Ik reageerde op r_bleumerFiber schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 13:02:
[...]
En wat heeft dat ook al weer met het onderwerp van dit draadje te maken...?
dat er zoveel "starterswoningen" bezet zouden zijn door mensen in de bijstand.
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Ik reageerde op r_bleumerFiber schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 13:02:
[...]
En wat heeft dat ook al weer met het onderwerp van dit draadje te maken...?
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Volgens mij zei ik dat niet hoor.ArcticWolf schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 13:04:
[...]
Ik reageerde op r_bleumer
dat er zoveel "starterswoningen" bezet zouden zijn door mensen in de bijstand.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Dit is mijn ervaring als iemand die al een half jaar op de markt actief is en in die tijd op 3 verschillende huizen geboden is. Verkopers zijn gewoon totaal onrealistisch. Ik heb zelfs 2x mee gemaakt dat de makelaar met zn handen in het haar zat dat hij het niet kon geloven dat zijn verkopers niet wilde verkopen voor de prijs die ik bood. Je ziet ook dat verkopers nauwelijks hun vraagprijs aanpassen, en als ze het doen doen ze het met een paar procent per jaar. Op zn best volgen ze de markt. Maar als je je huis exact 2 jaar geleden nog niet kon verkopen voor 4 ton (dus toen was de vraagprijs te hoog), dan kan je nu wel 20.000 euro dalen, maar dan is het gat met de marktwaarde niet kleiner geworden. En dan zeggen verkopers: "we zijn al gedaald, we gaan niet verder dalen." Verkopers snappen niet dat als hun huis niet verkoopt ze sneller moeten zakken met de vraagprijs dan dat de markt zakt.Krisp schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 13:03:
Daarnaast is er imo wat weerstand:
[list]• Weerstand van verkopers. Verkopers willen een goede prijs, die ten minste het hypotheekbedrag dekt. Logisch, maar niet haalbaar. Eerst aflossen en daarna verkopen is het devies. Als je dat niet wil/kunt, dan zit je vast. Verklaart wederom een stukje stilstand.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
En soms snappen makelaars het ook niet. "We zijn toch al gezakt ?"ph4ge schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 15:28:
[...]
Dit is mijn ervaring als iemand die al een half jaar op de markt actief is en in die tijd op 3 verschillende huizen geboden is. Verkopers zijn gewoon totaal onrealistisch. Ik heb zelfs 2x mee gemaakt dat de makelaar met zn handen in het haar zat dat hij het niet kon geloven dat zijn verkopers niet wilde verkopen voor de prijs die ik bood. Je ziet ook dat verkopers nauwelijks hun vraagprijs aanpassen, en als ze het doen doen ze het met een paar procent per jaar. Op zn best volgen ze de markt. Maar als je je huis exact 2 jaar geleden nog niet kon verkopen voor 4 ton (dus toen was de vraagprijs te hoog), dan kan je nu wel 20.000 euro dalen, maar dan is het gat met de marktwaarde niet kleiner geworden. En dan zeggen verkopers: "we zijn al gedaald, we gaan niet verder dalen." Verkopers snappen niet dat als hun huis niet verkoopt ze sneller moeten zakken met de vraagprijs dan dat de markt zakt.
Ik denk dat als jij in de omgekeerde situatie zou zitten (als verkopende partij dus) je het wel zou snappenph4ge schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 15:28:
[...]
Dit is mijn ervaring als iemand die al een half jaar op de markt actief is en in die tijd op 3 verschillende huizen geboden is. Verkopers zijn gewoon totaal onrealistisch. Ik heb zelfs 2x mee gemaakt dat de makelaar met zn handen in het haar zat dat hij het niet kon geloven dat zijn verkopers niet wilde verkopen voor de prijs die ik bood. Je ziet ook dat verkopers nauwelijks hun vraagprijs aanpassen, en als ze het doen doen ze het met een paar procent per jaar. Op zn best volgen ze de markt. Maar als je je huis exact 2 jaar geleden nog niet kon verkopen voor 4 ton (dus toen was de vraagprijs te hoog), dan kan je nu wel 20.000 euro dalen, maar dan is het gat met de marktwaarde niet kleiner geworden. En dan zeggen verkopers: "we zijn al gedaald, we gaan niet verder dalen." Verkopers snappen niet dat als hun huis niet verkoopt ze sneller moeten zakken met de vraagprijs dan dat de markt zakt.
[ Voor 18% gewijzigd door Slasher op 12-10-2012 15:50 ]
Elect a clown, expect a circus.
Exact; zo blijven ze continu achter de feiten aanlopen. Als je niet bereid bent om of niet kan zakken naar een meer marktconforme prijs, haal je huis dan gewoon van de markt. Die ene gek die het er wel voor geeft komt echt niet meer langs tegenwoordig.ph4ge schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 15:28:
Verkopers snappen niet dat als hun huis niet verkoopt ze sneller moeten zakken met de vraagprijs dan dat de markt zakt.
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Hoe definieer jij een "marktconforme prijs" dan? Natte vinger in de lucht steken en een bedrag roepen? Vraagprijs minus zoveel procent?EXX schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 15:50:
[...]
Exact; zo blijven ze continu achter de feiten aanlopen. Als je niet bereid bent om of niet kan zakken naar een meer marktconforme prijs, haal je huis dan gewoon van de markt. Die ene gek die het er wel voor geeft komt echt niet meer langs tegenwoordig.
Zolang de verkoper vasthoudt aan een te hoge prijs, wordt er niets verkocht en is er dus geen sprake van "een marktprijs". Die is er pas als er daadwerkelijk een verkoop plaatsvindt. Tot die tijd zou je kunnen zeggen dat de verkoper meer dan de marktprijs vraagt. Maar uiteindelijk maakt het niet uit hoe het beessie heet, het komt er op neer dat zeer veel verkopers niet aan de markt meedoen.Slasher schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 15:36:
En je hebt het wel over marktwaarde, maar wie ben jij dan om die te dicteren voor de verkoper? Het bedrag wat jij aan het bieden bent is dat in ieder geval niet. De marktwaarde van het object is de uiteindelijke verkoopprijs, die je samen met de verkoper moet zien overeen te komen.
Een prijs waarvoor het product daadwerkelijk verkocht wordt. Bij huizen zou je in enkele maanden genoeg potentiele kopers bereikt moeten hebben om tot die prijs te komen. Zet je een huis op de Kalverstraat voor 50 euro te koop, is-ie natuurlijk meteen weg. Hetzelfde huis voor 30 miljoen zal je nooit kwijtraken. Ergens daar tussenin ligt de marktprijs.Slasher schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 15:54:
[...]
Hoe definieer jij een "marktconforme prijs" dan? Natte vinger in de lucht steken en een bedrag roepen? Vraagprijs minus zoveel procent?
[ Voor 30% gewijzigd door RemcoDelft op 12-10-2012 15:56 ]
[ Voor 11% gewijzigd door nare man op 12-10-2012 15:57 ]
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.
Maar dat geldt nog steeds alleen voor een minderheid van de kopers. Gemiddeld is de hypotheekschuld (uit m'n hoofd) de helft van de waarde van de huizen. Daarvan staan er nu 0,7 miljoen onder water, en zijn er dus miljoenen die niet onder water staan.nare man schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 15:56:
Slotsom is dus dat de markt heel lang op slot zal blijven zitten, namelijk tot het moment waarop huidige eigenaren zoveel zullen hebben afgelost dat ze bij verkoop geen restschuld meer overhouden.
[ Voor 35% gewijzigd door nare man op 12-10-2012 16:00 ]
Afstand van virtuele winst is vooral ook praktisch een stuk makkelijker dan geconfronteerd worden met een restschuldrube schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 16:09:
Ja, maar dat gaat wel komen omdat afstand van virtuele winst psychologisch een stuk makkelijker is als geconfronteerd worden met een restschuld.
[ Voor 23% gewijzigd door nare man op 12-10-2012 17:07 ]
Dit spanningsveld wordt de komende jaren interessant. Immers; het aantal huizen onder water is relatief klein ten opzichte van het totaal. Als je het aspect wel/geen starterswoning buiten beschouwing laat, zouden de huizen die niet onder water staan het eerste door die psychologische barrière heen moeten zijn. Daarmee zouden zij de markt (met nieuwe, verlaagde marktprijzen) kunnen aanjagen, waarna projectontwikkelaars en gemeenten moeten volgen. Op dat moment hoeven mensen die onder water staan hun restschuld alleen maar af te lossen, waardoor ze toegang krijgen tot de markt.nare man schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 15:59:
Er zijn er inderdaad veel die niet onder water staan, en die dus op zich ook in een dalende markt zonder schuld zouden kunnen verkopen, maar daar speelt het psychologische effect dat mensen geen afstand willen doen van virtuele winst.
Daar komt bij dat er een mismatch zit tussen de woningen die niet meer onder water staan (lees: grotere woningen waar mensen al lang wonen) en de vraag van mensen die nu net op de woningmarkt beginnen (lees: starters met weinig financieringsmogelijkheden).
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Zoals jij het zegt klinkt het wel heel simpel...Krisp schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 17:17:
[...]
Op dat moment hoeven mensen die onder water staan hun restschuld alleen maar af te lossen...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
[ Voor 18% gewijzigd door nare man op 12-10-2012 17:47 ]
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Het percentage hypotheekschuld is een gemiddelde. Tussen 3/4 afgelost en onder water staan zitten maar weinig huizen. 'Jongeren' en eigenlijk iedereen die de afgelopen 5-10 jaar is verhuisd staan onder water (of gaan dat binnenkort staan), 'ouderen' die geen DSB binnen hebben gelaten hebben 3/4 of meer afgelost.RemcoDelft schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 15:58:
[...]
Maar dat geldt nog steeds alleen voor een minderheid van de kopers. Gemiddeld is de hypotheekschuld (uit m'n hoofd) de helft van de waarde van de huizen. Daarvan staan er nu 0,7 miljoen onder water, en zijn er dus miljoenen die niet onder water staan.
Wat hij hier eigenlijk zegt en wat uit de cijfers ook blijkt: het zijn alleen de 'koopjes' die verkocht worden. Aan de verkoperskant praat je dan over gedwongen verkopen of daar dicht tegen aan. En deze transacties bepalen nu de 'gemiddelde transactieprijs' die daardoor steeds lager is en blijft dalen.SkiFan schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 13:33:
Makelaar Almar Bakker: ‘De woningmarkt is terug op het prijsniveau van eind 2004. In het vierde kwartaal van 2004 stonden 3788 woningen te koop en werden 1438 woningen verkocht. Op dit moment hebben we een markt met 8200 te koop staande woningen, waarvan ongeveer 10 procent per kwartaal wordt verkocht. Die 10 procent noem ik het dynamische deel van de markt. Dat bestaat uit objecten met een goede prijs/kwaliteit-verhouding. De rest van de markt is statisch en bestaat uit objecten met te hoge vraagprijzen. Eigenlijk is dat nauwelijks markt te noemen, want daar gebeurt gewoon helemaal niets. Hoe het prijsniveau zich verder zal ontwikkelen, is mede afhankelijk van de financierbaarheid.’
Jij hebt je zaken heus wel goed voor elkaar, daar maak ik me geen seconde ongerust over, maar er zijn helaas vele anderen die dat niet hebben.nare man schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 17:45:
[...]
Wat voor veel mensen vooral pijn doet (naast de harde pegels,) is de vaststelling dat het aloude 'doorgroeisysteem' van appartementje > eengezinswoning > grote 2-onder-1-kapper, waarbij de kosten van verwerving het vorige huis zichzelf wel terugbetaalden, failliet is. Mensen realiseren zich nu dat ze misschien wel tot achterin de 30 (en met kinderen) moeten blijven zitten in het appartementje van 60 m2 dat ze op hun 24e gekocht hebben, en dat het anders een kwestie van aftikken is.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Spreek je uit eigen ervaringen op de woningmarkt (koop dan wel verkoop) dan dat je dit zo stellig kunt zeggen?RemcoDelft schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 15:54:
Het komt er op neer dat zeer veel verkopers niet aan de markt meedoen.
[ Voor 25% gewijzigd door Slasher op 12-10-2012 19:14 ]
Verwijderd
Dat dus.Arnout schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 17:50:
[...]
Wat hij hier eigenlijk zegt en wat uit de cijfers ook blijkt: het zijn alleen de 'koopjes' die verkocht worden. Aan de verkoperskant praat je dan over gedwongen verkopen of daar dicht tegen aan. En deze transacties bepalen nu de 'gemiddelde transactieprijs' die daardoor steeds lager is en blijft dalen.
Kopers denken dat dit 'de markt' is en zijn verontwaardigd als deze daling niet voor het huis geldt wat zij op het oog hebben.
Omdat de koopjes al verkocht zijn krijg je langzaam stabiliserende prijzen, want niet iedereen hoeft verplicht te verkopen en daardoor te dalen.
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Goed dat je quotes om 'koopjes' zet, want het is geen koopje, het is een redelijke prijsArnout schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 17:50:
[...]
Wat hij hier eigenlijk zegt en wat uit de cijfers ook blijkt: het zijn alleen de 'koopjes' die verkocht worden. Aan de verkoperskant praat je dan over gedwongen verkopen of daar dicht tegen aan. En deze transacties bepalen nu de 'gemiddelde transactieprijs' die daardoor steeds lager is en blijft dalen.
Kopers denken dat dit 'de markt' is en zijn verontwaardigd als deze daling niet voor het huis geldt wat zij op het oog hebben.
Omdat de koopjes al verkocht zijn krijg je langzaam stabiliserende prijzen, want niet iedereen hoeft verplicht te verkopen en daardoor te dalen.
Er zijn dorpen in Oost-Groningen en Limburg waar letterlijk niemand een huis wilde kopen, zelfs niet voor 40k. Ik heb ooit een artikel gelezen dat dat ongeveer de grens is dat de overheid ingrijpt, aangezien het anders drugspanden of wietkwekerijen worden.Bartjuh schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 20:33:
[...]
Ik hoor wel eens mensen zeggen; ik krijg mijn huis niet verkocht. Reinste kul. Je krijgt je huis niet verkocht tegen de prijs die jij graag ziet, dat is compleet wat anders. Je krijgt het in NL ALTIJD* verkocht.
* Tenzij je hypotheek onder water staat en niet lager kunt met vraagprijs, op vervuilende grond woont die verplicht schoongemaakt moet worden, maar waar het schoonmaken duurder is dan huis + grond, of je in Detroit (VS) woont, of dat het huis gesloopt moet worden maar de sloopkosten de grondprijs overstijgen, etc etc.
[ Voor 10% gewijzigd door MBV op 13-10-2012 00:26 ]
Interessant. Hoe grijpt de overheid dan in? Door de panden zelf op te kopen?MBV schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 00:24:
[...]
Er zijn dorpen in Oost-Groningen en Limburg waar letterlijk niemand een huis wilde kopen, zelfs niet voor 40k. Ik heb ooit een artikel gelezen dat dat ongeveer de grens is dat de overheid ingrijpt, aangezien het anders drugspanden of wietkwekerijen worden...
Ik kwam het enkele dagen geleden in een link tegen, en denk dat je wel kan zeggen dat het klopt. Of vind jij dat iemand die al 4+ jaar een bord "te koop" in de tuin heeft staan nog serieus bezig is met verkopen?Slasher schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 18:41:
[...]
Spreek je uit eigen ervaringen op de woningmarkt (koop dan wel verkoop) dan dat je dit zo stellig kunt zeggen?
Sure, een persoonlijke aanval op meningen gegevens die je niet aanstaan?! Ik ben zeer positief over de huidige prijsontwikkeling. Laat ik het zo zeggen: zolang er nog mensen zijn die prijsdalingen "negatief" noemen, is de markt verre van gezond! Het enige andere product waarbij mensen prijsdalingen negatief noemen, zijn aandelen.Ik betwijfel het, als er een iemand negatief over het geheel is ben jij het wel, ik neem het daarom dit niet zo serieus en neem het zeker niet voor waarheid aan.
Verwijderd
Same here. Elke dag dat dat de huizenprijzen dalen is weer een dag met een beter en zonniger toekomstperspectief voor jongeren. Sure, op korte termijn gaat het even pijn doen, maar op lange termijn is het geweldig.RemcoDelft schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 09:46:
[...]
Ik kwam het enkele dagen geleden in een link tegen, en denk dat je wel kan zeggen dat het klopt. Of vind jij dat iemand die al 4+ jaar een bord "te koop" in de tuin heeft staan nog serieus bezig is met verkopen?
[...]
Sure, een persoonlijke aanval op meningen die je niet aanstaan?! Ik ben zeer positief over de huidige prijsontwikkeling. Laat ik het zo zeggen: zolang er nog mensen zijn die prijsdalingen "negatief" noemen, is de markt verre van gezond! Het enige andere product waarbij mensen prijsdalingen negatief noemen, zijn aandelen.
Verwijderd
Reken mij ook maar tot de "oudere jongeren".dcl! schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 10:26:
Niet alleen voor jongeren hoor, ook "oudere jongeren" zoals ik kunnen nu toeslaan (ik heb al toegeslagen
mooi gesteld...voor jezelf. Dus al die modale mensen die wel gekocht hebben tegen hogere prijzen omdat ze het toen wel konden financieren laten we maar compleet aan hun lot over ? Die komen dus nooit meer van hun plek af en willen ze dat wel moeten ze aan een grijnzende Asfyxia verkopen met een enorme restschuld ?Verwijderd schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 09:53:
[...]
Same here. Elke dag dat dat de huizenprijzen dalen is weer een dag met een beter en zonniger toekomstperspectief voor jongeren. Sure, op korte termijn gaat het even pijn doen, maar op lange termijn is het geweldig.
Mensen moeten eens leren om verder te kijken dan hun eigen onderwaarde. Het is gewoon wachten op de dag dat alle rottigheid in de markt geliquideerd is (en helaas bevat die markt nogal wat rottigheid door een onvoorstelbaar slecht woningmarktbeleid), en daarna kunnen we met z'n allen weer vooruit kijken. Er is heus wel licht aan het eind van de tunnel, maar het leeglopen van deze asset bubble is daarvoor nu eenmaal een vereiste.
[ Voor 12% gewijzigd door Ray op 13-10-2012 10:38 ]
Waarom zou het gokken van iemand anders mijn zorg moeten zijn? Als iemand door z'n netto negatieve vermogen niet meer kan verhuizen, blijft-ie toch gewoon wonen waar-ie zit? Ik heb er totaal geen behoefte aan om meer te betalen voor een product, omdat de verkoper meer geld nodig heeft!Ray schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 10:33:
[...]
mooi gesteld...voor jezelf. Dus al die modale mensen die wel gekocht hebben tegen hogere prijzen omdat ze het toen wel konden financieren laten we maar compleet aan hun lot over ? Die komen dus nooit meer van hun plek af en willen ze dat wel moeten ze aan een grijnzende Asfyxia verkopen met een enorme restschuld ?
En door wie is dat ze geleerd? Door de voorgaande generatie die hun huizen met woekerwinsten aan (bij wijze van spreken) hun eigen kinderen verkocht! En in enkele tientallen jaren gezonde hypotheekregels (max. 80% lenen) veranderde in "vrijheid blijheid" voor de banken!Ik heb zelf niet zo'n hoge pet op vd jeugd van tegenwoordig. Waar ze enorm goed in zijn is schulden maken en sparen is een uitzondering.
En daar zit het probleem inderdaad: politici denken meer aan eigen- dan aan landsbelangen.Daarnaast is de groep die in Nederland het beleid maakt veel te veel gebaat bij het in stand houden van de prijzen om dit in grote mate te laten gebeuren, tel daarbij op de bankenlobby....
Vooralsnog bouw je die rjitjesgezinswoning voor minder dan 140.000 euro...Ik zeg zeker niet dat het voor de huidige generatie niet mogelijk moet zijn om een huis te kopen maar niet ten kostte van hun voorgangers. Dat er een normale marktwerking moet komen lijkt me duidelijk maar ook daarin zie ik geen gezinswoning (in goede staat) voor €140.000,-- verschijnen. Al helemaal geen nieuwbouw
Ja en? Klant is koning, en de klant is degene waar jij je provisie uit hoopt te halen. En dat gaat niet meer zo makkelijk als enkele jaren geleden, de klant is mondiger geworden!hier in de regio is trouwens best wat te koop rond die prijs. En wat krijg ik dan te horen van die starter ? de keuken is blauw.....ja die moet er uit...maar hij is pas 3 jaar oud!.....ja maar hij is blauw.....
Waarom zou je blij moeten zijn als je tonnen neertelt voor andermans oude zooi? En als een hypotheekadviseur of de verkoper dat "onzin" vindt, kan dat me als koper werkelijk niets schelen.en meer van deze onzin. veel zijn er gewoonweg niet blij / tevreden.
[ Voor 6% gewijzigd door RemcoDelft op 13-10-2012 11:32 ]
Verwijderd
Laat dat "grijnzende" maar weg, want ik weet me heus wel in te houden. Maar inderdaad, dit is hoe de wereld grof gezegd momenteel in elkaar zit. Voor sommigen misschien niet leuk, die kunnen dan de komende jaren misschien niet 3x per jaar met vakantie. Jammer voor hun.Ray schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 10:33:
[...]
mooi gesteld...voor jezelf. Dus al die modale mensen die wel gekocht hebben tegen hogere prijzen omdat ze het toen wel konden financieren laten we maar compleet aan hun lot over ? Die komen dus nooit meer van hun plek af en willen ze dat wel moeten ze aan een grijnzende Asfyxia verkopen met een enorme restschuld ?
Verwijderd
Ik geloof dat de grootste groep mensen die belang hebben bij het in stand houden van deze prijzen de huidige groep huizenbezitters zijn en niet de beleidsmakers. De beleidsmakers hebben er enkel baat bij om hun eigen achterban tevreden te houdenRay schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 10:33:
[...]
Ik heb zelf niet zo'n hoge pet op vd jeugd van tegenwoordig. Waar ze enorm goed in zijn is schulden maken en sparen is een uitzondering.
Daarnaast is de groep die in Nederland het beleid maakt veel te veel gebaat bij het in stand houden van de prijzen om dit in grote mate te laten gebeuren, tel daarbij op de bankenlobby....
Ik zeg zeker niet dat het voor de huidige generatie niet mogelijk moet zijn om een huis te kopen maar niet ten kostte van hun voorgangers. Dat er een normale marktwerking moet komen lijkt me duidelijk maar ook daarin zie ik geen gezinswoning (in goede staat) voor €140.000,-- verschijnen. Al helemaal geen nieuwbouw
hier in de regio is trouwens best wat te koop rond die prijs. En wat krijg ik dan te horen van die starter ? de keuken is blauw.....ja die moet er uit...maar hij is pas 3 jaar oud!.....ja maar hij is blauw.....
en meer van deze onzin. veel zijn er gewoonweg niet blij / tevreden. Mijn eerste huis had een keuken van 25 jaar oud. Toen ik hem vorige jaar verkocht was hij 40 jaar oud en de koper na mij laat hem gewoon zitten tot hij geld heeft voor wat anders. eerst sparen dan verbouwen................
Verwijderd
Verwijderd
Ongelofelijk. Dat ze die slogan nog durven te gebruiken.Verwijderd schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 11:30:
"Je bent een dief van je eigen portemonnee als je nu geen huis koopt."
De verklaring staat zelfs in het artikel: "commercieel directeur Harrie-Jan van Nunen van De Financiële Makelaar"... Zegt genoeg lijkt me.Verwijderd schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 11:30:
Kan iemand mij dit uitleggen?
een modaal gezin kon al nooit 3x op vakantie... Laat ik het zo stellen dat ik tientallen situaties ken van mensen, starters, die een aantal jaren geleden ook net een huisje kochten binnen hun inkomen. Niet om te beleggen maar om in te wonen. Gekocht, omdat net als nu er niets te huur was en ze toch wel een keer het ouderlijk huis uit wilden / samenwonen etc.Verwijderd schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 11:02:
[...]
Laat dat "grijnzende" maar weg, want ik weet me heus wel in te houden. Maar inderdaad, dit is hoe de wereld grof gezegd momenteel in elkaar zit. Voor sommigen misschien niet leuk, die kunnen dan de komende jaren misschien niet 3x per jaar met vakantie. Jammer voor hun.
Niet mijn schuld overigens. Ik waarschuwde familie en vrienden in 2002 al dat ze uit moesten kijken met het kopen van een huis en het aangaan van een maximale hypotheek, omdat de Nederlandse huizenmarkt (toen al) zwaar overgewaardeerd was en dat de huizenprijzen echt heus wel omlaag konden. Maar niemand die luisterde en ik was zogenaamd Gekke Henkie. Maar wie is er nu eigenlijk de Greater Fool?
[ Voor 14% gewijzigd door Fiber op 13-10-2012 11:57 ]
Verwijderd
Ik ken er anders zat die dat wel doen, naar de verste bestemmingen. Maar we hebben het dan inderdaad wel over bovenmodaal, dink(y)'s etc.Ray schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 11:40:
[...]
een modaal gezin kon al nooit 3x op vakantie...
Waarom kun je 20 jaar niet verhuizen? Reken me dat eens voor, want ik vind het maar een raar verhaal. Jij hebt verlies genomen, daar staat tegenover dat de verkoper van je nieuwe huis ook 60k verlies heeft genomen, lijkt me dan toch dat je er per saldo weinin bij ingeschoten bent. En dat kleine beetje onderwaarde dat je nu misschien nog gaat krijgen, moet toch echt wel in een paar jaar afbetaald kunnen worden.Laat ik het zo stellen dat ik tientallen situaties ken van mensen, starters, die een aantal jaren geleden ook net een huisje kochten binnen hun inkomen. Niet om te beleggen maar om in te wonen. Gekocht, omdat net als nu er niets te huur was en ze toch wel een keer het ouderlijk huis uit wilden / samenwonen etc.
Of deze groep nu aflosvrij / sparen heeft gekozen maakt niet zo veel uit. Er is in 5 jaar nog niet veel opgebouwd. Sparen ook niet want die ruimte is er niet of nauwelijks.
Die groep zit nu dus muurvast. Kan niet verkopen en dus ook niet verhuizen.
ik heb zelf vorig jaar ook verlies genomen om van iets onder water naar de diepzee te duikenIk heb dan nu wel een woning die ook voor 60K minder is gegaan dan in 2008. Verhuizen kan ik ook zeker 20 jaar niet meer. Ik heb echter wel de keuze gehad...
Omdat dan de aflossingsvrij en bankspaar constructies die in het leven zijn geroepen om de subsidie op schuld te maximaliseren (HRA) niet meer mogelijk zijnVerwijderd schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 11:30:
http://www.telegraaf.nl/o...et_snel_zaken_doen__.html
Je bent een dief van je eigen portemonnee als je nu geen huis koopt.
Kan iemand mij dit uitleggen? Hoe kun je nu een dief zijn als koper van een goed dat over twee jaar 15 tot 20% goedkoper is?
Ik weet niet wat voor een werk je doet, maar als je tarieven zwaar omlaag moeten vanwege de markt, wordt je denk ik ook niet blij. Waarom zou een verkoper dat dus wel zijn.RemcoDelft schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 09:46:
[...]
Ik kwam het enkele dagen geleden in een link tegen, en denk dat je wel kan zeggen dat het klopt. Of vind jij dat iemand die al 4+ jaar een bord "te koop" in de tuin heeft staan nog serieus bezig is met verkopen?
[...]
Sure, een persoonlijke aanval op meningen gegevens die je niet aanstaan?! Ik ben zeer positief over de huidige prijsontwikkeling. Laat ik het zo zeggen: zolang er nog mensen zijn die prijsdalingen "negatief" noemen, is de markt verre van gezond! Het enige andere product waarbij mensen prijsdalingen negatief noemen, zijn aandelen.
RemcoDelft schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 10:48:
[...]
Waarom zou je blij moeten zijn als je tonnen neertelt voor andermans oude zooi? En als een hypotheekadviseur of de verkoper dat "onzin" vindt, kan dat me als koper werkelijk niets schelen.
Laat ik jouw stelling eens omdraaien: de verkoper zou gewoon blij en tevreden moeten zijn dat iemand z'n huisje wil kopen. En wat ik zo om me heen (en online) zie, zijn verkopers enorm blij en opgelucht als iemand die molensteen heeft overgenomen. De verkoper krijgt meer felicitaties dan de koper
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
ik ben al 16 jaar niet op vakantie geweest omdat ik dat geld in mijn hobby en vorige huis heb geïnvesteerd. Dat is eerder een luxe probleem dan een gemis.... ik doel op het modale gezin met kinderen, dus samen zo € 36.000,-- bruto, dat hun vakantiegeld nodig heeft om weer eens kleren te kopen. Die groep zit muurvast in hun koopwoning.Verwijderd schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 11:57:
[...]
Ik ken er anders zat die dat wel doen, naar de verste bestemmingen. Maar we hebben het dan inderdaad wel over bovenmodaal, dink(y)'s etc.
Maar even voor de duideljkheid: ik ben zelf nog nooit 3x per jaar op vakantie geweest. Sterker nog, ik ben 2 jaar geleden voor het eerst in 10 jaar weer eens op vakantie geweest.
[...]
Waarom kun je 20 jaar niet verhuizen? Reken me dat eens voor, want ik vind het maar een raar verhaal. Jij hebt verlies genomen, daar staat tegenover dat de verkoper van je nieuwe huis ook 60k verlies heeft genomen, lijkt me dan toch dat je er per saldo weinin bij ingeschoten bent. En dat kleine beetje onderwaarde dat je nu misschien nog gaat krijgen, moet toch echt wel in een paar jaar afbetaald kunnen worden.
[ Voor 5% gewijzigd door Ray op 13-10-2012 12:39 ]
Volgens mij wordt ook nergens beweerd dat die personen blij moeten zijn. Er werd gesteld dat ze niet meededen in de huidige markt. Of om het in jouw voorbeeld uit te drukken: Als jij voor je werk je tarieven nog op het niveau van 2007 hebt staan, krijg je geen opdrachten. Dan doe je gewoon niet meer mee in de markt van 2012 (op enkele bijzondere specialisme's na). Dat kan je wel niet leuk vinden en dat is ook niet leuk als verkopende / biedende partij. Maar dat is gewoon de realiteit.Senor Sjon schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 12:11:
[...]
Ik weet niet wat voor een werk je doet, maar als je tarieven zwaar omlaag moeten vanwege de markt, wordt je denk ik ook niet blij. Waarom zou een verkoper dat dus wel zijn.
Volgens mij valt het wel mee hoeveel mensen een tweekapper willen hebben. Wat je wel ziet is dat meer mensen direct een woning voor lange tijd willen hebben. Volgens mij is dat ook gezond. Eerst een tijdje huren en dan een goed huis kopen. Jammer dat de huurmarkt in NL ook zo lekker gereguleerd is, dat je of heel arm of heel rijk moet zijn, of ineen pauperwijk of samen met andere werkenden moet wonen.Er zijn hele volksstammen opgegroeid in een tussenwoning die ze nu te min vinden en het ligt altijd aan de verkoper dat de tweekapper of hoekwoning te duur is. Dat is de andere kant van het verhaal.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Zie die link: bij bijv. Van der Moolen zag hij in 2007 de problemen wel degelijk aankomen. Omdat hij daarin helaas alleen stond, stapte hij op. Het is dus iemand die in staat is een ander geluid te laten horen. Daarnaast zie je dat hij vrij terughoudend is met zijn uitspraken in die uitzending, heb het stukje net even gekeken. Hij voorspelt daar na aandringen dus nog zo'n 15 a 20 procent daling in de veronderstelling dat we ongeveer op de helft van de daling zitten.Verwijderd schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 21:49:
Dolf van den Brink, niks anders dan de zoveelste zogenaamde "topper" die de crisis niet heeft aan zien komen,
Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten
Verwijderd
Pfff, wat een arrogantie. Joh, als jouw schoonouders niet aan die jonge stelletjes willen verkopen, dan verkopen ze toch lekker niet? Wie denken jouw schoonouders eigenlijk wel niet dat ze zijn?Senor Sjon schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 12:11:
[...]
Ik weet niet wat voor een werk je doet, maar als je tarieven zwaar omlaag moeten vanwege de markt, wordt je denk ik ook niet blij. Waarom zou een verkoper dat dus wel zijn.
Wat elders ook gemeld is. Veel starters zijn zo verwend dat een verkeerde kleur van het schilderwerk op de muren al genoeg is. Ze willen een huis voor een schijtprijs die al helemaal af is. Misschien wel kenmerkend: huis van mijn schoonouders staat te koop. Twee jonge stelletjes geweest. Vonden het teveel werk. Maar vroeger kochten jonge stelletjes geen 2^1 kap woning...
Iets "te duur vinden" zegt natuurlijk helemaal niks. Ik vind een Ferrari ook "te duur", omdat ik hem niet kan betalen. Dat betekent nog niet dat de prijs van Ferrari's omlaag zal gaan. Die gaat alleen maar omlaag als er door die hoge prijs ook te weinig kopers zijn. En blijkbaar is dat bij al die tweekappaleisjes in Nederland het geval en gaan de prijzen dus hard naar beneden.Er zijn hele volksstammen opgegroeid in een tussenwoning die ze nu te min vinden en het ligt altijd aan de verkoper dat de tweekapper of hoekwoning te duur is. Dat is de andere kant van het verhaal.
Verwijderd
Welke link bedoel je dan? Die naar het FD? Want die link doet het bij mij niet. Iets met "Browser accepteert geen cookies", maar ik haal die cookies gewoon binnen, dus geen idee waarom die dat zegt.pedorus schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 12:48:
[...]
Zie die link: bij bijv. Van der Moolen zag hij in 2007 de problemen wel degelijk aankomen.
Nouja, als dit inderdaad waar is, dan neem ik hem inderdaad al wel iets serieuzer. Maar nog steeds niet serieuzer dan, bijvoorbeeld, Kees de Kort.Omdat hij daarin helaas alleen stond, stapte hij op. Het is dus iemand die in staat is een ander geluid te laten horen. Daarnaast zie je dat hij vrij terughoudend is met zijn uitspraken in die uitzending, heb het stukje net even gekeken. Hij voorspelt daar na aandringen dus nog zo'n 15 a 20 procent daling in de veronderstelling dat we ongeveer op de helft van de daling zitten.
Hier sla je de spijker op de kop. Ik weet niet of dit hier al eens eerder gemeld is, maar ik vind het huizenprobleem slechts een uitwas van een veel groter probleem: het vastzitten/rondpompen van geld om een samenleving te creeren die de overheid wil, niet ik (en ik heb nog niet de juiste partij gevonden om op te stemmen). En velen met mij.Ray schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 11:40:
[...]
een modaal gezin kon al nooit 3x op vakantie... Laat ik het zo stellen dat ik tientallen situaties ken van mensen, starters, die een aantal jaren geleden ook net een huisje kochten binnen hun inkomen. Niet om te beleggen maar om in te wonen. Gekocht, omdat net als nu er niets te huur was en ze toch wel een keer het ouderlijk huis uit wilden / samenwonen etc.
Of deze groep nu aflosvrij / sparen heeft gekozen maakt niet zo veel uit. Er is in 5 jaar nog niet veel opgebouwd. Sparen ook niet want die ruimte is er niet of nauwelijks.
Die groep zit nu dus muurvast. Kan niet verkopen en dus ook niet verhuizen.
Arrogantie... Jij beschuldigt iemand van arrogantie? Ik zou zeggen lees je eigen posts hier eens terug.Verwijderd schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 12:48:
[...]
Pfff, wat een arrogantie. Joh, als jouw schoonouders niet aan die jonge stelletjes willen verkopen, dan verkopen ze toch lekker niet? Wie denken jouw schoonouders eigenlijk wel niet dat ze zijn?
Verder vergeet je ook even dat jouw schoonouders toen zij jong waren waarschijnlijk veel meer tijd hadden om zo'n huis te verbouwen. De huidige maatschappij is er één van tweeverdieners, continue stress en van continu "het maximale uit jezelf halen" (). Ik kan me heel goed voorstellen dat jonge stellen met kinderen op komst en waarbij beide partners fulltime werken, er bitter weinig voor voelen om in hun spaarzame vrije tijd ook nog even een hele woning op te knappen.
Bovendien, door wie zijn die stelletjes grootgebracht? Juist ja, door mensen zoals jouw schoonouders. You reap what you sow.
[...]
Iets "te duur vinden" zegt natuurlijk helemaal niks. Ik vind een Ferrari ook "te duur", omdat ik hem niet kan betalen. Dat betekent nog niet dat de prijs van Ferrari's omlaag zal gaan. Die gaat alleen maar omlaag als er door die hoge prijs ook te weinig kopers zijn. En blijkbaar is dat bij al die tweekappaleisjes in Nederland het geval en gaan de prijzen dus hard naar beneden.
LOL...Mfpower schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 13:09:
[...] 1 kennis doet het goed, die heeft een uitkering...
Verwijderd
Och, ik vind gewoon dat ik gelijk heb. Dat vind jij toch ook, van jezelf?Senor Sjon schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 13:09:
[...]
Arrogantie... Jij beschuldigt iemand van arrogantie? Ik zou zeggen lees je eigen posts hier eens terug.
Dáár is in principe ook niks mis mee. Maar dan afgeven op de verkoper, omdat die zogenaamd "verwend" is en niet wil betalen wat jij wilt hebben, dat is gewoon misplaatste arrogantie, echt oliedom.Niet willen verkopen voor een schijtprijs inderdaad. Niks mis mee.
Maar wat is daar mis mee dan? Als die starters toch allebei gestudeerd hebben en fulltime werken, dan kan dat tegenwoordig blijkbaar. Ook als gevolg van het overschot aan duurdere woningen natuurlijk.Maar er wordt imo iets teveel macht aan de starter toebedeelt. Die kan wel kopen, maar de verkoper blijft met een niet te financieren restschuld achter. Dus ook al zou hij willen, dan nog kan hij niet verkopen. Zie hier de vastgelopen woningmarkt. De doorstromer zit nog vaster dan de starter.
De starter van 5-10-15-20 jaar geleden begon niet in een tweekapper. Nu kom ik uit eigen ervaring er al twee achter elkaar tegen die dat wel proberen.
Maar zijn broers hadden het blijkbaar nog beter begrepen...Verwijderd schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 13:27:
[...]
Neehoor. Jij hebt het imho heel erg goed begrepen.
Verwijderd
Zijn broers hadden slechts het geluk wat eerder geboren te zijn.Fiber schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 13:29:
[...]
Maar zijn broers hadden het blijkbaar nog beter begrepen...
Dit klopt wel.Verwijderd schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 13:34:
[...]
Zijn broers hadden slechts het geluk wat eerder geboren te zijn.
In de eerste helft van de jaren '90 was kopen nog een gouden deal. Toen kocht je voor 190.000 gulden nog een tweekapper in een leuke buurt in een leuk plaatsje aan de rand van de Randstad. Dat zijn diezelfde huizen waar ze nu al gauw 3-4 euroton voor vragen (dat is dus 800.000 gulden), 20 jaar later, terwijl de inflatie in die periode maar zo'n 70% geweest is.
Ey!! Macarena \o/
Ik ruik die inrichting bijna van de foto's...RaZ schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 13:57:
[...] Voor die zelfde centen heb je een hoekhuis in een rustige straat...
Nu is dat hoekhuis ook niet de meest appetijtelijke uitvoering, en is het interieur van het appartement in een veel betere staat dan het interieur van het hoekhuis. Dat hoekhuis zou ik daarom voor ±25K nog gaan verbeteren/verbouwen, terwijl het appartement zo te bewonen is. Dan is het prijsverschil opeens een stuk reëler.RaZ schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 13:57:
[...]
Maar de flat die dit jaar gebouwd is, vragen ze 174k kk euro voor 57m2 2kamerflatje: Klik. En vanaf de buitenkant (de wegkant die niet op de foto's staan) zou je denken dat het een gevangenis is
Voor die zelfde centen heb je een hoekhuis in een rustige straat, ipv het hierbovenstaande 2 kamerflatje wat aan een drukke doorgaande weg ligt.
En dan heb je nog een zwik oud sociale huur flats uit 1968, die dus al 40+ jaar verhuurt zijn geweest: Klik. Die woningen hebben zichzelf allang terugverdient natuurlijk.
Teveel, teveel... Op dit moment heeft de koper keuze, in tegenstelling tot de verkoper. Als die moet verkopen, dan kan hij dat alleen doen door een prijs te vragen die een koper acceptabel vindt.Senor Sjon schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 13:09:
[...]
Arrogantie... Jij beschuldigt iemand van arrogantie? Ik zou zeggen lees je eigen posts hier eens terug.
Niet willen verkopen voor een schijtprijs inderdaad. Niks mis mee. Maar er wordt imo iets teveel macht aan de starter toebedeelt. Die kan wel kopen, maar de verkoper blijft met een niet te financieren restschuld achter. Dus ook al zou hij willen, dan nog kan hij niet verkopen. Zie hier de vastgelopen woningmarkt. De doorstromer zit nog vaster dan de starter.
De starter van 5-10-15-20 jaar geleden begon niet in een tweekapper. Nu kom ik uit eigen ervaring er al twee achter elkaar tegen die dat wel proberen.
Verwijderd
RaZ schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 13:57:
174k kk euro voor 57m2 2kamerflatje
Dat is redelijk normaal in Utrecht en omstreken hoorVerwijderd schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 14:20:
[...]
Gouden kranen zeker? En een gratis interieurverzorgster, mét happy ending?
Verwijderd
Ongelofelijk. Ben benieuwd hoeveel er daarvan verkocht gaan worden, voor die prijs. Zo goed is de markt ook in steden als Utrecht en Amsterdam niet meer.ArcticWolf schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 14:21:
[...]
Dat is redelijk normaal in Utrecht en omstreken hooren dan zonder gouden kranen
Nja de koopprijzen zijn nog laag vergeleken met de huurprijzen hier, tis echt om te janken. Als je alleenstaand bent valt er vrij te halen hier, zelfs in Kanaleneiland niet.Verwijderd schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 14:24:
[...]
Ongelofelijk. Ben benieuwd hoeveel er daarvan verkocht gaan worden, voor die prijs. Zo goed is de markt ook in steden als Utrecht en Amsterdam niet meer.
Zulke ophokflatjes voor single starters zijn eigenlijk alleen goed om je partner te ontmoeten. En om vervolgens weer heel snel te verkopen en in te ruilen voor wat groters.
Was het maar in Utrecht, dan zou ik het nog snappen.
[ Voor 10% gewijzigd door Fiber op 13-10-2012 14:29 ]
Ligt er aan hoe je het bekijkt. Die hoekwoning ziet er dan redelijk uit alsof je het direct van een woningbouw overneemt. Maar het interrieur zijn meubels, en die koop je er sowieso niet bij natuurlijk.Krisp schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 14:15:
[...]
Nu is dat hoekhuis ook niet de meest appetijtelijke uitvoering, en is het interieur van het appartement in een veel betere staat dan het interieur van het hoekhuis. Dat hoekhuis zou ik daarom voor ±25K nog gaan verbeteren/verbouwen, terwijl het appartement zo te bewonen is. Dan is het prijsverschil opeens een stuk reëler.
[...]
Ey!! Macarena \o/
Haha, yea Nieuwegein, ijsselstein, Maarssen, Vleuten, de Meern zijn vaak nog duurderFiber schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 14:28:
[...]
Was het maar in Utrecht, dan zou ik het nog snappen.
Dit is in Nieuwegein...
Ach, kameraad van mij heeft een hoekhuis in Enschede gekocht voor 105k afgelopen zomer.RaZ schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 13:57:
[...]
Maar de flat die dit jaar gebouwd is, vragen ze 174k kk euro voor 57m2 2kamerflatje: Klik. En vanaf de buitenkant (de wegkant die niet op de foto's staan) zou je denken dat het een gevangenis is
Voor die zelfde centen heb je een hoekhuis in een rustige straat, ipv het hierbovenstaande 2 kamerflatje wat aan een drukke doorgaande weg ligt.
Verwijderd
Ja maar, dit is in f*kking Nieuwegein!!! Ooit één keer in m'n leven geweest, struikelde over het bebontkraagde scootertuig en heb mezelf toen voorgenomen er nooit meer terug te komen.ArcticWolf schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 14:26:
[...]
Nja de koopprijzen zijn nog laag vergeleken met de huurprijzen hier, tis echt om te janken. Als je alleenstaand bent valt er vrij te halen hier, zelfs in Kanaleneiland niet.
Je zoekt aan de 'verkeerde' kant van Utrecht. In Zeist is best wel een betaalbaar appartement te vinden: http://www.funda.nl/koop/...-150000/sorteer-prijs-op/ArcticWolf schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 14:30:
[...]
Haha, yea Nieuwegein, ijsselstein, Maarssen, Vleuten, de Meern zijn vaak nog duurderwaarom vraag ik me nu nog steeds af...
Dat zijn service flatsFiber schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 14:35:
[...]
Je zoekt aan de 'verkeerde' kant van Utrecht. In Zeist is best wel een betaalbaar appartement te vinden: http://www.funda.nl/koop/...-150000/sorteer-prijs-op/
Verwijderd
http://www.funda.nl/koop/...9-arnhemse-bovenweg-12-35Fiber schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 14:35:
[...]
Je zoekt aan de 'verkeerde' kant van Utrecht. In Zeist is best wel een betaalbaar appartement te vinden: http://www.funda.nl/koop/...-150000/sorteer-prijs-op/
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2012 14:39 ]
Allemaal service flats!Verwijderd schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 14:37:
[...]
http://www.funda.nl/koop/...9-arnhemse-bovenweg-12-35
65k Top! Het kan dus wel.
[ Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 13-10-2012 14:42 ]
In grote studentensteden (Utrecht, Amsterdam) is de vraag naar starterswoningen (en woningen in het algemeen) gewoon heel hoog. Het verschil tussen Leidsche Rijn en de stad zelf (binnen de A2, A12, A27) is zo 20K-30K. Het verschil tussen randstad en daarbuiten is nog eens 50K. Dat verschil zal er altijd blijven, minimaal in percentage, maar wellicht ook in het bedrag zelf. Buiten Utrecht wonen is voor mij domweg geen optie: vrienden, sociaal netwerk, familie en werk vereisen het zo ongeveer. Ik wil het dus ook en ben dan ook bereid om daarvoor te betalen. Als ik zo doorga, kan ik volgend jaar met een combinatie van eigen geld en een hypotheek voor ongeveer 175K een eigen starterswoning kopen. Dat heb ik er dan domweg voor over, of dat nu verziekt is of niet.Bartjuh schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 14:31:
[...]
Ach, kameraad van mij heeft een hoekhuis in Enschede gekocht voor 105k afgelopen zomer.
Iets van 175k starters- noemen(staat in beschrijving flatje) Geeft alleen maar aan hoe verziekt de woningmarkt nog steeds is.
Heb je het bouwjaar bekeken?Verwijderd schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 14:33:
[...]
Ja maar, dit is in f*kking Nieuwegein!!! Ooit één keer in m'n leven geweest, struikelde over het bebontkraagde scootertuig en heb mezelf toen voorgenomen er nooit meer terug te komen.
Ik bedoel, koop dan zoiets. Is nog 20k goedkoper ook, hoef je niks aan te doen, kek behangetje, en verder nog een übergeyle keuken waarmee je geheid punten scoort bij die lekkere meid van de administratie (zelfs als ze zegt dat ze het lelijk vindt, toch heeft het wat).
[ Voor 23% gewijzigd door Krisp op 13-10-2012 14:44 ]
Verwijderd
Ik zag het ook net (zie de edit). Daar heb ik idd niks te zoeken.ArcticWolf schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 14:40:
[...]
Allemaal service flats!daar heb jij niks te zoeken... of wel?
Verwijderd schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 14:44:
[...]
Ik zag het ook net (zie de edit). Daar heb ik idd niks te zoeken.
Trouwens, €434 per maand... wat voor service krijg je daarvoor? Voor dat geld kan ik 8x naar de "massagesalon".
bestaan uit de volgende componenten:
• het onderhoud van het gebouw en de liften
• het onderhoud van de tuin
• de centrale verwarming
• het water
• het kabeltelevisieabonnement van Ziggo
• het eigenaarsdeel onroerendzaakbelasting (OZB)
• de verontreinigingsheffing
• het rioolafvoerrecht
• het ophalen van huisvuil en oud papier (intern 2x per week)
• de schoonmaak van de algemene ruimten
• het wassen van de ramen aan de buitenzijde van het gebouw
(4x per jaar)
NB. Uw electriciteitsverbruik is voor eigen rekening.
U beschikt daarvoor over een eigen meter.
Facultatief is momenteel het gebruik maken van:
• de maaltijdvoorziening (koelvers of warm) ;
• huishoudelijke hulp (elke week of eens per 2 weken) ;
• het alarmeringssysteem (via Zeisterwoude) ;
• technische hulp (kleine werkzaamheden) ;
• boodschappendienst (supermarkt aan huis) ;
• pedicure en dameskapper ;
• kleding– en schoenenverkoop ;
• ontspanningsmogelijkheden
Verwijderd
haha droogkloot
Tis eigenlijk gewoon een bejaardenflat maar dan zonder personeel, al is er soms wel personeel aanwezig. Dit is voor mensen met een lichte handicap van ouderdom. En dat kost $$$Verwijderd schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 14:49:
[...]
haha droogkloot
Vooral veel standaardzaken die normaal gesproken in de VvE-bijdrage zitten. En die is normaal gesproken iets van €50-€200, geen idee dus waarom dit €434 moet zijn.
Eigenlijk wel raar dat een gemeente/project ontwikkelaar wel met een afschrijving werkt en de kopers niet XD. Onze vastgoed-tak bouwt ook kantoren en die schrijven ze over 15~30 jaar af (tis dan wel huur maar toch).Verwijderd schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 14:50:
[...]
Wat maakt dat uit? Daar kun je nog zeker 20 jaar prima wonen. Daarna stort het waarschijnlijk in, maar dan heb je wel 20 jaar lang bijna gratis gewoond, vlakbij Utrecht CS.
Verwijderd
Ah, oké dat is dus de definitie van een "serviceflat". Ik vroeg me al af wat die term betekende.ArcticWolf schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 14:51:
[...]
Tis eigenlijk gewoon een bejaardenflat maar dan zonder personeel, al is er soms wel personeel aanwezig. Dit is voor mensen met een lichte handicap van ouderdom. En dat kost $$$
Verwijderd
Kunnen die oudjes gelijk op je eventuele kinderen passen... Reken die besparing ook eens uit!Verwijderd schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 14:55:
[...]
Ah, oké dat is dus de definitie van een "serviceflat". Ik vroeg me al af wat die term betekende.
Een vriend van me woont ook in zo'n serviceflat, ergens in Rotterdam Ommoord. Er wonen vooral bejaarden en de kleinste flatjes worden verhuurd aan studenten voor €300 ofzo. Prima te doen.
Verwijderd
Eigenlijk wel een prima idee inderdaad! Vroeger zorgde je eigen oma voor de kinderen, nu de oma van een ander. Hebben we die achterlijke dure gesubsidieerde kinderopvang ook niet meer nodig.Fiber schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 15:00:
[...]
Kunnen die oudjes gelijk op je eventuele kinderen passen... Reken die besparing ook eens uit!
[ Voor 17% gewijzigd door ArcticWolf op 13-10-2012 15:07 ]
Ik werk voor ProRail, niet bij ProRailFiber schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 15:08:
Rotterdam - Utrecht is toch wel te doen met de trein? (En ProRail medewerkers mogen er nog gratis in ook, toch?)
[ Voor 18% gewijzigd door ArcticWolf op 13-10-2012 15:17 ]
Verwijderd
Tsja, Rotterdam. Is van oudsher toch een beetje een pauperstad. En dat klopt nog steeds wel een beetje, het gemiddelde inkomen is er gewoon lager dan in de andere grote steden.ArcticWolf schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 15:04:
Nu we het toch over Rotterdam hebbeneen collega van mij woont in Blijdorp op korte afstand van een winkelcentrum en het CS, 110m2 2 verdiepingen apt voor +-150.000 euro
Ik bedoel.. Rotterdam is nou ook niet de kleinste stad en ze hebben een universiteit/hoge school, waarom kan het daar wel? Ik zou best in Rotterdam willen wonen als ik daar werk in de buurt had. (werk nu in Utrecht en Amsterdam).
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2012 15:14 ]
175K valt eigenlijk nog best wel mee, als alleenverdiener is dat makkelijk te doen eigenlijk. Huizenprijzen stijgen ook mee met inflatie ( soms wat harder soms wat langzamer ). Je kan ook zeggen dat een brood van 1.50 absurd duur is vroeger kocht je dat voor 1,50 gulden.Bartjuh schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 14:31:
[...]
Ach, kameraad van mij heeft een hoekhuis in Enschede gekocht voor 105k afgelopen zomer.
Iets van 175k starters- noemen(staat in beschrijving flatje) Geeft alleen maar aan hoe verziekt de woningmarkt nog steeds is.
Dit is wel heel typisch voor nederland, iedereen zit te zeuren over CO2 neutraal en besparen en toch zitten er maar weinig bedrijven in de buurt van de stations. Grote bedrijven roepen hard over hoe ze CO2 willen besparen maar als het ze geld kost ( door bijvoorbeeld dicht bij het station te gaan zitten zodat niet iedereen met de auto moet komen ) dan zijn ze ineens niet thuis.Ik werk voor ProRail, niet bij ProRailmaar nee met OV is 1,5 uur van deur tot deur als ik vlakbij het station zou wonen, standplaats Vianen voor mij en in Amsterdam ook in de middle ov nowhere. Als ik in de buurt van een station zou werken had ik het zeker wel gedaan. Misschien dat ik in de toekomst bij ProRail kom te werken
al zijn de verwachtingen dat er alleen maar veel meer ontslagen gaan vallen dan afgelopen jaren is gebeurd... bij zowel ons als onze concullega's en bij ProRail zelf
[ Voor 35% gewijzigd door Shadowhawk00 op 13-10-2012 15:34 ]
Verwijderd
Ja... als je dik bovenmodaal verdient...Shadowhawk00 schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 15:31:
[...]
175K valt eigenlijk nog best wel mee, als alleenverdiener is dat makkelijk te doen eigenlijk.
Tjah, ook een huis van 1.000.000 is makkelijk te doen op 1 inkomen, als het inkomen maar hoog genoeg is.Shadowhawk00 schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 15:31:
[...]
175K valt eigenlijk nog best wel mee, als alleenverdiener is dat makkelijk te doen eigenlijk. Huizenprijzen stijgen ook mee met inflatie ( soms wat harder soms wat langzamer ). Je kan ook zeggen dat een brood van 1.50 absurd duur is vroeger kocht je dat voor 1,50 gulden.
Bovendien zijn er genoeg huizen te vinden met een redelijke prijs alleen willen mensen die weer niet omdat het niet midden in amsterdam is. Je geeft zelf al aan 105k voor een hoekhuis is best redelijke prijs.
Ey!! Macarena \o/
Verwijderd schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 15:49:
[...]
Ja... als je dik bovenmodaal verdient...
[ Voor 19% gewijzigd door ArcticWolf op 13-10-2012 15:52 ]
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq