dfrenner schreef op maandag 16 maart 2009 @ 08:27:
Een starter, zoals jij en ik zijn maar een klein deel van de markt...
En daarbij lossen de meesten ook gewoon af, dus als ik zie dat ik over 10 jaar een aanzienlijk deel bij elkaar heb, dan kun je verhuizen zonder direct winst te behalen uit je verkoop, maar door alleen al quitte te spelen kunnen je maandlasten drastisch afnemen, doordat je je aflossing verwerkt bij het kopen van je nieuwe woning.
Ben ik het helemaal mee eens, een gangbare manier om meer koopkracht te genereren, totdat je d'r achterkomt dat het huis wat al drie keer 'lucht' heeft gehad (lees fictieve meerwaarde) zijn top heeft bereikt en kopers gewoon afhaken op jouw vraagprijs, ondanks het al 2 á 3 keer verlagen van de prijs.
En vervolgens jouw 'nieuwe' huis financieel 'duurder' wordt, doordat je b.v. meer moet financieren omdat je overwaarde niet het bedrag heeft opgeleverd wat je voor ogen had in je berekening of restschuld mee moet financieren of spaargeld d'r in moet gaan gooien (fiscaal niet echt aantrekkelijk i.v.m. aftrek)
Nogmaals de vraag: Jij koopt nu een huis van 350.000 euro...
Over 7 jaar wil je vrouw verhuizen (je kan hier stoer doen, maar iedereen weet dat de vrouw uiteindelijk beslist), dan ga je uiteindelijk toch wel, dan wel door eerst je eigen huis te verkopen. Maar stel je kan er dan 450.000 euro voor vragen. Ga jij doordat je het eerlijker vind een prijs van 385.000 vragen omdat het eerlijker is dan de marktwaarde van 450.000???
Ten eerste doe ik niet stoer....

althans niet dat ik weet - maar mocht het over de bedragen gaan, wist even niet anders aan te geven, dat het zelfs voor mensen met meer dan 2 x modaal, er een afwijzing in kan zitten bij banken op dit moment. dat geeft je te denken.... toch???
Maar mocht het over het beslissing proces gaan, dan zijn wij gelijkwaardig. (oké, misschien een verhouding van 51/49 in haar voordeel, net zoiets als aandeelhouders etc, dus is er soms maar 1% irritatie van mijn zijde....

)
Als jij dan je huis voor 500.000 te koop zet en je moet vervolgens 2x 20.000 omlaag, dan heeft dat niets met dalende huizenprijzen te maken! Mensen zetten altijd een stuk boven de marktwaarde in, dat is ook vaak het advies van een makelaar. De tijden van boven een vraagprijs bieden, zijn al lang voorbij.
Juist heel goed, totdat de bank met zijn taxateur langs komt bij het droomhuis.... kan er wel eens in één keer in realiteitszin terugkeren bij verkopende en kopende partij. En wat betreft die 2x20K, iedereen die zich een beetje oriënteert weet dat dit bedrag een onderhandelingsspel is, wanneer dit bedrag van tafel is, wordt de 'lucht' er uiteindelijk van af geschraapt, vaak met een kaasschaaf.
Alleen kan de koper in deze tijden iets 'dikkere' plakken schaven.

Verder moet je niet te veel nadenken over een schuld die je overneemt? Dat slaat namelijk nergens op.
Je moet het gewoon heel nuchter bekijken.
1: Zoek een huis wat je leuk vind binnen je budget.
2: Heel belangrijk!: Ga voor jezelf na wat je ervoor over hebt.
3: KLAAR, nu ga je kijken of de tegenpartij zich kan vinden in je bod...
Niet te moeilijk denken! Ik is jouw huis straks, jij moet de hypotheek betalen, niet de vorige bewoner, daar heb jij niets mee te maken. Als je er niet uitkomt, ga je verder kijken, heel simpel.
Ooit wel eens gehoord van emotionele waarde en daadwerkelijke waarde? Het verschil tussen die twee heeft al genoeg mensen in de (financiële) problemen gebracht. Verder doe ik niet moeilijk, maar (en met mij steeds meer mensen) zoals ik al zei in mijn vorige post, kopers en banken kijken nu in deze tijd meer over de emotionele waarde heen.
Om maar eens een voorbeeld te geven, ik zie genoeg mooie woningen voor €325K en wat blijkt? Deze staan soms al meer dan 6 maanden te koop. Het emotionele gedeelte zegt: kopen, maar wanneer ik dat opzij zet en daadwerkelijk ga kijken naar realistische financiële argumenten kom ik op een veel lager bod en met mij (waarschijnlijk) meer mensen, want anders zou het geen 6 maanden lang te koop staan.
En dat de bank moeilijk doet is in principe heel simpel:
Je vrouw werkt (vast contract?) Als die haar baan kwijtraakt, ren je achteruit in de inkomsten.
Jij bent freelance (geen vast contract), dus veel risico...
Nee, nee... dit zie je verkeerd, zelfs met een vast contract heb je geen enkele garantie (weet ik uit ervaring) en trouwens dat hele 'vaste' baan aspect is maar een moment opname, als je nu tekent en morgen iets anders gaat doen... blijven die maandlasten gewoon jouw probleem, kijk maar even hoe je dat oplost zal de bank jou vertellen.
Dat doet Nederland al 6 maanden hoor, kan niet oneindig blijven doorgaan...
Ik merk om me heen erg veel vrienden, zwagers en kennissen die ook nog even afwachten, maar na de zomer/tegen het einde van het jaar, willen ze gewoon wel iets anders, dan wel op zichzelf...
Waarom?
Belangrijkste reden: Het kriebelt, ze willen iets anders!
Dus ben ik niet de enige die wacht... I rest my case! alleen de beweegreden zijn anders.
Een appartement van 300 euro huur per maand is leuk, maar het is oud, klein en onderhand na 6 jaar wonen gaan ze zich irriteren aan de woning, de buurt...
€300,- ? Sorry maar waar ik moet wonen en werken, is een appartement tussen de €900 en €1200 gewoon een 'normale' prijs. Different league qua afwegingen zou ik zo maar eens zeggen.
Een andere reden: Beginnen aan kinderen... Tja, dan is een grotere woning in een betere buurt vaak gerechtvaardigd en wordt die keuze sneller gemaakt.
Tsja... ik wil weer iets zeggen over emotionele waarde en een verwachtingspatroon die mensen zichzelf opleggen, maatschappelijke druk om aan bepaald verwachtingspatroon te voldoen is zeker een 'groter' probleem in de Nederlandse economie dan tot nu toe wordt aangenomen, "we want it al" - ten koste van elk gezond verstand.
Er wordt al jaren geroepen dat de prijzen moeten zakken...
Nu het economisch iets slechter gaat, staat het even stil, maar verder is er niets aan de hand.
In een crisis raakt niet iedereen werkeloos hoor, zo'n het overgrote merendeel behoudt gewoon zijn/haar baan. En dat bedoel ik nu met stemmingmakerij/bankmakerij. Men doet net alsof iedereen hun baan gaat verliezen... En alsof niemand meer een huis koopt nu...
Dat zijn gewoon leugens! En daarom stemmingmakerij...
Waarom vraag ik mij af of jij ooit wel eens een recessie hebt meegemaakt? - Ik was ongeveer 12 jaar en herinner mij nog heeeeel goed hou ouders van vriendjes hun baan, auto, huis kwijt raakte......
Ik wens het niemand toe, veel verliezen en met een gigantische restschuld achterblijven. Waarom denk je dat de vakbonden op het binnenhof liedjes staan te zingen, elke econoom nu iets te vertellen heeft, huizenspeculanten roepen dat de 'business' op hun gat ligt, NVM makelaars met 'reddingsplannen' komen (wie er gered moet worden is wel duidelijk) , de hypotheekrente aftrek nog heiliger is dan GOD, Allah en Boeddha samen.
Hier
een site die alle doomdenkers in hun gelijk stellen, maar als je een huis bezit sterk af te raden deze site te bezoeken, je zou wel eens in
sneltreinvaart alle informatie kunnen horen die je niet wilt horen als huizenbezitter.
Maar ach... hoop doet leven!
GetaGrip is net een mens.......