het klappen van de huizenbubbel. Andere onderwerpen zoals de pensioengerechtigde leeftijd, parkeergarages en de spoorwegstations zijn in dit topic off-topic.
Off-topic posts zullen in de trashcan verdwijnen.