Devil schreef op zondag 01 maart 2009 @ 00:32:
Tja we kunnen roepen dat er volgens het CBR niets aan de hand is en dat onze huizenmarkt toch echt heel anders is dan in de rest van de wereld. Maar een blik op funda leert toch dat de vraagprijzen de laatste tijd flink zakken. Zelf hou ik al een tijdje de prijzen bij van een aantal huizen waar we eventueel interesse in hebben. Wat je ziet is dat de vraagprijzen de laatste 3 maanden ongeveer met gemiddeld 20k gezakt zijn, met uitschieters tot 80k. Dit gaat hoe dan ook een effect hebben op de uiteindelijke koopprijzen. Dit geld misschien niet in elk segment, maar we hebben het hier dan ook over DE huizenprijzen. Een gemiddelde van alle segmenten.
Het zal wel weer afgeschoten worden onder het motto van CBS loopt achter, echter CBS laat geen tekens zien van daadwerkelijke dalingen in de woningprijzen. Enkel dat ze minder hard stijgen. De sterke dalers die je op Funda ziet zijn eerder woningen die voorheen (lees al 2 jaar dus voor de crisis) ook al erg hoog stonden.
De huizenprijzen zijn simpelweg het resultaat van een evenwicht tussen het besteedbare inkomen en de kosten.
Nee woningprijzen zijn van een groot aantal factoren afhankelijk. Zij het de bevolkingsaanwas, de woningaanwas, de verandering van samenstelling van de bevolking en zo zijn er nog talloze factoren. Neemt niet weg dat het besteedbare deel natuurlijk bijdraagt aan de woningprijs echter ik betwijfel dat deze door de jaren dermate is toegenomen dat heden ten dagen meer mensen zich een woning kunnen veroorloven dan 20 jaar geleden. De grootste druk op de woningprijzen is met name de overheid die in 20 jaar tijd erg sterk heeft gestimuleerd dat iedereen een woning dient te kopen.
Als de rente stijgt kunnen mensen minder geld lenen en zullen de prijzen dalen. Hetzelfde geld voor de HRA. Uiteindelijk zal de markt uitkomen op hetzelfde evenwicht, waardoor de prijzen relatief hetzelfde zijn gebleven. Je kunt nog steeds hetzelfde huis kopen voor een bepaald percentage van je inkomen.
Als de rente stijgt, echter dat doet deze niet.
De HRA gaat de overheid ook niet aan zitten
Je gaat ervan uit dat woningen dalen of minder hard stijgen tov de besteedbare ruimte om zo de markt toegankelijk te houden. Echter zoals ik al aangaf is de woningmarkt van veel meer afhankelijk dan enkel diens inkomen. Overigens vraag ik me ten sterkste af wie uberhaubt het hardste getroffen worden, zelf gok ik het enkel op de starters aangezien ik bij de PO op dit moment daar de minste afzet zie. Woningen van 2 ton worden nog net zo goed gebouwd zij het dat deze minder snel verkopen echter is hier nog steeds geen sprake van een stilstand.
Voor starters is dat een prima situatie, maar als je zelf een huis hebt dan zit je niet te wachten op het relatief hetzelfde blijven van de prijzen, het gaat je dan vaak puur om de harde euro's. Als je je hypotheek nu makkelijk kunt opbrengen en groter wilt wonen dan kun je maximaal profiteren van een dalende markt. Anders zit je met de gebakken peren. De kans is groot dat je nooit meer iets van je 'investering' terug ziet.
Waar.. daalt deze markt? Ja de flevo of andere zwakke gebieden daar is sprake van een dalende woningmarkt tov een nog steeds stijgende woningmarkt in gezonde regio's. Dus tenzij je wilt investeren in een zwakke regio is de situatie enkel verslechterd omdat de bank niet bereid is om een starter een lening te geven die hoog genoeg is om in een fatsoenlijke regio te wonen.
Overigens waar ik me toch wel lichtelijk aan irriteer is dat men een groot aantal gedachtes neerzet zonder even na te denken.
Er is geen dalende markt, deze stijgt nog steeds lichtjes. Er zijn daarintegen wel regio's die dalen echter deze waren voorheen ook al zwak.
---edit---
Ik vraag me overigens af met Funda hoeveel mensen alert op Funda voor de crisis keken. Sterke dalingen in woningprijzen zijn namelijk altijd het geval geweest. Ook als ik zo nodig eens kijk naar Funda valt me vaak op dat deze woningen die nu in prijs zakken of in vergelijking met hun omgeving erg duur zijn of dat deze al erg lang te koop staan. Wat me daarnaast ook opvalt als ik intresse heb in een woning dat als een woning soms erg duur is en ik keek in het kadaster dat de desbetreffende eigenaar in een relatief korte periode er erg veel op zette. Of dit nou bij sommige verkopers de gok is die ze nemen of dat ze ruimte willen creeeren voor de onderhandelingen of misschien een onbekwame makelaar dat weet ik niet.
En over de beleggingshypotheken volgens mij is deze al eens langsgekomen echter men schatte dat 50.000 man hier met name van de dupe is geworden. Ja dat zijn aardig wat gevallen maar of dit nou gevolgen heeft voor de algehele markt...
[
Voor 10% gewijzigd door
n4m3l355 op 01-03-2009 02:00
]