Nee, over het FICTIEVE rendement
Dat is een wezenlijk verschil.
inderdaad

Als je inkomstenbelasting over je rente zou betalen ben je veel duurder uit.
Nou, veel meer rente als 2,4 % krijg je in de meeste gevallen niet (tenzij je het langdurig vast zet etc.) dus dat zou voor mij niet zoveel uitmaken.
We hebben met z'n allen bedacht dat we naar draagkracht bijdragen aan de overheidsuitgaven. Daar is ons hele belastingstelsel op gebaseerd.
Prima, dat doe ik ook erg aan met met het betalen van IB.
Hoe groter de draagkracht van mensen hoe meer hun inkomsten verschuiven van inkomen uit arbeid naar inkomen uit rendement op vermogen.
Een eigen huis valt niet onder eigen vermogen, hoef je geen belasting over te betalen. Waarom moeten andere spaarders, die uit het rendement hun huur van het huis kunnen betalen, dan wel VRH betalen over hun spaargeld?
Als je het helemaal strak doorvoert zullen zonder VRH of belast reëel rendement de rijksten weinig tot geen belasting betalen. Is dat dan de situatie die je voor ogen hebt?
Nee, in het geheel niet, en misschien zou je hier hieruit niet denken, maar ik ben aardig sociaal ingesteld

.
Wat mij alleen tegen staat is dat:
-mijn collega die met geld smijt en daardoor geen spaargeld heeft, wel geholpen zal worden door de belasting betaler als dat nodig is (uitkering, toeslagen ed.)
-over een eigen huis geen VRH betaald hoeft te worden worden
-en dus dat iemand die hard spaart, voor zichzelf zorgt maar toevallig een goedkoop huis (of huurhuis) heeft en daardoor meer spaargeld heeft wel VRH dient te betalen (terwijl dat eigenlijk niet eens inkomen is, want na aftrek van de VRH is het inkomen daarop "0").
Het is dus niet echt een stimulans van de overheid om maar eens goed te sparen. Ik spaar dus min of meer voor mijn pensioen, gewoon in eigen beheer (naast verplicht deelname vanuit werk) aangezien ik de verzekeringsmaatschappijen en de overheid met hun regelgeving niet vertrouw.
Maar, zoals ik al aangaf, ik ben erg sociaal ingesteld (al zeg ik het zelf

) dus ik zit niet echt met de VRH, ook omdat ik het inderdaad kan dragen.
Nu weer terug naar het klappen van de huizenmarkt