Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 220 ... 225 Laatste
Acties:
  • 892.664 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

ArcticWolf schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 11:43:
[...]

Is die 7 jaar niet incl huurhuizen?
Ja, en op kamers gaan en samen wonen in een klein huisje en dan weer uit elkaar gaan en met een ander gaan samenwonen

Het cijfer komt uit: De gemiddelde Nederlander verhuist 7 keer in zijn leven. Hij wordt 78, maar de eerste 18 jaar tellen niet echt mee, dat doet hij niet zelf. Dus het is 7 keer in 60 jaar. Is niet echt 7 jaar maar iets meer dan 8.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Fiber schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 11:47:
Kom je nooit uit als je niet eerst een goede definitie hebt. Tellen verhuizingen als kind ook mee? Studentenkamers? huurhuizen? etc. Zonder goede definitie kan iedereen een cijfer naar zijn zin produceren.
Lees de link die ik gaf. Dat is een overheidsinstantie Het gaat om verhuizngen. Dus van het ene adres naar het andere. Een hele simpele definitie. Het maakt niet uit of je op kamers gaat, een huis huurt of het koopt, of naar een bejaardehuis gaat.
Je kan hooguit wat zeuren over hoe oud iemand wordt en of kinderverhuizingen ook tellen enz enz, maar daarmee kan je hooguit tussen 7-10 jaar varieren. Meer niet

[ Voor 11% gewijzigd door Ortep op 07-10-2012 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Ortep schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 11:49:
[...]
Ja, en op kamers gaan en samen wonen in een klein huisje en dan weer uit elkaar gaan en met een ander gaan samenwonen

Het cijfer komt uit: De gemiddelde Nederlander verhuist 7 keer in zijn leven. Hij wordt 78, maar de eerste 18 jaar tellen niet echt mee, dat doet hij niet zelf. Dus het is 7 keer in 60 jaar. Is niet echt 7 jaar maar iets meer dan 8.
Hm dan moet ik mijn huis toch maar eens snel verkopen ik haal het gemiddelde toch wel heel erg naar beneden :P

Over de huizenprijzen. Ik verwacht eigenlijk dat deze sneller zullen stabiliseren dan dat er gedacht word, om de eenvoudige reden dat ze niet naar beneden kunnen. De groep mensen die zijn huis deels gedwongen moet verkopen zal gaan afnemen, niemand gaat nu nog een huis kopen voor hij zijn eigen huis kwijt is. En stelletjes zullen eerder bij 1 van de 2 intrekken waarbij ze dus het 2e huis niet moeten verkopen maar het wel leuk zou zijn als het verkocht word. Dat is een heel andere situatie dan moeten verkopen, als het water je aan de lippen staat heb je geen keus, en ik verwacht zelf niet dat die mensen zomaar 20k of meer verlies willen nemen op hun huis. Desnoods gaan ze het tijdelijk verhuren onder de leegstandswet.
Voor de mensen die denken dat het wel kan, hoeveel mensen ken je zelf die zomaar 20-40k over hebben om verlies te nemen op hun huis? Ik denk dat dat er minder zijn dan mensen zonder huis met 20k op een bankrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Shadowhawk00 schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 11:58:...om de eenvoudige reden dat ze niet naar beneden kunnen.
_O-
De groep mensen die zijn huis deels gedwongen moet verkopen zal gaan afnemen, niemand gaat nu nog een huis kopen voor hij zijn eigen huis kwijt is. En stelletjes zullen eerder bij 1 van de 2 intrekken waarbij ze dus het 2e huis niet moeten verkopen maar het wel leuk zou zijn als het verkocht word.
"Wel leuk als het verkocht word"? Als je als stelletje twee huizen hebt en er maar 1 bewoond, dan kost dat andere stulpje je al gauw 10k per jaar. Dan kan je het dus twee jaar leeg laten staan en dan zit je ook op -20k, maar heb je het nog niet verkocht.
Dat is een heel andere situatie dan moeten verkopen, als het water je aan de lippen staat heb je geen keus, en ik verwacht zelf niet dat die mensen zomaar 20k of meer verlies willen nemen op hun huis. Desnoods gaan ze het tijdelijk verhuren onder de leegstandswet.

Voor de mensen die denken dat het wel kan, hoeveel mensen ken je zelf die zomaar 20-40k over hebben om verlies te nemen op hun huis? Ik denk dat dat er minder zijn dan mensen zonder huis met 20k op een bankrekening.
Niemand neemt 'zomaar' 20k verlies op z'n woning. Maar ik vermoed dat de meeste huiseigenaren zo'n gat in enkele jaren wel kunnen dichten. En als het mee-financieren van een restschuld bij aankoop van een nieuwe woning wat meer gewoon gaat worden dan doet het ook minder pijn. En als je twee slaapkamers hebt en drie kinderen, dan gaat de wens tot groter wonen uiteindelijk echt wel zwaarder wegen dan die paar tienduizenden euro's verlies op de woning. Datzelfde geldt nog sterker voor de stelletjes die jij noemt die bij elkaar intrekken. Die hebben een woning gekocht op een persoon, en daar kan vast een tweede bij, maar een gezinnetje stichten wordt al gauw knap lastig als je 1 slaapkamer hebt. De kosten van 25k restschuld mee financieren in een nieuwe hypotheek zijn nog geen 100 euro per maand. Niet echt een megahoge drempel lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:44
Ortep schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 11:49:
De gemiddelde Nederlander verhuist 7 keer in zijn leven.
Het zou ook eigenlijk geen biet moeten uitmaken wat 'de gemiddelde Nederlander' doet. Als je het ergens prima naar je zin hebt (of omgekeerd er komt een Hells Angels clubhuis tegenover je huis), moet je je dan zorgen maken of je boven of onder het gemiddelde van 7 jaar zit? Het enige wat telt is of de redenen voor verhuizing opwegen tegen de all-in kosten ervan.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ortep schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 11:03:
[...]

Dat heeft te maken met je kennissenkring.

Ik woon 32 jaar in mijn huis, mijn vriendin 20 jaar in het hare, mijn overbuurvrouw, geen idee ze woonde er al voordat ik er kwam. Buren naast me 28 jaar. Collega op mijn werk 25 jaar.
Dat is er dus maar één die al 30 jaar in hetzelfde huis woont: jijzelf.

Veel babyboomers bijvoorbeeld zijn al lang en breed een keer verhuisd vanuit hun rijtjeswoning naar een villa of groot appartement, vóórdat die 30 jaar gehaald wordt.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2012 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Verwijderd schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 13:15:
[...]

Dat is er dus maar één die al 30 jaar in hetzelfde huis woont: jijzelf.

Veel babyboomers bijvoorbeeld zijn al lang en breed een keer verhuisd vanuit hun rijtjeswoning naar een villa of groot appartement, vóórdat die 30 jaar gehaald wordt.
Goed lezen wat ik geschreven heb. Ik 32 jaar, mijn overbuurvrouw langer. Verderop in de straat nog een paar die er vanaf 1960 wonen. Dat zijn er dus al een stel die langer dan 30 jaar in het huis wonen zelfs 42 jaar. En dan gaf ik er nog een paar aan die er 'bijna' zijn en die vast niet in de komende paar jaar uit gaan.

En als je rekent: Ik kocht mijn huis in 1980. Ik ben dus zo'n babyboomer. Die anderen die ik noem dus ook. Die verhuizen lang niet zo vaak als je wel denkt. En ze zijn zeker niet zo rijk als je denkt. Natuurlijk zijn er een paar die het goed geschoten hebben En daar wijst iedereen dan naar omdat ze opvallen.
Maar dat is net zoiets als zeggen: Roken en alcohol zijn niet gevaarlijk, want de oom van de nicht van de slager van mijn broer dronk een liter jenever per dag, rookte een kist sigaren en die is 105 geworden. Toen werd hij doodgereden toen hij op weg naar de YabYum was met zijn vriendin van 19.
Alle mensen die rond 60 aan longproblemen, lever en hartkwalen overlijden daar praat niemand over.
Net zo goed als niemand praat over de babyboomer die op zijn 16e is gaan werken in de bouw of in de haven, daarna 1-2 jaar voor een paar tientjes in de maand zijn dienstplicht heeft vervuld en weer opnieuw kon beginnen met werken en met veel pijn en moeite een sociale huurwoning heeft ergens in een stadswijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Mijn pa woont ook al sinds 1976 in hetzelfde huis zelf ben sinds mijn 18e tot 33e al zeven keer verhuisd. Ik zit al aan mijn tax :p.

Overigens nog geen enkele keer naar een koopwoning.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Achja, van de babyboomers in mijn hele familie (en die familie is behoorlijk groot) is het merendeel al voor die 30 jaar verhuisd naar riante woningen en grote appartementen. Niet dat mijn familie zo rijk is, integendeel, want het meeste is grotendeels van de bank. Maar een beetje overwaarde zit er (nog) wel in.

Ik heb zelfs zo'n tante die bij elke verjaardag maar niet uitgepraat ráákte over d'r overwaarde. Tot vorig jaar deed ze dat nog, maar tegenwoordig houdt ze d'r waffel. Eindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

ArcticWolf schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 21:55:
Lenen zal vanzelf weer makkelijker worden. De banken moeten wel... daarnaast zijn er dit jaar maar 2000 vaste contracten uitgegeven ipv 80.000 per jaar normaal.
vaste contracten bij aanvang dienstverband ja.....

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Slasher schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 14:45:
[...]

vaste contracten bij aanvang dienstverband ja.....
ja en bij ons zijn er 300 met vastcontract uitgeschopt 2 weken terug, die krijgen ook geen vastcontract meer bij het volgende bedrijf (als ze al een nieuwe baan vinden) ;)
straks bij de hervorming van het ontslagrecht (ik gok dat, dat wel doorgaat) heeft een vastcontract ook geen meerwaarde meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ArcticWolf schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 15:05:
[...]

ja en bij ons zijn er 300 met vastcontract uitgeschopt 2 weken terug, die krijgen ook geen vastcontract meer bij het volgende bedrijf (als ze al een nieuwe baan vinden) ;)
straks bij de hervorming van het ontslagrecht (ik gok dat, dat wel doorgaat) heeft een vastcontract ook geen meerwaarde meer.
En dan koopt er dus helemaal niemand een huis meer, staan er straks honderdduizenden woningen leeg (schreef ik straks...? Eigenlijk bedoelde ik nu al), en wordt het dus gewoon pakken wat je pakken kunt, kraken wat je kraken kunt, want je moet als werkloze toch ook ergens wonen met je gezin, sterker nog, als burger heb je natuurlijk gewoon recht op een dak boven je hoofd. Maar omdat kraken inmiddels ook al verboden gemaakt is door die fijne rechtse rakkers van de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie, zal dat ontaarden in rellen zoals Nederland die nog nooit heeft gezien en die de krakersrellen uit de jaren '70 en '80 zullen doen verbleken.

Hmmm, ik denk dat ik toch nog maar even wacht met kopen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Een vast contract heeft minder waarde, maar zeker nog waarde. Een tijdelijk contract heeft aan het einde van het dienstverband geen waarde, een vast contact heeft geen einde en daarmee altijd waarde. :) Eerlijk gezegd verwacht ik niet dat de opstelling van banken snel gaat wijzigen, zolang het risicoprofiel van de Nederlandse huizenbezitter niet verandert. Anders gezegd: als wij netjes onze hypotheek blijven betalen, blijft de rente in Nederland laag.

Een hoge rente (als deze er komt) is eerder slecht nieuws voor de verkoper dan voor de koper. Een bod op een huis wordt immers vooral bepaald door de betaalbaarheid van de hypotheek, uitgedrukt in maandlasten. Als een koper besluit dat die te hoog zijn, gaat er (wederom) een koop niet door. Een hoge rente zorgt dus vooral voor een verdere blokkering van de huizenmarkt, die alleen gedeblokkeerd wordt doordat vraag en aanbod weer bij elkaar komen. Hoe groter het verschil, hoe langer het duurt. Daarmee zitten de mensen die hun huis nu willen verkopen, nog langer vast aan hun huis. De enige manier om eraf te komen, is zakken in de prijs.

In 2013 zijn het vernieuwde ontslagrecht en de vernieuwde regels rondom hypotheekaftrek de spelbrekers. Mogelijke stimulatoren zijn de hoge huurprijs (vanwege de hoge vraag), starterssubsidies, en mensen die -na 3 jaar wachten- niet meer kunnen of willen wachten. De snelheid waarmee de nieuwe realiteit wordt geaccepteerd kan zowel stimulerend als spelbrekend werken. Ik denk zelf dat de snelheid evenredig is met de snelheid waarmee de huizenprijzen dalen: dalen die heel snel, dan is de nieuwe realiteit snel geaccepteerd en zullen er snel nieuwe verkopen volgen. Immers: de prijs is laag, de paniek groot. Dat is het ultieme moment om te kopen. :P

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-09 21:42

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Wat betreft de 'bodem' van een huisprijzendaling, die zal toch ook ergens in zicht komen en wordt mede bepaald door wat mensen kunnen betalen natuurlijk. Stel dat de gemiddelde huizenprijs van 250K naar 200K daalt. Dat betekent voor de meeste starters dat huizen 'betaalbaar' worden voor die groep, maar, stel dat de gemiddelde huizenprijzen nog verder zouden dalen, bijvoorbeeld naar 150K, dan betekent dat zelfs voor starters het zo betaalbaar wordt, dat de kans weer groot wordt dat men tegen elkaar kan gaan opbieden en/of direct de vraagprijs neerlegt. Want, het is immers tenslotte een betrekkelijk 'koopje'.

Ik verwacht dus dat er een balans is tussen hoe ver de gemiddelde huizenprijs nog gaat dalen en het punt dat het weer 'te betaalbaar' wordt dat mensen makkelijk de vraagprijs en/of er boven kunnen gaan bieden. En ik ben ook benieuwd waar die ondergrens ligt.

Als ik mensen hoor dat de gemiddelde huizenprijzen nog 50% moeten gaan zakken t.o.v. nu, betekent dat volgens mij dat of de economie dusdanig in het slop raakt, dat zelfs die groep starters die denkt goedkoop een woning te kunnen bemachtigen tegen die tijd zelf geen baan meer hebben. Dus of we daar met zijn allen blij mee moeten zijn weet ik ook niet.

[ Voor 19% gewijzigd door Tjeerd op 07-10-2012 18:36 ]

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

^^ Marktwerking/marktmechanisme dus O-)

[ Voor 25% gewijzigd door Bartjuh op 07-10-2012 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Tjeerd schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 18:32:
Wat betreft de 'bodem' van een huisprijzendaling, die zal toch ook ergens in zicht komen en wordt mede bepaald door wat mensen kunnen betalen natuurlijk. Stel dat de gemiddelde huizenprijs van 250K naar 200K daalt. Dat betekent voor de meeste starters dat huizen 'betaalbaar' worden voor die groep, maar, stel dat de gemiddelde huizenprijzen nog verder zouden dalen, bijvoorbeeld naar 150K, dan betekent dat zelfs voor starters het zo betaalbaar wordt, dat de kans weer groot wordt dat men tegen elkaar kan gaan opbieden en/of direct de vraagprijs neerlegt. Want, het is immers tenslotte een betrekkelijk 'koopje'.

Ik verwacht dus dat er een balans is tussen hoe ver de gemiddelde huizenprijs nog gaat dalen en het punt dat het weer 'te betaalbaar' wordt dat mensen makkelijk de vraagprijs en/of er boven kunnen gaan bieden. En ik ben ook benieuwd waar die ondergrens ligt.

Als ik mensen hoor dat de gemiddelde huizenprijzen nog 50% moeten gaan zakken t.o.v. nu, betekent dat volgens mij dat of de economie dusdanig in het slop raakt, dat zelfs die groep starters die denkt goedkoop een woning te kunnen bemachtigen tegen die tijd zelf geen baan meer hebben. Dus of we daar met zijn allen blij mee moeten zijn weet ik ook niet.
Je vergeet alleen, 150k is niet betaalbaar op 1x modaal salaris. Die kunnen maar max 140k ofzo uitgeven en dan is die 150k ex k.k, dus eigenlijk 159k vs 140k.

Gezien de uit de hand lopende kosten voor kinderen (dagverblijf/opvang etc) zie je al steeds minder gewerkt worden. Bij ons begint het al 'normaal' te worden dat alle vaders hun papadag opnemen en dus eigenlijk allemaal partime zijn gaan werken, terwijl vrouwlief ook partime is gaan werken (of al deed).
Dus gemiddelde van 150k komt uit op nog steeds 2 inkomens straks, omdat beide inkomens niet langer fulltime zullen zijn (of 1 inkomen en 1 geheel niet).
Een 'koopje' zal daardoor (ver) onder die 150k liggen, een 130k is realistischer als nieuw gemiddelde bij het huidige rechtse beleid.

Best ironisch.. juist een sociaal beleid is nodig om de huizenprijzen hoog te houden, zodat opvang weer betaalbaar wordt en fulltime werken weer lonend wordt.

[ Voor 13% gewijzigd door Xanaroth op 07-10-2012 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Myrdreon schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 19:54:
[...]

Je vergeet alleen, 150k is niet betaalbaar op 1x modaal salaris. Die kunnen maar max 140k ofzo uitgeven en dan is die 150k ex k.k, dus eigenlijk 159k vs 140k.
Dit. ^^

En moet je eens kijken wat je voor 140k koopt in de Randstad. Uitgewoonde troep of veel te klein voor een gezin.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2012 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

[...]

Gezien de uit de hand lopende kosten voor kinderen (dagverblijf/opvang etc) zie je al steeds minder gewerkt worden. Bij ons begint het al 'normaal' te worden dat alle vaders hun papadag opnemen en dus eigenlijk allemaal partime zijn gaan werken, terwijl vrouwlief ook partime is gaan werken (of al deed).
Dus gemiddelde van 150k komt uit op nog steeds 2 inkomens straks, omdat beide inkomens niet langer fulltime zullen zijn (of 1 inkomen en 1 geheel niet).
Een 'koopje' zal daardoor (ver) onder die 150k liggen, een 130k is realistischer als nieuw gemiddelde bij het huidige rechtse beleid.

Best ironisch.. juist een sociaal beleid is nodig om de huizenprijzen hoog te houden, zodat opvang weer betaalbaar wordt en fulltime werken weer lonend wordt.
Lonend als je het alleen vanuit je eigen perspectief bekijkt. Gesubsidieerd werken is dat, waar links- of rechtsom voor betaald moet worden.

Daarnaast zijn de huizenprijzen zo hoog Door subsidies op schuld. Rechts is niet van subsidies, maar vrije markt. Dus iets minder werken en wat lagere huizenprijzen is iets dat beter werkt volgens de markt.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:13

Fiber

Beaches are for storming.

[...]
Niemand die je verplicht om kinderen te krijgen toch...? :z

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
JvS schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 20:21:
[...]

Lonend als je het alleen vanuit je eigen perspectief bekijkt. Gesubsidieerd werken is dat, waar links- of rechtsom voor betaald moet worden.

Daarnaast zijn de huizenprijzen zo hoog Door subsidies op schuld. Rechts is niet van subsidies, maar vrije markt. Dus iets minder werken en wat lagere huizenprijzen is iets dat beter werkt volgens de markt.
De VVD is niet liberaal helaas. Dat waren ze misschien vroeger, maar tegenwoordig allang niet meer. Japan heeft 1 van de weinige landen waar een "echt" liberaal kabinet zit (op wat sociale voorzieningen na > zwerver opvang enzo....). Het gemiddelde jaar salaris daar ligt iets lager dan in NL, je werkt er minstens 10 uur per dag en je houdt net genoeg over om eten te kopen per maand. De huizenprijzen daar zijn "betaalbaar" maar dan heb je het wel over 50m2 max...
Een vriend van me woont in Toronto, 80m2 apt. op 30 min rijden vanaf het centrum 1200 dollar per maand ex.

Tis maar waar je voor kiest.

In Nederland hebben/hadden we hier niet voor gekozen vroeger al gaan we daar langzaam aan wel naartoe blijkbaar.

en @hierboven, ik verdien modaal en kan idd net 141k hypotheek krijgen max.

[ Voor 9% gewijzigd door ArcticWolf op 07-10-2012 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
[...]

Ik ga vanaf 1 januari ook een dag thuisblijven om bij de kleine te zijn. Dat doe ik echt niet omdat de opvang duurder is geworden, maar om bij m'n kind te zijn. Ik hoef niet zo zeer een papa te zijn die in het weekend het vlees snijdt.
eamelink schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 12:39:
De kosten van 25k restschuld mee financieren in een nieuwe hypotheek zijn nog geen 100 euro per maand. Niet echt een megahoge drempel lijkt me.
Drempel misschien niet, maar de overheid/hypotheekverstrekkers staan dit niet toe. Je kunt tegenwoordig nog maar 100% (of 102%) van de waarde van een woning financieren. Dus je zult eigen geld moeten hebben om het gat van de restschuld op te vullen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-09 22:40
http://m.spitsnieuws.nl/p...0/verzet-tegen-restschuld

Een jurist die naar de rechter gaat, ben benieuwd of hij nog met een goede argumentatie komt want dit klinkt in deze vorm nogal kansloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Arnout schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 08:22:

Een jurist die naar de rechter gaat, ben benieuwd of hij nog met een goede argumentatie komt want dit klinkt in deze vorm nogal kansloos.
Misschien wel goed voor het maatschappelijk debat. De groep die "onder water staat" is namelijk vooral de starter van de afgelopen 5 jaar (bij de babyboomer is immers enkel overwaarde verdampt), als die niet kunnen verhuizen vanwege de restschuld, krijg je dat het treintje van de huizenmarkt moeilijk weer gaat rijden. Ze houden immers de huizen bezet van de nieuwe starters en die zijn juist nodig voor die "trein".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

[...]

Volgens mij snap jij de context van dat artikel toendertijd niet.

Maar leg me eens uit dat die mensen geen vast contract kunnen krijgen bij een nieuwe werkgever? Dat lijkt me toch redelijk los van elkaar staan.

Het is gebruikelijk dat je met een jaarcontract begint. Dat is al tientallen jaren zo, het bericht was toen onduidelijk omdat het ging om het verkrijgen van een vast contract bij begin dienstverband. De media brachten dat erg dramatisch maar dat viel reuze mee.

Het gaat om dit bericht waarin staat:
De kans om bij een vacature een vast contract te krijgen, is zo goed als nihil
Dus als je sollicteert en aangenomen wordt krijg je nu minder vaak meteen een vast contract, en werken werkgevers alleen maar met tijdelijke contracten.

[ Voor 34% gewijzigd door Slasher op 08-10-2012 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30

Meneer Huileman, toepasselijke naam!
Je moet het maar durven... klagen dat banken hoge hypotheken verstrekten, in tijden dat klanten gewoon naar de bank gingen die het meeste wilde uitlenen... Dat hebben ze toch echt zelf gedaan! Terwijl ze iedereen die niet meedeed in het piramidespel voor gek verklaarden... En waar hebben we het nou over: een prijsdaling van amper 10% in 4 jaar! Ze hadden natuurlijk gehoopt op 20% stijging in dezelfde 4 jaar, en er nooit bij stilgestaan dat prijzen konden dalen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Ik snap de context wel. Maar je krijgt gewoon geen vastcontract meer hier... je jaarcontract wordt gewoon 3x verlengd en daarna wordt je eruit geschopt (bedrijf waar 12.000 mensen werken). Dat is de realiteit en onze 2 grootste concullega's doen precies hetzelfde (en die zijn evengroot danwel niet groter).
De detacheerders in de branche doen wel gouden zaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Laatst online: 26-07-2020

Nouja, als het een goede advocaat is kan hij overal wel een verhaal van maken, maar zo op het eerste gezicht zie ik niet in waarom dit zou moeten lukken.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:22
nare man schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 09:16:
Nouja, als het een goede advocaat is kan hij overal wel een verhaal van maken, maar zo op het eerste gezicht zie ik niet in waarom dit zou moeten lukken.
Met begrippen als "zorgplicht" kan een goede jurist hier denk ik best een leuke zaak van maken. Het is natuurlijk ook onrechtvaardig dat 2 partijen een contract aangaan en eigenlijk al het risico ligt bij partij A (de consument) terwijl partij B (de bank) wel flinke rente vangt. Pas als A helemaal kapot is loopt partij B risico. Bovendien heb je als gewone consument geen enkele kans om een gunstiger contract te bedingen, je moet het doen met wat de banken je aanbieden.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:51

Kju

Altijd wel een advocaat die publiciteit zoekt "in het maatschappelijk belang", als het maar omzet oplevert denk ik dan. Een recent voorbeeld is Dion Bartels (vastgoed en beleggingsfraude). Lijkt me vervelend als je jezelf googled en de eerste pagina's aan hits gaan voornamelijk over je schorsing. Ik vraag me ook af wat mensen bezielt als zij vinden dat de rekening van de restschuld door de banken betaald moet worden.
Wat zal Huileman eigenlijk als aanmeldfee hebben en hoeveel zal er uit de opbrengst in zijn eigen zak terecht komen?

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:59
Onrechtvaardig of niet, ik geloof nooit dat uit zo'n zaak iets zal komen waardoor de banken hiervoor opdraaien. De politiek heeft bij de banken de afgelopen jaren in rap tempo de duimschroeven aangedraaid. Daar is zo langzamerhand het meeste vet wel weg.

Het enige wat een uitspraak die de banken laat meebetalen aan de restschuld zal bereiken is dat we (bijna) alle banken (nog eens) kunnen gaan redden.

Persoonlijk zou ik het overigens onwenselijk vinden, in dit topic zijn we het er volgens mij wel over eens dat mensen in het algemeen beter op hun financiën zouden moeten letten, met name op de risico's die ze nemen. Iets als dit zou precies het tegenovergestelde stimuleren, het is immers dan toch "het probleem van de bank".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
RemcoDelft schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 08:53:
Meneer huileman, toepasselijke naam!
Je moet het maar durven... klagen dat banken hoge hypotheken verstrekten, in tijden dat klanten gewoon naar de bank gingen die het meeste wilde uitlenen... Dat hebben ze toch echt zelf gedaan! Terwijl ze iedereen die niet meedeed in het piramidespel voor gek verklaarden... En waar hebben we het nou over: een prijsdaling van amper 10% in 4 jaar! Ze hadden natuurlijk gehoopt op 20% stijging in dezelfde 4 jaar, en er nooit bij stilgestaan dat prijzen konden dalen 8)7
Toch een kleine kanttekening...
Niet iedereen liep naar de bank die het meeste wilde. Je kon ook gewoon binnen de aangereikte marges blijven en nu ook een dikke restschuld hebben bij verkoop.
Daarbij is bij 95% van de kopers natuurlijk nooit het hoofddoel geweest om 20% te stijgen. Hoofddoel is wonen.

Ik zou het zelf helemaal niet erg vinden om quitte te spelen, maar bij verlies verkoop ik gewoon niet.
Ik verkoop de komende jaren sowieso niet ;)

Sinds wanneer is kopen om te wonen een piramidespel!?

Wij hadden de volgende keuze:
Kopen of het zelfde huis huren voor 250 euro meer per maand.
Dan konden we goedkoper huren in een andere wijk, voor weer 250 euro minder dan kopen. Alleen zat je dan wel in een uitgeleefd huis, volledig enkel glas, in een verpauperde wijk en een verpauperd huis...

Welke keuze heb je dan werkelijk!?

Verder was hier gewoon niets beschikbaar... Ja we hadden een appartement kunnen kopen en dan had je nu met gezinsuitbreiding wel een "probleem" gehad. Moest je alsnog verhuizen...

Nee het enige waar ik spijt van heb gehad is de 6% overdrachtsbelasting, wat een paar jaar later 2% is geworden... Zonde van het geld natuurlijk, maar goed.
Iedereen heeft het alleen maar over versoepeling van het ontslagrecht, maar vergeet keer op keer te noemen dat de werkgever wel verantwoordelijk is voor de ww uitkering de eerste 6 maanden. Wat mij betreft mag die 6 maanden uitgebreid worden. Ontslaan, moet de werkgever geld blijven kosten. En de ww uitkering is win-win. Kost Nederlandse belastingbetaler minder en de bedrijven zullen hun best doen de medewerker eerst iets anders te laten vinden...

We doen net alsof we niet meer kunnen betalen en alsof iedereen modaal verdient, maar feit is dat heel veel mensen boven modaal zitten en zo dra de vrouw werkt (al snel) dan zit je er ook al ruim boven.

Toen wij begonnen met werken, net na school, zaten we al op modaal. We werkten beide full time en kochten ons huis. Nu, 5 jaar later, werkt mijn vrouw nog maar 2 dagen en zitten we netto gelijk, of zelfs iets boven 5 jaar geleden toen we startten.
Het is allemaal niet kommer en kwel. Natuurlijk hebben we minder te besteden, maar de voornaamste reden is dat we een zoon hebben.
Dat is al sinds jaar en dag dat kinderen geld kosten, dat was 20 jaar geleden niet anders en ik durf te stellen dat we het nu makkelijker kunnen lijden dan onze onze ouders dat konden.

Ik liep vroeger vaak in tweedehands kleding rond, omdat mijn vader werkeloos was en van een ww uitkering en een niet werkende moeder, het huis moest betalen en twee kinderen...

als je toch eens uitrekent wat we in de maand aan kleding voor de kleine man uitgeven... Of dure pamper luiers... Eten moet allemaal makkelijk, niet kant en klaar, maar zelf boontjes doppen kost weer tijd. Dus gewoon kant en klaar uit de koeling. Aardappels zelf schillen kost ook weer veel tijd, dus wederom geschild en wel uit de koeling meteen de pan in..

Nee hoor, ik denk dat het nu veel makkelijker is dan vroeger.

"Pfff het is wel duur hoor het leven met een kleine, trouwens onze nieuwe boxspring wordt zaterdag geleverd. Want ja, je slaapt toch 1/3 van je leven"

Die echte crisis heeft 85% van de klagende massa, nog niet meegemaakt...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

@timag: Het hoeft ook helemaal niet zo te zijn dat banken ergens voor moeten gaan opdraaien (dat doen ze immers toch nooit), maar je zou best kunnen denken aan een oplossing dat je je restschuld bij een nieuw huis in de hypotheek kunt meefinancieren. Dan is het nog steeds de consument die "opdraait' voor de restschuld, maarje voorkomtd at hij in de situatie komt dat hij nooit meer kan verhuizen omdat de restschuld niet gefinancierd zou kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ArcticWolf schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 20:40:
[...]

De VVD is niet liberaal helaas. Dat waren ze misschien vroeger, maar tegenwoordig allang niet meer. Japan heeft 1 van de weinige landen waar een "echt" liberaal kabinet zit (op wat sociale voorzieningen na > zwerver opvang enzo....). Het gemiddelde jaar salaris daar ligt iets lager dan in NL, je werkt er minstens 10 uur per dag en je houdt net genoeg over om eten te kopen per maand. De huizenprijzen daar zijn "betaalbaar" maar dan heb je het wel over 50m2 max...
Een vriend van me woont in Toronto, 80m2 apt. op 30 min rijden vanaf het centrum 1200 dollar per maand ex.

Tis maar waar je voor kiest.

In Nederland hebben/hadden we hier niet voor gekozen vroeger al gaan we daar langzaam aan wel naartoe blijkbaar.

en @hierboven, ik verdien modaal en kan idd net 141k hypotheek krijgen max.
Het probleem in de westerse wereld is dat we de afgelopen 10 jaar een voorschot hebben genomen op de toekomst (en nog steeds nemen).

We geven op basis van de huidige begroting 13,5 miljard meer uit dan we binnen krijgen. Dit zal de komende jaren alleen nog maar moeilijker worden doordat de overheid minder inkomsten gaat krijgen in verband met vergrijzing en verslechtering van de economie. Verder lopen de uitgaven op, wederom door vergrijzing, meer aanspraak op uitkeringen etc.

Als laatste betalen we inmiddels al 10,1 miljard rente per jaar. We betalen inmiddels meer rente dan we uitgeven aan bijvoorbeeld infrastructuur of aan veiligheid en justitie. Ook de rentelasten zullen flink gaan stijgen de komende jaren omdat we nu zelfs op kortlopende leningen een negatieve rente betalen. Dit is natuurlijk een tijdelijke abnormaliteit.

In andere woorden, doordat we structureel te veel uitgegeven hebben zullen we de komende decennia het steeds zwaarder krijgen. De enige makkelijke oplossingen die de overheden nu resten is de schulden weg inflateren. In zulke gevallen is iedereen die nu een huis heeft spekkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
@dfrenner
Die 6 maanden WW zijn het probleem helemaal niet (volgens mij), de werkgever zit eerder met het aantal gewerkte jaren in de maag.
20 jaar = 20 maanden (grof gezegd) betalen, 20 maanden is gewoon veel geld voor een werkgever. Wat jij als bruto krijgt, betaald een werkgever 3x.
Dus bij een loon van 3000 euro/maand dan zou de werkgever 180.000 euro kwijt zijn 8)7

Wikipedia: Kantonrechtersformule

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Laatst online: 12-09 12:34

EXX

EXtended eXchange

Oscar Mopperkont schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 10:12:
@timag: Het hoeft ook helemaal niet zo te zijn dat banken ergens voor moeten gaan opdraaien (dat doen ze immers toch nooit), maar je zou best kunnen denken aan een oplossing dat je je restschuld bij een nieuw huis in de hypotheek kunt meefinancieren. Dan is het nog steeds de consument die "opdraait' voor de restschuld, maarje voorkomtd at hij in de situatie komt dat hij nooit meer kan verhuizen omdat de restschuld niet gefinancierd zou kunnen worden.
Restschuld mee financieren lijkt simpatiek, maar maakt het probleem alleen nog maar groter. Je neemt een negatieve waarde mee naar het volgende huis. Die hypotheek staat dus al vanaf het begin onder water. Dan dalen de huizenprijzen verder met als gevolg dat het nog meer negatief komt te staan. Zo vergroot je het probleem alleen maar.
Verwijderd schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 10:16:

In andere woorden, doordat we structureel te veel uitgegeven hebben zullen we de komende decennia het steeds zwaarder krijgen. De enige makkelijke oplossingen die de overheden nu resten is de schulden weg inflateren. In zulke gevallen is iedereen die nu een huis heeft spekkoper.
Dit is niet zonder risico. Weg inflateren houdt in dat je de inflatie moet laten oplopen, zonder dat je de bijbehorende rente verhoogd. Dat vernietigt dus de pensioenen en de spaartegoeden en resulteert in algemene verarming. Lekker is dat. Mensen met kapitaal zullen proberen de inflatie te ontvluchten door het geld om te zetten naar waardevolle dingen die niet door de inflatie opgegeten zullen worden, zoals andere valuta en edelmetalen (wat eigenlijk ook een vorm van valuta is).

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

EXX schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 10:27:
Restschuld mee financieren lijkt simpatiek, maar maakt het probleem alleen nog maar groter. Je neemt een negatieve waarde mee naar het volgende huis. Die hypotheek staat dus al vanaf het begin onder water. Dan dalen de huizenprijzen verder met als gevolg dat het nog meer negatief komt te staan. Zo vergroot je het probleem alleen maar.
Die "restschuld" is op moment dat je blijft wonen waar je woont ook al gefinancierd, dus je vergroot geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Oscar Mopperkont schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 10:29:
[...]

Die "restschuld" is op moment dat je blijft wonen waar je woont ook al gefinancierd, dus je vergroot geen problemen.
Daarnaast wordt de restschuld een kleiner deel van het onderpand. Ik snap sowieso niet waarom je restschuld niet mag meefinancieren. Het is een groter risico, dus de bank kan daar gewoon renteopslag voor vragen. Dus als je 30k rest schuld hebt die je wil meenemen naar je nieuwe huis van 400k, dan betaal je bijvoorbeeld 8% rente op je hypotheek, totdat je hypotheek <= 106% van de waarde van je nieuwe huis. Kost je tijdelijk meer rente, maarja als je groter wil wonen betekent het ook dat je enigzins ruimte moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
ArcticWolf schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 10:21:
@dfrenner
Die 6 maanden WW zijn het probleem helemaal niet (volgens mij), de werkgever zit eerder met het aantal gewerkte jaren in de maag.
20 jaar = 20 maanden (grof gezegd) betalen, 20 maanden is gewoon veel geld voor een werkgever. Wat jij als bruto krijgt, betaald een werkgever 3x.
Dus bij een loon van 3000 euro/maand dan zou de werkgever 180.000 euro kwijt zijn 8)7

Gaat die regeling helemaal op de schop dan?

Ik zou er wel voorstander van zijn om de volledige WW uitkering (dus niet beperkt tot 6 maanden) voor rekening van het bedrijf te laten komen, zodat enerzijds ontslaan alsnog ongunstig blijft, maar anderzijds de samenleving daardoor niet op kosten wordt gejaagd.

Zou er iets mogelijk zijn waarbij dit ook voor jaarcontracten te dele te laten gelden? Of is dat wettelijk gezien niet mogelijk? Op die manier kun je de drie keer verlengen daarna eruit constructies voorkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:31
ArcticWolf schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 10:21:
@dfrenner

Dat is al aangepast. In de meeste gevallen is het 20 jaar werk = 10 maanden ontslagvergoeding (onder de 40 dacht ik, daarboven is het wel 1 jaar = 1 maand). In de meeste gevallen heeft een werknemer een veelvoud van dat bedrag opgebracht.
Dat plan van 1 week per gewerkt jaar met een max van 26 weken is wat dat betreft vrij onzalig.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Oscar Mopperkont schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 10:12:
^^ dit inderdaad. Nog even los van de vraag of het wenselijk is om je restschuld mee te financieren in een nieuwe hypotheek, denk ik dat het nooit zo zal zijn dat een rechter een bank zal veroordelen om de restschuld te betalen. Dat is niet haalbaar, ik zie ook niet in wat daar de argumenten voor zouden moeten zijn. Iets anders is inderdaad de vraag of de zorgplicht van de bank niet zou moeten meebrengen dat de bank coulant omgaat met een restschuld cq of er geen overgangsregimes mogelijk zouden moeten worden gemaakt teneinde mensen toch in staat te stellen te verhuizen.

In dit kader (het kader van de belangenafweging) valt me op dat er vaak twee extreme standpunten worden verdedigd: enerzijds het standpunt dat mensen alle ellende m.b.t. restschuld volledig aan zichzelf te wijten hebben omdat ze te gretig waren en enorm hebben geleend, en anderzijds het standpunt dat de banken kwaadaardig zijn en dus maar moeten opdraaien voor alle restschulden die nu uitstaan. Waarom niet een wat redelijker benadering? Koop je een huis en sluit je een hypotheek af, dan zit je meerdere decennia aan die partij vast. Zo gek is het toch niet om dan wat meer vanuit een praktische benadering te redeneren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Oscar Mopperkont schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 10:29:
[...]

Zolang je eenzelfde huis terugkoopt als waar je in woont heb je sowieso alleen de extra 2% van de kk erbij. Meestal willen de mensen die nu al onderwaarde hebben echter naar een groter/duurder pand. Dan is weliswaar de onderwaarde procentueel kleiner, maar bij dalende huizenprijzen het risico op grotere prijsdalingen wel groter. UIteindelijk kom je dan in euro's uitgedrukt op een hogere restuschuld uit dan wanneer men niet was verhuisd. De banken zien dat op dit moment gewoon niet zitten om restschuld door te rollen naar de volgende hypotheek.

De banken beginnen vrij rigoreus te worden: afgelopen dinsdag naar "uitstel van executie gegeken"? mensen hadden een huis en nog een appartement van voorheen in bezit dat maar niet verkocht raakte. Er waren dus een hypotheek op het nieuwe huis, de hypotheek op het appartement, en een overbrugging. De bank (rabo) wilde gaan executeren omdat de verkoop van het appartement niet wilde vlotten, ondanks dat alle maandlasten braaf betaald werden en er geen achterstand was. Dit zou de mensen met een grote restschuld opzadelen.

In een eerste gesprek met de bank bleek er hooguit was extra tijd in te zitten om aslnog een verkoop rond te krijgen. Pas bij een tweede ronde langs de bank bleek de bank ineens heel meewerkend. Waarschijnlijk had men in de gaten dat er een TV ploeg van RLT4 (en dus pr) aan vast zat.

Hieruit blijkt dat banken alleen maar oog hebben voor het eigenbelang. Het belang van de klant (de mensen in kwestie waren al jaren vaste klant) is geen issue. Waarschijnlijk wilde de bank liever nu een executieveiling dan langer wachten en straks misschien nog grotere problemen hebben.

Overigens is het betreffende Amsterdamse appartement zelfs na een complete renovatie door de RTL4 ploeg niet verkocht.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:04
EXX schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 11:06:
De bank (rabo) wilde gaan executeren omdat de verkoop van het appartement niet wilde vlotten, ondanks dat alle maandlasten braaf betaald werden en er geen achterstand was.
Ik heb de aflevering niet gezien, maar het was laatst ook in het nieuws dat bij vrijwel alle hypotheken dat staat. Best wel bizar eigenlijk, dat dat kan. Als je elke maand netjes betaald, zou zo'n hypotheek eigenlijk niet opeisbaar mogen zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

MrDirect schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 11:22:
[...]
Als je elke maand netjes betaald, zou zo'n hypotheek eigenlijk niet opeisbaar mogen zijn....
Dat niet. Maar omdat de waarde van het onderpand fors is gedaald mag er wel om een extra storting gevraagd worden om de boel weer een beetje in balans te brengen...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]
..

Overigens is het betreffende Amsterdamse appartement zelfs na een complete renovatie door de RTL4 ploeg niet verkocht.
Dat was een raar verhaal waarin een hoop dingen niet verteld zijn. Dat programma begon een paar jaar geleden goed, maar is imo een beetje aan het afglijden. Als je mee wilt doen, dan moet je alles opengooien om er ook een wijze les van te maken. Nu gebeuren er telkens dingen die met de data die ze geven niet kloppen.

Het appartement ligt aan de Amsterdams...weg in Utrecht. Wat ze onder andere gedaan hebben:
- plafonds vervangen + gestuukt.
- wanden gestuukt.
- enkel glas vervangen.
- vloerafwerking vervangen.
- zonwering vervangen.
- sanitair vervangen.
- keuken vervangen.
De woning was een klein hok aan een drukke doorgaande weg. Begin 2009 voor 249k te koop gezet maar na drie weken een bod van 219k geweigerd. Toen was de crisis al aan de gang en ze hebben het gewoon dom gespeeld. De woning maakt een uitgeleefde indruk en was erg rommelig. Gek he, dat je dan niet verkoopt! |:( 8)7 Presenteren doet begeren.

Waar in de eerste seizoenen nog cosmetische dingen gebeurden voor weinig geld, dingen die je dus zelf zou kunnen doen, wordt er nu 30-40k in een woning gesponsord.

Vrouw uit Almere twee weken terug idem. Vijf gezinsleden woonden thuis, maar toch vertrokken ze liever dan haar te ondersteunen met imo niet een erg hoge hypotheek (<200k). Dat is ~600 euro netto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bartjuh schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 15:21:
[...]

Dude, ;(

Dat is kapitalisme in zijn puurste vorm. Als er 1 land kapitalistisch is dan is het de VS wel. In een puur kapitalistisch systeem is op een gegeven moment overheid en bedrijsleven niet meer van elkaar te onderscheiden. Het belang van het volk wordt compleet niet meer gediend door de overheid, alleen dat van de grote corporaties. Dat is wat in de VS aan de gang is; teveel kapitalisme. Al het geld accumuleert uiteindelijk bij de rijkste 1% en alles komt piepend tot stilstand. In 1960 ging van elke 10 dollar omzet in de VS economie er 1 naar de rijkste 1%, nu zijn dat 4 dollars per 10 dollars naar de rijkste 1%.

Of was je misschien sarcastisch?
Ik geloof niet dat je het helemaal begrijpt.
De welvaartsverdeling door de overheid is per definitie socialisme.
Want de politieke elite harkt (met geweld) al het kapitaal binnen en gaat dat herverdelen naar hun believen.
Dat is het tegenovergestelde van een kapitalistische vrije samenleving waar de regels voor eenieder gelijk zijn.
Obama heeft bijvoorbeeld miljarden belastinggeld van de armen gegeven aan de rijke directeuren van Goldman Sachs, JP morgan, de beruchte bail-outs.
Een soort perverse omgekeerde vorm van solidariteit. De armen zijn verplicht te betalen aan de rijken, bizar toch?
En dat is precies wat gebeurt de laatste tientallen jaren, republican or democrat.
Om te voorkomen dat een volksopstand uitbreekt hebben ze voor de onderste laag voedselbonnen in het leven geroepen en obamacare.

Trouwens, veel van dit soort zaken zijn te herleiden tot de Federal Reserve. Complex om uit te leggen, maar die hevelen in feite ook welvaart over van de armen en middenklasse naar de rijke elite. Dat gebeurt oa middels inflatie. Inflatie is namelijk ook belastingheffing, wist je dat?
En de federal reserve is allesbehalve kapitalistisch, dat is een marxistische organisatie die aan price-fixing doet en anti-vrije markt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
[...]
Hieruit blijkt dat banken alleen maar oog hebben voor het eigenbelang. Het belang van de klant (de mensen in kwestie waren al jaren vaste klant) is geen issue. Waarschijnlijk wilde de bank liever nu een executieveiling dan langer wachten en straks misschien nog grotere problemen hebben.
Eerlijk gezegd zou ik meer heil verwachten van een kort geding tegen de Rabobank, waarin een verbod wordt gevraagd om te verkopen, dan van een renovatie van het interieur van de woning in kwestie. Een kort geding, dat dan zou zijn gebaseerd op misbruik van recht, is ook bepaald geen gelopen race, maar geeft je concreter resultaat dan het renoveren van een woning. De staat van onderhoud is namelijk helemaal niet (of tenminste, vrijwel niet) de reden waarom het niet verkocht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RemcoDelft schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 22:13:
[...]

Capitulatie: snel verkopen nu het nog kan. Wellicht ook deels paniek.
Maar Amsterdam, dat is toch het laatste gebied waarvan gezegd werd dat prijzen niet kunnen dalen?!
Ja dat hoorde ik ook veelal. Vaak als argument: “ja er ik zoveel schaarste”. Toen gaf ik altijd als voorbeeld Tokyo waar prijzen -50% in 10 jaar deden, een stad waar ruimtegebrek veel groter is. En bovendien, welke schaarste heb je het over? Zie jij mensen onder een brug slapen? Iedereen woont in een huis.
Volgens mij is er juist een zwaar overschot. Er staat nu 260000 huizen te koop and rising.

Ik wacht wel even. Over een paar jaar toeslaan op een veiling 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Z___Z schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 10:46:
[...]

Daarnaast wordt de restschuld een kleiner deel van het onderpand.
Je gaat er vanuit dat mensen die nu al "onder water" staan en hun schulden nu al niet kunnen betalen toch maar een groter huis moeten (mogen) kopen?
Ik snap sowieso niet waarom je restschuld niet mag meefinancieren.
Ooit is een hypotheek bedacht als een vrijwel risicovrije lening met lage rente. Dat kan alleen als het onderpand meer waard is dan de schuld.
Het is een groter risico, dus de bank kan daar gewoon renteopslag voor vragen. Dus als je 30k rest schuld hebt die je wil meenemen naar je nieuwe huis van 400k, dan betaal je bijvoorbeeld 8% rente op je hypotheek, totdat je hypotheek <= 106% van de waarde van je nieuwe huis.
Natuurlijk kan dat! Maar er zal niemand zijn die dat momenteel wil betalen... En die 30k kan je ook prima als persoonlijke lening financieren, tegen (gokje hoor) 10% rente. Maar veel mensen zitten blijkbaar nog met de gedachte dat het vreemd is dat wonen geld kost of zo.
Kost je tijdelijk meer rente, maarja als je groter wil wonen betekent het ook dat je enigzins ruimte moet hebben.
Het zou helpen als je een positief vermogen bezit i.p.v. negatief vermogen... tot die tijd moet je niet eens groter willen wonen, dan leef je al boven je stand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:10
Paar weken geleden was bij het programma 'bonje met de buren' een stel dat de buurmam verweet dat het bij hem een rotzooi was en dat zij daardoor hun huis niet konden verkopen. Het huis van de buurman was paar jaar daarvoor nieuw opgeleverd en sindsdien had hij er niets aan gedaan vanwege lichamelijke klachten (iets met zn hart). Het stel wilde graag verhuizen vanwege hun gehandicapte kindje.

Toen ze met zn allen bij elkaar zaten gaf de buurman aan dat hij toegaf dat het bij hem niet nietjes was maar dat hij het wel ver vond gaan om te zeggen dat het door hem kwam dat zij hun huis niet konden verkopen. Hij gaf daarbij als argument dat een vergelijkbaar huis indezelfde straat 15.000 goedkoper was en ook al anderhalf jaar te koop stond en dat de markt ook gewoon niet zo goed was. Toen hij dat zei werd de vrouw van het stel hartstikke boos en barste bijna in tranen uit omdat zij vond dat alles door de buurman kwam.

Aan het eind was volgens mij het huis van het stel nog steeds niet verkocht en was de buurman zijn hele huis en tuin opgeknapt. Wel bijzonder om te zien hoe het stel bleef vasthouden aan het idee dat het door de buurman kwam dat zij hun huis niet verkocht kregen ipv een te hoge vraagprijs. De buurman had iig zijn huis daarna wel helemaal netjes.
RemcoDelft schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 11:56:
[...]

Natuurlijk kan dat! Maar er zal niemand zijn die dat momenteel wil betalen... En die 30k kan je ook prima als persoonlijke lening financieren, tegen (gokje hoor) 10% rente. Maar veel mensen zitten blijkbaar nog met de gedachte dat het vreemd is dat wonen geld kost of zo.
Is het juist niet het probleem van de restschuld dat banken het niet willen financieren. Ook niet door middel van een persoonlijke lening?

[ Voor 17% gewijzigd door TheJason op 08-10-2012 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

RemcoDelft schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 11:56:
Je gaat er vanuit dat mensen die nu al "onder water" staan en hun schulden nu al niet kunnen betalen toch maar een groter huis moeten (mogen) kopen?
Die mensen kunnen hun schulden wel afbetalen, maar niet ineens. Er zijn niet zoveel mensen die 30+k op de bank hebben staan en zelfs met een 100% spaarhypotheek heb je na 5 jaar nog weinig opgebouwd.

Het meefinancieren van restschulden gaat enkel over het weer in beweging zetten van de huizenverkoop. Het heeft niets te maken met het niet kunnen afbetalen van restschulden. Voor de persoonlijke situatie maakt het immers weinig uit of je die restschuld aflost en je in je huis van dat moment zit of in een ander huis. De laatste situatie zorgt er echter voor dat mensen weer kunnen gaan wonen waar ze willen, ipv blijven zitten omdat het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
De banken beginnen vrij rigoreus te worden: afgelopen dinsdag naar "uitstel van executie gegeken"? mensen hadden een huis en nog een appartement van voorheen in bezit dat maar niet verkocht raakte. Er waren dus een hypotheek op het nieuwe huis, de hypotheek op het appartement, en een overbrugging. De bank (rabo) wilde gaan executeren omdat de verkoop van het appartement niet wilde vlotten, ondanks dat alle maandlasten braaf betaald werden en er geen achterstand was. Dit zou de mensen met een grote restschuld opzadelen.
De bank wilde niet executeren, de bank MOEST executeren! De wetgeving rondom BASEL 2 & 3 is dusdanig dat een bank geen keuze heeft. De situatie van een te lage dekking MOET binnen een termijn opgelost zijn.
Vergeet niet dat het geld voor die hypotheken ook ergens vandaan komt, en daar staat dat voor elke hypotheek er minimaal evenveel onderpand is. Niet gemiddeld (dat was de hele VS bubbel), maar gewoon stuk voor stuk. Is er een probleem met 1 hypotheek moet dat binnen (2? jaar) opgelost zijn.

Helemaal bij wanbetaling op een hypotheek is de bank verplicht actie te ondernemen, of executie, of een gedeelte van de schuld kwijtschelden.

In uitzonderlijke gevallen kan een hypotheek uit de 'goedkope' financiering gehaald worden en eventueel in een risicovollere groep worden geplaatst. Maar dit schaad de bank direct, door een verslechterde balans & hogere kosten voor de financiering.
De bank MOET voornamelijk in eigenbelang werken, want anders zijn ze binnen no-time klaar. Ik blijf me verbazen over hoeveel er 'geb*tched' wordt op banken. Banken zijn net zo afhankelijk van economie & politiek en bijvoorbeeld de BASEL-verdragen zijn al een mooi voorbeeld van de verbeteringen die al bezig waren.

Maar goed, het is zoveel makkelijker om iemand anders de schuld te geven, terwijl uiteindelijk iedereen er onderaan de streep aan heeft meegewerkt (door politiek, eigen keuzes, ...). 'vroeger' was het luxe als je als kind een eigen kamer had, tegenwoordig is het een eis. Voor elk gekocht huis stond ook een goedkopere huis dat het niet is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Oscar Mopperkont schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 11:59:
[...]

Die mensen kunnen hun schulden wel afbetalen, maar niet ineens. Er zijn niet zoveel mensen die 30+k op de bank hebben staan en zelfs met een 100% spaarhypotheek heb je na 5 jaar nog weinig opgebouwd.
Je raakt hier wel aan een praktisch punt inderdaad. Er wordt in dit topic nogal makkelijk en rigoureus beweerd dat huizenbezitters die willen (of moeten) verkopen, maar moeten 'accepteren' dat ze een restschuld hebben, maar de vraag is hoe ze dat praktisch zien. Iemand die 40k restschuld zou hebben indien hij zou verkopen, kan gewoon niet verkopen, en als hij dat toch moet doen, kan hij die schuld niet ineens terugbetalen. Hoe je het ook wendt of keert, mensen zullen toch in staat moeten worden gesteld om dat tekort terug te betalen, en dat wordt een gevalletje lange adem. Een alternatief is er immers niet: als je als bank die restschuld ineens gaat incasseren (of je dwingt mensen tot een betalingsregeling met zulke hoge maandtermijnen dat ze die redelijkerwijs niet kunnen blijven ophoesten) dan wordt het uiteindelijk gewoon WSNP, en zoals we allemaal weten betekent dat na drie jaar weer een schone lei. Dus dan heeft de bank uiteindelijk nog het grootste deel van zijn restvordering moeten afboeken, terwijl de bank bij een coulante betalingsregeling wellicht over een periode van 5-10 jaar wel het volledige bedrag zou hebben kunnen incasseren, met bovendien het bijkomende (ook niet onbelangrijke) gevolg dat burgers in de samenleving niet van huis en haard worden beroofd dan wel de huizenmarkt niet ook ná 2020 nog muurvast blijft zitten.

Het is om die reden dat de reacties van veel mensen in dit topic mij nogal tegen de borst stuiten. Hartstikke leuk natuurlijk, vaststellen dat mensen te grote risico's hebben genomen en dat de overkreditering nu het systeem moet verlaten, en daar zit natuurlijk ook wel een belangrijke kern van waarheid in, maar met de enkele stelling 'dan moeten ze maar op de blaren zitten' ben je natuurlijk nog geen klap verder. We hebben het hier wel over de samenleving als geheel: quasi-therapeutische mantra's als 'mensen moeten begrijpen dat ze fout zitten' helpen natuurlijk niet.

[ Voor 5% gewijzigd door nare man op 08-10-2012 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 11:33:
[...]
Ik geloof niet dat je het helemaal begrijpt.
De welvaartsverdeling door de overheid is per definitie socialisme.
Want de politieke elite harkt (met geweld) al het kapitaal binnen en gaat dat herverdelen naar hun believen.
Harkt kapitaal naar binnen; eens.
Herverdelen; zwaar oneens. Misschien onder hun rijke elite vriendjes.

En politiek == corporaties in de VS. Die twee zijn niet meer te onderscheiden. De politiek dient puur en alleen het grote geld. Wat dus haaks op het hele idee van socialisme staat.

De stijgende GINI coëfficiënt in de VS bewijst dat je ongelijk hebt. De ongelijkheid wordt groter, er wordt dus minder herverdeeld. Punt.
Dat is het tegenovergestelde van een kapitalistische vrije samenleving waar de regels voor eenieder gelijk zijn.
Obama heeft bijvoorbeeld miljarden belastinggeld van de armen gegeven aan de rijke directeuren van Goldman Sachs, JP morgan, de beruchte bail-outs.
Een soort perverse omgekeerde vorm van solidariteit. De armen zijn verplicht te betalen aan de rijken, bizar toch?
Maar dat is een gevolg van kapitalisme. Ja, in de basis zullen banken niet gered worden in het puur kapitalisch systeem op zich, je vergeet alleen de menselijke aard en de gevolgen voor de rijke elite. De banken worden wel gered; rijken zijn beter af, middenklasse slechter. Ze worden niet gered; rijken hebben geld al geconsolideerd in goud en andere zaken, weinig impact. Middenklasse wordt weggevaagd. Kortom, either way, de rijke elite heeft gewonnen.

Bovendien is het kapitalisme zolang het ze uitkomt. Zie bijvoorbeeld de VVD, pretenderen ook liberaal te zijn, vervolgens zijn ze voorstander van de grootste subsidie op schuld die Nederland ooit heeft gekend en de woningmarkt compleet heeft vernaggeld en ons op gezadeld met de hoogste hypotheekschuld ter wereld (de hypotheekrenteaftrek). In geen enkele vorm van liberalisme liberaal te noemen. Toch zijn ze voorstander, puur omdat de rijke elite kern van de VVD dat wil.

Kortom; de rijke mensen zetten de regels naar hun hand. Ze kunnen niet meer verliezen. Banken zijn slechts vehikels om geld van de gewone mens om te zetten naar privaat geld voor de elite. Door middel van miljoenen salarissen en bonussen, ook als het slecht gaat. Als het mis gaat zijn ze niet persoonlijk verantwoordelijk, maar wordt geld van iedereen gebruikt (i.e. belastinggeld).

Geld accumuleert bij de succesvolle mensen (mensen die op de juiste plek geboren zijn -> in geen enkel westers land is afkomst zo belangrijk op of je succes gaat hebben later dan in de VS, daar gaat the American Dream), wat (geld en macht) op zichzelf weer geld maakt. I.c.m. de menselijke aard en een niet-perfecte wereld zal puur kapitalisme in de tijdslimiet ALTIJD tot een GINI van 1 leiden.

Dat de rijke elite de vrijheid en macht heeft alles naar hun hand te kunnen zetten is een gevolg van kapitalisme, en niet socialisme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

nare man schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 12:08:
Het is om die reden dat de reacties van veel mensen in dit topic mij nogal tegen de borst stuiten. Hartstikke leuk natuurlijk, vaststellen dat mensen te grote risico's hebben genomen en dat de overkreditering nu het systeem moet verlaten, en daar zit natuurlijk ook wel een belangrijke kern van waarheid in, maar met de enkele stelling 'dan moeten ze maar op de blaren zitten' ben je natuurlijk nog geen klap verder. We hebben het hier wel over de samenleving als geheel: quasi-therapeutische mantra's als 'mensen moeten begrijpen dat ze fout zitten' helpen natuurlijk niet.
Ach ja ook in dit topic geldt: De beste stuurlui staan aan wal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het absolute nachtmerrie scenario is als de overheid gaat beslissen de restschulden af te schuiven op de samenleving.
Dat betekent dat iedereen die gewoon werkt en geen risico heeft genomen moet gaat betalen voor andermans problemen. Totaal immoreel natuurlijk, pure diefstal.
Dit lokt weer zeer risicovol gedrag uit, want mensen zien dan in dat ze als de veel risico nemen en het gaat mis anderen voor opdraaien echter als het goed gaat mogen de winsten houden. Dat is zoiets als gratis naar het casino gaan; bij winst steek je alles in eigen zak, bij verlies mag de buurman ervoor opdraaien.
Gevolg: iedereen gaat gokken in het casino.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
dfrenner schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 10:50:
[...]

Gaat die regeling helemaal op de schop dan?

Ik zou er wel voorstander van zijn om de volledige WW uitkering (dus niet beperkt tot 6 maanden) voor rekening van het bedrijf te laten komen, zodat enerzijds ontslaan alsnog ongunstig blijft, maar anderzijds de samenleving daardoor niet op kosten wordt gejaagd.

Zou er iets mogelijk zijn waarbij dit ook voor jaarcontracten te dele te laten gelden? Of is dat wettelijk gezien niet mogelijk? Op die manier kun je de drie keer verlengen daarna eruit constructies voorkomen...
Geen idee.

Maar ik denk (hoop) dat het niet te drastisch wordt als de PvdA en VVD samen gaan regeren.

@senor
Het blijft gewoon een zeer grote kostenpost voor de werkgever en dan alle procedures die erna worden aangespannen.
Stel dat je 300 mensen ontslaat (buiten tijdelijke contracten of VUT) met een gemiddeld loon van 3000 euro/maand die gemiddeld 5 maanden uitgekeerd krijgen, kost de werkgever dat: 13.500.000 euro 8)7 en dan nog niet eens de procedures meegerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

@ Sovereign, Zo gaat het toch altijd...?
  • Banken nemen grote risico's en worden gered
  • Consumenten nemen 'Winstverdriedubbelaars' en worden gered
  • Spaarders zetten hun geld op een vage bank in Verweggistan die failliet gaat en krijgen hun geld weer terug via de staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Bartjuh schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 12:16:

Bovendien is het kapitalisme zolang het ze uitkomt. Zie bijvoorbeeld de VVD, pretenderen ook liberaal te zijn, vervolgens zijn ze voorstander van de grootste subsidie op schuld die Nederland ooit heeft gekend en de woningmarkt compleet heeft vernaggeld en ons op gezadeld met de hoogste hypotheekschuld ter wereld (de hypotheekrenteaftrek). In geen enkele vorm van liberalisme liberaal te noemen. Toch zijn ze voorstander, puur omdat de rijke elite kern van de VVD dat wil.
De HRA bestond 100+ jaar. Het wijzigingen van het paternalistische model naar het tweeverdienermodel qua financiering heeft veel meer kwaad gedaan. Op die manier kan je ook de emancipatie de schuld geven omdat vrouwen gingen werken en dat inkomen bij de 'hypotheekmultiplier' ging. Daarna werden rond 2000 de bankennormen verslapt voor aan te houden kapitaal van ~10% naar 3%. Met de Baselnormen gaan ze juist weer terug richting die 10%. We hebben ons uit twee mogelijke woningmarktcrisissen gekocht op die manier.

Knap om daar alleen de VVD de schuld van te geven. Op een van de actualiteitenprogramma's hadden ze quotes met beeld verzameld waarin bv. Kok in 1998 als een front voor de HRA te gaan staan. Idem Balkenende in 2006 en 2010 en zo waren er ook beelden uit de jaren '80 en '90 van verschillende politieke partijen.

Grappig dat de HRA als zo heftig gezien wordt met ~12-14 miljard kosten/jaar, terwijl de zorgkosten in de laatste 10 jaar bijkans verdubbeld zijn en een veelvoud van de HRA kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Verwijderd schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 12:44:
Het absolute nachtmerrie scenario is als de overheid gaat beslissen de restschulden af te schuiven op de samenleving.
Dat betekent dat iedereen die gewoon werkt en geen risico heeft genomen moet gaat betalen voor andermans problemen. Totaal immoreel natuurlijk, pure diefstal.
Dit lokt weer zeer risicovol gedrag uit, want mensen zien dan in dat ze als de veel risico nemen en het gaat mis anderen voor opdraaien echter als het goed gaat mogen de winsten houden. Dat is zoiets als gratis naar het casino gaan; bij winst steek je alles in eigen zak, bij verlies mag de buurman ervoor opdraaien.
Ik zie dat ook niet zo 1, 2, 3 gebeuren. Overigens denk ik dat je de 'leereffecten' van de samenleving als geheel ernstig overschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

TheGhostInc schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 12:01:
[...]

De bank wilde niet executeren, de bank MOEST executeren! De wetgeving rondom BASEL 2 & 3 is dusdanig dat een bank geen keuze heeft. De situatie van een te lage dekking MOET binnen een termijn opgelost zijn.
Waarom is de Rabo bij een tweede bezoekje ineens veel minder streng? Je zou zeggen dat als de bank geen keuze heeft, ze de executie zal moeten doorzetten.
De bank MOET voornamelijk in eigenbelang werken, want anders zijn ze binnen no-time klaar. Ik blijf me verbazen over hoeveel er 'geb*tched' wordt op banken. Banken zijn net zo afhankelijk van economie & politiek en bijvoorbeeld de BASEL-verdragen zijn al een mooi voorbeeld van de verbeteringen die al bezig waren.

Maar goed, het is zoveel makkelijker om iemand anders de schuld te geven, terwijl uiteindelijk iedereen er onderaan de streep aan heeft meegewerkt (door politiek, eigen keuzes, ...). 'vroeger' was het luxe als je als kind een eigen kamer had, tegenwoordig is het een eis. Voor elk gekocht huis stond ook een goedkopere huis dat het niet is geworden.
Natuurlijk moet de bank in het eigen belang handelen. Net zoals elke andere firma. Prima, maar dat is heel veel mensen niet duidelijk heb ik het idee. Heel naïef natuurlijk, maar wel de werkelijkheid. Banken zouden veel duidelijker moeten maken waar je als klant staat. De banken en verzekeraars waren de laatste decennia nou niet bepaald transparant bezig en spiegelden de zaken veel rooskleuriger voor. Ging het fout, gaf men niet thuis. Ik kan wel een hele rij aan producten opnoemen die door banken en verzekeraars in de markt zijn gezet, die uiteindelijk voor consumenten heel onvoordelig bleken. Iets waar de consument zelf geen vinger achter kon krijgen, doordat alles zat verborgen in rare kostenconstructies ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
EXX schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 13:25:
[...]
Natuurlijk moet de bank in het eigen belang handelen. Net zoals elke andere firma. Prima, maar dat is heel veel mensen niet duidelijk heb ik het idee. Heel naïef natuurlijk, maar wel de werkelijkheid. Banken zouden veel duidelijker moeten maken waar je als klant staat. De banken en verzekeraars waren de laatste decennia nou niet bepaald transparant bezig en spiegelden de zaken veel rooskleuriger voor. Ging het fout, gaf men niet thuis. Ik kan wel een hele rij aan producten opnoemen die door banken en verzekeraars in de markt zijn gezet, die uiteindelijk voor consumenten heel onvoordelig bleken. Iets waar de consument zelf geen vinger achter kon krijgen, doordat alles zat verborgen in rare kostenconstructies ed.
Inderdaad. Verlies niet uit het oog dat iedere deelnemer aan het rechtsverkeer, of dat nu en particulier is, een kleine MKB-onderneming of een grote bank als de Rabobank, zich naar de eisen van redelijkheid en billijkheid moet gedragen. De bank mag niet rücksichtslos zijn eigen belang nastreven met verwaarlozing van de belangen van zijn wederpartij, zeker niet gegeven de maatschappelijke functie van banken. Het feit dat banken in het verleden op grote schaal zelf ontzettend veel ondoorzichtige producten op de markt hebben gepushd, hetgeen op een gegeven moment zelfs zulke grote vormen aannam dat de overheid de financiële bijsluiter verplicht stelde bij complexe producten, speelt daarbij natuurlijk wel een rol, maar de zorgplicht van de bank bestaat ook al zonder dat het product complex is. Wat dat betreft vind ik het jammer dat er niet meer 'test cases' worden opgestart tegen banken om nu eens af te tasten hoever die zorgplicht eigenlijk zou moeten gaan. We voelen immers allemaal wel, zoals EXX terecht verwoordt, dat banken decennialang zich enorm hebben verrijkt ten koste van de consument die nu met de gebakken peren zit. Er mag op zijn minst toch enige wederkerigheid van die banken verwacht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
EXX schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 13:25:
[...]
Waarom is de Rabo bij een tweede bezoekje ineens veel minder streng? Je zou zeggen dat als de bank geen keuze heeft, ze de executie zal moeten doorzetten.
Omdat ze gechanteerd worden door een cameraploeg is het risico van imagoschade groter dan het risico van problemen door deze eenmalige uitzondering. Dat doet niks af van het feit dat er (veel) keiharde regels zijn en bijkomen waar de bank weinig ruimte in heeft.
[...]
De banken en verzekeraars waren de laatste decennia nou niet bepaald transparant bezig en spiegelden de zaken veel rooskleuriger voor. Ging het fout, gaf men niet thuis.
[...]
Iets waar de consument zelf geen vinger achter kon krijgen, doordat alles zat verborgen in rare kostenconstructies ed.
Dit blijf ik altijd een gevaarlijke situatie vinden. Je koopt iets, maar je snapt er te weinig van om te doorgronden wat je nu precies koopt.... wanneer is een miskoop niet gewoon dat... een miskoop. Zoals een iPhone misschien ook 3x 'te duur' is.
nare man schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 13:46:
[...] dat banken decennialang zich enorm hebben verrijkt ten koste van de consument die nu met de gebakken peren zit. Er mag op zijn minst toch enige wederkerigheid van die banken verwacht worden.
Jij bedoelt die banken die nu met pijn en moeite omhoog worden gehouden? Blijkbaar hebben ze al die jaren TE WEINIG geld verdient om op deze manier verder te gaan. Zeker in de VS hebben banken letterlijk te goedkoop geleend. Leuk, die paar miljard! bonus links of rechts, maar dat is uiteindelijk niet genoeg om de zaak te redden, dus het 'graaien' of andere manier zichzelf verrijken is minder het probleem dan de consument die massaal boven zijn stand is gaan leven. De bank is in dit spel meer toeschouwer dan 'boosdoener'.

Maar gelukkig kunnen we altijd geld terug halen bij de 'grote boze zakenwereld', of dat de bank, energiemaatschappij, mobiele providers, de NS/TLS of welke instelling dan ook is. Terwijl we vergeten dat de rekening de maand erop gewoon alsnog op onze deurmat ligt.
Leuk zo'n 'testcase', maar als mijn buurman €10.000 krijgt van de bank aan schadevergoeding, gaat mijn bank abonnement 2x zo duur worden...

[ Voor 40% gewijzigd door TheGhostInc op 08-10-2012 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Verwijderd schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 12:44:
Leuk scenario, maar niemand pleit daar volgens mij voor. Het neemt ook niet weg dat je nog wel naar oplossingen kunt zoeken, ipv elke oplossingsrichting af te schieten omdat jij bang bent voor een nachtmerriescenario.

@TheGhostInc: juist ja, de banken waren een weerloos slachtoffer. Het zijn juist de banken die elke keer met gratis geld gered worden, en nu wordt er een voorstel gedaan om de huizenmarkt weer beetje in beweging te krijgen waarbij het nog steeds de huiseigenaar zelf is die op de blaren moet zitten en dan wordt dat direct afgeschoten.

Wat is jouw voorstel dan om de boel weer op de rails te krijgen?

[ Voor 17% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 08-10-2012 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit blijf ik altijd een gevaarlijke situatie vinden. Je koopt iets, maar je snapt er te weinig van om te doorgronden wat je nu precies koopt....
Dat geldt voor de meerderheid van je aankopen. Neem vlees. Heel alledaags, maar levensgevaarlijk indien de fokkerij of slacht verkeerd zijn uitgevoerd. Ga jij elk kippenboutje dat je koopt testen op Salmonella, E. coli en dioxinen voor je het opeet? Vrijwel elke consument heeft geen idee wat de risico's zijn. En zelfs als je ze enigzins kent, zit er in de praktijk weinig anders op dan te vertrouwen dat de regels voor voedselveiligheid calamiteiten uitsluiten.

Ditzelfde geldt voor een nieuwe computer. Er zijn zeer veel risico's verbonden aan het gebruik van een nieuwe computer, deze kan vol met backdoors zitten. Ga jij het eerste jaar heel voorzichtig uitproberen of misschien je email niet gehacked wordt, en heel langzaam uitbouwen tot je voldoende vertrouwen hebt opgebouwd om je rekening online te raadplegen? Ga jij de broncode van het OS naspeuren op backdoors, en koop je om die reden geen windows of mac OS of ander gesloten OS? Of vertrouw je toch op de zorgplicht van de fabrikant om geen rotzooi mee te leveren?

Het is onmogelijk overal voldoende vanaf te weten. Op een gegeven moment moet je vertrouwen op de informatie die je aangeleverd krijgt. Wanneer deze is verfraaid of zelfs bewust misleidend is, heb je recht van klagen. De banken zijn wat mij betreft in bepaalde zaken ver over de grens gegaan van wat toelaatbaar is. En daarmee vervalt de verantwoordelijkheid van de gedupeerden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

TheGhostInc schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 13:48:
Dit blijf ik altijd een gevaarlijke situatie vinden. Je koopt iets, maar je snapt er te weinig van om te doorgronden wat je nu precies koopt.... wanneer is een miskoop niet gewoon dat... een miskoop. Zoals een iPhone misschien ook 3x 'te duur' is.
Deze vergelijking gaat mank. Er zijn in het verleden producten door de banken en verzekeraars aangeboden aan consumenten waarbij opzettelijk nadelen en kosten voor de consumenten zijn verzwegen. Wat hebben we niet gehad: de woekerpolissen, de combinatie hypotheken met een spaar en een beleggingsdeel waarbij stiekem ontspaart werd om de tegenvallende beleggingspot aan te vullen en recentelijk de beleggingfondsen van de banken die allemaal slechter presteren dan de AEX, te wijten aan de verborgen kostenstructuur. Alles werd door adviseurs als geweldig renderend gepresenteerd. Mensen zijn geen financieel expert, daarvoor gaan ze net naar een een bank of verzekeraar voor goed advies, niet om belazerd te worden.

Als je een iPhone te duur vind, koop je wat anders. Bij de financiele jongens niet, omdat ze allemaal op dezelfde manier te werk gaan . Tekenend voor deze mentaliteit was de reactie van de verzekereraars op de belabberde kostenstructuur van de woekerpolissen: "Dat was toen gebruikelijk in de branche". Amehoela, iedereen doet het, dus dan is het ok.

Bij mij is het iig al zo ver gekomen dat ik geen enkele bank of verzekeraar meer vertrouw en mijn eigen keuze maak. Zeker nadat ik bij een hypotheekadvies duidelijk aangegeven had alleen een anuïteitenhypotheek te willen, en het advies bestond uit een combinatie van een beleggingshypotheek en een aflossingsvrije hypotheek. Toen vielen me helemaal de schoenen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oscar Mopperkont schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 14:03:
[...]

Leuk scenario, maar niemand pleit daar volgens mij voor. Het neemt ook niet weg dat je nog wel naar oplossingen kunt zoeken, ipv elke oplossingsrichting af te schieten omdat jij bang bent voor een nachtmerriescenario.

@TheGhostInc: juist ja, de banken waren een weerloos slachtoffer. Het zijn juist de banken die elke keer met gratis geld gered worden, en nu wordt er een voorstel gedaan om de huizenmarkt weer beetje in beweging te krijgen waarbij het nog steeds de huiseigenaar zelf is die op de blaren moet zitten en dan wordt dat direct afgeschoten.

Wat is jouw voorstel dan om de boel weer op de rails te krijgen?
Een oplossing van mijn kant is minder regelgeving voor banken. Nu worden banken gedwongen huizen in de executie te gooien, met desastreuze gevolgen voor de verkoper, bank en huizenmarkt. Wie wint er? Lets be real, dat zijn doorgaans nogal malafide huizenmakelaars en vastgoedtycoons.
Ga eens naar een veiling. Ben er zelf geweest. Schimmig schouwspel kan ik je verklappen. De vastgoedonderwereld tiert welig in de veilingenmarkt.
Ook minder regelgeving houdt in dat geen belastinggeld naar banken gaat, dan passen ze wel op voordat ze risico nemen en afwentelen op de samenleving via de overheid. Dus geen bail-outs.

Laat de huizenmarkt een echt vrije markt zijn. Met al die regels wordt een hele kleine vastgoedelite enorm bevoordeeld ten koste van de rest.
Met al hun miljoenen kunnen ze makkelijk politici omkopen, ja er vind ook fraude plaats in Nederland. Lees het boek de vastgoedfraude maar eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Ja, in abstracto een systeem bedenken kunnen we allemaal wel. Maar de vraag is natuurlijk hoe we van deze, bepaald suboptimale situatie, naar een optimale situatie kunnen gaan. De vraag naar het overgangsregime is nog veel interessanter (en moeilijker) dan de doelsituatie zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

En wat ook wel handig is: wat te doen met de korte termijn?

Het zou ook wel leuk zijn als mensen nu weer kunnen gaan verhuizen en niet pas over 5 of 10 jaar. En dan zou het volgens mij helpen als je restschulden kunt meefinancieren in een nieuwe hypotheek (en dat het qua kosten dan niet uitmaakt of je blijft zitten of overgaat, om ook die drempel weg te nemen. Aangezien je anders bij zittenblijven wél HRA hebt en bij overgang ineens niet meer voor dat deel van de lening).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
EXX schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 14:09:
[...]
Bij mij is het iig al zo ver gekomen dat ik geen enkele bank of verzekeraar meer vertrouw en mijn eigen keuze maak. Zeker nadat ik bij een hypotheekadvies duidelijk aangegeven had alleen een anuïteitenhypotheek te willen, en het advies bestond uit een combinatie van een beleggingshypotheek en een aflossingsvrije hypotheek bestond. Toen vielen me helemaal de schoenen uit.
Loop maar eens een electronica zaak in, vraag je om een iPhone, gaan ze je een Android verkopen, maar wil je een Android Tablet, dan komen ze met de iPad aanzetten.
Dat er in de saleswereld een mix van amateurs, oplichters en ... rondlopen is niks nieuws, of het dan gaat over auto's, huizen of financiële producten maakt niet uit. (Ps. er zijn ook goede salesmensen) Je ziet ook dat in de 'foute' tijd er een wildgroei was aan adviseurs en 'snelle jongens'. Is er dan echt iets wezenlijks anders in die sector?

Ik krijg wekelijks aanbiedingen waarbij ik tegenwoordig de kleine lettertjes er maar even bij pak. 'Annuleringsverzekering'? Dekt alleen maar het overlijden van directe familieleden, dan boeit mij die reissom ook al niet meer. 'Faillissementsverzekering'? bij 1 van de grote luchtvaartmaatschappijen? Uiteraard willen de verzekeraars er uiteindelijk beter van worden, de vraag is welke risico's je echt afdekt en of dat echt nodig is.
(Zo is een verzekering die bij overlijden je lichaam terughaalt wel praktisch, dat gebeurd 1 op 100.000, maar kost wel 1 iemand €100.000, dus kost pp €1 )

Maar kan iemand mij uitleggen hoe een fonds het beter kan doen dan de AEX, met AEX fondsen zonder dat iemand anders het slechter doet dan de AEX? Dat noemen wij toch gewoon 'to good to be true'?

Mijn oplossing?
HRA, NHG, Overdrachtsbelasting en alle andere onzin rondom wonen afschaffen. Het verstoort meer dan dat het regelt.
Je neemt 1 hypotheekvorm mee in je belastingstelsel, waarmee je mensen TOT modaal helpt bij het aanschaffen van een woning en daarbuiten geen regels. Nivelleren (dat moet altijd een beetje) door de vermogensbelasting.

O ja, grondinkomsten/leegstand en alle andere misstanden in de vastgoed centraal in NL regelen. Dus grond = van de staat, nooit van de gemeente/provincie (betekent niet dat de gemeente of provincie niet mogen ontwikkelen, maar de opbrengst gaat naar de staat). Vastgoed & grond wat GEEN functie heeft moet belast worden, aangezien dat namelijk een resource is die niet zomaar verloren mag gaan.
Dit geeft een hele leuke situatie, een weiland dat bouwgrond wordt, wordt ineens veel meer waard, maar dus ook veel duurder om te 'hebben', want daarvoor moet je aan tonen dat er af en toe een koe langskwam, nu moet je bewijzen dat de commerciële functie ervan wordt benut.
Soort van 'anti-kraak 2.0'

[ Voor 7% gewijzigd door TheGhostInc op 08-10-2012 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

@TheGhostInc: zie post van nare man: nare man in "Klappen van de huizenbubble?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Oscar Mopperkont schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 14:34:
En wat ook wel handig is: wat te doen met de korte termijn?

Het zou ook wel leuk zijn als mensen nu weer kunnen gaan verhuizen en niet pas over 5 of 10 jaar. En dan zou het volgens mij helpen als je restschulden kunt meefinancieren in een nieuwe hypotheek (en dat het qua kosten dan niet uitmaakt of je blijft zitten of overgaat, om ook die drempel weg te nemen. Aangezien je anders bij zittenblijven wél HRA hebt en bij overgang ineens niet meer voor dat deel van de lening).
Als ik aandelen koop, en die zakken in waarde, dan krijg ik toch ook geen hulp om dat verlies af te dekken? Een volwassen persoon moet zelf de verantwoordelijkheid over de eigen financien blijven houden. Nu hebben velen verkeerd gegokt.
Tja, pijnlijk, maar zie niet in waarom we het bij 1 aandeel 'huizenmarkt' ineens wel moeten ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Waarom krijgt iemand wel hulp als hij/zij zijn of haar baan verliest? Waarom krijgen mensen wel hulp als ze bij het skiën hun been breken? Waarom geven we Griekenland hulp? Waarom geven we arme landen hulp? Waarom leven we niet gewoon in totale anarchie: ieder voor zich?

/me Oscar Mopperkont is overigens groot voorstander van het nemen van eigen verantwoordelijkheid en een liberaal systeem, maar dat is geen principiële kwestie die zo ver moet gaan dat de samenleving als geheel er minder van wordt.

[ Voor 31% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 08-10-2012 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Myrdreon schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 14:39:
[...]

Als ik aandelen koop, en die zakken in waarde, dan krijg ik toch ook geen hulp om dat verlies af te dekken? Een volwassen persoon moet zelf de verantwoordelijkheid over de eigen financien blijven houden. Nu hebben velen verkeerd gegokt.
Tja, pijnlijk, maar zie niet in waarom we het bij 1 aandeel 'huizenmarkt' ineens wel moeten ondersteunen.
Ik ga even in op de obvious troll.. De reden is dat indien 40% van nederland 40.000 eur zou verliezen, dit ook gevolgen heeft voor de overige 60% van nederland. De gevolgen kunnen in geld uitgedrukt wel eens veel meer zijn dan deze 40% mensen (gedeeltelijk) compenseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Oscar Mopperkont schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 14:43:
Waarom krijgt iemand wel hulp als hij/zij zijn of haar baan verliest? Waarom krijgen mensen wel hulp als ze bij het skiën hun been breken? Waarom geven we Griekenland hulp? Waarom geven we arme landen hulp? Waarom leven we niet gewoon in totale anarchie: ieder voor zich?
Je krijgt hulp bij baan verlies, omdat daarvoor is betaald (dingen als WW door je werkgever).

Je krijgt hulp bij been breken, maar betaald daar dan ook voor (je mag ook hulp weigeren!). Ben je niet verzekerd krijg je alsnog hulp, maar dan vind je thuis een rekening op de mat en is er niemand die je zal helpen met betalen. Ben je wel verzekerd dan betaald je verzekering de rekening (meestal tenminste) maar daar betaal je dan ook maandelijks voor.

Hulp aan arme landen/griekenland/leven in anarchie is een sociale keuze die is gemaakt door de samenleving (net zoals onderwijs subsidie etc). Als je dat niks vind, moet je VVD of PVV stemmen en afwachten.

Kortom - alles wat je nu doet, daar is/wordt ook voor betaald. In alle gevallen door jezelf. Waarom zou bij de woning ineens iemand anders de rekening mogen betalen?
Verwijderd schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 14:48:
[...]

Ik ga even in op de obvious troll.. De reden is dat indien 40% van nederland 40.000 eur zou verliezen, dit ook gevolgen heeft voor de overige 60% van nederland. De gevolgen kunnen in geld uitgedrukt wel eens veel meer zijn dan deze 40% mensen (gedeeltelijk) compenseren
Was geen troll maar dood serieus. Mensen kopen een woning als investering, dan wordt het niets anders dan een willekeurig aandeel waarvan je hoopt dat de waarde stijgt. 1 op 1 vergelijking dus.

Verder, eind 2013 heeft waarschijnlijk 40% van Nederland heeft een groter verlies dan 40.000 euro op de woning. Valt alleen niet op, totdat ze gaan verkopen/verhuizen.

[ Voor 23% gewijzigd door Xanaroth op 08-10-2012 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
TheGhostInc schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 14:36:
[...]

...

Mijn oplossing?
HRA, NHG, Overdrachtsbelasting en alle andere onzin rondom wonen afschaffen. Het verstoort meer dan dat het regelt.
Je neemt 1 hypotheekvorm mee in je belastingstelsel, waarmee je mensen TOT modaal helpt bij het aanschaffen van een woning en daarbuiten geen regels. Nivelleren (dat moet altijd een beetje) door de vermogensbelasting.

O ja, grondinkomsten/leegstand en alle andere misstanden in de vastgoed centraal in NL regelen. Dus grond = van de staat, nooit van de gemeente/provincie (betekent niet dat de gemeente of provincie niet mogen ontwikkelen, maar de opbrengst gaat naar de staat). Vastgoed & grond wat GEEN functie heeft moet belast worden, aangezien dat namelijk een resource is die niet zomaar verloren mag gaan.
Dit geeft een hele leuke situatie, een weiland dat bouwgrond wordt, wordt ineens veel meer waard, maar dus ook veel duurder om te 'hebben', want daarvoor moet je aan tonen dat er af en toe een koe langskwam, nu moet je bewijzen dat de commerciële functie ervan wordt benut.
Soort van 'anti-kraak 2.0'
Dus je vervangt de ene regeling met de andere? We moeten juist ophouden met belasten van (fictief) vermogen. En de overheid is altijd heel goed in het regelen van dingen. :X Dan krijg je helemaal Randstad georiënteerd bestuur en de rest kan beter een Duitse deelstaat worden.

Trouwens tot modaal is tot 33k. Een stelletje wat fulltime aan de lopende band zit en/of vakken vult verdient samen al 38k vanwege het minimumloon. Die vallen al bijna buiten de sociale huur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
nare man schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 14:19:
Ja, in abstracto een systeem bedenken kunnen we allemaal wel. Maar de vraag is natuurlijk hoe we van deze, bepaald suboptimale situatie, naar een optimale situatie kunnen gaan. De vraag naar het overgangsregime is nog veel interessanter (en moeilijker) dan de doelsituatie zelf.
Totaal niet, als je weet wat de doelsituatie wordt, dan zijn er nog maar een paar opties mogelijk om daar te komen. De politiek weet niet WAT ze willen, dan kun je inderdaad jaren om elkaar heen draaien over hoe je NERGENS komt. Als ze weten wat ze willen ben je zo klaar. Geen HRA in 15 jaar? Doen we dan 5% eraf per jaar, 10% of in een keer? Doorrekenen, kiezen, klaar!

Simpel gezegd: De rekening ligt er, je hebt met z'n allen een gezamenlijke rekening die leeg is en de vraag is wie gaat er betalen. Maar Oh Oh Oh wat was het lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Myrdreon schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 14:48:
Je krijgt hulp bij baan verlies, omdat daarvoor is betaald (dingen als WW door je werkgever).

Je krijgt hulp bij been breken, maar betaald daar dan ook voor (je mag ook hulp weigeren!). Ben je niet verzekerd krijg je alsnog hulp, maar dan vind je thuis een rekening op de mat en is er niemand die je zal helpen met betalen. Ben je wel verzekerd dan betaald je verzekering de rekening (meestal tenminste) maar daar betaal je dan ook maandelijks voor.

Hulp aan arme landen/griekenland/leven in anarchie is een sociale keuze die is gemaakt door de samenleving (net zoals onderwijs subsidie etc). Als je dat niks vind, moet je VVD of PVV stemmen en afwachten.

Kortom - alles wat je nu doet, daar is/wordt ook voor betaald. In alle gevallen door jezelf. Waarom zou bij de woning ineens iemand anders de rekening mogen betalen?
Het wordt betaald door een groep: ook mensen die er geen gebruik van maken, betalen mee.
Was geen troll maar dood serieus. Mensen kopen een woning als investering, dan wordt het niets anders dan een willekeurig aandeel waarvan je hoopt dat de waarde stijgt. 1 op 1 vergelijking dus.
Wat is dat nu voor onzin? Mensen kopen een huis om in te wonen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

TheGhostInc schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 14:36:
[...]

Loop maar eens een electronica zaak in, vraag je om een iPhone, gaan ze je een Android verkopen, maar wil je een Android Tablet, dan komen ze met de iPad aanzetten.
Dat er in de saleswereld een mix van amateurs, oplichters en ... rondlopen is niks nieuws, of het dan gaat over auto's, huizen of financiële producten maakt niet uit. (Ps. er zijn ook goede salesmensen) Je ziet ook dat in de 'foute' tijd er een wildgroei was aan adviseurs en 'snelle jongens'. Is er dan echt iets wezenlijks anders in die sector?
De gevolgen van een ander telefoontje of tablet zijn wel even van een hele andere dimensie dan de financiele gevolgen van een woekerpolis of een beleggingshypotheek! Alleen al daarom zou men in de financiele sector een stuk voorzichtiger moeten zijn. Het tegendeel is het geval gebleken.
Maar kan iemand mij uitleggen hoe een fonds het beter kan doen dan de AEX, met AEX fondsen zonder dat iemand anders het slechter doet dan de AEX? Dat noemen wij toch gewoon 'to good to be true'?
Het probleem is echter niet dat het fonds of de beurs slechter presteert, maar dat de verborgen kosten het fonds zo duur maken dat het never nooit niet zijn performance kan halen. Dat wordt echter verzwegen en als de klant informeert naar waarom het slecht rendeert krijg je allerlei antwoorden, maar niet het goeie, namenlijk dat het fonds gewoon teveel kosten heeft om voor de klant te renderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Senor Sjon schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 14:48:
[...]
Dus je vervangt de ene regeling met de andere? We moeten juist ophouden met belasten van (fictief) vermogen. En de overheid is altijd heel goed in het regelen van dingen. :X Dan krijg je helemaal Randstad georiënteerd bestuur en de rest kan beter een Duitse deelstaat worden.
Je hoeft niet alle beslissingen in de Den Haag te nemen, maar het is van de zotte dat de ene gemeente 'rijk' wordt omdat er 3 Vinex-locaties zijn en de andere gemeente 'arm' omdat er geen grond is. Terwijl er 3 Vinex locaties gebruik gaan maken van alle faciliteiten van de 'arme' gemeente.
Het gekonkel rondom bouwgrond met gemeentes moet eens ophouden. Het is gemeenschapsgeld!

En het gaat niet om (fictief) vermogen, het gaat om schaarse resources in Nederland die worden verspilt. Blijkbaar is er nog wat stimulans nodig om daar beweging in te krijgen.
Trouwens tot modaal is tot 33k. Een stelletje wat fulltime aan de lopende band zit en/of vakken vult verdient samen al 38k vanwege het minimumloon. Die vallen al bijna buiten de sociale huur.
Dus? Kunnen zij genoeg opbrengen om de kinderopvang te betalen? Hoe realistisch is het om van een dubbel salaris uit te gaan, want de kans is groot dat er nog een keer kinderen komen. Moeten we die mensen dadelijk extra gaan helpen omdat ze anders hun 'levensstandaard' niet kunnen vasthouden?

Sociale huur & tot modaal zijn (wat mij betreft) de grenzen waarbij de overheid actief moet 'helpen', daarna is er voldoende mogelijkheid om zelf keuzes te maken.
EXX schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 15:01:
[...]
De gevolgen van een ander telefoontje of tablet zijn wel even van een hele andere dimensie dan de financiele gevolgen van een woekerpolis of een beleggingshypotheek!
Ik heb toch mening een fors in de problemen zien komen, misschien geen €10.000-en, maar toch zeker €1.000-en. En als het om grote gaat van impact, moeten de Ferrari dealers dan ook anders te werk gaan? Er gaat toch regelmatig iemand failliet door 'over consumptie'.
Het probleem is echter niet dat het fonds of de beurs slechter presteert, maar dat de verborgen kosten het fonds zo duur maken dat het never nooit niet zijn performance kan halen. Dat wordt echter verzwegen en als de klant informeert naar waarom het slecht rendeert krijg je allerlei antwoorden, maar niet het goeie, namenlijk dat het fonds gewoon teveel kosten heeft om voor de klant te renderen.
En zo dekt een verzekering ook alleen het broodnodige en is het geen 'handige backup' voor als het even niet helemaal gaat zoals gepland. Daarom zijn telefoonverzekeringen niet meer te betalen, veel lieten 'per ongeluk' hun toestel vallen na de release van de nieuwe telefoon.

Dat er her en der misstanden zijn geweest, TRUE, maar de verwachtingen waren al compleet gestoord, tja, wat verwacht je dan nog?

[ Voor 29% gewijzigd door TheGhostInc op 08-10-2012 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Oscar Mopperkont schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 15:00:
Wat is dat nu voor onzin? Mensen kopen een huis om in te wonen...
Nou, zo een onzin was dit tot voor kort niet. En nog steeds hoor je de kreten: "kopen is een goede investering", "huren is geld vweggooien, beter kopen!" etc. Werd tot voor kort door bijna iedereen als zoete koek geslikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
EXX schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 15:03:
[...]
Nou, zo een onzin was dit tot voor kort niet. En nog steeds hoor je de kreten: "kopen is een goede investering", "huren is geld vweggooien, beter kopen!" etc. Werd tot voor kort door bijna iedereen als zoete koek geslikt.
idd, ik hoorde laatst weer dat ik maar iets moest kopen omdat ik met m'n huur het geld weggooi, omdat kopen iets tastbaars is? 8)7
Ik huur om te wonen niet voor een investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Er zijn een hoop domme dingen gezegd over zowel kopen als huren, maar het voortdurend daarop blijven hameren brengt een oplossing voor de problemen niet dichterbij.

[ Voor 6% gewijzigd door nare man op 08-10-2012 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

TheGhostInc schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 15:03:
.Ik heb toch mening een fors in de problemen zien komen, misschien geen €10.000-en, maar toch zeker €1.000-en. En als het om grote gaat van impact, moeten de Ferrari dealers dan ook anders te werk gaan? Er gaat toch regelmatig iemand failliet door 'over consumptie'.
Als ik een Ferrari koop, weet ik wat ik kwijt ben, Klaar en duidelijk. Dit dus in schril contrast met vele financiele producten.
En zo dekt een verzekering ook alleen het broodnodige en is het geen 'handige backup' voor als het even niet helemaal gaat zoals gepland. Daarom zijn telefoonverzekeringen niet meer te betalen, veel lieten 'per ongeluk' hun toestel vallen na de release van de nieuwe telefoon.
Dat is gewoon misbruik door de consument, ook niet goed te praten.
Dat er her en der misstanden zijn geweest, TRUE, maar de verwachtingen waren al compleet gestoord, tja, wat verwacht je dan nog?
Nee, dat is nou net vaak de crux. De gewekte verwachtingen waren vaak nog niet eens zo bizar, maar eerder binnen reëele grenzen. Echter door allerlei kosten in rekening te brengen die NIET in de polis gespecificeerd waren, kon het product nooit zijn rendement halen, ook geen marktconform rendement. In mijn boekje is dat oplichting, ook al heette de oplichter in mijn geval Aegon. En guess what, ze zijn er ook nog mee weg gekomen, want de compensatieregeling is een lachertje en stelt niets voor in vergelijking met de opgestreken miljarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Nja ik vind het eigenlijk wel bijzonder dat de staatshulp van de banken zo snel terug betaald kan worden.... bank heeft 10 miljard schuld, krijgt 10 miljard van de overheid, moet die 10 miljard weer terugbetalen (en dus "verdienen") en waar haalt de bank z'n geld vandaan? Precies... van de bevolking :+ Uiteindelijk komt er wel weer een deel van het geld terug in omloop, maar ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:49
Een bank zou gewoon inzichtelijke producten moeten bieden die voor iedereen duidelijk zijn. Zo'n financiele bijsluiter is prima, ook goed dat de overheid zich daarmee bemoeit. Die bijsluiter zou dan onderdeel moeten zijn van de financiele bespreking. Dan is het voor eenieder duidelijk.
De kostenstructuur moet helder zijn zodat iedereen weet welke kosten betaald worden.
Ook zou er een soort standaard overzicht moeten komen, net als bij de pensioenoverzichten, zodat financiele producten makkelijk met elkaar te vergelijken zijn. Dus niet alleen rentes met elkaar vergelijken, maar ook kosten e.d.

Dat vervolgens de huizenmarkt in elkaar stort had niet iedereen kunnen voorspellen, ondanks dat hier een topic over is. Of het daadwerkelijk ook zou gaan gebeuren was nog maar de vraag. (koffiedik enzo, makkelijk achteraf praten)
Dat nu mensen in de problemen zitten is gedeeltelijk ook de fout van de mensen, maar ook van de banken. Het is natuurlijk van de zotte als mensen een 100% aflossingsvrije hypotheek kunnen krijgen; huren maar dan anders?
Ik heb dat ook nooit gedaan, omdat ik mijn huis simpelweg wou afbetalen. Dan maar een iets kleiner huis, met een wat oudere keuken. Omdat mijn maandelijkse lasten gelijk bleven, maar mn salaris omhoog, plus inflatie van het hypotheekbedrag is alles makkelijker geworden. En dus heb ik er een nieuwe keuken (en badkamer en ...) in kunnen zetten.
Nu heb ik mijn huis een paar weken geleden verkocht zonder problemen, mede omdat ik gewoon heb afgelost.

Ik vind dat een bank zeer zeker een maatschappelijke rol heeft in onze samenleving en dat de overheid deze moet controleren, en dus zorgen dat banken niet met woekerpolissen kunnen komen. Of een regeling dat zolang de hypotheek betaald wordt, de banken niet tot executie over mogen gaan. Door afbetaling op de hypotheek zou de schuld sowieso minder moeten worden. (al besef ik dat er mensen zijn met 100% aflossingsvrij)
Daar houd het bij mij een beetje bij op. Mensen hebben ook een eigen verantwoordelijkheid.
Wellicht dat er speciale regelingen kunnen komen voor huizen die onderwater staan, zoals speciale hypotheken (net als een overbruggingshypotheek).
Maar dat iemand die 40.000 euro schuld heeft toch maar een groter huis moet kunnen kopen vind ik niet kunnen.
Dat mensen die gedwongen worden, door scheiding etc, een schuld overhouden is zeer vervelend en kunnen wat mij betreft door de banken geholpen worden met een speciale regeling. Daar heeft wat mij betreft de overheid niks mee van doen. Ik ben ook van mening dat anders de beer los is; het spoort mensen niet aan om op te letten, de overheid lost het wel voor me op.

Dit gezegd hebbende, denk ik dat de huisprijzen zullen stabiliseren.
Ik las dat iemand zei dat er een overschot is, dat is niet zo, dat lijkt alleen maar zo omdat er geen beweging in zit.
Per jaar komen er 75.000 nieuwe potentiele starters bij. Die kopen op dit moment niks (afwachtend, of geen hypotheek kunnen krijgen), maar zullen op den duur toch iets gaan ondernemen. Zie het als een soort buffer.
Als de vraag dan groter wordt dan het aanbod, zullen de prijzen ook weer wat omhoog gaan, maar niet terug naar 2008... denk ik..

[ Voor 10% gewijzigd door rinkel op 08-10-2012 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

[...]
Nu ook, omdat het domweg klopt. Als je maar lang genoeg woont in een koophuis, krijg je de inflatie vanzelf mee. Wonen kost altijd geld, maar de stelregel dat huren voor 'kort' wonen goedkoper is, en kopen voor 'lang' wonen geldt nog steeds. Alleen de termijnen zijn gewijzigd: in plaats van 5 jaar gaat het nu (afhankelijk van het type woning) naar 10 jaar.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Trouwens, waarom zou de bank in Uitstel van executie willen veilen?

Hypotheek 1 was Utrecht: 213.500. Er was sprake van een overbruggingskrediet, dus op basis van de te koop staande som zal er ~20-30k overbrugging in gezeten hebben. Als je drie jaar dat bedrag van de overbrugging af laat gaan, dan is ie wel opgesoupeerd. Daar ligt volgens mij ook de crux waarom ze opeens hypotheek 1 moesten inlossen.
Hypotheek 2 was Gorinchem: 355.000 (voor een krappe tussenwoning I might add...).

Ik begreep uit het verhaal dat hij een goedverdienende eenverdiener is. Dan is bijna 6 ton op je naam wel iets om nerveus van te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-09 21:42

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Verwijderd schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 11:52:
[...]

Ja dat hoorde ik ook veelal. Vaak als argument: “ja er ik zoveel schaarste”. Toen gaf ik altijd als voorbeeld Tokyo waar prijzen -50% in 10 jaar deden, een stad waar ruimtegebrek veel groter is. En bovendien, welke schaarste heb je het over? Zie jij mensen onder een brug slapen? Iedereen woont in een huis.
Volgens mij is er juist een zwaar overschot. Er staat nu 260000 huizen te koop and rising.

Ik wacht wel even. Over een paar jaar toeslaan op een veiling 
Om toch nog even in te haken op die 260K huizen die te koop staan, dat betekent niet dat het allemaal leegstaande huizen zijn. Het is hoogstwaarschijnlijk dat het merendeel van die huizen bewoond zijn, dus het percentage leegstaande huizen is alweer een stuk kleiner. De precieze cijfers zou ik niet weten waar die te halen zijn, maar misschien staan er maar 50K huizen echt leeg? De meeste van de mensen die hun huis willen verkopen willen ergens anders gaan wonen, groter, kleiner enzovoorts. Vanwege verandering gezinssamenstelling, nieuwe baan in andere regio. Oftewel, dat overschot wat er is, is misschien helemaal niet zo groot.

Verder wat betreft restschuld meenemen in een nieuwe hypotheek, dat is al eens eerder onderwerp van gesprek geweest hier, maar volgens mij was de conclusie dat het balanstechnisch problemen zou opleveren voor een bank. Ik ben alleen wel nieuwsgierig wat de eerder aangehaalde jurist - die het restschuldprobleem bij de banken neer wil leggen - in gang zal zetten. Als hij enig succes weet te behalen en/of het in ieder geval bespreekbaar weet te maken, geeft dat op zich wel weer wat 'rust' in de huizenmarkt als men weet dat de restschuld op één of andere manier kan worden meegenomen. Als men beweging wil krijgen in de huizenmarkt voor mensen die nu restschulden bezitten, dan moet er toch zo'n soort oplossing komen. Mensen willen soms toch weer verhuizen vanwege een nieuwe baan. Vooral als de economie het niet zo geweldig doet en je ergens ver(der) weg een baan kunt krijgen, wil je misschien toch graag verhuizen in de buurt van je nieuwe baan. Met een te grote restschuld blijf je gevangen in je huis.

Ook wordt aangehaald dat mensen tophypotheken nemen om hun huis te kunnen kopen. Er zijn ook een hoop mensen die geen tophypotheek hebben genomen om een huis te kunnen kopen en ook die mensen maken nu verlies op hun huis omdat de waarde de afgelopen tijd licht is gedaald. Die groep mensen kun je niet zomaar over één kam scheren met de mensen die voor de tophypotheken en k.k. eruit halen gingen.

[ Voor 36% gewijzigd door Tjeerd op 08-10-2012 19:10 ]

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Tjeerd schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 19:04:
[...]
Als men beweging wil krijgen in de huizenmarkt voor mensen die nu restschulden bezitten, dan moet er toch zo'n soort oplossing komen. Mensen willen soms toch weer verhuizen vanwege een nieuwe baan. Vooral als de economie het niet zo geweldig doet en je ergens ver(der) weg een baan kunt krijgen, wil je misschien toch graag verhuizen in de buurt van je nieuwe baan. Met een te grote restschuld blijf je gevangen in je huis.
Klopt. De overkreditering moet het systeem uit en dat kan op meerdere manieren (als je tenminste de huizenbezitter zelf het verschil wilt laten opvangen), namelijk ineens (met als gevolg dat mensen vaak hun restschuld niet zullen kunnen betalen en dus de WSNP ingaan, en dat banken veel moeten afboeken), of geleidelijk. In dat laatste geval zal de overkreditering niet sneller afnemen dan de gemiddelde hypotheekbezitter kan aflossen (aangenomen dat de meeste mensen met een restschuld starters zijn, of mensen die < 5 jaar een huis bezitten, en dus weinig tot geen eigen vermogen bezitten om extra af te lossen). Aangezien je zelfs bij 100% aflossing hooguit een paar duizend euro per jaar kunt aflossen, betekent dat dat de markt nog vele, vele jaren op slot zal zitten -- in elk geval veel langer dan zelfs de meest rabiate anti-HRA-poster in dit topic bereid is te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
en dan komt dit er ook nog eens bij:
http://www.nu.nl/economie...chelding-griekenland.html

trouwens...
Maar er bestaat ook de kans dat er niet terugbetaald kan worden. ''Dat heb ik altijd gezegd.''
heeft hij dit echt ooit gezegd?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:49
En nu kun je ook een verbouwing al lastiger financieren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ArcticWolf schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 20:14:

trouwens...

[...]

Welnee, natuurlijk niet. JKdJ is een politicus. Politici liegen. Allemaal.

Even wat anders, twee complementaire websites:
http://www.huiskopenmetkorting.nl/
http://www.huisverkopenmetverlies.nl/

Daar is vast heel goed over nagedacht. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Laatst online: 12:49

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Wat wil je met het posten van die 2 links zeggen? De eerste is van woningcorporatie die huizen in de verkoop zet. (moet zetten?) Komt wel meer voor. Wel een goede tip trouwens als je toevallig wat in die buurt zoekt. :)

Die tweede site heeft wel een heel erg "Stuur dit bericht door! Mijn advocaat heeft het gecontroleerd en zegt het is waar! Bill Gates stuurt jou 10 miljoen in ruil voor je emailadres als je dit forward!"-gehalte. If it sounds too good to be true... ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-09 22:40
http://www.nu.nl/geldzake...-straks-minder-lenen.html
Het is volgens hem een geluk bij een ongeluk dat de huizenprijzen nu harder dalen dan de gemiddelde leencapaciteit. Daardoor kan volgend jaar met hetzelfde inkomen hetzelfde huis worden gekocht als dit jaar. "In theorie is er dus geen nadeel voor nieuwe kopers."
Deskundigen verwachten dat de huizenprijzen verder dalen als de maximale hypotheek met NHG afneemt. "Er is een direct verband tussen het bedrag dat mensen kunnen lenen en de prijs van een woning", zegt Matthijs Mons van IG&H Consulting in de krant.
Eigenlijk is de prijsdaling van huizen dus geen marktmechanisme, maar puur gestuurd doordat de banken minder uitlenen en minder hoge leningen verstrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Jup, dat is al jaren aan de gang hoor. Zeker sinds ~2006 al.

Het artikel is misleidend in de zin dat dit om specifiek NHG gaat, daarvan was al bekend dat zij halfjaarlijks terugzakken naar het niveau van voor de verhoging naar 350k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
rinkel schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 20:37:
En nu kun je ook een verbouwing al lastiger financieren
Wat imo ook terecht is. Een deel van het probleem is ook gelegen in de royale kredietverstrekking voor verbouwingen terwijl er meestal geen of nauwelijks een relatie zat tussen de verbouwing en de woningwaarde. Het is allemaal boterzacht. Ik heb een paar weken geleden ook bijna 6k gespendeerd aan het isoleren van een glazen pui in mijn woning, een monumentaal stalen kozijn. Ik doe dat omdat ik het belangrijk vind dat het huis in goede staat is en dat er minder energie verlies gaat. Andere mensen zouden wellicht zeggen: 'ach, dan doe ik de verwarming gewoon wat hoger, en die condens op het raam vind ik niet erg.' Die verbouwing heeft dus echt niet gevolg gehad dat de woning nu 6k meer waard is, maar ik vind het belangrijk. Daarom betaal ik dat gewoon uit eigen middelen. Idem voor nieuwe keukers, badkamers, toiletten, interieurafwerking, kleuren, materialen, smaken, etc. Waarom zou de bank dat moeten financieren als er geen zakelijke zekerheid tegenover staat? De 'zakelijke zekerheid' die tegenover een verbouwing stond, is tijdenlang gesteld op de fictieve, veronderstelde waardestijging van het huis door de verbouwing maar dat is totale onzin. Heel goed dat verbouwingen niet meer gefinancierd worden, ga eerst maar eens aflossen op je kosten kopen.
Arnout schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 09:29:
http://www.nu.nl/geldzake...inder-lenen.htmlEigenlijk is de prijsdaling van huizen dus geen marktmechanisme, maar puur gestuurd doordat de banken minder uitlenen en minder hoge leningen verstrekken.
En dat zal ook wel zo blijven als de HRA volledig uit het systeem is gefilterd. Aangezien mensen voor een huis in de regel altijd moeten lenen, blijft de leenbereidheid van banken altijd prijsbepalende factor nummer één.

[ Voor 15% gewijzigd door nare man op 09-10-2012 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
ArcticWolf schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 20:14:

trouwens...

[...]

Nee, Jan Kees de Jager is een politicus en dus een smerige leugenaar! HIj kwam nooit verder dan: "Elke cent komt terug"! Wellicht wil-ie nu gaan beweren dat Griekenland geen centen heeft geleend....
Werkelijk te gek voor woorden dat politici niet bestraft worden voor LIEGEN.

[ Voor 7% gewijzigd door RemcoDelft op 09-10-2012 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
nare man schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 09:32:
[...]
Waarom zou de bank dat moeten financieren als er geen zakelijke zekerheid tegenover staat? De 'zakelijke zekerheid' die tegenover een verbouwing stond, is tijdenlang gesteld op de fictieve, veronderstelde waardestijging van het huis door de verbouwing maar dat is totale onzin. Heel goed dat verbouwingen niet meer gefinancierd worden, ga eerst maar eens aflossen op je kosten kopen.
Niet helemaal fictief. Er zijn nog steeds winsten mogelijk door een oud, uitgewoond huis op te knappen. Vroeger ging dit via een taxatie, wat de woning waard zou zijn na verbouwing om dit te financieren. Dan hebben we het niet over kleurstelling, maar echte verbeteringen zoals CV, badkamer naar 1e verdieping, isolatie, centrale verwarming, keuken, zolder benutten etc. Dat maakt een huis echt wel meer waard en een beetje handig iemand houdt hier (nog steeds!) een overwaarde aan over. Dus in feite heeft de bank minder risico dan een post 2005 woning in Almere.

Gisteren was op het nieuws ook dit probleem. Mensen krijgen geen geld meer om oude huizen op te knappen. Corporaties kregen hier geld voor (Vogelaarwijken, Kansenwijken, noem maar op), maar zitten in de problemen; kopers krijgen geen geld om te verbouwen. Wat resteert is een wijk die vanzelf verder afglijdt tot een verkapte no-go area. En dan kost het een stuk meer om te renoveren en op te peppen. Ook zijn de huidige huiseigenaren in zo'n wijk de klos.

Waar wel iets inzit is dat de generatie die nu jaren '80 interieurs achterlaat voor de hoofdprijs, de volgende verbouwing maar moet betalen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
^^ klopt, dat had ik er bij moeten vermelden. Waar ik op doelde was meer de vaste praktijk van huis kopen, keuken en badkamer eruit 'omdat ze al gebruikt zijn' en dan verwachten dat de bank dat gaat betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Myrdreon schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 14:48:
Alleen mensen met meerdere huizen hebben huizen als investering...
De anderen willen gewoon wonen...

Best irritant dat je iedereen in hetzelfde hokje probeert de douwen...
Huren is nog steeds geld weggooien...
Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen???

Als je een goede hypotheek ertegenover zet waarbij je in 30 jaar lastenvrij bent, blijf je bij huren X + 2% per jaar betalen...
ArcticWolf schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 15:12:
idd, ik hoorde laatst weer dat ik maar iets moest kopen omdat ik met m'n huur het geld weggooi, omdat kopen iets tastbaars is? 8)7
Ik huur om te wonen niet voor een investering.
En ik heb gekocht om te wonen en niet als investering...
Daarom heb ik een spaarpolis gekoppeld aan mijn hypotheek...

Als ik mijn huis puur als investering had gekocht, had ik er natuurlijk geen spaarpolis aan gekoppeld, want sparen met inflatie is niet heel handig...

Mijn huis is dus geen financiële investering, maar wel een investering in woongenot!

Pagina: 1 ... 220 ... 225 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over het klappen van de huizenbubbel. Andere onderwerpen zoals de pensioengerechtigde leeftijd, parkeergarages en de spoorwegstations zijn in dit topic off-topic.

Off-topic posts zullen in de trashcan verdwijnen.